open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41

_______________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" квітня 2021 р.м. ХарківСправа № 922/396/21

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Лавровой Л.С.

при секретарі судового засідання Пунтус Д.А.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Приватного підприємства "ДВОРІЧАНСЬКИЙ РИНОК" до ДВОРІЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ про визнання протиправним та скасування рішення за участю представників:

позивача - не з`явився

відповідача - не з`явився

ВСТАНОВИВ:

В лютому 2021 року до господарського суду Харківської області звернулось підприємство "ДВОРІЧАНСЬКИЙ РИНОК" (позивач) та просить визнати противоправним та скасувати рішення Дворічанської селищної ради Харківської області LIII сесії VII скликання "Про розгляд листа ПП" Дворічанський ринок" щодо продажу земельної ділянки комунальної власності"; зобов`язати Дворічанську селищну раду Куп`янського району Харківської області надати Приватному підприємству "ДВОРІЧАНСЬКИЙ РИНОК" дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6321855100:01:002:0080, яка розташована за адресою: Харківська обл., Дворічанський район, смт. Дворічна, вулиця 35 Гвардійської дивізії, будинок 4.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем ст.116, 122, 128, 152 Земельного кодексу України, ст. 21 Цивільного кодексу.

Ухвалою суду від 09.02.2021 р. прийнято позовну заяву до розгляду в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання по справі призначено на 02.03.2021 р. о 09:30, встановлено сторонам строк на подання заяв по суті справи.

26.02.2021 до суду надійшов відзив на позовну заяву (вх. 4780) із запереченнями проти заявлених позовних вимог.

Також, відповідачем було подано заяву про розгляд справи без участі його представника.

12.06.2021 до суду надійшла відповідь на відзив (вх. 5822) із додатковими обґрунтуваннями заявлених позивачем вимог.

Засідання відкладалося з 02.03.2021 по 22.03.2021. Ухвалою від 22.03.2021 було закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 06.04.2021 р. о 10:15. Засідання відкладалося з 06.04.2021 по 19.04.2021.

12.04.2021 через канцелярію суду від представника позивача надійшла заява про розгляд справи за його відсутності.

В судове засідання 19.04.2021 учасники справи своїх представників не направили.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази та викладені доводи, судом встановлено наступне.

Приватне підприємство «Дворічанський ринок» 08.09.2020 року звернулось до Дворічанської селищної ради (після зміни - Дворічанська селищна рада Куп`янського району Харківської області) із заявою (клопотанням) про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки та продажу земельної ділянки, яка знаходиться на території Дворічанської селищної ради кадастровий номер - 6321855100:01:002:0080. До вищевказаної заяви було додано відповідні документи, а також було надано згоду на укладання договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. Зазначена заява з документами була подана 08.09.2020 року, про що свідчить штамп про отримання вхідної кореспонденції від 08.09.2020 року.

13.11.2020 року відбулось засідання Дворічанської селищної ради Харківської області LIII сесії VII скликання на якому, зокрема було прийнято рішення «Про розгляд листа ПП «Дворічанський ринок» щодо продажу земельної ділянки комунальної власності» (надалі рішення), яким було відмовлено в наданні дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,3150 га у зв`язку із проведенням Дворічанською селищною радою підготовчих робіт із землеустрою щодо укладання договорів оренди та виділення в натурі земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (створення майданчика для торгівлі з лотків для підприємців 1 групи оподаткування) шляхом поділу цієї земельної ділянки на ділянки на 3 частини відповідно до чинного законодавства України.

Позивач вважає вказане рішення незаконним та таким, що підлягає скасуванню у зв`язку із порушенням відповідачем порядку продажу земельних ділянок комунальної власності, встановленого частинами 1, 3, 5 статті 128 Земельного кодексу України, оскільки, як зазначає позивач, проведення Дворічанською селищною радою підготовчих робіт із землеустрою щодо укладання договорів оренди та виділення в натурі земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (створення майданчика для торгівлі з лотків для підприємців 1 групи оподаткування) шляхом поділу цієї земельної ділянки на ділянки на 3 частини відповідно до чинного законодавства України не є підставою для відмови у проведенні експертизи.

Заперечуючи проти заявлених позовних вимог відповідач вказував, що 13.11.2020 року відбулось засідання Дворічанської селищної ради Харківської області LІІІ сесії VII скликання на якому, зокрема було прийнято рішення «Про розгляд листа ПП «Дворічанський ринок» щодо продажу земельної ділянки комунальної власності», яким було відмовлено в наданні дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,3150 га у зв`язку із проведенням Дворічанською селищною радою підготовчих робіт із землеустрою щодо укладання договорів оренди та виділення в натурі земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (створення майданчика для торгівлі з лотків для підприємців 1 групи оподаткування) шляхом поділу цієї земельної ділянки на ділянки на 3 частини відповідно до чинного законодавства України. Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» селищна рада вирішує питання регулювання земельних відносин виключно на пленарних засіданнях. Таким чином, відповідач вважає, що Дворічанська селищна рада Куп`янського району Харківської області діяла на підставі чинного законодавства та в межах наданих їй повноважень, оскільки вважає продаж земельної ділянки недоцільним та таким, що не відповідає інтересам територіальної громади.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог і викладених сторонами доводів та заперечень, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 14 Конституції України, приписам якої кореспондує стаття 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з положеннями частини першої статті 3, статті 4 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Земельне законодавство включає цей Кодекс, інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (пункти а), б), к) частини першої статті 12 Земельного кодексу України).

Юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі їх придбання за договором купівлі-продажу (пункт 1 частина 1 статті 82 ЗК України).

Статтею 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтею 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом (частина 1 статті 127 ЗК України).

Відповідно до положень статті 128 ЗК України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Підставою для відмови в продажу земельної ділянки є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. Рішення про відмову продажу земельної ділянки може бути оскаржено в суді.

У пункті 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», належить до виключної компетенції, зокрема, міських рад і вирішуються виключно на пленарних засіданнях міської ради.

Відповідно до положень статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами, про що також наголошено в рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009.

Аналіз вищенаведених положень законодавства дає підстави для висновку, що набуття права власності на землю здійснюється виключно відповідно до закону і делегування цих повноважень не допускається, оскільки вони прямо закріплені законами України за відповідними органами виконавчої влади або місцевого самоврядування (у даному випадку Запорізької міської ради) і належать до їх виключної компетенції, вирішуються, зокрема, на пленарних засіданнях ради з обов`язковим прийняттям з цього питання відповідного рішення, яке може бути оскаржене у судовому порядку.

При цьому, процедура розгляду заяви (клопотання) особи, зацікавленої у придбанні земельних ділянок у власність, зокрема, строк, відведений на прийняття рішення уповноваженим органом, а також підстави для відмови у задоволенні такого клопотання, чітко регламентовані законодавством.

Зокрема, встановлено, що вищезгадана заява (клопотання) подається зацікавленою особою до відповідного органу, в тому числі, міської ради і рішення з цього питання приймається упродовж одного місяця.

Таким чином, особа, яка звертається до міської ради із клопотанням про придбання земельних ділянок комунальної власності у власність приватну, має легітимні очікування, що це питання буде вирішено належним чином, у строк та за процедурою, передбаченою законодавством, зокрема, з прийняттям цією радою відповідного обґрунтованого рішення про продаж або відмову у продажі земельної ділянки.

У даному випадку Приватне підприємство «Дворічанський ринок» 08.09.2020 року звернулось до Дворічанської селищної ради із заявою (клопотанням) про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки та продажу земельної ділянки, яка знаходиться на території Дворічанської селищної ради кадастровий номер - 6321855100:01:002:0080. До вищевказаної заяви було додано відповідні документи, а також було надано згоду на укладання договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

13.11.2020 року відбулось засідання Дворічанської селищної ради Харківської області LIII сесії VII скликання на якому, зокрема було прийнято рішення «Про розгляд листа ПП «Дворічанський ринок» щодо продажу земельної ділянки комунальної власності» (надалі рішення), яким було відмовлено в наданні дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,3150 га у зв`язку із проведенням Дворічанською селищною радою підготовчих робіт із землеустрою щодо укладання договорів оренди та виділення в натурі земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (створення майданчика для торгівлі з лотків для підприємців 1 групи оподаткування) шляхом поділу цієї земельної ділянки на ділянки на 3 частини відповідно до чинного законодавства України.

Суд звертає увагу на приписи частини другої статті 19 Конституції України якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З аналізу зазначеної норми Основного Закону України вбачається, що діяльність органів місцевого самоврядування (у даному випадку міської ради) здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом». Застосування такого принципу забезпечує введення владних функцій у законні рамки і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів, органів місцевого самоврядування.

Частиною 5 статті 128 Земельного кодексу України чітко визначено підстави для відмови в продажу земельної ділянки, а саме:

а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;

б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;

в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;

г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;

ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Жодна із зазначених підстав не була покладена в основу оспорюваного рішення ДВОРІЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ від 13.11.2020, яким було відмовлено в наданні дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки для продажу, що свідчить про недотримання відповідачем встановленого законом порядку розгляду заяв (клопотань) щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам, який встановлено ст. 128 Земельного кодексу України. Прийняття рішення з підстав, що не передбачені порядком, позбавляє позивача можливості реалізувати свої легітимні очікування щодо реалізації права на придбання земельної ділянки, чим порушуються його цивільні права.

Статтею 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Оскільки судом було встановлено невідповідність рішення Дворічанської селищної ради Харківської області LIII сесії VII скликання "Про розгляд листа ПП "Дворічанський ринок" щодо продажу земельної ділянки комунальної власності" вимогам чинного законодавства та порушення майнових прав та інтересів позивача, суд визнає обґрунтованими та задовольняє вимоги позивача щодо визнання противоправним та скасування такого рішення. Водночас, вимога позивача про зобов`язання Ради надати дозвіл на проведення експертної грошової оцінки є втручанням у діяльність органу місцевого самоврядування, тому позовні вимоги у цій частині не підлягають задоволенню.

З огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

З урахуванням приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору по даній справі покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 73, 74, 80, 86, 129, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Визнати противоправним та скасувати рішення Дворічанської селищної ради Харківської області LIII сесії VII скликання "Про розгляд листа ПП "Дворічанський ринок" щодо продажу земельної ділянки комунальної власності".

Стягнути з ДВОРІЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (Україна, 62702, Харківська обл., Дворічанський р-н, селище міського типу Дворічна, ВУЛИЦЯ СЛОБОЖАНСЬКА, будинок 8, ідентифікаційний код особи 04397037) на користь ДВОРІЧАНСЬКА СЕЛИЩНА РАДА КУП`ЯНСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (Україна, 62702, Харківська обл., Дворічанський р-н, селище міського типу Дворічна, ВУЛИЦЯ СЛОБОЖАНСЬКА, будинок 8, ідентифікаційний код особи 04397037) 2 270,00 грн витрат по сплаті судового збору.

В решті позову відмовити.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення його повного тексту. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається в строки та в порядку визначеному ст.ст. 256, 257 ГПК України з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.

Повне рішення складено "27" квітня 2021 р.

Суддя Л.С. Лаврова

Джерело: ЄДРСР 96542475
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку