open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 921/764/20
Моніторити
Ухвала суду /11.05.2021/ Господарський суд Тернопільської області Рішення /27.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Рішення /27.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /23.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /02.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /16.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /16.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /05.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /21.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /23.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /14.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області
emblem
Справа № 921/764/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /11.05.2021/ Господарський суд Тернопільської області Рішення /27.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Рішення /27.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /13.04.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /23.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /02.03.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /16.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /16.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /12.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /05.02.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /21.01.2021/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /23.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області Ухвала суду /14.12.2020/ Господарський суд Тернопільської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua

ОКРЕМА УХВАЛА

11 травня 2021 року м.ТернопільСправа №921/764/20

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Андрусик Н.О.

розглянувши матеріали справи

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «БУЧАЧ ДРУК», м. Бучач Тернопільської області

до відповідача 1: Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, м. Бучач Тернопільської області

до відповідача 2: Центральної виборчої комісії, м. Київ

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача-1: Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, м. Бучач Тернопільської області

про стягнення 72165грн,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Господарського суду Тернопільської області перебувала справа №921/764/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БУЧАЧ-ДРУК», м.Бучач Тернопільської області до Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, м.Бучач Тернопільської області, Центральної виборчої комісії, м.Київ, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, м.Бучач Тернопільської області, про стягнення 72165грн заборгованості.

Підставою позову визначено порушення відповідачем зобов`язань, що виникли з договору купівлі-продажу №1 від 23.10.2020 у зв`язку з не проведенням оплати за роботи з виготовлення виборчих бюлетенів повторно.

27.04.2021 рішенням господарського суду відмовлено у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «БУЧАЧ-ДРУК».

В ході дослідження доказів, поданих на обґрунтування позову, судом встановлено наступні обставини.

Перші вибори депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області та Бучацького міського голови Чортківського району Тернопільської області 25 жовтня 2020 року були призначені згідно з постановою Центральної виборчої комісії №160 від 8 серпня 2020 року «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року».

Законодавець передбачає особливі умови щодо державних закупівель для виборчих комісій. Зокрема, підприємство-виготовлювач виборчих бюлетенів визначається відповідною територіальною виборчою комісією, а договір укладається із застосуванням переговорної процедури закупівлі, виходячи із виробничих, технологічних та організаційних можливостей підприємства забезпечити своєчасний друк та ступені захисту виборчих бюлетенів (частина друга статті 242 Виборчого кодексу України).

На виконання ч.2 ст.242 Виборчого кодексу України та на підставі п.2 ч.2 ст.40 Закону України «Про закупівлі» Бучацькою міською ТВК 06.10.2020 оприлюднене в електронній системі закупівель повідомлення №UA-2020-10-06-010917-а (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-10-06-010917-a) про намір укласти договір із застосуванням переговорної процедури з ТОВ «БУЧАЧ ДРУК» на виготовлення виборчих бюлетенів для голосування. 23.10.2020 Бучацькою міською ТВК сформовано Звіт про результати проведення процедури закупівлі, з якого вбачається, що з метою виготовлення виборчих бюлетенів (в тому числі для голосування з виборів депутатів міської ради 21.10.2020) між Бучацькою міською ТВК як Покупцем та Товариством з обмеженою відповідальністю «БУЧАЧ ДРУК» як Продавцем укладено договір купівлі-продажу №175, відповідно до умов якого Продавець зобов`язався у жовтні 2020 року передати Покупцю бланки виборчих бюлетенів і протоколів, загальною вартістю 218733,60грн, а Покупець прийняти та оплатити їх.

ТОВ «БУЧАЧ ДРУК» виготовлено та передано міській ТВК виборчі бюлетені та протоколи, а міською ТВК здійснено їх оплату на підставі платіжного доручення №12 від 22.10.2020.

Однак, на засіданні комісії 23.10.2020 (протокол №13) головою ТВК Керницьким Р.І. повідомлено, що під час видачі дільничним комісіям виборчих бюлетенів з виборів депутатів Бучацької міської ради було виявлено помилку в їх тексті, зокрема на бюлетені двічі надруковано словосполучення «Контрольний талон», тобто замість слів «Виборчий бюлетень». Тому, постановою Бучацької міської ТВК №46 від 23.10.2020 вирішено повторно надрукувати виборчі бюлетені з проведення місцевих виборів 25.10.2020, а бюлетені з помилкою передати на знищення підприємству-виготовлювачу, що підтверджено Актом передачі бюлетенів для знищення від 23.10.2020.

Встановлено, що цього ж дня 25.10.2020 року на підставі гарантійного листа голови Бучацької міської ТВК Керницького Р.І. з метою повторного виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів до Бучацької міської ради між Бучацькою міською ТВК як Покупцем та Товариством з обмеженою відповідальністю «БУЧАЧ ДРУК» як Продавцем укладено договір купівлі-продажу за №1, відповідно до якого Продавець зобов`язався передати Покупцю протягом трьох днів з моменту підписання договору бюлетені з виборів депутатів міської ради на загальну вартість 72165,00грн, а Покупець в свою чергу зобов`язався прийняти бюлетені та оплатити їх у семиденний термін (п.п.1.1, 3.1, 4.1, 5.1, 6.1.1, 6.1.2, 6.3.1, 6.4.1 договору №1 від 23.10.2020). Кількість, ціну та загальну вартість бюлетенів сторонами узгоджено у Специфікації (додаток №1 до договору №1 від 23.10.2020), де зазначено, що бюлетені виготовляються як передрук. Втім, Специфікація не була підписана зі сторони Покупця.

24.10.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю «БУЧАЧ ДРУК» передано Бучацькій міській ТВК 28866шт. (45 упаковок) передрукованих виборчих бюлетенів з виборів депутатів Бучацької міської ради, що підтверджується Актом прийому-передачі та не заперечується сторонами.

При закупівлі товарів і послуг, необхідних для підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року територіальна виборча комісія повинна керуватися наказом Міністерства економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 №708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі» та Законом України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року №922-VIII (далі Закон).

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю обов`язково безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного дня після ухвалення рішення (частина п`ята статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі»).

Якщо договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, то обов`язковому оприлюдненню підлягає в електронній системі закупівель, відповідно до статті 10 Закону, Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом (ч.10 ст.3 Закону).

Однак, відомості щодо укладення договору №1 від 23.10.2020 у передбачений нормами ст.242 Виборчого кодексу України та ст.ст.12, 13 Закону України «Про публічні закупівлі» спосіб, в тому числі шляхом застосування переговорної процедури закупівлі в електронній системі закупівель відсутні (https://dozorro.org/search/?edrpou=43788086&sort=dateModified&order=desc). Доказів протилежного сторонами суду не надано.

Також судом встановлено, що договір №1 від 23.10.2020 укладено зі сторони міської ТВК без наміру його реального виконання, адже сторона відповідач-1 усвідомлювала та володіла інформацією про відсутність коштів, передбачених у бюджеті як цільова субвенція для проведення місцевих виборів на відповідні послуги, тобто без відповідних бюджетних асигнувань. Кредиторська заборгованість за даним правочином не відображена у фінансовій звітності Бучацької міської ТВК.

Згідно з частиною першою статті 210 Виборчого кодексу України фінансове забезпечення підготовки і проведення перших місцевих виборів за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, здійснюється територіальною виборчою комісією, яка є розпорядником цих коштів відповідно до затвердженого нею єдиного кошторису видатків.

Відповідно до пункту 1 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2020 року №745 (далі - Порядок фінансування), який визначає механізм фінансування, у тому числі перерахування коштів територіальним виборчим комісіям для підготовки і проведення виборів депутатів, в тому числі міських, а також погашення кредиторської заборгованості територіальних виборчих комісій за умови незавершеного фінансування зазначених виборів, розпорядником коштів місцевого бюджету для здійснення заходів із підготовки і проведення місцевих виборів є територіальна виборча комісія в особі її голови, а за його відсутності - заступника голови комісії (пункт 8 Порядку фінансування).

Центральною виборчою комісією згідно з постановою №224 від 4 вересня 2020 року затверджено розподіл субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на підготовку і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року. На підготовку та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року для Тернопільської області розподілено кошти субвенції у сумі 69 781,7тис.грн з урахуванням видатків Бучацької міської територіальної виборчої комісії.

Центральною виборчою комісією згідно з постановою №178 від 14 серпня 2020 року (зі змінами, внесеними постановами Центральної виборчої комісії від 4 вересня 2020 року №223 та від 8 вересня 2020 року № 237) затверджено середні норми видатків територіальних та дільничних виборчих комісій на підготовку та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, у тому числі середні норми видатків міської територіальної виборчої комісії на підготовку та проведення виборів депутатів міської ради та міського голови 25 жовтня 2020 року (територіальних громад з кількістю 10 тисяч виборців і більше (додаток 6 до постанови), до яких включено видатки на виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської ради та з виборів міського голови. Відповідно до наявного розрахунку, видатків територіальних виборчих комісій на повторне виготовлення виборчих бюлетенів не передбачено.

Відповідно до пункту 10 Порядку фінансування, територіальна виборча комісія зобов`язана не пізніше, ніж у тижневий строк з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів повернути не використані нею на підготовку і проведення виборів кошти на рахунок відповідного місцевого бюджету: у десятиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів скласти та подати відповідній місцевій раді (виконавчому органу ради) фінансовий звіт про надходження та використання коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як субвенція, відомості про зареєстровану у відповідному органі Казначейства бюджетну кредиторську заборгованість та документи, що її підтверджують.

У порушення наведених норм закону та Порядку, Бучацькою міською ТВК договір купівлі-продажу від 23.10.2020, ціна якого становить 72165,00грн, укладено без застосування процедури публічних закупівель; без подання Бучацькій міській раді фінансового звіту про надходження та використання коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як субвенція, без відомостей про зареєстровану у відповідному органі Казначейства бюджетну кредиторську заборгованість та документів, що її підтверджують.

Розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов`язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов`язання та не утворюється бюджетна заборгованість.

Зобов`язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов`язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до частини шостої цієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов`язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов`язань не здійснюються.

Отже, взяття розпорядником бюджетних коштів бюджетного зобов`язання, у тому числі шляхом укладення відповідного договору, без відповідних бюджетних призначень та асигнувань на виконання договору від 23.10.2020, суперечить вимогам статей 22, 23 Бюджетного кодексу України та унеможливлює реальне виконання такого зобов`язання (укладеного договору), унаслідок чого воно є наперед не виконуваним.

Приписами ч.3 ст.8 Господарського кодексу України визначено, що безпосередня участь держави, органів державної влади та органів місцевого самоврядування у господарській діяльності може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначений Конституцією та законами України.

Казначейство України здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів і відображає їх у звітності про виконання бюджету. При реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань здійснюється перевірка відповідності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми.

Статтею 49 Бюджетного кодексу України визначено, що розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов`язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу Казначейства України, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством, визначеним пунктом 5 частини першої статті 4 цього Кодексу.

Крім того, Казначейство України здійснює платежі за дорученнями розпорядників бюджетних коштів у разі: 1) наявності відповідного бюджетного зобов`язання для платежу у бухгалтерському обліку виконання бюджету; 2) наявності затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми; 3) наявності у розпорядників бюджетних коштів відповідних бюджетних асигнувань.

Згідно з пунктом 4 частини третьої ст.129 Конституції України та ч. 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Достатньо обґрунтованим для постановлення окремої ухвали є підтвердження доказами наявності фактичних обставин, з якими пов`язується порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб.

У цьому спорі встановлено взяття учасником бюджетного процесу, яким є Бучацька міська ТВК зобов`язань на суму 72165грн без відповідних бюджетних асигнувань та/або з перевищенням повноважень, оскільки не було проведено процедури публічних закупівель, що є порушенням бюджетного законодавства та порушенням законодавства у сфері державних закупівель.

Враховуючи встановлені при розгляді господарського спору у справі №921/764/20 обставини, а також зміст листа-відповіді Бучацької міської ТВК №1631 від 30.11.2020 на вимогу ТОВ «Бучач Друк» про сплату заборгованості в розмірі 72165,00грн суд вбачає, що в даному випадку має місце свідоме порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі», ч.2 ст.242 Виборчого кодексу України в частині недотримання процедури здійснення закупівлі товарів за державні кошти та ст.48 Бюджетного кодексу України щодо укладення договору купівлі-продажу без відповідних бюджетних асигнувань.

Господарський суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу. Окрема ухвала надсилається відповідним юридичним та фізичним особам, державним та іншим органам, посадовим особам, які за своїми повноваженнями повинні усунути виявлені судом недоліки чи порушення чи запобігти їх повторенню (ч.ч.1, 6 ст.246 ГПК України)

З огляду на викладене, господарський суд констатує порушення бюджетного законодавства Бучацькою міською ТВК при укладенні договору купівлі-продажу, відтак, необхідність усунення виявлених судом недоліків шляхом надіслання Центральній виборчій комісії окремої ухвали з метою недопущення їх повторення.

Керуючись ст.ст.233, 234, 235, 246 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

1. Направити окрему ухвалу Центральній виборчій комісії (площа Лесі Українки, 1, м. Київ, ідентифікаційний код 21661450) з метою усунення порушень законодавства Бучацькою міською територіальною виборчою комісією (майдан Волі, 1, м.Бучач Тернопільської області, ідентифікаційний код 43788086) при укладенні договору купівлі-продажу №1від 23.10.2020.

2. Визначити строк для надання відповіді щодо усунення порушень законодавства та недоліків в роботі, з яких постановлено дану окрему ухвалу, - один місяць з моменту одержання даної окремої ухвали.

Ухвала набирає законної сили в порядку, передбаченому ст.235 ГПК України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції у строки та порядку, встановлені ст.ст.256, 257 ГПК України.

Ухвала складена та підписана 12.05.2021.

СуддяН.О. Андрусик

Джерело: ЄДРСР 96880249
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку