УХВАЛА
07 квітня 2021 року
Київ
справа №824/266/20-а
адміністративне провадження №К/9901/9542/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Бевзенко В.М. та Коваленко Н.В., перевіривши касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2021 року
за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Чернівцігаз"
до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
про визнання протиправною та скасування постанови,
УСТАНОВИВ :
17 березня 2021 року Національна комісія, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі також - скаржник, позивач, НКРЕКП) звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2021 року.
Як вбачається з оскаржуваних судових рішень та матеріалів касаційної скарги, предметом розгляду у даній справі є визнання протиправною та скасування постанови від 20 грудня 2019 року №2993 "Про накладення штрафу на АТ "Чернівцігаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу".
08 лютого 2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15 січня 2020 року № 460-IX.
У зв`язку з цим, відповідно до частин першої та четвертої статті 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом. Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, зокрема, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку та якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що оскаржувані судові рішення прийнято з неправильним застосуванням норм матеріального права.
На підтвердження своїх доводів, у касаційній скарзі відповідач вказує, що в оскаржуваних судових рішеннях суди дійшли невірних висновків про правомірність дій позивача щодо відмови у допуску до перевірки посадових осіб НКРЕКП, а також про наявність підстав для скасування постанови від 20 грудня 2019 року, № 2993 "Про накладення штрафу на АТ "Чернівцігаз" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, у зв`язку з тим, що неправильно застосували положення пункту 2.1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП 16 лютого 2017 року №201 (далі - Ліцензійні умови), статей 11, 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі -Закон №877-V), статті 22 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22 вересня 2016 року №1540-VIII (далі- Закон №1540-VIII) та статті 59 Закону України "Про ринок природного газу" від 09 квітня 2015 року № 329-VIII (далі - Закон №329-VIII).
Скаржник стверджує, що судами обох інстанцій не було враховано висновок щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладений у постанові Верховного Суду від 28 жовтня 2020 року у справі №460/1042/19, щодо законності застосування Регулятором Додатку №18 (форма акту перевірки) Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов № 428 під час здійснення заходів державного нагляду (контролю).
Крім того, скаржник наголошує на відсутності на теперішній час висновку Верховного Суду з приводу відповідальності за відмову в допуску службових осіб до проведення перевірки відповідно до Закону №329-VIII.
Таким чином, проаналізувавши підстави, на яких подано касаційну скаргу, доводи скаржника зазначені в обґрунтування необхідності прийняття її до розгляду касаційним судом, колегія суддів погоджується з необхідністю здійснити касаційний перегляд рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2021 року, з метою з`ясування правильності застосування судами пункту 2.1 Ліцензійних умов, статей 11, 12 Закону №877-V, статті 22 Закону №1540-VIII та статті 59 Закону № 329-VIII, необхідності застосування у спірних правовідносинах висновку Верховного Суду, висловленого у постанові від 28 жовтня 2020 року у справі №460/1042/19, а також перевірки необхідності формування Верховним Судом висновків з приводу відповідальності за відмову в допуску службових осіб до проведення перевірки відповідно до Закону №329-VIII.
Касаційна скарга відповідає вимогам статті 330 КАС України, підстави для повернення касаційної скарги чи відмови у відкритті касаційного провадження відсутні.
Керуючись статтями 248, 328, 334, 335, 338, 355, 359 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
1. Відкрити касаційне провадження за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 06 серпня 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2021 року за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Чернівцігаз" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови.
2. Витребувати з Чернівецького окружного адміністративного суду справу № 824/266/20-а.
3. Надіслати учасникам справи копії касаційної скарги та доданих до неї матеріалів (за їх наявності) разом з ухвалою про відкриття касаційного провадження.
4. Встановити для учасників справи строк до 23 квітня 2021 року для подання до суду касаційної інстанції відзиву на касаційну скаргу (у формі, встановленій частинами першою та другою статті 338 КАС України з висловленням позиції стосовно кожної з підстав касаційного оскарження: неправильного застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права), доказів надсилання (надання) копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи.
5. Роз`яснити учасникам справи, що у разі не виконання процесуальних обов`язків, зокрема ухилення від вчинення дій, покладених судом на учасника судового процесу, зловживання процесуальними правами, вчинення дій або допущення бездіяльності з метою перешкоджання судочинству, суд, відповідно до статті 149 КАС України, може застосувати заходи процесуального примусу.
6. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді Я.О. Берназюк
В.М. Бевзенко
Н.В. Коваленко