open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №402/251/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" січня 2021 р. Ульяновський районний суд Кіровоградської області в складі:

головуючого судді -Ясінського Л.Ю.

секретаря судового засідання -Кашнікова І.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Благовіщенське Кіровоградської області, цивільну справу в порядку спрощеного провадження, за позовною заявою Заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області О.Гадюк в інтересах держави, в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Департамент агропромисловогорозвитку Кіровоградської обласноїадміністрації про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки водного фонду та повернення земельної ділянки,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області О.Гайдюк в інтересах держави, в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації звернувся до Ульяновського районного суду з позовом до відповідача ОСОБА_1 , третя особа: Департамент екології, природних ресурсів та паливно-енергетичного комплексу Кіровоградської обласної державної адміністрації про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки водного фонду та повернення земельної ділянки.

Позов мотивовано до суду зі слідуючих підстав:

Новоукраїнською місцевою прокуратурою Кіровоградської області, на підставі абз. 4 ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», вивчено стан додержання вимог земельного та природоохоронного законодавства на території Шамраївської сільської ради Благовіщенського о району Кіровоградської області.

Встановлено, що ОСОБА_1 допущено самовільне використання земельної ділянки, площею 3,47 га, без кадастрового номера, із земель водного фонду, що перебувають поза межами населеного пункту, на території Шамраївської сільської ради Благовіщенського району Кіровоградської області, державної форми власності, за відсутності документів, що посвідчують право власності, постійного користування або оренди, що є порушенням земельного і природоохоронного законодавства, та вимагає вжиття заходів прокурорського реагування з огляду на наступне:

За відсутності рішення органу виконавчої влади абс місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування, юридична особа або фізична особа не має права використовувати и земельну ділянку державної або комунальної форми власності (абзац третій п. 2.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про д які питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» №6 від 17.05.2011 р.).

Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки від 26.11.201) за №708- ДК 1233/АП/09/01/-19, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, провідним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Гайворонському, Голованіському, Благовіщенському районах ОСОБА_2 виявлено факт самовільного використання ОСОБА_1 земельної ділянки, площею 3,47 га, без кадастрового номера, із земель водного фонду, що перебувають поза межами населеного пункту, на території Шамраївської сільської ради Благовіщенського району Кіровоградської області, для рибогосподарських потреб.

За наслідками вказаної перевірки 27.11.2019 на ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення №708-ДК/0417П/07/01/-19 та 05.12.2019 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №708-ДК/0420По/08/01/-19 за ст. 53-1 ч. 1 Кодексу України, у яких зазначено про факт самовільного зайняття ОСОБА_1 земельної ділянки, площею 3.47 га із земель водного фонду, що перебувають на території Шамраївської сільської ради Благовіщенського району Кіровоградської області, для рибогосподарських потреб, що є порушенням ст.ст.125, ст.126 Земельного кодексу України та ст.1 Закону України " Про державний контроль за використанням та охороною земель".

За дане порушення передбачено сплатити шкоду, заподіяну територіальній громаді, внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки у розмірі 5 968 грн. 45 коп. Вказану суму обраховано відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963 «Про затвердження методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільною зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу».

Крім цього, на ім`я ОСОБА_1 державним інспектором ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області 27.11.2019 складено припис №708- ДК/0532Пр/03/01/-19, яким зобов`язано Відповідача в 30-денний термін усунути порушення земельного законодавства, шляхом повернення самовільно зайнятої земельної ділянки, який не було виконано. Даний факт підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 16.01.2020 №10-ДК/6/Ап/09/0Г/-20, протоколом про адміністративне правопорушення від 16.01.2020 №10-ДК/0005П/07/01/-20, постановою про накладення адміністративного стягнення від 23.0 .2020 №10-ДК/0013По/08/01/-20. Порушнику повторно видано припис від 16.01.2020 №10- ДК/0005Пр/03/01/-20 про усунення вищезазначеного правопорушення.

Проведенням перевірки виконання повторно виданого припису, встановлено факт його невиконання, про що складено акт перевірки від 20.02.2020 № 162-ДК/106/АП/09/01 /-20.

На даний час самовільно зайняту земельну ділянку, площею 3,47 га відповідачем ОСОБА_1 не звільнено, а шкоду, заподіяну самовільним зайняттям земельної ділянки в сумі 5 968 грн. 45 коп. не сплачено.

Прокурор просить позов задовольнити та стягнути з ОСОБА_1 шкоду, заподіяну державі в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації в розмірі 5968 грн. 45 коп. та зобовязати ОСОБА_1 звільнити та повернути державі в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації безпідставно набуту земельну ділянку, площею 3.47 га, без кадастрового номера, із водного фонду, що перебувають поза межами населеного пункту на території Шамраївської сільської ради Благовіщенського району Кіровоградської області, державної форми власності. Крім того, прокурор просить стягнути з відповідача стягнути понесені судові витрати в розмірі 4202 грн.

Ухвалою суду від 30 березня 2020 року відкрито провадження в даній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

02.07.2020 року представник відповідача-адвокат Осієвська І.В. надіслала до суду відзив на позов в якому зазначила, що Прокурор не може вважатися альтернативним суб"єктом звернення до суду і замінювати належного суб"єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави. В даному випадку виключні підстави для звернення прокурора із даним позовом в інтересах держави в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації до суду відсутні.

Крім того, адвокат звертує увагу на те, що окрім документів, які склададися виключно посадовою особою - державним інспектором у сфері державного контролюза використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, провідним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Гайворонському, Голванівському, Благовіщенському районах Вітвіцьким О.С., доказів, які б підтверджували факт самовільного зайняття спірної земельної ділянки саме ОСОБА_1 у матеріалах справи відсутні, а тому позов підлягає залишенню без розгляду.

26.10.2020 року винесено ухвалу про заміну третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Департамент екології, природних ресурсів та паливно-енергетичного комплексу Кіровоградської обласної державної адміністрації на Департамент агропромислового розвитку Кіровоградської обласної адміністрації.

Згідно ч. 5 ст. 279 ЦПК України, справа розглядається у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. Клопотань про виклик сторін у судове засідання не надходило.

Вивчивши матеріали справи, суд дійшов до наступного.

26.10.2020 року винесено ухвалу про заміну третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Департамент екології, природних ресурсів та паливно-енергетичного комплексу Кіровоградської обласної державної адміністрації на Департамент агропромислового розвитку Кіровоградської обласної адміністрації.

Статтею 121 Конституції України визначено, що прокуратура становить єдину систему, на яку покладено функцію представництва інтересів держави в суді у випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Статтею 152 ЗК України визначено способи захисту прав на земельні ділянки, які здійснюються шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав.

Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо обєкту - земельної ділянки від 26.11.2019 за №798-ДК/1233/АП/09/01/-19 при здійсненні державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель, провідним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Гайворонському, Голованівському та Благовіщенському районах - виявлено факт самовільного використання ОСОБА_1 земельної ділянки загальною площею 3,47 га, без кадастрового номера із земель водного фонду, що перебувають поза межами населеного пункту на території Шамраївської сільської ради Благовіщенського району, для рибогосподарських потреб, за відсутності документів, що посвідчують право користування (оренди) (а.с. 16-17).

За наслідками вказаної перевірки 27.11.2019року на ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення №708-ДК/0417П/07/01/-19 та 05.12.2019 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №708-ДК/0420По/08/01/-19 за ст. 53-1 ч. 1 Кодексу України, у яких зазначено про факт самовільного зайняття ОСОБА_1 земельної ділянки, площею 3.47 га із земель водного фонду, що перебувають на території Шамраївської сільської ради Благовіщенського району Кіровоградської області, для рибогосподарських потреб, що є порушенням ст.ст.125, ст.126 Земельного кодексу України та ст.1 Закону України " Про державний контроль за використанням та охороною земель" ( а.с. 18-20).

За дане порушення передбачено сплатити шкоду, заподіяну територіальній громаді, внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки у розмірі 5 968 грн. 45 коп. Вказану суму обраховано відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963 «Про затвердження методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільною зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу» ( 21-22).

Крім цього, на ім`я ОСОБА_1 державним інспектором ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області 27.11.2019 складено припис №708- ДК/0532Пр/03/01/-19, яким зобов`язано Відповідача в 30-денний термін усунути порушення земельного законодавства, шляхом повернення самовільно зайнятої земельної ділянки, який не було виконано ( а.с.24-25).

