open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 560/2871/21

РІШЕННЯ

іменем України

16 квітня 2021 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.

за участю:секретаря судового засідання Нетичай Ю.В. представника позивача: Давидюк В.Т., представника відповідача: Лисої О.В., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулася ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просить:

визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області згідно прийнятого ним рішення від 10.02.2021 року, щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії за віком з урахуванням заробітної плати за період роботи з 01.12.2002 року по 30.11.2003 року на підприємстві Публічне акціонерне товариство ДЕК м. Усурійськ Приморський край, Російська Федерація при обчисленні пенсії за віком та здійснити перерахунок пенсії за віком.

Скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області провести перерахунок, нарахування та здійснити виплату пенсії за віком з урахуванням заробітної плати за період роботи з 01.12.2002 року по 30.11.2003 року на підприємстві Публічне акціонерне товариство ДЕК м. Усурійськ Приморський край, Російська Федерація згідно з довідкою №118 від 04 грудня 2020 року виданої Публічним акціонерним товариством ДЕК з 03.02.2021 року з врахуванням виплачених сум пенсії за віком.

В обґрунтування заявлених вимог позивачка зазначає, що 05.01.2021 року звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про врахування заробітної плати нарахованої та виплаченої в період роботи з 01.12.2002 року по 30.11.2003 року на підприємстві Публічне акціонерне товариство ДЕК м. Усурійськ, Приморський край, Російська Федерація. До заяви був доданий оригінал довідки № 118 від 04 грудня 2020 року, однак її було відмовлено.

03.02.2021 року вона повторно звернулася до ГУПФУ в Хмельницькій області вже з встановленою формою ПФУ заявою з таким же змістом. Однак, відповідач 10.02.2021 року прийняв рішення про відмову в перерахунку пенсії за віком з врахуванням заробітної плати за вищевказані періоди роботи на підприємстві ПАТ ДЕК м. Усурійськ Приморський край, Російська Федерація.

Позивачка вважає таку відмову противною, а тому звернулася з даним адміністративним позовом до суду.

Суд ухвалою від 17.03.2021 відкрив провадження у справі та призначив справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

До суду 05.04.2021 надійшов відзив, відповідно до якого відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначив, що 05.01.2021року позивачка звернулася із заявою щодо перерахунку пенсії з урахуванням заробітної плати за періоди роботи з грудня 2002 року по листопад 2003 року на території Російської Федерації.

Головним управлінням листом від 26.01.2021 № 421-117/Д-03/8-2200/21 повідомлено позивачку про відсутність підстав для проведення перерахунку пенсії.

Зазначає, що згідно записів трудової книжки від 30.11.1978 року НОМЕР_1 в період з 11.06.1990 року по 04.09.2006 року позивачка працювала в Муніципальному закладі охорони здоров`я «Центрі медичної профілактики» Російської Федерації.

Записи щодо періоду роботи позивачки з 01.01.2002 року по 26.12.2003 року в Дальенергозбут ВАТ «Дальєн» в трудовій книжці позивачки відсутні.

Одночасно в документах пенсійної справи наявні виписки з особового рахунку застрахованої особи за період роботи з 01.01.2002 року по 26.12.2003 року в Дальенергозбут ВАТ «Дальєн». Довідка про заробітну плату за вказаний період роботи на даному підприємстві відсутня. Для витребування довідки про заробітну плату за період роботи з 01.01.2002 року по 26.12.2003 року в Дальенергозбут ВАТ «Дальєн» Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області направлено відповідний запит (лист від 02.09.2020 року №2200-0301- 8/38552).

21.01.2021року на адресу головного управління надійшла відповідь з ПАТ «Далекосхідна енергетична компанія» з інформацією про те, що кадрові документи про роботу позивачки в архівах підприємства відсутні (лист від 16.12.2020 року №72-12-535).

При цьому, до надісланої заяви від 05.01.2021 року позивачка долучила довідку про заробітну плату від 04.12.2020 року № 118, видану ПАТ «Далекосхідна енергетична компанія» за період роботи з грудня 2002 року по листопад 2003 року, тоді як згідно листа від 16.12.2020 року №72-12-535 відомості про роботу позивачки в ПАТ «Далекосхідна енергетична компанія» відсутні.

Судом встановлено, що 05.01.2021 року позивачка звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про врахування заробітної плати нарахованої та виплаченої в період роботи з 01.12.2002 року по 30.11.2003 року на підприємстві Публічне акціонерне товариство ДЕК м. Усурійськ, Приморський край, Російська Федерація. До заяви був доданий оригінал довідки № 118 від 04 грудня 2020 року, однак її було відмовлено.

03.02.2021 року вона повторно звернулася до ГУПФУ в Хмельницькій області вже з встановленою формою ПФУ заявою з таким же змістом. Однак, відповідач 10.02.2021 року прийняв рішення про відмову в перерахунку пенсії за віком з врахуванням заробітної плати за вищевказані періоди роботи на підприємстві ПАТ ДЕК м. Усурійськ Приморський край, Російська Федерація, оскільки записи щодо періоду роботи позивачки з 01.01.2002 року по 26.12.2003 року в Дальенергозбут ВАТ «Дальєн» в трудовій книжці позивачки відсутні, а також у відповіді отриманої Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області з ПАТ «Далекосхідна енергетична компанія» з інформацією про те, що кадрові документи про роботу позивачки в архівах підприємства відсутні.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам судом враховано наступне.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України гарантоване право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення" та Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).

Статтею 22 Конституції України встановлено, що конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів, не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Закон України "Про пенсійне забезпечення" відповідно до Основного Закону України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових та соціальних пенсій.

Статтею 1 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено, що громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом

Статтею 8 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Згідно ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно із ст. 64 Закону України «Про пенсійне забезпечення» пенсії обчислюються за встановленими нормами у процентах до середньомісячного заробітку, що визначається відповідно до статей 65-67 цього Закону, який громадяни одержували перед зверненням за пенсією.

Статтею 65 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено, що середньомісячний заробіток для обчислення пенсій береться за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд протягом усієї трудової діяльності незалежно від перерв у роботі та за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року до моменту звернення за пенсією. Заробіток за період роботи до 1 липня 2003 року враховується на підставі документів про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), виданих у встановленому законодавством порядку, а за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року - за даними персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

У разі відсутності відомостей про заробітну плату (виплати, дохід) у системі персоніфікованого обліку подаються документи про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), видані в установленому законодавством порядку.

Згідно з пунктом 2.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників від 29.07.1993 № 58 (далі - Інструкція) до трудової книжки вносяться: відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження; відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення; відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіх у роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України; відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з цим винагороди.

Відповідно до ст. 40 Закону №1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 Закону №1058-IV заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Відповідно до п. 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, (зі змінами внесеними постановою правління Пенсійного фонду України № 13-1 від 07 липня 2014 року) довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Системний аналіз зазначених норм свідчить про те, що за загальним правилом підставою для проведення розрахунку/перерахунку пенсії на підставі заробітної плати є первинні документи про нарахування такої заробітної плати. Видача довідок про заробітну плату проводиться підприємством, відповідно до первинних документів за нормативними документами, які дійсні на момент видачі довідки.

Відповідно до статті 1 Угоди про гарантії прав громадян держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав в сфері пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року (далі - Угода) пенсійне забезпечення громадян держав - учасниць цієї Угоди і членів їх сімей здійснюється згідно з законодавством держави, на території якої вони проживають.

Якщо особа працювала за межами України, то питання можливості врахування під час обчислення пенсії заробітної плати, одержаної в цій країні, визначається на підставі міждержавних договорів (угод) у галузі пенсійного забезпечення, підписаних Україною та відповідною державою. Так, якщо особа працювала у Росії, то відповідною угодою в галузі пенсійного забезпечення, підписаною, в тому числі, Україною та Росією, передбачена можливість обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати, одержаної у Росії. У цьому разі подається довідка про зарплату згідно з додатком 1 до Порядку 22-1 (включаючи період після 1 липня 2000р.).

При цьому перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні позивачу пенсії.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 21.02.2020 у справі №291/99/17.

Крім того, суд зазначає, що соціальний захист державою осіб, які мають право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, охоплює комплекс заходів, які здійснює держава в межах її соціально-економічних можливостей.

Позивачка наділена правом на відповідний соціальний захист з боку держави, яка в особі своїх органів не може відмовляти у його наданні з формальних підстав.

Для проведення розрахунку пенсії позивачка надала відповідачу довідку про заробітну плату для обчислення пенсії за період з грудня 2002 року по листопад 2003 року включно, №118 від 04.12.2020 року, видану ПАО "ДЕК" м. Владивосток, Російська Федерація.

Представник позивача в судовому засіданні вказав, що трудову книжку до матеріалів справи ним не подано, так як в трудовій книжці не записано про роботу позивачки за період з 01.12.2002 року по 30.11.2003 року на підприємстві Публічне акціонерне товариство ДЕК м. Усурійськ Приморський край, Російська Федерація. Позивачка виконувала роботу по перевірці лічильників електроенергії. Будь - якої освіти в області енергетики остання не мала.

На запитання суду, як вона могла виконувати вказану роботу не маючи відповідної освіти, представник позивачки відповів, що остання тільки звіряла цифри на лічильнику.

Відповідачем надано у судовому засіданні відповідь ПАО "ДЕК" м. Владивосток, Російська Федерація від 16.12.2020 №72-12-535 на запит Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про надання довідки про стаж роботи ОСОБА_1 , 1975 року народження, в Дальенергосбит ОАО "Дальенерго" за час роботи з 01.01.2002 по 26.12.2003, в якому міститься повідомлення, що в архіві філіалу ПАО "ДЕК" Дальенергосбит кадрові документи ОСОБА_1 по трудовому договору з філіалом ПАО "ДЕК" Дальенергопостач відсутні.

Відповідно до п.3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Посилання позивачки на висновок, що міститься у Постанові Верховного Суду у справі № 291/99/17 від 21.02.2020 року є безпідставним, оскільки у зазначеному рішенні вирішено правовідносини щодо зарахування періоду роботи, що підтверджується записами в трудовій книжці та врахування заробітної плати за відповідний період, за який підтверджується проведення відрахувань із заробітної плати позивача в Пенсійний фонд Російської Федерації належними та допустимими доказами: листами Пенсійного фонду Російської Федерації, випискою з особового рахунку застрахованої особи, довідками податкової.

Спірні правовідносини у справі виникли щодо зарахування сум заробітних плат для обчислення пенсії позивача, що не підтверджуються первинними документами, а відтак посилання позивачки на вищезазначену практику Верховного Суду є помилковим.

Згідно правової позиції, викладеної Верховним Судом у постанові від 20.03.2018 року у справі 527/1655/17, постанові від 23.04.2019 року у справі № 376/149/18, постанові від 24.10.2019 року у справі № 376/1020/16-а, постанові від 05.03.2020 року у справі № 539/3234/16-а обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

Враховуючи вище викладене, суд зазначає, що підстав для зарахування заробітної плати за період роботи з 01.01.2002 по 31.12.2003 на підставі довідки №118 від 04.12.2020 року, видану ПАО "ДЕК" м. Владивосток, Російська Федерація немає, оскільки зазначена довідка за своїм змістом не відповідає довідкам про заробітну плату згідно з додатком 1 до Порядку 22-1, а відомості про роботу позивачки в Дальенергопостач ВАТ Дальенерго м. Усурійськ, Приморський край, Російська Федерація у трудовій книжці відсутні.

Судом враховано відповідь ПАО "ДЕК" м. Владивосток, Російська Федерація від 16.12.2020 №72-12-535 на запит Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про надання довідки про стаж роботи ОСОБА_1 , 1975 року народження, в Дальенергопостач ОАО "Дальенерго" за час роботи з 01.01.2002 по 26.12.2003, в якому міститься повідомлення, що в архіві філіалу ПАО "ДЕК" Дальенергопостач кадрові документи ОСОБА_1 по трудовому договору з філіалом ПАО "ДЕК" Дальенергопостач відсутні.

Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, в позові слід відмовити.

Відповідно до статті 139 КАС України при відмові в задоволенні позову судовий збір з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 19 квітня 2021 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Герцена, 10,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 21318350)

Головуючий суддя П.М. Майстер

Джерело: ЄДРСР 96385064
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку