open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 592/4655/21

Провадження № 1-кс/592/2431/21

УХВАЛА

про дозвілна проведенняобшуку

16 квітня 2021 року м.Суми

Слідчий суддя Ковпаківського районного суду м. Суми ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора Сумської окружної прокуратури м. Суми ОСОБА_3 , заступника начальника відділення СВ Сумського РУП ГУНП України в Сумській області ОСОБА_4 , розглянувши клопотання заступника начальника відділення СВ Сумського РУП ГУНП України в Сумській області ОСОБА_4 , по кримінальному провадженню, зареєстрованому в Єдиному реєстрі досудових розслідувань за № 42020201170000242 від 14.12.2020 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 367 та ч.2 ст. 242КК України, про дозвіл на проведення обшуку, -

ВСТАНОВИВ:

Слідчий своєклопотання,погоджене прокуроромОкружної прокуратурим.Суми ОСОБА_3 , обґрунтовує тим, що слідчим відділом СВП ГУНП в Сумській області проводиться досудове розслідування у об`єднаному кримінальному провадженні № 42020201170000242 від 14.12.2020 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 367 та ч.2 ст. 242 КК України за фактом того, що службовою особою Комунального підприємства «Водоканал Білопілля» в наслідок неналежного виконання своїх службових обов`язків, несумлінного ставлення до них, щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами, порушено законодавство про охорону навколишнього природного середовища, чим завдано істотної шкоди державним інтересам в сумі 2335289,92 грн., а також що службові особи комунального підприємства "Водоканал Білопілля" у порушення встановлених норм Кодексу України «Про надра», без спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами), у період з 01.01.2018 по 20.06.2019 здійснювали забір підземних вод.

Під час проведення досудового розслідування встановлено, що в період з 20.06.2019 по 26.06.2019 старшим інспектором з охорони навколишнього середовища Сумської області ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , державним інспектором з охорони навколишнього середовища Сумської області ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 в присутності директора КП «Водоканал Білопілля» ОСОБА_10 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних ресурсів, щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами КП «Водоканал Білопілля» за адресою; м. Білопілля, вул. Торгова Площа, 27.

За вказаною перевіркою працівниками Державної екологічної інспекції у Сумській області складено акт за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №323/05 КП «Водоканал Білопілля».

Перевіркою встановлено, що КП «Водоканал Білопілля» здійснювався збір підземних вод без спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами) в період 01.01.2018-20.06.2019, що є порушенням ст.ст. 16,19,21,23 Кодексу України «Про надра».

В результаті самовільного користування надрами спричинені збитки розміром 2335289 грн. 92 коп. (розрахунок у відповідності з Методикою розрахунків розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів п 9.1, затвердженою наказом Мінприроди України №389 від 20.07.2009 та зареєстрованою Мінюстом України № 767/16783 від 14.08.2009).

Відповідно до звіту про використання води за формою 2-тп (водгосп) та журналу обліку води за період з 01.01.2018 -20.06.2019 підприємством було забрано із підземних водоносних горизонтів 585068 м3 підземної води.

Згідно ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. ст. 48, 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами, насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 44, ч. 1 ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється лише на підставі дозволу.

Частинами 2, 4 ст. 49 Водного кодексу України визначено дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства. Видача (переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюється безоплатно.

Згідно ст. 59 Водного кодексу України під час здійснення спеціального водокористування для задоволення питних і побутових потреб населення в порядку централізованого водопостачання підприємства, установи та організації, у віданні яких перебувають питні та господарсько-побутові водопроводи, здійснюють забір води безпосередньо з водних об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку проектів водозабірних споруд, нормативів якості води і дозволів на спеціальне водокористування.

Згідно ст.16 ЗУ «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» забезпечення споживачів питної води централізованим питним водопостачанням, а також за допомогою пунктів розливу питної води (в тому числі пересувних) або фасованою питною водою здійснюють підприємства питного водопостачання. Підприємство питного водопостачання провадить свою діяльність на підставі таких документів: дозволу на спеціальне водокористування або дозволу на користування надрами (у разі використання підземних вод); ліцензії на господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення; державного акта на право постійного користування або на право власності на землю; технічного проекту на розміщення водопровідних мереж, споруд та устаткування, погодженого і затвердженого в установленому порядку.

Ст. 17 ЗУ «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» передбачено, що підприємство питного водопостачання провадить свою діяльність відповідно до порядку спеціального водокористування, пов`язаного із застосуванням водопровідних мереж, споруд, технічних пристроїв для забору води безпосередньо з водних об`єктів. Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу, який видається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У дозволі на спеціальне водокористування визначаються ліміти та строки спеціального водокористування. Строки спеціального водокористування встановлюються органом, який видає дозвіл на спеціальне водокористування. У разі використання підземних вод для питного водопостачання відповідне підприємство повинне одержати згідно з законом дозвіл на користування надрами.

Статтями 16, 19, 21, 23 Кодексу України Про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

Згідно п.4 «Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування», затвердженого Постановою КМУ № 321 від 13.03.2002 дозволи на спеціальне водокористування водних об`єктів загальнодержавного значення видаються уповноваженим органом в місячний термін з дня подання в установленому порядку клопотання. У разі використання води водних об`єктів загальнодержавного значення, дозволи видавалися обласними держадміністраціями та після вказаної дати дозвіл на спеціальне користування видається територіальними органами Держводагентства.

Відповідно до п. «ж» «з» ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», відповідальність у галузі охорони навколишнього природного середовища несуть особи винні у: перевищенні лімітів та порушенні інших вимог використання природних ресурсів; самовільному спеціальному використанні природних ресурсів.

Так, під час проведення досудового розслідування з метою підтвердження чи спростування висновків Державної екологічної інспекції у Сумській області, викладених у акті за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №323/05 КП «Водоканал Білопілля», слідчим в порядку ст.. 93 КПК України спрямовані неодноразові запити про надання документів, необхідних для повного та всебічного досудового розслідування.

При цьому на адресу слідчого направлена відповідь за вих..№36 від 16.02.2021, за підписом директора КП «Водоканал Білопілля» ОСОБА_10 , в якому зазначено, що «КП «Водоканал Білопілля» вважає, що наявність даних документів є підтвердженням відсутності порушень з боку підприємства при отриманні дозволу на спеціальне водокористування, відсутності події кримінального правопорушення та є підставою для закриття кримінального провадження».

Однак, враховуючи, що КП «Водоканал Білопілля» надано копії документів, в тому числі звіти про використання води за формою 2-ТП, довідки про використання води, а також інші, без можливості порівняння з оригіналами документів, що перебувають у вказаному підприємстві і що не може бути покладено в доказову базу. В тому числі слідством планується проведення експертних досліджень, а саме призначення почеркознавчої експертизи по вилученим документам, а саме по звітам про використання води за формою 2-ТП, довідкам про використання води.

Так, під час проведення досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні, з метою проведення повного та всебічного виникла необхідність в отриманні оригіналів документів наступним переліком:

-Журналу обліку споживання приладами обліку води за 2018-2019;

-Дозвіл на спец водокористування від 30.08.2016 УКР 0750 СУМ;

-Звіти про використання води за формою 2-ТП (водгосп) за 2018-2019;

-Платіжні доручення про сплату збору за спец водокористування за кожний квартал 2018-2019;

-Рахунки з рентної плати за спец водокористування (додаток5) за кожний квартал 2018-2019;

-Листування КП «Водоканал Білопілля» та Білопільської міської ради, а саме: лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 254) та відповідь до нього за вих. № 91/02-16; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 23 від 28.02.2012) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 137 від 30.07.2013) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 218 від 29.11.2013) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 146 від 16.08.2019) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 218 від 29.11.2013) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 156 від 17.09.2020) та відповідь Білопільської міської ради (№681/02-16від 17.09.2020);

-Журнали вхідної та вихідної кореспонденції за 2012, 2013, 2019 та 2020 роки;

-Листування з ТОВ "НВП "УКРГЕОЛОГСТРОМ", щодо здійснення розробки та супроводу документації для отримання дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки підземних вод.

Відповідно до діючого законодавства, тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх. Однак, враховуючи позицію КП «Водоканал Білопілля» є підстави вважати, що при зверненні з ухвалою про тимчасовий доступ до документів, останні зможуть їх знищити, внести неправдиві відомості до них, з метою введення слідства в оману.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, службові кабінети КП «Водоканал Білопілля» (код ЄДРПОУ 33429825), що знаходиться за адресою: Сумська обл.., м. Білопілля, вул. площа Торгова, б.27, відповідно до постанови № 59746201 Білопільського РВ ДВС ГТУЮ у Сумській області накладено арешт в інтересах КП «Водоканал Білопілля».

Враховуючи вищевикладене, для відшукування, збереження і вилучення вищезазначених документів, які мають суттєве значення у кримінальному провадженні, у слідства виникла необхідність у проведенні обшуку в службових кабінетах КП «Водоканал Білопілля» (код ЄДРПОУ 33429825), що знаходиться за адресою: Сумська обл., м. Білопілля, вул. Торгова площа, б.27.

У судовому засіданні заступник начальника відділення СВ Сумського РУП ГУНП України в Сумській області ОСОБА_4 клопотання підтримала, просила його задовольнити.

У судовому засіданні прокурор Сумської окружної прокуратури м. Суми ОСОБА_3 клопотання підтримав, просив його задовольнити.

Розглянувши клопотання заступника начальника відділення СВ Сумського РУП ГУНП України в Сумській області ОСОБА_4 , перевіривши матеріали справи, слідчий суддя дійшов наступного висновку.

Так, доводи слідчого є достатніми для надання дозволу на проведення обшуку, що необхідно для виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення. Матеріали провадження містять відомості, які вказують на необхідність проведення слідчих дій з метою відшукання знарядь кримінального правопорушення.

Стаття 30 Конституції України гарантує кожному недоторканність житла чи іншого володіння особи. Так, згідно із цією статтею не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду. У невідкладних випадках, пов`язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку.

Відповідно до ст. 8 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (Конвенція) кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

З метою належного дотримання вимог, закріплених у Конвенції, суд враховує правові позиції Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), сформульовані ним у рішеннях "Ратушна проти України", "Поліщук проти України", "Васильчук проти України", "Головань проти України", "Смирнов проти Росії".

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 234-237 КПК України, -

УХВАЛИВ:

Клопотання заступника начальника відділення СВ Сумського РУП ГУНП України в Сумській області ОСОБА_4 задовольнити.

Надати заступнику начальника відділення СВ Сумського РУП ГУНП України в Сумській області ОСОБА_4 дозвіл на проведення обшуку службових кабінетів КП «Водоканал Білопілля» (код ЄДРПОУ 33429825), що знаходиться за адресою: Сумська обл.., м. Білопілля, вул. Торгова площа, б.27, з метою відшукування та вилучення документів, а саме:

- Журналу обліку споживання приладами обліку води за 2018-2019;

- Дозвіл на спец водокористування від 30.08.2016 УКР 0750 СУМ;

- Звіти про використання води за формою 2-ТП (водгосп) за 2018-2019;

- Платіжні доручення про сплату збору за спец водокористування за кожний квартал 2018-2019;

- Рахунки з рентної плати за спец водокористування (додаток5) за кожний квартал 2018-2019;

- Листування КП «Водоканал Білопілля» та Білопільської міської ради, а саме: лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 254) та відповідь до нього за вих. № 91/02-16; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 23 від 28.02.2012) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 137 від 30.07.2013) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 218 від 29.11.2013) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 146 від 16.08.2019) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 218 від 29.11.2013) та відповідь Білопільської міської ради до нього; лист КП «Водоканал Білопілля» (вих. № 156 від 17.09.2020) та відповідь Білопільської міської ради (№681/02-16від 17.09.2020);

- Журнали вхідної та вихідної кореспонденції за 2012, 2013, 2019 та 2020 роки;

- Листування з ТОВ "НВП "УКРГЕОЛОГСТРОМ", щодо здійснення розробки та супроводу документації для отримання дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки підземних вод.

Строк дії ухвали чотирнадцять днів з дня її постановлення.

Ухвала оскарженню не підлягає і заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

Джерело: ЄДРСР 96322409
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку