ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2021 року Справа №902/530/20
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі:
головуючий суддя Дужич С.П.,
суддя Коломис В.В.,
суддя Саврій В.А.
при секретарі судового засідання Ільчук Н.О.
за участю представників сторін:
- прокуратур - Манжаюк Д.Л. (службове посвідчення №050496 від 07.08.2018Р)
- позивача - Педченко Г.О. (виписка з Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №215586933939 від 17.09.2020) - в режимі відеоконференції за допомогою онлайн-сервісу Easy Сon;
відповідача - керівник Трофимишин К.В. (паспорт АВ667191 від 29.11.2005р.);
- Кущ К.Ф. (довіренність від 01.12.2020р.);
- Лукашенко Ю.І. (довіреність від 01.12.2020р.);
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу ПрАТ "Жежелівський кар`єр" на рішення господарського суду Вінницької області від 01 грудня 2020 року, суддя Колбасов Ф.Ф., м. Вінниця, повний текст складено 10 грудня 2020 року, у справі
за позовом керівника Калинівської місцевої прокуратури в особі Державної екологічної інспекції у Вінницькій області
до Приватного акціонерного товариства "Жежелівський кар`єр"
про стягнення 2 307 431,10 грн. - збитків, завданих державі внаслідок самовільного користування надрами
Судом роз`яснено представникам сторін права та обов`язки, передбачені ст. ст. 42, 46 ГПК України. Клопотання про відвід суддів не заявлялось.
ВСТАНОВИВ:
25 травня 2020 року, керівник Калинівської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом в інтересах держави, в особі Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до ПрАТ "Жежелівський кар`єр" про стягнення 2 307 431,10 грн. - збитків, завданих державі внаслідок самовільного користування надрами. (т.1 а.с.1-9)
01 грудня 2020 року, рішенням господарського суду Вінницької області даний позов було задоволено та стягнуто з відповідача на користь позивача матеріальні збитки, завдані внаслідок самовільного користування надрами на суму 2 307 431,10 грн., а також 34 611,47 грн. - судового збору. (т.2 а.с.61-76)
ПрАТ "Жежелівський кар`єр", у своїй апеляційній скарзі просить рішення скасувати та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити, вважаючи, що прийняті судом висновки не відповідають обставинам справи, а також порушено норми матеріального права, оскільки на дату здійснення видобування корисних копалин (15 листопада 2018 року), відповідачу не було відомо про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року, яке надійшло до товариства лише 16 листопада 2018 року.
Вважає, що розміщення інформації на офіційному веб-сайті спрямоване на інформування громадськості і не являється способом взаємодії (інформування) між відповідачем та Державною службою геології та надр України, тим більше, що такий спосіб інформування відповідача не передбачений Угодою, укладеною між сторонами.
Крім того, абз.6 ч.2 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" зобов`язує органи державного нагляду та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) ознайомити керівника суб`єкта господарювання з результатами державного нагляду.
Також, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 17 вересня 2019 року, у справі №120/1463/19-а, встановлено, що кар`єром було усунуто порушення, вказані у Приписі №538-14/06 від 06 липня 2018 року, про що листом №507 від 29 серпня 2018 року повідомлено Держгеонадра України і дана обставина вказує на відсутність в його діях вини.
Оприлюднення наказу Держгеонадра №405 від 31 жовтня 2018 року саме 05 листопада 2018 року, вважає, не підтверджене належними доказами, а в матеріалах справи міститься наказ про розміщення на офіційному веб-сайті Державної служби геології та надр України наказу Держгеонадр №405 від 31 жовтня 2018 року, що не являється тотожнім факту розміщення.
Державна екологічна інспекція у Вінницькій області у своєму відзиві на апеляційну скаргу вважає подану апеляційну скаргу необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає, а рішення суду першої інстанції прийняте у відповідності до норм матеріального і процесуального права, оскільки відповідачем не спростовано факт порушення ним природоохоронного законодавства: добування корисних копалин без спеціального дозволу, внаслідок чого державі було завдано збитків на суму 2 307 431,10 грн.
Держгеонадра України під час проведення перевірки ПрАТ "Жежелівський кар`єр" було виявлено порушення та складено Припис №538-14/06 від 06 липня 2018 року. Їх неусунення у відведений термін стало причиною зупинки дії спеціального дозволу. Таким чином, підприємству було відомо, що неусунення порушень у встановлений термін призведе в найближчий час до зупинки дії спеціального дозволу, але всупереч цьому проводилось видобування граніту.
Твердження відповідача, що розміщення на офіційному вебсайті Держгеонадр Наказу від 31 жовтня 2018 року №405 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами ПрАТ "Жежелівський кар`єр" несе лише інформаційний характер та не передбачене Угодою є помилковими тому, що застосування Держгеонадра України офіційного вебсайту та розміщення на ньому інформації, що стосується надрокористувачів, є обов`язковою до виконання.
Крім того, помилковими вважає твердження відповідача щодо неправильності проведеного розрахунку збитків, завданих навколишньому природному середовищу, оскільки "Методикою визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного користування надрами" не вказано, яку величину мінімальної заробітної плати слід застосовувати: на час виявлення чи на час вчинення правопорушення.
Керівник Калинівської місцевої прокуратури у своєму відзиві на апеляційну скаргу, також, вважає подану апеляційну скаргу необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає, а рішення суду першої інстанції прийняте у відповідності до норм матеріального і процесуального права, оскільки відносини між дозвільним органом (Держгеонадра України) та суб`єктом господарювання (ПрАТ "Жежелівський кар`єр") регулюються Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та "Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року, п.24 якого передбачено, що наказ Держгеонадр України про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщується протягом 5 робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу.
Іншого порядку повідомлення суб`єкта господарювання про зупинення дії дозволу чинним законодавством не передбачено.
Посилання відповідача на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 17 вересня 2019 року у справі №120/1463/19-а, є безпідставним тому, що даним рішенням було встановлено п`ять порушень ПрАТ "Жежелівський кар`єр" усунуто упродовж 2018 року, однак, на момент відкриття провадження у даній справі (27 травня 2019 року), одне порушення залишалось не усунутим, а саме - невідповідність робочого проекту розробки родовища фактичним показникам гірничо-геологічних умов, у зв`язку з повного переоцінкою запасів гранітів Північної і Південної ділянки Жежелівського родовища гранітів відповідно до Протоколу ДКЗ України №3699 від 03 листопада 2016.
18 січня 2021 року, ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду було відкрито апеляційне провадження за скаргою ПрАТ "Жежелівський кар`єр" та призначено її розгляд на 03 лютого 2021 року.
03 січня і 08 лютого 2021 року, ухвалами Північно-західного апеляційного господарського суду було оголошено перерву в судовому засіданні до 22 лютого 2021 року, засідання вирішено проводити в режимі відеоконференції.
22 лютого 2021 року, у судовому засіданні представники сторін підтримали свої доводи і заперечення, викладені в апеляційних скаргах.
Колегія суддів, заслухавши доповідь головуючого, пояснення прокурора і представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши повноту з`ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, дослідивши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права встановила, що:
28 грудня 1996 року, ПрАТ "Жежелівський кар`єр" було видано Спеціальний дозвіл на користування надрами №735 з метою видобування граніту ділянки Північного, придатного для видобування блоків та виробництва з них плит і облицювальних виробів, відходи та порушення вивітрюванням граніти придатні для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового; видобування граніту ділянки Південного, придатного для виробництва щебеню для будівельних робіт в якості заповнювача важких бетонів, для баластного шару залізничної колії та каменю та каменю побутового, відсіви від дроблення гранітів придатні для благоустрою, рекультивації та планування.
06 березня 2018 року, між Державною службою геології та надр України та ПрАТ "Жежелівський кар`єр" було укладено Угоду №735 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною (додатком) Спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року, згідно умов якої Держгеонадра надало надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин (Вінницька область, Козятинський район, с. Жежелів), а надрокористувач зобов`язався виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства. (т.1 а.с.100-105)
Відповідно до п.5.1. Угоди, Держгеонадра має право, зокрема, проводити державний геологічний контроль відповідно до діючого законодавства; притягувати надрокористувача відповідно до діючого законодавства і умов цієї Угоди до відповідальності, у тому числі, зупиняти дію дозволу або припиняти право користування надрами шляхом анулювання дозволу в установленому порядку.
При виконанні робіт відповідно до умов цієї Угоди надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому у користування ділянці робіт, передбачених дозволом, після зупинення дії дозволу або анулювання дозволу (п.5.3. Угоди).
Також, при виконанні робіт відповідно до дозволу та умов цієї Угоди надрокористувач має право укладати договори з підрядними організаціями. надрокористувач несе відповідальність за дотримання підрядником умов користування надрами відповідно до вимог чинного законодавства (п.5.5. Угоди).
Держгеонадра у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами має право, зокрема, зупинити дію дозволу у випадках передбачених п.22 Порядку (п.6.4. Угоди).
Дія дозволу поновлюється Держгеонадрами за умови: усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення дії дозволу; сплата сум фінансових санкцій, застосованих у зв`язку з зупиненням дії дозволу (п.6.5. Угоди).
Дія цієї Угоди автоматично зупиняється, в частині виконання робіт, передбачених дозволом, або поновлюється у випадку зупинення або поновлення дії дозволу.
Державною службою геології та надр України було повідомлено ПрАТ "Жежелівський кар`єр" про проведення у строк з 18 червня по 02 липня 2018 року планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ПрАТ "Жежелівський кар`єр", якому наданий спеціальний дозвіл на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року. (т.1 а.с.203)
15 червня 2018 року, посадовим особам Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України та залученому спеціалісту було видано направлення №412-14/06 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ПрАТ "Жежелівський кар`єр", якому наданий Спеціальний дозвіл на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року. (т.1 а.с.204)
02 липня 2018 року, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) ПрАТ "Жежелівський кар`єр" /Акт №03-03/26/218-34/п/, за результатами якої складено Припис №538-14/06 від 06 липня 2018 року з детальним зазначенням виявлених порушень, які слід було усунути до 13 серпня 2018 року та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. (т.1 а.с.205-217)
29 серпня 2018 року, ПрАТ "Жежелівський кар`єр" листом №507 повідомило Держгеонадра України про усунення порушень та надало на підтвердження наступні документи:
- копії актів про надання гірничого відводу №3345, №3346 від 07 червня 2018 року та маркшейдерську документацію;
- копії протоколу погодження Плану розвитку на 2017 та 2018 роки;
- копії Договору на виконання коригування робочого проекту розробки ділянки Північна та Південна Жежелівського родовища гранітів;
- копії акту прийомки передачі Північної та Південної ділянки Жежелівського родовища гранітів у промислове освоєння, відповідно до Протоколу ДЗК України від 03 листопада 2016 №3699;
- копії маркшейдерської документації щодо списання та руху записів. (т.2 а.с.14)
31 жовтня 2018 року, наказом Державної служби геології та надр України №405 від у зв`язку з порушенням ПрАТ "Жежелівський кар`єр" ст.ст. 24, 40, 51 Кодексу України про надра, абз.3 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" зупинено дію Спеціального дозволу №735 від 28 грудня 1996 року на користування надрами та надано термін для усунення порушень. (т.2 а.с.131-132)
Згідно офіційного веб-сайту Державної служби геології та надр України наказ про зупинення дії наданого ПрАТ "Жежелівський кар`єр" спеціального дозволу на користування надрами №405 від 31 жовтня 2018 року було оприлюднено на офіційному веб-сайті Державної служби геології та надр України, що підтверджується завданням на розміщення інформації на веб-сайті Державної служби геології та надр України від 05 листопада 2018 року. (т.2 а.с.39)
13 листопада 2018 року, Держгеонадра надіслало ПрАТ "Жежелівський кар`єр" лист №22486/03/14-18 від 09 листопада 2018 року, в якому повідомило, що наказом від 31 жовтня 2018 року №405 зупинено дію Спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року, наданого ПрАТ "Жежелівський кар`єр" з метою видобування граніту ділянки Південна та Північна родовища Жежелівське, у зв`язку з не усуненням порушень, виявлених під час проведення перевірки Центральним міжрегіональним відділом Держгеонадр. Надрокористувачу та надано 30 календарних днів для усунення порушень, інформацію про усунення яких необхідно надати до Центрального міжрегіонального відділу Держгеонадр, а у разі ненадання інформації у визначений термін буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами в установленому законодавством порядку. (т.1 а.с.90-91)
15 листопада 2018 року, за Актом приймання-здачі робіт №176-ВР/2018, складеного між ПрАТ "Жежелівський кар`єр", як замовником, з філією "Карпативибухпром" ДП "НВО "Павлоградський хімічний завод", як підрядником, на підставі Договору №42/18 від 03 серпня 2018 року, товариство замовило, а підрядник здійснив вибухові роботи по видобутку блочного каменю в кількості 692 м3, на суму 111 066,00 грн. (т.1 а.с.44)
16 листопада 2018 року, ПрАТ "Жежелівський кар`єр" отримало лист Держгеонадра України №22486/03/14-18 від 09 листопада 2018 року, яким повідомлялось, що наказом від 31 жовтня 2018 року №405 зупинено дію Спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року. (т.1 а.с.90-91)
02 січня 2019 року, листом №2, ПрАТ "Жежелівський кар"єр" повторно повідомило начальника Центрального міжрегіонального відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра України про виконання Припису №538-14/06 від 06 липня 2018 року та надало матеріали на підтвердження факту усунення порушень, а саме:
- копії актів про надання гірничого відводу №3345 від 07 червня 2018 року, №3346 від 07 червня 2018 року та маркшейдерську документацію;
- примірник протоколу погодження Плану розвитку на 2018 року;
- копію договору та проект на виконання коригування робочого проекту розробки Ділянки Північна та Південна Жежелівського родовища гранітів;
- копію акту прийомки-передачі Північної та Південної ділянки Жежелівського родовища гранітів у промислове освоєння, відповідно до протоколу ДКЗ України від 03 листопада 2016 року №3699;
- копії маркшейдерської документації щодо списання та руху запасів. (т.1 а.с.218-237)
17 вересня 2019 року, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду було відмовлено у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до ПрАТ "Жежелівський кар`єр" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року. (т.2 а.с.8-13)
Даним рішенням, зокрема, було встановлено, що відповідачем усунуто порушення, вказані у Приписі №538-14/06 від 06 липня 2018 року.
З 21 січня по 03 лютого 2020 року, на підставі наказу начальника Державної екологічної інспекції у Вінницькій області №22-П "Про проведення планової перевірки" від 20 січня 2020 року, працівниками ДЕІ у Вінницькій області було проведено перевірку додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища у господарській діяльності ПрАТ "Жежелівський кар`єр" та встановлено, що останнім не дотримуються вимоги Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" і Кодексу України про надра. (т.1 а.с.21)
27 січня 2020 року, за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та було встановлено, що ПрАТ "Жежелівський кар`єр" спеціалізується на видобуванні корисних копалин (граніту) та виробництві будівельних матеріалів із них: каменю бутового, щебеню та відсіву.
Відповідно до постанови Кабінету міністрів України "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Державною екологічною інспекцією" №182 від 06 березня 2019 року, діяльність суб`єкта господарювання відноситься до високого ступеню ризику (80 балів).
ПрАТ "Жежелівський кар`єр" здійснює користування надрами для видобування корисних копалин на Жежелівському родовищі (ділянка "Північна" та "Південна"), яке розташоване у Козятинському районі на південно-східній частині околиці с. Жежелів. Ліцензійна площа родовища складає 54,9 га. Основною корисною копалиною родовища є граніти та граніти, порушені вивітрюванням. Мета користування надрами: видобування граніту ділянки "Північна", придатного для видобування блоків та виробництва плит і облицювальних виробів з них та видобування граніту ділянки "Південна" придатного для виробництва щебеню, каменю бутового та відсів від дроблення гранітів.
Наявний Спеціальний дозвіл на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року з терміном дії до 28 грудня 2016 року. Термін дії спеціального дозволу продовжено від 06 березня 2018 року на 20 років - до 28 грудня 2036 року.
Відповідно до довідки щодо спеціального дозволу та його дії, розміщеного на офіційному сайті Державної служби геології та надр України, у період з 31 жовтня 2018 року по 28 листопада 2019 року дію спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року було зупинено. (т.1 а.с.42-43)
Видобування корисних копалин ПрАТ "Жежелівський кар`єр" здійснює шляхом проведення вибухових робіт. Послуги по виробництву вибухових робіт підприємству надає філія "Карпативибухпром" ДП "Науково-виробничого об`єднання "Павлоградський хімічний завод" на підставі Договору №42/18 від 03 серпня 2018 року. /Акт №040/ВН/.
15 листопада 2018 року користування надрами для видобування граніту на Жежелівському родовищі здійснено підприємством самовільно (в період зупинки дії спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року). При цьому, самовільно видобуто 692 м3 граніту.
В описі порушень вимог законодавства, виявлених за результатом заходу державного нагляду (контролю), серед інших порушень, вказано, що було порушено ч.1 ст. 19 Кодексу України про надра, оскільки відповідно до акту приймання-здачі робіт від 15 листопада 2018 року №176-ВР/2018 підприємством здійснено самовільне користування надрами для видобування граніту на Жежелівському родовищі 15 листопада 2018 року в період зупинки дії Спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року. (т.1 а.с.44)
Примірник Акту перевірки №040/ВН від 27 січня 2020 року отримано 27 січня 2020 року керівником суб`єкта господарювання без будь-яких зауважень та заперечень. (т.1 а.с.22-36)
27 січня 2020 року, Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області на т.в.о. генерального директора ПрАТ "Жежелівський кар`єр" було складено протокол про адміністративне правопорушення №011317 за самовільне користування надрами для видобування граніту на Жежелівському родовищі в період зупинки дії спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року відповідальність за яке передбачена ст. 47 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також ст. 65 Кодексу України про надра. Внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства - самовільного користування надрами, державі заподіяна шкода. (т.1 а.с.40)
03 лютого 2020 року, постановою Державної екологічної інспекції у Вінницькій області, яка не оскаржена, було закрито справу №08/005 про адміністративне правопорушення на підставі ч.1 ст.38 Кодексу України про адміністративні правопорушення, оскільки адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення. (т.1 а.с.41-42)
27 лютого 2020 року, Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області направлено ПрАТ "Жежелівський кар`єр" претензію №782/08 про добровільне відшкодування збитків в сумі 2 307 431,10 грн., завданих внаслідок самовільного користування надрами для видобування граніту (каменю будівельного) 15 листопада 2018 року на Жежелівському родовищі в період зупинки дії спеціального дозволу на користування надрами. Разом з претензією на адресу відповідача також було направлено розрахунок збитків. (т.1 а.с.38)
19 березня 2020 року, ПрАТ "Жежелівський кар`єр" в листі №130 не визнало дану претензію та зазначило, що дійсно Спеціальний дозвіл на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року було зупинено наказом Держгеонадра №405 від 31 жовтня 2018 року, проте товариство дізналось про даний факт лише 16 листопада 2018 року. (т.1 а.с.138-141)
25 травня 2020 року, керівник Калинівської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом в інтересах держави, в особі Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до ПрАТ "Жежелівський кар`єр" про стягнення 2 307 431,10 грн. - збитків, завданих державі внаслідок самовільного користування надрами, з тих підстав, що ПрАТ "Жежелівський кар`єр" в період зупинки дії спеціального дозволу на користування надрами провело видобування граніту чим заподіяло збитків на вказану суму. (т.1 а.с.2-9)
12 червня 2020 року, ПрАТ "Жежелівський кар`єр" звернулось до суду з клопотанням про залишення позову без розгляду на підставі ч.1 ст. 226 ГПК України, оскільки у прокурора відсутні законні підстави для представництва інтересів держави. (т.1 а.с.80-81)
01 грудня 2020 року, рішенням господарського суду Вінницької області даний позов було задоволено та стягнуто з відповідача на користь позивача матеріальні збитки, завдані внаслідок самовільного користування надрами на суму 2 307 431,10 грн., а також 34 611,47 грн. - судового збору. (т.2 а.с.61-76)
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід задоволити з огляду на наступне.
Згідно ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання іншою особою.
Захист свого особистого немайнового або майнового права та інтересу в суді кожна особа вправі здійснювати шляхом звернення з позовом, предмет якого або кореспондує з способами захисту, визначеними у ст. 16 ЦК України, договором або іншим законом.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, визначених законом.
Відповідно до ч.4 ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: - в чому полягає порушення інтересів держави, - необхідність їх захисту, - визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає - орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Стаття 23 Закону України "Про прокуратуру" визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 травня 2020 року у справі №912/2385/18 визначила, що бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Відсутність обов`язку прокурора подавати докази на підтвердження причин бездіяльності органу чи його неможливості самостійно звернутися до суду, висловлена Великою Палатою Верховного Суду від 26 червня 2019 року у справі №587/430/16-ц.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване ним порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Державна екологічна інспекція у Вінницькій області в листі на запит Калинівської місцевої прокуратури від 16 квітня 2020 року повідомила про те, що Інспекція не зверталася до суду з позовом до ПрАТ "Жежелівський кар`єр" про стягнення збитків, завданих внаслідок порушення природоохоронного законодавства через відсутність фінансування по оплаті судового збору. (т.1 а.с.20)
З матеріалів справи вбачається, що прокурор звернувся до позивача із повідомленням №34-976 від 27 квітня 2020 року (т.1 а.с.45) про намір звернутися з даним позовом, чим дотримав вимоги ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Оскільки позивачем не вчинено жодних дій з даного приводу, а також ним не оспорюються ним підстави для представництва, 25 травня 2020 року керівник Калинівської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави, в особі інспекції до ПрАТ "Жежелівський кар`єр" про стягнення збитків, завданих державі самовільним користуванням надрами. Позивач підтримав позов прокурора, тому суд приходить до висновку про обґрунтованість звернення прокурора до суду із даним позовом.
Відповідно до ст. 19 Кодексу України "Про надра", надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Відповідно до ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", в порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.
Стаття 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлює економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачає відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні та фізичні особи та особи без громадянства зобов`язані відшкодувати шкоду, завдану внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Згідно ст. 67 Кодексу України "Про надра" підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст. 1 Указу Президента "Про Положення про Державну службу геології та надр України" №391/2011 від 06 квітня 2011 року, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Так, на Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України. /п.18 ст. 4 Указу Президента №391/2011)
Згідно п.1.2 "Методики визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного користування надрами", затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №303 від 29 серпня 2011 року, самовільне користування надрами це - користування надрами за відсутності дозвільної документації на користування надрами, передбаченої законом.
Як встановлено з матеріалів справи, ПрАТ "Жежелівський кар`єр", в період зупинки дії спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року, а саме: 15 листопада 2018 року, здійснило видобування граніту в об`ємі 692 м3, що було встановлено за результатами здійсненого Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів /акт №040/ВН від 27 січня 2020 року/.
Відповідно до ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Таким чином, підставою для настання цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, що включає в себе певні елементи: шкода, протиправність поведінки особи, яка заподіяла шкоду, причинний зв`язок між ними та вина.
Позивач і прокурор, як на протиправність поведінки, вказують на те, що відповідачем не було виконано Припис про усунення виявлених під час перевірки порушень №538-14/06 від 06 липня 2018 року та виявлені ним порушення не були усунуті, у зв`язку з чим було зупинено дію Спеціального дозволу на користування надрами №735 від 28 грудня 1996 року, інформацію про зупинення якого було опубліковано на офіційному веб-сайті Державної служби геології та надр України, однак товариство в період зупинки дії цього дозволу видобуло 692 м3 граніту, чим державі завдано матеріальні збитки у розмірі 2 307 431,10 грн.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, після винесення Припису №538-14/06 від 06 липня 2018 року, ПрАТ "Жежелівський кар`єр" листом №507 від 29 серпня 2018 року повідомило Держгеонадра України про усунення порушень та надало документи на підтвердження виявлених порушень, які залишені позивачем поза увагою (не надано відповіді).
В своєму рішенні Вінницький окружний адміністративний суд у справі №120/1463/19-а від 17 вересня 2019 року, відмовляючи у позові Державної служби геології та надр України до ПрАТ Жежелівський кар`єр" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, проаналізував кожне окреме порушення, вказане у Приписі №538-14/06 від 06 липня 2018 року та дійшов висновку, що ПрАТ "Жежелівський кар`єр" усунув порушення відображені у приписі, і 29 серпня 2018 року повідомив про це Держгеонадра України, а тому відсутні підстави для анулювання спеціального дозволу.
Дане рішення не оскаржувалось та набрало законної сили.
Частиною 4 ст. 75 ГПК України встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Посилання прокурора на те, що відповідачем, на час зупинення спеціального дозволу, було усунуто не всі порушення зазначені в приписі, колегією суддів оцінюються критично та відхиляються як безпідставні, оскільки обставини виконання Спеціального припису №538 від 06 липня 2018 року вже були предметом розгляду та дослідження адміністративного суду між тими ж сторонами, у зазначеній вище адміністративні справі №120/1463/19-а, а тому, відповідно до ч.4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в цій справі не можуть доказуватися при розгляді спору по даній справі про стягнення збитків, завданих державі внаслідок самовільного користування надрами.
У матеріалах справи відсутні будь-які докази того, що Державна екологічна інспекція у Вінницькій області у період з отримання листа від 29 серпня 2018 року до винесення наказу від 31 жовтня 2018 року, повідомляла ПрАТ "Жежелівський кар`єр" про неповне усунення порушень, зазначених у Приписі №538-14/06 від 06 липня 2018 року, тому у відповідача були відсутні підстави вважати про майбутню зупинку дії Спеціального дозволу через невиконання порушень винесеного Припису.
Таким чином, 31 жовтня 2018 року, на час прийняття наказу Державною службою геології та надр України №405 про зупинення ПрАТ "Жежелівський кар`єр" дії Спеціального дозволу №735 на користування надрами, були відсутні порушення, які зазначались в Приписі №538-14/06 від 06 липня 2018 року і слугували підставою для винесення зазначеного наказу /пп.1, 4 п.22 "Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року/.
Крім того, лист з повідомленням про наявність наказу від 31 жовтня 2018 року про зупинення ПрАТ "Жежелівський кар`єр" дії спеціального дозволу, був отриманий товариством лише 16 листопада 2018 року, тобто після здійснення спірного видобутку граніту.
Посилання позивача та прокурора на те, що даний наказ про зупинення дії спеціального дозволу був оприлюднений на веб-сайті Держгеонадра України і дане оприлюднення є обов`язком відповідачу до виконання і іншого порядку повідомлення законодавством не передбачено, колегія суддів оцінює критично і відхиляє як безпідставні та зазначає, що дійсно пп.7 п.24 "Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", наказ Держгеонадра України про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщується протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу, що відповідає вимогам ч.3 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", якою органи державного нагляду (контролю) зобов`язані оприлюднювати на своїх офіційних веб-сайтах нормативно-правові акти, дотримання яких перевіряється під час здійснення заходів державного нагляду (контролю).
Однак, таке оприлюднення не є повідомленням чи ознайомленням, в нашому випадку, відповідача з прийнятими нормативно-правовими актами /наказом про зупинення дії спеціального дозволу/, а є вимогою закону, оскільки за вимогами абз.2 ч.3 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", здійснення заходів державного нагляду (контролю) без оприлюднення нормативно-правових актів, дотримання яких перевіряється під час здійснення таких заходів, забороняється.
Тобто, без оприлюднення на офіційному веб-сайті Держгеонадра України наказу №405 про зупинення дії Спеціального дозволу №735 на користування ПрАТ "Жежелівський кар`єр" надрами, було б неможливо проведення Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог щодо зупинення діяльності на використання надр.
Пунктом 7.3 Угоди №735 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, укладеною 06 березня 2018 року між Державною службою геології та надр України та ПрАТ "Жежелівський кар`єр" покладався обов`язок на Держгеонадра України по своєчасному інформуванні відповідача з питань, які віднесені до його компетенції і виникають стосовно виконання умов Дозволу та положень цієї угоди.
Саме на виконання цього пункту Угоди Держгеонадра України листом №22486/03/14-18 від 09 листопада 2018 року повідомляло ("доводило до відома") ПрАТ "Жежелівський кар`єр", що наказом №405 від 31 жовтня 2018 року зупинено дію Спеціального дозволу №735 на користування надрами від 28 грудня 1996 року.
Таким чином, враховуючи, що на час видачі наказу №405 від 31 жовтня 2018 року про зупинення спеціального дозволу відповідач усунув зазначені в Приписі №538-14/06 від 06 липня 2018 року порушення, і про існування вказаного наказу був повідомлений /проінформований/ лише 16 листопада 2018 року, тобто усвідомлюючи, що ним усунуто виявлені перевіркою порушення та не отримавши будь-яких заперечень з приводу правильності їх виконання, мав правомірні сподівання на безперешкодне, в рамках укладеної Угоди №735 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 06 березня 2018 року, проведення господарської діяльності з користування надрами, не сподіваючись на існування заборони для проведення цих робіт, а тому колегія суддів вважає, що в діях ПрАТ "Жежелівський кар`єр" відсутня вина у невиконанні цього наказу.
Оскільки відсутність хоча б одного з елементів складу правопорушення виключає цивільно-правову відповідальність, то відсутні підстави стягнення з відповідача, заявлені позивачем збитки у розмірі 2 307 431,10 грн., саме через відсутність у діях останнього вини, то відсутні підстави і для задоволення заявлення позовних вимог.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право повністю чи частково скасувати судове рішення та прийняти нове рішення.
Згідно ст.ст. 74, 77 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
На підставі наведеного, ознайомившись з матеріалами справи, оцінивши докази, надані сторонами, перевіривши об`єктивність прийняття рішення судом першої інстанції, судова колегія приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задоволити, рішення Господарського суду Вінницької області від 01 грудня 2020 року скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову про стягнення, завданих державі внаслідок самовільного користування надрами.
Керуючись ст.ст. 129, 269-276, 277, 281-284 ГПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Жежелівський кар`єр" - задоволити.
Рішення Господарського суду Вінницької області від 01 грудня 2020 року у справі №902/530/20 - скасувати.
Прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.
Матеріали справи №902/530/20 повернути Господарському суду Вінницької області.
Головуючий суддя Дужич С.П.
Суддя Коломис В.В.
Суддя Саврій В.А.