open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983,

e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua

_____________________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"17" травня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/177/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Д`яченко Т.Г.

при секретарі судового засідання Аганін В.Ю.

розглянувши справу №916/177/21

За позовом: Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3; код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (65058, м. Одеса, пр. Шевченка, 12; код ЄДРПОУ 43879780)

До відповідача: Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство (67103, Одеська обл., Великомихайлівський район, с. Новопетрівка, вул. Центральна (Леніна); код ЄДРПОУ 00992651)

про стягнення шкоди у розмірі 1293304,72 грн.

Представники:

від прокуратури: Лянна О.А., за посвідченням

від позивача: Тутейко А.В., самопредставництво

від відповідача: не з`явився

Встановив: Заступник керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство про стягнення шкоди у розмірі 1293304,72 грн.

Позовні вимоги Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) направлено на стягнення з Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства у розмірі 1293304,72 грн.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 01.02.2021р. прийнято позовну заяву Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) до розгляду та відкрито провадження у справі №916/177/21. Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на "01" березня 2021 р. о 11:30. Запропоновано відповідачу підготувати та надати до суду і одночасно надіслати заступнику керівника Одеської обласної прокуратури і позивачеві відзив на позов, оформлений з урахуванням вимог, встановлених ст.165 ГПК України, протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали суду. Викликано представників Одеської обласної прокуратури та учасників справи у підготовче засідання, призначене на 01.03.2021р. о 11:30.

01.03.2021р. судом було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 15.03.2021р. о 09:30.

15.03.2021р. до суду відповідачем було подано клопотання про відкладення розгляду справи.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 15.03.2021р. продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі №916/177/21 на 30 днів до 05.05.2021р. Відкладено підготовче засідання на "05" квітня 2021р. о 10:45. Викликано учасників справи у підготовче засідання, призначене на 05.04.2021р. о 10:45.

05.04.2021р. до суду Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство було подано клопотання про зупинення провадження у справі, відповідно до якого відповідач просив суд зупинити провадження у справі №916/177/21 до набрання законної сили рішення у справі №420/4552/21.

Відповідачем було вказано суду, що в період з 27.04.2020 року по 12.05.2020 року на підвідомчій Державному підприємству „Великомихайлівське лісове господарство території було проведено позапланову перевірку, внаслідок чого складено відповідний акт, та після чого, Одеська обласна прокуратура в інтересах Державної екологічної інспекції подала позов до суду.

Відтак, як було вказано відповідачем, фактично, предмет позову у даній господарський справі утворився в наслідок видання Наказу №259 Державної екологічної інспекції від 24.04.2020 року, оскільки саме на підставі цього наказу інспекцією було проведено позапланову перевірку, складено акт, та подано позов до господарського суду.

Відповідачем було зазначено суду, що 24.03.2021 року Державне підприємство „Великомихайлівське лісове господарство звернулось до Одеського окружного адміністративного суду із позовом до Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) з позовною заявою про визнання протиправним та скасування наказу Державної екологічної інспекції в Одеській області „Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в ДП „Великомихайлівське ЛГ від 24 квітня 2020 року №259 та сказано, що справа № 420/4552/21, знаходиться в провадження судді Цховребової М.Г.

За твердженнями відповідача, в провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває справа, від результатів вирішення якої залежить й результат вирішення даної господарської справи №916/177/21.

Протокольною ухвалою суду від 05.04.2021р. було відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі, про що зафіксовано у протоколі судового засіданні від 05.04.2021р. у даній справі.

05.04.2021р. у судовому засіданні було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 26.04.2021р. о 09:40.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.04.2021р. повідомлено відповідача по справі №916/177/21: Державне підприємство „Великомихайлівське лісове господарство про судове засідання, яке відбудеться "26" квітня 2021 р. о 09:40.

26.04.2021р. до суду відповідачем було подано заяву про продовження процесуального строку та відкладення розгляду справи, відповідно до якого відповідач просив суд продовжити строк підготовчого провадження у справі №916/177/21 та відкласти розгляд справи на іншу дату та час.

26.04.2021р. судом оголошено протокольну ухвалу про залишення без задоволення заяви представника відповідача про продовження процесуального строку та відкладення розгляду справи, про що зафіксовано у протоколі судового засіданні від 26.04.2021р. у даній справі.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 26.04.2021р. закрито підготовче провадження у справі № 916/177/21. Призначено справу до судового розгляду по суті в засіданні суду на "17" травня 2021р. о 11:20. Викликано учасників справи у судове засідання, призначене на 17.05.2021р. о 11:20.

Прокурор підтримує поданий позов в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) до Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство про стягнення шкоди у розмірі 1293304,72 грн. та просить суд його задовольнити.

Позивач підтримує заявлений позов Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) та просить суд його задовольнити.

Відповідачем Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство, який був належним чином повідомлений про дату та час проведення судових засідань, та відповідно, був обізнаний про розгляд даної справи, за час розгляду справи не було використаного свого процесуального права на подання до суду відзиву, в порядку с. 165 ГПК України, з викладенням своїх заперечень по суті поданого позову.

У судовому засіданні 17.05.2021 року судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено 25.05.2021р.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, суд встановив.

Подаючи позов в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), прокурором було зазначено суду, що за результатами вивчення питання наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у сфері охорони навколишнього природнього середовища встановлено порушення вимог природоохоронного законодавства під час здійснення господарської діяльності Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство.

Державною екологічною інспекцією в Одеській області на підставі наказу від 24.04.2020р. № 259 та направлення від 24.04.2020р. 150пр в період з 27.04.2020р. по 12.05.2020р. проведено позапланову захід державного нагляду (контролю) за дотримання вимог природоохоронного законодавства, зокрема, про охорону, захист, використання та відтворення лісів Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство.

Прокурором було зазначено суду, що за результатами позапланової перевірки Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство Державною екологічною інспекцією в Одеській області складено акт від 12.05.2020р. № 22/10 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та пояснено, що актом від 12.05.2020р. № 22/10 встановлено невиконання постійним лісокористувачем - Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство покладених законом обов`язків по здійсненню охорони лісів від незаконних порубок.

За поясненнями прокурора, внаслідок вказаних порушень була заподіяна матеріальна шкода лісовому фонду України на суму 1 293 304,72 грн, яка розрахована за Таксами для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу (додаток № 1), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 № 665.

Як зазначає прокурор, з метою стягнення вказаної шкоди Державна екологічна інспекція в Одеській області 25.05.2020 звернулася до відповідача із претензією № 39 про її відшкодування шкоди та вказує, що претензія та обґрунтований розрахунок шкоди отримані Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство 27.05.2020р., проте, за поясненнями прокурора, до теперішнього часу, претензія в добровільному порядку не сплачена.

Ґрунтуючи поданий позов, прокурором було зазначено суду, що Державне підприємство „Великомихайлівське лісове господарствоє постійним лісокористувачем, в обов`язки якого входить забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень; дотримання норм і правил використання лісових ресурсів; ведення лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснення використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.

За поясненнями прокурора, відповідач, як постійний лісокористувач, має нести відповідальність за порушення вимог щодо ведення лісового господарства, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій відповідачу території. Системний аналіз ст. 19, 63, 64 ЛК України свідчить, що обов`язок щодо забезпечення охорони лісових насаджень покладено саме на постійних лісокористувачів, які відповідають за невиконання або неналежне виконання таких обов`язків, у тому числі у разі незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних порубок дерев.

За таких обставин, як було зазначено прокурором, цивільно-правову відповідальність за порушення лісового законодавства мають нести не лише особи, які безпосередньо здійснюють самовільну вирубку лісів (пошкодження дерев), а й постійні лісокористувачі, вина яких полягає у протиправній бездіяльності у вигляді невчинення дій щодо забезпечення охорони та збереження лісу від незаконних рубок на підвідомчих їм ділянках із земель лісового фонду, що має наслідком самовільну рубку (пошкодження) лісових насаджень третіми (невстановленими) особами. Вказана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 15.08.2018 у справі № 927/1096/16, від 27.03.2018 у справі № 909/1111/16, від 20.02.2018 у справі № 920/1106/17 та від 07.07.2019 у справі №914/1960/17.

Також були надані пояснення та зауважено суду, що Державне підприємство „Великомихайлівське лісове господарство, як лісокористувач, не забезпечив охорону і збереження лісового фонду на підвідомчій йому території, він тим самим допустив самовільну вирубку лісу, чим заподіяно матеріальну шкоду лісовому фонду України. При цьому, вина відповідача полягає у протиправній бездіяльності у вигляді невчинення дій щодо забезпечення охорони та збереження лісу від незаконних рубок на підвідомчих їм ділянках із земель лісового фонду, що має наслідком самовільну рубку (пошкодження) лісових насаджень третіми (невстановленими) особами.

Крім того, прокурор було зазначено суду, що наказом Державної екологічної інспекції України від 19.10.2020 № 379 затверджено положення про Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (далі Положення № 379).

Відповідно до п. 1 Положення № 379 Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Миколаївської та Одеської областей, внутрішні морські води, територіальне море, виключну (морську) економічну зону України, континентальний шельф України та лимани.

Пунктом 3 Положення № 379 встановлено, що основними завданнями Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах Миколаївської та Одеської територій.

Згідно підпункту 5) пункту 2 розділу II „Функції Інспекції Положення № 379 Інспекція здійснює нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, зокрема щодо здійснення комплексу необхідних заходів для забезпечення охорони лісів від незаконних рубок тощо.

Пунктом 9 Положення № 379 передбачено, що Інспекція пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами.

З огляду на викладене, як було пояснено прокурором, Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу є органами державної влади до компетенції якого віднесено звернення із позовною заявою до Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство про стягнення шкоди заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодаства.

Водночас, постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 № 802 створено як юридичну особу публічного права Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) та ліквідовано як юридичну особу публічного права Державну екологічну інспекцію в Одеській області. Пунктом 3 постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 № 802 визначено, що територіальні органи Державної екологічної інспекції, що ліквідуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень відповідним міжрегіональним територіальним органам, які утворюються згідно з пунктом 1 цієї постанови.

Наказом Державної екологічної інспекції України від 22.12.2020 № 502 „Питання діяльності Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) погоджено пропозицію Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Державну екологічну інспекцію Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) функцій і повноважень, визначених Положенням №379. Припинено здійснення функцій і повноважень Державних екологічних інспекцій в Одеській та Миколаївській областях, визначених Положенням про Державну екологічну інспекцію в Одеській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 № 124 та Положенням про Державну екологічну інспекцію в Миколаївській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 № 132. Встановлено, що датою початку здійснення відповідних повноважень і виконання відповідних функцій Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) є 23 грудня 2020 року.

Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) з 23.12.2020 є органом, який реалізує повноваження Державної екологічної інспекції України, а до цієї дати таким органом була Державна екологічна інспекція в Одеській області.

Отже, як було зазначено суду прокурором, відбулося публічне правонаступництво, тобто перехід в установленому законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому, зокрема контрольних повноважень держави у сфері охорони навколишнього природного середовища від Державних екологічних інспекції в Одеській та Миколаївській областях до Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області).

З метою встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу обласною прокуратурою 06.01.2021 направлено лист № 15/3/1 -11 вих-21 з вимогою поінформувати про причини не звернення до суду із позовною заявою про стягнення шкоди з Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство.

Також прокурором було зауважено суду, що відповідно до листа Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу від 14.01.2021 за № 138/1.1 з відповідним позовом про стягнення шкоди, заподіяної лісовому фонду інспекція не зверталась через відсутність коштів на сплату судового збору. Таким чином, Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу обізнана про необхідність захисту інтересів держави та мала відповідні повноваження для їх захисту, проте таких заходів не вжила, що відповідно до вимог ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» є підставою для звернення прокурора до суду з цим позовом в інтересах держави в особі зазначеного органу.

Позовні вимоги Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) направлено на стягнення з Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства у розмірі 1293304,72 грн.

Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників позивача та відповідача, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 2 Закону України „Про судоустрій та статус суддів, суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

У відповідності до ст.11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини. Правочин, різновидом якого є договори - основний вид правомірних дій це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. При цьому, ст.12 Цивільного кодексу України передбачає, що особа здійснює свої цивільні права вільно на власний розсуд.

Згідно ч.2 ст.16 Цивільного кодексу України, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Надаючи оцінку доводам, викладеним в позові, та обґрунтуванням позовних вимог, зазначеним Заступником керівника Одеської обласної прокуратури в позовній заяві в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), та направленим на стягнення з Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства у розмірі 1293304,72 грн., суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються Законом України „Про охорону навколишнього природного середовища, Законом України „Про рослинний світ, Лісового кодексу України, а також іншим законодавчими актами України.

Відповідно до ст. 1 Законом України „Про охорону навколишнього природного середовища, завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об`єктів, пов`язаних з історико-культурною спадщиною.

Згідно до ч. 1 ст. 5 Законом України „Про охорону навколишнього природного середовища, державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Відповідно до ст. 1 Лісового кодексу України, ліс - тип природних комплексів (екосистема), у якому поєднуються переважно деревна та чагарникова рослинність з відповідними ґрунтами, трав`яною рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними компонентами, що взаємопов`язані у своєму розвитку, впливають один на одного і на навколишнє природне середовище.

Згідно до ч. 1 ст. 16 Лісового кодексу України, право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи. У постійне користування ліси на землях комунальної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створені спеціалізовані лісогосподарські підрозділи. (ч.ч. 1, 2 ст. 17 Лісового кодексу України).

Приписами ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України визначено, що постійні лісокористувачі зобов`язані: забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку; дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення; вести первинний облік лісів; дотримуватися встановленого законодавством режиму використання земель; забезпечувати охорону типових та унікальних природних комплексів і об`єктів, рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, рослинних угруповань, сприяти формуванню екологічної мережі відповідно до природоохоронного законодавства; забезпечувати безперешкодний доступ до об`єктів електромереж, інших інженерних споруд, які проходять через лісову ділянку, для їх обслуговування.

Відповідно до ст. 63 Лісового кодексу України, ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

Згідно п. 5 ч. 1 ст. 64 Лісового кодексу України, підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов`язані: здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.

Відповідно до ст. 90 Лісового кодексу України, основними завданнями державної лісової охорони є: здійснення державного контролю за додержанням лісового законодавства; забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, захист від шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу.

Державною екологічною інспекцією в Одеській області на підставі наказу від 24.04.2020 № 259 та направлення від 24.04.2020 150пр в період з 27.04.2020р. по 12.05.2020р. проведено позапланову захід державного нагляду (контролю) за дотримання вимог природоохоронного законодавства, зокрема, про охорону, захист, використання та відтворення лісів Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство. (а.с. 24, 25).

Судом також встановлено, що за результатами позапланової перевірки Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство Державною екологічною інспекцією в Одеській області складено Акт від 12.05.2020р. № 22/10 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. (а.с. 26-39).

Актом від 12.05.2020р. № 22/10 встановлено невиконання постійним лісокористувачем - Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство покладених законом обов`язків по здійсненню охорони лісів від незаконних порубок.

Зокрема, як з`ясовано судом, Державною екологічною інспекцією в Одеській області під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів Державним підприємством „Великомихайлівське лісове господарство встановлено факти незаконних рубок сироростучої деревини в кількості 343 дерева в кварталах обходу №7 Фрунзівського лісництва Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство, що є порушенням ст. 68, 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища, ст. 40 Закону України „Про рослинний світ та ст. 107 Лісового кодексу України.

Внаслідок вказаних порушень була заподіяна матеріальна шкода лісовому фонду України на суму 1293304,72 грн., яка розрахована за Таксами для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу підприємствами, установами, організаціями та громадянина ми незаконним вирубуванням та пошкодженням дерев і чагарників до степеня припинення росту (додаток №1), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 № 665. (а.с. 79-83).

Відповідно до п. 6.1.2 Роз`яснення Вищого Арбітражного суду „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов`язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища від 27.06.2001 № 02-5/744, у вирішенні спорів щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням вимог лісового законодавства у випадках встановлення контролюючими органами при проведенні перевірок дотримання природоохоронного законодавства на підвідомчій лісовому господарству території факту правопорушення, вчиненого невстановленими особами, судам необхідно виходити з того, що обов`язки із забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень; дотримання правил і норм використання лісових ресурсів; ведення лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснення використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення, відповідно до ст. 19 Лісового кодексу України, покладено на постійних лісокористувачів.

Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 105 Лісового кодексу України, відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у: порушенні строків лісовідновлення та інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.

Відповідно до ст. 41 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища, визначено, зокрема, що економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища передбачають: відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно до ст. 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища, визначено, зокрема, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Приписами ч. 1 ст. 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища, визначено, шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Приймаючи до уваги вищевикладене та встановлене, суд зазначає, що відповідач - Державне підприємство „Великомихайлівське лісове господарство як лісокористувач, не забезпечив охорону і збереження лісового фонду на підвідомчій йому території, допустив самовільну вирубку лісу, чим заподіяно матеріальну шкоду лісовому фонду України.

Поряд з цим суд вважає за необхідне зазначити, що вина відповідача полягає у протиправній бездіяльності у вигляді невчинення дій щодо забезпечення охорони та збереження лісу від незаконних рубок на підвідомчих їм ділянках із земель лісового фонду, що має наслідком самовільну рубку (пошкодження) лісових насаджень третіми (невстановленими) особами.

Отже, Державне підприємство „Великомихайлівське лісове господарство, як постійний лісокористувач, має нести відповідальність за порушення вимог щодо ведення лісового господарства, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій відповідачу території.

З урахуванням вищенаведеного, суд доходить висновку, що позовні вимоги Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) про стягнення з Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства у розмірі 1293304,72 грн. є обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Приписами ч. 1 ст. 79 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Згідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи усе вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог Заступника керівника Одеської обласної прокуратури в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати у розмірі 19399,57 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України

ВИРІШИВ:

1.Позовну заяву Заступника керівника Одеської обласної прокуратури задовольнити повністю.

2.Стягнути з Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство (67103, Одеська обл., Великомихайлівський район, с. Новопетрівка, вул. Центральна (Леніна); код ЄДРПОУ 00992651) 1293304 (один мільйон двісті дев`яносто три тисячі триста чотири) грн. 72 коп. шкоди заподіяної державі Україна до державного бюджету України на розрахунковий рахунок номер UA 988999980333139331000015672 фонду охорони навколишнього природного середовища Захарівської селищної ради, Захарівського району, Одеської області, отримувач ГУК в Одеській області, смт. Захарівна, код бюджетної класифікації 24062100, код отримуцвача (ЄДРПОУ) 37607526, банк отримувача Казначейство України (ЕАП).

3.Стягнути з Державного підприємства „Великомихайлівське лісове господарство (67103, Одеська обл., Великомихайлівський район, с. Новопетрівка, вул. Центральна (Леніна) на користь Одеської обласної прокуратури (отримувач коштів Одеська обласна прокуратура, 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3; код ЄДРПОУ 03528552, рахунок отримувача UA 808201720343100002000000564, банк отримувача: ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача: 820172, код класифікації доходів бюджету 22030101) сплачений судовий збір у розмірі 19399 (дев`ятнадцять тисяч триста дев`яносто дев`ять) грн. 57 коп.

Повний текст рішення складено 25 травня 2021 р.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Т.Г. Д`яченко

Джерело: ЄДРСР 97174176
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку