open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 420/2829/21
Моніторити
Ухвала суду /09.01.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.01.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.05.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.05.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /14.05.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.05.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.04.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.03.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.03.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2021/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/2829/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /09.01.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.01.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.08.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.07.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.05.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /31.05.2021/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /14.05.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.05.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.04.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.03.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.03.2021/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.03.2021/ Одеський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/2829/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бутенко А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадженням (без виклику сторін) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області Грозова Геннадія Дмитровича (вул. Канатна, 83, офіс №103, м. Одеса, 65012) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області Грозова Г.Д., в якому позивачка просить суд, з урахуванням уточнених позовних вимог:

- визнати протиправною бездіяльність Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області Грозова Геннадія Дмитровича в частині не звернення до Одеського міського голови Труханова Геннадія Леонідовича щодо вирішення питання про надання тимчасового соціального житла та допомоги соціального забезпечення у місті Одеса, стосовно ОСОБА_1 інваліда 2-ї групи та її сім`ї як осіб, депортованих з тимчасово окупованого Криму за національною ознакою;

- зобов`язати Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області ОСОБА_2 особисто звернутися до Одеського міського голови Труханова Геннадія Леонідовича щодо вирішення питання про надання тимчасового соціального житла та допомоги соціального забезпечення у місті Одеса, стосовно ОСОБА_1 інваліда 2-ї групи та її сім`ї як осіб, депортованих з тимчасово окупованого Криму за національною ознакою.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачка є депортованою з тимчасово окупованої території Криму та є переміщеною особою. Позивачка зазначає, що родина ОСОБА_3 неодноразово зверталася до відповідача на предмет надання тимчасового соціального житла та соціальної допомоги. Проте, станом на теперішній час житло родині Сізарєвих Виконавчим комітетом Одеської міської ради не надано.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними позивачка звернулась до суду з даним позовом.

06.04.2020 року за вх. № 17106/21 від Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області Грозова Геннадія Дмитровича надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що Уповноважений Верховної ради з прав людини в Одеській області та його представники не наділені повноваженнями щодо вирішення питання про надання соціального житла та соціальної допомоги.

Заяви чи клопотання від сторін.

07.04.2021 року від уповноваженої особи Виконавчого комітету Одеської міської ради надійшло клопотання про продовження строку для подачі відзиву на позов та надання витребуваних судом документів, яке обґрунтоване тим, що відзив буде наданий після отримання відповідей від профільних органів міської ради, діяльність яких має безпосереднє відношення до предмета спору.

07.04.2021 року від уповноваженої особи Виконавчого комітету Одеської міської ради надійшло клопотання про залишення позовної заяви без руху після відкриття провадження у справі.

15.04.2021 року та 11.05.2021 року від уповноваженої особи Одеського міського голови надійшли клопотання про закриття провадження по справі в частині позовних вимог.

15.04.2021 року та 11.05.2021 року від уповноваженої особи Одеського міського голови надійшли заяви про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою суду від 15.03.2021 року відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Витребувано від Голови Виконавчого комітету Одеської міської ради Труханова Г.Л., Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області Грозова Г.Д. завірені належним чином копії звернень позивачки та відповідей на них, що стосуються предмету позову та встановлено для подання доказів п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали.

Ухвалою суду від 14.04.2021 року визначено правильну посаду відповідача по справі - Одеський міський голова та залишено без задоволення клопотання уповноваженої особи Виконавчого комітету Одеської міської ради від 07.04.2021 року про залишення позовної заяви без руху.

Ухвалою суду від 14.05.2021 року закрито провадження в частині позовних вимог щодо Одеського міського голови Труханова Г.Л., та відмовлено у задоволенні заяви про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Обставини справи.

ОСОБА_1 є депортованою особою з тимчасово окупованої території Криму, є переміщеною особою згідно з довідкою від 15.06.2017 року № 5106-225619 та мешкає за адресою: АДРЕСА_2 з неповнолітніми дітьми ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

ОСОБА_1 неодноразово зверталася до Одеського міського голови ОСОБА_6 та Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області ОСОБА_2 із заявами щодо надання житлового приміщення для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.

Листами від 31.10.2019 року № 01-69/1065/1, від 04.12.2019 року № 01.1-10/860, від 06.02.2020 року № 01.1-10/32, від 26.06.2020 року № 02.2-01/105, неодноразово були надані роз`яснення щодо порядку надання житла для тимчасового проживання та зазначено про необхідність звернення до Департаменту міського господарства Одеської міської ради із заявою про взяття на облік громадян, які потребують надання житлового приміщення з фонду житла для тимчасового проживання із необхідними документами.

Листом від 18.12.2020 року Департаментом міського господарства Одеської міської ради повідомлено ОСОБА_1 , що вона має право, як внутрішньо переміщена особа стати на соціальний квартирний облік шляхом подання відповідної письмової заяви із необхідними документами.

Проте, визначених законодавством документів на підтвердження права заявниці на отримання житла для тимчасового проживання надано не було.

Також, у 2020 році ОСОБА_1 неодноразово зверталася із заявами про надання матеріальної допомоги на компенсацію коштів, витрачених на лікування.

Листами від 07.05.2020 року № 01-с-24562/1-0, від 09.07.2020 року № с-1232/0/32-20-15-66574, від 22.07.2020 року № 01-с-24562/2 еп, від 07.10.2020 року № 01-с-24562/3, від 18.12.2020 року № 01-с-24306/2-о Департаментом праці та соціальної політики Одеської міської ради роз`яснювався порядок надання адресної матеріальної допомоги та необхідність надання передбачених Положенням про порядок надання адресної матеріальної допомоги мешканцям міста Одеси, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 12.12.2018 року № 3994-VII документів, а також необхідністю складання акту обстеження матеріально-побутових умов фактичного місця проживання.

Однак, жодних документів позивачем надано не було.

Джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII (далі Закон № 1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Частиною 1 ст. 3 Закону № 1706-VII передбачено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Згідно з частинами 1-2 ст. 5 Закону № 1706-VII довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.

Адресою фактичного місця проживання внутрішньо переміщеної особи може бути адреса відповідного місця компактного поселення внутрішньо переміщених осіб (адреса містечка із збірних модулів, гуртожитку, оздоровчого табору, будинку відпочинку, санаторію, пансіонату, готелю тощо).

Так, частиною 11 ст.7 Закону № 1706-VII передбачено, що внутрішньо переміщені особи з тимчасово окупованої території мають право на отримання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності і від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, безпосередньо у робочих органах Фонду соціального страхування України за фактичним місцем проживання, перебування.

Матеріальне забезпечення, страхові виплати призначаються за наявності необхідних документів, що підтверджують право на ці виплати, а в разі їх відсутності - за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування у порядку, встановленому правлінням Фонду соціального страхування України.

Відповідно до п.6 ч.8 ст. 11 Закону № 1706-VII, місцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень забезпечують надання у тимчасове користування внутрішньо переміщеним особам житлового приміщення або соціального житла, придатного для проживання, за умови оплати зазначеними особами відповідно до законодавства вартості житлово-комунальних послуг.

Згідно з ч.9 ст. 11 Закону № 1706-VII органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень, зокрема:

- інформують місцеві державні адміністрації про можливі місця і умови для тимчасового проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб, про стан інфраструктури, довкілля у таких місцях;

- надають у тимчасове безоплатне користування внутрішньо переміщеним особам з комунальної власності житлові приміщення, придатні для проживання (за умови оплати особою відповідно до законодавства вартості комунальних послуг).

Порядок надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 р. № 422 (далі Порядок № 422).

Відповідно до п.1 Порядку № 442 цей Порядок поширюється на громадян, які не мають або втратили постійне місце проживання, у зв`язку з чим їм надаються житлові приміщення з фондів житла для тимчасового проживання.

Пунктом 2 Порядку № 442 передбачено, що житлові приміщення з фондів житла для тимчасового проживання надаються громадянам за умови, якщо:

- таке житло є єдиним місцем проживання, а їх сукупний дохід недостатній для придбання або найму іншого житлового приміщення;

- середньомісячний сукупний дохід сім`ї за попередні шість місяців, розрахований виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, Київською та Севастопольською міськдержадміністраціями відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, менший від прожиткового мінімуму на сім`ю в розрахунку на місяць та величини регіонального показника опосередкованої вартості найму житла.

Першочергове право на забезпечення житловим приміщенням з фондів житла для тимчасового проживання мають сім`ї з неповнолітніми дітьми, вагітні жінки, особи, які втратили працездатність, та особи пенсійного віку.

Відповідно до абз. 4 п. 3 Порядку № 442 надання внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб здійснюється відповідно до цього Порядку, за винятком особливостей, визначених Порядком надання в тимчасове користування житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 582.

Приписами п.7 Порядку №442 визначено, що для взяття на облік громадян, які потребують надання житлового приміщення з фондів житла для тимчасового проживання, до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, Київської і Севастопольської міськдержадміністрації подається заява з підписами всіх повнолітніх членів сім`ї.

До заяви додаються:

- копії документів, що посвідчують особу заявника;

- довідки про дохід заявника та всіх членів його сім`ї;

- довідка бюро технічної інвентаризації про відсутність у громадянина іншого житла для проживання за місцем отримання житла з фонду житла для тимчасового проживання, а у разі прибуття громадянина з іншого регіону (крім внутрішньо переміщених осіб) - зазначена довідка з попереднього місця проживання;

- копії документів про підтвердження набуття першочергового права на забезпечення житловим приміщенням з фондів житла для тимчасового проживання (сім`ї з неповнолітніми дітьми, вагітні жінки, особи, які втратили працездатність, та особи пенсійного віку);

копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують сімейні, родинні відносини заявника та всіх членів його сім`ї (свідоцтво про народження, свідоцтво про державну реєстрацію шлюбу, посвідчення опікуна або піклувальника), або довідка про склад сім`ї.

В абз.2 п.10 зазначено, що внутрішньо переміщені особи за умови наявності у них житла, непридатного для подальшого проживання, яке розташоване на території України (крім тимчасово окупованої території України та/або населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення), надають довідку про визнання жилого будинку (жилого приміщення) таким, що не відповідає санітарним і технічним вимогам, яка видається місцевим органом виконавчої влади або виконавчим органом місцевого самоврядування за місцем розташування такого житла.

Порядком надання в тимчасове користування житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 582 (далі Порядок № 582) передбачено, що внутрішньо переміщеній особі та членам її сім`ї безоплатно надається житлове приміщення з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб за місцем фактичного проживання/перебування в межах території обслуговування районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських рад, в яких зазначені особи та члени їх сімей перебувають на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до п.6 Порядку № 582 внутрішньо переміщеною особою для взяття на облік подається заява (за формою згідно з додатком 1 з підписами всіх повнолітніх членів сім`ї) до відповідного центру надання адміністративних послуг або відповідного органу місцевого самоврядування, а в разі їх відсутності - відповідної військово-цивільної адміністрації (далі - уповноважені органи) у межах території обслуговування органу соціального захисту населення, в якому вони перебувають на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.

Так, згідно з п. 8 Порядку № 582 до заяви додаються:

1) копії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України.

У разі подання заяви уповноваженим представником внутрішньо переміщеної особи пред`являються документи, що посвідчують особу представника, та копія довіреності;

2) копія довідки внутрішньо переміщеної особи про взяття на облік в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та копії відповідних довідок членів сім`ї (за наявності);

3) акт обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири) за наявності умов, визначених абзацом другим пункту 2 цього Порядку;

4) копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують родинні відносини заявника та всіх членів його сім`ї (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, посвідчення опікуна або піклувальника тощо);

5) довідки про доходи заявника та всіх членів його сім`ї за попередні шість місяців;

6) копія реєстраційного номера облікової картки платника податків (не надається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному територіальному органу ДФС і мають відмітку в паспорті громадянина України);

7) копії документів, що підтверджують підстави пріоритетності в наданні внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень з фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.

Пунктом 20 Порядку №582 зазначено, що підставами для відмови у взятті внутрішньо переміщених осіб на облік є:

- неподання необхідного пакета документів, зазначених у пункті 8 цього Порядку;

- подання документів, що містять недостовірні відомості.

- Відповідно до Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 р. № 682 (далі Порядок № 682), внутрішньо переміщені особи беруться на облік відповідними органами місцевого самоврядування за місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб. При цьому члени сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка подає заяву, беруться на облік разом із нею незалежно від місця такого обліку (за умови, що вони не перебувають на обліку за місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб).

Так, відповідно до п.2 Порядку № 682 у заяві про взяття громадянина на облік зазначаються відомості про характеристику житлового приміщення, в якому проживають громадянин, який подає заяву, та члени його сім`ї (загальна та житлова площа квартири/приміщення, кількість кімнат у квартирі, а також документи, що підтверджують право на проживання в житловому приміщенні, або інформацію про фактичне місце проживання/перебування у разі, коли заява про взяття на облік подається внутрішньо переміщеною особою).

До заяви про взяття громадянина на облік додаються такі документи:

- довідки про реєстрацію місця проживання громадянина, який подає заяву, та всіх членів його сім`ї за формою згідно з додатком 13 до Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 р. № 207 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 28, ст. 1108), зареєстрованих у квартирі (будинку), житловому приміщенні в гуртожитку, кімнаті у комунальній квартирі, які проживають разом з ним і бажають стати на облік разом з ним (крім внутрішньо переміщених осіб, які замість зазначеної довідки подають довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, передбаченої Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 (Офіційний вісник України, 2014 р., № 81, ст. 2296; 2015 р., № 70, ст. 2312), та бездомних осіб, які замість зазначеної довідки подають довідку про прийняття на обслуговування в заклад для бездомних осіб згідно з додатком 9;

- копії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, громадянина, який подає заяву, та всіх членів його сім`ї (для осіб, які не досягли 14 років, - копії свідоцтва про народження), які проживають разом з ним, з пред`явленням оригіналів таких документів;

- копії одного з передбачених Податковим кодексом України документа з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків громадянина, який подає заяву, та всіх членів його сім`ї, які проживають разом з ним (крім випадків, коли через свої релігійні переконання особи відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті) і бажають стати на облік, з пред`явленням оригіналів;

- копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують родинні відносини між членами сім`ї (свідоцтва про народження, свідоцтва про шлюб, свідоцтва про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян), з пред`явленням оригіналів;

- копії документів, що підтверджують право громадянина, який подає заяву, та членів його сім`ї на надання пільг під час взяття на облік;

- довідки про доходи громадянина, який подає заяву, та членів його сім`ї за попередній рік;

- відомості про вартість майна, що перебуває у власності громадянина, який подає заяву, та членів його сім`ї на момент взяття на соціальний квартирний облік (крім вартості майнових прав чи прав власності на нерухоме майно, розміщене на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення (розмежування), а також на майно, яке зруйноване або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення (розмежування).

Пунктом 6 Порядку №682 передбачено, що громадянинові може бути відмовлено у взятті на облік у разі подання документів:

- у неповному обсязі відповідно до пункту 2 цього Порядку;

- які містять виправлення;

- що не підтверджують можливість визнання у встановленому порядку громадянина таким, що потребує надання соціального житла;

- які містять недостовірні відомості, що встановлено відповідним органом місцевого самоврядування.

Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 (далі Порядок № 505) визначає механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі - грошова допомога).

Згідно з п.2 Порядку № 505 грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.

Відповідно до п.3 Порядку № 505 грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї) у таких розмірах:

- для осіб, які отримують пенсію, та інших осіб, які досягли пенсійного віку (крім осіб з інвалідністю), дітей, осіб, які досягли 18-річного віку та продовжують навчання за денною формою в закладах освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної) або вищої освіти, до закінчення таких закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років, - 1000 гривень на одну особу (члена сім`ї);

- для осіб з інвалідністю II групи - 115 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

- для працездатних осіб - 442 гривні на одну особу (члена сім`ї).

Загальний розмір допомоги на сім`ю розраховується як сума розмірів допомоги на кожного члена сім`ї та не може перевищувати 3000 гривень, для сім`ї, до складу якої входить одна особа з інвалідністю або дитина з інвалідністю, - 3400 гривень, для багатодітної сім`ї - 5000 гривень. Загальний розмір допомоги на сім`ю, до складу яких входять двоє і більше осіб з інвалідністю (дітей з інвалідністю), максимальним розміром не обмежується.

Так, згідно з абз.2 п.5 Порядку № 505 для призначення грошової допомоги уповноважений представник сім`ї за умови пред`явлення паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, а для іноземців та осіб без громадянства - документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, подає складену в довільній формі письмову заяву про надання грошової допомоги та документи, визначені цим пунктом.

У заяві зазначаються такі відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги:

- прізвище, ім`я та по батькові;

- число, місяць, рік народження;

- серія, номер (у разі наявності) паспорта громадянина України, ким і коли виданий або серія, номер документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, а для іноземців та осіб без громадянства - документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус;

- реєстраційний номер облікової картки платника податків (не зазначається фізичними особами, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному територіальному органу ДФС і мають відмітку в паспорті);

інформацію про:

- зареєстроване та фактичне місце проживання (перебування);

- наявність у будь-якого із членів сім`ї у власності житлового приміщення/частини житлового приміщення, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення;

- наявність житлового приміщення, яке зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції, або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації;

- наявність у будь-якого з членів сім`ї на депозитному банківському рахунку (рахунках) коштів у розмірі, що перевищує 25-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб;

- місце роботи осіб працездатного віку та час, з якого особа там працює;

- наявність у будь-якого з членів сім`ї інвалідності із зазначенням групи інвалідності.

Висновки суду.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками справи доказами, суд виходить з приписів ч. 2 ст. 2 КАС України та доходить висновку про відмову в задоволені позовних вимог, виходячи з наступних підстав.

З аналізу положень законодавства вбачається, що процедура набуття громадянами житла для тимчасового проживання (соціального житла) передбачає:

- звернення громадянина до органу, уповноваженого на ведення відповідного обліку із відповідною заявою про взяття на такий облік;

- перевірку уповноваженим органом поданих громадянином документів та прийняття рішення про постановку на відповідний облік;

- прийняття уповноваженим органом рішення про надання громадянину житла для тимчасового проживання (соціального житла) (у порядку черговості та за наявності відповідного житла для тимчасового проживання (соціального житла);

- видачу ордеру на вселення в житлове приміщення та укладення договору найму такого житлового приміщення.

За наведених обставин обов`язковою передумовою для вирішення питання передачі громадянам житла для тимчасового проживання (соціального житла) є перебування останніх на відповідних обліках, що, в свою чергу, підтверджує належність таких громадян до визначених законодавством категорій осіб, які мають право на отримання вказаного житла.

При цьому, для постановки на облік зацікавлена особа має звернутися до уповноваженого органу з відповідною заявою та доданими до неї документами, перелік яких визначений відповідними положеннями законодавства.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, позивач зверталася до відповідача із заявами про надання тимчасового соціального житла, проте не надала відповідного переліку документів, що передбачений чинним законодавством України, а також не зверталася із заявою про взяття її на облік для отримання житла для тимчасового проживання (соціального житла).

Суд звертає увагу, що ОСОБА_1 та її чоловіку ОСОБА_7 неодноразово роз`яснювалися порядок, спосіб та умови отримання внутрішньо переміщеними особами житла для тимчасового проживання (соціального житла), а також зауважувалося щодо необхідності звернення останніх із заявою про взяття на відповідний облік разом із визначеними законодавством документами.

Однак, визначених законодавством документів на підтвердження права заявника на отримання житла для тимчасового проживання надано не було.

Вказане підтверджується листом Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 06.04.2021 року № 01-70/314, відповідно до якого «у зв`язку з відсутністю заяви гр. ОСОБА_1 про взяття на соціальний квартирний облік або на облік громадян, які потребують надання житлових приміщень з фонду житла для тимчасового проживання, зокрема, внутрішньо переміщених осіб, разом із доданням до неї відповідних документів, неможливо підтвердити чи спростувати наявність у неї підстав та умов передбачених чинним законодавством України для взяття на відповідний облік та отримання житлового приміщення».

З урахуванням вказаного, суд дійшов висновку, що позивачем не дотримано вимог законодавства щодо звернення до уповноважених органів місцевого самоврядування із відповідними заявами про взяття на облік громадян, які потребують надання житлового приміщення з фондів житла для тимчасового проживання та не надано визначеного законодавством переліку необхідних документів, що унеможливлює вирішення питання про надання ОСОБА_1 житла для тимчасового проживання або соціального житла.

Щодо позовних вимог щодо визнання протиправною бездіяльність Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області ОСОБА_2 з питань ненадання позивачу соціальної допомоги та зобов`язання надати таку допомогу, суд зазначає наступне.

Рішенням Одеської міської ради від 12.12.2018 року № 3994-VII затверджено Положення про порядок надання адресної матеріальної допомоги мешканцям міста Одеси у новій редакції (далі - Положення № 3994).

Відповідно до п.1.4 Положення № 3994 право на отримання адресної допомоги мають, зокрема особи, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції і фактично проживають у місті Одесі, відповідно до Закону України «Про свободу пересування і вільний вибір місця проживання» та інших нормативно-правових актів України.

Приписами п.2.1 Положення № 3994 передбачено, що для отримання адресної допомоги громадянин (заявник) або один із членів його сім`ї має звернутися з письмовою заявою у довільній формі до:

- департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради та комунальних установ «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» районів міста Одеси у разі наявності обставин, що пов`язані з вирішенням таких соціально-побутових питань: проведення медикаментозного лікування та оперативного втручання або відшкодування витрат за проведене лікування; забезпечення санаторно-курортного лікування та реабілітації; витрат на поховання; погашення боргів з оплати житлово-комунальних послуг; призначення одноразової або періодичної грошової виплати певним пільговим категоріям громадян, які визначені за Програмою, іншими обставинами, які можуть вплинути на вирішення певних для життєдіяльності речей; проведення невідкладних ремонтних робіт житла для багатодітних родин та дитячих будинків сімейного типу;

- районних адміністрацій Одеської міської ради у разі наявності обставин, що пов`язані з необхідністю поліпшення житлових умов проживання: на проведення часткового поточного ремонту будинку (квартири) або компенсацію витрат на його проведення, крім утеплення зовнішніх стін, балконів у багатоквартирних будинках; на придбання сантехнічного обладнання або його компенсацію; у зв`язку з пошкодженням або руйнуванням житла внаслідок пожежі або стихійного лиха; у зв`язку із заміною, встановленням або компенсацією газового та електричного обладнання (газова або електрична плита, газова колонка, АОГВ, газовий або електричний лічильник); на придбання або компенсацію визначеної побутової техніки (холодильник, пральна машина, бойлер); та іншими обставинами, які можуть вплинути на поліпшення житлових умов проживання тощо.

Згідно з п. 2.2 Положення № 3994 для отримання адресної допомоги громадянин (заявник) надає особисту заяву та наступні документи:

- оригінал або копію паспорта громадянина України;

- оригінал або копію витягу з Єдиного державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання (у разі наявності);

- оригінал або копію документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (у разі наявності);

- оригінал або копію посвідчення про право на пільги та копію довідки медико-соціальної експертної комісії (далі МСЕК) про встановлення групи інвалідності (у разі наявності);

- довідку з банку із зазначенням реквізитів відкритого соціального карткового рахунку (пенсіонерам та одержувачам державних допомог реквізити рахунку для зарахування соціальних виплат; іншим категоріям реквізити відкритого соціального рахунку);

- згоду на збір інформації про сім`ю, доходи, власність та майно, необхідну для отримання адресної допомоги, а також на обробку цих даних відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних» (додаток 1).

При цьому, відповідно до пп.2.3.2 п. 2.3 Положення № 3994 для призначення адресної допомоги у вигляді одноразових грошових виплат громадянам, які опинились у складних життєвих обставинах, подаються наступні документи:

- декларація про доходи та майновий стан особи, яка звернулася за наданням адресної допомоги, заповнену на підставі довідок про доходи (додаток 2 до Положення);

- довідка за останні 6 місяців, що передують місяцю звернення, про розмір пенсії особи, яка отримує пенсію в управлінні пенсійного забезпечення військовослужбовців, та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, про доходи працездатних членів сім`ї з місця роботи, навчання; з Центру зайнятості для непрацюючих; з податкової інспекції для осіб, які займаються підприємницькою діяльністю тощо;

- у разі лікування, проведення оперативного втручання або за інших обставин, пов`язаних із поліпшенням стану здоров`я громадянина, висновок департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради чи його підпорядкованих установ або копія медичного документа з лікувальних закладів (із зазначенням медичної установи, яка призначає або призначала лікування, з підписом лікаря та печаткою закладу) та/або фінансові документи (рахунки або чеки із зазначенням конкретного переліку найменування медичних інструментів, медикаментів, виробів медичного призначення, медичних послуг, імплантів та протезів, у тому числі дороговартісного лікування, трансплантації, тривалого лікування онкологічного захворювання), дата яких не перевищує 12 місяців на момент звернення відповідно;

- інші документи, що підтверджують складні життєві обставини та необхідність в отриманні адресної допомоги.

Відповідно до п.2.4 Положення № 3994 розгляд заяв з надання адресної допомоги здійснюється за умови надання громадянином (заявником) або одним із членів його сім`ї всіх документів, передбачених у пунктах 2.2, 2.3 розділу 2 Положення, крім випадків, коли документи не можуть бути надані з поважних причин (тимчасовою втратою працездатності, неможливістю надання довідок про доходи з об`єктивних причин, відсутністю фінансових документів, підтверджуючих понесені витрати з об`єктивних причин (втратою, не зберіганням або іншими обставинами) та в інших окремих випадках, що вказуються у письмовій пояснювальній записці).

З матеріалів справи вбачається, що позивач не надала жодних документів для підтвердження понесених нею витрат на лікування, у зв`язку з чим у відповідача відсутні правові підстави для розгляду питання щодо надання матеріальної допомоги.

Також, як вбачається з листа Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 18.11.2020 року № 01-с-24562, співробітником КУ «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Київського району міста Одеси» вийшов за адресою проживання позивачки для складання акту обстеження матеріально-побутових умов проживання та збору необхідних документів, проте, як було встановлено, за вказаною адресою позивачка та її родина не проживає.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, а саме листом Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 12.05.2020 року № 01-Ко-24306/1в позивачка з 20.06.2017 року отримує щомісячну грошову допомогу.

З урахуванням вказаного суд дійшов висновку про безпідставність позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльність Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області Грозова Геннадія Дмитровича щодо ненадання позивачці соціальної допомоги та зобов`язання надати таку допомогу.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішенням повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись ст.ст. 6, 72-73, 77, 132, 139, 143, 241-246, 250-251 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Регіонального представника Уповноваженого Верховної ради з прав людини в Одеській області Грозова Геннадія Дмитровича (вул. Канатна, 83, офіс №103, м. Одеса, 65012) відмовити.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя А.В. Бутенко

.

Джерело: ЄДРСР 96898194
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку