ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2021 року Справа № 160/16902/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горбалінського В.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Фермерського господарства «Наталія» (51256, Дніпропетровська область, Новомосковський район, с. Королівка, вул. Кримьска, 16, код ЄДРПОУ 25533016) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 43145015), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство «Наталія» (далі позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №2150295/25533016 від 19.11.2020 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Наталія» №6 від 28.10.2020 року, днем її фактичного подання.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем було подано на реєстрацію до податкового органу податкову накладну від 28.10.2020 року №6, втім, згідно квитанції податкову накладну було отримано податковим органом, її було прийнято, проте, реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків подати додаткові документи та пояснення, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. На виконання п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем було направлено документи, запитувані відповідачем. Однак, комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав того, що позивачем не надано розрахункових документів та банківських виписок.
Позивач вважає, що рішення відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправними, оскільки підстав для зупинення реєстрації не було. Крім того, первинні документи фінансово-господарської діяльності підприємства та пояснення були подані до податкового органу. Вказані документи повністю підтверджують реальність господарських операцій, за результатами якої складена податкова накладна, яка надіслана для реєстрації. З урахуванням наведеного, рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є протиправним та підлягає скасуванню. З огляду на викладене, просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою суду від 21.12.2020 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд останньої за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
13.01.2021 року адресу суду від відповідача-1 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов письмовий відзив на позовну заяву, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що оскаржуване рішення, яким відмовлено позивачу в реєстрації податкової накладної від 28.10.2020 року №6, складено з підстав ненаданням платником податків копій документів, а саме: відсутні статистичні звіти форми 37-сг, 29-сг; відсутні первинні документи щодо придбання ТМЦ (насіння, паливо, добрива); відсутні акти виконаних робіт згідно договору складського зберігання; відсутні первинні документи щодо реалізації ТМЦ, а саме видаткової накладної (у договорі вказано, що поставка - перша подія п. 5.2 «Щодо взаємовідносин з постачальником ТМЦ»).
На адресу Державної податкової служби України також судом направлялася ухвала про відкриття провадження у справі шляхом електронного зв`язку.
Згідно із ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно положень ст. 126 КАС України відповідач є належно повідомленим про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Фермерське господарство «Наталія» зареєстровано 06.02.1998 року та є платником податку на додану вартість.
Матеріалами справи підтверджено, що між ФГ «Наталія» (постачальник) та ТОВ «Оптімусагро Трейд» (покупець) укладено договір поставки № НМ-85 від 28.10.2020 року.
Відповідно до п. 1.1 вказаного договору постачальник зобов`язується поставити у власність покупця соняшник, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах, передбачених договором.
Загальна кількість товару складає 46,895 т +/- 5 % (п. 3.1 договору).
Загальна сума договору на момент його укладення складає: 736 251,31 грн. +/- 5%, у т.ч. ПДВ - 122 708,55 грн. +/- 5% (п. 3.5 договору).
Згідно з п. 4.1 договору постачальник зобов`язується поставити покупцю товар на умовах EXW -«франко-склад» Новомосковський виробничо-структурний підрозділ ТОВ «Оптімусагро Трейд», що розташований за адресою: Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Погрузна, буд. 4, згідно Інкотермс в редакції 2010 року.
Строк поставки товару - до 28.10.2020 року (п. 4.2 договору).
Датою поставки товару вважається дата переоформлення товару на покупця і видачі підтверджуючих документів зерновим складом (п. 4.5 договору).
Разом з товаром постачальник зобов`язується надати покупцю підписані оригінали наступних документів: видаткову накладну; рахунок на оплату; трьохсторонній акт приймання-передачі (п. 4.6 договору).
Розрахунки за цим договором проводяться шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок постачальника, вказаний у цьому договорі або у наданому рахунку на оплату (п. 5.1 договору).
Відповідно до додаткової угоди № 1 від 28.10.2020 року до договору поставки № НМ-85 від 28.10.2020 року сторони домовились змінити базову ціну товару виклавши пункти 3.2, 3.5 договору в наступній редакції: «3.2. Базова ціна за товар складає: 13 166,85 грн. за 1 тн., ПДВ - 2 633,37 грн за 1 тн. Всього з ПДВ 15 800,22 грн. за 1 тн., за умови відповідності якісним показникам, зазначеним в розділі 2 договору.
3.5. Загальна сума договору складає: 740 951,32 +/- 5%, у тому числі ПДВ - 123 491,89 +/-5% грн.».
Отже, фермерським господарством «Наталія»» було виставлено на ім`я ТОВ «Оптімусагро Трейд» рахунок на оплату № 3 від 28.10.2020 року на загальну суму 740 951,32 грн., в т.ч. ПДВ - 123 491,89 грн.
Крім того, позивачем за наслідками виконання умов договору було складено видаткову накладну № 6 від 28.10.2020 року на товар соняшник на загальну суму 740 951,32 грн., в т.ч. ПДВ - 123 491,89 грн.
Щодо означеної податкової накладної позивачу надійшла квитанція про прийняття податкової накладної та зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст. 201 ПКУ. У зазначеній квитанції зазначено, що коди УКТЗЕД товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
На виконання п.201.16, ст.201 ПК України, після отримання квитанції про зупинення реєстрації спірної податкової накладної, позивачем складено та направлено через систему електронного документообігу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 14.11.2020 року №1/2020.
До вказаного повідомлення було додано: договір №3 НМ складського зберігання від 02.09.2020 року з додатком, складські квитанції та акти на зберігання соняшника, підтвердження перевезення соняшника з поля після збирання на зерновий склад, опис господарської діяльності, ліцензію на зберігання пального від 18.02.2020 року, відомості щодо наявності земельних ділянок, акт на передачу соняшника зі зберігання покупцю від 28.10.2020 року, договір поставки № НМ-85 від 28.10.2020 року з додатками, рахунок на оплату та накладна на соняшник від 28.10.2020 року, банківська виписка з надходженням оплати від покупця частково від 29.10.2020 року, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур, квитанція № 2 до звіту 4-сг (річна).
За результатами розгляду документів комісією регіонального рівня ДПС у Дніпропетровській області було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з тієї підстави, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).
В графі «Додаткова інформація» зазначено: «відсутні статистичні звіти форми 37 сг, 29 сг, відсутні первинні документи щодо придбання ТМЦ (насіння, паливо, добрива), відсутні акти виконаних робіт згідно договору складського зберігання, відсутні первинні документи щодо реалізації ТМЦ, а саме видаткової накладної, в договорі вказано, що поставка -перша подія п. 5.2».
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивачем через систему електронного документообігу було подано до ДПС України скаргу, в якій позивач просив скасувати рішення регіонального рівня та зареєструвати податкову накладну № 6 від 28.10.2020 року.
До скарги було додані додаткові документи, що підтверджують реальність господарської операції, а саме: договір № 3-нм складського зберігання від 02 вересня 2020 р. з додатками; складські квитанції на зберігання, акти на послуги по зберіганню, акт розрахунку про надходження, приймання та зберігання соняшнику за період з початку та до кінця зберігання за вересень - жовтень 2020 р.; товарно-транспортні накладні 4 шт. за 10.09, 11.09, 17.09, 18.09.2020 р. на транспортування соняшника з поля на елеватор для доробки та зберігання; акт №9 на передачу соняшника зі зберігання покупцю від 28.10.2020 року; договір поставки №НМ-85 від 28.10.2020 року; рахунок на оплату покупцю №3 та видаткова накладна №6 на реалізацію соняшника від 28.10.2020 року; банківська виписка з надходженням оплати від покупця частково від 29.10.2020 року; договір купівлі-продажу №60 від 15.11.2019 року; виписка з рахунку про оплату постачальнику за насіння від 15.11.2019 року; акт на оприбуткування продукції врожаю 2020 р. на баланс підприємства № 1/2020 від 30.09.2020 р.; обороно-сальдова відомість по рахунку 27 «готова с/г продукція»; звіт 4-сг (річна). Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур; звіт №37-сг (місячна) Про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 грудня 2020 року з кв. №2; довідка про підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи; ліцензія на зберігання пального 2020 р.; витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 5 шт.; штатний розпис 2020 р.; накладні від постачальників на придбання добрив та дизельного палива на вирощування соняшника врожаю 2020 р.
Проте, Рішенням, комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.12.2020 року № 6629/25533016/2 залишено скаргу без задоволення, рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Відтак, на підставі викладеного, вважаючи свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
Відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).
За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Згідно пункту 1 додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Судом встановлено, що податкова накладна № 6 від 28.10.2020 року, складена ФГ «Наталія» на адресу ТОВ «Оптімусагро Трейд» на товар «соняшник» на кількість 46,895 тон містить код УКТЗЕД 120600.
При цьому, як видно з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної № 6 від 28.10.2020 року є п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій - коди УКТЗЕД товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Таблиця даних платника податку на додану вартість (додаток 5 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних), згідно якої в графі код згідно з УКТЗЕД/ Державним класифікатором продукції та послуг товарів/ послуг (придбання (отримання), ввезення на митну територію України) із даними, зокрема код 1206 також надана до суду.
При цьому, суд звертає увагу, що спірне рішення №2150295/25533016 від 19.11.2020 року вмотивовано ненаданням платником податку копій документів: відсутні статистичні звіти форми 37 сг, 29 сг, відсутні первинні документи щодо придбання ТМЦ (насіння, паливо, добрива), відсутні акти виконаних робіт згідно договору складського зберігання, відсутні первинні документи щодо реалізації ТМЦ.
Проте, як вже встановлювалося судом, як до скарги на спірне рішення так і до суду позивачем було надано: товарно-транспортні накладні 4 шт. за 10.09, 11.09, 17.09, 18.09.2020 р. на транспортування соняшника з поля на елеватор для доробки та зберігання; акт №9 на передачу соняшника зі зберігання покупцю від 28.10.2020 року; договір поставки №НМ-85 від 28.10.2020 року; рахунок на оплату покупцю №3 та видаткова накладна №6 на реалізацію соняшника від 28.10.2020 року; банківська виписка з надходженням оплати від покупця частково від 29.10.2020 року; договір купівлі-продажу №60 від 15.11.2019 року; виписка з рахунку про оплату постачальнику за насіння від 15.11.2019 року; акт на оприбуткування продукції врожаю 2020 р. на баланс підприємства № 1/2020 від 30.09.2020 р.; обороно-сальдова відомість по рахунку 27 «готова с/г продукція»; звіт 4-сг (річна). Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур; звіт №37-сг (місячна) Про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 грудня 2020 року з кв. №2; довідка про підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи; ліцензія на зберігання пального 2020 р.; витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 5 шт.; штатний розпис 2020 р.; накладні від постачальників на придбання добрив та дизельного палива на вирощування соняшника врожаю 2020 р.
Окрім того, судом встановлено, що основним видом господарської діяльності ФГ «Наталія» є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Так, наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, суд вказує, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Судом встановлено, що ФГ «Наталія» подавались до Державної податкової служби України пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації вказаних податкових накладних, що підтверджено повідомленням № 1/2020 від 14.11.2020 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Також первинні документи були подані позивачем разом із скаргою на спірне рішення комісії, що не спростовано відповідачами.
Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, оскільки в спірному рішенні не наведено належного обґрунтування причини відмови в реєстрації податкової накладної, складеної ФГ «Наталія», так як у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було визначено чіткого переліку тих документів, які були зазначені під час складення спірного рішення.
Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.
Таким чином, суд доходить висновку про протиправність спірного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №6 від 28.10.2020 року в порядку, встановленому чинним податковим законодавством України, суд зазначає про таке.
Суд зазначає, що позовні вимоги про зобов`язання вчинити конкретні дії (зареєструвати податкову накладну в ЄРПН), хоча і знаходяться у взаємозв`язку із вимогами про скасування рішень, але мають самостійний характер і можуть бути задоволені, якщо судом перевірено виконання усіх умов, визначених законом, для прийняття такого рішення.
Зазначене кореспондується з вимогами частини четвертої статті 245 КАС України, відповідно до якої у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті (визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії), суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Відповідно до частини першої статті 8 КАС України усі учасники судового процесу є рівними перед законом і судом. Частина перша статті 9 КАС України встановлює, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Довести правомірність своїх дій чи бездіяльності відповідно до принципу офіційності в адміністративному судочинстві зобов`язаний суб`єкт владних повноважень. Разом з тим відповідно до принципу змагальності суб`єкт господарювання зобов`язаний доводити обґрунтованість заперечень проти доводів суб`єкта владних повноважень.
З урахуванням наведеного у взаємозв`язку із статтею 77 КАС України, можна зробити висновок, що у разі надання контролюючим органом доказів, які свідчать, що документи, на підтвердження факту господарської операції, за наслідками якої подано на реєстрацію податкову накладну, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростувати ці доводи.
Так, предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто позивач має довести, що ним було подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної, натомість відповідач має це спростовувати на підтвердження правильності свого рішення із наведенням обґрунтованих доводів, чому надані позивачем документи не були достатніми для реєстрації податкової накладної.
Під час розгляду справи судом встановлено, що доводи відповідача, зазначені у відзиві на позовну заяву, що позивачем не надано первинних документів без яких неможливо встановити факт господарської операції спростовуються змістом позовної заяви та відповіді на відзив та наданиими позивачем, первинними документами, які були надані як до суду, так і до контролюючого органу.
Враховуючи вказане, суд вважає за необхідне зазначити про таке.
Згідно пункту 20 Порядку № 1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Виходячи зі змісту вказаної норми, суд зазначає, що контролюючий орган зобов`язаний провести повторну перевірку всіх документів, визначених пунктом 12 цього Порядку, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили.
Враховуючи встановлені судом обставини справи та виходячи з наведених вище норм, суд вказує, що в даному випадку, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначену податкову накладну є передчасним, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Державної податкової служби України повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної ФГ «Наталія» №6 від 28.10.2020 року в порядку, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно з ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовної заяви.
Керуючись статтями 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Фермерського господарства «Наталія» (51256, Дніпропетровська область, Новомосковський район, с. Королівка, вул. Кримьска, 16, код ЄДРПОУ 25533016) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 43145015), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №2150295/25533016 від 19.11.2020 року;
Зобов`язати Державну податкову службу України повторно розглянути питання щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Наталія» №6 від 28.10.2020 року, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49000, м. Дніпро, вул. Сімферопольска, 17а, код ЄДРПОУ 43145015) на користь Фермерського господарства «Наталія» (51256, Дніпропетровська область, Новомосковський район, с. Королівка, вул. Кримьска, 16, код ЄДРПОУ 25533016) судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.В. Горбалінський