Даний факт підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 16.01.2020 №10-ДК/6/Ап/09/0Г/-20, протоколом про адміністративне правопорушення від 16.01.2020 №10-ДК/0005П/07/01/-20 ( а.с.26-28), постановою про накладення адміністративного стягнення від 23.01.2020 №10-ДК/0013По/08/01/-20 ( 31-35). Порушнику повторно видано припис від 16.01.2020 №10- ДК/0005Пр/03/01/-20 про усунення вищезазначеного правопорушення ( а.с.34-35) .

Проведенням перевірки виконання повторно виданого припису, встановлено факт його невиконання, про що складено акт перевірки від 20.02.2020 № 162-ДК/106/АП/09/01 /-20 ( 36-36-38).

Договір оренди не укладено, відтак до Реєстру речових прав на нерухоме майно відомості не вносились.

Відповідно до частини першої та другої статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 цього Кодексу визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

За відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування, юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності (абзац третій п.2.1 Постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" №6 від 17.05.2011р.).

Згідно визначеного статтею 123 Земельного кодексу України порядку одержання у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, особа звертається з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного Кодексу України, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

При цьому, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а відсутність у цієї особи даних документів є самовільним зайняттям земельної ділянки.

Зі змісту ст. 122 Земельного кодексу України вбачається, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Разом з тим, використовуючи спірну земельну ділянку без правовстановлюючих документів, у порушення вимог земельного законодавства, відповідач позбавляє вищевказаний державний орган права розпоряджатися земельною ділянкою та одержувати відповідні доходи від оренди.

Визначення факту самовільного зайняття земельної ділянки містить стаття 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», згідно якої будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, вважаються самовільним зайняттям земельних ділянок.

Згідно ст. 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим кодексом.

Статтею 90 Земельного кодексу України визначено, що власники земельних ділянок мають право, зокрема, самостійно господарювати на землі. Порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Частиною 2 ст. 152 Земельного кодексу України визначено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Такий захист здійснюється, зокрема, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; відшкодування заподіяних збитків.

Відповідно до статті 387 Цивільного кодексу України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

За приписами ст. 211 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи за самовільне зайняття земельних ділянок несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.

Згідно статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 82 ЦПК України обставини, визнані сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі не підлягають доказуванню.

Оцінюючи зібрані по справі докази, вивчивши матеріали справи, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та можливість їх задоволення в частині звільнення та повернення самовільно зайнятої земельної ділянки, оскільки відповідно до ст. 212 ЗК України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

Поряд з цим підлягає задоволенню вимога про стягнення з відповідача шкоди в розмірі 5968 грн. 45 коп.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволенню позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 141, 263, 265 ЦПК України, ст. 122 ЗК України, суд,-

У Х В А Л И В:

Позов ЗаступникаНовоукраїнської місцевоїпрокуратури Кіровоградськоїобласті О.Гадюкв інтересахдержави,в особіКіровоградської обласноїдержавної адміністраціїдо ОСОБА_1 ,третя особа:Департамент агропромисловогорозвитку Кіровоградськоїобласної державноїадміністрації провідшкодування шкоди,заподіяної внаслідоксамовільного зайняттяземельної ділянкиводного фондута поверненняземельної ділянки-задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 шкоду, заподіяну державі в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації в розмірі 5 968 грн. 45 коп. (п`ять тисяч дев`ятсот шістдесят вісім грн. 45 коп.), зарахувавши її на рахунок UА 25899998033411984800001 421 УК у Благовіщенському районі с. Шамраєве/21110000, (ЄДРПОУ) 379944689, код доходу 21110000.

Зобов`язати ОСОБА_1 звільнити та повернути державі в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації безпідставно набуту земельну ділянку, площею 3,47 га, без кадастрового номера, із земель водного фонду, що перебувають поза межами населеного пункту на території Шамраївської сільської ради Благовіщенського району Кіровоградської області, державної форми власності.

Стягнути з відповідача понесені прокуратурою витраті на сплату судового збору в розмірі 4204 грн. на р/р UА848201720343100001000004600 в банку - Державна казначейська служба України, м. Київ, МФС 820172, код ЄДРПОУ 02910025 Отримувач - прокуратура Кіровоградської області.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Кропивницького Апеляційного суду.

Відповідно до Перехідних положень Цивільного процесуального кодексу України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через Ульяновський районний суд Кіровоградської області.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання ) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту рішення.

Суддя: Л.Ю. Ясінський

Джерело: ЄДРСР 94212192
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку