ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 квітня 2021 року
м. Київ
справа № 640/2968/20
адміністративне провадження № К/9901/29869/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Шевцової Н. В.,
суддів: Данилевич Н. А., Мацедонської В. Е.
за участю
секретаря судового засідання Савенкова Є. О.
учасників справи:
представника позивача Бурла В. Є.
представника відповідача Костюченко Н. О.
розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 640/2968/20
за позовом Міністерства юстиції України
до Політичної партії "Справа"
про анулювання реєстраційного свідоцтва
за касаційною скаргою Міністерства юстиції України
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 травня 2020 року, ухвалене в складі головуючої судді Аверкової В. В.,
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого судді Шурка О. І., суддів Василенка Я. М., Степанюка А. Г.,
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У лютому 2020 року Міністерство юстиції України (далі - позивач, Мін`юст) звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Політичної партії «Справа» (далі - відповідач, ПП «Справа»), в якому просило анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії «Справа» № 165-п.п від 12 січня 2009 року (код ЄДРПОУ 33397893), місцезнаходження: місто Дніпро, вул. Старокозацька, 58).
2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Міністерство юстиції України наділене правом звернутися до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, у разі невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років, про що зазначено у частині першій статті 24 Закону України «Про політичні партії в Україні».
3. Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував та зазначив, що звернення позивача до суду є передчасним, оскільки 03 лютого 2020 року на позачерговому З`їзді Політичної партії «Справа» прийнято рішення про висування ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №179 (Харківська область) на проміжних виборах народного депутата України, призначених на 15 березня 2020 року.
4. 17 березня 2020 року на адресу Окружного адміністративного суду міста Києва представником позивача подано відповідь на відзив на позов, у якій викладено заперечення проти доводів відповідача та вказано, що Законом України «Про політичні партії в Україні» встановлено чіткий термін - 10 років, протягом якого політичній партії потрібно взяти участь у виборах, а отже, не може братися до уваги факт висування ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №179 на проміжних виборах народного депутата України, призначених на 15 березня 2020 року.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
5. 12 січня 2009 року Міністерство юстиції України зареєструвало Політичну партію «Справа» (правонаступник Політичної партії «Право та справедливість»), що підтверджується свідоцтвом №165 - п.п.
6. Політична партія «Справа» має статус юридичної особи (дата державної реєстрації - 12 лютого 2009 року; номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 1 224 102 0000 045691; ідентифікаційний код юридичної особи - 36367458; місцезнаходження: м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд. 58; керівник - ОСОБА_2 ).
7. Діяльність Політичної партії «Справа» здійснюється на підставі Статуту, затвердженого Установчими зборами Політичної партії «Право і Справедливість» (протокол №1 від 23 лютого 2007 року), зі змінами, внесеними відповідно до протоколу №3 від 20 листопада 2008 року, та затвердженого в новій редакції ІІІ З`їздом Політичної партії «Право і Справедливість» (протокол від 26 грудня 2017 року).
8. З метою перевірки дотримання вимог статті 24 закону України «Про політичні партії в Україні» Міністерство юстиції України 15 січня 2020 року направило до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК, Комісія) лист № 430/00019.4.1/6-20 для отримання інформації щодо висування кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років.
9. Листом від 31 січня 2020 року № 21-41-211 ЦВК надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до Комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010 - 2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005 - 2019 років.
10. З листа ЦВК вбачається, що відсутня інформація про факт висування та реєстрацію кандидатів від Політичної партії «Справа» на вищевказаних виборах за останні 10 років.
11. Також у листі ЦВК повідомлено, що постановою Центральної виборчої комісії №1983 від 13 грудня 2019 року призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі №179 (Харківська область) на 15 березня 2020 року.
12. Судами попередніх інстанцій установлено, що постановою ЦВК №1 від 03 січня 2020 року затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення проміжних виборів народного депутата України 15 березня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №179, яким встановлено строк з 16 січня 2020 року по 03 лютого 2020 року включно для висування кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №179 та строк з 16 січня 2020 року по 13 лютого 2020 року включно для подання політичними партіями документів до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у народні депутати України.
13. 03 лютого 2020 року на позачерговому з`їзді Політичної партії «Справа» прийнято рішення про висування ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 179 (Харківська область) на проміжних виборах народного депутата України, призначених на 15 березня 2020 року.
14. 13 лютого 2020 року Політичною партією «Справа» подано до ЦВК відповідну заяву про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №179.
15. Постановою ЦВК №38 від 17 лютого 2020 року ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №179 на проміжних виборах народного депутата України.
ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
16. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 травня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
17. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що 03 лютого 2020 року Політичною партією «Справа» усунена обставина, яка є підставою для звернення Міністерства юстиції України до суду з позовом - відповідач реалізував основну мету своєї діяльності та висунув кандидата для участі у виборах. Таким чином, Політична партія «Справа» не може вважатись такою, що не реалізує основну мету своєї діяльності та, як наслідок, анулювання реєстраційного свідоцтва не може визнаватись «необхідним в демократичному суспільстві» з огляду на положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
18. Крім того, суд першої інстанції зауважив, що лист ЦВК від 31 січня 2020 року № 21-41-211 містить відомості про політичні партії, які реєстрували своїх кандидатів для участі у виборах. Тобто, Міністерство юстиції України доводить факт відсутності реєстрації Центральною виборчою комісією кандидатів від Політичної партії «Справа» на пост Президента України на виборах Президента України протягом 2010 - 2019 років та кандидатів у народні депутати України протягом 2005 - 2019 років.
19. Натомість, звертаючись з цим позовом, Міністерство юстиції України не встановило відсутності факту висування відповідних кандидатів Політичною партією «Справа» протягом десяти років: не надало будь-які відомості, які б підтверджували, що з`їзди партії не відбувались і кандидати на них не висувалися.
20. Суд першої інстанції також звернув увагу на те, що висування кандидата для участі у проміжних виборах народного депутата України від Політичної партії «Справа» мало місце до подання Міністерством юстиції України цього позову.
ІV. Касаційне оскарження
21. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав до Верховного Суду касаційну скаргу, яку зареєстровано 09 листопада 2020 року.
22. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад суду: головуючого суддю (суддю-доповідача) Чиркіна С. М., суддів Бевзенка В. М., Шарапу В. М.
23. 25 листопада 2020 року розпорядженням в.о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду №2290/0/78-20 у зв`язку з постановленням Верховним Судом 20 листопада 2020 року ухвали № К/9901/29869/20 про відведення судді - доповідача Чиркіна С. М. та суддів Бевзенка В. М., Шарапи В. М. від розгляду матеріалів касаційної скарги Міністерства юстиції України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.05.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2020 у справі №640/2968/20, згідно з наказом голови Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Смоковича М. І. від 23.11.2020 № 89 - К,
24. 25 листопада 2020 року протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад суду: головуючого суддю (суддю-доповідача) Шевцову Н. В, суддів Данилевич Н. А., Мацедонську В. Е.
25. Проаналізувавши зміст та доводи касаційної скарги, Верховний Суд дійшов висновку, що зазначена справа стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, що є передумовою для перевірки вмотивованості підстав, передбачених частиною четвертою статті 328 КАС України.
26. У касаційній скарзі Міністерства юстиції України зазначено, що вона подана на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України, згідно з яким підставою касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
27. На обґрунтування наявності зазначеної підстави касаційного оскарження представник позивача зазначає, що наразі відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування частини першої статті 24 Закону України "Про політичні партії в Україні" у частині обчислення десятирічного строку, установленого для висування політичною партією своїх кандидатів на вибори Президента України та вибори народних депутатів України.
28. Позивач також указує, що судами попередніх інстанцій порушено норми процесуального права, а саме статтю 72, частину четверту статті 78 КАС України та наголошує, що судами не надано належної оцінки доказам, а саме копії листа від 31 січня 2020 року № 21-41-211 Центральної виборчої комісії.
29. У зв`язку із зазначеним позивач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
30. Касаційна скарга містить також клопотання про розгляд справи за участі представника позивача.
31. Ухвалою Верховного Суду від 26 листопада 2020 року відкрито касаційне провадження та витребувано з Окружного адміністративного суду міста Києва матеріали справи №640/2968/20.
32. 14 грудня 2020 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач спростовує доводи касаційної скарги, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
33. Відзив на касаційну скаргу містить клопотання про розгляд справи за участі представника відповідача.
34. 28 грудня 2020 року на електронну пошту Верховного Суду надійшла заява Громадської організації «КОНТРОЛЬ ЗА ВИБОРАМИ» про залучення до участі у справі №640/2968/20 як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
35. 17 березня 2021 року ухвалою Верховного Суду заяву Громадської організації «Контроль за виборами» про залучення її до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача у справі № 640/2968/20 за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "Справа" про анулювання реєстраційного свідоцтва повернуто без розгляду.
36. 02 квітня 2021 року до Верховного Суду надійшла заява Політичної партії «Нова демократія» про приєднання до касаційної скарги Міністерства юстиції України.
37. 20 квітня 2021 року надійшли додаткові пояснення Політичної партії «Нова демократія» до заяви про приєднання до касаційної скарги Міністерства юстиції України.
38. 20 квітня 2021 року ухвалою Верховного Суду відмовлено у задоволенні заяви Політичної партії «Нова демократія» про приєднання до касаційної скарги Міністерства юстиції України в адміністративній справі № 640/2968/20 за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "Справа" про анулювання реєстраційного свідоцтва.
V. Релевантні джерела права та акти їхнього застосування
39. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
40. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
41. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
42. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
43. Частиною першою статті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» 05 квітня 2001 року № 2365-III (далі - Закон №2365-III, у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) визначено, що політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
44. Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (частина перша статті 3 Закону № 2365-III).
45. Відповідно до приписів статті 23 Закону № 2365-III політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстрації в порядку, встановленому цим та іншими законами України.
46. Статтею 24 Закону № 2365-III передбачено, що у разі невиконання політичною партією вимоги частини сьомої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються (частина перша статті 24 Закону №2365-III).
46.1. Рішення суду про анулювання реєстрації політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга статті 24 Закону №2365-III).
46.2. У разі якщо в рішенні суду про анулювання реєстрації політичної партії не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи, в рішенні про припинення політичної партії, її структурних утворень визначається як голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень керівник органу управління або особа, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено рішенням суду.
47. Пунктом 1 частини першої статті 18 Закону №2365-III визначено, що державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють: 1) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, - за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.
48. Згідно із Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року №228 із змінами (далі - Положення № 228), Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
49. Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення № 228 установлено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.
50. Відповідно до статті 2 та частини дев`ятої статті 17 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад, зокрема, виборчого процесу, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України. Комісія здійснює контроль за дотриманням політичними партіями, іншими суб`єктами виборчого процесу, зокрема, вимог законодавства про вибори.
51. Крім того, Комісія згідно із Законом України «Про вибори Президента України» та «Про вибори народних депутатів України» реєструє кандидатів на пост Президента України, кандидатів у депутати, включених до виборчого списку політичної партії у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, та кандидата в депутати, висунутого партією, у відповідному одномандатному виборчому окрузі за умови отримання нею відповідних документів.
52. Підпунктом 2 пункту 2 Розділу XXXXII «Прикінцеві та перехідні положення» Виборчого кодексу України від 19 грудня 2019 року № 396 - IX визнано таким, що втратив чинність з дня набрання чинності цим Кодексом Закон України "Про вибори народних депутатів України" (Відомості Верховної Ради України, 2012 року, № 10 - 11, ст. 73 із наступними змінами), крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.
53. Згідно з частиною п`ятою статті 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» від 17 листопада 2011 року №4061-VI (далі - Закон № 4061-VI) виборчий процес включає такі етапи: 1) висування кандидатів у депутати; 2) утворення виборчих комісій (крім Центральної виборчої комісії); 3) реєстрація кандидатів у депутати; 4) проведення передвиборної агітації; 5) утворення спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі; 6) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 7) голосування; 8) підрахунок голосів виборців та встановлення підсумків голосування; 9) встановлення результатів виборів депутатів та їх офіційне оприлюднення; 10) припинення повноважень окружних та дільничних виборчих комісій.
54. Відповідно до частини першої статті 53 Закону № 4061-VI висування кандидатів, формування та затвердження виборчого списку кандидатів у депутати від партії у загальнодержавному окрузі та висування кандидатів у депутати від партії в одномандатних округах здійснюється партією на з`їзді (зборах, конференції) у порядку, встановленому статутом партії.
55. Частиною дев`ятою статті 107 Закону № 4061-VI, яка визначає особливості підготовки і проведення повторних, проміжних та позачергових виборів депутатів, установлено, що висування кандидатів у депутати починається на наступний день після опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України або рішення Центральної виборчої комісії про призначення виборів. Висування кандидатів у депутати партіями закінчується за сорок днів до дня голосування.
VІ. Позиція Верховного Суду
56. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
57. Згідно з частиною другою статті 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
58. Вирішуючи питання про обґрунтованість касаційної скарги, суд касаційної інстанції виходить з такого.
59. Рішенням Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 70 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини першої статті 10, пункту 3 частини другої, частин п`ятої, шостої статті 11, статті 15, частини першої статті 17, статті 24, пункту 3 розділу VI "Заключні положення" Закону України "Про політичні партії в Україні" (справа про утворення політичних партій в Україні) від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007 визнано конституційними, зокрема, положення статті 24 Закону № 2365-III), якою було встановлено: "У разі невиконання політичною партією вимоги частини шостої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до Верховного Суду України з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.
60. При цьому Конституційний Суд України у цій справі виходив з того, що згідно зі статтею 69 Основного Закону України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. Відповідно до частини другої статті 36 Конституції України та виборчого законодавства політичні партії сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян. Реалізацію зазначених конституційних приписів забезпечує положення статті 24 Закону щодо обов`язкової участі політичної партії у виборчому процесі. Наведені конституційні положення дають підстави для висновку, що участь у виборах на загальнодержавному рівні є правом політичної партії, яке кореспондується з обов`язком протягом встановленого законом десятирічного терміну хоча б один раз взяти участь у висуванні своїх кандидатів по виборах Президента України та народних депутатів України.
61. При цьому Конституційний Суд України у цитованому Рішенні наголосив, що з впровадженням в Україні адміністративного судочинства положення статті 24 Закону, якими підсудність категорії справ, пов`язаних з порушенням політичними партіями вимог чинного законодавства, віднесено до повноважень Верховного Суду України вступили в колізію з частиною третьою статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.
62. Ця суперечність має бути усунута законодавчим шляхом і на загальний висновок щодо конституційності судового порядку розгляду справ про анулювання реєстраційного свідоцтва чи заборону політичної партії не впливає.
63. На виконання Рішення Конституційного Суду України від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007 законодавець Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 26 листопада 2015 року№ 835-VIII вніс зміни до редакції статті 24 Закону №2365-III та виклав її у редакції, чинній на момент виникнення прововідносин. При цьому «невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років» залишилося підставою для анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії.
64. Таким чином, ураховуючи конструкцію статті 24 Закону №2365-III, а також Рішення Конституційного Суду України від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007, факт невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років є обов`язковою підставою для звернення органу, який зареєстрував політичну партію, до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва.
65. У цій справі судами попередніх інстанцій установлено, що 12 січня 2009 року Міністерство юстиції України зареєструвало Політичну партію «Справа» (правонаступник Політичної партії «Право та справедливість»), що підтверджується свідоцтвом №165 - п.п.
66. Отже, установлений законом десятирічний термін для політичної партії хоча б один раз взяти участь у висуванні своїх кандидатів по виборах Президента України та народних депутатів України сплинув у 2019 році.
67. Таким чином, прийняття 03 лютого 2020 року на позачерговому з`їзді Політичної партії «Справа» рішення про висування ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 179 (Харківська область) на проміжних виборах народного депутата України, призначених на 15 березня 2020 року, відбулося поза межами десятирічного терміну і жодним чином не впливає на застосування статті 24 Закону №2365-III до спірних правовідносин.
68. Разом з тим, суди попередніх інстанцій, дійшовши помилкового висновку про відмову в задоволенні позову внаслідок того, що 03 лютого 2020 року Політичною партією «Справа» усунена обставина, яка є підставою для звернення Міністерства юстиції України до суду з позовом, не встановили обставин, які мають значення для правильного вирішення справи.
69. У цій справі судами першої та апеляційної інстанцій установлено, що позивач звернувся до ЦВК з листом, у якому просив надати «інформацію щодо висування кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років».
70. Листом від 31 січня 2020 року № 21-41-211 Центральна виборча комісія надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до Комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010 - 2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005 - 2019 років.
71. Отже, позивач на момент звернення до суду володів інформацією стосовно партій, які висували своїх кандидатів виборах Президента України та народних депутатів України у період з 2010 року по 2019 року та подавали до Комісії документи щодо реєстрації кандидатів, за переліком, наданим ЦВК.
72. Водночас суди першої та апеляційної інстанцій всупереч вимогам частини четвертої статті 9 КАС України не вжили визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи і не встановили обставин щодо того чи висувала Політична партія "Справа" своїх кандидатів виборах Президента України та народних депутатів України у період з 2010 року по 2019 року.
73. Крім того, під час нового розгляду справи судам попередніх інстанцій необхідно взяти до уваги, що до 26 грудня 2017 року відповідач мав назву Політична партія «Право і Справедливість», отже, необхідно також встановити обставини щодо того чи висувала Політична партія «Право і Справедливість» своїх кандидатів виборах Президента України та народних депутатів України у період з 2010 року по 2017 року.
74. Таким чином, у цій справі судами попередніх інстанцій не було установлено всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, а саме щодо наявності або відсутності факту висування Політичною партією "Справа" своїх кандидатів на виборах Президента України та народних депутатів України у період з 2010 року по 2019 року, що позбавляє можливості Верховний Суд зробити висновок про наявність підстави для застосування приписів статті 24 Закону №2365-III до спірних правовідносин.
75. При цьому Верховний Суд зазначає, що діє в межах повноважень визначених статтею 341 КАС України, частиною другою якої встановлено, що суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, що позбавляє колегію суддів можливості надати оцінку доводам касаційної скарги в частині тверджень про наявність підстав для застосування статті 24 Закону №2365-III та анулювання реєстраційного свідоцтва.
76. Відповідно до частини четвертої статті 353 КАС України справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
77. Ураховуючи, що судами як першої, так і апеляційної інстанцій допущено порушення норм процесуального права, на що посилається скаржник у касаційній скарзі, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до Окружного адміністративного суду міста Києва відповідно до вимог статті 353 КАС України.
VІІ. Судові витрати
78. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 250, 341, 344, 349, 353, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Міністерства юстиції України задовольнити частково.
2. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 травня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року в справі № 640/2968/20 скасувати.
3. Адміністративну справу № 640/2968/20 за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "Справа" про анулювання реєстраційного свідоцтва направити на новий розгляд до Окружного адміністративного суду міста Києва.
4. Судові витрати розподілу не підлягають.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Повний текст постанови складено 22 квітня 2021 року.
Головуючий суддя: Н. В. Шевцова
Судді: Н. А. Данилевич
В. Е. Мацедонська