open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

26.04.2021

Справа № 431/2022/21

Провадження № 2-о/431/801/21

РІШЕННЯ

Іменем України

26 квітня 2021 року м. Старобільськ Луганської області

Старобільський районний суд Луганської області у складі:

головуючого судді Рукас О.В.,

за участі секретаря Коцини Ю.С.,

розглянувши у судовому засіданні в залі Старобільського районного суду Луганської області цивільну справу за заявою ОСОБА_1 в особі представника заявника адвоката Шпиляк Олени Володимирівни, заінтересована особа відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Старобільському району та місту Брянка Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) про встановлення факту народження,

ВСТАНОВИВ:

16.04.2021 року заявник ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 звернулась до Старобільського районного суду Луганської області з заявою про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України визначеній Верховною Радою України - в м. Антрацит, Луганської області.

В обґрунтування своїх вимог, заявник ОСОБА_1 посилається на те, що вона перебуває у шлюбі з ОСОБА_3 , який зареєстрований виконкомом Кріпенської селищної ради міста Антрацита Луганської області Україна, актовий запис № 31 від 06 вересня 2008 року.

ІНФОРМАЦІЯ_1 на тимчасовій окупованій території, в пологовому відділенні м. Антрацит ЛНР заявник народила хлопчика. Документом, що підтверджує факт народження дитини заявником, є копія Медичного свідоцтва про народження № 5 від 04.01.2021 року пологового відділення м. Антрацит, зразка ЛНР.

Для реєстрації в законному порядку факту народження, заявник звернулася до відділу державної реєстрації актів цивільного стану по Старобільському району та місту Брянка Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків), проте їй було відмовлено, оскільки документи про народження видані на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Також їй повідомили про необхідність звернення до суду з заявою про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України визначеній Верховною Радою України - в м. Антрацит, Луганської області.

Встановлення факту народження їй необхідно для проведення державної реєстрації народження дитини на території України, яка контролюється державними органами та отримання свідоцтва про народження.

Єдиною підставою для державної реєстрації народження дитини в даних випадках є рішення суду про встановлення факту народження. На підставі викладеного заявниця вимушена була звернутися до суду з даною заявою.

Заявник ОСОБА_1 та її представник ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилися, в своїх заявах просили суд справу розглянути без їх участі, заяву підтримують в повному обсязі, заявлені вимоги прохали задовольнити в повному обсязі (а.с.6,7).

Представник заінтересованої особи відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Старобільському району та місту Брянка Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) в судове засідання не з`явився, про день та час слухання справи був повідомлений належним чином, заперечень проти задоволення вимог, викладених у заяві про встановлення факту народження дитини не мав, просив справу розглядати у його відсутність (а.с.19).

У зв`язку із неявкою в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, відповідно до положень ч. 2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступні обставини та визначені відповідно до них правовідносини.

Судом встановлено, що заявниця ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянкою України, що підтверджується копією Паспорта громадянина України серія НОМЕР_1 , виданого Антрацитівським МВ УМВС України в Луганській області 16 вересня 2008 року (а.с.11).

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є громадянином України, що підтверджується копією Паспорту громадянина України серія НОМЕР_2 , виданого Антрацитівським МВ УМВС України в Луганській області 08 липня 1998 року (а.с.13).

ОСОБА_3 перебуває в зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_1 , що підтверджується копією Свідоцтва про шлюб серія НОМЕР_3 від 06.09.2008 року, актовий запис № 31 (а.с.12 зворот).

Згідно копії Медичного свідоцтва про народження № 5 від 04.01.2021 року, ІНФОРМАЦІЯ_1 о 20 годині 20 хвилин знаходячись в пологовому відділенні м. Антрацита ЛНР, ОСОБА_1 у других пологах народила живонароджену дитину - хлопчика, вагою 2540 грамів (а.с.15 зворот).

Відділом державної реєстрації актів цивільного стану по Старобільському району та місту Брянка Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) відмовлено у видачі свідоцтва про народження дитини, що народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 у ОСОБА_1 , українського зразка оскільки для підтвердження факту народження дитини пред`явлено медичний документ, форма якого не відповідає формі визначеній наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 №545 «Про впорядкування ведення медичної документації, яка засвідчує випадки народження і смерті», що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 року №1150/13024.

Таким чином у заявника виникла необхідність для встановлення юридичного факту народження особи в певний час, оскільки неможлива реєстрація органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження заявником дитини, а видане медичним закладом медичне свідоцтво про народження дитини є недійсним на території України.

Суд вирішуючи справу по суті використовує наступні норми процесуального та матеріального права виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 3 ст.12, ч.1 ст.81 ЦПК України, кожна із сторін повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених Кодексом.

Відповідно до ч. 1, 8 ст. 7 Закону України «Про громадянство України» особа, батьки якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України. Особа, яка має право на набуття громадянства України за народженням, є громадянином України з моменту народження.

Відповідно до ч. 1 ст. 144 СК України батьки зобов`язані невідкладно, але не пізніше одного місяця від дня народження дитини, зареєструвати народження дитини в органі державної реєстрації актів цивільного стану.

Конвенцією про права дитини від 20.11.1989 року, ратифікованою Постановою Верховної Ради України № 789-ХІІ від 27.02.1991 року, встановлено, що дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім`я і набуття громадянства, а також, наскільки це можливо, право знати своїх батьків і право на їх спілкування.

Порядок реєстрації народження дитини встановлено Наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5 "Про затвердження Правил державної реєстрації актів громадянського стану в Україні". Згідно даних Правил, підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є медичне свідоцтво про народження (форма № 103/о), що видається закладами охорони здоров`я незалежно від підпорядкування та форми власності, де приймаються пологи. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров`я державна реєстрація народження проводиться на підставі медичного свідоцтва про народження або медичної довідки про перебування дитини під наглядом лікувального закладу (форма № 103-1/о), та висновку про підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров`я за формою, встановленою у додатку 3 до Порядку підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2013 року № 9. При відсутності підстав для державної реєстрації народження, державна реєстрація народження проводиться на підставі рішення суду про встановлення факту народження даною жінкою.

Суд враховує, що місто Антрацит Луганської області станом на час розгляду цієї справи знаходиться на тимчасово окупованій території України і у відповідності до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 1085-р місто Антрацит Луганської області входить до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Вказана обставина позбавляє заявника можливості зареєструвати факт народження своєї дитини у встановленому Законом порядку за місцем народження дитини.

Згідно п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження.

Відповідно до п. 18 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31 березня 1995 року, рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не змінює собою документів, що видають зазначені органи, а є лише підставою для їх одержання.

Крім цього, згідно принципу 3 Декларації прав дитини від 20 листопада 1959 року дитині має належати з його народження право на ім`я та громадянство.

Відповідно до ч.1 ст.7 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім`я і набуття громадянства, а також, наскільки це можливо, право знати своїх батьків і право на їх піклування.

Відповідно до ст.ст. 26, 27, 31 Віденської конвенції про право міжнародних договорів кожен чинний договір є обов`язковим для його учасників і повинен добросовісно виконуватись; учасник не може посилатись на положення свого внутрішнього права як на виправдання для невиконання ним договору; договір повинен тлумачитись добросовісно відповідно до звичайного значення, яке слід надавати термінам договору в їхньому контексті, а також у світлі об`єкта і цілей договору та з урахуванням будь-яких відповідних норм міжнародного права, які застосовуються у відносинах між учасниками.

При цьому, в практиці Міжнародного суду ООН сформульовані так звані «намібійські винятки», згідно яких, якщо невизнання документів, виданих окупаційною владою, веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян, такі документи повинні визнаватися.

Так, у Консультативному висновку Міжнародного суду ООН від 21 червня 1971 року «Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії» зазначено, що держави - члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але «у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосовна до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів».

За цих обставин суд вважає надані заявником документи, як докази народження дитини, не дивлячись на те, що установа, яка видала ці документи, знаходиться на території, яка тимчасово не контролюється органами державної влади України належними та допустимими.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 ЦПК України судові рішення, що набрали законної сили, обов`язкові для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» якщо державна реєстрація народження дитини проводиться за місцем проживання батьків чи одного з них, то за їх бажанням місцем народження дитини в актовому записі про народження може бути визначене фактичне місце її народження або місце проживання батьків чи одного з них. Державна реєстрація народження дитини проводиться не пізніше одного місяця з дня її народження. Підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження.

Визнання судом факту народження дитини надасть право проведення державної реєстрації народження в державних органах на території України, яка контролюється українською владою.

З викладеного вбачається, що рішення про встановлення факту, що має юридичне значення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для органів, які реєструють такі факти або оформлюють права, що виникають у зв`язку із встановленим судом фактом.

Відповідно до ч.1 ст. 145 СК України прізвище дитини визначається за прізвищем батьків.

Згідно ч.1 ст. 146 СК України ім`я дитини визначається за згодою батьків.

Приймаючи до уваги викладені заявником обставини, підтвердження їх належними доказами, відсутність заперечень з боку заінтересованої особи, з метою захисту прав особи, суд вважає, що заявлені вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Відповідно до п.8 ч.1ст.430 ЦПК України суд допускає негайне виконання рішень у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України.

Судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст.12,13,81,247,258,259,263-265, 315-317,430 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Заяву ОСОБА_1 в особі представника заявника адвоката Шпиляк Олени Володимирівни, заінтересована особа відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Старобільському району та місту Брянка Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) про встановлення факту народження - задовольнити.

Встановити факт народження живонародженої дитини чоловічої статі, другої за рахунком, що народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Антрацит Луганської області (Україна), у громадянки України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженки с. Кріпенське, м. Антрацит, Луганської області.

Батько дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянин України, уродженець с. Кріпенське, м. Антрацит, Луганської області.

Роз`яснити заявникові, що рішення суду про встановлення фактів, які підлягають реєстрації в органах реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.

Рішення підлягає негайному виконанню.

Рішення у справах про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленому ЦПК України. Оскарження рішення суду не зупиняє його виконання.

Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Луганського апеляційного суду через Старобільський районний суд Луганської області.

Копія судового рішення видається особам, які брали участь у справі, негайно після проголошення такого рішення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження особи.

Суддя: О.В. Рукас

Джерело: ЄДРСР 96516160
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку