open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №198/565/20

Номер провадження 1-кп/0198/2/21

01.03.2021

УХВАЛА

01.03.2021

року Юр`ївський районний суд Дніпропетровської області у складі судді ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , захисника-адвоката ОСОБА_4 , представника потерпілого ОСОБА_5 , обвинуваченої ОСОБА_6 розглянувши у відкритому судовому засіданні в Юр`ївському районному суді Дніпропетровської області кримінальне провадження №42017041880000001 внесене в ЄРДР 05.01.2017 року за звинуваченням

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка мешкає по АДРЕСА_1 , громадянки України, із вищою освітою, вдови, працює начальником Управління Державної казначейської служби України в Юр`ївському районі Дніпропетровської області, не судима,

у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України,

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до обвинувального акту, затвердженого прокурором 17.11.2020 року та звернутого до суду, ОСОБА_6 звинувачується у службовій недбалості, а саме:

Так, статтею 19 Конституції України передбачено: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень ст.43 Бюджетного кодексу України, Казначейське обслуговування бюджетних коштів передбачає: розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства; контроль за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, реєстрації взятих бюджетних зобов`язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов`язаннями.

Частиною 2 ст.57 Бюджетного кодексу України передбачено, що на кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду Державного бюджету, та щодо субвенцій із спеціального фонду Державного бюджету на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення. У разі відсутності відповідних бюджетних призначень на наступний бюджетний період залишки коштів спеціального фонду перераховуються до загального фонду Державного бюджету.

Частиною 4 ст.48 Бюджетного кодексу України передбачено, що зобов`язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов`язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно дочастини шостоїцієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов`язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов`язань не здійснюються.

Частиною 5 ст.48 Бюджетного кодексу України передбачено, що Казначейство України здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів і відображає їх у звітності про виконання бюджету. При реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань здійснюється перевірка відповідності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми.

Відповідно до «Положення про управління Державної казначейської служби України в Юр`ївському районі Дніпропетровської області» далі (Положення), що затверджена Наказом Державної казначейської служби України №120 від 21.11.2011 року, зареєстрованого в Державному реєстрі юридичних осіб за №122110200000002743 від 23.12.2011 року, Управління Державної казначейської служби України в Юр`ївському районі Дніпропетровської області є територіальним органом Державної казначейської служби України.

Згідно зі ст.629 ЦК України від 16.01.2003 року №435-ІV, договір є обов`язковим до виконання.

Також, відповідно до ст.526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору.

Згідно із зазначеним вище Положенням, Управління відповідно до покладених на нього завдань:

-здійснює через систему електронних платежів Національного Банку України розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операцій з коштами бюджетів;

-здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов`язань розпорядників та одержувачів бюджетних коштів і відображає їх у звітності про виконання бюджету;

-забезпечує організацію та координацію діяльності головних бухгалтерів бюджетних установ та контроль за виконанням ними своїх повноважень шляхом оцінки їх діяльності;

-веде бухгалтерський облік усіх операцій з виконання державних та місцевих бюджетів.

Окрім того, у межах повноважень Управління, здійснює контроль:

-за закупівлею товарів, робіт і послуг за державні кошти при здійсненні розрахунково-касового обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства;

-зупиняє операції з бюджетними коштами та ініціює зупинення бюджетних асигнувань у разі вчинення учасником бюджетного процесу порушень бюджетного законодавства.

Управління казначейства з метою організації своєї діяльності:

-забезпечує ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів.

Також, відповідно до Положення, начальник Управління Казначейства Юр`ївського району Дніпропетровської області:

-здійснює контроль управлінням Казначейством, несе персональну відповідальність за організацію та результати роботи його діяльності;

-організовує та забезпечує виконання управлінням Казначейства відповідних актів законодавства, наказів Міністерства фінансів України, організацій розпорядчого характеру, доручень Міністерств, наказів Державної казначейської служби України, наказів Головного управління Казначейств.

Згідно наказу голови Державної казначейської служби України №1099к від 20.12.2011 року ОСОБА_6 призначено на посаду начальника управління Державної казначейської служби України в Юр`ївському районі Дніпропетровської області.

У зв`язку з чим ОСОБА_6 , перебуваючи на посаді начальника управління Державної казначейської служби України в Юр`ївському районі Дніпропетровської області (далі УДКСУ в Юр`ївському районі Дніпропетровської області), з грудня 2013 року була наділена організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями і відповідно до ч.3 ст.18 КК України на момент скоєння кримінального правопорушення була службовою особою.

Начальник управління ДКСУ в Юр`ївському районі Дніпропетровської області ОСОБА_6 , будучи службовою особою, вчинила службову недбалість за наступних обставин.

07.06.2013 року між відділом освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області, в особі начальника ОСОБА_7 (замовник) та ТОВ НВП «Южспецхіммаш», в особі ОСОБА_8 (генпідрядник) укладено договір №07/06-2013 (далі Договір) на виконання робіт по об`єкту «Капітальний ремонт Варварівської СЗШ І-ІІІ ступенів», розташованої по вул.Артамонова,16 с.Варварівка Юр`ївського району Дніпропетровської області, на суму 1351318,00 гривень.

Капітальний ремонт Варварівської СЗШ І-ІІІ ступенів, розташованої по вул.Артамонова,16 с.Варварівка Юр`ївського району Дніпропетровської області, планувалось провести шляхом співфінансування, а саме: 1630985,00 гривень за рахунок субвенції з Державного бюджету на соціально-економічний розвиток населених пунктів району та коштів районного бюджету у сумі 53428,00 гривень, у тому рахунку на погашення заборгованості за проведення експертизи проекту 3028,00 гривень.

Необхідні кошти для ремонту навчального закладу були виділені у повному обсязі.

Відповідно до умов зазначеного вище Договору, Науково-виробниче підприємство ТОВ НВП «Южспецхіммаш» забезпечує, відповідно до проектної документації та умов Договору, виконання робіт з Капітального ремонту Варварівської СЗШ І-ІІІ ступенів.

Генпідрядник розпочинає виконання робіт з моменту підписання договору.

Початок та закінчення робіт визначається календарним графіком виконання робіт, який є невід`ємною частиною Договору та наводиться у Додатку №1 до Договору.

Відповідно до п.3.1 Договору, договірна ціна відповідає ціні, зазначеній у пропозиції конкурсних торгів Генпідрядника, є твердою і становить 1351318,00 гривень. Якщо фактична вартість закінчених робіт перевищує ціну, яка визначена п.3.1 Договору, всі пов`язані з цим витрати несе Генпідрядник.

Також, відповідно до п.4.2 Договору, Замовник зобов`язаний прийняти в установленому порядку та оплатити виконані роботи.

Згідно з п.4.4 Договору, Генпідрядник зобов`язаний надати Замовнику документи щодо якості та вартості матеріалів і обладнання, яке використовується на об`єкті.

Відповідно до п.10.1 Договору, приймання-передача виконаних робіт оформляється актами виконаних робіт за формою №КБ-2в та довідки за формою №КБ-3. Форма №КБ-2в підписується трьома сторонами: Генпідрядником, Технаглядом, Замовником.

Договором передбачено, що відповідно до п.11.2 Замовник здійснює попередню оплату робіт в порядку та умовах, передбачених постановою КМУ від 09.10.2006 року №1404 «Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» у розмірі, що не перевищує 30% вартості обсягу робіт. Решта оплати здійснюється згідно з актами виконаних робіт та наданого до них рахунку по мірі надходження бюджетних коштів (п.11.3 Договору).

Фінансування робіт проводиться за затвердженим кошторисом (п.11.5 Договору).

Договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2013 року.

В свою чергу, як встановлено досудовим розслідуванням, Договір зареєстровано та взято на облік в Управлінні Державної казначейської служби України в Юр`ївському районі Дніпропетровської області 11.06.2013 року, про що свідчить штамп на останньому аркуші Договору.

По вищезазначеному Договору, ТОВ НВП «Южспецхіммаш», відповідно до актів виконаних робіт форма №КБ-2в, виконано роботи на загальну суму 1351260,74 гривень (з ПДВ), які прийнято та підписано Замовником без зауважень, а саме: 1) акт від 12.08.2013 року №1 на суму 592145,09 гривень; 2) акт від 11.10.2013 року №2 на суму 425507,23 гривень; 3) акт від 06.12.2013 року №3 на суму 333608,42 гривень.

За виконані підрядні роботи відділом освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області за рахунок субвенції з Державного бюджету сплачено ТОВ НВП «Южспецхіммаш» грошові кошти в сумі 490711,00 гривень.

Також досудовим розслідуванням встановлено, що відповідно до виписки по рахунку банку станом на 11.12.2013 року, залишок невикористаної субвенції із спеціального фонду місцевих бюджетів становить 741790,00 гривень.

Станом на 01.12.2013 року залишок неоплаченої суми виконаних робіт по Договору складає 848657,84 гривень.

Разом зтим,як встановленодосудовим розслідуванням,начальник УДКСУв Юр`ївськомурайоні Дніпропетровськоїобласті ОСОБА_6 ,на якувідповідно до«Положення проуправління Державноїказначейської службиУкраїни вЮр`ївському районіДніпропетровської області»покладені обов`язкищодо забезпеченняефективного,результативного іцільового використаннябюджетних коштів;здійснення персональногоконтролю управліннямКазначейства,в томурахунку несенняперсональної відповідальностіза організаціюта результатироботи тадіяльності УДКСУ в Юр`ївському районі Дніпропетровської області, в порушення вимог ст.19 Конституції України, ч.2 ст.57 Бюджетного кодексу України, нехтуючи своїми посадовими обов`язками та несумлінно ставлячись до них, не вжила всіх можливих та необхідних заходів щодо збереження, цільового використання субвенції із спеціального фонду місцевих бюджетів, виділеної відділу освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області на Капітальний ремонт Варварівської СЗШ І-ІІІ ступенів.

ОСОБА_6 достовірно знаючи та усвідомлюючи, що на рахунку відділу освіти ІНФОРМАЦІЯ_2 перебуває, станом на 11.12.2013 року, залишок невикористаної субвенції в сумі 741790,00 гривень, яка повинна бути перерахована ТОВ НВП «Южспецхіммаш» за роботи пов`язані із виконанням капітального ремонту Варварівської СЗШ І-ІІІ ступенів (за Договором від 07.06.2013 року №07/06-2013), окрім того достовірно знаючи, що роботи по ремонту зазначеної вище школи завершені, а строк дії Договору від 07.06.2013 року №07/06-2013 спливає 31.12.2013 року та його не пролонговано, нехтуючи своїми посадовими обов`язками та несумлінно ставлячись до них, не здійснюючи в повній мірі контролю за здійсненням бюджетних повноважень при реєстрації розпорядниками бюджетних коштів, платежів за своїми зобов`язаннями, отримала в УДКСУ в Юр`ївському районі Дніпропетровської області за адресою вул.Леніна,67 смт.Юр`ївка Дніпропетровської області 25.12.2013 року (більш точного часу в ході досудового розслідування встановлено не було) від відділу освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області платіжне доручення №37, яке було підготовлено відділом освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області на вимогу УДКСУ в Юр`ївському районі Дніпропетровської області щодо повернення залишку невикористаної субвенції, на загальну суму 741790,00 гривень, яка повинна була бути використана для розрахунку із ТОВ НВП «Южспецхіммаш» за Договором.

ОСОБА_6 внаслідок несумлінного ставлення до своїх службових обов`язків та відсутності належного відомчого контролю за УДКСУ в Юр`ївському районі Дніпропетровської області, як органу і установи, що відповідає за недопущення учасниками бюджетного процесу порушень бюджетного законодавства, що відповідає та забезпечує організацію і координацію діяльності головних бухгалтерів бюджетних установ та контроль за виконанням ними своїх повноважень, допустила службову недбалість, а саме факт безпідставного списання та повернення невикористаної субвенції, що становить 741790,00 гривень, яка повинна була використана для розрахунку за Капітальний ремонт Варварівської СЗШ І-ІІІ ступенів до Державного бюджету.

ОСОБА_6 ,маючи реальнуможливість тазмогу всилу наданихслужбових повноважень,відповідно до«Положення проуправління Державноїказначейської службиУкраїни вЮр`ївському районіДніпропетровської області»,повинна булавчинити організаційно-розпорядчідії направленіна зупиненняоперації збюджетними коштами,та ініціюватиодночасно питаннязупинення повернення25.12.2013року невикористаноїсубвенції,що становить741790,00гривень доДержавного бюджету,яка повиннабула бутивикористана длярозрахунку закапітальний ремонт Варварівської СЗШ І-ІІІ ступенів до Державного бюджету та повернення її на рахунок відділу освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області, і в подальшому, як цього вимагає ч.2 ст.57 Бюджетного кодексу України, зберегти залишки цих коштів на рахунках спеціального фонду Державного бюджету субвенції, що виділені із спеціального фонду Державного бюджету на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення, як це заздалегідь було передбачено, а саме для розрахунку із ТОВ НВП «Южспецхіммаш».

Внаслідок неналежного виконання своїх службових обов`язків та несумлінного ставлення до них, ОСОБА_6 не вжила всіх необхідних заходів щодо цільового використання субвенції із спеціального фонду місцевого бюджету, виділеної відділу освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області, та в порушення ч.5 ст.48 Бюджетного кодексу України взяті на облік кредиторські зобов`язання Розпорядника (кредиторську заборгованість) не відобразила у державній річній статистиці звітності про виконання бюджету. У зв`язку з чим в період з 2014 2016 роки кошторисні призначення Державного бюджету на вказані цілі не планувались, кошти не виділялись, що призвело до невиконання відділом освіти ІНФОРМАЦІЯ_2 зобов`язань перед ТОВ НВП «Южспецхіммаш».

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2016 року у справі №904/4963/16 за позовом ТОВ НВП «Южспецхіммаш» стягнуто з відділу освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області на користь ТОВ НВП «Южспецхіммаш» 848539,84 гривень основного боргу, 585539,47 гривень інфляційних, 60796,17 гривень 3% річних та 22424,91 гривень судового збору.

Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 17.11.2016 року у справі №904/4963/16 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 29.08.2016 року у справі №904/4963/16 залишено без змін.

Внаслідок несумлінного ставлення до своїх посадових обов`язків, як керівника УДКСУ в Юр`ївському районі Дніпропетровської області, ОСОБА_6 своїми діями допустила факт стягнення з відділу освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області 668760,55 гривень на користь ТОВ НВП «Южспецхіммаш», тим самим допустила факт настання тяжких наслідків для держави в особі відділу освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області у вигляді стягнення коштів за позовом ТОВ НВП «Южспецхіммаш» з місцевого бюджету, яке призвело до заподіяння тяжких наслідків відділу освіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області, що у двісті п`ятдесят і більше разів перевищують неоподаткований мінімум доходів громадян.

Зазначені дії ОСОБА_6 кваліфіковані за ч.2 ст.367 КК України, як службова недбалість, тобто неналежне виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам.

В судовому засіданні захисник ОСОБА_4 подав клопотання про звільнення ОСОБА_6 від кримінальної відповідальності та закриття стосовно неї кримінального провадження у зв`язку із закінченням строків давності, передбачених п.3 ч.1 ст.49 КК України.

Обвинувачена ОСОБА_6 усвідомлюючи наслідки задоволення такого клопотання, а саме те, що звільнення від кримінальної відповідальності у відповідності до ст.49 КК України не є реабілітуючою підставою, підтримала клопотання захисника наголосивши на добровільності і усвідомленні такої позиції.

В судовому засіданні прокурор, представник потерпілого проти задоволення клопотання захисника ОСОБА_4 не заперечували.

Суд, з`ясувавши позицію сторін, дослідивши матеріали справи, вважає клопотання таким, що підлягає задоволенню.

Так, відповідно до ст.44 КК України, особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом. Звільнення від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом, здійснюються виключно судом. Порядок звільнення від кримінальної відповідальності встановлюється законом.

Згідно з п.3 ч.1 ст.49 КК України, особа звільняєтьсявід кримінальноївідповідальності,якщо здня вчиненнянею кримінальногоправопорушення ідо днянабрання вирокомзаконної силиминули такістроки: п`ять років - у разі вчинення нетяжкого злочину, крім випадку, передбаченого у пункті 2 цієї частини.

Часом вчинення кримінального правопорушення визнається час вчинення особою передбаченої законом про кримінальну відповідальність дії або бездіяльності (ч.3 ст.4 КК України).

Як передбачає п.1 ч.2 ст.284 КПК України, кримінальне провадження закривається судом у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.

Частиною 1 ст.285 КПК України встановлено: «особа звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених законом України про кримінальну відповідальність».

Звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення здійснюється судом. Якщо під час здійснення судового провадження щодо провадження, яке надійшло до суду з обвинувальним актом, сторона кримінального провадження звернеться до суду з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності обвинуваченого, суд має невідкладно розглянути таке клопотання (частини 1,4 ст.286 КПК України).

З ч.3 ст.288 КПК України слідує, що суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.

Відповідно до досліджених в судовому засіданні матеріалів кримінального провадження ОСОБА_6 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України.

Злочин у вчиненні якого звинувачується ОСОБА_6 , згідно з ч.4 ст.12 КК України є нетяжким злочином, за вчинення котрого передбачено основне покарання у виді позбавлення волі на строк до п`яти років.

Як вбачаєтьсяз викладенихв обвинувальномуакті фактичнихобставин кримінальногоправопорушення,які прокурорвважав встановленими, ОСОБА_6 звинувачується увчиненні діяння,передбаченого ч.2ст.367КК України,25грудня 2013року,а саме:неналежно виконуючисвої обов`язкита несумлінноставлячись доних,діючи впорушення ч.5ст.48,ч.2ст.57Бюджетного кодексуУкраїни,не вчинилаорганізаційно-розпорядчихдій,спрямованих назупинення операційз бюджетнимикоштами,не ініціювалапитання прозупинення повернення25.12.2013року невикористаноїсубвенції доДержавного бюджетута поверненняїї нарахунок відділуосвіти Юр`ївської РДА Дніпропетровської області, не вчинила заходи щодо збереження залишку субвенції на рахунку спеціального фонду місцевого бюджету для покриття витрат (пов`язаних з виконанням робіт по капітальному ремонту Варварівської СЗШ) у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення розрахунку із ТОВ НВП «Южспецхіммаш» за виконані роботи по капітальному ремонту Варварівської СЗШ. Натомість 25.12.2013 року допустила безпідставне списання та повернення невикористаної субвенції до Державного бюджету, що спричинило тяжкі наслідки.

Одже, згідно обвинувачення, з часу вчинення ОСОБА_6 кримінального правопорушення (25.12.2013 року) сплинуло понад п`ять років.

Слід зазначити,що вматеріалах кримінальногопровадження відсутнівідомості якіб свідчилипро зупиненняабо перериванняперебігу строківдавності,у відповідностідо ч.ч.2,3ст.49КК України.

Постановляючи ухвалу щодо звільнення ОСОБА_6 від кримінальної відповідальності на підставі п.3 ч.1 ст.49 КК України, питання стосовно винуватості ОСОБА_6 у вчиненні інкримінованого їй злочину суд не вирішує. Така позиція ґрунтується на положеннях ст.62 Конституції України та узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, сформованою у рішенні по справі «Грабчук проти України» від 21.09.2006 року (заява №8599/02).

Керуючись ст.ст. 284 ч.2 п.1, 285 ч.1, 286 ч.ч.1,4, 288 ч.3, 350, 369, 370, 371, 372 КПК України, ст.ст. 44, 49 ч.1 п.3 КК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

По кримінальному провадженню за №42017041880000001 за обвинуваченням ОСОБА_6 у вчиненні злочину, передбаченого ч.2 ст.367 КК України, обвинувачену ОСОБА_6 звільнити від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності.

Кримінальне провадження №42017041880000001 за звинуваченням ОСОБА_6 за ч.2 ст.367 КК України закрити.

Запобіжний захід не обрано.

Процесуальні витрати відсутні.

Речові докази зберігати в матеріалах справи.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не буде подано.

На ухвалу протягом семи днів з дня її оголошення може бути подана апеляція до Дніпропетровського апеляційного суду, через Юр`ївський районний суд Дніпропетровської області.

Копію ухвали вручити негайно прокурору, захиснику, обвинуваченій.

Інші учасники судового провадження мають право отримати копію ухвали в суді.

Суддя ОСОБА_1

Джерело: ЄДРСР 95229458
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку