Справа № 295/10745/19
2/296/1152/21
У Х В А Л А
Іменем України
12 травня 2021 рокум. Житомир
Корольовський районний суд міста Житомира в складі:
головуючого судді Шалоти К.В.,
за участю секретаря судового засідання Шовтюк І.В.,
позивачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,
розглянувши у судовому засіданні питання підвідомчості цивільної справи за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Житомирської міської ради, Житомирського міського голови про визнання незаконними розпорядження Житомирського міського голови від 17.06.2019 № 606 р. та рішення Житомирського виконавчого комітету міської ради від 19.06.2019 № 632,
В С Т А Н О В И В :
І. СУТЬ СПРАВИ
1.1. У липні 2019 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 (далі також позивачі) звернулись до Богунського районного суду м. Житомира з позовом до виконкому Житомирської міської ради, Житомирського міського голови (далі також відповідачі) про визнання незаконними розпорядження Житомирського міського голови про відібрання ОСОБА_3 з дитячого будинку сімейного типу від 17.06.2019 №606 р. та рішення Житомирського виконавчого комітету міської ради про ліквідацію дитячого будинку сімейного типу Єгорових від 19.06.2019 № 632.
ІІ. ПРОЦЕДУРА
2.1. Богунським районним судом міста Житомира справа №295/10745/19 за позовом ОСОБА_1 та ОСОБА_2 заведена як цивільна справа з номером провадження № 2/295/2570/19.
2.2. 23.07.2019 ухвалою Богунського районного суду міста Житомира (суддя Перекупка І.Г.) відкрито провадження у цивільній справі №295/10745/19 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 .
2.3. 13.03.2020 ухвалою Богунського районного суду м. Житомира (суддя Перекупка І.Г.) справу №295/10745/19 передано за підсудністю до Корольовського районного суду м. Житомирі.
2.4. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, для розгляду цивільної справи №295/10745/19 визначено головуючого суддю Шалоту К.В.
2.5. 13.04.2020 ухвалою Корольовського районного суду м. Житомира цивільну справу №295/10745/19 прийнято до провадження судді Шалоти К.В., вирішено розглядати у порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі.
ІІІ. КОРОТКІ ПОЗИЦІЇ СТОРІН
3.1. Позивачі у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та вказували, що посилання у позовній заяві на положення Кодексу адміністративного судочинства не є перешкодою для розгляду справи в порядку цивільного судочинства.
3.2. Представник Житомирської міської ради та міського голови Григорчук Н.І. направила на електронну адресу суду клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв"язку з неможливістю явки в судове засідання 12.05.2021 представників відповідача.
3.3. Неявки представників відповідачів в судове засідання 12.05.2021 за відсутності доказів на підтвердження поважності причин неявки не є перешкодою для розгляду справи.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ, ЩО ПІДЛЯГАЄ ЗАСТОСУВАННЮ
4.1. За змістом статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
4.2. Відповідно до положень статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають із цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
4.3. Підпунктом 8 пункту «б» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: делеговані повноваження: вирішення відповідно до законодавства питань про повне державне утримання дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, у школах-інтернатах, дитячих будинках, у тому числі сімейного типу, професійно-технічних навчальних закладах та утримання за рахунок держави осіб, які мають вади у фізичному чи розумовому розвитку і не можуть навчатися в масових навчальних закладах, у спеціальних навчальних закладах, про надання громадянам пільг на утримання дітей у школах-інтернатах, інтернатах при школах, а також щодо оплати харчування дітей у школах (групах з подовженим днем).
4.4. Відповідно до частини 1, 2 та 4 ст. 256-8 Сімейного кодексу України рішення про створення дитячого будинку сімейного типу приймається районною, районною в містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, виконавчим комітетом міської (міст республіканського Автономної Республіки Крим і міст обласного значення) ради в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Між батьками-вихователями та органом, який прийняв рішення про створення дитячого будинку сімейного типу, на основі типового договору укладається договір про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу.
Положення про дитячий будинок сімейного типу і типовий договір про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу затверджуються Кабінетом Міністрів України.
4.5. Згідно із пунктом 4 Положення про дитячий будинок сімейного типу, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2002 №564 (Положення №564): на підставі рішення про створення дитячого будинку сімейного типу між батьками-вихователями та органом, який прийняв рішення про його створення, укладається угода за формою згідно з додатком.
4.6. Пункт 9 Положення №564 передбачає, що ліквідація дитячого будинку сімейного типу здійснюється за рішенням органу, який створив його, або за рішенням суду.
4.7. Пунктом 1 частини першої статті 255 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
V. МОТИВИ СУДУ
5.1. Зі змісту позовної заяви вбачається, що позивачі оскаржують у судовому порядку розпорядження Житомирського міського голови від 17.06.2019 №606 р. про відібрання ОСОБА_3 з дитячого будинку сімейного типу та рішення Житомирського виконкому міської ради від 19.06.2019 № 632 про ліквідацію дитячого будинку сімейного типу ОСОБА_4 .
5.2. З протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.07.2019 вбачається, що справа №295/10745/19 за позовом ОСОБА_1 та ОСОБА_2 заведена Богунським районним судом м.Житомира як цивільна справа (провадження № 2/295/2570/19).
5.3. Згідно пункту 1 Переліку індексів для реєстрації та обліку в суді судових справ (матеріалів кримінального провадження), визначеного в Додатку 3 до пункту 17 Розділу II Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої Наказ Державної судової адміністрації України 20.08.2019 № 814, реєстрація та облік справ і матеріалів адміністративного і цивільного судочинства, матеріалів кримінального провадження, справ і матеріалів про адміністративні правопорушення в місцевих загальних та апеляційних судах здійснюється за індексами, зокрема: "2" - цивільні справи позовного провадження, позовні заяви.
5.4. Відповідно до ухвали Богунського районного суду міста Житомира (суддя Перекупка І.Г.) від 23.07.2019 вбачається, що провадження у справі №295/10745/19 (провадження № 2/296/1152/21) відкрито на підставі статті 187 Цивільного процесуального кодексу України та в подальшому вказана справа розглядалася в порядку цивільного судочинства.
5.5. Суд звертає увагу, що до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих чи вчинених при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлено інший порядок судового вирішення.
5.6. Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
5.7. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
5.8. Публічно-правовим вважається, зокрема, спір, у якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції, тобто хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого суб`єкта, а останній відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого владного суб`єкта, у яких одна особа може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо. Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є виконання ним публічно-владних управлінських функцій саме в тих правовідносинах, у яких виник спір (див., зокрема, постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі N 914/2006/17 (провадження 12-58гс18, пункти 5.7, 5.8), від 04.09.2018 у справі N 823/2042/16 (провадження 11-377апп18, п. 28-30), від 02.04.2019 у справі N 137/1842/16-а (провадження №11-1506апп18)).
5.9. Повертаючись до даної справи слід зазначити, що позивачами оскаржуються рішення виконкому Житомирської міської ради, Житомирського міського голови про відібрання дитини з дитячого будинку сімейного типу та ліквідацію дитячого будинку сімейного типу, прийнятих останніми як суб`єктами владних повноважень на виконання ними публічно-владних управлінських функцій, а тому спір, що виник між сторонами є публічно-правовим.
5.10. З огляду на викладене, враховуючи, що спірні правовідносини, що виникли між позивачами та відповідачами, що є носіями публічних повноважень стосуються оскарження рішень про відібрання дитини з дитячого будинку сімейного типу та ліквідацію дитячого будинку сімейного типу, відноситься до публічно-правових відносин, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про відсутність підстав для розгляду справи в порядку цивільного судочинства, а тому суд вважає, що провадження у цій справі підлягає закриттю на підставі положень пункту 1 частини першої статті 255 Цивільного процесуального кодексу України.
Керуючись статтями 2, 19, 255, 260, 261, 353 Цивільного процесуального кодексу України,
П О С Т А Н О В И В :
1. Закрити провадження у цивільній справі № 295/10745/19 (провадження № 2/296/1152/21) за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Житомирської міської ради, Житомирського міського голови про визнання незаконними та скасування розпорядження Житомирського міського голови від 17.06.2019 № 606 р. та рішення Житомирського виконавчого комітету міської ради від 19.06.2019 № 632.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Житомирського апеляційного суду через Корольовський районний суд міста Житомира шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Суддя К. В. Шалота