open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 426/712/21

РІШЕННЯ

іменем України

22 квітня 2021 року , м.Сватове

Сватівський районний суд Луганської області у складі:

головуючого судді Половинки В.О.

за участю секретаря судового засідання Концур А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Сватове цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Станично - Луганської селищної ради, третя особа державний нотаріус Станично - Луганської державної нотаріальної контори Кондратьєв В.М., про визначення додаткового строку для подання заяви про прийняття спадщини.

встановив:

Позивач звернулася до суду з даним позовом та просить суд визначити їй додатковий строк, терміном у три місяці для подання заяви про прийняття спадщини за законом після смерті її матері, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у смт. Буран міста Сорокине, Луганської області.

Позов обґрунтований тим, що ОСОБА_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у смт. Буран міста Сорокине, Луганської області. Позивач, ОСОБА_1 є донькою померлої ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом по народження, в якому матір`ю записана ОСОБА_2 та свідоцтвом про шлюб, відповідно до якого ОСОБА_1 змінила дошлюбне прізвище на прізвище після реєстрації шлюбу - ОСОБА_1 . Після смерті ОСОБА_1 відкрилась спадщина у вигляді пенсії, яка не була нею отримана за життя. Інших спадкоємців у померлої матері позивача не має. Згідно копії домової книги матір позивача була зареєстрована за однією адресою з батьком ОСОБА_1 , який помер у 2018 році. Таким чином, ОСОБА_1 є єдиним спадкоємцем першої черги спадкування. Позивач не зміг скористатися у строк своїм правом на прийняття спадщини з наступних причин. Свідоцтво про смерть ОСОБА_1. , відділом ДРАЦС по Сватівському району та місту Голубівка Східного МУ МЮ (м. Харків) було видано 07.04.2020, проте з 12.03.2020 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" на всій території України було обмежено пересування громадян та перебування їх у громадських місцях, обмежена робота державних установ, в тому числі і нотаріальних контор та роботи пунктів пропуску через лінію розмежування. Отримати особисто свідоцтво про смерть матері, ОСОБА_1 змогла коли був дозвіл на перетинання пункт пропуску у смт. Станиця - Луганська, Луганської області,а тому протягом цього часу позивач не мала реальної можливості звернутися до нотаріуса. Також однією з поважних причин пропуску строку є онкологічне захворювання чоловіка позивача, який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 . У весь час проходження лікування ОСОБА_1 була біля свого чоловіка, оскільки лікування було тривалим, та потребувало особистого піклування про нього, що підтверджується наданою медичною документацією. Позивач знаходилась у важкому моральному та матеріальному становищі після смерті матері та чоловіка. При зверненні до нотаріуса, 02 лютого 2021 року позивачу було відмовлено у зв`язку з пропуском строку для прийняття спадщини, про що було повідомлено у роз`ясненні №79/02-17 від 02.02.2021 та було рекомендовано звернутись суду із заявою про надання їй додаткового строку для прийняття спадщини, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом. Вважає, що причини пропуску строку для подання заяви про прийняття спадщини, викладені вище, дійсно є об`єктивними та непереборними, оскільки позивач не мала реальної можливості скористатися своїм правом звернення до нотаріуса із заявою про прийняття спадщини в межах встановленого діючим законодавством строку, тому просить суд визначити додатковий строк для подачі до нотаріальних органів заяви про прийняття спадщини за законом після смерті матері ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 у смт. Буран, міста Сорокине, терміном на 3 місяці з часу набрання рішенням суду законної сили.

Ухвалою Сватівського районного суду Луганської області від 24 лютого 2021 року було відкрито провадження у цивільній справі та розгляд призначено в порядку загального позовного провадження.

Позивач у судове засідання не з`явилася та відповідно до наданої заяви просить суд розглянути справу за її відсутності та задовольнити позов в повному обсязі.

Представник відповідача, Станично - Луганської селищної ради у судовому засіданні участі не приймав, надіслав клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача. Заперечень проти вимог позивача не мають.

Третя особа, державний нотаріус Станично - Луганської державної нотаріальної контори Кондратьєв В.М. у судове засідання не з`явився, на адресу суду надіслав заяву про розгляд справи без його участі. Проти задоволення позовних вимог не заперечує.

У зв`язку з розглядом справи за відсутністю осіб, які беруть участь, судове засідання проводиться без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, що відповідає вимогам ч. 2 ст. 247 ЦПК України.

Відповідно до ст. 223 ЦПК України суд вважає можливим розглянути справу за відсутності учасників на підставі наявних у справі матеріалів.

Суд, беручи до уваги заяви позивача, представника відповідача та третьої особи, дослідивши в судовому засіданні надані докази, оцінивши їх у сукупності, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, всебічно з`ясувавши обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 у повному обсязі за наступних підстав.

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у смт. Буран міста Сорокине, Луганської області, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 , виданим 07.04.2020 відділом державної реєстрації актів цивільного стану по Сватівському району та місту Голубівка Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) (а.с.12). Померла проживала за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.16-18).

Факт родинних відносин між позивачем та померлою ОСОБА_2 , підтверджується свідоцтвом про народження позивача серії НОМЕР_2 , виданого 14.12.1955 виконавчим комітетом Енгельсівської селищної ради міста Сорокине Луганської області, у якому у графі «мати» записана ОСОБА_2 та свідоцтвом про шлюб ОСОБА_1 серії НОМЕР_3 , виданим 07.11.1975 виконавчим комітетом Енгельсівської селищної ради міста Сорокине Луганської області (а.с.10, 11).

Батько позивача - ОСОБА_5 , 1930 року народження помер ІНФОРМАЦІЯ_6 , про що свідчить свідоцтво про смерть серія НОМЕР_4 видане 30.03.2019 відділом державної реєстрації актів цивільного стану по Сватівському району та місту Голубівка Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) (а.с. 15).

02 лютого 2021 року позивач звернувся до державного нотаріуса Станично - Луганської державної нотаріальної контори Кондратьєва В.М з питань оформлення спадкових прав, після смерті ОСОБА_1. але нотаріус відмовив їй у видачі свідоцтва про право на спадщину, про що надав роз`яснення від 02 лютого 2021 року про право звернення до суду із позовом про визначення додаткового строку, достатнього для подання нею заяви про прийняття спадщини (а.с. 14).

Відповідно до ч. 1 ст. 1268 ЦК України спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її.

Відповідно до ст. 1269 ЦК України спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, але на час відкриття спадщини не проживав постійно із спадкодавцем, має подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини.

Відповідно до положень ч.1 ст. 1221 ЦК України місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця. Частиною третьою зазначеної статті визначено, що в особливих випадках місце відкриття спадщини встановлюється законом.

Згідно ч. 1 ст. 9-1 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» у разі якщо останнім місцем проживання спадкодавця є населений пункт, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, затверджений рішенням Кабінету Міністрів України, місцем відкриття спадщини є місце подання першої заяви, що свідчить про волевиявлення щодо спадкового майна, спадкоємців, виконавців заповіту, осіб, заінтересованих в охороні спадкового майна, або вимоги кредиторів.

Тобто, право на спадщину належить спадкоємцеві з моменту її відкриття й закон зобов`язує спадкоємця, який постійно не проживав із спадкодавцем, у шестимісячний строк подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини.

Для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини. Якщо виникнення у особи права на спадкування залежить від неприйняття спадщини або відмови від її прийняття іншими спадкоємцями, строк для прийняття нею спадщини встановлюється у три місяці з моменту неприйняття іншими спадкоємцями спадщини або відмови від її прийняття.

Відповідно до ч. 1ст. 1270 ЦК України для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини, але відповідно до ч.1 ст. 1272 ЦК України, якщо спадкоємець протягом строку встановленого ст.1270 ЦК України не подав заяву про прийняття спадщини, він вважається таким, що не прийняв її.

Згідно з ч. 3 ст. 1272 ЦК України, за позовом спадкоємця, який пропустив строк для прийняття спадщини з поважних причин, суд може визначити йому додатковий строк достатній для подання ним заяви про прийняття спадщини.

Відповідно до п. 24 постанови Пленуму Верховного Суду України від 30.05.2008 року №7 «Про судову практику у справах про спадкування» вирішуючи питання про визначення особі додаткового строку, суд досліджує поважність причини пропуску строку для прийняття спадщини. При цьому, необхідно виходити з того, що поважними є причини, пов`язані з об`єктивними, непереборними, істотними труднощами для спадкоємця на вчинення цих дій.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» вбачається, що «суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права».

Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини по справі «Ілхан проти Туреччини» від 27 червня 2000 року вбачається, що при вирішення питання пропуску строку на вчинення дій має застосовуватись правило встановлення всіх обставин з певною гнучкістю і без надзвичайного формалізму, воно не застосовується автоматично і не має абсолютного характеру.

Відповідно до ст. 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, постановою Кабінету міністрів України від 11.03.2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» з 12.03.2020 року на всій території України впроваджено карантин та обмежено пересування громадян та перебування їх у громадських місцях, обмежена робота державних установ, в тому числі і нотаріальних контор та роботи пунктів пропуску через лінію розмежування.

Позивач, як на підставу поважності причини пропуску строку для прийняття спадщини посилається на те, що вона проживає у м. Сорокине Луганської області, її мати ОСОБА_1 померла в м. Сорокине, смт. Буран, Луганської області, на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. У зв`язку з тим що, на усій території України з 12.03.2020 було установлено карантин з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби Covid-19, та обмежено пересування громадян та перебування їх у громадських місцях, обмежена робота державних установ, в тому числі і нотаріальних контор та роботи пунктів пропуску через лінію розмежування. Отримати особисто свідоцтво про смерть матері, ОСОБА_1 змогла лише у лютому 2021 року, коли перетинала пункт пропуску у смт. Станиця - Луганська, Луганської області, а тому протягом цього часу не мала реальної можливості здійснювати поїздки та звернутися до нотаріуса з необхідними документами для оформлення спадкових прав.

Також, посилається на те, що через тривалу онкологічну хворобу її чоловіка вона була вимушена весь час перебувати біля нього, а після його смерті, ІНФОРМАЦІЯ_3 , знаходилась у тяжкому моральному та метерільному становищі.

Відповідно до ряду законодавчих актів України, а саме Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 року,Указу Президента України від 14 листопада 2014 року № 875/2014 «Про рішення ради національної безпеки і оборони України від 04 листопада 2014 року «Про невідкладні заходи щодо стабілізації соціально-економічної ситуації в Донецькій та Луганській областях»; Указу Президента України від 30.04.2018 року № 116/2018 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року «Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях», на частині території Луганської та Донецької області, зокрема на території м. Сорокине Луганської області, органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, з 2014 року проводилася антитерористична операція, а на даний час проводиться операція об`єднаних сил.

Відповідно до Наказу МЮУ від 17.06.2014 № 953/5 «Про невідкладні заходи щодо захисту прав громадян на території проведення антитерористичної операції», з 17.06.2014 був тимчасово припинений доступ користувачів до єдиних та Державних реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України, а саме: Державного реєстру обтяжень рухомого майна, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Спадкового реєстру, Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, Єдиного реєстру довіреностей, Єдиного державного реєстру виконавчих проваджень, Державного реєстру актів цивільного стану громадян, Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, до закінчення антитерористичної операції на сході України, де провадяться заходи антитерористичної операції, у тому числі і в м. Сорокине, Луганської області.

Вищезазначені обставини унеможливили своєчасне подання позивачем заяви про вступ у спадщину, тим самим пропустивши строк для прийняття спадщини.

Таким чином, у встановлений законом строк ОСОБА_1 не звернулася із заявою до нотаріальної контори про прийняття спадщини, оскільки у зв`язку з введеними карантинними заходами на території України, та тяжкою хворобою близького члена родини не мала реальної можливості скористатися своїм правом звернення до нотаріуса із заявою про прийняття спадщини в межах встановленого діючим законодавством строку.

Суд бере до уваги, що спадщина після смерті ОСОБА_1. до цього часу ніким не прийнята, спадковий договір та заповіти відсутні. Ці обставини ніким не заперечувались.

Із врахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що позивачем пропущено строк для прийняття спадщини з поважної причини, а тому позов слід задовольнити визначивши ОСОБА_1 додатковий строк для прийняття спадщини тривалістю три місяці з дня набрання рішенням законної сили.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує, що при зверненні з позовною заявою до суду позивач не порушує питання про стягнення судового збору та те, що відповідачі в особі органу місцевого самоврядування не порушували своїми діями або бездіяльністю права позивача на спадкове майно.

Таким чином питання про судовий збір, сплачений позивачем при зверненні до суду, суд не вирішує, оскільки позивач не порушує питання про стягнення з відповідача судового збору та таке стягнення судових витрат з відповідача на користь позивача в даному випадку буде несправедливим.

На підставі викладеного керуючись ст.ст.4,12,13,76-81,89,263-265,273 ЦПК України, ст. ст.1221,1272 ЦК України, суд, -

ухвалив:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Станично - Луганської селищної ради, третя особа державний нотаріус Станично - Луганської державної нотаріальної контори Кондратьєв В.М., про визначення додаткового строку для подання заяви про прийняття спадщини - задовольнити.

Визначити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , РНОКПП НОМЕР_5 , адреса реєстрації місця проживання: АДРЕСА_2 , додатковий строк для подання заяви про прийняття спадщини за законом після смерті її матері - ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_5 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у селищі міського типу Буран міста Сорокине, Луганської області, тривалістю три місяці з дня набрання рішенням суду законної сили.

Рішення може бути оскаржене до Луганського апеляційного суду через Сватівський районний суд Луганської області, або безпосередньо до Луганського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його складання. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя В.О. Половинка

Джерело: ЄДРСР 96511651
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку