open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

17 березня 2021 року № 520/2256/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді - Зінченко А.В., розглянувши в спрощеному провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2,м. Харків,61022, код ЄДРПОУ 14099344) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії , -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив суд:

-визнати неправомірними дії з 25.04.2019 року, та скасувати рішення Головного управління Пенсійного Фонду м. Харкова № 20 від 02.02.2021 року щодо відмови ОСОБА_1 перерахунку пенсії по інвалідності відповідно до частини 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян. Які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", як норми прямої дії, згідно висновків Конституційного суду України, викладених у Рішенні від 25.04.2019 року №1-р(ІІ)/2019 у справі №3-14/2019(402/19, 1737/19), зважаючи на неконституційність раніше діючого обмеження, визначеного словосполученням "дійсної строкової", яке визнано неконституційним та втратило чинність з 25.04.2019 року, тобто виключено з редакції ч.З ст.59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №796-Х1І. з подальшим перерахунком пенсії в разі збільшення розміру мінімальної заробітної плати з 1 січня кожного відповідного (наступного) року з урахуванням його бажання щодо обчислення державної (основної) пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до положень ч.З.ст.59 Закону України "Прос статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №796-Х1І, як норми прямої дії., а не "відповідно до інших норм цього Закону", а також проводити відповідні виплати без обмеження граничного (максимального) розміру пенсії.

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України здійснити з 25.04.2019 року перерахунок, виплату та виплачувати в подальшому ОСОБА_1 державної (основної) пенсії по інвалідності виключно з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до положень ч.З ст.59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чоронобильської катастрофи" №796-ХІІ. як норми прямої дії, з подальшим перерахунком пенсії в разі збільшення розміру мінімальної заробітної плати з 1 січня кожного відповідного (наступного) року, без застосування понижуючих коефіцієнтів, інших формул чи розрахунків, а також проводити відповідні виплати без обмеження граничного (максимального) розміру пенсій.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , має статус інваліда війни 2 групи та є учасником ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи віднесений до 1-ої категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, про що свідчить відповідне посвідчення серія НОМЕР_2 від 20 лютого 2019 року виданого Харківською обласною державною адміністрацією безстроково .

У відповідності до довідки МСЕК серія 10 ААБ№ 167349 від 14.05.2012 року, мені встановлено 2-гу групу інвалідності безстроково, причина інвалідності захворювання пов`язана з виконанням військового обов`язку під час ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС .

Згідно архівної довідки військової частини № 34003 від 12.07.2019 року, вбачається, що ОСОБА_1 приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у період з 19. 11. 1986 року по 10.01.1987 року .

Отримує пенсію з 01.07.2019 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 року №543 з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за формулою визначеною порядком обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1210.

Починаючи з 25.04.2019 року відповідачем неправильно нарахована та виплачується пенсія.

У зв`язку з цим, 01.02.2021 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії за моїм бажанням, починаючи з 25.04.2019 року, з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, у відповідності до положення ч. З ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №796-ХІІ, як норми прямої дії, згідно висновків Конституційного Суду України, викладених у Рішенні від 25.04.2019 року № 1-р(1І)/2019 у справі №3-14/2019 (402/19, 1737/19), зважаючи на неконституційність раніше діючого обмеження, визначеного словосполученням "дійсної строкової", яке визнано неконституційним та втратило чинність з 25.04.2019 року, тобто виключено з редакції ч. З ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", з подальшим перерахунком пенсії в разі збільшення розміру мінімальної заробітної плати з 1 січня кожного відповідного наступного року з урахуванням мого бажання щодо обчислення моєї державної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, у відповідності до положення ч.З ст.59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №796-ХІІ, як норми прямої дії, а не "відповідно до інших норм цього Закону", а також проводити відповідні виплати, з врахуванням вже проведених виплат.

Але, відповідач рішенням від 02.02.2021 року за №20 відмовив у призначені та перерахунку пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до положень ч.З ст.59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" № 796-ХП, як норми прямої дії.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

ОСОБА_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні та отримує пенсію по інвалідності у розмірі відшкодування фактичних збитків як учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, відповідно до ч. 1 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

29.07.2019 року рішенням Харківського окружного адміністративного суду по справі № 520/6186/19 задоволено частково адміністративний позов ОСОБА_1 до Індустріального об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, а саме зобов`язано Індустріальне об`єднане управління Пенсійного фонду України м. Харкова призначити ОСОБА_1 з 02.05.2019 року пенсію по інвалідності відповідно до ч. З ст. 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», п. 9-1 Постанови КМУ від 23.11.2011 року №1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» п. п. 2-3 Постанови КМУ від 15.11.2017 року №851 «Про внесення змін до Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з врахуванням проведених виплат, обчислюючи розмір грошового забезпечення для нарахування пенсії з п"ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2019 року апеляційну скаргу задоволено.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.07.2019 року по справі № 520/6186/19 змінено.

Виключено з резолютивної частини рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.07.2019 року посилання на п. 9-1 Постанови КМУ від 23.11.2011 року №1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» п. п. 2-3 Постанови КМУ від 15.11.2017 року №851 «Про внесення змін до Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.07.2019 року залишено без змін.

Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2019 року по справі № 520/6186/19 набрала законної сили 30.10.2019.

Судом встановлено, що рішення Харківського окружного адміністративного суду 29.07.2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2019 року по справі № 520/6186/19 відповідачем виконано в добровільному порядку в грудні 2019 року, призначено ОСОБА_1 з 02.05.2019 року пенсію по інвалідності відповідно до ч. З ст. 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з врахуванням проведених виплат, обчислюючи розмір грошового забезпечення для нарахування пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, а саме: в січні 2020 року Позивачу одночасно з поточною виплатою пенсії нараховано та виплачено пенсію в межах одного місяця у сумі 15690,30 грн., а саме за травень 2019 року.

Тобто, аналізуючи зміст вимог Позивача суд робить висновок, що вони є тотожними і щодо яких вже було винесено рішення.

Щодо механізму перерахунку пенсій по інвалідності з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Судом встановлено, що Рішенням №20 від 02.02.2021 року Головне управління відмовило в задоволенні заяви про перерахунок пенсії ОСОБА_1 в зв`язку з відсутністю правових підстав для вищевказаного перерахунку.

Згідно з Рішенням Другого сенату Конституційного Суду України від 25.04.2019 року № 1-р(ІІ)/2019 у справі за конституційними скаргами щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ч. З ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визнано такими, що не відповідає Конституції України, словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях ч. З ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюється лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю.

26 червня 2019 року Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 543 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» відповідно до пункту 2 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, зазначено, що абзац перший пункту 9 з приміткою один Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» викласти в такій редакції: «за бажанням військовослужбовців, зокрема військовозобов`язаних, призваних на військові збори, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження військової служби (військових зборів) і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за формулою». Постанова набрала чинності з 01 липня 2019 року.

Матеріалами справи підтверджено, що Управління на виконання вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України в добровільному порядку здійснило з 01.07.2019 року перерахунок пенсії по інвалідності Позивача обчисливши її з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за формулою.

Щодо перерахунку пенсій по інвалідності з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, як норми прямої дії.

15.11.2017 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №851 «Про внесення змін до Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року №1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Порядок №1210) та зобов`язано Пенсійний фонд України забезпечити проведення перерахунків пенсій, призначених особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, за матеріалами пенсійних справ. Постанова набрала чинності з дня її опублікування та застосовується з 1 жовтня 2017 року.

А саме, Порядок №1210 доповнено пунктом 9-1 згідно якого, за бажанням осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби та внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за формулою:

Кв

П = Зс х Кзс х,

100%

Тобто, пункт 9-1 Порядку №1210 прийнятий з урахуванням рішення Другого сенату Конституційного Суду України від 25.04.2019 року № 1-р(ІІ)/2019 на реалізацію норми ч. З ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» №796-ХІІ та підлягає застосуванню до осіб, на яких поширюється дія ч. З ст. 59 вказаного Закону.

Враховуючи той факт, що положення ч. З ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» не визначено механізму проведення перерахунку пенсії особам вказаним у даній статті, то такий механізм встановлений Порядком №1210, який на даний час є чинними та не скасованим.

Щодо вимог позивача здійснювати перерахунок пенсії кожного наступного відповідного) року в разі збільшення розмірів мінімальної заробітної плати.

Відповідно до пункту 10.3. Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.03.2013 року № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі» у разі визнання судом неправомірними дій чи бездіяльності відповідача суд може зобов`язати його вчинити чи утриматися від вчинення певних дій у спосіб, визначений чинним законодавством, яким може бути захищено/відновлено порушене право.

Резолютивна частина рішення не повинна містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та зобов`язання його до вчинення чи утримання від вчинення дій на майбутнє.

Суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.

Щодо вимог позивача призначити пенсію без обмеження максимального її розміру. Згідно з підпунктом 3 пункту 8 розділу Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774-УІІІ частину 3 статті 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» викладено в наступній редакції, а саме визначено, що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Відповідно до статті 27 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» 09.07.2003р. №1058-ІУ, в редакції чинній на теперішній час, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Зазначені законодавчі норми викладені в редакції Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08.07.2011 року № 3668- VI, який набув чинності з 01.10.2011 року (зі змінами, внесеними згідно із Законом від 24.12.2015 року № 911-УІІІ).

Згідно з вимогами п. 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Норми законодавства щодо обмеження максимального розміру пенсії на даний час є чинними, неконституційними не визнані, а тому підлягають до застосування всіма юридичними та фізичними особами, а отже, законні підстави для виплати пенсії в більшому, ніж обмежено розмірі, - відсутні.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відсутні правові підстави для перерахунку пенсії позивачу згідно статті 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати.

З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, оцінюючи наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні на предмет належності, допустимості та достовірності кожного доказу окремо, а також достатності та взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, як того вимагає процесуальне законодавство, проаналізувавши норми матеріального права, які належить застосувати до спірних правовідносини, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 243, 244, 245, 246 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2,м. Харків,61022, код ЄДРПОУ 14099344) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Зінченко А.В.

Джерело: ЄДРСР 95576656
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку