open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 915/935/20
Моніторити
Постанова /27.05.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.03.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.02.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /24.12.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /03.12.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /02.12.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /18.11.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /12.10.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /24.09.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /07.09.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /14.07.2020/ Господарський суд Миколаївської області
emblem
Справа № 915/935/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /27.05.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.03.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.02.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /24.12.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /03.12.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /02.12.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /18.11.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /12.10.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /24.09.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /07.09.2020/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /14.07.2020/ Господарський суд Миколаївської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2020 року Справа № 915/935/20

м. Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Адаховської В.С.,

при секретарі судового засідання Матвєєвої В.В.,

за участю представників сторін:

від відповідача-1: Пригара В.П., за довіреністю

від відповідача-2: не з`явився

від відповідача-3: Горшков С.В. голова правління

від прокуратури: прокурор Дзюбан О.В., за посвідченням

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом заступника керівника Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області (55213, Миколаївська обл., м. Первомайськ, вул. Івана Виговського, 18) в інтересах держави

до відповідача-1: Первомайської міської ради Миколаївської області (55213, Миколаївська обл., м. Первомайськ, вул. Грушевського, 3, ідентифікаційний код 35926170)

до відповідача-2: Управління містобудування архітектури комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради (55200, Миколаївська обл., м. Первомайськ, вул. Грушевського, 3, ідентифікаційний код 24063287)

до відповідача-3: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського 19 (55213, Миколаївська обл., м. Первомайськ, вул. Грушевського, 19, ідентифікаційний код 40506610)

про: визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди, повернення нежитлового приміщення

ВСТАНОВИВ:

09.07.2020 заступник керівника Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою № 35-4/69вих-20 від 03.07.2020 в інтересах держави до відповідачів: Первомайської міської ради Миколаївської області, Управління містобудування архітектури комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського 19, в якій просить:

1. Визнати незаконним та скасувати рішення № 18 Первомайської міської ради від 29.08.2019, яким надано дозвіл управлінню містобудування, архітектури, комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради на укладення договору оренди нерухомого майна комунальної власності з об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського 19.

2. Визнати недійсним договір оренди № 30 від 12.09.2019, укладений між управлінням містобудування, архітектури, комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради та об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського 19, на підставі якого передано в оренду нерухоме майно комунальної власності нежитлові приміщення загальною площею 44,92 м2, розташовані по вул. Грушевського, 19\96, у м. Первомайську.

3. Зобов`язати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського 19 (код ЄДРПОУ 40506610) повернути у розпорядження територіальної громади в особі Первомайської міської ради об`єкт комунальної форми власності нежитлові приміщення загальною площею 44,92 м2, вартістю 202246,01 грн., розташовані по вул. Грушевського, 19\96, у м. Первомайську Миколаївської області.

4. Стягнути з відповідачів у солідарному порядку на користь прокуратури Миколаївської області (ЄДРПОУ 02910048 Банк ДКСУ м Києва МФО 820172, р/р UA748201720343150001000000340) сплачений судовий збір за подачу позову.

Предметом даного позову виступають три позовні вимоги прокурора немайнового характеру: щодо визнання незаконним та скасування рішення і визнання недійсним договору та щодо зобов`язання повернути у розпорядження територіальної громади нежитлового приміщення.

Підставою рішення Первомайської міської ради Миколаївської області № 28 від 27.06.2019; № 18 від 29.08.2019; проект рішення Первомайської міської ради Миколаївської області № 18 від 29.08.2019; заперечення до проекту рішення міської ради Про оренду нежитлового приміщення по вул. Михайла Грушевського, 19; заперечення до п. 1.2 проекту рішення міської ради від 27.06.2019 № 28 Про передачу нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19; договір оренди нерухомого майна комунальної власності № 30 від 12.09.2019, акт приймання-передачі в оренду майна від 13.09.2019; свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САС № 317825 від 08.04.2009; статут Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського 19; інформація з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо відповідача-3; заява відповідача-3 вих. № 4/02.2018 від 26.02.2018; рекомендації засідання постійної комісії Первомайської міської ради з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, інженерної інфраструктури міста, охорони навколишнього середовища та комунальної власності № 198 від 27.02.2018; лист Первомайської міської ради Миколаївської області № 1588/03.01-22 від 26.02.2018; лист Первомайської міської ради Миколаївської області № 2016/03-01-22 від 16.03.2018; заява відповідача-3 вих. № 01/02-19 від 05.02.2019; лист міського голови м.Первомайська №1620/03-01-20 від 04.03.2019; протокол засідання тимчасової контрольної комісії Первомайської міської ради щодо звернення ОСББ Михайла Грушевського 19 від 20.06.2019; рекомендації засідання постійної комісії постійної комісії Первомайської міської ради з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, інженерної інфраструктури міста, охорони навколишнього середовища та комунальної власності № 264 від 25.06.2019; Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 213452229 від 22.06.2020; висновок оцінювача ФОП Васильєва Т.О. про вартість; довідка Управління містобудування, архітектури, комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради № 591/04.04.1-15 від 21.11.2019; лист виконавчого комітету Первомайської міської ради Миколаївської області № 2629/03.01-26 від 21.04.2020; лист виконавчого комітету Первомайської міської ради Миколаївської області № 2668/03.01-26 від 07.05.2020; рішення Первомайської міської ради № 9 від 31.01.2019; Положення про надання майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Первомайська в оренду, затвердженого рішенням міської ради № 9 від 31.01.2019 з додатками; постанова Первомайського міжрайонного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Миколаївській області про закінчення виконавчого провадження від 30.01.2019 ВП № 56294636; акт державного виконавця від 29.01.2019; лист виконавчого комітету Первомайської міської ради Миколаївської області № 4168/03.01-26 від 19.06.2019; лист Первомайської місцевої прокуратури № (15-25)64вих-19 від 23.07.2019; застосування норм статті 1311 Конституції України, статей 2, 11, 15, 16, 21, 202, 203, 215, 626, 632, 640, 1212 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), статей 179, 180, 202 Господарського кодексу України, статей 2, 9, 10, 11, 19 Закону України Про оренду державного та комунального майна, статей 1, 2, 5, 6, 9, 10, 60 Закону України Про місцеве самоврядування, статті 23 Закону України Про прокуратуру.

За такими вимогами ухвалою від 14.07.2020 відкрито провадження в даній справі та призначено підготовче засідання на 11.08.2020. Встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

11.08.2020 в судовому засіданні оголошено перерву до 07.09.2020 о 13:30.

Ухвалою від 07.09.2020, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 24.09.2020 о 13:30.

Ухвалою від 24.09.2020, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання на 12.10.2020, про що повідомлено учасників справи ухвалою суду від 24.09.2020.

Ухвалою суду від 12.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 11.11.2020 об 11:00.

Ухвалою суду від 11.11.2020, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено розгляд справи на 26.11.2020 о 15:00.

26.11.2020 в судовому засіданні оголошено перерву до 03.12.2020 о 16:00.

Ухвалою суду від 03.12.2020, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено розгляд справи на 24.12.2020 о 15:00, про що повідомлено учасників справи ухвалою суду від 03.12.2020.

Первомайська міська рада Миколаївської області у відзиві № 5221/05.01-26 від 05.08.2020 (вх. № 9648/20) позовні вимоги не визнала з посиланням на те, що прокурор не має повноважень на представництво інтересів Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області.

Управління містобудування, архітектури, комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради у відзиві № 366/04.04.1-15 від 05.08.2020 (вх. № 9712/20) позовні вимоги не визнало з посиланням на те, що відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України Про прокуратуру позовна заява підписана не уповноваженою на це особою.

ОСББ Михайла Грушевського 19 у відзиві б/н від 04.08.2020 (вх. № 9746/20) позовні вимоги не визнало, оскільки вважає хибним висновок прокурора про те, що ОСББ не має ніякого відношення до обслуговування житлового фонду, зазначаючи, що ОСББ обслуговує житловий будинок по вул. Грушевського, 19, у м. Первомайську Миколаївської області, а тому має право на отримання спірних нежитлових приміщень в оренду для правління ОСББ.

У відповіді на відзиви відповідачів № 35-4968вих.20 від 07.08.2020 (вх. № 9922/20), №35-4967вих.20 від 07.08.2020 (вх. № 9923/20), № 35-5015вих.20 від 11.08.2020 (вх. № 9968/20) прокурор спростовує твердження про відсутність у прокурора повноважень на звернення до суду з відповідним позовом та підтримує позовні вимоги у повному обсязі.

17.11.2020 від Миколаївської обласної прокуратури надійшов лист № 15/2-240вих-20 від 17.11.2020 (вх. № 14567/20), в якому прокурор просить долучити до матеріалів справи витяг з рішення виконавчого комітету Первомайської міської ради № 484 від 11.10.2019, відповідно до якого вбудованому нежитловому приміщенню площею 202,8 кв.м, розташованому на першому поверсі багатоповерхового житлового будинку по вул. Михайла Грушевського, 19 у м. Первомайську, частину якого передано в орендне користування ОСББ Михайла Грушевського 19, присвоєно адресу: вул. Михайла Грушевського, 19/96.

19.11.2020 прокурором подано до суду заяву № 15/2-269вих-20від 19.11.2020 (вх. №14719/20) в якій прокурор просить пункти 2, 3 прохальної частини позовної заяви вважати викладеними з урахуванням вірної адреси спірного приміщення, розташованого по вул. Михайла Грушевського, 19/96 у м. Первомайську Миколаївської області.

01.12.2020 від Управління містобудування архітектури комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради на електронну адресу суду надійшла заява (вх. № ЕП: 15287/20), якою заявник просить долучити до матеріалів справи наступні матеріали: 1. Штатний розпис працівників ОСББ; 2. Акт приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу в управління; 3. Розпорядження № 277-р від 28.07.2016 про створення комісії; 4. Рішення Первомайської міської ради № 25 від 30.06.2016 про списання з балансу та передачу в управління ОСББ Михайла Грушевського 19 житлового будинку №19 по вул. М. Грушевського, та № 10 по вул. Лева Толстого; 5. Лист № Г-327-16/ОП КО-421-16 від 22.04.2016 про проведення зборів та участі представника міської ради; 6. Додаток до акту № 1 від 29.07.2016 виявлених недоліків під час приймання-передачі житлового комплексу; 7. Договір підряду № 6.

24.12.2020 в судове засідання з`явилися повноважні представники учасників справи, крім Управління містобудування архітектури комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради, яке клопотанням № 541/04.04.1-15 від 23.12.2020 (вх. №16590/20) просило провести судове засідання за відсутності його представника.

У судовому засідання 24.12.2020 прокурор позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав, викладених у поданих заявах по суті справи, просить суд позов задовольнити.

Присутні представники відповідачів позовні вимоги заперечили з підстав, викладених у поданих заявах по суті справи, просять у задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні 24.12.2020 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Додатково суд зауважує, що оскільки головуючий у даній справі суддя Адаховська В.С. перебувала у відпустці відповідно до наказів Господарського суду Миколаївської області №308-б від 23.12.2020 та № 315-б від 28.12.2020, датою складання та підписання рішення суду у даній справі є саме 21.01.2021.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників учасників справи, керуючись принципом верховенства права, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, суд встановив наступне.

За приписами ст. ст. 5, 53, 55 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України), ст. ст. 23, 24 Закону України Про прокуратуру, п. 3 розділу II Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури № 113-ІХ від 19.09.2019 у визначених законом випадках прокурор звертається до суду в інтересах держави у особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, або, в разі відсутності такого органу, самостійно з позовною заявою.

При цьому право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства прямо надається, зокрема, заступникам керівників окружних (місцевих) прокуратур.

Визначені п. 1 ч. 2 ст. 12 Закону України Про прокуратуру повноваження керівника окружної (місцевої) прокуратури представляти окружну прокуратуру у зносинах з органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, особами, підприємствами, установами та організаціями, стосуються загального представництва органу прокуратури (у разі звернення з позовом до органу прокуратури як суб`єкта владних повноважень відповідача, чи звернення прокурором до суду в інтересах та від імені такого органу прокуратури у якості позивача).

Втім, наявність таких повноважень керівників місцевих (окружних) прокуратур не може звужувати наданих заступникам керівника окружної (місцевої) прокуратури нормою ч. 1 ст. 24 Закону України Про прокуратуру повноважень із підписання позовних заяв на виконання функцій, визначених ст. 1311 Конституції України та ст. 23 Закону України Про прокуратуру.

При здійсненні судочинства суди, відповідно до положень ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини, застосовують Конвенцію про захист прав і основоположних свобод людини та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Разом з тим, надмірний формалізм у трактуванні національного процесуального законодавства, згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, визнається неправомірним обмеженням права на доступ до суду (як елементу права на справедливий суд згідно зі ст. 6 Конвенції).

Зокрема, у справі Delcourt v. Belgium ЄСПЛ зазначив, що у демократичному суспільстві, у світлі розуміння Конвенції, право на справедливий суд посідає настільки значне місце, що обмежувальне тлумачення статті 6 не відповідало б меті та призначенню цього положення.

Наданий національним законодавством рівень доступу до суду, як однієї з гарантій справедливого судочинства, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві (справа Bellet v. France).

Суворе трактування національним законодавством процесуального правила (надмірний формалізм) може позбавити заявників права звертатись до суду, а занадто формальне ставлення до передбачених законом вимог може призвести то того, що доступ до правосуддя буде лише фактичним, але не реальним (рішення ЄСПЛ у справах Perez de Raela Cavaniles v. Spain, Beles and others v. the Czech Republic, RTBF v. Belgium, Жоффр де ля Прадель проти Франції, Мірагаль Есколано та інші проти Іспанії).

Як вказано вище та зазначено у змісті позовної заяви прокурора, заступнику керівника місцевої прокуратури положеннями ст. 1311 Конституції України, ст. ст. 23, 24 Закону України Про прокуратуру, ст. 53 ГПК України надано право на звернення до господарського суду з позовною заявою.

Надмірний формалізм з боку суду в частині суворого трактування норм процесуального та матеріального законодавства щодо визначення правомочностей представників органів прокуратури, зокрема заступника керівника місцевої прокуратури, на подання позовної заяви до господарського суду може призвести до необґрунтованого обмеження доступу прокурора до суду та неможливості реалізації конституційних повноважень органу прокуратури.

Функції прокурора, відповідно до положень ст. ст. 5, 15 Закону України Про прокуратуру, здійснюються виключно прокурорами, що мають єдиний статус незалежно від місця прокуратури в системі прокуратури України чи адміністративної посади, яку обіймає прокурор. Як вказувалось вище, до числа прокурорів віднесено заступників керівників окружних (місцевих) прокуратур.

Аналізуючи вказані положення чинного законодавства, можливо дійти висновку про фактичну неспроможність іншими особами, окрім прокурорів, здійснювати конституційну функцію прокуратури із представництва інтересів держави в суді.

Нормами ч. 3 ст. 75 ГПК України визначено, що обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Міжнародними та українськими судовими органами інститут загальновідомості обставин пов`язується із надійністю джерела такої інформації. Такою, що не потребує доказування, визнається інформація, розміщена на офіційних веб-сайтах державних органів.

На офіційному веб-сайті прокуратури Миколаївської області за посиланням https://myk.gp.gov.ua/ua/structure.html розміщено дані про те, що Сілецька О.Є. обіймає посаду заступника керівника Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області.

Отже, інформація про наявність у заступника керівника Первомайської місцевої прокуратури Сілецької О.Є. повноважень на здійснення конституційної функції прокуратури із представництва інтересів держави в суді, в тому числі шляхом подання позовної заяви в інтересах держави, не потребує доказування шляхом надання документів.

За таких обставин та в силу приписів ст. 24 Закону України Про прокуратуру заступник керівника Первомайської місцевої прокуратури Сілецька О.Є. має процесуальну правоздатність та повноваження на звернення до господарського суду з відповідним позовом.

Повноваження прокурора на здійснення представництва інтересів держави в господарських судах визначені положеннями ст. 1311 Конституції України, ст. 53 ГПК України та ст. 23 Закону України Про прокуратуру.

Згідно правової позиції Верховного суду, висловленої в ухвалі від 10.07.2018 у справі № 812/1689/16, а також у постанові від 20.09.2018 у справі № 924/1237/17, аналіз ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді, зокрема, у випадку відсутності органу, уповноваженого на судовий захист таких інтересів.

Відповідно до ст. 143 Конституції України та ст. ст. 1, 2, 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальна громада наділена повноваженнями по управлінню комунальним майном як безпосередньо, так і через утворені нею органи місцевого самоврядування, які у такому випадку представляють відповідну територіальну громаду і здійснюють від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За змістом положень ст. ст. 172, 237, 238, 242 ЦК України та ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні орган місцевого самоврядування фактично здійснює представництво відповідної територіальної громади, яка, не являючись юридичною особою, не може самостійно реалізовувати свої права і обов`язки власника майна, проте він не може ототожнюватись із носієм такого права.

З контексту ст. ст. 319, 386 ЦК України вбачається, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності.

Нормами ст. ст. 15, 16 ЦК України саме територіальній громаді, як власнику певного майна, надано право на здійснення судового захисту свого порушеного цивільного права.

Право на звернення за захистом порушених інтересів приписами ч. 2 ст. 4 ГПК України надано юридичним та фізичним особам, фізичним особам-підприємцям, державним органам та органам місцевого самоврядування.

В якості окремих осіб у господарському провадженні положеннями ст. ст. 15, 16, 21 ЦК України, ст. 45 ГПК України чітко визначено позивача і відповідача.

У той час, як позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу, тобто особи, порушення прав яких відбулось, що стало підставою для звернення з позовом до суду, відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу, тобто особи, внаслідок дій, бездіяльності чи рішень яких порушено охоронювані права та інтереси.

При цьому, у разі порушення прав та інтересів внаслідок прийняття з порушенням законів рішень органами місцевого самоврядування саме такі органи є відповідачами у справі.

В силу різної правової природи, наявності відмінних прав і обов`язків у цивільному процесі, фактичного конфлікту інтересів у правовідносинах позивач і відповідач не можуть уособлюватись в одній і тій самій фізичній чи юридичній особі, органі державної влади чи місцевого самоврядування, що встановлено змістом ст. ст. 46, 55, 74, 162-167, 171 ГПК України.

Як зазначає прокурор, порушення прав територіальної громади м. Первомайськ відбулось внаслідок неправомірних дій Первомайської міської ради на користь третьої особи ОСББ Михайла Грушевського 19, що суперечить змісту представництва інтересів територіальної громади.

Враховуючи факт існування законного власника спірного майна, а також порушення прав та інтересів щодо нього через незаконне рішення відповідного представницького органу, захищати порушені права належить саме власнику територіальній громаді.

Втім, відповідна територіальна громада не зареєстрована у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа, а тому, в силу положень ч. 2 ст. 4, ст. 45 ГПК України, не може бути позивачем у господарській справі.

Водночас, як вказувалось вище за змістом, згідно п. 3 ч. 1 ст. 1311 Конституції України, ч. 4 ст. 53 ГПК України, ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом, зокрема у разі відсутності органу, уповноваженого на захист цих інтересів.

Порушення інтересів територіальної громади м. Первомайська органом її представництва Первомайською міською радою в силу норм ст. ст. 15, 16, 21, 238 ЦК України, ст. 45 ГПК України дає підстави констатувати обставину відсутності органу, уповноваженого на захист відповідних інтересів.

У рішенні ЄСПЛ від 15.11.1996 у справі Чахал проти Об`єднаного королівства суд наголосив, що засіб захисту повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.

Подання позову прокурором за умов допущення порушень з боку відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування є єдиним ефективним засобом захисту порушених інтересів держави.

У такому випадку прокурор виступає як єдиний можливий суб`єкт звернення до суду, забезпечуючи європейський принцип рівності сторін у процесі шляхом здійснення представництва інтересів держави у суді та усунення виниклої невигідності у становищі між сторонами правовідносин.

Аналогічну позицію підтримано Верховним Судом у постановах Великої Палати Верховного суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц і від 12.03.2019 у справі №903/456/18 та постановах касаційного суду Верховного суду від 07.11.2018 у справі №916/749/17, від 25.04.2018 у справі №904/5974/16 та від 12.02.2019 у справі №911/414/18, де прокурор виступав позивачем, представляючи інтереси територіальної громади, порушені органом місцевого самоврядування.

Частиною 4 ст. 23 цього Закону України Про прокуратуру, прокурора зобов`язано попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.

Водночас, Первомайська міська рада у даній справі не є суб`єктом владних повноважень, у інтересах якого звертається прокурор, проте виступає у ролі відповідача в силу прийняття органом місцевого самоврядування спірного рішення, а прокурор виступає у якості самостійного позивача, внаслідок чого не зобов`язаний повідомити міську раду чи інших осіб про пред`явлення такого позову.

Аналогічна правова позиція міститься у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц та від 26.05.2020 у справі №912/2385/18.

За таких обставин наявні всі підстави для представництва прокурором інтересів держави шляхом звернення до суду з цим позовом.

З матеріалів справи вбачається слідуюче.

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САС № 317825 від 08.04.2009 територіальна громада м. Первомайська в особі Первомайської міської ради є власником нежилих приміщень по вул. Грушевського (Леніна), 19, м. Первомайськ, Миколаївська область.

Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, нежитлові приміщення по вул. Михайла Грушевського, 19, м. Первомайськ, Миколаївська область є комунальною власністю та належать територіальній громаді м. Первомайська в особі Первомайської міської ради.

З заявою вих. № 4/02.2018 від 26.02.2018 (вх. № 1204/03.01-22) ОСББ Михайла Грушевського 19 звернулось до виконавчого комітету Первомайської міської ради, в якій просило прийняти рішення про передачу нежитлових приміщень комунальної власності за адресою: вул. Михайла Грушевського, 19, м. Первомайськ, Миколаївська область, в користування ОСББ Михайла Грушевського 19 на умовах оренди з оплатою 1 грн./рік, як неприбуткова організація (т. 1, а.с. 42).

Листом вих. № 1588/03.01-22 від 26.02.2018 Первомайська міська рада Миколаївської області повідомила голову постійної комісії міської ради з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, інженерної інфраструктури міста, охорони навколишнього середовища та комунальної власності Богатирьову Т.І., що передача нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19, здійснюється на конкурсних засадах згідно п. 4.1 Положення про надання майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Первомайськ, в оренду, затвердженого рішенням міської ради від 27.06.2014 №10 (т. 1, а.с. 44).

Листом вих. № 2016/03.01-22 від 16.03.2018 Первомайська міська рада Миколаївської області повідомила ОСББ Михайла Грушевського 19, що право на оренду комунального майна набувається на конкурсних засадах; право ОСББ на оренду плату в розмірі 1 грн. на законодавчому рівні не передбачено (т. 1, а.с. 45).

05.02.2019 ОСББ Михайла Грушевського 19 повторно звернулось з заявою вих. № 01/02-19 (вх. № 99/04.04.1-14 від 07.02.2019) до виконавчого комітету Первомайської міської ради, в якій просило Первомайську міську раду Миколаївської області прийняти рішення про передачу ОСББ Михайла Грушевського 19 нежитлових приміщень комунальної власності за адресою: вул. Михайла Грушевського, 19, м. Первомайськ, Миколаївська область, з правом подальшого самостійного користування (т. 1, а.с. 46).

Міський голова листом вих. № 1620/03.01-20 від 04.03.2019 повідомив ОСББ Михайла Грушевського 19 про те, що питання подальшого використання звільнених нежитлових приміщень вирішуватиметься профільною комісією міської ради з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, інженерної інфраструктури міста, охорони навколишнього середовища та комунальної власності (т. 1, а.с. 47).

Постійна комісія Первомайської міської ради у рекомендаціях засідання постійної комісії міської ради з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, інженерної інфраструктури міста, охорони навколишнього середовища та комунальної власності від 25.06.2019 вирішила Управлінню винести на розгляд міської ради питання щодо передачі нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19, ОСББ Михайла Грушевського 19 та управлінню соціального захисту населення міської ради в оренду за 1 гривню в рік (т.1, а.с. 49).

Рішенням Первомайської міської ради Миколаївської області № 28 від 27.06.2019 Про передачу нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19 (далі рішення), надано: 1) дозвіл Управлінню містобудування, архітектури, комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради (далі Управління) укласти договір оренди нерухомого майна комунальної власності з управлінням соціального захисту населення міської ради на оренду частини нежитлових приміщень загальною площею 202,8 кв.м. по вул. Михайла Грушевського, 19, терміном на 2 роки 11 місяців з орендною платою 1 грн. в рік для виконання службових повноважень; 2) надано дозвіл управлінню соціального захисту населення міської ради укласти договір суборенди нерухомого майна комунальної власності з ОСББ Михайла Грушевського 19 на оренду частини нежитлових приміщень загальною площею 38,6 кв.м. по вул. Михайла Грушевського, 19, терміном на 2 роки 11 місяців з орендною платою 1 грн. в рік для розміщення адміністрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (т. 1, а.с. 22).

Рішенням Первомайської міської ради Миколаївської області № 18 від 29.08.2019 Про внесення змін до рішення міської ради від 27.06.2019 Про передачу нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19 викладено п. 2 рішення в наступній редакції: Надати дозвіл управлінню містобудування, архітектури, комунальної власності та земельних питань міської ради укласти договір оренди нерухомого майна комунальної власності з об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського, 19 на оренду частини нежитлових приміщень загальної площею 44,92 кв.м. по вул. Михайла Грушевського, 19 для розміщення адміністрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку терміном на 2 роки 11 місяців з орендною платою 1 грн. в рік (т. 1, а.с. 23).

У подальшому, Управлінням укладено з ОСББ Михайла Грушевського, 19 договір №30 від 12.09.2019 оренди нерухомого майна комунальної власності (далі договір оренди), у відповідності до умов якого Управління (орендодавець) передало, а ОСББ Михайла Грушевського, 19 (орендар) прийняло в строкове платне користування майно комунальної власності міста (далі майно) на 1 поверсі загальною площею 44,92 кв.м., розміщене за адресою: м. Первомайськ, вул. Михайла Грушевського, 19, що перебуває на балансі Управління (балансоутримувача) (т. 1, а.с. 27).

У відповідності до п. 1.2 договору оренди, майно передається в оренду з метою розміщення адміністрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Нежитлове приміщення, яке передається в оренду, належить територіальній громаді міста Первомайськ в особі Первомайської міської ради на підставі свідоцтва про право власності від 08.04.2009 (п. 1.4 договору оренди).

Орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акту приймання-передачі майна (п. 2.1 договору оренди).

Орендна плата затверджена рішенням Первомайської міської ради від 29.08.2019 № 18 і становить 1 грн. в рік (п. 3.1 договору оренди).

У відповідності до п.п. 5.1, 5.2, 5.9 договору оренди, орендар зобов`язаний: використовувати орендоване майно відповідно до його призначення та умов цього договору; своєчасно отримувати рахунки й у повному обсязі оплачувати орендну плату; у разі припинення або розірвання договору повернути орендодавцеві орендоване майно в належному стані, не гіршому, ніж на момент передачі його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу, та відшкодувати орендодавцеві збитки в разі погіршення стану або втрати (повної та часткової) орендованого майна з вини орендаря.

Орендодавець має право використовувати орендоване майно відповідно до його призначення та умов цього договору; за згодою орендодавця проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого майна (п.п. 6.1, 6.2 договору оренди).

Сторонами погоджено, що договір діє з 13.09.2019 до 13.08.2022 включно; умови цього договору зберігають силу протягом усього строку цього договору, у т.ч. в випадках, коли після його укладення законодавством установлено правила, що погіршують становище орендаря, а в частині зобов`язань орендаря щодо орендної плати до виконання зобов`язань (п.п. 10.1, 10.2 договору оренди).

На виконання умов договору оренди орендодавцем 13.09.2019 передано об`єкт договору оренди орендарю, що підтверджується складеним ними актом приймання-передачі в оренду майна (т. 1, а.с. 31).

Крім того, матеріали справи містять витяг з рішення Виконавчого комітету Первомайської міської ради Миколаївської області № 484 від 11.10.2019 Про присвоєння адрес у місті Первомайськ, згідно якого присвоєно адреси вбудованому нежитловому приміщенню загальною площею 202.8 кв.м, розташованому на першому поверсі багатоповерхового житлового будинку, по вул. Михайла Грушевського, 19, для подальшої реєстрації права власності за територіальною громадою міста Первомайська вул. Михайла Грушевського, 19/96.

В обґрунтування своїх позовних вимог прокурор зазначає наступне.

Первомайською міською радою Миколаївської області всупереч норм Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України Про оренду державного та комунального майна, Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 768 від 04.10.1995 та Положення про надання майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Первомайська в оренду, затвердженого рішенням міської ради № 9 від 31.01.2019 з додатками, прийнято рішення про передачу в користування об`єкта комунальної власності без проведення конкурсу та без проведення належної оцінки об`єкту оренди із встановленням ставки орендної плати, а Управлінням містобудування архітектури комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради в подальшому здійснено незаконну передачу в користування об`єкта комунальної власності шляхом укладення спірного договору оренди нерухомого майна комунальної власності № 30 від 12.09.2019.

Водночас, прокурор зазначає, що нормами ст. 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна (чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що передача об`єктів комунальної власності в оренду має відбуватись виключно за результатами проведення конкурсу. Порядок проведення конкурсу, згідно з ч. 6 цієї статті, для об`єктів, що перебувають у комунальній власності, визначається органами місцевого самоврядування.

Також прокурор зазначає, що на виконання цих вимог закону рішенням Первомайської міської ради Миколаївської області № 9 від 31.01.2019 затверджено Положення про надання майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Первомайська в оренду.

Пунктом 4.1 вказаного Положення визначено, що передача в оренду комунального майна здійснюється на конкурсних засадах згідно Порядку проведення конкурсу на право оренди майна комунальної власності територіальної громади міста Первомайська, затвердженого рішенням міської ради № 9 від 31.01.2019 (далі Порядку).

Пунктом 2.1 Порядку регламентовано, що конкурс оголошується за ініціативою орендодавця або за наявності заяв на оренду від фізичних осіб-підприємців чи юридичних осіб шляхом публікації оголошення про конкурс у місцевій газеті Вісник Первомайська і розміщення на офіційному сайті міста Первомайська не пізніше 10 робочих днів до дати проведення конкурсу.

Конкурс може не оголошуватись у разі подання заяв від орендарів, зазначених у п. 4.2 Порядку, бюджетної установи, організації незалежно від форм фінансування.

Пунктом 4.2 Порядку визначено підстави надання об`єктів комунального майна в оренду без проведення конкурсу, серед яких вказано випадки передачі їх у користування підприємствам всіх форм власності, що обслуговують житловий фонд, стосовно площ, які використовуються ними виключно з метою обслуговування житлового фонду.

Прокурор стверджує, що відповідно до п. 3.8.11 Державного класифікатору Класифікація організаційно-правових форм господарювання (КОПФГ), затвердженого наказом Держспоживстандарту України № 97 від 28.05.2004 об`єднання співвласників багатоквартирних будинків віднесено до громадських об`єднань та інших подібних організацій.

Також прокурор зазначає, що згідно положень ст. 181 Житлового кодексу України обслуговування житлового фонду здійснюється житлово-експлуатаційними і ремонтно-будівельними службами. Отже, безпосередньо ОСББ не здійснює обслуговування житлового фонду.

Таким чином, на думку прокурора, ОСББ не могло отримати право на користування вказаним об`єктом нерухомості у поза конкурентному порядку, оскільки не є суб`єктом, якому належить таке право відповідно до приписів п. 4.2 Положення.

Приписи Закону України Про оренду державного та комунального майна, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, норми Положення та Порядку, які носять імперативний характер, чітко регламентували необхідність проведення конкурсу з метою отримання права на оренду комунального майна юридичними особами, в тому числі ОСББ.

На думку прокурора, не проведення конкурсу унеможливило надходження заяв від інших осіб, які б мали намір отримати зазначене вище майно в оренду та могли запропонувати більш вигідні умови оренди, у тому числі розрахований відповідно до вартості майна розмір орендної плати, яка є невід`ємною складовою місцевого бюджету та недотримання якої порушує інтереси територіальної громади. Відповідно до ст. 10 Закону, до істотних умов договору оренди зокрема віднесені, об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації) та орендна плата з урахуванням її індексації.

Крім того, на думку прокурора, орендна плата за користування ОСББ нерухомим майном, що перебуває у комунальній власності визначена без проведення незалежної оцінки вартості такого об`єкту та з порушенням вимог відповідних методик розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що свідчить про ігнорування вимог закону при прийнятті спірного рішення та під час укладення договору оренди.

Відповідно до ст. ст. 16, 21 Цивільного кодексу України ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні одним із способів захисту цивільних прав є визнання незаконними рішень органів місцевого самоврядування. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Прокурор вважає, що оспорюване рішення міської ради не відповідає вказаним вище вимогам законодавства, а тому підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

Також прокурор зазначає, що укладений на підставі незаконного рішення міської ради 12.09.2019 між Управлінням та ОСББ договір оренди комунального майна підлягає визнанню недійсним, а спірне приміщення на підставі ст. 1212 ЦК України підлягає поверненню у розпорядження територіальної громади в особі Первомайської міської ради.

На підставі повно і всебічно з`ясованих обставин справи, на які сторони посилались як на підставу своїх вимог та заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, суд дійшов наступних висновків.

У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Акт державного чи іншого органу це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.

Підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акту недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акту прав та охоронюваних законом інтересів інших осіб.

У відповідності до ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Згідно зі ст. 172 ЦК України територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їх компетенції, встановленої законом.

Частиною 1 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні установлено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом від умерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Згідно із ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування й оренду.

Фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві, зазначеному у ст. 5 цього Закону (ч. 1 ст. 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі ЗУ Про оренду державного та комунального майна).

У відповідності до ч. 4 ст. 9 ЗУ Про оренду державного та комунального майна, орендодавець протягом п`яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об`єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

Порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України для об`єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування для об`єктів, що перебувають у комунальній власності (ч. 6 ст. 9 ЗУ Про оренду державного та комунального майна).

Положенням про надання майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Первомайська, в оренду, затвердженого рішенням міської ради № 9 від 31.01.2019 (далі Положення), встановлено, що право на оренду комунального майна у м. Первомайську набувається відповідно до Конституції України, Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, Закону України Про оренду державного та комунального майна, інших законодавчих та нормативно-правових актів з питань оренди та цього Положення (п. 1.1 Положення).

У відповідності до п. 4.1 Положення, передача в оренду комунального майна здійснюється на конкурсних засадах. Право оренди комунального майна виникає з моменту укладення договору оренди відповідно до Порядку проведення конкурсу на право оренди майна комунальної власності територіальної громади міста Первомайська та підписання акту приймання-передачі.

Відповідно до 4.2. Положення, об`єкти комунального майна можуть надаватися в оренду без проведення конкурсу у наступних випадків, зокрема, у разі надходження заяви про оренду майна від підприємств всіх форм власності, що обслуговують житловий фонд, стосовно площ, які використовуються ними виключно з метою обслуговування житлового фонду. Орендна плата визначається згідно Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Первомайська.

Відповідно до п. 4.2 Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Первомайська, що є додатком 2 до рішення міської ради № 9 від 31.01.2019 (далі Методика) розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, які утримуються за рахунок місцевого та державного бюджетів, комунальними підприємствами, які використовують орендовані приміщення для суспільних потреб (абонентський відділ, тощо), Пенсійного фонду України, державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об`єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємствами зв`язку, що їх розповсюджують, Товариством Червоного Хреста України та його місцевими організаціями, а також інвалідами з метою використання під гаражі для спеціальних засобів пересування становить 1 грн. в рік. Індексація річної орендної плати проводиться один раз на рік на підставі річних індексів інфляції у строки, визначені договором оренди.

Відповідно до ч. 1, 2, 4, 5 ст. 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України.

Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.

Згідно ст. 16 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, одними із прав об`єднання є: можливість виступати замовником робіт з капітального ремонту, реконструкції багатоквартирного будинку; встановлювати порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів; здійснювати для виконання статутних завдань господарче забезпечення діяльності об`єднання в порядку, визначеному законом; визначати підрядника, укладати договори про управління та експлуатацію, обслуговування, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення майна з будь-якою фізичною або юридичною особою.

Рішенням Первомайської міської ради Миколаївської області № 25 від 30.06.2016 вирішено Комунальному підприємству Затишок передати ОСББ Михайла Грушевського 19 житловий будинок № 19 по вул. Михайла Грушевського (т. 1, а.с. 229 на звороті).

Відповідно до акту приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу управління від 29.07.2016, Комунальне підприємство Затишок передало з балансу, а ОСББ Михайла Грушевського 19 прийняло активи житлового будинку, які розташовані за адресою: вул. Михайла Грушевського, буд. 19 (т. 1, а.с. 223).

Згідно відомостей Відділу статистики у Первомайському районі Головного управління статистики у Миколаївській області з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) № 35/10-29 від 29.07.2016, види діяльності за КВЕД-2010 ОСББ Михайла Грушевського 19: 81.10 Комплексне обслуговування об`єктів.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для управління, утримання і використання спільного майна.

Згідно рішення Первомайського відділення Южноукраїнської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Миколаївській області № 79 від 12.12.2016 ОСББ Михайла Грушевського 19 зареєстровано як неприбуткову організацію.

Отже після відповідної передачі житлового комплексу, функції з обслуговування будинку № 19 по вул. Михайла Грушевського в м. Первомайську виконує саме юридична особа ОСББ Михайла Грушевського 19. Іншого органу, який здійснює обслуговування даного будинку не має.

Таким чином, саме юридична особа ОСББ Михайла Грушевського 19 в даному випадку є тим органом, який обслуговує житловий будинок (який входить до житлового фонду м. Первомайська), а тому суд вважає, що Первомайська міська рада Миколаївської області правомірно передала в оренду спірні приміщення ОСББ Михайла Грушевського 19 для використання останнім частини нежитлових приміщень виключно для обслуговування даного житлового будинку на підставі приписів п. 4.2. Положення про надання майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Первомайська, в оренду без проведення конкурсу.

З огляду на те, що ОСББ Михайла Грушевського 19 відноситься до осіб, які мають право на пільгове отримання без проведення конкурсу в оренду нежитлових приміщень для здійснення своєї діяльності та приймаючи до уваги , що ОСББ Михайла Грушевського 19 є неприбутковою організацією, суд вважає рішення Первомайської міської ради № 18 від 29.08.2019 про надання дозволу управлінню містобудування, архітектури, комунальної власності та земельних питань міської ради укласти договір оренди нерухомого майна комунальної власності з об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського, 19 на оренду частини нежитлових приміщень загальної площею 44,92 кв.м. по вул. Михайла Грушевського, 19 для розміщення адміністрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку терміном на 2 роки 11 місяців з орендною платою 1 грн. в рік законним.

Враховуючи викладені положення законодавства, а також те, що спірний договір оренди № 30 від 12.09.2019, укладений Управлінням з ОСББ Михайла Грушевського 19 на підставі законного рішення Первомайської міської ради № 18 від 29.08.2019, тому відсутні підстави для визнання цього договору недійсним та повернення спірних приміщень територіальній громаді.

Господарським процесуальним законодавством визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1 ст. 74, ч. 1 ст. 73 ГПК України).

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).

Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 86 ГПК України).

З урахуванням викладених обставин, встановлених судом, та наведених вище положень діючого законодавства, суд визнає, що прокурором не доведено того, що спірне рішення від № 18 від 29.08.2019 прийняте Первомайською міською радою Миколаївської області з порушеннями вимог ст. ст. 2, 9, 10, 11, 19 Про оренду державного та комунального майна та ст. ст. 1, 2, 5, 6, 9, 10, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, а тому підстави для задоволення позовної вимоги про визнання указаного рішення незаконним і його скасування ? відсутні.

За такого не підлягають задоволенню і вимоги про визнання недійсним договору оренди № 30 від 12.09.2019, укладеного на підставі спірного рішення Первомайської міської ради та зобов`язання повернути нежитлові приміщення у розпорядження територіальної громади в особі Первомайської міської ради.

Суд зауважує, що оцінюючи доводи учасників справи під час розгляду справи, суд як джерелом права керується також практикою Європейського суду з прав людини.

Так, Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

У справі Трофимчук проти України Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

З урахуванням викладених вище обставин та положень законодавства, суд визнає, що у задоволенні позову в даній справі належить відмовити.

Вирішуючи питання про судові витрати у справі, суд виходить з того, що, згідно зі ст. 129 ГПК України, у разі відмови у позові, судовий збір підлягає покладенню на позивача.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дати складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені статтями 253, 254, 256-259 з урахуванням підпункту 17.5 пункту 17 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення суду складено та підписано 21.01.2021.

Суддя В.С. Адаховська

Джерело: ЄДРСР 94416773
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку