РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.01.2021 м. Івано-ФранківськСправа № 909/850/20
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Малєєвої О. В., секретар судового засідання Дзіворонюк М. Я.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Державної екологічної інспекції Карпатського округу
до відповідача: Державного підприємства "Кутське лісове господарство"
про стягнення шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, в розмірі 593 611, 50 грн,
за участю:
представника позивача Голубчак Н.В.,
представника відповідача Пліхтяк П.П.,
ухвалив таке рішення.
1. Предмет позову.
1.1 Розглядається позов Державної екологічної інспекції Карпатського округу до Державного підприємства "Кутське лісове господарство" про стягнення шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, в розмірі 593 611, 50 грн.
2. Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.
2.1 В судовому засіданні 24.11.2020 на підставі ч. 3 ст. 177 ГПК України суд ухвалив продовжити строк підготовчого провадження до 04.01.2021.
2.2 Суд ухвалив залишити без розгляду клопотання відповідача від 04.12.2020 № 01-3/347 (вх.№ 17106/20 від 07.12.2020) про продовження строку для подання відповіді на відповідь на відзив позивача (протокольна ухвала від 11.12.2020).
2.3 Представник відповідача в судовому засіданні 11.12.2020 заявив усне клопотання про поновлення строку на подання заяви по суті - відповіді на відповідь на відзив позивача від 04.12.2020 № 01-3/348 (вх.№17094/20 від 07.12.2020). Суд відповідно до приписів ст. 119 ГПК України, враховуючи поважність причин пропуску встановленого строку, з метою дотримання процесуальних прав сторін, ухвалив поновити пропущений процесуальний строк відповідача на подання заяви по суті (протокольна ухвала від 11.12.2020).
2.4 Згідно з ст. 216 ГПК України в судовому засіданні щодо розгляду справи по суті 13.01.2021 було оголошено перерву до 21.01.2021 з наступним оголошенням перерви до 25.01.2021.
3. Зміст позовних вимог та заперечень на позов, пояснення учасників справи.
3.1 Позовна заява від 28.09.2020 № 06-09/2528 (вх.№14583/20 від 29.09.2020).
Заявлені позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до чинного законодавства України в межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлено обов`язковість отримання лімітів на використання природних ресурсів та дозволів на спеціальне використання природних ресурсів. Щодо територій природно-заповідного фонду відповідний порядок урегульовано Законом України Про природно-заповідний фонд України. Позивач в межах наданих йому повноважень, відповідно до чинного законодавства здійснив позаплановий захід державного нагляду (контролю) відповідача на підставі поданих громадянами звернень. В ході вказаного заходу було встановлено, що ДП Кутське лісове господарство, як постійним лісокористувачем, було виписано та видано лісорубні квитки на проведення вибірково-санітарних рубок 2019 року без наявних лімітів та дозволів на спеціальне використання природних ресурсів в межах території, що входить до складу НПП Гуцульщина без вилучення, чим порушено вимоги ст. 9-1 Закону України Про природний заповідний фонд України. Посилається на те, що відповідно до Указу Президента України від 14.05.2002 НПП Гуцульщина є об`єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. До складу НПП Гуцульщина без вилучення ввійшли лісові землі Кутського державного лісгоспу, зокрема Косівського лісництва площею 2392 га. Згідно з матеріалами лісовпорядкування 2009 року по ДП Кутське лісове господарство квартали та виділи, щодо яких було видано лісорубні квитки, віднесено до зони регульованої рекреації НПП Гуцульщина. При здійсненні заходу позапланового контролю представниками позивача виявлено рубку, яка є незаконною оскільки здійснена на підставі вданого з порушенням чинного законодавства дозволу. В результаті такої рубки заподіяно шкоду навколишньому природному середовищу у розмірі 593 611, 50 грн. Факт правопорушення, яке вчинено відповідачем, зафіксовано в акті позапланового заходу, який проведений в період з 15.01.2020 по 29.01.2020. Шкода підлягає повному відшкодуванню постійним лісокористувачем відповідно до приписів ст. 1166 ЦК України, ст. 68, 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища. Свою позицію обґрунтовує приписами ст. 16, 17, 22, 45, 46, 48, 64, 67, 69, 70, 103 Лісового кодексу України, ст. 9-1 Закону України "Про природо-заповідний фонд України", ст. 5, 7, 20-2, 39, 40, 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".
3.2 Відзив на позовну заяву від 26.10.2020 № 01-3/296 (вх.№14691/20 від 29.10.2020).
Вважає, що всі рубки проводилися на законних підставах зі складанням всіх, передбачених законодавством документів. На відповідача, як постійного лісокористувача, покладено обов`язок щодо забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, дотримання встановленого законодавством режиму використання земель. Враховуючи вищевикладене, відповідач здійснював господарську діяльність шляхом оформлення лісорубних квитків на проведення санітарно-вибіркових рубок. Згідно з Указом Президента України створено НПП Гуцульщина і встановлено його площу. До складу НПП Гуцульщина без вилучення для постійного користування включенню підлягають землі Косівського міжгосподарського лісгоспу та Кутського державного лісгоспу. Зазначає, що до цього часу землі у ДП Кутське лісове господарство не вилучено і не передано до НПП Гуцульщина, категорія земель визначена як землі лісогосподарського призначення, а тому до них не застосовується ст. 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд. Згідно з постановою КМУ затверджено порядок розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду. Згідно з вказаною постановою на підставі розпорядження КМУ можна вилучати та надавати в постійне користування землі лісового фонду з подальшою їх зміною на землі природно-заповідного фонду. Вказує, що згідно зі ст. 38 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища та ст. 9, 10 Закону України Про рослинний світ використання природних ресурсів здійснюється в порядку загального та спеціального використання. Водночас вибіркові санітарні рубки не відносяться до спеціального використання природних ресурсів. При цьому встановлення лімітів та нормативів під час проведення санітарно вибіркових рубок Мінприроди не може розглядати, оскільки під час проведення даних рубок крім ліквідної деревини проводиться вирубка і неліквідної деревини. Відповідач погодив план заходів з поліпшення санітарного стану лісів з Управлінням екології та природних ресурсів при Івано-Франківській ОДА, дані заходи також було розглянуто на науково-технічній раді та проінформовано органи місцевого самоврядування про проведення даних заходів. Щодо копії охоронного зобов`язання, то вказує, що немає доказів його направлення відповідачу і у нього воно не зареєстровано. Вважає таке охоронне зобов`язання недійсним, так як не було дотримано порядку його вручення землекористувачу. Відповідач не погоджується з необхідністю отримання лімітів на проведення санітарно-вибіркової рубки в кварталі 24 ділянка 27. Вказує, що відсутні всі елементи, які передбачені ст. 1166 ЦК України, для стягнення шкоди з відповідача.
3.3 Відповідь на відзив від 03.11.2020 № 06-09/2934 (вх.№15078/20 від 04.11.2020).
Вказує, що відповідно до приписів ст. 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України проведення рубок формування і оздоровлення лісів, інших видів рубок здійснюється в межах затверджених планів та на підставі рішень науково-технічних рад установ природно-заповідного фонду згідно з лімітом на використання природних ресурсів на підставі дозволів. Порядок встановлення лімітів спеціального використання природних рослинних ресурсів загальнодержавного значення затверджується Кабінетом Міністрів України. Згідно з постановою КМУ від 10.08.1992 № 459 затверджено Положення про порядок встановлення лімітів використання природних ресурсів, згідно з яким ліміти на використання природних ресурсів в межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення затверджуються Мінприроди. А тому безпідставними є посилання відповідача на законність видачі лісорубних квитків, адже їх видача без наявних лімітів та дозволів на спеціальне використання в межах територій, що входять до складу НПП Гуцульщина без вилучення є порушенням ст. 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України. Згідно з Указом Президента України від 14.05.2002 відповідача віднесено до землекористувачів, землі яких мають бути включені до складу національного природного парку з вилученням та без вилучення. З підписанням відповідного Указу про створення НПП Гуцульщина землям, які включені до складу території НПП Гуцульщина, надано статус природно-заповідного фонду. Такі землі чи їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям, з оформленням охоронного зобов`язання. На виконання Указу Президента було підписано акт приймання-передачі матеріальних цінностей та частини лісового фонду відповідачу, в якому визначено перелік кварталів, що передаються у постійне користування НПП Гуцульщина без вилучення та з вилученням. Вказаний акт підписаний, зокрема представником відповідача. Після передачі до НПП Гуцульщина кварталів та виділів відповідних лісництв, які підлягали вилученню, відповідач виготовив матеріали лісовпорядкування, згідно з яким відповідні квартали віднесено до зони регульованої рекреації НПП Гуцульщина. Щодо охоронного зобов`язання, то таке підписано директором ДП Кутське лісове господарство, а тому посилання на недійсність такого зобов`язання є безпідставними. Згідно з охоронним зобов`язанням землекористувач ДП Кутське лісове господарство взяв під охорону заповідний об`єкт (землі НПП Гуцульщина) та зобов`язався зберігати його та дотримуватися екологічних умов при використанні природних ресурсів, а також провести відмежування заповідного об`єкта в натурі.
3.4 Заперечення на відповідь на відзив від 04.12.2020 № 01-3/348 (вх.№17094/20 від 07.12.2020).
Вказує, що за відповідачем відсутні зареєстровані землі природно-заповідного фонду, а тому недоречним є посилання позивача на ст. 100 ЛК України. На даний час не змінено цільове призначення земель, які передбачені для включення до НПП «Гуцульщина» як з вилученням, так і без. Вважає, що всі землі відповідача є землями лісогосподарського призначення, а тому не підлягає застосуванню ст. 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд» щодо встановлення лімітів. Вказує, що до цього часу не проведено процедуру вилучення та надання в постійне користування земель лісового фонду з подальшою зміною їх на землі природно-заповідного фонду. Вважає, що видачу лімітів на санітарно-вибіркові рубки не передбачено. Зазначає, що Державна екологічна інспекція проводила перевірки земель відповідача в серпні 2019 року, січні та серпні 2020 року. Під час відповідних перевірок не було виявлено незаконних рубок дерев.
4. Обставини справи, оцінка доказів.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані у справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 86 ГПК України, суд встановив таке.
4.1 Згідно з Указом Президента України від 14.05.2002 № 456/2002 створено на території Косівського району Івано-Франківської області національний природний парк "Гуцульщина" (надалі - «НПП «Гуцульщина») i підпорядковано його Міністерству екології та природних ресурсів України; встановлено площу земель НПП «Гуцульщина» 32271 гектара, в тому числі 7606 гектарів земель, що мають бути надані йому в постійне користування, та 24665 гектарів земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів. До переліку землекористувачів віднесено також Кутський державний лісгосп Державного комітету лісового господарства України. На його території землі площею 6790 га мають бути надані у постійне користування НПП «Гуцульщина», землі площею 14772 га включено до складу НПП "Гуцульщина" без вилучення.
На виконання Указу Президента підписано акт приймання-передачі матеріальних цінностей від 23.08.2002, який затверджено Міністром екології та природних ресурсів України 20.09.2002. Згідно з актом директори відповідних лісгоспів передали, а директор НПП «Гуцульщина» прийняв лісовий фонд площею 21 562 га, в тому числі квартали 21, 22 Косівського лісництва Кутського лісгоспу (додаток № 2 до акту), які включаються до складу НПП «Гуцульщина» без вилучення.
Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області видало охоронне зобов`язання від 20.05.2011 № 305. Відповідно до ст. 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передано під охорону землекористувачу ДП «Кутське лісове господарство» (надалі «ДП «Кутське ЛГ») в особі директора ОСОБА_1 заповідний об`єкт НПП «Гуцульщина» (землі без вилучення) 14772 га загальнодержавного значення з метою збереження, відтворення та раціонального використання типових і унікальних природних комплексів та об`єктів Покутських Карпат, що мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню, рекреаційну та естетичну цінність. Заповідний об`єкт розташований в Косівському районі, ДП «Кутське ЛГ» і входить до складу природно-заповідного фонду, який охороняється як національне надбання і складовою частиною світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною. Землекористувач бере під охорону вищеназваний заповідний об`єкт і зобов`язується зберігати його та дотримуватися екологічних вимог при використанні природних ресурсів згідно зі ст. 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», а також провести відмежування заповідного об`єкта в натурі, встановлення єдиних державних знаків та аншлагів, нанесення на планово-картографічні матеріали. На території НПП «Гуцульщина» заповідний режим встановлено відповідно до Положення «Про НПП «Гуцульщина», яке затверджено наказом Міністра екології та природних ресурсів України від 17.07.2002 № 271. Передав під охорону представник Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області начальник Бойко М.; взяв під охорону директор ДП «Кутське ЛГ» Фальбійчук Ю. Охоронне зобов`язання зареєстровано в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області за № 305.
4.2 Згідно з наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 17.07.2002 № 271 (в редакції наказу від 13.11.2019 № 377) затверджено Положення про НПП "Гуцульщина" (далі «Положення»).
НПП "Гуцульщина" є об`єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. Парк розташований на території Косівського району Івано-Франківської області (п. 1.1).
Загальна площа парку становить 32271 га земель, в тому числі: 7606га земель, що мають бути надані йому в постійне користування та 24665 га земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів (п. 1.6).
Парк створено з метою збереження, відтворення і раціонального використання типових та унікальних природних комплексів Покутських Карпат, що мають важливе природоохоронне, наукове, естетичне, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення (п. 2.1).
4.3 Перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів по ДП «Кутський ЛГ» на І півріччя 2019 році в межах НПП «Гуцульщина» без вилучення та на 2019 рік погоджено директором ДСЛП «Івано-Франківськлісозахист», начальником Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства та начальником Управління екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації. Крім того, на нараді консультативно науково-технічної ради по ДП «Кутське ЛГ» погоджено набір ділянок на проведення заходів по поліпшенню санітарного стану лісів на його території.
Відповідачем було видано лісорубні квитки від 09.07.2019 № 50 в кварталі 21 виділ 9, квартал 22 виділ 12 Косівського лісництва, від 15.10.2019 № 78 в кварталі 21 виділи 3, 9 Косівського лісництва, від 29.11.2019 № 90 в кварталі 21 виділ 13 Косівського лісництва. У вказаних лісорубних квитках передбачена система рубок рубки формування і оздоровлення лісів, санітарні; спосіб рубки вибірково санітарна, на підставі переліку заходів з поліпшення санітарного стану лісів на 2019 рік; рубати в рахунок заходів з формування і оздоровлення лісів відповідно до завдань 2019 року. До вказаних лісорубних квитків додано план-схеми, матеріально-грошові оцінки лісосік, перелік дерев лісосік, дефектні відомості.
4.4 В проекті організації та розвитку лісового господарства ДП «Кутське ЛГ» інвентаризаційний № 48/02 прим.№1, щодо кварталів 21, 22 Косівського лісництва міститься відмітка про віднесення цих територій до національних природних парків (зона регульованої рекреації).
4.5 У матеріально-грошових оцінках лісосік, складених лісничим ДП «Кутський лісгосп» на проведення спірних рубок, категорія лісів зазначена «природоохоронні».
4.6 На підставі поданих фізичним особами звернень погоджено проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо ДП «Кутське ЛГ» (погодження від 23.12.2019 № 2987/0/45-19ПЗ, від 24.12.2019 № 3048/0/45-19ПЗ). Відповідно до наказу Державної екологічної інспекції Карпатського округу від 15.01.2020 № 31 направлено відповідних спеціалістів для здійснення позапланового заходу нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства на території лісового фонду Косівського та Космацького лісництв ДП «Кутське ЛГ».
За результатами проведення відповідного заходу державного нагляду (контролю) складено акт від 29.01.2020 № 17. У акті встановлено, що ДП «Кутське ЛГ» відповідно до лісорубних квитків від 09.07.2019 № 50, від 15.10.2019 № 78, від 29.11.2019 № 90 проведено вибірково-санітарні рубки. В ході перевірки було проведено контрольний перелік пнів зрубаних дерев в кварталах 21 та 22, де були проведені такі рубки. Встановлено, що такі санітарно-вибіркові рубки проведено на територіях, на яких здійснюється спеціальне використання лісових ресурсів. Вказує, що вищевказана ділянка в рубку призначена з порушенням ст.. 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», ст. 12, 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та Інструкції про застосування порядку встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а саме без відповідного ліміту на проведення рубок на території ПЗФ загальнодержавного, що затверджується центральним органом виконавчої влади що забезпечує формування і реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також без відповідного дозволу що видається органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.
До акту додано розрахунок розміру шкоди, завданої лісу незаконною та пошкодженням дерев на території лісового фонду Косівського лісництва ДП «Кутське ЛГ» рубкою у розмірі 593 611, 50 грн та перелікові відомості обліку пнів зрубаних дерев на території лісового фонду кварталу № 21, виділи 3, 9, 13; квартал 22, виділ 12.
Сторони визнали той факт, що вказані рубки проведені на земельних ділянках, які включені складу НПП «Гуцульщина» без вилучення у землекористувачів.
4.7 У завданні на виконання робіт з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок НПП «Гуцульщина» вказано цільове призначення земельних ділянок (на момент складення проекту землеустрою - для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг; категорія земель землі лісогосподарського призначення).
4.8 Позивач звертався до відповідача з вимогою відшкодувати шкоду в розмірі 593 611, 50 грн (претензія від 18.02.2020 № 06-09/257), рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 7601865022823).
Крім того, позивач на підставі матеріалів проведеної перевірки звертався до Косівського ВП ГУ НП в Івано-Франківській області про виявлення порушень, які мають ознаки кримінального правопорушення (заява від 04.02.2020 № 02.5-12/170).
5. Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.
5.1 Щодо зміни цільового призначення земель.
Суд встановив, що НПП Гуцульщина створений відповідно до Указу Президента України від 14.05.2002 № 456/2002. Тому при вирішенні питання щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, на якій проведена спірна рубка, слід застосовувати законодавство України, яке було чинним на той час.
Відповідно до п. в), е) ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України (станом на 14.05.2002) за цільовим призначенням виділялись, зокрема, такі категорії земель, як землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі лісового фонду. До земель природно-заповідного фонду включались природні території та об`єкти, в тому числі національні природні парки (ст. 44 ЗК України).
В ч. 2 ст. 20 ЗК України, яка регулювала встановлення та зміну цільового призначення земель, було визначено: Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Згідно з ст. 54 Закону України Про природно-заповідний фонд України (Закон N 2456-XII) (станом на 14.05.2002) було визначено, що зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до ст. 51-53 цього Закону. Відповідно до ст. 52 цього Закону в установленому порядку розробляються Проекти створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, які передаються органам, уповноваженим приймати рішення про створення чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Рішення про створення національних природних парків приймаються Президентом України (ст. 53 Закону N 2456-XII ). Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України; до складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі інших землевласників та землекористувачів (ч. 2, 3 ст. 20 Закону N 2456-XII).
Системний аналіз наведених норм свідчить проте, що зміна цільового призначення земельних ділянок, які включаються до складу територій національних природних парків без вилучення у землекористувачів, здійснюється без виготовлення і затвердження проектів землеустрою і пов`язується з прийняттям Президентом України рішення про створення національного природного парку. За приписами ч. 2 ст. 20 ЗК України виготовлення і затвердження проектів землеустрою вимагається у випадку вилучення земель.
Тому зміна цільового призначення земельних ділянок, на яких проведена спірна рубка і які включені до НПП Гуцульщина без вилучення у землекористувачів, відбулась на підставі Указу Президента України від 14.05.2002 №456/2002.
Той факт, що в ряді документів значиться інша категорія земель, не спростовує зміни їх цільового призначення в силу прямих вказівок закону.
5.2 Щодо категорії лісів.
Оскільки спір стосується використання лісових ресурсів, то слід також застосовувати норми Лісового кодексу України.
Станом на 14.05.2002 Лісовим кодексом України було визначено, що ліси України за екологічним і господарським значенням поділяються на першу і другу групи. До першої групи належать ліси, що виконують переважно природоохоронні функції. До першої групи належать також ліси на територіях природно-заповідного фонду (заповідники, національні природні парки, пам`ятки природи, заповідні урочища, регіональні ландшафтні парки, ліси, що мають наукове або історичне значення (включаючи генетичні резервати), лісоплодові насадження і субальпійські деревні та чагарникові угруповання (ст. 36 ЛК України).
Як передбачено ст. 37 ЛК України, під час поділу лісів на групи та віднесення до категорій захисності визначаються межі земель, зайнятих лісами кожної групи та категорії захисності. Порядок ведення господарства залежно від груп лісів і категорій захисності, використання лісових ресурсів і користування земельними ділянками лісового фонду для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт визначається Кабінетом Міністрів України.
На час проведення спірних рубок, статтею 100 ЛК України було передбачено, що порядок охорони, захисту, використання та відтворення лісів на землях природно-заповідного фонду визначається відповідно до Закону України Про природно-заповідний фонд України, цього Кодексу та інших актів законодавства.
Згідно з п. 30 Порядку поділу лісів на групи, віднесення їх до категорій захисності та виділення особливо захисних земельних ділянок лісового фонду, затвердженого постановою КМУ від 27.07.1995 №557, до лісів спеціального цільового призначення, в тому числі до лісів національних природних парків належать ліси територій природно-заповідного фонду, створені або оголошені в порядку, встановленому Законом України "Про природно-заповідний фонд України".
Порядок поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок, затверджений постановою КМУ від 16.05.2007 №733, передбачає, що лісові ділянки, розташовані в межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду відносяться до лісів природоохоронного, наукового, історико-культурного призначення (п. 5).
В проекті організації та розвитку лісового господарства ДП «Кутське ЛГ» інвентаризаційний № 48/02 прим.№1, щодо кварталів 21, 22 Косівського лісництва міститься відмітка про віднесення цих територій до національних природних парків (зона регульованої рекреації).
У матеріально-грошових оцінках лісосік, складених лісничим ДП «Кутський лісгосп» на проведення спірних рубок, категорія лісів категорія лісів визначена «природоохоронні».
5.3 Щодо охоронного зобов`язання.
Відповідно до ч. 5 ст. 53 Закону України Про природно-заповідний фонд України (станом на від 20.05.2011 час оформлення охоронного зобов`язання № 305) території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.
Таке зобов`язання № 305 від 20.05.2011 було оформлене. Суд відхиляє заперечення відповідача щодо його недійсності, оскільки воно підписано уповноваженими представниками, підписи яких засвічені відповідними печатками, і зареєстроване в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області. Відсутність доказів направлення цього зобов`язання відповідачу і відсутність даних про його реєстрацію відповідачем не свідчить про його недійсність, оскільки такі наслідки не передбачені чинним законодавством. Даний документ підтверджує факт передачі об`єкта природно-заповідного фонду під охорону відповідачу.
Відповідач, заперечуючи проти дійсності охоронного зобов`язання, посилається на Інструкцію щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду, яка затверджена згідно з наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 25.02.2013 № 65, тобто після видачі охоронного зобов`язання відповідачу. А тому її норми не підлягають застосуванню.
5.4 Щодо наявності порушення.
У вирішенні цього питання суд застосовує норми Закону України «Про природно-заповідний фонд» (закон N 2456-XIІ) в редакції станом на час видачі лісорубних квитків, на підставі яких було здійснено відповідні рубки.
Статтю 9-1 Закону N 2456-XIІ було доповнено частиною 15 згідно із Законом №2362- УШ від 22.03.2018 та передбачено, що проведення рубок формування і оздоровлення лісів, інших видів рубок здійснюється в межах затверджених планів та на підставі рішень науково-технічних рад установ природно-заповідного фонду згідно з лімітом на використання природних ресурсів на підставі дозволів.
Відповідно до п.2 Правил поліпшення якісного складу лісів, які затверджені постановою КМУ від 12.05.2007 N 724 (в редакції, чинній на час видачі вказаних лісорубних квитків), до рубок формування і оздоровлення лісів відносяться санітарні рубки. Санітарні рубки спрямовуються на оздоровлення та посилення біологічної стійкості лісів, запобігання їх захворюванню і пошкодженню (п. 19 вказаних Правил). Вимоги до проведення санітарних рубок визначені Санітарними правилами в лісах України, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1995 N 555 (п. 20 вказаних Правил)
В п. 5 Санітарних правил в лісах України (в редакції, чинній на час видачі вказаних лісорубних квитків) передбачено, що заходи з поліпшення санітарного стану лісів у межах природно-заповідного фонду здійснюються відповідно до Закону України Про природно-заповідний фонд України, інших актів законодавства щодо збереження пралісів і старовікових насаджень та цих Правил.
Тому при здійсненні санітарних рубок у природно-заповідному фонді, зокрема, і спірних рубок в НПП Гуцульщина, належить застосовувати положення ч. 15 ст. 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України.
З огляду на положення п. 1 Порядку спеціального використання лісових ресурсів, який затверджений постановою КМУ від 23.05.2007 № 761, суд погоджується з доводами відповідача про те, що санітарні рубки не відносяться до спеціального використання лісових ресурсів. Проте це не виключає застосування до їх проведення вимог, передбачених в ч. 15 ст. 9-1 Закону України Про природно-заповідний фонд України. Внесення вказаних змін в норму, яка регулює спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, обумовлене поширенням вимог щодо необхідності встановлення лімітів на використання природних ресурсів та отримання дозволів, передбачених для спеціального використання природних ресурсів, також на рубки формування і оздоровлення лісів та інші види рубок.
Відповідно до п. 48 ч. 4 Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України, затвердженого постановою КМУ від 21.05.2015 № 32 (в редакції станом на час видачі лісорубного квитка від 09.07.2019), Мінприроди відповідно до покладених на нього завдань встановлював ліміти на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. Такі ж повноваження з 28.09.2019 були покладені на Мінекоенерго (п. 100 ч. 5 Положення про Міністерство енергетики та захисту довкілля України в редакції постанови КМУ від 18.09.2019 № 847).
На час здійснення спірних рубок діяла Інструкція про застосування порядку установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, яка затверджена згідно з наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 24.01.2008 № 27. В розділі ІІІ Інструкції було передбачено особливості встановлення лімітів в оздоровчих та інших рекреаційних цілях.
В порушення наведених вимог відповідач видав вказані дозволи і на їх підставі здійснив санітарну рубку без встановленого ліміту на використання природних ресурсів.
Порубка дерев визнається незаконною, якщо вчинена за дозволом, виданим із порушенням чинного (постанова Пленуму Верховного суду України від 10.12.2004 № 17 "Про судову практику у справах про злочини та інші правопорушення проти довкілля").
5.5 Згідно з приписами ст. 68, 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди. Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди містяться у ст. 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
В даному випадку відповідача допустив порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, здійснив незаконну рубку, внаслідок чого заподіяну шкоду.
Згідно з ч. 2 ст. 1166 ЦК України особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Відповідач відсутність вини не довів.
5.6 Щодо розміру шкоди.
Розмір заподіяної шкоди розраховано позивачем з урахуванням діаметру пнів відповідно до такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд, які затверджені згідно з постановою КМУ від 24.07.2013 № 541. У разі привласнення буреломних, вітровальних дерев, а також самовільного вирубування сухостійних дерев розмір шкоди обчислюється за цією таксою, зменшеною у два рази (п. 6 приміток додатку № 1 до постанови КМУ від 24.07.2013 № 541). Відповідні вимоги до розрахунку розміру заподіяної шкоди застосовано позивачем.
6. Висновки суду.
6.1 Враховуючи вищевикладене, суд висновує про задоволення позову.
7. Судові витрати.
7.1 Склад та порядок розподілу судових витрат визначено главою 8 ГПК України.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
При зверненні з позовом позивач сплатив судовий збір у розмірі 8 904, 17 грн (платіжне доручення від 14.09.2020 № 690). Інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, сторони не заявили.
7.2 Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, враховуючи задоволення позову, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. 2, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241, 256, п. 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Стягнути на користь держави з Державного підприємства "Кутське лісове господарство" (вул. Січових стрільців, 1, смт Яблунів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78621, ідентифікаційний код 22189564) шкоду в сумі 593 611, 50 грн (п`ятсот дев`яносто три тисячі шістсот одинадцять гривень п`ятдесят копійок), яку перерахувати у фонд охорони навколишнього природного середовища Косівської міської ТГ, на території якої вчинено правопорушення, на р/р UA838999980333199331000009644, отримувач: ГУК в Ів.-Фр.об./ТГ Косів/24062100, код ЄДРПОУ 37951998, банк отримувача: Казначейство України (ел.адм.подат.).
Стягнути з Державного підприємства "Кутське лісове господарство" (вул. Січових стрільців, 1, смт Яблунів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78621, ідентифікаційний код 22189564) на користь Державної екологічної інспекції Карпатського округу (вул. Сахарова, 23А, м. Івано-Франківськ, 76014, ідентифікаційний код 42702233, р/р UA308201720343140003000095363 в ДКСУ м. Київ) судовий збір в розмірі 8 904, 17 грн (вісім тисяч дев`ятсот чотири гривні сімнадцять копійок).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 04.02.2021.
Суддя О. В. Малєєва