open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Провадження номер № 2/0186/84/21

Справа № 186/1666/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2021 року м.Першотравенськ.

Першотравенський міський суд Дніпропетровської області в складі:

головуючого - судді Янжули С.А.

при секретарі - Лиман Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Першотравенську в порядкуспрощеного позовногопровадження цивільну справу за позовом Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа - Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області, про стягнення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги при народженні дитини,

ВСТАНОВИВ:

11 грудня 2020 року позивач - Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради звернувся до Першотравенського міського суду Дніпропетровської області з позовом до відповідача - ОСОБА_1 , третя особа - Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області, про стягнення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги при народженні дитини.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що ОСОБА_1 , яка зареєстрована по АДРЕСА_1 , надала до позивача в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису заяву щодо призначення допомоги при народженні дитини, вказавши місце свого фактичного проживання - АДРЕСА_2 .

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 затверджено "Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми", зі змінами (далі- Порядок).

Відповідно до п. 11 Порядку для призначення допомоги при народженні дитини органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається:

1) заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

2) копія свідоцтва про народження дитини (з пред`явленням оригіналу).

Заява, зазначена у пп.1 п.11 Порядку може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема, з використанням кваліфікованого електронного підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення. В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін`юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без кваліфікованого електронного підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.

Відповідно до п. 43 у разі подання заяви в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису про призначення допомоги при народженні дитини така допомога призначається не пізніше ніж наступного робочого дня після отримання заяви органом соціального захисту населення.

Таким чином, наступного дня, а саме: 30 травня 2019 року, за рішенням управління, заявниці було призначено разову державну соціальну допомогу при народженні дитини починаючи з 01 листопада 2018 року по 30 листопада 2018 року в розмірі 10 320,00 грн, та щомісячну - починаючи з 01 грудня 2018 року по 30 листопада 2021 року в розмірі 860 грн.

Проте, згідно з п.2 Порядку передбачено, що допомога за місцем фактичного проживання призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за зареєстрованим місцем проживання заявника. Перевірка відомостей щодо неотримання допомоги здійснюється органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.

З метою уникнення подвійних виплат, 03 червня 2019 року відділом прийому громадян з питань надання усіх видів соціальної допомоги та компенсацій Чечелівського району Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, до управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області (за місцем реєстрації відповідача) направлено запит № 247ч/5 з вимогою надати довідку щодо перебування або неперебування на обліку в органі соціального захисту ОСОБА_1 .

За результатами розгляду вказаного вище запиту, управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради листом від 11 червня 2019 року № 03/53-1598 повідомило про те, що ОСОБА_1 на обліку управління не перебуває та не отримує ніяких видів державної соціальної допомоги.

Однак, пізніше, листом від 15 липня 2019 року КЗ «Центр здійснення соціальних виплат та надання інформаційно-консультативної допомоги з питань соціального захисту населення» Дніпровської обласної ради надав територіальним органам соціального захисту населення для відпрацювання електронні списки дубльованих особових рахунків згідно з даними ДП «Інформаційно-обчислювального центру Міністерства соціальної політики України», які станом на 01 липня 2019 року є на Центральному сховищі Мінсоцполітики. В ході відпрацювання вказаних вище списків позивачем встановлено факт подвійної виплати допомоги ОСОБА_1 .

Враховуючи вищезазначене, рішенням управління від 19 липня 2019 року відповідачу було припинено виплату відповідної допомоги.

За фактом надміру сплачених бюджетних коштів, ОСОБА_1 в телефонному режимі було запрошено до управління з метою вирішення питання щодо правомірності отримання допомоги. Проте, остання проігнорувала дану вимогу органу соціального захисту й в подальшому тривалий час на зв`язок з представниками позивача не виходила.

Тому, 06 квітня 2020 року відділом прийому громадян з питань надання усіх видів соціальної допомоги та компенсацій Чечелівського району Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради повторно було надіслано запит до управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради щодо необхідності підтвердження оплати даного виду державної соціальної допомоги відповідачу.

Листом від 28 квітня 2020 року № 03-53-870 позивачу було повідомлено про те, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у вказаному вище управлінні з 28 травня 2019 року, згідно з поданою заявою в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису, та в період з 01 листопада 2018 року по 31 липня 2019 року отримувала допомогу при народженні дитини.

Як вбачається з вищевикладеного, обидва листа управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради мають суперечливий зміст, що призвело до факту надміру сплачених Правобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради ОСОБА_1 бюджетних коштів у сумі 18 060 гривень за період з 01 листопада 2018 по 31 серпня 2019 року.

З метою реалізації відповідачем права на повернення бюджетних коштів у досудовому та добровільному порядку, на адресу відповідача 10 липня 2020 року № 1000ч, 20 жовтня 2020 року № 1159-4ч були направлені повідомлення щодо необхідності повернення надміру перерахованої державної соціальної допомоги при народженні дитини із визначенням порядку та банківських реквізитів Управління щодо самостійною їх повернення. Проте, вжитті управлінням заходи були безрезультатними, а сума заборгованості відповідачем залишилась несплаченою.

Просить суд стягнути з відповідача на свою користь надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги при народженні дитини за період з 01 листопада 2018 року по 31 серпня 2019 року в сумі 18 060 гривень та судові витрати по справі.

Представник позивача в судове засідання не з`явилася, надала заяву про розгляд справи в її відсутність, позовні вимоги підтримала, просить їх задовільнити.

Відповідач ОСОБА_1 та їїпредставник всудове засіданняне з`явилися,надали заявупро розглядсправи вїх відсутністьта відзивна позовнузаяву,в якомузазначили,що дійсно ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідач народила дитину - ОСОБА_2 . У зв`язку з заміною паспорта, за призначенням допомоги при народженні дитини вона звернулась лише у травні 2019 року. Оскільки, вона була зареєстрована у м.Першотравенську, Дніпропетровської області, а проживала у м.Дніпрі, вона звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Красногвардійської районної у місті Дніпропетровську ради, за місцем її проживання, шляхом подачі електронної заяви - 24 травня 2019 року, що і підтверджується позивачем.

Через декілька днів, відповідачу зателефонували працівники Управління праці та соціального захисту населення Красногвардійської районної у місті Дніпропетровську ради, та повідомили, що у зв`язку із тим, що в них відбувається реорганізація, вони не можуть наразі поставити її на облік та здійснити виплати, і тому, з метою отримання нею належним чином соціальної допомоги при народженні дитини, їй необхідно звернутися до Управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради, за місцем своєї реєстрації. Таким чином, відповідач подала заяву в електронній формі до Управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради 28 травня 2019 року. При цьому, вона зателефонувала до Управління праці та соціального захисту населення Красногвардійської районної у місті Дніпропетровську ради, повідомила про ці дії та отримала відповідь, що першу виплату вона отримає від Управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради, а усі подальші вже буде виплачувати Управління праці та соціального захисту населення Красногвардійської районної у місті Дніпропетровську ради, після реорганізації.

У червні 2019 року відповідач, на картку, реквізити якої вказувала для отримання допомоги при народженні дитини, отримала грошові кошти у сумі 10 320 гривень, у липні 2019 року - грошові кошти у сумі 24 080 гривень, у серпні 2019 року - 860 гривень.

У серпні 2019 року їй зателефонували із Управління праці та соціального захисту населення Красногвардійської районної у місті Дніпропетровську ради та повідомили про те, що їй припинено виплату допомоги у зв`язку із отримання інформації про задвоєння виплат і наразі вони будуть з`ясовувати із Управлінням праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради чия вина і хто має виплачувати далі.

Після цього, відповідач не отримувала жодних виплат (що підтверджується історією банківського рахунку), більше з нею ніхто не зв`язувався.

Відповідач подала заяву відповідно до закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми затвердженого Постановою КМУ від 27 грудня 2001 р. № 1751. Більш того, уповноваженим органом було прийнято рішення про призначення допомоги, а отже, вона дотрималась усіх вимог Закону.

У позовній заяві позивач вказує, що 03 червня 2019 року направив до управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради запит №247ч/5 з вимогою надати довідку щодо перебування або не перебування на обліку в органі соціального захисту ОСОБА_2 . За результатами розгляду даного запиту, УПСЗН Першотравенської міської ради листом від 11 червня 2019 року №03/53-1598 повідомлено про те, що відповідач не перебуває на обліку та не отримує ніяких видів державної соціальної допомоги.

06 травня 2020 року позивачем повторно було надіслано запит до управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради, на який було отримано відповідь від 28 квітня 2020 року №03-53-870 про те, що ОСОБА_2 перебуває на обліку у вказаному вище управлінні з 28 травня 2019 року, згідно з поданою заявою, та в період з 01 листопада 2018 року по 31 липня 2019 року отримувала допомогу при народженні дитини.

Як зазначає сам позивач, обидва листа управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради мають суперечливий зміст, що і призвело до факту надміру сплачених бюджетних коштів позивачем на користь відповідача, в розмірі 18 060 грн. Тобто, позивач сам зазначає причину переплати, якою є помилкова інформація від управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради. Тобто, вини відповідача в даному випадку не має.

Згідно з частиною другою статті 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.

Статтею 1215 ЦК України передбачено загальне правило, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню. Так не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб для існування, якщо їх виплата проведена фізичною чи юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

При цьому, правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються і, відповідно, тягар доказування наявності рахункової помилки чи недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум. Така правова позиція висловлена у Постанові Другої судової палати Касаційного цивільного суду Верховного суду України від 04 липня 2018 року (справа № 607/14161/16-ц).

Отже, з вищевикладеного вбачається, що позивач ніяким чином не підтверджує наявність вини відповідача, а тому і стягнення з неї даної грошової суми є безпідставною.

Крім того, як вбачається з п.49 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми затвердженого Постановою КМУ від 27 грудня 2001 року № 1751, якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.

Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно; за згодою отримувача державної допомоги сім`ям з дітьми у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.

Так, позивачем додається до позовної заяви листи, якими вони повідомляли відповідача про необхідність повернути грошові кошти. По-перше, позивачем не підтверджено факт отримання відповідачем цих листів. По-друге, в них не визначено строки повернення цих грошових коштів. По-третє, у даному листі лише висувається вимога повернути такі грошові кошти добровільно. При цьому, позивачем не надсилалась пропозиція відповідачу надати згоду на повернення даної суми у повному обсязі за рахунок наступних виплат. Також, не міститься і в матеріалах справи розгляд питання щодо повернення грошових коштів за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

Також, як вже зазначалось вище, відповідачу припинили здійснювати виплати з серпня 2019 року. Тобто, на сьогоднішній день вона не отримувала грошові кошти протягом 17 місяців, у сумі 14 620 гривень. Отже, дані грошові кошти могли бути зараховані як такі, що поверненні внаслідок надміру сплачених. Проте, цього також не було зроблено, і неотриманні грошові кошти відповідачем невідомо де знаходяться зараз.

Просять суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представником позивача подано відповідь на відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (позивач) функціонує з 24 квітня 2019 року. Реорганізація, яка відбувався, жодним чином не впливала на звернення громадян та призначення усіх видів державної соціальної допомоги та компенсацій, ні в якому разі не відбувались затримки у відпрацюванні справ, управління працювало у звичайному режимі. Представник відповідача також зазначає, що після звернення за призначенням допомоги при народженні дитини відповідач зателефонувала до Красногвардійського УПСЗН та отримала інформацію про те, що першу виплату вона отримає від УПСЗН Першотравенської міської ради, а усі подальші - від Красногвардійського УПСЗН. З даним твердженням позивач також не погоджується та зазначає наступне.

24 травня 2019 року відповідач надала до Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради у Чечелівському районі (далі Управління) в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису заяву щодо призначення допомоги при народженні дитини, зазначивши місце фактичного проживання за адресою: АДРЕСА_3 . Заяву прийнято 29 травня 2019 року, вхідний номер 192/2. Посилається на Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми. 30 травня 2019 року особову справу відповідача було відпрацьовано та сформовано на виплату.

Відповідно до п. 2 Порядку допомога за місцем фактичного проживання призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за зареєстрованим місцем проживання заявника. Перевірка відомостей щодо неотримання допомоги здійснюється органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.

З метою уникнення подвійних виплат, 03 червня 2019 року відділом прийому громадян з питань надання усіх видів соціальної допомоги та компенсацій Чечелівського району Правобережного управління було направлено запит за місцем реєстрації відповідача та 19 червня 2019 року отримано відповідь від Управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради (далі Першотравенське управління), в якій повідомлено, що ОСОБА_2 на обліку в Першотравенському управлінні не перебуває та не отримує ніяких видів допомоги. 15 липня 2019 року КЗ «Центр здійснення соціальних виплат та надання інформаційно-консультативної допомоги з питань соціального захисту населення» Дніпровської обласної ради надав для відпрацювання електронні списки дубльованих особових рахунків згідно з даними ДІЇ «Інформаційно-обчислювального центр) Міністерства соціальної політики України», які станом на 01 липня 2019 року є на Центральному сховищі Мінсоцполітики. Було з`ясовано, що відповідач подала дві електронні заяви на призначення однієї і тієї ж допомоги: 24 травня 2019 року до Правобережного управління та 28 травня 2019 року до Першотравенського управління.

На підставі отриманої інформації, 19 липня 2019 року Правобережним управлінням було прийнято рішення щодо припинення виплати допомоги Відповідачу до з`ясування обставин. Враховуючи факт подання водночас двох заяв до різних управлінь на призначення допомоги при народженні дитини, виникла переплата відповідної допомоги в управлінні.

Відповідачу було призначено допомогу у розмірі 10 320 гривень з 01 листопада 2018 року по 30 листопада 2018 року (одноразово), з 01 грудня 2018 року по 30 листопада 2021 року - по 860 гривень, щомісячно.

У червні 2019 року перераховано на особистий рахунок, відкритий у АТ КБ «Приватбанк» кошти у розмірі 16 340 грн. (10 320.00 грн. з 01.11.2018 по 30.11.2018, та по 860,00 грн. з 01.12.2018 по 30.06.2019), у липні 2019 року - 860,00 грн. за липень та у серпні - 860,00 грн. за серпень 2019 року. Загальна сума допомоги, яку нарахував та виплатив позивач становить 18 060,00 грн.

Згідно з п. 49 Порядку, якщо отримувачами державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.

Суми коштів, які підлягають поверненню, повергаються: отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно; за згодою отримувача державної допомоги сім`ям з дітьми у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.

Для того щоб управління мало змогу утримувати переплату з наступних виплат, відповідачу необхідно було для з`ясування всіх обставин звернутись до одного з двох управлінь з заявою про поновлення виплат. Відповідного звернення до позивача не надходило.

Просить задовільнити позовні вимоги.

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи в його відсутність та письмові пояснення по справі, в яких зазначив, що ОСОБА_2 , що зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , 29 травня 2019 року подала до управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису заяву про призначення допомоги при народженні дитини, зазначивши адресу реєстрації: АДРЕСА_1 та вказала, що адреса проживання співпадає з адресою реєстрації.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 затверджено Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми зі змінами (далі Порядок).

Відповідно до п.1 Порядку для призначення допомоги при народженні дитини органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається:

1) заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

2) копія свідоцтва про народження дитини (з пред`явленням оригіналу).

Заява, зазначена у пп. 1 п. 11 Порядку, може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням кваліфікованого електронного підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення. В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін`юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без кваліфікованого електронного підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.

Відповідно до п. 43 у разі подання заяви в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису про призначення допомоги при народженні дитини така допомога призначається не пізніше ніж наступного робочого дня після отримання заяви органом соціального захисту населення.

03 червня 2019 року за рішенням управління було призначено одноразову державну соціальну допомогу при народженні дитини з 01 листопада 2018 року по 30 листопада 2018 року у розмірі 10 320,00 гривень та щомісячну допомогу з 01 грудня 2018 року по 30 листопада 2021 року в розмірі 860,00 гривень.

Відповідно до п. 49 Порядку особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги.

Листом № 01/1120-01-07 від 15 липня 2019 року КЗ «Центр здійснення соціальних виплат та надання інформаційно-консультативної допомоги з питань соціального захисту населення» Дніпропетровської обласної ради надано списки дубльованих особових рахунків (за даними Центрального сховища Мінсоцполітики) станом на 01 липня 2019 року. В результаті опрацювання вище зазначених списків управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради встановлено, що ОСОБА_2 отримала подвійну виплату допомоги.?

Рішенням управління від 19 липня 2019 року було припинено виплату допомоги ОСОБА_2 до з`ясування обставин.

В телефонному режимі ОСОБА_2 викликали до управління, з метою встановлення правомірності отримання державної соціальної допомоги при народженні дитини та повернення надміру сплачених коштів. Всі вимоги управління були нею проігноровані. Станом на 12 січня 2021 року відповідач не з`явилась для вирішення питання.

Вважає, що позивач завідомо подала неправдиві відомості, що вплинули на виплату допомоги при народженні дитини.

Просить позовну вимогу задовільнити.

Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, приходить до наступного.

За правилами статей 2,12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до частини 1 статті 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (ч. 1 ст. 77 ЦПК).

Згідно Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до цього Закону призначається такий види державної допомоги сім`ям з дітьми, як допомога у зв`язку з вагітністю та пологами.

Покриття витрат на виплату державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Допомогу при народженні дитини призначає і виплачує орган соціального захисту населення за місцем проживання батьків.

Згідно ст.6вказаного Законудокументи,необхідні дляпризначення державноїдопомоги сім`ямз дітьми,подаються особою,яка претендуєна призначеннядопомоги,самостійно. Про призначення державної допомоги чи про відмову в її наданні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і здійснює виплату державної допомоги сім`ям з дітьми, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом 5 днів після прийняття відповідного рішення.

Згідно ст.11Закону дляпризначення допомогипри народженнідитини дооргану праціта соціальногозахисту населенняза умовипред`явлення паспортаабо іншогодокумента,що посвідчуєособу,та свідоцтвапро народженнядитини подаєтьсяодним збатьків (опікуном),з якимпостійно проживаєдитина,заява заформою,встановленою центральниморганом виконавчоївлади,що забезпечуєформування державноїполітики усфері соціальногозахисту населення,та копіясвідоцтва пронародження дитини. Орган праці та соціального захисту населення за місцем проживання одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, має право отримувати від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій відомості, необхідні для призначення допомоги при народженні дитини.

Відповідно ст.21 Закону органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги сім`ям з дітьми, мають право у разі потреби перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність відповідних документів, поданих для призначення допомоги.

Дійсно, судом встановлено, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 народила дитину - ОСОБА_2 .

ОСОБА_2 з 16 лютого 2017 року по теперішній час зареєстрована по АДРЕСА_1 , що підтверджується довідкою про реєстрацію місця проживання від 21 грудня 2020 року.

24 травня 2019 року ОСОБА_2 звернулася до управління праці та соціального захисту населення Красногвардійської районної у місті Дніпропетровську ради (Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради) із заявою, поданою в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису, щодо призначення допомоги при народженні дитини, вказавши фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 . В даній заяві відповідач зазначає, що її адреса реєстрації: м.Першотравенськ, Дніпропетровської області; адреса проживання: м.Дніпро; адреса реєстрації: м.Дніпро; адреса проживання: адреса проживання співпадає з адресою реєстрації.

Дану заяву зареєстровано позивачем за вх.№89 від 29 травня 2019 року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751, затверджено "Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми".

Призначення і виплата державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем проживання заявника.

Відповідно до п. 11 Порядку для призначення допомоги при народженні дитини органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається:

1) заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

2) копія свідоцтва про народження дитини (з пред`явленням оригіналу).

Заява, зазначена у пп.1 п.11 Порядку може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема, з використанням кваліфікованого електронного підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення. В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін`юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без кваліфікованого електронного підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.

Відповідно до п. 43 у разі подання заяви в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису про призначення допомоги при народженні дитини така допомога призначається не пізніше ніж наступного робочого дня після отримання заяви органом соціального захисту населення.

Допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини.

На виконання вимог вказаного вище Порядку, на наступний робочий день після реєстрації заяви відповідача, - 30 травня 2019 року, позивачем прийнято рішення про призначення відповідачу разової державної соціальної допомоги при народженні дитини починаючи з 01 листопада 2018 року по 30 листопада 2018 року в розмірі 10 320,00 гривень та щомісячної - починаючи з 01 грудня 2018 року по 30 листопада 2021 року в розмірі 860 гривень.

Відповідач, незважаючи на подану нею заяву про призначення допомоги при народженні дитини від 24 травня 2019 року за місцем фактичного проживання, подає 28 травня 2019 року аналогічну заяву в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису, щодо призначення допомоги при народженні дитини за місцем своєї реєстрації, тобто до управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради Дніпропетровської області.

Вказана заява зареєстрована за вх.№45 від 28 травня 2019 року.

Рішенням управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради Дніпропетровської області від 03 червня 2019 року відповідачу призначено разову державну соціальну допомогу при народженні дитини, починаючи з 01 листопада 2018 року по 30 листопада 2018 року в розмірі 10 320,00 гривень та щомісячної - починаючи з 01 грудня 2018 року по 30 листопада 2021 року в розмірі 860 гривень.

Випискою про рух коштів АТ КБ "ПриватБанк" від 12 січня 2021 року, наданою відповідачем, підтверджується, що на її банківський рахунок, вказаний нею у заявах про призначення допомоги, у червні 2019 року перераховано 10 320 гривень, в липні 24 080 гривень та у серпні 2019 року 860 гривень державної допомоги при народженні дитини, тобто вбачається подвійне нарахування допомоги, що не могла не помітити відповідач, оскільки вказані кошти були зняті нею з банківського рахунку.

Загальна сума допомоги, яку нарахував та виплатив позивач становить 18 060,00 гривень.

Згідно п.2 Порядку передбачено, що допомога за місцем фактичного проживання призначається за умови неотримання зазначеної допомоги за зареєстрованим місцем проживання заявника. Перевірка відомостей щодо неотримання допомоги здійснюється органами соціального захисту населення з використанням інформаційних систем.

З метою уникнення подвійних виплат, 03 червня 2019 року відділом прийому громадян з питань надання усіх видів соціальної допомоги та компенсацій Чечелівського району Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради, до управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області (за місцем реєстрації відповідача) направлено запит № 247ч/5 з вимогою надати довідку щодо перебування або неперебування на обліку в органі соціального захисту ОСОБА_2 .

За результатами розгляду вказаного вище запиту, управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради листом № 03/53-1598 від 11 червня 2019 року повідомило про те, що ОСОБА_2 на обліку управління не перебуває та не отримує ніяких видів державної соціальної допомоги, оскільки до вказаного управління відповідач звернулася пізніше, ніж до позивача, та на момент надходження запиту, її ще не було поставлено на облік в управлінні праці та соціального захисту населення м.Першотравенська, не внесено її дані до інформаційних систем.

Пізніше, листом від 15 липня 2019 року КЗ «Центр здійснення соціальних виплат та надання інформаційно-консультативної допомоги з питань соціального захисту населення» Дніпровської обласної ради надав територіальним органам соціального захисту населення для відпрацювання електронні списки дубльованих особових рахунків згідно з даними ДП «Інформаційно-обчислювального центру Міністерства соціальної політики України», які станом на 01 липня 2019 року є на Центральному сховищі Мінсоцполітики. В ході відпрацювання вказаних вище списків позивачем встановлено факт подвійної виплати допомоги ОСОБА_2 .

Враховуючи вищезазначене, рішенням управління від 19 липня 2019 року відповідачу було припинено виплату відповідної допомоги.

06 квітня 2020 року відділом прийому громадян з питань надання усіх видів соціальної допомоги та компенсацій Чечелівського району Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради повторно було надіслано запит до управління праці та соціального захисту населення Першотравенської міської ради щодо необхідності підтвердження оплати даного виду державної соціальної допомоги відповідачу.

Листом від 28 квітня 2020 року № 03-53-870 позивачу було повідомлено про те, що ОСОБА_2 перебуває на обліку у вказаному вище управлінні з 28 травня 2019 року, згідно з поданою заявою в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису, та в період з 01 листопада 2018 року по 31 липня 2019 року отримувала допомогу при народженні дитини.

В зв`язку з чим, Правобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради було надміру сплачено ОСОБА_2 бюджетних коштів у сумі 18 060 гривень за період з 01 листопада 2018 по 31 серпня 2019 року.

З метою реалізації відповідачем права на повернення бюджетних коштів у досудовому та добровільному порядку, на адресу відповідача 10 липня 2020 року № 1000ч, 20 жовтня 2020 року № 1159-4ч були направлені повідомлення щодо необхідності повернення надміру перерахованої державної соціальної допомоги при народженні дитини із визначенням порядку та банківських реквізитів Управління щодо самостійною їх повернення. Проте, вжитті управлінням заходи були безрезультатними, а сума заборгованості відповідачем залишилась несплаченою.

Відповідно достатті 1212Цивільного кодексуУкраїни особа,яка набуламайно абозберегла йогоу себеза рахунокіншої особи(потерпілого)без достатньоїправової підстави(безпідставнонабуте майно),зобов`язанаповернути потерпіломуце майно.Особа зобов`язанаповернути майноі тоді,коли підстава,на якійвоно булонабуте,згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: повернення виконаного за недійсним правочином; витребування майна власником із чужого незаконного володіння; повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Згідно ст.1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; інше майно, якщо це встановлено законом.

Оскільки ОСОБА_2 достовірно знала, що подала заяву про призначення допомоги при народженні дитини до управління соціального захисту населення за фактичним місцем свого проживання, однак, не дочекавшись результату розгляду поданої заяви, знову подала аналогічну заяву, однак за місцем своєї реєстрації, що призвело до подвійного нарахування на її користь державних коштів - допомоги при народженні дитини, вказані кошти нею були отримані та використані, добровільно питання з позивачем щодо повернення безпідставно набутих коштів не врегульоване, суд вважає, що відповідач в цьому випадку діяла недобросовісно, тому позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню.

На підставі ст.264 ЦПК України з відповідача слід стягнути судовий збір на користь позивача, сплачений ним при пред`явленні позову до суду, в розмірі 2 102 гривень, оскільки позовні вимоги позивача задоволені в повному обсязі.

Керуючись ст. 1212 ЦК України, ст.ст. 2,3,4,6,9,18,76,77,78,79,80,89,258,263,264 ЦПК України, ЗУ "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", "Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми", - суд

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа - Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Першотравенської міської ради Дніпропетровської області, про стягнення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги при народженні дитини - задовільнити.

Стягнути з ОСОБА_1 накористь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги при народженні дитини за період з 01 листопада 2018 року по 31 серпня 2019 року в розмірі 18060 (вісімнадцяти тисяч шістдесяти) гривень.

Стягнути з ОСОБА_1 накористь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради судовий збір урозмірі 2102 (двох тисяч ста двох) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи через Першотравенський міський суд Дніпропетровської області.

Суддя: С.А.Янжула.

Джерело: ЄДРСР 94759419
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку