open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 911/2769/20
Моніторити
Ухвала суду /28.10.2021/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /28.10.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.09.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.08.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.07.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.07.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.06.2021/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /11.03.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /25.02.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /04.02.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /26.01.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /19.01.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /24.12.2020/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /08.12.2020/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /26.10.2020/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /28.09.2020/ Господарський суд Київської області
emblem
Справа № 911/2769/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /28.10.2021/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /28.10.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.09.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.08.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.07.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.07.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.06.2021/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /11.03.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /25.02.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /04.02.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /26.01.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /19.01.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /24.12.2020/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /08.12.2020/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /26.10.2020/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /28.09.2020/ Господарський суд Київської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" березня 2021 р. м. Київ Справа № 911/2769/20

Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши справу

за позовомКерівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури, Київська обл., Києво-Святошинський р-н., с. Софіївська Борщагівка в інтересах держави в особі

Державної екологічної інспекції Столичного округу, м. Київ;

Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області, Київська обл., Макарівський р-н., с. Наливайківка

до Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради, Київська обл., Макарівський р-н., смт. Макарів

про стягнення 729169,50 грн.

За участю секретаря судового засідання Мамчур А.О.

За участю представників:

прокурор: Набок Ю.В. (посв. № 044829);

від позивача-1: Хазанов А.В. (дов. б/н від 06.01.2021 р.), Фалько М.М. (самопредставництво);

від позивача-2: не з`явився;

від відповідача: Гайдак О.В. (орд. серії КС № 705338 від 05.11.2020 р.).

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Керівник Києво-Святошинської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Київської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Столичного округу, Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області до Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради про стягнення з Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради на користь державного бюджету України, обласного бюджету Київської області, місцевого бюджету Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області 729169,50 грн. збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного зайняття та не цільового використання земельної ділянки, шляхом їх перерахування одержувачам: 30 % від суми, що становить 218750,85 грн. до спеціального фонду Державного бюджету України; 20 % від суми, що становить 145833,90 грн. до спеціального фонду Київського обласного бюджету; 50 % від суми, що становить 364584,75 грн. на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Наливайкіської сільської ради Макарівського району Київської області.

В обґрунтування позовних вимог Керівник Києво-Святошинської місцевої прокуратури посилається на те, що відповідно до акта № 12-ДК/54/АП/09/01/-19 перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 14.02.2019 р. за об`єктом - земельною ділянкою з кадастровим номером 3222785200:04:019:0027, що розташована на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області, Комунальне підприємство Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради несвоєчасно звільнило земельну ділянку площею 18,82 га, яка була надана підприємству в користування до 2004 року та не провело її рекультивацію, за що згідно з п. д ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 54 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність. За результатами проведення перевірки винесено припис № 12-ДК/0008Пр/03/01/-19 від 14.02.2019 р. про усунення виявлених порушень у строк до 14.03.2019 р. Проте, вимоги вказаного припису відповідачем не виконано, а виявлені порушення на вказаній земельній ділянці не усунуто, тобто земельна ділянка з кадастровим номером 3222785200:04:019:0027 продовжує використовуватися з порушенням вимог земельного законодавства, про що складено акт за № 169-ДК/178/АП/09/01. Враховуючи виявлене порушення державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області 02.05.2019 р. на керівника відповідача складено протокол про адміністративне правопорушення за № 169-ДК/0040П/07/01/-19 за вчинене правопорушення передбачене ч. 1 ст. 188-5 КУпАП. Однак, за результатом здійсненої 12.06.2019 р. перевірки встановлено, що станом на 12.06.2019 р., земельна ділянка площею 18,82 га продовжує використовуватися відповідачем всупереч вимог земельного законодавства, про що складено відповідний акт за № 317-ДК/270/АП/09/01/-19. Окрім того, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 р. встановлено факт використання КП Макарів ВУЖКГ вищевказаної земельної ділянки для влаштування сміттєзвалища без належних правових підстав. Враховуючи зазначені вище документи в їх сукупності, Керівник Києво-Святошинської місцевої прокуратури звернувся з даним позовом до суду про стягнення з відповідача збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та її нецільового використання, розрахованих на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007 р. та з урахуванням ст. 47 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, п. 7 ч. 3 ст. 29, п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України.

Відповідно до ч. 4 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Звернення прокурора з позовом до господарського суду Київської області обґрунтоване посиланням на ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру, відповідно до якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Прокурор зазначає, що порушення інтересів держави в даному випадку полягають у ненадходженні протягом тривалого часу до спеціального фонду місцевих бюджетів грошових стягнень за шкоду, заподіяну відповідачем державі в особі територіальної громади с. Наливайківка Макарівського району Київської області, внаслідок порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів.

Прокурором позивачем-1 вказано Державну екологічну інспекцію Столичного округу, а позивачем-2 вказано Наливайківську сільську раду Макарівського району Київської області.

Як вбачається з матеріалів позовної заяви, листом № 05/07-35/1500 від 26.03.2019 р. Державна екологічна інспекція Столичного округу звернулася до прокуратури Київської області з клопотанням про вжиття заходів прокурорського реагування щодо відшкодування КП Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства шкоди у сумі 729169,50 грн. Першим заступником прокурора Київської області вказаний лист перенаправлено для розгляду Керівнику Києво-Святошинської місцевої прокуратури.

Листом № 410вих-20 від 18.06.2020 р. Києво-Святошинська місцева прокуратура звернулась до Державної екологічної інспекції Столичного округу, в якому просила для встановлення підстав для здійснення представницької діяльності відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» надати інформацію щодо діяльності відповідача, а також вказати які заходи вживалися інспекцією для захисту інтересів держави щодо дотримання вимог земельного та природоохоронного законодавства у діяльності сміттєзвалища твердих побутових відходів в адміністративних межах Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області, а також причини невжиття таких заходів.

Листом № 3/3/07-33/3135 від 01.07.2020 р. Державна екологічна інспекція Столичного округу надала Києво-Святошинській місцевій прокуратурі інформацію про те, що претензія Державної екологічної інспекції Столичного округу про відшкодування щкоди у сумі 729169,50 грн. КП Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства не задоволено.

Листом № 567вих-20 від 21.08.2020 р. Києво-Святошинська місцева прокуратура звернулась до Наливайківської сільської ради, в якому просила для встановлення підстав для здійснення представницької діяльності відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» надати інформацію щодо заходів, які вживалися сільською радою для захисту інтересів держави з питань, встановлених за результатами перевірок діяльності відповідача, а також причини невжиття таких заходів.

Листом № 129 від 08.09.2020 р. Наливайківська сільська рада повідомила Києво-Святошинську місцеву прокуратуру, що жодних заходів щодо захисту інтересів держави нею не розроблялося та не вживалося.

Прокурор стверджує, що за період з лютого 2019 року по теперішній час, позивачі при обізнаності факту допущених порушень природоохоронного законодавства КП Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства жодних належних заходів, окрім претензії від 25.03.2019 р. про відшкодування шкоди у сумі 729169,50 грн., заподіяних державі, не вживали, до судових органів з метою захисту порушених прав та інтересів не звертались.

Листом № 612вих-20 від 10.09.2020 р. Києво-Святошинська місцева прокуратура повідомила Державну екологічну інспекцію Столичного округу та Наливайківську сільську раду про звернення до господарського суду Київської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Столичного округу та Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області до КП Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та її нецільового використання.

Наведені обставини є підставою для звернення керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури з даним позовом до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Столичного округу та Наливайківської сільської ради Макарівського району.

У підготовчому засіданні 05.11.2020 р. судом оголошено перерву до 08.12.2020 р.

20.11.2020 р. до господарського суду Київської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Відповідач вважає, що факт самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки, площею 18,82 га відсутній. За твердженням відповідача, земельна ділянка, передана відповідачу в оренду за договором оренди від 24.02.1997 р. під сміттєзвалище з послідуючою рекультивацією площею 18 га, не відповідає тій земельній ділянці стосовно якої прокурором заявлено позовні вимоги у даній справі. Разом з цим, законність користування відповідачем земельною ділянкою площею 18,82 га для сміттєзвалища, на думку відповідача, підтверджується Тимчасовим договором оренди земельної ділянки від 23.11.2007 р. та актом прийому-передачі земельної ділянки від 23.11.2007 р. Також відповідач зазначає, що вказана земельна ділянка передавалася йому в оренду як Наливайківською сільською радою, так і Макарівською РДА саме під розміщення (облаштування) на її території сміттєзвалища, яке там розташоване з 1988 року, тому відсутні підстави для твердження про використання вказаної земельної ділянки не за цільовим призначенням. Відповідач також вказує на те, що розрахунок шкоди, заподіяної державі, здійснений саме за самовільне зайняття земельної ділянки. Крім того, відповідач вважає, що розрахунок шкоди здійснено неналежною особою, оформлено та підписано особою, посадове становище якої невідоме, що виключає його використання в якості належного та допустимого доказу у даній справі. Також, відповідач просить суд застосувати до позовних вимог про стягнення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та її нецільового використання, позовну давність строком у три роки починаючи з 31.12.2004 р.

08.12.2020 р. до господарського суду Київської області від прокурора надійшла відповідь на відзив, в якій він, посилаючись на лист Головного управління Держгеокадастру у Київській області № КО-221/0-1468/6-19 від 23.07.2019 р., зазначає, що тимчасовий договір від 2007 року оренди земельної ділянки втратив свою дію, оскільки пунктом 2 договору вказано, що договір укладено на строк до виготовлення проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки в оренду, тоді як на підставі розпорядження Макарівської районної адміністрації від 18.01.2011 № 38 було розроблено проект землеустрою щодо відведення ділянки у постійне користування Макарівському районному управлінню житлово-комунального господарства. Також прокурор зазначає, що для цільового використання земельної ділянки під розміщення (облаштування) сміттєзвалища відповідачу необхідно було привести документацію у відповідність до законодавства, а саме: провести державну реєстрацію прав на земельну ділянку; розробити та затвердити проектну документацію сміттєзвалища; отримати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами, проте наведеного станом на час розгляду даної справи зроблено не було. Стосовно заперечень відповідача щодо розрахунку шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки прокурор зазначає, що перевірка факту самовільного зайняття ділянки та нарахування відповідної шкоди здійснена Державною екологічною інспекцією Столичного округу відповідно до вимог чинного законодавства України. Також, прокурор вважає твердження про застосування строку позовної давності безпідставним.

22.12.2020 р. до господарського суду Київської області від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких він вказує на перекручування прокурором фактів щодо закінчення тимчасового договору 2007 року оренди земельної ділянки, оскільки у листі Головного управління Держгеокадастру у Київській області № КО-221/0-1468/6-19 від 23.07.2019 р., на який посилається прокурор, зазначається саме про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування, що підтверджує факт відсутності проекту відведення земельної ділянки в оренду.

Ухвалою господарського суду Київської області від 24.12.2020 р. продовжено строк підготовчого провадження до 28.01.2021 р.

25.01.2021 р. до господарського суду Київської області від відповідача надійшло клопотання про призначення судово-економічної експертизи, в якому він просить суд призначити у справі № 911/2769/20 судово-економічну експертизу, проведення якої доручити експертам Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, та поставити на вирішення експертам питання, що стосуються розрахунку шкоди, заподіяної державі Комунальним підприємством "Макарівське ВУЖКГ" Макарівської селищної ради внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 18,8200 га, та які вказані у даному клопотанні.

26.01.2021 р. на адресу електронної пошти та до канцелярії господарського суду Київської області від позивача-1 надійшли пояснення до розрахунку шкоди заподіяної державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 18,8200 га доданого до претензії від 25.03.2019 р. № 33/2019.

Клопотання про призначення судово-економічної експертизи судом не задоволено з підстав, зазначених в ухвалі господарського суду Київської області від 26.01.2021 р.

Ухвалою господарського суду Київської області від 26.01.2021 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.02.2021 р.

Прокурор у підготовчих та у судових засіданнях позов підтримав.

Представник позивача-1 у підготовчих та у судових засіданнях позов прокурора підтримав.

Представник позивача-2 у підготовчому засіданні 05.11.2021 р. позов прокурора підтримав. У решту підготовчих та у судові засідання представник позивача-2 не з`явився.

Представник відповідача у підготовчих та у судових засіданнях проти задоволення позову прокурора заперечував.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників позивачів та відповідача, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради є забір, очищення та постачання води (КВЕД 36.00) та серед інших видів діяльності є збирання безпечних відходів (КВЕД 38.11).

23.11.2007 р. між Макарівською районною державною адміністрацією Київської області (орендодавець) та Макарівським районним виробничим управлінням житлово-комунального господарства (оренда) було підписано тимчасовий договір оренди земельної ділянки.

Пунктом 1 Тимчасового договору оренди встановлено, що орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 18,82 га для влаштування сміттєзвалища, яка розташована в межах Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області.

Пунктом 2 Тимчасового договору оренди сторони погодили, що договір укладено на строк до виготовлення проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки в оренду.

23.11.2007 р. орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку площею 18,82 га, що підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 23.11.2007 р.

Відповідно до п. а) ч. 1 ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про використання та охорону земель; про поводження з відходами.

На підставі наказу Державної екологічної інспекції Столичного округу № 9 від 30.10.2018 р. та направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 30.10.2018 р. № 03-04/000070 державним інспектором Державної екологічної інспекції Столичного округу Гордієнко В.М., починаючи з 30.10.2018 р. по 12.11.2018 р., проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів КП «Макарів ВУЖКГ».

За результатами проведеної позапланової перевірки, посадовою особою контролюючого органу виявлені порушення, які були зафіксовані у Акті № 03-04/000070 від 12.11.2018 р., складеному за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Під час проведення позапланової перевірки виявлено та зафіксовано в акті перевірки порушення відповідачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, а саме:

- використання земельної ділянки для влаштування сміттєзвалища на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області за відсутності державної реєстрації прав на неї, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України;

- не забезпечення захисту земель від забруднення, засмічення, що є порушенням абз.11 ч.1 ст. 35 Закону України «Про охорону земель»;

- не забезпечення додержання режиму використання земель природоохоронного призначення, що є порушенням абз.7 ч.1 ст. 17-1 Закону України «Про охорону земель»;

- не вжиття заходів щодо запобігання негативному екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу, що є порушенням абз.12 ч.1 ст. 35 Закону України «Про охорону земель»;

- не дотримання вимог щодо заборони у межах санітарно-захисних зон будівництва житлових об`єктів, об`єктів соціальної інфраструктури та інших об`єктів, пов`язаних з постійним перебуванням людей, що є порушенням ч.2 ст.114 Земельного кодексу України;

- на основі матеріально-сировинних балансів виробництва не виявляє і не веде первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються утилізуються, знешкоджуються та видаляються, що є порушенням п. «і» ч.1 ст. 17 Закону України «Про відходи»;

- не здійснюються організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, що є порушенням п. «є» ч.1 ст. 17 Закону України «Про відходи»;

- допускається змішування відходів, що є порушенням п. «ж» ч.1 ст. 17 Закону України «Про відходи»;

- не забезпечується професійна підготовка, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами, що є порушенням п."м" ч.1 ст. 17 Закону України "Про відходи";

- відсутній дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, що є порушенням п. «с» ч.1 ст. 17 Закону України «Про відходи»;

- не укладено договорів з юридичною особою, яка визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів з власниками або наймачами, користувачами, у тому числі орендарями джерел утворення відходів, земельних ділянок, що є порушенням ч.2 ст. 35-1 Закону України «Про відходи».

З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), державним інспектором Державної екологічної інспекції Столичного округу Гордієнко В.М. винесено припис від 16.11.2018 р. №03-04/000070 про усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, який отримано відповідачем 27.11.2018 р.

Приписом відповідачу приписано, зокрема, не здійснювати використання земельної ділянки без державної реєстрації прав на земельну ділянку, не здійснювати на земельній ділянці без проектної документації сміттєзвалища, не здійснювати операцій у сфері поводження з небезпечними відходами без відповідної ліцензії, не здійснювати господарську та іншу діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, уживати заходи щодо запобігання негативному і еколого-небезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу.

Вказані обставини встановлені рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 р., яке набрало законної сили, у справі № 320/1494/19 за позовом Державної екологічної інспекції Столичного округу до Комунального підприємства «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» Макарівської селищної ради про застосування заходів реагування.

Постановою від 04.02.2020 р. Шостого апеляційного адміністративного суду рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 р. у справі № 320/1494/19 залишено без змін.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, обставини, встановлені у рішенні Київського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 р. у справі № 320/1494/19, не підлягають доказуванню при розгляді даної справи.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 р. застосовано до КП «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення діяльності в частині виконання робіт по вивезенню, розміщенню, збиранню твердих побутових відходів на земельній ділянці кадастровий номер 3222785200:04:019:0027, площею 18,82 га для влаштування сміттєзвалища, яка розташована в межах Наливайківської сільської ради Макарівського району, до усунення порушень природоохоронного законодавства, а саме: проведення державної реєстрації прав на земельну ділянку, розроблення та затвердження проектної документації сміттєзвалища, отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.

У період з 14.01.2019 р. по 18.01.2019 р., на виконання наказу від 10.01.2019 № 23-п та направлення на перевірку від 10.01.2019 року № 03-04/000254, Державною екологічною інспекцією Столичного округу проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за участю директора Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради.

Вказаною перевіркою встановлено, що відповідачем не виконано вимоги контролюючого органу щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у визначені строки, що підтверджується актом від 18.01.2019 р., складеним за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Вказані обставини також встановлені рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 р. у справі № 320/1494/19, відтак відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України не доказуються при розгляді даної справи.

Отже, вжиті позивачем-1 заходи реагування щодо порушення природоохоронного законодавства відповідачем не дали результатів, а порушення, виявлені позивачем, відповідачем усунуто не було.

Також, вказаним рішенням встановлено те, що передбачений чинним законодавством проект полігону твердих побутових відходів не розроблений та не затверджений, а також встановлено відсутність у Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради дозвільних документів на проведення діяльності з відходами.

Відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог:

а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення;

д) збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;

є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов`язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.

Відповідно до ч. 1 ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Згідно з ч. 4 ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Відповідно до ч. 1 ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Судом у даній справі встановлено, що 14.02.2019 р. Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3222785200:04:019:0027, що розташована на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області та використовується КП Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства, про що складено акт № 12-ДК/54/АП/09/01/-19 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка від 14.02.2019 р.

Вказаною перевіркою встановлено, що на підставі розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 18.01.2011 р. № 38 було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Макарівському районному управлінню житлово-комунального господарства для забезпечення життєдіяльності населених пунктів району (облаштування сміттєзвалища твердих побутових відходів) площею 18,82 га в адміністративних межах Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області (зазначений проект землеустрою в архів Відділу у Макарівському районі не передавався). 19.03.2013 р. проведено державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 3222785200:04:019:0027 площею 18,82 га на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування КП «Макарів ВУЖКГ» для облаштування сміттєзвалища твердих побутових відходів. Згідно книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, станом на 01.01.2013 р. інформація про реєстрацію державного акту на право постійного користування земельної ділянки з кадастровим номером 3222785200:04:019:0027 площею 18,82 га на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області відсутня. Згідно відомостей державного земельного кадастру земельної ділянки з кадастровим номером 3222785200:04:019:0027 обліковується як землі державної власності, власника та користувача земельної ділянки не визначено.

Як вбачається з Акта № 12-ДК/54/АП/09/01/-19 від 14.02.2019 р. перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою з кадастровим номером 3222785200:04:019:0027, що розташована території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області, Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області встановлено, що Комунальне підприємство Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради несвоєчасно звільнило земельну ділянку площею 18,82 га, яка була надана підприємству в користування до 2004 року та не провело її рекультивацію, за що у відповідності до п. «д» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 54 Кодексу України про адміністративні порушення передбачено адміністративну відповідальність.

За результатами проведення перевірки винесено припис №12- ДК/0008Пр/03/01/-19 від 14.02.2019 р. про усунення виявлених порушень у строк до 14.03.2019 р., який вручено особисто начальнику КП «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» Макарівської селищної ради Музиченко Р.В.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Твердження відповідача про законне користування ним земельною ділянкою площею 18,82 га для сміттєзвалища на підставі Тимчасового договору оренди земельної ділянки від 23.11.2007 р., є помилковим з огляду на наступне.

Згідно з ст. 18 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, станом на дату підписання Тимчасового договору оренди) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, станом на дату підписання Тимчасового договору оренди) укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України (в редакції, станом на дату підписання Тимчасового договору оренди) право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Державної реєстрації Тимчасового договору від 23.11.2007 р. оренди земельної ділянки проведено не було.

Набуття права на земельні ділянки та правомірність її використання відповідачем під час розгляду даної справи не доведено.

Крім того, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 р. у справі № 320/1494/19 також встановлено, що у КП «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» Макарівської селищної ради відсутні документи, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою під звалищем твердих побутових відходів, що стало однією з підстав для застосування до КП «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11.11.2019 р. у справі № 320/1494/19 заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), яке є обов`язковим до виконання.

Таким чином, судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3222785200:04:019:0027, площею 18,82 га для влаштування сміттєзвалища, яка розташована в межах Наливайківської сільської ради Макарівського району відповідачем використовувалась незаконно. Дії відповідача щодо використання вказаної земельної ділянки підпадають під визначення самовільного зайняття земельної ділянки відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».

Відповідно до п. б) ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.

Державною екологічною інспекцією Столичного округу на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. № 963, здійснено розрахунок шкоди, заподіяної державі Комунальним підприємством Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради.

Відповідно п. 4 до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 р. № 963, для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, визначається за такою формулою: Шс = Пс х Нп х Кф х Кі (1).

Заявлений до стягнення розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (Шс) становить 729169,50 грн., виходячи із наступного розрахунку:

- площа самовільно зайнятої земельної ділянки, гектарів (Пс) 18,82 га;

- середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3 (Нп) для Київської області 16286,00 грн.;

- коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4 (Кф) «інші землі» - 1;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 р. № 783 (Офіційний вісник України, 2000 р., № 20, ст. 823) (Кі) 2,379, із розрахунку (116,6 х 122,3 х 112,3 х 109,1 х 99,8 х 100,5 х 124,9 х 143,3 х 112.4 х 113,7 х 109,8) 10 : 100 = 2, 379.

Таким чином, шкода, заподіяна державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 18,82 га кадастровий номер 3222785200:04:019:0027 становить 729169,50 грн. (18,82 га х 16286,00 грн. х 1 х 2,379).

Державна екологічна інспекція Столичного округу звернулась до КП «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» Макарівської селищної ради з претензією № 34/2019 від 25.03.2019 р. про відшкодування шкоди у сумі 729169,50 грн., заподіяної державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 18,82 га. Додатком до вказаної претензії було додано розрахунок розміру відшкодування збитків.

Проте, вказана претензія залишена відповідачем без задоволення.

Разом з цим, проведеними Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області перевірками 02.05.2019 р. та 12.06.2019 р. встановлено, що порушення на земельній ділянці не усунуто та земельна ділянка площею 18,82 га продовжує використовуватися КП «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» Макарівської селищної ради всупереч вимог земельного законодавства, про що складено відповідні акти №169-ДК/178/АП/09/01/-19 від 02.05.2019 р. та № 317-ДК/270/АП/09/01/-19 від 12.06.2019 р.

Крім того, на виконання наказу від 04.09.2019 р. № 1482-П та направлення на перевірку від 04.09.2019 р. № 3/3/001488 у період з 09.09.2019 р. по 20.09.2019 р. Державною екологічною інспекцією Столичного округу проводилася планова перевірка щодо додержання КП «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» Макарівської селищної ради вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, під час проведення якої встановлено відсутність правовстановлюючих документів щодо користування земельною ділянкою, а також виявлені порушення природоохоронного законодавства в діяльності відповідача, що підтверджується актом № 3-3/140, складеним за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

З метою усунення порушень у сфері охорони навколишнього природного середовища, виявлених під час проведення планової перевірки у період з 09.09.2019 р. по 20.09.2019 р. дотримання вимог законодавства КП «Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства» Макарівської селищної ради винесено припис № 3/3/001488 від 20.09.2019 р.

Однак, відповідачем вказаний припис виконано не було.

Згідно з ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Таким чином, позовна вимога прокурора про стягнення з Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради 729169,50 грн. збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного зайняття та не цільового використання земельної ділянки є обгрунтуваною та доведеною.

Як вже зазначалось, відповідачем заявлено про застосування до позовних вимог про стягнення шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та її нецільового використання, позовну давність строком у три роки починаючи з 31.12.2004 р.

Правила про позовну давність застосовуються лише тоді, коли доведено існування самого суб`єктивного права. Існування порушення прав держави доведено матеріалами справи.

Згідно ст. 256, 257 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Відповідно до ч. 3 ст. 267 зазначеного Кодексу позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.

Прокурором заявлено вимогу про стягнення збитків. До вказаної позовної вимоги застосовується загальна (трирічна) позовна давність.

З вимогою про стягнення 729169,50 грн. збитків, нарахованих Державною екологічною інспекцією Столичного округу за результатом позапланового заходу державного нагляду (контролю), який проводився у період з 14.01.2019 р. по 18.01.2019 р., прокурор звернувся до суду 18.09.2020 р. (накладна поштового відділення «Укрпошта Експрес» від 18.09.2020 р. № 0800105100430, що міститься на конверті, в якому надійшла позовна заява до суду), тобто в межах строку позовної давності.

Таким чином, позов прокурора підлягає задоволенню у повному обсязі.

Згідно з п. 7 ч. 3 ст. 29 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу), зокрема, є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать, у тому числі 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до бюджетів місцевого самоврядування (крім бюджетів міст Києва та Севастополя) - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків.

Таким чином, стягувана з відповідача сума збитків 729169,50 грн., заподіяних державі внаслідок самовільного зайняття та не цільового використання земельної ділянки, підлягає розподілу між одержувачами, а саме: 30% від суми, що становить 218750,85 грн. до спеціального фонду Державного бюджету України; 20% від суми, що становить 145833,90 грн. до спеціального фонду Київського обласного бюджету; 50% від суми, що становить 364584,75 грн. на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Наливайкіської сільської ради Макарівського району Київської області.

Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради (08001, Київська обл., Макарівський р-н, смт. Макарів, вул. Пушкіна, буд. 6, код 03346749) в дохід державного бюджету України, обласного бюджету Київської області, місцевого бюджету Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області 729169,50 грн. (сімсот двадцять дев`ять тисяч сто шістдесят дев`ять грн.) збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного зайняття та не цільового використання земельної ділянки, шляхом їх перерахування одержувачам: 30% від суми, що становить 218750,85 грн. до спеціального фонду Державного бюджету України; 20% від суми, що становить 145833,90 грн. до спеціального фонду Київського обласного бюджету; 50% від суми, що становить 364584,75 грн. на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Наливайкіської сільської ради Макарівського району Київської області.

Стягнути з Комунального підприємства Макарівське виробниче управління житлово-комунального господарства Макарівської селищної ради (08001, Київська обл., Макарівський р-н, смт. Макарів, вул. Пушкіна, буд. 6, код 03346749) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бул. Лесі Українки, буд. 27/2, код 02909996) 10937,54 грн. (десять тисяч дев`ятсот тридцять сім грн. 54 коп.) судового збору.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

У той же час згідно пункту 17.5 Перехідних Положень ГПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текст рішення складено 24.05.2021 р.

Суддя О.О. Рябцева

Джерело: ЄДРСР 97098343
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку