open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 913/698/20
Моніторити
Ухвала суду /25.10.2022/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /21.10.2022/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /11.08.2022/ Господарський суд Луганської області Постанова /13.12.2021/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.10.2021/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /15.09.2021/ Східний апеляційний господарський суд Рішення /03.08.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /19.07.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /05.07.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.05.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /20.04.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /29.03.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /15.02.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.01.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /28.12.2020/ Господарський суд Луганської області
emblem
Справа № 913/698/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /25.10.2022/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /21.10.2022/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /11.08.2022/ Господарський суд Луганської області Постанова /13.12.2021/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.10.2021/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /15.09.2021/ Східний апеляційний господарський суд Рішення /03.08.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /19.07.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /05.07.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.05.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /20.04.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /29.03.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /15.02.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.01.2021/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /28.12.2020/ Господарський суд Луганської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

УХВАЛА

про зупинення провадження у справі

25 травня 2021 року м. Харків Справа № 913/698/20

Провадження № 14/913/698/20

Господарський суд Луганської області у складі судді Секірського А.В., за участю секретаря судового засідання Пати А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали справи за позовом

Першого заступника керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури, м. Сєвєродонецьк Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

1.Щастинської районної державної адміністрації Луганської області, смт. Новоайдар Луганської області

2.Північно-східного офісу Держаудитслужби, м. Харків

до 1.Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації, смт. Новоайдар Луганської області

2.Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС", м. Київ

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 438 190 грн 18 коп.

в присутності представників учасників справи:

від органу прокуратури Полякова О.О. прокурор відділу Харківської обласної прокуратури, посвідчення від 09.10.2020 № 057286;

від І позивача представник не прибув;

від ІІ позивача представник не прибув;

від І відповідача представник не прибув;

від ІІ відповідача Невструєв Л.Б. адвокат, довіреність від 04.01.2021 № 13.

в с т а н о в и в:

Перший заступник керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах 1.Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області та 2.Північно-східного офісу Держаудитслужби до 1.Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації та 2.Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС", в якій просить:

- визнати недійсною додаткову угоду від 07.09.2018 № 2 до договору постачання природного газу від 21.02.2018 № 9, укладену між Відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС";

- визнати недійсною додаткову угоду від 24.09.2018 № 3 до договору постачання природного газу від 21.02.2018 № 9, укладену між Відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС";

- визнати недійсною додаткову угоду від 27.09.2018 № 4 до договору постачання природного газу від 21.02.2018 № 9, укладену між Відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС";

- визнати недійсною додаткову угоду від 19.10.2018 № 5 до договору постачання природного газу від 21.02.2018 № 9, укладену між Відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС";

- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС" на користь Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації безпідставно надмірно сплачені бюджетні кошти в сумі 438 190 грн 18 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при укладенні оспорюваних додаткових угод до договору постачання природного газу порушено приписи п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме, необґрунтовано збільшено ціну природного газу за відсутності документального підтвердження коливання ціни цього товару на ринку, що є підставою для визнання додаткових угод недійсними на підставі ст. 215 ЦК України.

Крім того, в результаті укладення відповідачами додаткових угод з порушенням вимог законодавства збільшено ціну на природний газ, з бюджету безпідставно і у надмірній сумі сплачено ІІ відповідачу грошові кошти в розмірі 438 190 грн 18 коп. Позовні вимоги в частині стягнення з ІІ відповідача на користь І відповідача грошових коштів обґрунтовані положеннями ст. 1212 ЦК України.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.12.2020 позовну заяву передано на розгляд судді Лісовицькому Є.А.

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 28.12.2020 підтверджено підстави представництва першого заступника керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури інтересів держави в особі Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області та Північно-східного офісу Держаудитслужби з заявленими позовними вимогами, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 913/698/20, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 25.01.2021.

Від представника ІІ відповідача надійшов відзив від 22.01.2021 № б/н, сформований за допомогою підсистеми "Електронний суд" 22.01.2021 о 20 год. 10 хв. та зареєстрований в автоматизованій системі документообігу суду 25.01.2021, в якому останній проти доводів заявника заперечує та зазначає, що в якості обґрунтування коливання ціни на газ були використані експертні висновки Торгово-промислової палати України. Виходячи зі специфіки ринку реальне коливання ціни на газ можливо встановити, виходячи з різниці цін за певний період часу лише порівнюючи або окремий ринок (внутрішній або зовнішній ринок), або конкретного великого постачальника. Саме тому, для обґрунтування законності зміни ціни на природний газ були використанні експертні висновки Торгово-промислової палати де встановлювались ціни за певний період часу і відповідно виходячи з різниці цін встановлювався відповідний відсоток зміни ціни (фактичне коливання на ринку).

Чинним законодавством не визначено ані форму, ані зміст довідки про ціну на товар або послугу, що видається уповноваженим органом.

Згідно з ч. 2 ст. 11 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" методичні та експертні документи, видані торгово-промисловими палатами в межах їх повноважень, є обов`язковими для застосування на всій території України.

Отже, надані ІІ відповідачем експертні висновки Торгово-промислової палати України є належними доказами, на підставі яких можна встановити коливання ціни на природний газ.

Крім того, оскільки до моменту укладання додаткової угоди передують певні підготовчі заходи, як то отримання офіційних документів, підтверджуючих ціни на ринку газу за певний період, складання і направлення замовнику проекту додаткової угоди та листа-звернення з відповідною пропозицією і обґрунтуванням, розгляд і вивчення зазначених підстав для внесення змін до договору, буде неправильним досліджувати коливання ціни на газ саме на дату підписання тієї чи іншої додаткової угоди, а відтак дослідження коливання ціни на газ, тобто оцінювати наявність підстав для зміни ціни на предмет закупівлі, потрібно за період, що передує зверненню з відповідною пропозицією.

Варто звернути увагу, що не лише Міністерство економічного розвитку і торгівлі України надало роз`яснення з приводу можливості підвищення ціни в межах 10% у випадку її коливання на ринку без обмежень у кількості випадків такого збільшення (за наявності документального підтвердження коливання), але й сам Закон таких обмежень не встановлює.

Крім того, перелік органів, які можуть надавати довідки щодо коливання ціни природного газу на ринку не є вичерпним, а тому експертні висновки Черкаської торгово-промислової палати є належними доказами коливання ціни.

Також слід зазначити, що Закон України "Про публічні закупівлі" дозволяє сторонам договору змінювати ціну більше ніж на 10%.

Так, відповідно до п. 7 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", в редакції на час укладання спірних додаткових угод, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю.

Тобто, відповідачі уклавши додаткові угоди №№ 2, 3, 4, 5 до договору діяли у повній відповідності до норм чинного законодавства. Всі підвищення ціни на природний газ відбувалися на підставі належного обґрунтування. Докази на підвищення ціни (експертні висновки) були надані І відповідачу при підписанні додаткових угод.

Аналогічний за змістом відзив надійшов на адресу суду 25.01.2021 поштовим зв`язком АТ "Укрпошта".

Ухвалою суду від 25.01.2021 відкладено підготовче засідання на 15.02.2021.

10.02.2021 від заявника надійшла відповідь на відзив від 08.02.2021 № 33-511вих-21, в якій прокурор зазначив, що вважає доводи ІІ відповідача, викладені у відзиві, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Зокрема, прокурор зазначив, що у відзиві представник ІІ відповідача на обґрунтування укладення додаткової угоди № 2 також посилається на лист від 28.03.2018 № 256 та експертний висновок Черкаської торгово-промислової палати від 22.03.2018 № О-213. Разом з тим, вказаний лист та експертний висновок були підставою для укладання додаткової угоди № 1 від 02.04.2018, яка не оскаржується місцевою прокуратурою.

На обґрунтування збільшення ціни на природний газ ІІ відповідачем для укладання додаткових угод надано експертний висновок Черкаської торгово-промислової палати від 31.08.2018 № О-678, який не містить жодного обґрунтування вказаної у додатковій угоді № 5 ціни товару, не містить відомостей про коливання ціни (не доводить факти коливання ціни) товару на ринку України у відповідні періоди починаючи з моменту останнього перегляду ціни товару та укладання додаткової угоди від 03.08.2018 № 4 до моменту звернення з пропозицією про збільшення ціни на природний газ, тобто до 07.09.2018. У висновку лише зазначено середню вартість природного газу на території України станом на вересень 2018 року.

Також, прокурор посилається на те, що посилання ІІ відповідача на експертні висновки Черкаської торгово-промислової палати від 12.09.2018 № О-751 та від 05.10.2018 № О-847 є недоречним, оскільки в ході ревізії встановлено, що в цих висновках ціна зазначена станом на вересень 2018 року та станом на 01.10.2018 відповідно, тобто підтвердження коливання документально відсутнє.

Таким чином, підвищення ціни на постачання природного газу, а отже і бажання постачальника збільшити ціну за одиницю товару, саме по собі не є підставою для збільшення ціни на продукцію та внесення відповідних змін у договір. Адже згідно з п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" ціна має проколиватися (змінитися) не лише у постачальника, а й на ринку такого товару, продукції. Тобто, якщо постачальник документально підтвердить замовнику, що ціна на природний газ проколивалася на ринку такого товару від ціни в договорі і до ціни на момент підписання додаткової угоди, то можна говорити про наявність підстав для внесення змін до договору.

Як зазначив прокурор, надані ІІ відповідачем експертні висновки не містять відомостей щодо динаміки ціни на природний газ, у них відсутній аналіз вартості ціни на газ на території України на конкретну дату у порівнянні з попередніми періодами чи будь-які інші дані, які б підтверджували коливання ціни природного газу на ринку, у зв`язку з чим не містять належного обґрунтування для зміни істотних умов договору на підставі п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі".

Крім того, згідно інформації, розміщеної на веб-порталі Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (http.//www.naftogaz.com), реальне коливання ціни на природний газ в бік зростання з вересня по листопад 2018 року становило лише 9,3%. Натомість, ІІ відповідач додатковими угодами №№ 2, 3, 4, 5, укладеними за вказаний період загалом збільшено ціну газу на 31,5%. Отже при укладенні додаткових угод №№ 2, 3, 4, 5 було порушено норми ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на час укладення договору), Цивільного кодексу України, що є підставою для визнання цих додаткових угод недійсними.

11.02.2021 від представника ІІ відповідача надійшло клопотання від 08.02.2021 № 1К-698, в якому останній просить зобов`язати заявника уточнити позовну заяву в частині визначення належних позивачів по справі та належних (належного) відповідача по справі.

Клопотання обґрунтовано тим, що позов було подано в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області та Північно-східного офісу Держаудитслужби. При цьому, позов пред`явлено до Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації та Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС". Поряд з цим, предметом позовних вимог є визнання недійсними додаткових угод до договору постачання природного газу від 21.02.2018 № 9. Сторонами вказаного договору є Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації та Товариство з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС". Договір було укладено за результатами публічної закупівлі, опублікованої на веб-порталі "Ргоzогго публічні закупівлі" UА-2018-01-12-000252-С.

Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації є самостійною юридичною особою. Крім того, ІІ відповідач посилається на те, що замовником публічної закупівлі UA-2018-01-12-000252-C був саме Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації. Додатковим доказом того, що розпорядником бюджетних коштів в рамках публічної закупівлі UA-2018-01-12-000252-C був саме Відділ освіти є те, що безпосереднім споживачем та платником за отриманий природний газ був сам Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації, а не Новоайдарська районна державна адміністрація Луганської області. Крім того, відповідно до річного плану закупівлі, опублікованого на веб-порталі "Prozorro публічні закупівлі" під ідентифікатором UA-P-2018-01-12-001175-с e780bcc9ab754962a0cc2c9912c27201 є саме Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації, а не Новоайдарська районна державна адміністрація Луганської області.

ІІ відповідач також посилається на те, що заявником пред`явлена позовна вимога про визнання недійсними додаткових угод до договору постачання природного газу від 21.02.2018 № 9 та стягнення з ІІ відповідача на користь Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації безпідставно надмірно сплачених бюджетних коштів в сумі 438 190 грн 18 коп. З аналізу підстав та предмету позову, а також самих позовних вимог вбачається, що судовий спір впливає на права та інтереси Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації та Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС". Так, визнання додаткових угод недійсними змінить права та обов`язки тільки відповідачів. Учасниками спірних правовідносин на всіх його етапах, починаючи з моменту опублікування плану закупівлі, оголошення закупівлі, проведення аукціону, визначення переможця, укладання та подальше виконання договору є відповідачі. Жодні права та інтереси І позивача при цьому не порушені.

Відповідно до ст. 45 ГПК України відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу. Поряд з цим, однією з позовних вимог є стягнення грошових коштів з ІІ відповідача на користь І відповідача. За наявності такої позовної вимоги І відповідач повинен бути позивачем по даній справі. В такому випадку заявник повинен був подати позовну заяву в інтересах саме Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації, як особи чиї інтереси були порушені внаслідок укладання оспорюваних додаткових угод. При цьому, зважаючи на те, що жодні права та законні інтереси Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області не порушуються оскаржуваними додатковими угодами, а будь-яке прийняте судом рішення по цій справі не змінять права та обов`язки вказаної установи, ІІ відповідач вважає Новоайдарську районну державну адміністрацію Луганської області неналежним позивачем.

Аналогічне клопотання надійшло до суду від представника ІІ відповідача за допомогою підсистеми "Електронний суд" 11.02.2021 о 18 год. 44 хв. та зареєстроване в автоматизованій системі документообігу суду 12.02.2021.

Також від представника ІІ відповідача надійшло клопотання від 11.02.2021 № б/н, сформоване за допомогою підсистеми "Електронний суд" 11.02.2021 о 18 год. 37 хв. та зареєстроване в автоматизованій системі документообігу суду 12.02.2021, про призначення товарознавчої експертизи.

Ухвалою суду від 15.02.2021 у задоволенні клопотання про призначення експертизи відмовлено, оскільки до матеріалів справи надано достатньо доказів, щоб надати відповідь на поставлені у клопотанні питання, за усним клопотанням ІІ відповідача продовжено строк підготовчого провадження до 27.03.2021, відкладено підготовче засідання на 23.03.2021.

Аналогічне клопотання про призначення експертизи надійшло до суду від представника ІІ відповідача 16.02.2021 поштовим зв`язком АТ "Укрпошта".

23.02.2021 від І відповідача надійшла заява про те, що відповідно до розпорядження голови Щастинської районної державної адміністрації від 03.02.2021 № 31 "Про ліквідацію відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області" Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації наразі знаходиться в стадії ліквідації, наявність правонаступників не передбачається.

10.03.2021 представником ІІ відповідача подані клопотання про долучення до матеріалів справи в якості доказу у справі копію висновку експерта за результатами проведення експертного товарознавчого дослідження від 12.02.2021 № 1202/1 та копію свідоцтва про право зайняття адвокатською діяльністю.

Судове засідання, призначене на 23.03.2021, не відбулось, у зв`язку з перебуванням судді Лісовицького Є.А. на лікарняному, про що сторін було повідомленого шляхом передачі телефонограм.

23.03.2021 від в.о. керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури надійшли пояснення від 19.03.2021 № 52-45вих21, в яких викладені обґрунтування пред`явлення позову в інтересах держави в особі Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області та Північно-східного офісу Держаудитслужби аналогічного змісту, що у позовній заяві. Крім того, обґрунтування підстав звернення з відповідним позовом в інтересах держави в особі вказаних органів, викладено судом в ухвалі про відкриття провадження у справі.

Визначення Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації І відповідачем обумовлено тим, що відділ фінансується за рахунок коштів державного бюджету та є розпорядником бюджетних коштів в галузі освіти на території Новоайдарського району Луганської області, а тому безпідставно та незаконно витрачені державні кошти в розмірі 438 190 грн 18 коп. підлягають поверненню саме на користь цього розпорядника бюджетних коштів, тому Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації є належним відповідачем у спірних правовідносинах.

На підставі розпорядження керівника апарату від 29.03.2021 № 79-р у зв`язку з перебуванням судді Лісовицького Є.А. на лікарняному був проведений повторний автоматизований розподіл справи, яка згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.03.2021 розподілена судді Секірському А.В.

29.03.2021 від керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури надійшло клопотання від 24.03.2021 № 52-105вих-21 про заміну сторін, а саме: Сєвєродонецьку місцеву прокуратуру замінити на Сєвєродонецьку окружну прокуратуру, Новоайдарську районну державну адміністрацію Луганської області на Щастинську районну державну адміністрацію Луганської області, Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації на комісію з ліквідації Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації.

Ухвалою суду від 29.03.2021 справу № 913/698/20 прийнято до провадження судді Секірського А.В., вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження, повідомлено учасників справи про призначення справи до розгляду в підготовчому провадженні на 20.04.2021, встановлено учасникам справи строк для подачі заяв по суті справи, а також зазначено, що клопотання про заміну сторін буде розглянуто у судовому засіданні.

19.04.2021 на адресу суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС" адвоката Невструєва Л.Б. через підсистему "Електронний суд" надійшли:

- клопотання від 19.04.2021 № 753 про проведення підготовчого засідання без участі представника товариства, у зв`язку з неможливістю забезпечення явки представника для участі у судовому засіданні;

- клопотання від 19.04.2021 № 952 про приєднання до матеріалів справи копії висновку експерта за результатами проведення експертного товарознавчого дослідження від 12.02.2021 № 1202/1;

- клопотання від 19.04.2021 № 950 про передачу справи за територіальною підсудністю до Господарського суду міста Києва, яке обґрунтовано тим, що місцезнаходженням ІІ відповідача є місто Київ. Всі дії по постачанню природного газу здійснювались в місті Києві, а також з огляду на затверджений нормативно-правовими актами порядок постачання природного газу дана справа за територіальною підсудністю повинна бути розглянута в Господарському суді міста Києва.

Представники органу прокуратури та сторін правом на участь у судовому засіданні 20.04.2021 не скористалися, хоча про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень.

Ухвалою суду від 20.04.2021 клопотання керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури від 24.03.2021 № 52-105вих-21 про заміну сторін задоволено частково, змінено найменування заявника у справі Сєвєродонецьку місцеву прокуратуру на Сєвєродонецьку окружну прокуратуру, змінено найменування І позивача у справі Новоайдарську районну державну адміністрацію Луганської області на Щастинську районну державну адміністрацію Луганської області, у задоволенні клопотання в частині заміни І відповідача у справі Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації на комісію з ліквідації Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації відмовлено, у задоволенні клопотання представника ІІ відповідача від 19.04.2021 № 950 про передачу справи за територіальною підсудністю до Господарського суду міста Києва відмовлено, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 29.06.2021, повідомлено учасників справи про відкладення розгляду справи в підготовчому провадженні на 25.05.2021.

Після закінчення розгляду справи 20.04.2021 від Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області отримані додаткові пояснення по суті справи, які розглянуті судом та долучені до матеріалів справи.

22.04.2021 на адресу суду поштовим зв`язком АТ "Укрпошта" від представника ІІ відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС" адвоката Невструєва Л.Б. надійшли аналогічні за змістом клопотання від 19.04.2021 № 952 про приєднання до матеріалів справи копії висновку експерта за результатами проведення експертного товарознавчого дослідження від 12.02.2021 № 1202/1 та № 950 про передачу справи за територіальною підсудністю до Господарського суду міста Києва, які були сформовані за допомогою підсистеми "Електронний суд" та одержані судом 19.04.2021.

24.05.2021 від першого заступника керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури надійшов лист від 14.05.2021 № 52-898вих-21, в якому заявник запропонував експертну установу та питання, роз`яснення яких потребує висновку експерта.

У судове засідання 25.05.2021 прибули представники органу прокуратури та ІІ відповідача.

Представником ІІ відповідача у судовому засіданні заявлено усне клопотання про зупинення провадження у справі № 913/698/20 до вирішення Об`єднаною палатою Касаційного господарського суду справи № 927/491/19, яка є аналогічною зі справою, що розглядається.

Як вбачається із матеріалів справи, підставами, на яких ґрунтуються позовні вимоги першого заступника керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури, є відсутність обґрунтування та документального підтвердження коливання цін на ринку природного газу в період укладення додаткових угод № 2-5 до договору постачання природного газу від 21.02.2018 № 9, а також те, що експертні висновки Черкаської торгово-промислової палати України не містять відомостей щодо динаміки ціни на природний газ у відповідні проміжки часу.

В свою чергу, ІІ відповідач вважає, що експертні висновки Черкаської торгово-промислової палати належним чином підтверджують коливання ціни на ринку природного газу. З врахуванням протилежних тверджень прокурора про надані експертні висновки, в матеріалах справи наявні докази, які є взаємно суперечливими, а їх оцінка потребує залучення спеціаліста у відповідній галузі та може бути здійснена судом шляхом призначення відповідної судової експертизи.

На замовлення ІІ відповідача Товариством з обмеженою відповідальністю "Незалежний центр судових експертиз" проведено експертне товарознавче дослідження, за результатами якого 12.02.2021 складено висновок № 1202/1, який наданий ІІ відповідачем та долучений судом до матеріалів справи.

Проте, у вказаному висновку зазначено, що висновки цього дослідження є достовірними за умови, що вся інформація, надана ініціатором проведення дослідження є достовірною.

Крім того, за приписами ч. 5 ст. 101 ГПК України у висновку експерта зазначається, що висновок підготовлено для подання до суду та що експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок.

У висновку експерта № 1202/1 вказаного не зазначено.

Судова експертиза це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду (ст. 1 Закону України "Про судову експертизу").

Відповідно до ч. 1 ст. 99 ГПК України суд, зокрема, з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:

1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;

2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Згідно з п.п. 1.2.4 п. 1.2 розділу І Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5 (далі за текстом Інструкція), одним з основних видів (підвидів) експертизи, зокрема, є товарознавча експертиза.

Основними завданнями товарознавчої експертизи є, зокрема, визначення вартості товарної продукції (п. 1.2 розділу IV глави 1 Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5).

Оскільки для повного та всебічного розгляду справи необхідно встановити чи мало місце коливання ціни на природний газ, який відповідно до приписів п. 31 ст. 1 Закону України від 09.04.2015 № 329-VIII "Про ринок природного газу" є товарною продукцією, у відповідні проміжку часу, що передували укладенню додаткових угод від 07.09.2018 № 2, від 24.09.2018 № 3, від 27.09.2018 № 4 від 19.10.2018 № 5, що в свою чергу потребує спеціальних знань, суд дійшов висновку про необхідність призначення у справі № 913/698/20 судової товарознавчої експертизи.

За приписами частин 4 та 5 ст. 99 ГПК України питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну.

Ухвалою суду від 20.04.2021 було запропоновано учасникам справи, зокрема, надати питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта.

Заявником у справі запропоновані наступні питання:

1.Чи підтверджується документально зайва сплата Відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області грошових коштів в сумі 438 190 грн 18 коп., внаслідок не підтвердження Товариством з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС" факту коливання ціни на ринку на момент укладання додаткових угод від 07.09.2018 № 2, від 24.09.2018 № 3, від 27.09.2018 № 4 від 19.10.2018 № 5 до договору на постачання природного газу від 21.02.2018 № 9?

2.Чи підтверджується документально необґрунтоване завищення ціни природного газу, отриманого Відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області від Товариства з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС" згідно додаткових угод від 07.09.2018 № 2, від 24.09.2018 № 3, від 27.09.2018 № 4 від 19.10.2018 № 5 до договору на постачання природного газу від 21.02.2018 № 9, та порушення вимог ст. 36 Закону України № 922-VIII (в редакції, чинній на час укладення договору)?

Водночас суд зазначає, що поставлені заявником питання не потребують спеціальних знань, у зв`язку з чим питання, запропоновані заявником, слід відхилити та поставити на вирішення експертів судової товарознавчої експертизи наступні питання:

1.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в березні 2018 року?

2.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в квітні 2018 року?

3.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в червні 2018 року?

4.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в серпні 2018 року?

5.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в вересні 2018 року?

6.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в жовтні 2018 року?

7.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період березень-квітень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

8.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період березень-червень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

9.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період червень-серпень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

10.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період серпень-вересень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

11.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період вересень-жовтень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

12.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період березень-жовтень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

Відповідно до ч. 3 ст. 99 ГПК України при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд.

Приписами ст. 7 Закону України "Про судову експертизу" передбачено, що судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, а також у випадках і на умовах, визначених цим Законом, судові експерти, які не є працівниками зазначених установ.

Заявником запропоновано проведення експертизи доручити Донецькому науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 № 52-р "Про реорганізацію Донецького науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України" та наказу Міністерства юстиції України від 16.02.2021 № 603/5 "Про створення Донецького та Луганського відділень Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса" Міністерства юстиції України" Донецький науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерства юстиції України реорганізовано шляхом приєднання до Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса" Міністерства юстиції України.

Присутній у судовому засіданні представник ІІ відповідача проти запропонованої заявником експертної установи не заперечив.

Таким чином, проведення судової товарознавчої експертизи у справі № 913/698/20 суд доручає Донецькому відділенню Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса" Міністерства юстиції України (вул. Поштова, будинок 67, м. Слов`янськ, Донецька область, 84122).

Також слід зазначити, що витрати, пов`язані з проведенням судової експертизи, під час розгляду справи має нести заінтересована сторона, а у разі призначення господарським судом судової експертизи з власної ініціативи сторона, визначена в ухвалі господарського суду про призначення судової експертизи. Аналогічна правова позиція викладена у п. 23 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 4 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи".

Оскільки судова експертиза призначається за ініціативою суду, а тому витрати, пов`язані з проведенням судової товарознавчої експертизи, покладаються судом на ІІ відповідача у справі Товариство з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС".

Відповідно до ст. 100 ГПК України ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі). В ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України суд може за заявою учасника, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку призначення судом експертизи.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 229 ГПК України визначено, що провадження у справі зупиняється у випадках, встановлених п. 2 ч. 1 ст. 228 цього Кодексу на час проведення експертизи.

Враховуючи викладене, провадження у справі № 913/698/20 слід зупинити на час проведення експертизи.

З огляду на те, що провадження у справі зупиняється у зв`язку з призначенням судом з власної ініціативи товарознавчої експертизи, тому усне клопотання, заявлене у судовому засіданні 25.05.2021 представником ІІ відповідача, про зупинення провадження у справі до вирішення Об`єднаною палатою Касаційного господарського суду справи № 927/491/19, слід залишити без задоволення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 1, 7 Закону України "Про судову експертизу", ст.ст. 99, 100, 228, 229, 232, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в:

1.Призначити у справі № 913/698/20 судову товарознавчу експертизу, проведення якої доручити Донецькому відділенню Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса" Міністерства юстиції України (вул. Поштова, будинок 67, м. Слов`янськ, Донецька область, 84122).

2.На вирішення експертів судової товарознавчої експертизи поставити наступні питання:

1.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в березні 2018 року?

2.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в квітні 2018 року?

3.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в червні 2018 року?

4.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в серпні 2018 року?

5.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в вересні 2018 року?

6.Який рівень ринкових цін на природний газ для кінцевих споживачів з умовою постоплати після місяця споживання був в жовтні 2018 року?

7.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період березень-квітень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

8.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період березень-червень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

9.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період червень-серпень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

10.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період серпень-вересень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

11.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період вересень-жовтень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

12.Чи існувало коливання ціни на природний газ у період березень-жовтень 2018 року, якщо так, то у якому розмірі у відсотковому відношенні?

3.Попередити експертів про кримінальну відповідальність за ст.ст. 384, 385 Кримінального кодексу України.

4.Направити примірник даної ухвали та матеріали справи № 913/698/20 до Донецького відділення Національного наукового центру "Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса" Міністерства юстиції України (вул. Поштова, будинок 67, м. Слов`янськ, Донецька область, 84122).

5.Витрати по оплаті вартості проведення судової експертизи покласти на ІІ відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС".

6.Експертній установі рахунок на оплату вартості експертизи направити ІІ відповідачу Товариству з обмеженою відповідальністю "УКР ГАЗ РЕСУРС" (вул. Новокостянтинівська, будинок 13/10, офіс 201, м. Київ, 04080, ідентифікаційний код 41427817).

7.Зобов`язати ІІ відповідача протягом трьох банківських днів з дня отримання рахунку оплатити рахунок та докази оплати надати суду.

8.Провадження у справі № 913/698/20 зупинити до закінчення експертних досліджень та отримання висновку експерта.

Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та може бути оскаржена до Східного апеляційного господарського суду у строк, передбачений ст. 256 ГПК України, та порядку, визначеному п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.

Повний текст ухвали складено 27.05.2021.

Суддя А.В. Секірський

Джерело: ЄДРСР 97217592
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку