open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 160/17665/20
Моніторити
Ухвала суду /17.10.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /24.11.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.11.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.09.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Постанова /03.08.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /03.08.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.05.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /25.02.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /25.02.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.01.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 160/17665/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /17.10.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /24.11.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.11.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.09.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.09.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Постанова /03.08.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /03.08.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.05.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /25.02.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /25.02.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.01.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 лютого 2021 року Справа № 160/17665/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЗахарчук-Борисенко Н. В. за участі секретаря судового засіданняДудко Ю.С., за участі: представника позивача представника відповідача Васильченко А.А. Зайцевої А.О., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Приватного підприємства «525» до Головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

30.12.2020 року представник позивача Приватного підприємства «525» звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області, в якій просить:

- визнати протиправним і скасувати податкове повідомленнярішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 19.02.2020 № 0004590504.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що в січні 2020 ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПП «525» з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває у користуванні ПП «525» на підставі укладеного договору оренди землі площею 0,9599 га (кадастровий номер 1210100000:02:138:0036) за період з 01.01.2017 по 30.11.2019. За результатами проведеної перевірки ГУ ДПС у Дніпропетровській області складено акт від 14.01.2020 №1297/04-36-05-04/13443012. Згідно з висновками акту від 14.01.2020 №1297/04-36-05-04/13443012 перевіркою встановлено порушення позивачем п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16, п. 286.1, п. 286.2 ст. 286, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельну ділянку, розташовану на території Шевченківського району за період з 01.01.2017 по 30.11.2019 на суму 2273096,31 грн., в тому числі за період з 01.01.2017 по 31.12.2017 на суму 593120,34 грн., за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 на суму 773820,03 грн. та за період з 01.01.2019 по 30.11.2019 на суму 906155,94 грн. На адресу позивача фахівцями ГУ ДПС у Дніпропетровській області було направлено акт перевірки від 14.01.2020 №1297/04-36-05-04/13443012,однак винесених на підставі цього акту податкових повідомлень-рішень позивач не отримував. 16.12.2020 на адвокатський запит від 03.12.2020 №03/12-1 було отримано копію податкового повідомлення-рішення від 19.02.2020 №0004590504, копію розрахунку штрафних санкцій за актом перевірки від 14.01.2020 №1297/04-36-05-04/13443012, копію витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 №1709-5792, копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 №1709-5791, копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 №1709-5790. Позивач не погоджується з податковим повідомленням-рішенням від 19.02.2020 №0004590504, вважає його протиправним та таким,що підлягає скасуванню, оскільки проведене за ним нарахування орендної плати не відповідає фактичним обставинам та виникло в результаті неправильного визначення бази оподаткування при нарахуванні орендної плати за землю за 2017 -2019.

Ухвалою суду від 04.01.2021 позовну заяву в справі 160/17665/20залишено без руху та встановлено позивачу десятиденний строк з дня отримання ухвали для усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання до суду:

- документу про сплату судового збору (квитанції установи банку або відділення зв`язку, які прийняли платіж або платіжне доручення, підписане уповноваженою посадовою особою банку і скріплене печаткою установи банку з відміткою про дату виконання платіжного доручення)у розмірі 21020,00грн.

14.01.2021 позивачем усунуто вказані недоліки.

Ухвалою суду від 16.01.2021 було відкрито провадження за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого судового засідання.

28.01.2021 у зв`язку з неявкою сторін та клопотанням відповідача про відкладення, розгляд справи було на 09.02.2021.

05.02.2021 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позов, в якому вказано, що база оподаткування визначалася контролюючим органом, виходячи з даних, отриманих із витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2017 - 2018 роки, а тому підстави для задоволення заявлених позовних вимог відсутні.

09.02.2021 розгляд справи було відкладено на 25.02.2021.

У судовому засіданні 25.02.2021 представник позивача підтримав заявлений адміністративний позов та просив суд задовольнити його повністю.

Представник відповідача у судовому засіданні 25.02.2021 заперечив проти заявлених позовних вимог та просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову повністю.

Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 07.09.2009 між Дніпропетровською міською радою та Приватним підприємством «525» укладено договір оренди землі строком на 15 років. Відповідно до умов означеного договору позивачем отримано в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: по вул. Бориса Кротова у районі буд. №19 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:138:0036. Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.10.5 (підприємства іншої промисловості). Підстава для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 10.06.09 №58/47.

Згідно п. 2.1 договору в оренду передається земельна діяльна, загальною площею 0,9599 га.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 2732007 грн. 39 коп.

Пунктами 4.1, 4.2 Договору встановлено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі мінімальної ставки орендної плати, встановленої Законом України «Про оренду землі». Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодексу України, визначаючи, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з ч. 288.1 статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

У відповідності до пунктів 288.4 статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

- 288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку;

-288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;

-288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Відповідно до пункту 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Такими чином, Податковим кодексом України прямо визначено, що порядок надання інформації контролюючим органом, яка необхідна для обчислення та справляння земельного додатку встановлюється Постановою Кабінету Міністрів України.

Так, згідно з пунктом 4 Порядку подання інформації про платників податків, об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1386 від 21.12.2011 року, Держгеокадастр та Мін`юст подають щомісяця до 10 числа, а також на запит територіального органу ДФС за місцезнаходженням земельної ділянки або ДФС інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю та єдиного податку.

Держгеокадастр - про земельні ділянки, зокрема про кадастровий номер земельної ділянки, дату реєстрації у Державному земельному кадастрі, дату державної реєстрації земельної ділянки (відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою чи договору оренди), площу відповідно до правовстановлюючих документів, цільове призначення та місце розташування земельної ділянки, дату та значення нормативної грошової оцінки, частку кожного із співвласників земельної ділянки (у разі коли земельна ділянка перебуває у спільній частковій власності), а також про землевласників або землекористувачів, зокрема найменування та місцезнаходження або прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання землевласника або землекористувача.

У відповідності до вимог ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема: для визначення розміру земельного податку; орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності - ст. 13 Закону України «Про оцінку земель».

Згідно до ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Відповідно до статті 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №5 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, утворено головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Відповідно до п.1 Положення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 №308, головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

За п.п.4 п.4 зазначеного Положення, Головне управління Держгеокадастру у

Дніпропетровській області відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.

Отже, на Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області покладені обов`язки щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на основі затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, при цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою, тобто до повноважень головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не віднесено проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, у тому числі і визначення коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф).

25.11.2016 Міністерством аграрної політики та продовольства України прийнято наказ № 489, яким затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок №489) та визначено, що він застосовується з 01.01.2017 згідно якого у новій формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, на відміну від форми, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, Української академії аграрних наук України «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» від 27.01.2006 року №18/15/21/11, також повинно бути зазначено категорію земель та цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), та зазначається, що Витяг сформовано.

Отже, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди земельної ділянки, а платником орендної плати є орендар такої земельної ділянки, в разі несплати орендарем обов`язкових платежів з орендної плати за землю, контролюючий орган зобов`язаний здійснити нарахування сум податкового зобов`язання.

Так, в матеріалах справи міститься витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 №1709-5792, 1709-5791, 1709-5790, згідно яких контролюючим органом здійснено розрахунок суми з орендної плати за землю у 2017-2019.

Дослідивши означені витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки судом встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом від 18.09.2019 за №1709-5792 становить 26360896,94 грн., коефіцієнт Кф - 2,00; цільове призначення земельної ділянки інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, у той же час витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 за №1709-5792 містить примітку, що грошова оцінка земельної ділянки визначена станом на 2017, витяг сформовано 18.09.2019.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом від 18.09.2019 за №1709-5791 становить 26360896,94 грн., коефіцієнт Кф - 2,00; цільове призначення земельної ділянки інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, у той же час витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 за №1709-5791 містить примітку, що грошова оцінка земельної ділянки визначена за 2018, станом на 01.07.2018, витяг сформовано 18.09.2019.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом від 18.09.2019 за №1709-5790 становить 39541345,41 грн., коефіцієнт Кф - 3,00; цільове призначення земельної ділянки інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, у той же час витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 за №1709-5790 містить примітку, що грошова оцінка земельної ділянки визначена за 2018, станом на 01.01.2019, витяг сформовано 18.09.2019.

Натомість позивачем 12.10.2020 отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за вих. №28-4-0.38-4587/167-20 з наступною інформацією: цільове призначення земельної ділянки - 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; коефіцієнт Кф - 1,20; нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн - 15816538,16. Дата формування витягу 12.10.2020.

Також з матеріалів справи вбачається, що позивач в березні 2019 звернувся до Центру надання адміністративних послуг м. Дніпра «Правобережний» за отриманням витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2017, 2018 роки.

Листом від 11.05.2019 вих. №1204-2484 та вих. №1204-2483 відділ у м.Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надав відповідь та вказав, що Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» від 25.11.2016 № 489, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, не передбачено формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки, тому формування запитуваного витягу суперечить нормам діючого законодавства.

Таким чином, у витязі позивача та витягах відповідача вказані різна нормативна грошова оцінка та коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, що в свою чергу стало підставою для визначення різних сум орендної плати за 2017 - 2018 роки за одну і ту ж земельну ділянку кадастровий номер 1210100000:02:138:0036.

Судом встановлено, що у період, що досліджується, а саме: з 01.01.2017 діявнаказ Міністерства аграрної політики та продовольства від 25.11.2016 №489 «Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів»(далі - Порядок).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ вказаного Порядку, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Разом з тим, у новій формі заяви заявником обов`язково повинна бути зазначена інформація про категорію земель та цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), затвердженоїнаказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306.

У новій формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, на відміну від форми, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук України "Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" від 27.01.2006 №18/15/21/11 також повинно бути зазначено категорію земель та цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ), та зазначається, що витяг сформовано.

Згідно з пунктами 3, 5 розділу ІІ Порядку, коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженоїнаказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.

Додатком 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (пункт 5 розділу ІІ) визначені коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) в межах окремих видів цільового призначення, на підставі кодів КВЦПЗ.

Так, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення віднесені до секції J, в межах цієї секції мають код КВЦПЗ 11.02, їх коефіцієнт Кф - дорівнює 1,2 саме який вказаний у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 12.10.2020 за №28-4-0.38-4587/167-20, що наданий позивачу у справі.

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 №4/65 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, розроблену ДП науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя; введено в дію з 01.01.2016 нову нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн. та відзначено, що нормативна грошова оцінка земель м.Дніпропетровська підлягає щорічній індексації відповідно до вимог чинного законодавства.

З 2016 року по 2020 рік базова вартість 1 кв.м. землі у м. Дніпрі не змінювалася, таким чином нормативно-грошова оцінка земельної ділянки протягом 2017 - 2020 рр. також не змінювалася, а лише підлягала індексації.

Підпунктом 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є нормативно грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнту індексації, визначеного в відповідності з порядком, встановленим даним розділом.

З урахуванням викладеного, доводи відповідача про те, що ним використовувалися вірні дані згідно з витягами із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 за №1709-5792, 1709-5791, 1709-5790 є необгрунтованими, до того ж означені витяги видані в 2019 році стосовно періоду 2017, 2018 роки.

У той же час суд зазначає, що Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджених наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» від 25.11.2016 №489 не передбачено формування витягів із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки.

Відповідно до пункту286.1. статті286 Податкового кодексу України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 286.2 цієї статті передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченомустаттею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативно-грошової оцінки землі.

Посадова особа ГУ ДПС у Дніпропетровській області для розрахунку розміру орендної плати за землю за 2017,2018 застосувала значення нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки за 2019 рік на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2019 №1709-5792, №1709-5791, 1709-5790.

Суд звертає увагу, що спірним є саме період 2017,2018, тому застосування показників нормативно-грошової оцінки за 2019 рік є не вірним, остільки витяг за 2019 рік містить в собі індексацію як за 2017 - 2018 роки, так і за 2019 рік, та не може застосовуватись до минулих періодів.

Відповідальність за правильність визначення показників при формуванні Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі цих показників, покладається на орган, що його формує (в розрізі спірних відносин - Головне управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області). За таких обставин, користувач земельної ділянки лише використовує відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначену у Витягу на момент складання податкової звітності та не може нести відповідальність за правильність її обчислення.

Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду у справі № 826/11184/17 від 23.10.2018 року.

За приписамист.58 Конституції Українивстановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частити першоїстатті 58 Конституції України(справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999р. №1-рп/99 у справі №1-7/99 встановлено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою чинності, тобто, до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Отже, збільшуючи грошове зобов`язання з орендної плати за землю за 2017,2018 роки на підставі витягу від 18.09.2019 №1709-5792, №1709-5791, 1709-5790, який був відсутній у 2017 та 2018 роках, суд вважає, що відповідач застосував його зворотню дію в часі, що суперечитьст.58 Конституції України.

Також, суд зазначає, що зміна індексації нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичну зміну умов договорів щодо розміру орендної плати, а відтак і відповідного донарахування податковим органом суми податкового зобов`язання з орендної плати за оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.

Такий правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду від 20.06.2018 року, справа № 813/3819/17.

В силу вимог частини 1 та частини 2статті 77КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем як суб`єктом владних повноважень не доведено правомірність прийняття оскаржених податкових повідомлень - рішення в частині та відповідність їх нормам діючого законодавства України.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленихпозовних вимог про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 19.02.2020 № 0004590504 та наявність підстав для їх задоволення в повному обсязі.

Згідно з ч.1ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 21020,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням №482 від 30.12.2020.

Керуючись ст.ст.132,139,194,242-246,250,255,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Приватного підприємства 525 (49013, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Макарова, б. 20-А, код ЄДРПОУ 13443012) до Головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ 43145015) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити повністю.

Визнати протиправним і скасувати податкове повідомленнярішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 19.02.2020 № 0004590504.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства 525 (код ЄДРПОУ 13443012) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 21020,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням №482 від 30.12.2020.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 09 березня 2021 року.

Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко

Джерело: ЄДРСР 95487479
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку