open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 593/106/19Головуючий у 1-й інстанції Данилів О.М. Провадження № 22-ц/817/91/21 Доповідач - Сташків Б.І.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 лютого 2021 року м. Тернопіль

Тернопільський апеляційний суд в складі:

головуючого - Сташків Б.І.

суддів - Хома М. В., Щавурська Н. Б.,

за участю секретаря - Сович Н.А.

та сторін- представника позивача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , представника відповідача Відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради Михальчук Г.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Тернополі цивільну справу № 593/106/19 за апеляційною скаргою Відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради на рішення Бережанського районного суду Тернопільської області від 06 жовтня 2020 року, ухваленого суддею Данилів О.М., повний текст судового рішення складено 12 жовтня 2020 року, у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради, третьої особи на стороні відповідача Бережанської міської ради про визнання незаконним наказу про накладення дисциплінарного стягнення, -

ВСТАНОВИВ:

У січні 2019 року ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до Відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради, третьої особи на стороні відповідача Бережанської міської ради про визнання незаконним наказу про накладення дисциплінарного стягнення.

В обґрунтуванні позовних вимог позивач вказував, що 18 жовтня 2018 року начальником відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради видано наказ № 108-к/тр, згідно якого за невиконання рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради № 549 від 10 травня 2018року «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018-2019 роки», зокрема, за недотримання вимог п.1.4 - встановлення попередньої мережі класів у Бережанській школі-гімназії імені Б. Лепкого та п.6 - закритті пришкільного інтернату, його безпідставно притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани.

Позивач не погоджується із вказаним наказом, вважає, що його дії відповідали вимогам законодавства, порушень трудової дисципліни чи правил внутрішнього трудового розпорядку він не допустив, у зв`язку з чим на його думку, підстав для накладення на нього стягнення у вигляді догани в даному випадку не було.

Зокрема посилався на ст. 53 Конституції України, яка регламентує, що кожен має право на освіту та ст. 37 ЗУ «Про середню освіту», згідно якої органи місцевого самоврядування повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території та створювати умови для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти.

Позивач вказував, що рішенням виконавчого комітету Бережанської міської ради від 10.05.2018р. №549 «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018-2019 роки» було затверджено лише попередню мережу класів у закладах загальної середньої освіти і у відповідності до п. 1.4 зазначено, що у школі-гімназії ім. Б.Лепкого першого і п`ятого класів не буде.

Стверджує, що до нього, як до директора школи, від батьків поступали заяви про зарахування дітей до першого та п`ятого класу, тому він, враховуючи наведені вище норми Конституції України, які є нормами прямої дії, та вимоги чинного законодавства, що регламентують звернення громадян та порядок отримання повної загальної середньої освіти, вважав, що не мав права відмовити батькам в отриманні та реєстрації вказаних заяв. Про надходження таких заяв він повідомляв відповідача та пояснював, що у зв`язку із надходженням заяв та фактом навчання у школі-гімназії іногородніх учнів, які проживатимуть у пришкільному інтернаті, виконати п. 1.4. та п. 6 згаданого рішення він не має законних підстав.

Зазначає, що оскільки будь-яких рекомендацій з приводу виконання вказаних пунктів від відповідача він не отримав, а тому ним були видані накази про зарахування таких учнів до першого та п`ятого класів Бережанської школи-гімназії ім. Б. Лепкого та сформовано відповідні класи. Після надання ним у розпорядження відповідача відомостей про кількість набраних учнів до першого та п`ятого класів Бережанської школи-гімназії ім. Б. Лепкого, рішенням виконавчого комітету Бережанської міської Ради від 06.09.2018 року № 663 «Про затвердження мережі розвитку у м. Бережани на 2018-2019 навчальний рік» було затверджено мережу класів у ввіреному йому навчальному закладі, в тому числі перший та п`ятий клас.Стверджує,що приймаючи вищевказане рішення, Бережанська міська рада фактично визнала той факт, що його дії були законними, оскільки б в іншому випадку мережу класів Бережанської школи-гімназії ім. Б. Лепкого на 2018-2019 навчальний рік не було б затверджено.

Вважає що відповідачем його було зобов`язано, як керівника закладу освіти, порушувати вимоги законодавства, зокрема, ст.ст. 3, 4 ЗУ «Про освіту» та Конституції України, а саме: безпідставно відмовляти батькам у прийнятті їх дітей на навчання у школу-гімназію та перебувати дітям - учням школи у пришкільному інтернаті. Вважає, що наведені обставини свідчать про протиправність вимог відповідача, викладених у рішенні виконавчого комітету Бережанської міської ради від 10.05.2018р. № 549, які на його думку у відповідності до ст. 60 Конституції України він не зобов`язаний був виконувати.

Таким чином, позивач зазначав, що оскільки відповідно до ст. 147 КЗпП України підставою для застосування стягнення у вигляді догани є порушення працівником трудової дисципліни, а підставою притягнення його до дисциплінарної відповідальності в оскаржуваному наказі №108-к\тр від 18 жовтня 2018 року зазначено: невиконання п. 1.4 та п.6 рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 10.05.2018р. №549 «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018-2019 роки», яке у відповідності до наведених норм законодавства він не зобов`язаний був виконувати, а інших законних підстав до притягнення його до дисциплінарної відповідальності, відповідачем не наведено, то вказаний наказ є протиправними.

Вважає, що оскільки його дії відповідали вимогам законодавства, зокрема, ст. 26 ЗУ «Про освіту», трудової дисципліни чи правил внутрішнього розпорядку він не порушував, тому наказ про притягнення його до дисциплінарної відповідальності №108-к\тр від 18 жовтня 2018 року підлягає до скасування .

Рішенням Бережанського районного суду Тернопільської області від 06 жовтня 2020 року позов задоволено.

Наказ №108-к/тр, виданий 18 жовтня 2018 року начальником Відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради Про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 визнано незаконним та скасовано його.

Стягнуто з Відділу освіти молоді і спорту Бережанської міської Ради Тернопільської області на користь держави судовий збір у розмірі 768 гривень 40 копійок.

Не погодившись із вказаним рішенням суду від Відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради поступила апеляційна скарга, в якій відповідач просить рішення суду скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

У доводах апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судом норм матеріального та процесуального права, не врахування усіх обставин справи. Зокрема вказує, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам внесено зміни до формули розрахунку освітньої субвенції. Виконавчим комітетом Бережанської міської ради прийнято рішення № 549 від 10 травня 2018 року «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Рай та Лісники на 2018- 2019 роки», в якому зобов`язано керівників закладів освіти формувати класи з розрахунку 25 дітей на клас. Враховуючи прийняте 30 листопада 2017 року рішення Бережанської міської ради № 760 «Про реорганізацію Бережанської спеціалізованої ЗОШ І-го ступеня із поглибленим вивченням іноземних мов», позивача було зобов`язано вжити заходів щодо ліквідації пришкільного інтернату, оскільки реорганізація Бережанської спеціалізованої ЗОШ І-го ступеня із поглибленим вивченням іноземних мов проводилась шляхом приєднання до Бережанської школи-гімназії ім. Б. Лепкого, а у приміщенні колишнього пришкільного інтернату потрібно було розташувати чотири класи.

Зазначає, що через негативні настрої педагогічних працівників та батьків, діти яких навчалися у ліквідованому закладі, у попередній мережі не зазначалися перший та п`ятий клас, оскільки згідно Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України 16 квітня 2018 року № 367, зарахування учнів в 1 клас здійснюється на підставі заяви батьків до 31 травня, а до 5 класу зараховуються учні, які закінчили четвертий клас, однак раніше у зв`язку із специфікою навчально-виховного процесу у Бережанській школі- гімназії імені Богдана Лепкого четвертого класу не було.

Апелянт вказує, що затверджена попередня мережа не була остаточною і підлягала коригуванню, а зазначене рішення виконавчого комітету було лише підставою для попередження педагогічних працівників закладів освіти про зміну істотних умов праці в бік погіршення (зменшення педагогічного навантаження).

Формування мережі класів відбувалося у відповідності до п.п. 10-22 та п.40 Положення «Про загальноосвітній навчальний заклад», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778 де, окрім іншого зазначається, що мережа класів формується до початку навчального року (до 01 вересня), а отже, остаточне затвердження мережі класів можливе лише після початку навчального року.

Вказує, що для забезпечення конституційного права громадян на освіту, рішенням виконавчого комітету Бережанської міської ради від 06 вересня 2018 року № 663 «Про затвердження мережі розвитку освіти у м. Бережани на 2018-2019 навчальний рік» і було затверджено остаточну мережу класів по фактичній кількості заяв батьків.

Звертає увагу апеляційного суду на те, що суд першої інстанції безпідставно в оскаржуваному рішенні посилається як на доказ на зобов`язання трудового колективу оскаржити рішення органу місцевого самоврядування, оскільки таке рішення до матеріалів справи не долучалось та в судовому засіданні не досліджувалось.

Апелянт зазначає, що саме за неналежне виконання п.п. 1.4 п. 1 та п. 6 рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради № 549 від 10 травня 2018року «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018-2019 навчальний рік», керуючись статтями 21, 147- 149 КЗпП України та п. 9.2. рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради № 663 від 06 вересня 2018 року «Про затвердження мережі розвитку освіти міста Бережани на 2018-2019 навчальний рік» позивача притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани, що відповідає вимогам трудового законодавства.

У судовому засіданні представник відповідача Відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради Михальчук Г.В. підтримала подану апеляційну скаргу, просила її задовольнити, посилаючись на мотиви викладені в ній.

Представник позивача ОСОБА_1 - ОСОБА_2 у судовому засіданні проти поданої апеляційної скарги заперечив, просив її залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вимог, заявлених у суді першої інстанції, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, з огляду на наступне.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що начальником відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської Ради було безпідставно видано наказ від 18 жовтня 2018 року №108-к/тр про притягнення директора Бережанської школи-гімназії ім. Б. Лепкого - ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани за невиконання рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 10.05.2018р. № 549 «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018- 2019 роки», зокрема, за недотримання вимоги щодо п.1.4 - встановлення попередньої мережі класів у Бережанській школі-гімназії ім. Б. Лепкого та п.6 - закриття пришкільного інтернату, так як такі пункти рішення ради не відповідали вимогам закону , були не конкретними, а також дисциплінарне стягнення накладено із порушенням строків передбачених статтею 148 КЗпП України.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції.

У частинах першій, другій та п`ятій статті 263 ЦПК України встановлено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Оскаржуване судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.

Статтями 15, 16 Цивільного кодексу (ЦК) України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ст. 4 Цивільно-процесуального кодексу України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно ст. 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір.

Трудова дисципліна - це система правових норм, що регулюють внутрішній трудовий розпорядок, встановлюють трудові обов`язки працівників та роботодавця, визначають заохочення за успіхи в роботі й відповідальність за невиконання цих обов`язків.

Згідно з частиною першою статті 147 КЗпП України за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано такий захід стягнення як догана.

Відповідно до частини першої статті 148 КЗпП України дисциплінарне стягнення застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення.

Ознакою порушення трудової дисципліни є наявність проступку в діях або бездіяльності працівника.

Дисциплінарний проступок визначається як винне невиконання чи неналежне виконання працівником своїх трудових обов`язків. Складовими дисциплінарного проступку є дії (бездіяльність) працівника; порушення або неналежне виконання покладених на працівника трудових обов`язків; вина працівника; наявність причинного зв`язку між діями (бездіяльністю) і порушенням або неналежним виконанням покладених на працівника трудових обов`язків.

Недоведеність хоча б одного з цих елементів виключає наявність дисциплінарного проступку.

Саме на роботодавцеві лежить обов`язок надати докази фактів винного вчинення працівником дисциплінарного проступку. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати всі обставини, за яких вчинено проступок. Для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності в обов`язковому порядку має бути встановлена вина як одна із важливих ознак порушення трудової дисципліни. За відсутності вини працівник не може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності.

Відповідно до статті 149 КЗпП України до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника.

Отже, при розгляді справ про накладення дисциплінарних стягнень за порушення трудової дисципліни судам необхідно з`ясовувати, в чому конкретно проявилося порушення, чи додержані власником або уповноваженим ним органом передбачені статтями 147-149 КЗпП України правила і порядок застосування дисциплінарного стягнення, зокрема, чи враховані обставини, за яких вчинено проступок.

Для правомірного накладення дисциплінарного стягнення роботодавцем необхідна наявність сукупності таких умов: порушення має стосуватися лише тих обов`язків, які є складовими трудової функції працівника чи випливають з правил внутрішнього трудового розпорядку. Невиконання чи неналежне виконання працівником трудових обов`язків має бути винним, скоєним без поважних причин умисно або з необережності.

Такі вимоги щодо притягнення винної особи до дисциплінарної відповідальності викладені і у постанові Верховного Суду від 22 липня 2020 року у справі за № 554/9493/17.

Судом встановлено, що начальником відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської Ради видано наказ від 18 жовтня 2018 року за №108-к/тр відповідно до якого за невиконання рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 10.05.2018р. № 549 «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018- 2019 роки», зокрема, за недотримання вимоги щодо п.1.4 - встановлення попередньої мережі класів у Бережанській школі-гімназії ім. Б. Лепкого та п.6 - закриття пришкільного інтернату директора Бережанської школи-гімназії ім. Б. Лепкого - ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани.

Як пояснила в судовому засіданні апеляційної інстанції начальник відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради - Михальчук Г.В., що підставою притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності в оскаржуваному наказі №108-к\тр від 18 жовтня 2018 року є невиконання п. 1.4 та п.6 рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 10.05.2018р. № 549 «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018-2019 роки» і п.9.2 рішенням Бережанської міської ради від 06 вересня 2018 року за №663 на неї покладено обов`язок за невиконання п. 1.4 та п.6 рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 10.05.2018р. № 549 притягнути директора Бережанської школи -інтернату ім. Б.Лепкого - ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.

Однак, як вбачається із змісту наказу про накладення дисциплінарного стягнення за №108-к/тр, то наказ не відповідає вимогам трудового законодавства, зокрема у ньому не зазначено, коли мало місце і в чому конкретно полягає порушення позивачем трудових обов`язків, не зазначено, за які порушення накладено дисциплінарне стягнення, не зазначено докази, які підтверджують вказані порушення та міститься інформація, на підставі яких статей КЗпП України накладено дисциплінарне стягнення(а.с.5).

Що стосується невиконання окремих пунктів рішень Бережанської міської ради від 10 травня 2018 року за №549 та від 06 вересня 2018 року за № 663 то судова колегія прийшла до такого висновку.

Згідно ч.1 ст. 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю.

Відповідно до статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування" виконавчий комітет міської ради має як власні повноваження, так і делеговані. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, управління закладами освіти, які належать територіальним громадам, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; забезпечення здобуття повної загальної середньої освіти у державних і комунальних загальноосвітніх навчальних закладах, створення необхідних умов для продуктивної праці учнів, делеговані повноваження, а саме - забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності освіти на відповідній території, забезпечення відповідно до закону розвитку всіх видів освіти, розвитку і вдосконалення мережі освітніх закладів усіх форм власності, визначення потреби та формування замовлень на кадри для цих закладів, укладення договорів на підготовку спеціалістів, організація роботи щодо удосконалення кваліфікації кадрів, організація обліку дітей дошкільного та шкільного віку.

Згідно статті 66 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" районні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямування (міські ради міст з населенням більше 50 тисяч - самостійно; міські ради міст з населенням менше 50 тисяч - за погодженням з обласною радою); мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх; закріплюють за закладами початкової та базової середньої освіти територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами); забезпечують доступність дошкільної та середньої освіти для всіх громадян, які проживають на відповідній території, та вживають заходів для забезпечення потреби у дошкільній та позашкільній освіті; ведуть облік дітей дошкільного та шкільного віку у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України; забезпечують рівні умови розвитку закладів освіти всіх форм власності; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Повноваження місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування в галузі освіти щодо забезпечення розвитку мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти також передбачено Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999 № 651-XIV.

Статтею 66 Закону "Про освіту" передбачено, що органи місцевого самоврядування планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти. Нова редакція Закону "Про освіту" передбачає зменшення бюджетних асигнувань на освіту. Виконавчий комітет має забезпечити вжиття заходів щодо оптимізації існуючої мережі закладів загальної середньої освіти, та приведення її у відповідність до фінансового ресурсу, а також приведення фактичної наповнюваності класів закладів загальної середньої освіти до розрахункової наповненості.

Судом встановлено, що рішенням виконавчим комітетом Бережанської міської ради від 23 січня 2018 року прийнято рішення №460 щодо формування попередньої мережі класів в закладах загальної середньої освіти м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018/2019 навчальний рік.

Згідно даного рішення зобов`язано керівників закладів загальної середньої освіти забезпечити наповнюваність не менше 25 учнів у класі; з метою раціонального використання бюджетних коштів забезпечити формування та відкриття 1-х, 5-х та 10-х класів закладів загальної середньої освіти лише з наповнюваністю не менше 25 учнів; повідомити батьків та учнів про не відкриття 1-х, 5-х та 10-х класів у 2018- 2019 н.р. при чисельності менше 25 учнів у класі; з метою покращення якісного доступу до організації навчально-виховного процесу проводити набір учнів в 1-і класи лише в кількості, що дозволяє забезпечити навчання в одну зміну (не більше 30 учнів). При проведенні набору учнів у 1-і класи безумовно виконувати вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 12.04.2000 р. № 646 та листа Міністерства освіти і науки від 14.02.2015 р. «Щодо роз`яснення порядку приймання дітей до першого класу школи І-ІІІ ступенів»; розмістити на сайті міської ради інформацію про закріплення до наявних навчальних закладів мікрорайону дітей для батьків майбутніх першокласників.

Рішенням виконавчого комітету міської ради №549 від 10.05.2018року затверджено попередню мережу класів у закладах загальної середньої освіти та прийняті конкретні рішення щодо Бережанської школи - гімназії ім. Б. Лепкого, а саме:

1.4. Затвердити попередню мережу класів Бережанської школи-гімназії ім. Б.Лепкого на 2018-2019 навчальний рік.

3. Здійснювати поділ класів на групи при вивченні окремих предметів лише з середньою наповнюваністю на паралелі класів більше 27учнів. Проведення поділів класів на групи при вивченні окремих предметів у закладах загальної середньої освіти, які фінансуються за рахунок коштів освітньої субвенції, з 01.09.2018 р. здійснювати лише відповідно до п. З ст.14 Закону України «Про освіту» розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» та наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 р. № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп продовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділів класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах» в межах фінансування освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам загальноосвітніх навчальних закладів.

4. З метою якісного доступу до освіти та впровадження науковопедагогічного комерційного проекту «Інтелект України», відкриття класів здійснювати за наявності 25 учнів в класі, у відповідності санітарним вимогам, за наявності письмової згоди батьків щодо матеріально-технічного забезпечення та фінансування навчально-методичного забезпечення за їх рахунок.

5. Припинити з 01.09.2018року поглиблене вивчення та профільне навчання предметів у закладах освіти м. Бережани.

6. Закрити з 01.09.2018 року пришкільний інтернат при Бережанській школі-гімназії імені Б.Лепкого.

10.Відповідальність за виконання даного рішення покласти на керівників закладів загальної середньої освіти:директора Бережанської ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-Ганич О.М.,директора Бережанської ЗОШ І-ІІІ ступеня №2-Головацьку Г.Л., директора Бережанської ЗОШ І-ІІІ ступеня № 3 - Гринкевича В.М., директора Бережанської школи-гімназії імені Б.Лепкого - ОСОБА_1 , директора міжшкільного навчально-виробничого комбінату - Лепкого О.Я .

Також даним рішенням зобов`язано начальника відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради, у випадку невиконання керівниками закладів освіти даного рішення та наказів відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради щодо формування попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти міста Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018/2019 навчальний рік, у термін до 09.09.2018 року розглянути питання щодо притягнення керівників закладів освіти до дисциплінарної відповідальності.

На засіданні виконавчого комітету Бережанської міської ради, яке відбулося 06 вересня 2018 року прийнято рішення № 663, яким затверджено мережу загальноосвітніх шкіл, класів, класокомплектів і контингент учнів на 2018-2019 навчальний рік та встановлено факт не виконання п.п. 1.4 п.1 та п. 6 рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради від 10.05.2018року №549 директором Бережанської школи - гімназії ім. Б.Лепкого - ОСОБА_1 .

Пунктом 9 цього рішення уповноважено начальника відділу освіти, молоді та спорту міської ради притягнути директора школи - гімназії до дисциплінарної відповідальності.

У п.1.4 рішення Бережанської міської ради від 10 травня 2018 року за №549 при затвердженні попередньої мережі класів Бережанської школи- гімназії ім.Б.Лепкого на 2018-2019 роки не передбачено перших та п`ятих класів, а учнів в перший клас очікувалося в кількості 19.

Із матеріалів справи вбачається, що батьки дітей в кількості 19 осіб в травня 2018 року звернулися із заявами про зарахування дітей в перший клас в Бережанську школу- гімназії ім.Б.Лепкого на 2018-2019 роки. На підставі поданих заяв батьків, директором Бережанської школи - гімназії ім. Б.Лепкого - ОСОБА_1 було видано наказ 01 червня 2018 року про зарахування учнів до першого класу та переведення до п`ятого класу. Цим обставинам не заперечує і представник відділу освіти, молоді та спорту Бережанської міської ради.

Статтею 26 Закону "Про освіту" передбачено, що керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти. Повноваження (права і обов`язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти. Керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень: організовує діяльність закладу освіти; вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу освіти; забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм; забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти; забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю закладу освіти; сприяє та створює умови для діяльності органів самоврядування закладу освіти; тощо.

Пунктом 4 наказу Міністерства освіти і науки України від 16.04.2018 № 367 "Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти" (далі - Порядок № 367), передбачено, що зарахування до закладу освіти здійснюється відповідно до наказу його керівника, що видається на підставі заяви про зарахування до закладу освіти одного з батьків дитини.

Згідно п. 6, 7 Порядку № 367 зарахування дітей до закладу освіти здійснюється, як правило, до початку навчального року та відповідно до території обслуговування (крім закладів освіти II, II - III ступенів та III ступеня). Органам місцевого самоврядування та місцевим органам виконавчої влади рекомендовано щороку не пізніше ніж за один місяць до завершення прийому заяв про зарахування визначати дату початку їх приймання. Такий строк не може бути меншим одного місяця (у 2018 році - не менше трьох тижнів). Зарахування дітей до початку і впродовж навчального року здійснюється виключно на вільні місця. Після зарахування дітей до закладу освіти їх розподіл між класами відбувається в межах нормативу наповнюваності класів, визначеного Законом України "Про загальну середню освіту". Інформація про закріплену за закладом територію обслуговування, спроможність закладу освіти, кількість учнів у кожному класі та відповідно наявність вільних місць у кожному з них обов`язково оприлюднюється на інформаційному стенді закладу освіти та на його веб-сайті (у разі відсутності веб-сайту закладу освіти - на веб-сайті органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти) щороку впродовж двох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення, але не пізніше ніж за місяць до початку прийому заяв закладами освіти.

Стаття 12 Закону України "Про освіту" передбачає, що початкова освіта здобувається, як правило, з шести років ( п. 4), а відповідно до п. 1 ст. 13 Закону України "Про освіту" для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший Згідно ст. 18 Закону України "Про загальну середню освіту" місцеві органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування закріплюють за закладами загальної середньої освіти відповідні території обслуговування і до початку навчального року обліковують учнів, які мають їх відвідувати. Зарахування учнів до закладів загальної середньої освіти дозволяється на конкурсних засадах лише у випадках, якщо кількість поданих заяв на відповідний рівень загальної середньої освіти перевищує спроможність цього закладу. Право на першочергове зарахування до початкової школи мають діти, які проживають на території обслуговування цієї школи.

Відповідно до постанови КМУ від 27.12.2017 № 1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами" розрахункова середня наповненість для бюджетів міст обласного значення, що не є обласними центрами становить 25 учнів на клас.

Міністерство освіти і науки України в інструктивно- методичному листі щодо роз`яснення порядку приймання дітей до першого класу загальноосвітніх навчальних закладів від 14 лютого 2015 року за 31/9-71, зазначили, що дітям, які вступають до першого класу школи 1-111 ступеня, що обслуговує мікрорайон, де мешкає дитина, не може бути у зарахуванні.

Також, Конституційний суд України в своєму рішенні від 04 березня 2004 року, у справі № 1-4/2004 дав офіційне тлумачення положень ч. 3 ст. 53 Конституції України та дійшов висновків:держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах".Доступність освіти як конституційна гарантія реалізації права на освіту на принципах рівності, визначених статтею 24 Конституції України, означає, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості для реалізації цього права;

Виходячи із вищенаведених норм закону, кожен громадянин має вільно розпоряджається своїми правами, та за власним бажанням здійснювати вибір учбового закладу для своєї дитини і батькам, які бажали навчати дитину в Бережанської школи- гімназії ім.Б.Лепкого на 2018-2019 роки , необхідно було подати заяву про зарахування до школи до 31 травня 2018.

Частиною першою статті 26 Закону України «Про освіту`визначено, що керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти.

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року за №367 Про порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, п.4 зарахування до закладу освіти здійснюється відповідно до наказу його керівника, що видається на підставі заяви про зарахування до закладу освіти одного з батьків дитини поданої особисто, а в розділі11 п.3.1до 01 червня включно зараховуються усі діти, місце проживання яких на території обслуговування закладу освіти підтверджене.

Судова колегія вважає, що директор Бережанської школи- гімназії ім.Б.Лепкого - ОСОБА_1 приймаючи наказ 01 червня 2018 року про зарахування учнів до 1 класу та переведення до п`ятого класу діяв в межах визначених законом. Дитина не зобов`язана, а має право навчатися в закладі освіти, на території обслуговування якого вона проживає. І таке її право гарантоване Законом України "Про освіту". Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.

Доводи представника відділу освіти і науки про те, що директор школи- гімназії не вживав заходи щодо забезпечення наповненості класу учнів першого класу не менше ніж 25 учнів, не можна поставити йому у вину і його дії розцінювати, як бездіяльність, оскільки право вибору навчатися в закладі освіти, що найбільш доступній до місця проживання належить батькам дітей. Як вбачається із рішення Бережанської міської ради №549 від 10 травня 2018 року, що в ЗОШ 1-111 ступеня №1 встановлена мережа 3 класи з наповненням 85 учнів; в ЗОШ 1-111 ступеня №2 встановлена мережа 1 клас з наповненням 44 учнів; в ЗОШ 1-111 ступенів №3 встановлена мережа 1 клас з наповненням 40 учнів, що свідчить про невідповідність наповнення учнями класів до визначених норм і не вжиття заходів керівниками закладів освіти щодо врегулювання мережі наповнення класами учнів на навчання, в тому числі в школу-гімназію.

Після надання позивачем у розпорядження відділу освіти, молоді та спорту відомостей про кількість набраних учнів до першого та п`ятого класів Бережанської школи-гімназії імені Б.Лепкого, Бережанська міська рада затвердила мережу класів у школі - гімназії, в тому числі перший та п`ятий класи, постановивши рішенням виконавчого комітету Бережанської міської ради № 663 від 06 вересня 2018 року «Про затвердження мережі розвитку освіти м. Бережани на 2018-2019 навчальний рік», чим визнала правомірність дій директора школи- ОСОБА_1 .

Разом з тим, в судовому засіданні встановлено, що позивач- ОСОБА_1 проводив зустрічі - збори з батьками майбутніх першокласників і просив забрати заяви про вступ до школи та перевести дітей до інших закладів. Про надходження таких заяв він повідомляв відповідача та пояснював, що у зв`язку із надходженням заяв та фактом навчання у школі-гімназії іногородніх учнів, які проживатимуть у пришкільному інтернаті, виконати п. 1.4. та п. 6 згаданого рішення він не має можливості і законних підстав, оскільки будь-яких рекомендацій з приводу виконання вказаних пунктів від відповідача він не отримав, а тому ним були видані накази про зарахування таких учнів до першого та п`ятого класів Бережанської школи-гімназії ім. Б. Лепкого та сформовано відповідні класи.

Крім цього, з приводу виконання рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради № 549 від 10 травня 2018року «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018-2019 роки» 25 травня 2018 року в Бережанській школі гімназії ім. Богдана Лепкого було проведено збори трудового колективу, на яких для вирішення вказаного питання було прийнято рішення письмово звернутися до міського голови та начальника відділу освіти, молоді та спорту Бережанської міської ради, і хоч такі звернення були офіційно надіслані вищевказаним адресатам, та вказані звернення були зареєстровані 5 червня 2018 року за № 971/01-04, однак офіційної відповіді не отримали. У зв`язку із зазначеним були видані накази про зарахування учнів до першого та п`ятого класів Бережанської школи-гімназії імені Б. Лепкого та сформовано відповідні класи.(а.с.9).

Разом з тим, судова колегія звертає увагу на те, що керівники закладів освіти, органи місцевого самоврядування, відділ освіти та науки при затвердженні нормативів наповнюваності учнів класів повинні враховувати постанову Кабінету Міністрів України за № 1088 від 27 грудня 2017 року, яка визначає межі фінансування освітньої субвенції з державного бюджету місцевими бюджетам загальноосвітніх навчальних закладів, економного та раціонального використання використання коштів міського бюджету, а також наказ Міністерства освіти і науки України за №367 від 16 квітня 2018 року, яким покладено обов`язок на органи місцевого самоврядування, заклади освіти оприлюднювати інформацію про закріплення за закладом освіти територію обслуговування, спроможність закладу освіти, кількість учнів в кожному класі та відповідно наявність вільних місць у кожному з них на інформаційному стенді та на його веб-сайті .

Верховним Судом у постановах від 14 серпня 2018 року у справі №359/6814/17, від 6 лютого 2019 у справі №720/1536/16-а, від 17 жовтня 2019 року у справі №1640/3147/18 неодноразово наголошувалося на необхідності врахування значного суспільного інтересу при вирішенні конкретної справи, у зв`язку з чим вважали що вирішення такого суспільно важливого та соціально значущого питання як реорганізація загальноосвітньої школи, потребує з боку суб`єкта владних повноважень не тільки необхідності обов`язкового дотримання всіх передбачених вимог чинного законодавства України, а і найретельнішого дослідження такого питання з урахуванням думки суспільства та проводити з цього громадські слухання- зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.

Оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право як право на освіту, зокрема як учнів, які вже проходили навчання у школі, так і дітей, батьки яких подали до обраної ними школи заяви про зарахування до першого класу нового навчального року, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті рішення щодо встановлення мережі класів на навчальний рік.

Статтею 3 Конвенції «Про права дитини», схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року №44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року №789-ХІІ, визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.

Суд першої інстанції правильно взяв до уваги доводи позивача про те, що до п`ятого класу було зараховано 9 учнів, які закінчили четвертий клас. Як доказом цього є наказом № 66-од від 01 червня 2018 року «Про переведення і нагородження Похвальними листами за відмінні успіхи у навчанні учнів школи-гімназії», у відповідності до якого до 5-го класу було зараховано 9 учнів, які відповідно були переведені із 4-го класу( а.с.64-68).

Судова колегія прийшла до висновку, що суд першої інстанції правильно визнав некоректним пункт 6 рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради № 549 від 10 травня 2018року «Про затвердження попередньої мережі класів у закладах загальної середньої освіти у м. Бережани, сіл Лісники та Рай на 2018-2019 навчальний рік», яким зобов`язано директора Бережанської школи- гімназії ОСОБА_1 закрити з 01 вересня 2018 року пришкільний інтернат при Бережанській школі-гімназії імені Б.Лепкого, оскільки не було визначено процедуру ліквідації школи-інтернату відповідно до умов трудового законодавства. В зв`язку з тим Бережанська міська рада у своєму рішенні від 06 вересня 2018 року за №663 у п.п.7,8 уже передбачили ліквідувати з 01 січня 2019 року гуртожиток при Бережанській школі-гімназії ім. Б.Лепкого та скоротити 2 штатні одиниці, а саме: 1 ставку вихователя та 1 ставку помічника вихователя. Зобовязала директору Бережанської школі-гімназії ім. Б.Лепкого ОСОБА_1 вжити заходів щодо попередження працівників гуртожитку при школі-гімназії про іх звільнення в порядку п.1 ст.40 КЗпП України та розглянути про можливе їх працевлаштування. Тому невиконання п.6 рішення виконавчого комітету Бережанської міської ради № 549 від 10 травня 2018року не можна ставити у вину позивачу ОСОБА_1 .

Колегія суддів також погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що відповідачем було накладено на позивача стягнення у виді догани із порушенням строків, передбачених ст. 148 КЗпП України, оскільки наказ про зарахування учнів до 1 класу та переведення до п`ятого класу ним, як керівником навчального закладу, було винесено ще 1 червня 2018 року. Про вищевказаний наказ відповідачу, як відділу освіти було відомо 1 червня 2018 року про існування вказаного наказу, однак стягнення на позивача було накладено лише 18 жовтня 2018 року, хоча у самому рішенні виконавчого комітету Бережанської міської ради за № 549 від 10 травня 2018 року було прописано, що за невиконання вказаного рішення щодо формування попередньої мережі класів питання притягнення керівників закладів освіти до дисциплінарної відповідальності слід розглянути у термін до 9 вересня 2018 року. Суд взяв до уваги і цю обставину, що позивач в період з 17 вересня по 14 жовтня 2018 року перебував на лікарняному, однак ця обставина не перешкоджала винести рішення про накладення дисциплінарного стягнення до 09 вересня 2018 року у процесуальні строки встановлені трудовим законодавством.

Суд першої інстанції правомірно не взяв до уваги пояснення відповідача про те, що позивач відмовився від дачі пояснень щодо причини не виконання рішення Бережанської міської ради за № 549 від 10 травня 2018 року, оскільки така відмова не була оформлена відповідним актом, що є порушенням статті 149 КЗпП України.

Наведені доводи в апеляційній скарзі були предметом дослідження у суді першої інстанції з наданням відповідної правової оцінки всім фактичним обставинам справи, яка ґрунтується на вимогах закону, і з якою погоджується суд апеляційної інстанції.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пунктом 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE (Серявін та інші проти України), №4909/04, §58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 374 ЦПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно зі ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, ухваленим на підставі норм матеріального та процесуального права, які регулюють спірні правовідносини, тому підстави для його скасування відсутні.

Враховуючи вищенаведене, апеляційна скарга підлягає до залишення без задоволення, а оскаржуване рішення суду без змін.

У зв`язку із залишенням апеляційної скарги без задоволення, відповідно до ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони в межах ними понесених.

Керуючись ст. ст.367, 368, 375, 381, 382 ЦПК України суд апеляційної інстанції,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради- залишити без задоволення.

Рішення Бережанського районного суду Тернопільської області від 06 жовтня 2020 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного тексту постанови - 09 лютого 2021 року.

Головуючий: Сташків Б.І.

Хома М.В.

Судді: Щавурська Н.Б.

Джерело: ЄДРСР 94785591
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку