open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" квітня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/19/21

Господарський суд Одеської області у складі: суддя Волков Р.В.,

при секретарі судового засідання Свічкар В.В.,

розглядаючи справу №916/19/21

за позовом Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (проспект Перемоги, будинок 14, місто Київ, 01135, код ЄДРПОУ 38727770)

в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Ізмаїльського морського порту) (вулиця Набережна Лукі Капікраяна, будинок 4, місто Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ ВП 38728402);

до відповідача: Командитного товариства Науково-впроваджувальна фірма "Нові технології" (вулиця Д. Ульянова, будинок 66-А, місто Херсон, Херсонська обл., 73000, код ЄДРПОУ 22745717);

про стягнення 39851,66 грн.

Представники сторін:

Від позивача Чернобровкіна Л.С.;

Від відповідача Верещака О.М.

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Командитного товариства Науково-впроваджувальна фірма "Нові технології" в якому просить стягнути 39851,66 грн., з яких 32860,14 грн. пені, 6991,52 грн. штрафу.

В обґрунтування позовних вимог посилається на неналежне виконання Командитним товариством Науково-впроваджувальна фірма "Нові технології" (далі Виконавець, відповідач) Договору від 06.11.2019р. №124-В-АМПУ-19 (далі Договір) про надання послуг з розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (далі Замовник).

Посилається на п. 1.1. Договору, відповідно до якого Виконавець зобов`язується протягом строку дії договору надати за плату Замовнику послуги за кодом ДК 021:2015 71240000-2 «Архітектурні, інженерні та планувальні послуги», а саме послуги з розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" згідно з Додатком № 1-1 - «Кошторис», Додатком № 1-2 - «Кошторис», Додатком № 1-3 - «Кошторис», Додатком № 1-4 - «Кошторис», Додатком № 1-5 - «Кошторис» та Додатком №2 - «Технічна специфікація (технічні вимоги) до надання послуг», які є невід`ємними частинами Договору, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх на умовах, викладених у Договорі.

Вказує, що відповідно до ч. 3 Додатку №2 до Договору орієнтовна площа та розташування земельної ділянки, яка відводиться у постійне користування Державного підприємства "Адміністрація морських портів України": в тому числі одна земельна ділянка орієнтовною площею 1,1050 га за адресою: Україна, 68600, Одеська обл., Ізмаїльський район, Старонекрасівська сільська рада, комплекс будівель та споруд № 9 (надалі Земельна ділянка).

Звертає увагу, що відповідач зобов`язаний був надати послуги з розроблення проекту землеустрою щодо відведення Земельної ділянки у постійне користування Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" у повному обсязі не пізніше 06.02.2020р.

Крім того, позивач зазначає наступне.

11.01.2020 року на адресу позивача надійшов лист від Командитного товариства Науково-впроваджувальна фірма "Нові технології" від 02.01.2020р. №1703/01 разом з яким Виконавець надіслав на підпис Замовнику проект землеустрою щодо відведення Земельної ділянки у постійне користування.

Під час детального вивчення наданого проекту землеустрою Ізмаїльською філією Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" було виявлено ряд помилок та недоліків, про що виконавцю було доведено листом від 20.01.2020р. №93/14-01-04/Вих/14 із зазначенням, що після усунення наявних помилок доопрацьований проект землеустрою буде невідкладно погоджений.

Вищезазначений лист представник Виконавця отримав 27.01.2020р., що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення.

У зв`язку з тим, що від Виконавця не надійшло жодної відповіді на попередній лист, 24.02.2020р. листом №273/14-01-04/Вих/14 Ізмаїльська філія Замовника вдруге звернулась до Виконавця з вимогою доопрацювати та надати на адресу Ізмаїльської філії проект землеустрою.

05.03.2020р. листом №1871/03 відповідач частково визнав зауваження позивача, проте не виправив недоліки в повному обсязі, що унеможливило підписання проекту землеустрою та водночас затримало виконання умов Договору.

19.03.2020р. листом №538/14-01-04/Вих/14 та 30.04.2020р. листом №818/14-01-04/Вих/14 Замовник, враховуючи той факт, що земельна ділянка, що планується до відведення перебуває у зоні дії навігаційного обладнання та морських шляхів згідно інформації, наданої капітаном Ізмаїльського морського порту від 17.03.2020р. за №015, відведення якої, відповідно до ст. 12 Кодексу торговельного мореплавства України, здійснюється в порядку, встановленому Земельним і Водним кодексами України, за погодженням з Міністерством інфраструктури України за наявності висновку Державної служби морського та річкового транспорту України, рекомендує Виконавцю внести доповнення до розділу «Порядок погодження та затвердження проекту землеустрою» вимогами, викладеними у ст. 12 Кодексу торговельного мореплавства України, задля недопущення можливого порушення чинного законодавства та затримання строків виконання Договору.

28.05.2020р. на адресу Ізмаїльської філії ДП «АМГІУ» листом від 21.05.2020р. №2086/05 надійшов доопрацьований проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Державного підприємства «Адміністрація морських портів України», який був погоджений та підписаний Замовником.

01.06.2020р. із листом № 964/14-01-04/Вих/14 Ізмаїльська філія Замовника повернула Виконавцю погоджений проект землеустрою, а також було наголошено на необхідності вжиття всіх можливих заходів для скорішого та повного виконання умов Договору.

Подальше надання послуг, передбачених Договором, зокрема п. 1 Додатку № 2 до Договору, після підписання Замовником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» фактично зупинилось з невідомих для Замовника причин.

Позивач вказав, що наразі відповідачем не надано повного обсягу послуг щодо відведення Земельної ділянки, що відповідно до Договору тягне за собою накладення штрафних санкцій.

Наразі Виконавцем не надано повного обсягу Послуг щодо Земельної ділянки, зокрема

- відсутнє погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до вимог ст. 186' Земельного кодексу України;

- не зареєстровано земельну ділянку у Державному земельному кадастрі України

- не зареєстроване право постійного користування ДП «АМПУ» у Державному реєстрі речових прав па нерухоме майно

- не надано відповідних витягів із вищезазначених реєстрів.

Ухвалою від 25.01.2021р. прийнято позовну заяву (вх. №19/21 від 04.01.2021р.) до розгляду та відкрито провадження у справі №916/19/21; справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 24.02.2021р. Цією ж ухвалою запропоновано відповідачу подати відзив на позов із урахуванням вимог ст.165 ГПК України до 17.02.2021р.

24.02.2021р. до суду надійшло клопотання відповідача (вх. №5206/21) про відкладення розгляду справи.

24.02.2021р. підготовче судове засідання відкладено на 15.03.2021р.

01.03.2021р. представнику відповідача на його клопотання (вх.. №5596/21 від 01.03.2021р.) надано доступ до електронної справи №916/19/21 в підсистемі «Електронний суд».

15.03.2021р. судом отримано клопотання представника відповідача (вх. №7080/21) про відкладення розгляду справи.

15.03.2021р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 24.03.2021р.

24.03.2021р.судом оголошено перерву на стадії розгляду справи по суті до 12.04.2021р.

12.04.2021р. розгляд справи відкладено на 22.04.2021р.

19.04.2021р. до суду надійшли письмові пояснення позивача (вх. №10837/21).

22.04.2021р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідач правом на подання відзиву та інших письмових заяв по суті справи не скористався, про розгляд справи повідомлявся належним чином. У судових засіданнях приймав участь через адвоката, який в усній формі заперечував проти задоволення позову, аргументуючи свою позицію неправомірністю та необґрунтованістю позовних вимог, а також неможливістю виконання договірних зобов`язань з вини позивача через ненадання ним погодженого завдання на розроблення проекту землеустрою.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, суд встановив наступне.

У відповідності до статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Так, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно ч.1 ст.202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У відповідності до частин 1, 2 ст.205 ЦК України, правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом. Правочин, для якого законом не встановлена обов`язкова письмова форма, вважається вчиненим, якщо поведінка сторін засвідчує їхню волю до настання відповідних правових наслідків.

Згідно ст. 173 ГК України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Частиною 1 ст. 174 Господарського кодексу України встановлено, що господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

06.11.2019р. між Державним підприємством "Адміністрація морських портів України" (далі ДП «АМПУ») та відповідачем було укладено Договір №124-В-АМПУ-19 про надання послуг з розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП «АМПУ».

Відповідно до п. 1.1. Договору Виконавець зобов`язується протягом строку дії договору надати за плату Замовнику послуги за кодом ДК 021:2015 71240000-2 «Архітектурні, інженерні та планувальні послуги», а саме послуги з розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП «АМПУ» згідно з Додатком № 1-1 - «Кошторис», Додатком № 1-2 - «Кошторис», Додатком № 1-3 - «Кошторис», Додатком № 1-4 - «Кошторис», Додатком № 1-5 - «Кошторис» та Додатком №2 - «Технічна специфікація (технічні вимоги) до надання послуг», які є невід`ємними частинами Договору, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити їх на умовах, викладених у Договорі.

Відповідно до п. 8.1. Договору всі права та обов`язки Замовника (в тому числі ведення бухгалтерського обліку, проведення розрахунків, підписання первинних документів, тощо), які передбачені ним Договором, виконуються відповідними філіями Замовника, які фактично отримують Послуги.

Згідно з Додатком 1-2 «Кошторис» (далі Додаток 1-2) до Договору адресою земельної ділянки є: 68600, Одеська обл.., Ізмаїльський район, Старонекрасівська сільська рада, комплекс будівель та споруд №9.

З урахуванням Додатків №1-2 та №2 до Договору, дія даного Договору поширюється також на Ізмаїльську філію ДП «АМПУ».

Згідно з Додатком 1-2 до Договору вартість послуг, що мали бути надані в інтересах Ізмаїльської філії ДП «АМПУ», складає 99878,83 грн.

Укладений між сторонами спору Договір за своєю правовою природою є договором підряду, а відтак правовідносини, які виникли у зв`язку з його виконанням, регулюються положеннями глави 61 ЦК України.

Частинами 1, 2 статті 837 ЦК України визначено, що за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду. Якщо у договорі підряду не встановлені строки виконання роботи, підрядник зобов`язаний виконати роботу, а замовник має право вимагати її виконання у розумні строки, відповідно до суті зобов`язання, характеру та обсягів роботи та звичаїв ділового обороту (стаття 846 ЦК України).

У відповідності з п. 3 Додатку №2 «Технічна специфікація (технічні вимоги) до надання послуг» до Договору (далі Додаток 2) орієнтовна площа земельних ділянок та розташування земельних ділянок, які відводяться у постійне користування ДІЇ «АМПУ», зокрема, одна земельна ділянка орієнтовною площею 1,1050 га за адресою: Україна, 68600, Одеська обл., Ізмаїльський район, Старонекрасівська сільська рада, комплекс будівель та споруд № 9.

Пунктом 4 Додатку 2 сторони узгодили, що за результатами наданих послуг Виконавець надає ДП «АМПУ»:

- проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП «АМПУ», що затверджені та погоджені усіма органами, підприємствами, установами, організаціями та містять усі необхідні висновки, погодження тощо;

- витяги з Державного земельного кадастру України про державну реєстрацію зазначених у Договорі земельних ділянок у Державному земельному кадастрі України;

- витяги з Державного реестру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на зазначені у Договорі земельні ділянки, а також про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування державного підприємства «Адміністрація морських портів України») щодо зазначених у Договорі земельних ділянок.

Пунктом 2.1.1. Договору передбачено, що Виконавець зобов`язаний надати послуги у строк, що не перевищує 3 (три) місяці з дати набрання чинності Договором.

Додатком № 2 до Договору передбачено, що до змісту Послуг входять:

1) розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування державному підприємству «Адміністрація морських портів України»;

2) погодження меж зазначених у Договорі земельних ділянок, що відводяться, із суміжними власниками та землекористувачами;

3) погодження проектів землеустрою щодо відведення зазначених у Договорі земельних ділянок у постійне користування державному підприємству «Адміністрація морських портів України» відповідно до вимог чинного законодавства України, зокрема, вимог ст. 186і Земельного кодексу України;

4) реєстрація зазначених у Договорі земельних ділянок у Державному земельному кадастрі України з наданням Замовнику витягів з Державного земельного кадастру України про державну реєстрацію зазначених у Договорі земельних ділянок у Державному земельному кадастрі України;

5) реєстрація права постійного користування державного підприємства «Адміністрація морських портів України» земельними ділянками у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно з наданням Замовнику витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на зазначені у Договорі земельні ділянки, а також про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування державного підприємства «Адміністрація морських портів України») щодо зазначених у Договорі земельних ділянок.

У відповідності з п. 7.1. Договору він набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та скріплення печатками (за наявності) та діє до 31.12.2020, а в частині здійснення розрахунків за надані Послуги - до повного виконання зобов`язань.

Пунктом 2 Додатку №2 сторони погодили, що згідно з умовами надання послуг проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування Державному підприємству «Адміністрація морських портів України» мають відповідати вимогам чинного законодавства, а саме: Земельному кодексу України, Закону України «Про землеустрій», Закону України «Про державний земельний кадастр», Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.06.2010 за № 391/17686), та вимогам інших нормативно-правових актів.

11.01.2020 року на адресу Ізмаїльської філії ДП «АМПУ» надійшов лист від Командитного товариства Науково-впроваджувальна фірма "Нові технології" від 02.01.2020р. №1703/01 разом з яким Виконавець надіслав на підпис Замовнику проект землеустрою щодо відведення Земельної ділянки у постійне користування.

Відповідно до п. 2.4.1 Договору Замовник має право здійснювати у будь-який час, не втручаючись у господарську діяльність Виконавця, контроль за ходом, якістю та обсягами Послуг, що надаються.

Відповідно до п. 2.4.3. Замовник має право вимагати безоплатного виправлення недоліків, що виникли внаслідок допущених Виконавцем порушень, або виправити їх власними силами.

Листом від 20.01.2020р. №93/14-01-04/Вих/14 Ізмаїльською філією ДП «АМПУ» було повідомлено відповідача про недоліки отриманого проекту землеустрою. Крім того, в даному листі було вказано, що після усунення відповідачем наявних помилок доопрацьований проект землеустрою буде невідкладно погоджений.

Згідно з інформацією, яка міститься в рекомендованому поштовому повідомленні про вручення (а.с. 34), лист від 20.01.2020р. №93/14-01-04/Вих/14 відповідач отримав 27.01.2020р.

Листом №273/14-01-04/Вих/14 від 24.02.2020р. (а.с. 35) Ізмаїльська філія ДП «АМПУ» звернулась до Виконавця з вимогою доопрацювати та надати на адресу Ізмаїльської філії проект землеустрою.

05.03.2020р. листом №1871/03 (а.с. 36) відповідач частково визнав зауваження позивача.

19.03.2020р. листом №538/14-01-04/Вих/14 (а.с. 37-38) та 30.04.2020р. листом №818/14-01-04/Вих/14 (а.с. 40-41) Замовник, враховуючи той факт, що земельна ділянка, що планується до відведення перебуває у зоні дії навігаційного обладнання та морських шляхів згідно інформації, наданої капітаном Ізмаїльського морського порту від 17.03.2020р. за №015, відведення якої, відповідно до ст. 12 Кодексу торговельного мореплавства України, здійснюється в порядку, встановленому Земельним і Водним кодексами України, за погодженням з Міністерством інфраструктури України за наявності висновку Державної служби морського та річкового транспорту України, рекомендував Виконавцю внести доповнення до розділу «Порядок погодження та затвердження проекту землеустрою» вимогами, викладеними у ст. 12 Кодексу торговельного мореплавства України, задля недопущення можливого порушення чинного законодавства та затримання строків виконання Договору.

28.05.2020р. на адресу Ізмаїльської філії ДП «АМГІУ» листом від 21.05.2020р. №2086/05 надійшов доопрацьований проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування Державного підприємства «Адміністрація морських портів України», який був погоджений та підписаний Замовником.

01.06.2020р. із листом № 964/14-01-04/Вих/14 Ізмаїльська філія Замовника повернула Виконавцю погоджений проект землеустрою, а також було наголошено на необхідності вжиття всіх можливих заходів для скорішого та повного виконання умов Договору.

Відповідно до п. 2.1.1. Договору Виконавець зобов`язаний надати Послуги у строк, що не перевищує 3 (три) місяці з дати набрання чинності Договором.

Відповідно до п. 7.1. Договору Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та скріплення печатками, а саме з 06.11.2019р.

Як встановлено судом, відповідач зобов`язаний був надати послуги з розроблення проекту землеустрою щодо відведення Земельної ділянки у постійне користування Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" у повному обсязі не пізніше 06.02.2020р.

Згідно з ч. 1 ст. 14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1,4 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ч. З ст. 626 ЦК України договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.

Згідно з ч. 1 ст. 627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Приписами ст. 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певні дії (сплатити гроші), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. При цьому, зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу, у тому числі із договору.

Згідно з таблицею про стан виконання землевпорядних робіт на 03.08.2020р. (а.с. 45), яка є додатком до листа відповідача №2309/08 від 12.08.2020р., щодо Земельної ділянки відповідачем виконано перші п`ять етапів:

1 етап «Рішення, розпорядження» - отримано;

2 етап «Топографічна і кадастрова зйомка» - виконано;

3 етап «Отримання довідки 6-зем в ДЗК» - подано;

4 етап «Розробка проекту землеустрою» - проект розроблений;

5 етап «Погодження проекту землеустрою в ДЗК подано.

Наступні етапи, з 6-го по 10-й, не виконано, а саме: погодження проекту землеустрою в управлінні архітектури; погодження проекту землеустрою у відповідних органах водного господарства; експертиза; подання проекту землеустрою в геокадастр; подання проекту землеустрою на затвердження.

Так, згідно з вищевказаною інформацією проект землеустрою щодо відведення Земельної ділянки поданий відповідачем для погодження до територіального органу державного земельного кадастру. Проте, матеріали справи не містять доказів, що підтверджували би направлення відповідного проекту землеустрою до органу державного земельного кадастру.

Землеустроєм за змістом статті 181 ЗК України є сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Згідно статті 20 Закону України "Про землеустрій" землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі: надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок; встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).

У відповідності до статті 22 Закону України "Про землеустрій" землеустрій здійснюється на підставі, зокрема, укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.

Статтею 25 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що документація із землеустрою розробляється у вигляді програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації.

Види документації із землеустрою, зокрема, є проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується:

- у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою;\

- в електронній формі - електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису.

Відповідно до статті 29 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою включає в себе текстові та графічні матеріали і містить обов`язкові положення, встановлені завданням на розробку відповідного виду документації. Документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником. Склад, зміст і правила оформлення кожного виду документації із землеустрою регламентуються відповідною нормативно-технічною документацією з питань здійснення землеустрою.

Згідно приписів статті 62 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою підлягає державній експертизі з метою забезпечення її відповідності вихідним даним та технічним умовам, вимогам законів України, іншим нормативно-правовим актам. Порядок здійснення державної експертизи документації із землеустрою визначається законом.

Відповідно до положень статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

За приписами ч. 1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв діловою обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

У ч. 1 ст. 530 ЦК України зазначено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Порушенням зобов`язання у відповідності до вимог ст. 610 ЦК України є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

За ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 230 ГК України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 231 ГК України у разі якщо порушено господарське зобов`язання, в якому хоча б одна сторона є суб`єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов`язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов`язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах: за порушення строків виконання зобов`язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.

Пунктом 2.1.12. Договору сторони домовились, що Виконавець зобов`язаний сплатити штрафні санкції і відшкодувати збитки в разі невиконання, або неналежного виконання зобов`язань за цим Договором, якщо не доведе, що порушення цього Договору сталося не з його вини.

У випадку порушення зобов`язання, що виникає з цього Договору, винна сторона несе відповідальність перед іншою стороною на умовах, викладених у цьому Договорі. За порушення Виконавцем строків виконання зобов`язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості Послуг, з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 (тридцять) днів додатково стягується штраф у розмірі 7 (семи) відсотків вказаної вартості (п. п. 5.1, 5.1. Договору)

Листом від 11.11.2020р. №1681/14-01-04/Вих/14 відповідачу було запропоновано сплатити суму заборгованості за несвоєчасне виконання зобов`язань по Договору, а саме: 28365,59 грн. пені та 6991,52 грн. штрафу. Вказаний лист відповідач отримав 17.11.2020р., про що свідчить поштове повідомлення (а.с. 50).

Доказів сплати вищевказаної суми заборгованості матеріали справи не містять, у зв`язку з чим, суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок суми пені та штрафу (а.с. 6), приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

При цьому, суд відхиляє усні доводи відповідача з приводу несвоєчасності погодження позивачем проекту землеустрою, з огляду на те, що перебіг строку надання послуг, визначених Договором, розпочинається з дати набрання чинності Договором, а не з дати отримання відповідачем проекту землеустрою, завдання, обґрунтування або будь-якого іншого документу.

Одними із загальних засад цивільного судочинства є свобода договору, а також справедливість, добросовісність та розумність (п.п. 3, 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України). Вказане кореспондує ч. 3 ст. 509 ЦК України, у відповідності з якою зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідач, взявши на себе зобов`язання з виконання Договору, повинен був вчинити всі дії, які залежали від нього, для належного виконання своїх договірних обов`язків.

Справедливість, добросовісність, розумність належать до загальних засад цивільного законодавства, передбачених статтею 3 ЦК України, які втілюються у конкретних нормах права та умовах договорів, регулюючи конкретні ситуації таким чином, коли кожен з учасників відносин зобов`язаний сумлінно здійснювати свої цивільні права та виконувати цивільні обов`язки, захищати власні права та інтереси, а також дбати про права та інтереси інших учасників, передбачати можливість завдання своїми діями (бездіяльністю) шкоди правам і інтересам інших осіб, закріпляти можливість адекватного захисту порушеного цивільного права або інтересу.

Відтак, з огляду на те, що відповідач не надав до суду доказів надсилання ним проекту землеустрою на погодження до органу державного земельного кадастру, у суду є підстави вважати сумнівним виконання відповідачем 5-го умовного етапу (подання проекту землеустрою до органу державного земельного кадастру на погодження).

У листі №2309/08 від 12.08.2020р. (а.с. 44) відповідач зазначив, зокрема, що по м. Ізмаїлу відсутнє обґрунтування відведення земельної ділянки й багаточисленне листування з Ізмаїльською філією не надало необхідного для землевпорядної документації проекту детального планування.

Проте, у матеріалах справи відсутні докази запитування відповідачем у позивача додаткової документації, зокрема, обґрунтування відведення земельної ділянки. Також відсутні висновки Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо непогодження проекту землеустрою з підстави відсутності обґрунтування відведення земельної ділянки.

Крім того, слід зазначити, що положеннями Закону України «Про землеустрій», технічною специфікацією (технічними вимогами) до надання послуг (Додаток № 2 до Договору), переліком необхідної відповідачу документації (лист від 11.11.2019р. №1576/11; а.с. 29) надання зазначеного обґрунтування не передбачається.

Додатково слід зазначити, що відповідач після отримання погодженого позивачем проекту землеустрою не запитував у позивача додаткових документів, необхідних для виконання Договору, а також не заперечував щодо наявності у нього проекту землеустрою, який, за наданою відповідачем інформацією, був направлений до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру. Вказане підтверджує наявність у відповідача повного переліку документів, необхідних для розробки проекту землеустрою та виконання Договору.

Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту ст. 77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

У відповідності зі ст. 129 ГПК України судові витрати слід покласти на відповідача.

Керуючись ст. ст. 3, 11, 14, 202, 205, 509, 525, 526, 530, 610, 612, 626, 627, 628, 629, 638, 837 Цивільного кодексу України, ст. ст. 173, 174, 193, 230, 231 Господарського кодексу України, ст. 22 Закону України "Про землеустрій", ст. 186-1 Земельного кодексу України, ст. ст. 73, 74, 75, 77, 86, 91, 123, 129, 232, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (проспект Перемоги, будинок 14, місто Київ, 01135, код ЄДРПОУ 38727770) в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Ізмаїльського морського порту) (вулиця Набережна Лукі Капікраяна, будинок 4, місто Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ ВП 38728402) до Командитного товариства Науково-впроваджувальна фірма "Нові технології" (вулиця Д. Ульянова, будинок 66-А, місто Херсон, Херсонська обл., 73000, код ЄДРПОУ 22745717) про стягнення 39851,66 грн. задовольнити.

2. Стягнути з Командитного товариства Науково-впроваджувальна фірма "Нові технології" (вулиця Д. Ульянова, будинок 66-А, місто Херсон, Херсонська обл., 73000, код ЄДРПОУ 22745717) на користь Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (проспект Перемоги, будинок 14, місто Київ, 01135, код ЄДРПОУ 38727770) в особі Ізмаїльської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Ізмаїльського морського порту) (вулиця Набережна Лукі Капікраяна, будинок 4, місто Ізмаїл, Одеська область, 68600, код ЄДРПОУ ВП 38728402) 32860,14 грн. пені, 6991,52 грн. штрафу, 2102,00 грн. витрат зі сплати судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Вступна та резолютивна частина рішення оголошені в судовому засіданні 22 квітня 2021р. Повний текст рішення складений та підписаний 30 квітня 2021 р.

Суддя Р.В. Волков

Джерело: ЄДРСР 96684961
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку