open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2021 рокуСправа № 160/5294/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 08.04.2021 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов від ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про:

- визнання протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо невиплати ОСОБА_1 пенсії з лютого 2017 року по вересень 2018 року;

- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області виплатити заборгованість за період, починаючи з лютого 2017 року по вересень 2018 року.

2. Ухвалою суду від 13.04.2021 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву та витребуваних судом доказів.

3. 18.05.2021 засобами поштового зв`язку від відповідача надійшов відзив на позовну заяву з доказом його направлення позивачу, надано витребувані судом докази.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

4. У вересні 2017 року позивач зареєструвався як внутрішньо переміщена особа у місті Першотравенську Дніпропетровської області та звернувся до відповідача із заявою про взяття на облік, нарахування пенсії.

5. Відповідач нарахував позивачу пенсійне забезпечення у розмірі 2700 грн, але з вересня 2017 року до вересня 2018 року без правових підстав не виплатив пенсію, у зв`язку із чим виникла заборгованість. Також відповідачем не здійснено виплату заборгованості за період з лютого 2017 року по вересень 2018 року, як це вимагає законодавство.

6. Відповідач грубо порушив охоронювані Конституцією та Законами України права, тим самим позбавивши єдиного джерела для існування.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

7. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що позивач перебуває на обліку з 01.04.2017 та отримує пенсію по інвалідності.

8. Відповідно до атестату № 11670/04, надісланого Селидовським об`єднаним УПФУ Донецької області, пенсію ОСОБА_1 було виплачено по 31.03.2017.

9. За період з лютого 2017 року по березень 2017 року пенсійні виплати було нараховано та виплачено.

10. На теперішній час нараховані пенсійні виплати позивача з 01.04.2017 по 30.09.2018 у сумі 31417,12 грн обліковуються в Пенсійному фонді України згідно пункту 1 Постанови № 637, та будуть виплачені після затвердження окремого порядку.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

11. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є пенсіонером, та отримує пенсію по інвалідності.

12. Позивач перебував на обліку як одержувач пенсії у Селидовському об`єднаному УПФУ Донецької області.

13. Відповідно до довідки від 26.09.2017 № 0000345253/4434 позивач узятий на облік як внутрішньо переміщена особа.

14. Відповідно до витягу з протоколу від 04.10.2017 № 25 засідання Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам:

- призначено (відновлено) соціальні виплати внутрішньо переміщеним особам, зокрема, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

15. Супровідним листом від 09.10.2017 № 8637/02/20 Першотравенське об`єднаное УПФУ Дніпропетровської області здійснило запит пенсійної справи ОСОБА_1 з Селидівського об`єднаного УПФУ Донецької області та просило повідомити по який час і в якому розмірі виплачена пенсія.

16. Селидівське об`єднане УПФУ Донецької області розпорядженням від 15.12.2017 вислало до Першотравенського об`єднаного УПФУ Дніпропетровської області пенсійну справу № 176726 по інвалідності ОСОБА_1 .

17. Також, на запит від 09.10.2017 № 8637/02/20 надано атестат № 4430, з якого вбачається виплата пенсії позивачу по 31.03.2017.

18. 16.01.2018 ОСОБА_1 звернувся до Першотравенського об`єднаного управління ПФУ із заявами:

- відповідно до Порядку № 22-1 про перерахунок пенсії, вид пенсії - взяття на облік;

- в якій просив запросити та взяти на облік пенсійну справу з УПФУ м. Селідове Донецької області.

19. Розпорядженням від 15.06.2018 № 76726 позивачу здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, шифр пенсії - 423, дата перерахунку - 16.01.2018 попереднього 03.12.1990, вид перерахунку - облік справи призначеної в минулих роках. Пенсію призначено з 01.01.2018 у розмірі 1924,61 грн.

20. Розпорядженнями від 01.08.2018 № 124563:

- здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, шифр пенсії - 423, дата перерахунку - 16.01.2018 попереднього 03.12.1990, вид перерахунку - перерахунок через зміну надбавки;

- здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, шифр пенсії - 423, дата перерахунку - 01.04.2012 попереднього 03.12.1990, вид перерахунку - коригування показника середньої з/п;

- здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, шифр пенсії - 423, дата перерахунку - 01.05.2015 попереднього 03.12.1990, вид перерахунку - масовий перерахунок (індивідуальний);

- здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, шифр пенсії - 423, дата перерахунку - 01.09.2015 попереднього 03.12.1990, вид перерахунку - масовий перерахунок (індивідуальний);

- здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, шифр пенсії - 423, дата перерахунку - 01.10.2017 попереднього 03.12.1990, вид перерахунку - масовий перерахунок (індивідуальний);

- здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, шифр пенсії - 423, дата перерахунку - 01.10.2017 попереднього 03.12.1990, вид перерахунку - масовий перерахунок (індивідуальний).

21. Рішеннями за № 912480124563:

- здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, дата перерахунку - 16.01.2018, вид перерахунку - зміна статусу переселенця. Пенсію призначено з 01.04.2017 по 30.04.2017 у розмірі 1968,42 грн, з 01.05.2017 по 30.09.2017 у розмірі 1994,03 грн, з 01.10.2017 у розмірі 1924,61 грн (ШВП 423);

- здійснено перерахунок пенсії, вид пенсії - по інвалідності, дата перерахунку - 16.01.2018, вид перерахунку - у зв`язку з допущеними помилками в ПС 01.04.2017. Пенсію призначено з 01.04.2017 по 30.04.2017 у розмірі 1332,80 грн, з 01.05.2017 по 30.09.2017 у розмірі 1397,80 грн, з 01.10.2017 у розмірі 1452 грн (ШВП 423);

- здійснено перерахунок пенсії, шифр та вид пенсії - 423, по інвалідності, дата перерахунку - 11.09.2018, вид перерахунку - індивідуальний (масовий) (у зв`язку зі з осучасненням). Пенсію призначено 01.10.2017 по 30.11.2017 у розмірі 1908,23 грн, з 01.12.2017 у розмірі 1924,61 грн;

- здійснено перерахунок пенсії, шифр та вид пенсії - 423, по інвалідності, дата перерахунку - 11.09.2018, вид перерахунку - індивідуальний (масовий) (у зв`язку зі зміною прожиткового мінімум). Пенсію призначено з 01.10.2017 у розмірі 1924,61 грн.

22. 08.10.2018 позивач звернувся до начальника Першотравенського об`єднаного УПФУ Дніпропетровської області із заявою, в якій просив виплатити заборгованість по пенсійним виплатам.

23. Відповідно до довідки, наданої начальником відділу опрацювання пенсійної документації № 5, про суми нарахованої та виплаченої пенсії ОСОБА_1 за період з 01.02.2017 по 30.09.2018:

- лютий 2017 року: призначена сума пенсії 1332,80 грн, нараховано/нараховано до виплати 1332,80 грн, виплачено 1332,80 грн, до виплати 0,00 грн;

- березень 2017 року: призначена сума пенсії 1332,80 грн, нараховано/нараховано до виплати 1332,80 грн, виплачено 1332,80 грн, до виплати 0,00 грн;

- квітень 2017 року: призначена сума пенсії 1332,80 грн, нараховано/нараховано до виплати 1332,80 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1332,80 грн;

- травень 2017 року: призначена сума пенсії 1397,80 грн, нараховано/нараховано до виплати 1397,80 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1397,80 грн;

- червень 2017 року: призначена сума пенсії 1397,80 грн, нараховано/нараховано до виплати 1397,80 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1397,80 грн;

- липень 2017 року: призначена сума пенсії 1397,80 грн, нараховано/нараховано до виплати 1397,80 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1397,80 грн;

- серпень 2017 року: призначена сума пенсії 1397,80 грн, нараховано/нараховано до виплати 1397,80 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1397,80 грн;

- вересень 2017 року: призначена сума пенсії 1397,80 грн, нараховано/нараховано до виплати 1397,80 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1397,80 грн;

- жовтень 2017 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- листопад 2017 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- грудень 2017 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- січень 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- лютий 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- березень 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- квітень 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- травень 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- червень 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- липень 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- серпень 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- вересень 2018 року: призначена сума пенсії 1924,61 грн, нараховано/нараховано до виплати 1924,61 грн, виплачено 0,00 грн, до виплати 1924,61 грн;

- всього: нараховано/нараховано до виплати 34082,72 грн, виплачено 2665,60 грн, до виплати 31417,12 грн.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

24. Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

25. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

26. Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

27. Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 (далі - Закон № 1058-IV) визначає, зокрема, принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел.

28. Статтею 8 Закону № 1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

29. Згідно з частиною другою статті 46 Закону № 1058-IV нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

30. Пенсія виплачується щомісяця, у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України (частина перша статті 47 Закону № 1058-IV).

31. Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» № 1706-VII від 20.10.2014 (далі - Закон № 1706-VII) відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлює гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб.

32. Абзацом першим частини першої статті 1 Закону № 1706-VII встановлено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

33. Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 1706-VII факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

34. Згідно із пунктом 1 «Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 509 від 01.10.2014 довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

35. Пунктом 6 Порядку № 509, зокрема, встановлено:

- довідка діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 Закону та абзацом шостим цього пункту;

- довідка, видана до 20.06.2016, яка не скасована і строк дії якої не закінчився, є дійсною та діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 Закону.

36. За правилами статті 7 Закону № 1706-VII для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав на зайнятість, пенсійне забезпечення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, на отримання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України.

37. Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.

38. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

39. Постановою Кабінету Міністрів України «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» № 637 від 05.11.2014 (у редакціях дійсних під час спірних правовідносин) встановлено:

- у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 № 689: призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509. Виплата (продовження виплати) пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (далі - соціальні виплати), що призначені зазначеним особам, проводиться через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження. Соціальні виплати особам з інвалідністю I групи та особам, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, за їх письмовими заявами можуть проводитись публічним акціонерним товариством «Укрпошта» (далі - ПАТ «Укрпошта») з доставкою додому за фактичним місцем проживання/перебування таких осіб;

- у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 788: призначення та продовження виплати довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509. Призначення, відновлення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання) (далі - пенсії) внутрішньо переміщеним особам, у тому числі особам, які відмовились відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи і зареєстрували місце проживання та постійно проживають на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження (далі - внутрішньо переміщені особи), здійснюються територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі відомостей, що містяться в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб. Виплата (продовження виплати) довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (далі - соціальні виплати) та пенсій, що призначені зазначеним особам, здійснюється через рахунки та мережу установ і пристроїв акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території населених пунктів, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. Виплата пенсій та соціальні виплати особам з інвалідністю I групи та іншим особам, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, за їх письмовою заявою можуть здійснюватись акціонерним товариством «Укрпошта» з доставкою за фактичним місцем проживання/перебування таких осіб.

40. Припинення або відновлення соціальних виплат проводиться структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад або територіальними органами Пенсійного фонду України згідно з Порядком здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам».

41. «Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 визначає:

- у редакції до постанови від 21.08.2019 № 788: механізм призначення (відновлення) внутрішньо переміщеним особам виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг (далі - соціальні виплати) за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування;

- у редакції постанови від 21.08.2019 № 788: механізм призначення (відновлення) внутрішньо переміщеним особам виплати довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг (далі - соціальні виплати) за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

42. Відповідно до пункту 4 (у редакціях діючих під час спірних правовідносин) вказаного порядку соціальні виплати внутрішньо переміщеним особам призначаються і виплачуються:

- у первісній редакції: структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення), територіальними органами Пенсійного фонду України, робочими органами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, центрами зайнятості (далі - органи, що здійснюють соціальні виплати) за місцем їх фактичного проживання/перебування, незалежно від факту реєстрації місця проживання/перебування;

- у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 548: структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення), територіальними органами Пенсійного фонду України, робочими органами Фонду соціального страхування, центрами зайнятості (далі - органи, що здійснюють соціальні виплати) за місцем їх фактичного проживання/перебування, незалежно від факту реєстрації місця проживання/перебування;

- у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 788: структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення), робочими органами Фонду соціального страхування, центрами зайнятості (далі - органи, що здійснюють соціальні виплати) за місцем їх фактичного проживання/перебування, незалежно від факту реєстрації місця проживання/перебування.

43. Порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування», затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 365 від 08.06.2016 (далі - Порядок № 365) визначає механізм здійснення контролю за проведенням виплати внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування незалежно від факту реєстрації місця проживання/перебування пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг (далі - соціальні виплати) за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

44. Контроль за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам здійснюють структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) шляхом відвідування не рідше ніж одного разу на шість місяців фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи, про що складається акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї за формою, встановленою Мінсоцполітики. Якщо в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб є інформація щодо проходження особою фізичної ідентифікації в публічному акціонерному товаристві «Державний ощадний банк України», чергова перевірка у відповідному періоді не проводиться (пункт 2 Порядку № 365).

VІ. ОЦІНКА СУДУ

45. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

46. Право на соціальний захист, що включає право на забезпечення у старості, гарантоване громадянам України частиною першою статті 46 Конституції України.

47. Європейська соціальна хартія (переглянута) 1996 року, згода на обов`язковість якої надана Верховною Радою України,та яка набрала чинності з 01.02.2007, визначає, що кожна особа похилого віку має право на соціальний захист. За цим Україна має міжнародне зобов`язання запроваджувати усіма відповідними засобами «досягнення умов, за яких можуть ефективно здійснюватися» права та принципи, що закріплені у Хартії.

48. Стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

49. З матеріалів справи вбачається, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Дніпропетровській області з 01.04.2017 та отримує пенсію по інвалідності.

50. Позивач просить суд визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиплати пенсії з лютого 2017 року по вересень 2018 року, однак матеріалами справи підтверджено нарахування та виплату пенсії у розмірі 2665,60 грн за лютий та березень 2017 року.

51. Відповідач не заперечує про наявність заборгованості перед позивачем за період з 01.04.2017 по 30.09.2018 у сумі 31417,12 грн, яка обліковується в Пенсійному фонді України згідно пункту 1 Постанови № 637, та буде виплачена після затвердження окремого порядку.

52. Проте, згідно з пунктом 6 частини першої статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, форми і види пенсійного забезпечення, захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

53. У преамбулі до Закону № 1058-IV зазначено, що зміна умов і норм загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

54. Суд зазначає, що жодних змін до Закону № 1058-IV з приводу особливостей виплати заборгованості пенсіонерам, які є внутрішньо переміщеними особами, Верховною Радою не приймалось.

55. Втручання відповідача у право позивача на мирне володіння своїм майном у вигляді пенсії Суд вважає таким, що не ґрунтується на Законі.

56. З урахуванням викладеного, суд погоджується із доводами позивача щодо порушення його права на виплату пенсії за період з 01.04.2017 по 30.09.2018.

щодо зобов`язання вчинити певні дії

57. Згідно із статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом № 475/97-ВР від 17.07.1997 кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

58. Оскільки, матеріалами справи встановлено та не заперечується відповідачем нарахування та не виплата пенсійних виплат ОСОБА_1 з 01.04.2017 по 30.09.2018 у розмірі 31417,12 грн, суд на захист порушеного права позивача зобов`язує ГУ ПФУ в Дніпропетровській області виплатити позивачу заборгованість по пенсійним виплатам за період з 01.04.2017 по 30.09.2018 у розмірі 31417,12 грн.

VІІ. ВИСНОВОК СУДУ

59. Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню із присудженням на користь позивача понесених судових витрат на сплату судового збору за подання позову немайнового характеру.

щодо строку порушеного права позивача на соціальний захист

60. Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

61. Відповідно до частини першої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

62. За загальним правилом, встановленим частиною другою статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

63. Дотримання строку звернення з адміністративним позовом є однією з умов для реалізації права на позов у публічно-правових відносинах, що дисциплінує учасників цих відносин у випадку, якщо вони стали спірними, запобігає зловживанням і сприяє стабільності діяльності суб`єктів владних повноважень щодо виконання своїх функцій.

64. Встановлення процесуальних строків законом та судом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених законодавством певних процесуальних дій.

65. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків.

66. Суд зазначає, що предметом позову в категорії справ стосовно соціального захисту є дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, пов`язані з соціальними виплатами, які можуть бути регулярними, періодичними, одноразовими, обмеженими в часі платежами.

67. У триваючих правовідносинах суб`єкт владних повноважень протягом певного проміжку часу ухиляється від виконання своїх зобов`язань (триваюча протиправна бездіяльність) або допускає протиправну поведінку (триваюча протиправна діяльність) по відношенню до фізичної або юридичної особи.

68. Відлік строків для звернення з метою реалізації права на соціальний захист розпочинається з моменту отримання відповідним суб`єктом владних повноважень заяви особи, до якого додано пакет необхідних документів. У свою чергу, відлік строків для звернення до суду (у випадку незгоди особи з відповідним рішенням, дією чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень за результатами розгляду зазначеної заяви) розпочинається з моменту коли особа дізналася або повинна була дізнатися про таке порушення своїх прав, крім випадків якщо інше прямо не передбачено законом.

69. При застосуванні строків звернення до адміністративного суду у вказаній категорії справ слід виходити з того, що встановлені процесуальним законом строки та наслідки у вигляді повернення позовної заяви на підставі їх пропуску не можуть слугувати меті відмови у захисті порушеного права (права на призначення пенсії за віком), легалізації триваючого правопорушення, в першу чергу, з боку держави.

70. Тобто, відносини щодо реалізації конституційного права на соціальний захист у старості між позивачем та пенсійним органом виникли з моменту отримання останнім заяви позивача про призначення пенсії за віком, виходячи із змісту конституційного права на соціальних захист зазначені відносини є триваючими, оскільки право на пенсію гарантується державою, є довічним і не може бути обмеженим неправомірними діями або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень.

71. Строкового обмеження стосовно виплати пенсії у визначеному законодавством розмірі за минулий час, яку особа не отримувала з вини відповідного суб`єкта владних повноважень, немає.

72. Висновки щодо відсутності строкового обмеження стосовно виплати пенсії відповідно до статті 46 № 1058-IV викладені, зокрема у постановах Верховного Суду від 21.12.2020 у справі № 229/4165/17 (ЄДРСР 93666460), від 30.11.2020 у справі № 639/1386/17 (ЄДРСР 93245140), від 22.10.2020 у справі № 808/2517/18-а (ЄДРСР 92362206).

73. Керуючись статтями 241-246, 263 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

74. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; код НОМЕР_1 ; адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ; адреса для листування: АДРЕСА_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427; вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094) про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

75. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо невиплати ОСОБА_1 пенсії з 01.04.2017 по 30.09.2018.

76. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області виплатити ОСОБА_1 заборгованість по пенсійним виплатам за період з 01.04.2017 по 30.09.2018 у розмірі 31417,12 грн.

77. В іншій частині позовних вимог відмовити.

78. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 908 грн.

79. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.

Суддя І.О. Верба

Джерело: ЄДРСР 97273168
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку