open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/2833/18
Моніторити
Постанова /06.07.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /10.06.2021/ Касаційний господарський суд Постанова /15.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.03.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.02.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /21.01.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /23.12.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.12.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.11.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /27.10.2020/ Господарський суд Одеської області Постанова /13.10.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.07.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.11.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.10.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.06.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.05.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.05.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.04.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.03.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.02.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /06.02.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.01.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.12.2018/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/2833/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /06.07.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /10.06.2021/ Касаційний господарський суд Постанова /15.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.03.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.02.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /21.01.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /23.12.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.12.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.11.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /27.10.2020/ Господарський суд Одеської області Постанова /13.10.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.07.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.11.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.10.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.06.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.05.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.05.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.04.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.03.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.02.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /06.02.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.01.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.12.2018/ Господарський суд Одеської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"21" січня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/2833/18

Господарський суд Одеської області у складі судді Невінгловської Ю.М.

при секретарі судового засідання: Пелехатій А.О.

за участю представників:

від прокуратури: Бондаревський О.М. (за посвідченням);

від позивача (Овідіопольської державної адміністрації Одеської області): не з`явився;

від позивача (Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області): Королюк О.Ю. (самопредставництво);

від відповідача: не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Іллічівської місцевої прокуратури Одеської області (68000, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Віталія Шума, буд. 9) в інтересах держави в особі Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області (67801, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт Овідіополь, вул. Т.Шевченка, буд. 169) в особі Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (65496, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт Таїрове, вул. 40 річчя Перемоги, буд. 25);

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю „Житлово-будівельне товариство Вирій (65496, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт. Таїрове, вул. 40 річчя Перемоги, буд. 58)

про внесення змін до договору

ВСТАНОВИВ:

Суть спору: 17.12.2018 року Іллічівська місцева прокуратура Одеської області звернулася до Господарського суду Одеської області з позовною заявою поданої в інтересах держави в особі Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області та в особі Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю „Житлово-будівельне товариство Вирій, в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі від 08.02.2005р., укладеного між Овідіопольською райдержадміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Житлово-будівельним товариством Вирій щодо земельної ділянки площею 5,62 га, кадастровий №5123755800:01:001:0157, розташованої за адресою: Таїровської селищної ради, біля житлового масиву Ульянівка с.Лиманка, Овідіопольського району, Одеської області, який зареєстровано у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області за №04.05.529.00002 від 17.02.2005р. в частині внесення змін щодо розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, а також стягнути з відповідача на користь прокуратури Одеської області сплачений судовий збір.

В обґрунтування заявлених вимог, прокурор посилається на те, що не внесення змін до договору оренди в частині розміру орендної плати землі завдає шкоди комунальній власності територіальної громади селища, власником та розпорядником якої є Таїровська селищна рада, що спричиняє державі і територіальній громаді економічні збитки, що стало підставою для звернення прокурора до суду з відповідним позовом.

Ухвалою суду від 22.12.2018 року судом було відкрито провадження у справі №916/2833/18 за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання на 16.01.2019 року.

Ухвалою суду від 16.01.2019 року судом було відкладено підготовче засідання на 06.02.2019 року.

Ухвалою суду від 06.02.2019 року судом було продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 22.03.2019 року та відкладено підготовче засідання на 22.02.2019 року.

Ухвалою суду від 22.02.2019 року судом було відкладено підготовче засідання на 19.03.2019 року.

19.03.2019 року до суду від Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області надійшли письмові пояснення (вх.№ГСОО 5379/19), в яких зокрема зазначено, що згідно відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим №5123755800:01:001:0157 на момент звернення Іллічівської місцевої прокуратури Одеської області до суду з відповідним позовом (17.12.2018 року) категорія земель, до якої відноситься вказана земельна ділянка землі сільськогосподарського призначення, за цільовим призначенням іншого призначення. При цьому повідомлено, що Інформація щодо офіційного оприлюднення нормативно-грошової оцінки земель, до складу яких відноситься земельна ділянка за кадастровим №5123755800:01:001:0157 в Овідіопольській районній державній адміністрації відсутня.

19.03.2019 року від Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області до суду також надійшли письмові пояснення (вх.№ГСОО 5380/19), відповідно до яких остання повідомляє, що підтримує позовні вимоги та просить суд їх задовольнити.

19.03.2019 року від Прокуратури Одеської області надійшли додаткові пояснення (вх.№ГСОО 5381/19), відповідно до яких повідомляє, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області введена в дію з 01.01.2014 року і була затверджена рішенням Таїровської селищної ради №661- VI від 05.07.2013 року. Офіційне оприлюднення проекту регуляторного акту рішення про затвердження нормативної грошової оцінки було здійснено у громадсько-інформаційній газеті «Совіньйон» від 23.05.2013 року.

Ухвалою суду від 19.03.2019 року, розглянувши обґрунтування заступника керівника Іллічівської місцевої прокуратури підстав для представництва інтересів держави в суді, судом було залишено без розгляду позовну заяву Іллічівської місцевої прокуратури Одеської області на підставі п.1 ч.1 ст. 226 Господарського процесуального кодексу України, мотивуючи тим, що Таїровська селищна рада, відповідно до положень чинного законодавства наділена правом і має можливість самостійно вирішувати питання місцевого значення (у т.ч. шляхом звернення до суду), відповідне стосується і Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області.

13.10.2020 року постановою Південно-західного апеляційного господарського суду було задоволено апеляційну скаргу Заступника прокурора Одеської області; ухвалу Господарського суду Одеської області від 19.03.2019 року по справі №916/2833/18 було скасовано та направлено матеріали справи 916/2833/18 передано для продовження розгляду до Господарського суду Одеської області.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.10.2020 року судом було призначено підготовче засідання по справі на 16.11.2020 року.

У судовому засіданні від 16.11.2020 року судом було оголошено протокольну ухвалу, в порядку п.3 ч.2 ст. 183 ГПК України, про відкладення підготовчого засідання на 09.12.2020 року.

09.12.2020 року до суду від Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області надійшло повідомлення (вх.№ГСОО 32977/20), відповідно до якого просило здійснювати розгляд справи без участі її представника.

Ухвалою суду від 09.12.2020 року судом було закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 23.12.2020 року о 16:30 год.

У судовому засіданні від 23.12.2020 року судом було оголошено перерву до 21.01.2021 року.

У судовому засіданні від 21.01.2021 року прокурор підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник позивача - Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області у судовому засіданні від 21.01.2021 року підтримав позовні вимоги, просив суд їх задовольнити.

Представник позивача Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області в судове засідання від 21.1.2021 року не з`явився, однак про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений. Водночас в матеріалах справи наявні подані ним письмові пояснення по суті спору, в зв`язку з чим, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи за відсутності представника адміністрації.

Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю „Житлово-будівельне товариство Вирій про дату, час та місце судових засідань повідомлявся належним чином шляхом направлення ухвал суду на його юридичну адресу, яка зазначена у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських, однак у судові засідання відповідач не з`являвся, про поважність причин відсутності не повідомляв, своїм процесуальним правом на подання відзиву не скористався, жодних заперечень проти позову не надав.

Згідно з п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Відповідно до частин 4, 5 статті 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є: день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Водночас, ч. 10 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судові рішення відповідно до цієї статті вручаються шляхом надсилання (видачі) відповідній особі копії (тексту) повного або скороченого судового рішення, що містить інформацію про веб-адресу такого рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень.

Приймаючи до уваги, що судові відправлення були повернуті поштою із відміткою у довідках поштової установи «закінчення строку зберігання» або «адресат відсутній за вказаною адресою», а також відсутність жодних повідомлень щодо причин неявки представника відповідача у судові засідання, суд вважає за можливе розглянути справу без участі даного відповідача за наявними в ній матеріалами, відповідно до п. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні 21.01.2021 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено 01.02.2021 року.

З приводу представництва інтересів у даній справі прокурором, суд зазначає.

Відповідно до приписів ст. 1311 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України „Про прокуратуру, представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 ст. 23 Закону України „Про прокуратуру).

За приписами ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Згідно до п. 1 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Так, як вбачається з матеріалів справи, рішенням Овідіопольської районної ради від 03.09.2012 року змінено межі села Мізікевича, внаслідок чого спірна земельна ділянка, яка знаходиться у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю „Житлово-будівельне товариство Вирій за договором оренди землі від 08.02.2005р., укладеного між Овідіопольською райдержадміністрацією та ТОВ „Житлово-будівельним товариством Вирій, увійшла до меж села Мізікевич.

Рішенням Таїровської селищної ради №661-VI від 05.07.2013 затверджена нова нормативна грошова оцінка земель, у тому числі і спірної земельної ділянки.

Листом Таїровської селищної ради №259 від 12.04.2018 року повідомлено на запит заступника керівника Іллічівської місцевої прокуратури Одеської області про те, що після включення земельної ділянки, якою користується відповідач, в межі села Мізікевича, до Таїровської селищної ради не надходили звернення землекористувача щодо внесення змін до чинного договору в частині розміру орендної плати, хоча ставка змінилась.

Листом №9573/9/15-32-12-07-10 від 04.06.2018 ГУ ДФС в Одеській області повідомило заступника керівника Іллічівської місцевої прокуратури, що річна орендна плата на 2018 рік має складати 615 383,31 грн.

Листом №16-14439-18вих від 13.12.2018 Іллічівська місцева прокуратура повідомила Овідіопольську районну державну адміністрацію Одеської області та Таїровську селищну раду Овідіопольського району Одеської області, що відповідно до п.4 ст.23 ЗУ Про прокуратуру прокуратурою підготовлено позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Враховуючи викладене, скасовуючи ухвалу суду від 19.032019 року по даній справі, Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.10.2020 року було встановлено, що з моменту зміни меж села Мізікевича та зміни нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, що на думку прокурора, є підставою для зміни розміру орендної плати, Таїровська селищна рада Овідіопольського району Одеської області на протязі 5 років не вживала будь-яких заходів щодо звернення до відповідача з пропозиціями щодо внесення змін до договору або з відповідним позовом до суду про внесення змін до договору.

Таким чином, за висновком суду, у даній справі є доведеною бездіяльність Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, що полягає у нездійсненні захисту інтересів держави, оскільки орган місцевого самоврядування знав про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Отже, невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

Вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва, суд не повинен установлювати саме протиправність бездіяльності компетентного органу чи його посадової особи. Частиною сьомою статті 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що в разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження. Таким чином, питання про те, чи була бездіяльність компетентного органу протиправною та які її причини, суд буде встановлювати за результатами притягнення відповідних осіб до відповідальності. Господарсько-правовий спір між компетентним органом, в особі якого позов подано прокурором в інтересах держави, та відповідачем не є спором між прокурором і відповідним органом, а також не є тим процесом, у якому розглядається обвинувачення прокурором посадових осіб відповідного органу у протиправній бездіяльності.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматись порядку, передбаченого статтею 23 Закону України Про прокуратуру, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності.

Вказану позицію викладено у постанові Великої палати Верховного Суду від 26.05.2020р. по справі №912/2385/18.

Отже, приймаючи до уваги вищевикладене, судом підтверджуються підстави для здійснення представництва прокурором у даній справі інтересів держави в особі Овідіопольської державної адміністрації Одеської області та Таїровської селищною радою Овідіопольського району Одеської області.

Розглянувши матеріали справи, судом встановлено:

На підставі розпорядження Овідіопольської районної державної адміністрації №36 від 19.01.2005 року «Про надання земельної ділянки в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельне товариство Вирій» та акту від 25.01.2005 року про встановлення в натурі меж земельної ділянки, відведеної ТОВ «ЖБТ Вирій» та прийомки- передачі межових знаків на зберігання, 08.05.2005 року між Овідіопольською районною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельне товариство Вирій» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (Договір), який зареєстрований у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області за №04.05.529.00002 від 17.02.2005 року.

Відповідно до п. 1 Договору, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва комплексу багатоповерхових житлових будинків , що знаходиться на території Таїровської селищної ради (за межами населених пунктів), біля житлового масиву «Ульянівка» с. Мізікевича, Овідіопольського району Одеської області (категорія земель житлової та громадської забудови) на підставі розпорядження Овідіопольської райдержадміністрації Одеської області від 19.01.2005 року за № 36.

Згідно з п.2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею - 5, 66 га (рілля) кадастровий № 5110136900:39:004:0059. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 44261,00 грн, згідно з витягу з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки вид. Овідіопольським районним відділом земельних ресурсів 13.01.2005 року за № 6/О. Земельна ділянка , яка передається в оренду, немає таких недоліків, що можуть перешкоджувати її ефективному використанню, відповідає цілям використання орендарем

У п.3 Договору зазначено, що договір укладено терміном на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен за два місяці зо закінчення строку дії договору повідомити присьмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Положенням п. 4 Договору передбачено, що орендна плата сплачується орендарем у грошовій формі. За оренду земельної ділянки орендар вносить 4528 грн в рік. Обчислення орендної плати здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Розмір орендної плати переглядається зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках.

У відповідності до абз. 1 п. 5 Договору, земельна ділянка передається в оренду для будівництва комплексу багатоповерхових житлових будинків .

Умовами абз.1, 4 п. 11 Договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

18.02.2005 року між сторонами був підписаний акт приймання-передачі об`єкту оренди, в якому було визначено, що земельна ділянка, загальною площею 5,66 га, яка надається в оренду для будівництва комплексу багатоповерхових будинків, перебуває в задовільному стані, передається орендодавцем і приймається орендарем.

Згідно розпорядження голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 13.06.2006 року № 697 «Про надання в довгострокову оренду МПП «Влад» земельної ділянки несільськогосподарського призначення на території Таїровської селищної ради з Овідіопольського району Одеської області (за межами населених пунктів)», було вилучено земельну ділянку загальною площею 0,0407 га, із земель, що знаходились в оренді ТОВ «ЖБТ «Вирій».

На підставі розпорядження Овідіопольської райдержадміністрації Одеської області від 14.07.2006 року №863 «Про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 08.02.2005 року шляхом укладання додаткової угоди з ТОВ «ЖБТ Вирій», 17.07.2006 року сторонами було укладено додаткову угоду до Договору, яка зареєстрована в Овідіопольському районному відділі Одеській регіональної філії ДП центру ДВК у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Таїровської селищної ради за №040652900018 від 01.08.2006 року.

Так, у відповідності до Додаткової угоди, сторони змінили п.2 абз. 1 Договору, а саме узгодили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5, 62, та п.4 абз.1 Договору, згідно якого орендна плата сплачується орендарем у грошовій формі. За оренду земельної ділянки орендар вносить 4496грн на рік, яка підлягає щомісячному перерахуванню (протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця)...

Рішенням Овідіопольської районної ради «Про зміну меж с. Мізікевича, ж/масив «Ульянівка» Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 03.09.2012року було змінено (розширено) межі с. Мізікевича ж/масив «Ульянівка» Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області з включенням в межі населеного пункту земель сільськогосподарського та іншого призначення площею 465,9 га Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області з включенням в межі населеного пункту земель сільськогосподарського та іншого призначення площею 465, 9 га Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, у зв`язку з чим, як зазначає прокурор, земельна ділянка, що є об`єктом Договору, увійшла в межі населеного пункту с. Мізікевича, Таїровської селищної ради.

Рішенням Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 05.07.2013 року № 661-УІ затверджена нормативна грошова оцінка земель, населених пунктів Таїровської селищної ради, в тому числі с. Мізікевича Овідіопольського району, яку вирішено ввести в дію з 01.01.2014 року.

Відповідно до «Положення про податок на майно, в частині плати за землю на території Таїровської селищної ради Овідіопольського району», затвердженого рішенням Таїровської селищної ради від 12.07.2017 року № 672-VII передбачені ставки земельного податку за земельні ділянки для різних категорій землевласників на території селищної ради Овідіопольського району Одеської області на 2018 рік.

Так, як зазначає прокурор, ТОВ «ЖБТ «Вирій» належить до категорії землекористувачів, зазначеної під порядковим № 17 (інші користувачі, які не входять до інших категорій землекористувачів) із встановленим розміром ставки земельного податку у 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

В матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, згідно якого станом на 01.01.2014 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки для будівництва комплексу багатоповерхових житлових будинків за кадастровим номером 5123755800:01:001:0089, що розташована за адресою: Одеська обл, Овідіопольський район, с. Мізікевича, ж/м «Ульянівка», становить 20 697 663, 69 грн.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.07.2018 року №1248/0/220.18, нормативна грошова оцінка земельної ділянки категорії земель: землі сільськогосподарського призначення, за кадастровим номером 5123755800:01:001:0157, що розташована за адресою: Одеська обл, Овідіопольський район, с. Мізікевича, ж/м «Ульянівка», становить 20 512 777, 12 грн.

Згідно витягу з Державного кадастру про земельну ділянку від 22.03.2018 року, земельна ділянка площею 5, 6199 га, за кадастровим номером 5123755800:01:001:0157, розташована в Одеській області, Овідіопольський район, смт. Таїрове та належить Овідіопольській райдержадміністрації.

Відповідно до листа від 11.05.2018 року №16-4939-18 вих, на запит прокуратури, Головне управління ДФС в Одеській області повідомляє, що згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 09.01.2018 року нормативно грошова оцінка земельної ділянки за адресою с. Лиманка, ж\м «Ульянівка» кадастровий номер 5123755800:01:001:0157 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі складає 20512777.12 грн. Розмір податкового зобов`язання платника податків зі сплати орендної плати згідно пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПКУ не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельний ділянок, нормативно грошову оцінку яких проведеному розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки... Згідно п.17 Положення «Про податок на майно в частині плати за землю» рішення Таїровської селищної ради № 672-УІ1 від 12.07. 2017 ставка податку на 2018 рік 3 відсотки від нормативно-грошової оцінки. Відповідно річна орендна плата на 2018 рік має складати 20512777,12 грн. X 3:100= 615383,31 грн.

За таких обставин, як стверджує прокуратура, річна орендна плата вираховується за формулою: НГО земельної ділянки * ставку% (20512777,12 *3%) та становить 615383,31 грн.

У листі від 17.12.2015 року Таїровська селищна рада Овідіопольського району Одеської області на виконання рішення Таїровської селищної ради №661-VI від 05.07.2013 року, звернулась до відповідача, в якому повідомляла про зміну нормативну грошової оцінки земельних ділянок, розташованих в межах населених пунктів на території Таїровської селищної ради та, оскільки ТОВ «ЖБТ Вирій» є орендарем земельної ділянки, площею 5, 6616 га, кадатровий номер 5123755800:01:001:0089, пропонує змінити розмір орендної плати за вищезазначену орендовану земельну ділянку та встановити її у розмірі 3% нормативної грошової оцінки у рік із врахуванням коєфіцієнту індексації 1, 249.

Згідно листа від 29.03.2016 року Таїровська селищна рада Овідіопольського району Одеської області звернулась до відповідача з аналогічної пропозицією.

Між тим, відповіді на зазначені листи від відповідача в матеріалах справи відсутні.

Отже, у зв`язку з тим, що не внесення змін до договору оренди в частині розміру орендної плати землі завдає шкоди комунальній власності територіальної громади селища, власником та розпорядником якої є Таїровська селищна рада, що спричиняє державі і територіальній громаді економічні збитки, прокуратура звернулась з даним позовом до суду, в якому просить суд внести зміни до договору оренди землі від 08.02.2005 року, укладеного між Овідіопольською райдержадміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Житлово-будівельним товариством Вирій щодо земельної ділянки площею 5,62 га, кадастровий №5123755800:01:001:0157, розташованої за адресою: Таїровської селищної ради, біля житлового масиву Ульянівка с.Лиманка, Овідіопольського району, Одеської області, який зареєстровано у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області за №04.05.529.00002 від 17.02.2005р. в частині внесення змін щодо розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість доказів, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, повно, всебічно і об`єктивно з`ясувавши обставини справи, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до частини 1, 2 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтями 93 та 96 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі зобов`язані, зокрема, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням.

За змістом статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як було встановлено вище, 08.05.2005 року між Овідіопольською районною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Житлово-будівельне товариство Вирій» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (Договір), відповідно до п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва комплексу багатоповерхових житлових будинків , що знаходиться на території Таїровської селищної ради (за межами населених пунктів), біля житлового масиву «Ульянівка» с. Мізікевича, Овідіопольського району Одеської області (категорія земель житлової та громадської забудови) на підставі розпорядження Овідіопольської райдержадміністрації Одеської області від 19.01.2005 року за № 36.

Частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зі змісту статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України «Про оренду землі» вбачається, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.

Статтею 141 Земельного кодексу України встановлено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Положенням п. 4 Договору передбачено, що орендна плата сплачується орендарем у грошовій формі. За оренду земельної ділянки орендар вносить 4528 грн в рік. Обчислення орендної плати здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Розмір орендної плати переглядається зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках.

Статтею 188 Господарського кодексу України передбачено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Як вбачається з матеріалів справи, Таїровська селищна рада Овідіопольського району Одеської області неодноразово зверталась до відповідача з пропозицією змінити розмір орендної плати за земельну ділянку, площею 5, 6616 га (кадастровий номер 5123755800:01:001:0089).

Отже, як зазначає позивач, ним дотримано визначеного у ст. 188 ГПК України досудового порядку врегулювання сторонами договору питання щодо внесення змін до договору, однак, відповіді на зазначені листи в матеріалах справи відсутні.

Статтею 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з статтею 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Підпунктом 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Разом з тим, основною підставою для нарахування орендної плати за землю - є саме договір оренди земельної ділянки. Дане повністю кореспондується зі частиною 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" та пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України.

Водночас, відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель": нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, визначеним за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Частиною 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

За змістом статті 23 Закону України «Про оцінку земель»: технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Отже, підсумовуючи усе вищевизначене, суд зазначає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 08 серпня 2018 року в справі №916/2956/17.

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1248/0/220.18 від 09.07.2018 року, який прокурор бере за основу розрахунку належного до сплати розміру орендної плати за Договором від 08.02.2005 року, зазначена земельна ділянка, площею 56199 м.кв. з кадастровим номером 5123755800:01:001:0157 за місцем розташування: Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, ж/м «Ульянівка».

Водночас, згідно з п.2 Договору оренди земельної ділянки від 08.02.2005 року, в оренду ТОВ «ЖБТ Вирій» була передана земельна ділянка загальною площею - 5, 66 га (рілля) кадастровий № 5110136900:39:004:0059.

Надалі, на підставі розпорядження Голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 14.07.2006 року №863, додатковою угодою від 17.07.2006 року (зареєстрована в Овідіопольському районному відділі Одеській регіональної філії ДП центру ДВК у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Таїровської селищної ради за №040652900018 від 01.08.2006 року), сторонами було внесено зміни, а саме п.2 викладено в наступній редакції: «в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,62 га (рілля)». При цьому кадастровий номер земельної ділянки закреслено, що посвідчено приватним нотаріусом.

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Голови Овідіопольської районної державної адміністрації від 14.07.2006 року №863 було вирішено вести зміни до договору оренди земельної ділянки з ТОВ «ЖБТ «Вирій» від 08.02.2005 року в частині площі земельної ділянки та розмірі орендної плати.

На запит прокуратури, у листі від 26.04.2018 року №10-15-0.82-4321/2-18, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області повідомляє, що відповідно до інформації, отриманої від Міськрайонного управління в Овідіопольському районі та м. Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (далі - Управління), згідно наявних в Управлінні Книг записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку, договорів оренди землі, других примірників державних актів та примірників договорів оренди землі станом на 31.12.2012 наявна інформація про зареєстроване право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 5123755800:01:001:0089 на підставі договору оренди землі від 17.02.2005 реєстраційний № 040552900002 загальною площею 5,6616 га, що розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Таїровська селищна рада, с. Лиманка (колишня назва с. Мізікевича), біля ж/м «Ульянівка», за ТОВ «ЖБК «Вирій», цільове призначення: для будівництва комплексу багатоповерхових житлових будинків, категорія земель: землі житлової та громадської забудови.

Як повідомило Головне управління Держгеокадастру в Одеській області за даними Управління, на підставі розпорядження Овідіопольської районної державної адміністрації від 14.07.2006 № 863 та додаткової угоди, що зареєстрована в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі від 01.08.2006 року за № 040652900018, до вищевказаного договору оренди земельної ділянки внесено зміни в частині площі земельної ділянки (площа змінена з 5,6616 га на 5,6199 га) та присвоєно новий кадастровий номер земельній ділянці - 5123755800:01:001:0157. Крім того, у вказаному листі зазначено, що державним кадастровим реєстратором Управління здійснюються заходи щодо виправлення технічної помилки, яка виникла внаслідок перенесення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 5123755800:01:001:0089, яка не підлягала перенесенню з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Між тим, суд зауважує, що у Розпорядженні голови Овідіопольської районної державної адміністрації №36 від 19.01.2005 року та додаткової угоди від 17.07.2006 року посвідченої 01.08.2006 року за № 040652900018, відсутня інформація щодо присвоєння нового кадастрового номеру спірній земельній ділянці - 5123755800:01:001:0157.

Крім того, в матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, згідно якого станом на 01.01.2014 року, тобто після внесення відповідних змін до Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, за кадастровим номером 5123755800:01:001:0089, що розташована за адресою: Одеська обл, Овідіопольський район, с. Мізікевича, ж/м «Ульянівка», площею 56616 кв.м. становить 20 697 663, 69 грн.

Тобто, згідно даного витягу, зазначена площа земельної ділянки 56616 кв.м. (5,6616 га), тоді як додатковою угодою від 17.07.2006 року стронами вже було змінено її площу до 5,62 га.

Так,відповідно до частини 1 статті 628 Цивільного кодексу України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

За приписами статті 15 Закону України "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України «Про державний земельний кадастр», кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

Отже, оскільки кадастровий номер земельної ділянки входить до складу істотних умов договору оренди землі, суд зазначає, що матеріали справи не містять належних та обгрунтованих доказів, що земельна ділянка за кадастровим номером 5123755800:01:001:0157 є тією самою земельною ділянкою, яка була передана відповідачу у користування за Договором оренди земельної ділянки від 08.02.2005 року.

Згідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1, 2, 3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

При цьому суд зауважує, що принцип змагальності тісно пов`язаний з процесуальною рівністю сторін і забезпечує повноту фактичного й доказового матеріалу, наявність якого є важливою умовою з`ясування обставин справи. Відповідно до вказаного принципу, особи, зацікавлені в результаті справи, вправі відстоювати свою правоту у спорі шляхом подання доказів; участі в дослідженні доказів, наданих іншими особами шляхом висловлення своєї думки з усіх питань, що підлягають розгляду у судовому засіданні. Змагальність є різновидом активності зацікавленої особи (сторони). Особи, які беруть участь у справі, вправі вільно розпоряджатися своїми матеріальними і процесуальними правами й активно впливати на процес з метою захисту прав і охоронюваних законом інтересів.

Підсумовуючи викладені вище фактичні обставини, суд дійшов висновку про те, що за викладеними в позовній заяві обставинами позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 08.02.2005р., укладеного між Овідіопольською райдержадміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю „Житлово-будівельним товариством Вирій щодо земельної ділянки площею 5,62 га, кадастровий №5123755800:01:001:0157, розташованої за адресою: Таїровської селищної ради, біля житлового масиву Ульянівка с.Лиманка, Овідіопольського району, Одеської області, який зареєстровано у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області за №04.05.529.00002 від 17.02.2005р. в частині внесення змін щодо розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, задоволенню не підлягають.

На підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.У задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

2.Судові витрати понесені позивачем відшкодуванню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Одеської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 01 лютого 2021 р.

Суддя Ю.М. Невінгловська

Джерело: ЄДРСР 94552210
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку