Дата документу 27.01.2021
Справа № 937/9395/20
Провадження № 3/937/295/21
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 січня 2021 року м. Мелітополь
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області у складі головуючогосудді Бахаєва І.М., розглянувши адміністративний матеріал, який надійшов з Мелітопольського РУП ГУНП в Запорізькій областіпро притягнення до адміністративної відповідальності:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Ярославль РФ, громадянки України, яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 .
за вчинення адміністративного правопорушення, передбачене ч. 2ст. 164 КУпАП,
В С Т А Н О В И В:
16 грудня 2020 року до Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області надійшов адміністративний матеріал відносно ОСОБА_1 за ч.2ст.164 КУпАП.
Згідно протоколу про адміністративне правопорушення серія ВАБ 282965, 27.11.2020 року, о 10 год. 25 хв., в торгівельному кіоску, розміщеному поблизу буд. № 53, що по пр. 50 років Перемоги в м. Мелітополі напроти входу до «Таврійському майданчику», гр. ОСОБА_1 здійснювала провадження господарської діяльності, а саме роздрібну торгівлю тютюновими виробами, реалізувала пачку цигарок марки «Compliment» з 20 (двадцятьма) сигаретами за ціною 26,00 грн., без державної реєстрації як суб`єкта господарювання та без отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, вчинене повторно протягом року та після притягнення до адміністративного стягнення за таке ж порушення, чим порушиласт.ст.11,15,17ЗУ «Продержавне регулюваннявиробництва іобігу спиртуетилового,коньячного іплодового,алкогольних напоївта тютюновихвиробів» та п. 7 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності».
Дії ОСОБА_1 кваліфіковані за ст. 164 ч.2 КУпАП.
Відповідно до вимог ст.ст. 251, 280КУпАП при розгляді справи про адміністративне правопорушення суд повинен з`ясувати, чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, для чого дослідити і дати оцінку зібраним у справі доказам.
Згідно з п. 1 ст.247КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин: відсутність події і складу адміністративного правопорушення.
Частиною першоюст. 164 КУпАПпередбачено відповідальність за провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб`єкта господарювання або без одержання ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, чи здійснення таких видів господарської діяльності з порушенням умов ліцензування, а так само без одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди).
За вимогами ст.15Закону України«Про державнерегулювання виробництваі обігуспирту етилового,коньячного іплодового,алкогольних напоївта тютюновихвиробів» роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій. При цьому,статтею 1вказаного Закону визначено, що ліцензія (спеціальний дозвіл) - це документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Згідно з ст. 17 даного Закону у разі порушення вимог ст. 15 Закону до суб`єктів господарювання застосовується відповідальність, яка передбачена у законі порядку.
Відповідно до ст. 55 ГК України, суб`єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов`язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. Суб`єктами господарювання є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.
Таким чином, статтею 164 КУпАП передбачена відповідальність або фізичної особи, яка не є суб`єктом господарської діяльності, що здійснює господарську діяльність без державної реєстрації як суб`єкта господарювання, або суб`єкта господарювання, за здійснення ним господарської діяльності без отримання ліцензії на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону. Отже суб`єкти даного адміністративного правопорушення є різними й взаємовиключними, оскільки особа не може бути одночасно і суб`єктом господарювання, і не суб`єктом господарювання.
Однак, всупереч положенням ст. 164 КУпАП, в протоколі про адміністративне правопорушення зазначено, що ОСОБА_1 здійснювала господарську діяльність без державної реєстрації як суб`єкта господарювання, та одночасно без отримання ліцензії, що, як вказано вище, є окремими складами адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 164 КУпАП. Крім того, в протоколі відсутні обставини вчинення адміністративного правопорушення, а саме кому були реалізовані тютюнові вироби.
Суд наголошує, що він не вправі самостійно змінювати на шкоду особі фабулу, викладену у протоколі про адміністративне правопорушення, яка, по суті, становить виклад обвинувачення у вчиненні певного правопорушення, винуватість у скоєнні якого певною особою має доводитися в суді; суд також не має права самостійно відшукувати докази винуватості особи у вчиненні правопорушення. Адже діючи таким чином, суд неминуче перебиратиме на себе функції обвинувача, позбавляючись статусу незалежного органу правосуддя, що є порушенням ст.6Конвенції прозахист правлюдини іосновоположних свобод (далі Конвенція).
Так, ч.1 ст. 6 Конвенції передбачає, що «кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який … встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення». Відповідно до ч.2 ст.6 Конвенції «кожен, кого обвинувачено у вчиненні кримінального правопорушення, вважається невинуватим доти, доки його вину не буде доведено в законному порядку». А згідно з положеннями ч.3 ст.6 Конвенції кожний обвинувачений у вчиненні кримінального правопорушення має щонайменше такі права: мати час і можливості, необхідні для підготовки свого захисту; захищати себе особисто чи використовувати юридичну допомогу захисника, вибраного на власний розсуд, або за браком достатніх коштів для оплати юридичної допомоги захисника одержувати таку допомогу безоплатно, коли цього вимагають інтереси правосуддя, тощо.
Європейський суд з прав людини поширює стандарти, які встановлює Конвенція для кримінального провадження, на провадження у справах про адміністративні правопорушення.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, долученого до матеріалів справи про адміністративне правопорушення, підприємницьку діяльність ОСОБА_1 припинено, про що в реєстрі міститься запис від 17.07.2014 №21010060002019890.
В протоколі не зазначено, яке конкретно із передбачених ч. 2 ст. 164 КУпАП правопорушення, вчинено ОСОБА_1 .
Не надано також доказів систематичності дій особи, у відношенні якої складено протокол, що є обов`язковою ознакою господарської діяльності та наявність метиотримання прибутку.
Згідно зі ст.7КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про відсутність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 164 КУпАП.
Відповідно до п. 1 ст.247КУпАП провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у разі відсутності складу правопорушення.
З огляду на викладене, провадження по даній справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП, за відсутністю складу в діях ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 164 КУпАП.
Керуючись ст.ст.7, 9, 247 ч. 1 п. 1,251, 283,284,294, ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», ст. 55 ГК України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за ч. 2 ст.164КУпАП - закрити на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, у зв`язку з відсутністю в її діях складу даного адміністративного правопорушення.
Постанова може бути оскаржена до Запорізького апеляційного суду через Мелітопольський міськрайонний суд в продовж 10 днів з дня винесення постанови.
СУДДЯ: І.М.БАХАЄВ