open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 577/5007/19

Провадження № 2/577/113/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 грудня 2020 року Конотопський міськрайонний суд Сумської області

в складі:

головуючого судді Буток Т.А.

за участю секретаря Кузнєцової О.Л.

позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2

представника відповідача ОСОБА_3

представника третьої особи Бачал Р.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Конотоп цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ПАТ «Радгосп Шевченківський», Конотопської районної державної адміністрації Сумської області, Шевченківської сільської ради, третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Сумській області про захист права отримання земельної частки (пай), визнання незаконним та скасування розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації № 88-ОД від 02 березня 2018 року,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, збільшивши позовні вимоги, просить визнати за ним право на включення до списку громадян-власників права на отримання земельних часток (паїв) в результаті приватизації земель ПрАТ Радгосп Шевченківський на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області, визнання незаконним та скасування розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації Сумської області № 88-ОД від 02.03.2018 року, яким затверджено Проект землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу "Шевченківський" на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області». Свої вимоги обгрунтовує тим, що пунктом 1 Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» № 720/95 від 08.08.1995 року встановлено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). Починаючи з 1996 року, в радгоспі «Шевченківський» розпочалось роздержавлення і приватизація майна. В процесі приватизації відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Сумській області від 21.04.1997 року державне підприємство радгосп «Шевченківський» перетворений у ВАТ «Радгосп «Шевченківський», а 20.05.1997 року ВАТ «Радгосп «Шевченківський» внесене до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій. Згідно з даними з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підпрємців та громадських формувань ПАТ «Радгосп «Шевченківський» не перебуває у процесі припинення і є приватним акціонерним товариством. Відповідно до статуту ПрАТ «Радгосп «Шевченківський», а також архівної довідки архівного відділу Конотопської районної державної адміністрації Сумської області, ВАТ «Радгосп "Шевченківський" засновано відповідно до наказу регіонального відділення Фонду державного майна України по Сумській області від 21.04.1997 року № 488 шляхом перетворення державного підприємства Радгосп «Шевченківський» у відкрите акціонерне товариство згідно з ЗУ «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» від 10.07.1996 року № 290/96-ВР та «Порядком перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 року № 1099. 24.04.1997 року ВАТ «Радгосп Шевченківський» пройшло державну реєстрацію. Розпорядженням голови районної державної адміністрації № 626 від 29.12.2008 року надано дозвіл ВАТ «Радгосп «Шевченківський «Д» на розробку технічної документації із землеустрою щодо роздержавлення та приватизації земель, які перебувають у постійному користуванні підприємства з наступним їх розпаюванням між членами підприємства та пенсіонерами з їх числа, працівниками закладів освіти, культури, охорони здоров`я та пенсіонерами з їх числа, які проживають в сільській місцевості. ВАТ «Радгосп «Шевченківський «Д» визначити перелік осіб, які мають право на земельну частку (пай), включивши до списку громадян, які були членами акціонерного товариства на момент передачі майна радгоспу «Шевченківський» у колективну власність акціонерам товариства. Таким чином, згідно чинного законодавства України, рішень Фонду Державного майна України та розпорядження Конотопської районної державної адміністрації, кожен, хто був членом (акціонером) ВАТ «Радгосп «Шевченківський» на момент його приватизації, має право на отримання земельної частки (паю) із земель, якими користується ПрАТ «Радгосп Шевченківський». Згідно з протоколом засідання комісії з розпаювання земель ПрАТ «Радгосп «Шевченківський» від 01.02.2012 року, обрано голову комісії, заступника та секретаря, погоджено список осіб, які мають право на земельну частку (пай) ПАТ «Радгосп «Шевченківський» в кількості 204 чоловік згідно з додатком № 6. 22.03.2016 року між ПАТ «Радгосп «Шевченківський», як замовником та ДП «Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» був укладений Договір № 250 на виконання робіт по виготовленню Проекту землеустрою щодо приватизації земель ПрАТ «Радгосп «Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області. 16.02.2018 року загальними зборами громадян, що мають право на земельну частку (пай) в результаті приватизації земель ПрАТ «Радгосп «Шевченківський», що знаходяться на території Шевченківської сільської ради, зокрема, уточнено список осіб, які мають право на земельну частку (пай). Позивача в зазначений список не включено. За договором № 190 від 21.03.2019 року, укладеного ПрАТ «Радгосп «Шевченківський» та ДП «Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», останній зобв`язався виконати послуги по виготовленню Проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) в межах землекористування колишнього ПрАТ «Радгосп «Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області. Розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації № 88 - ОД від 02.03.2018 року затверджено «Проект землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу «Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області». Затверджено розрахунок вартості земельної частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах по сільськогосподарському підприємству: 1) вартість земельної частки - 563545,79 грн.; 2) розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах - 26,3002, в тому числі по угіддях: рілля - 17,9159 умовних кадастрових гектарів, сіножаті - 4,8511 умовних кадастрових гектарів, пасовища - 3,5332 умовних кадастрових гектарів. Пунктом 3 цього розпорядження передбачено видати сертифікати на право на земельну частку (пай) членам ПрАТ «Радгосп Шевченківський» та пенсіонерам з їх числа. Розпорядженням № 123-ОД від 28.03.2018 року за клопотанням голови загальних зборів громадян ПрАТ «Радгосп Шевченківський» внесені зміни та доповнення до розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації від 02.03.2018 року № 88-ОД, а саме: доповнено розпорядження пунктом 3 наступного змісту: «Затвердити земельний масив загальною площею 42,8089 гектари для отримання працівниками освіти, культури, охорони здоров`я та пенсіонерами з їх числа села Шевченкове Конотопського району Сумської області земельного паю в розмірі по 2,0 гектари кожному згідно з додатком 1». Відповідно пункт 3 вважати пунктом 4 та доповнити його після слів «з їх числа» словами «загальною кількістю 128 громадян згідно з додатком 2.». Відповідно п.4 вважати пунктом 5.

В додатку № 2 до цього розпорядження зазначено прізвище, ім`я, по батькові громадян-власників права на отримання земельних часток (паїв) в результаті приватизації земель ПрАТ «Радгосп Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області, затверджений загальними зборами громадян-власників права на отримання земельних часток (паїв) від 16.02.2018 року. У вказаному списку прізвище позивача відсутнє. Він є акціонером, учасником вказаного акціонерного товариства що підтверджується сертифікатом акцій серії Р № 105. В цьому сертифікаті зазначено, що він є власником 6348 простих іменних акцій номінальною вартістю 0,25 грн. Підтвердженням членства в ПрАТ «Радгосп Шевченківський» є записи в його трудовій книжці. Рішення, яке прийняли загальні збори громадян-власників права на отримання земельних часток (паїв) від 16.02.2018 року, є незаконним, оскільки вказані збори не уповноважені вирішувати питання діяльності ПрАТ «Радгосп «Шевченківський». Особи, які були присутні на цих зборах, не є акціонерами ПрАТ «Радгосп Шевченківський», а тому прийняті ними рішення не мають юридичної сили. ПрАТ «Радгосп Шевченківський» не є державним чи комунальним сільськогосподарським підприємством, а тому при приватизації земель державної власності, які перебувають у його користуванні, до таких правовідносин не може бути застосована ст. 25 Земельного кодексу України. У п.2 розпорядження голови Конотопської райдержадміністрації № 626 від 29.12.2008 року було чітко зазначено, що ВАТ «Радгосп Шевченківський» «Д» зобов`язаний включити до списку осіб, які мають право на земельну частку (пай), громадян, які були членами акціонерного товариства на момент передачі майна радгоспу «Шевченківський» у власність акціонерам товариства, станом на 15.10.2004 року. Це розпорядження керівництво ПрАТ «Радгосп Шевченківський» не виконало. На адвокатський запит Головне управління Держгеокадастру у Сумській області листом від 13.02.2019 року № 29-18-0.6-1036/2-19 повідомило, що станом на 01.01.2016 року земельні ділянки ПрАТ «Радгосп «Шевченківський» обліковуються як землі державної власності. Інформацією в чиїй власності перебувають землі колишнього радгоспу «Шевченківський» на сьогоднішній день Відділ не володіє. За ПрАТ «Радгосп «Шевченківській» державний акт на право колективної власності на землю не обліковується. 25.04.2019 року голова Конотопський районної державної адміністрації видав сертифікати на право на земельну частку (пай), в яких зазначено, що вони видані члену колективного сільськогосподарського підприємства (сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства) ПрАТ «Радгосп «Шевченківський» в тому, що йому належить право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності ПАТ «Радгосп «Шевченківський». Таким чином, приватизація земель, які перебували у користуванні ПрАТ «Радгосп «Шевченківський», проведена на підставі Указу Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» № 720/95 від 08.08.1995 року. Інформація, яка міститься в документах, наданих йому відповідачами по справі, свідчить про те, що Державний акт на право колективної власності на землю ПрАТ «Радгосп Шевченківський» не видавався, оскільки Земельним кодексом України, в редакції на момент затвердження списків осіб, які мають право на земельну частку (пай) не передбачено колективної форми власності на землю як і не передбачено видачу державних актів, що посвідчують право власності па землю. Конотопська районна державна адміністрація своїми розпорядженнями від 02.03.2018 року та від 28.03.2018 року затвердила проект землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу «Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області, вказавши, що сертифікати на право на земельну частку (пай) «видати членам ПрАТ «Радгосп Шевченківський» та пенсіонерам з їх числа загальною кількістю 128 громадян згідно з додатком 2». Він був і є членом, акціонером ПрАТ «Радгосп Шевченківський» на момент розпаювання землі, а тому має право на земельну частку (пай). Посадові особи ПрАТ «Радгосп Шевченківський» не виконали п. 2 розпорядження Конотопської райдержадміністрації від № 626 від 29.12.2008 року щодо включення членів ПрАТ «Радгосп Шевченківський» до списку осіб, які мають право на земельну частку (пай), чим порушили його право на отримання у власність земельної ділянки.

Позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 у судовому засіданні, кожен окремо, позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просять їх задовольнити.

Представник відповідача ПрАТ Радгосп Шевченківський Породько А.П. в судовому засіданні проти позовних вимог заперечує, при ухваленні рішення просить врахувати відзив на позовну заяву (а.с. 33 41, 65, 66) та відмовити позивачу у задоволенні позову в повному обсязі.

Відповідач Шевченківська сільська рада Конотопського району Сумської області в судове засідання не з`явився, просить суд провести слухання справи без участі його представника, при ухваленні рішення просить врахувати відзив на позовну заяву (а.с. 42 - 45), покладається на розсуд суду.

Відповідач Конотопська районна державна адміністрації Сумської області в судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи без участі його представника, при ухваленні рішення просить врахувати відзив на позовну заяву (а.с. 46 61, 67, 68 - 72) та відмовити позивачу у задоволенні позову в повному обсязі.

Представник третьої особи: Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Бачал Р.В. при ухваленні рішенні покладається на розсуд суду.

Суд, вислухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи, вважає, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Згідно до ч. 1 ст. 3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ст. 16 ЦК України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади або органу місцевого самоврядування.

Водночас правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного кодексу України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.

Згідно із ч. 2 та 3 ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Порядок набуття права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності громадянами та юридичними особами передбачено вказаною нормою та ст. 118, 122 Земельного кодексу України. При цьому, порядок паювання земель та виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) встановлено відповідно Указом Президента від 08 серпня 1995 року № 720/95 «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» і Законом України від 05 червня 2003 року №899-IV «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».

В судовому засіданні встановлено, що згідно даних архівної довідки № 303/04-01 від 21.12.2016 року, наданої Архівним відділом Конотопської районної державної адміністрації Сумської області, що починаючи з 1996 року в радгоспі «Шевченківський» розпочались роздержавлення і приватизація майна. В процесі приватизації відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Сумській області від 21.04.1997 року державне підприємство радгосп «Шевченківський» перетворений у ВАТ «Радгосп «Шевченківський», а 20.05.1997 року ВАТ «Радгосп «Шевченківський» внесене до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій (а.с. 10).

Розпорядженням голови Конотопської районної державної адміністрації Сумської області № 626 від 29.12.2008 року ВАТ «Радгосп «Шевченківський «Д» надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо роздержавлення та приватизації земель, які перебувають у постійному користуванні підприємства, з наступним їх розпаюванням між членами підприємства та пенсіонерами з їх числа, працівниками закладів освіти, культури, охорони здоров`я та пенсіонерами з їх числа, які проживають в сільській місцевості. ВАТ «Радгосп «Шевченківський «Д» надано розпорядження визначити перелік осіб, які мають право на земельну частку (пай), включивши до списку громадян, які були членами акціонерного товариства на момент передачі майна радгоспом «Шевченківський» у колективну власність акціонерам товариства (станом на 15.10.2004 року) (а.с. 11).

Згідно протоколу № 1 загальних зборів громадян, що мають право на земельну частку (пай) в результаті приватизації земель ПрАТ «Радгосп «Шевченківський», що знаходяться на території Шевченківської сільської ради Конотопського Району Сумської області від 22.03.2012 року, встановлено, що загальними зборами проводився розгляд питання щодо роздержавлення та приватизація земель які перебувають у користуванні господарства та їх розпаювання, затверджувався склад комісії по проведенню роздержавлення земель, підготовка списків осіб які мають право на земельну частку (пай) та їх повноваження та уточнено список осіб, які мають право на земельну частку (пай) (а.с. 12 - 14).

Розпорядженням голови Конотопської райдержадміністрації від 02.03.2018 року № 88-ОД затверджено Проект землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу «Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради. 28.03.2018 року до останнього розпорядженням голови Конотопської райдержадміністрації № 123-ОД внесені зміни та доповнення, в тому числі зазначено прізвища громадян-власників права на отримання земельних часток (паїв) в результаті приватизації земель ПрАТ «Радгосп Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області, затверджені загальними зборами (а.с.15 - 19).

Відповідно з п. 1 Указу Президента України від 08.08.1995 року № 720/95 «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства.

Як зазначено у п. 2 вказаного вище Указу Президента України право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.

У п. 2.1 Положення про порядок приватизації майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також заснованих на їх базі господарських товариств, створених членами трудового колективу, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 17 серпня 2000 року № 1718, йдеться про те, що ініціатива щодо приватизації майна радгоспу може виходити від Фонду державного майна України, регіональних відділень Фонду державного майна України (далі - державні органи приватизації), а також покупців, визнаних такими відповідно до статті 8 Закону України «Про приватизацію державного майна».

Статтею 5 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» від 10 липня 1996 року № 290/96-ВР визначено, що приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється шляхом перетворення їх у колективні сільськогосподарські підприємства або у акціонерні товариства за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).

З п. 5 Порядку утворення акціонерного товариства в процесі приватизації, випуску та розміщення акцій такого товариства, затвердженого постановою КМ України від 11.09.1996 року № 1099, вбачається, що акціонерне товариство з моменту державної реєстрації стає правонаступником прав і обов`язків підприємства, що приватизується, відповідно до передавального акта.

За нормами ст. 1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом.

Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, ня які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим кодексом.

Позивачем у судовому засідання не доведено ту обставину, що саме діями відповідачів порушено і не визнаються його права, згідно ч. 1 ст. 4 ЦПК України.

Що стосується позовних вимог в частині визнання права за ОСОБА_1 на включення до списку громадян-власників права на отримання земельних часток (паїв) в результаті приватизації земель ПрАТ «Радгосп Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області, визнання незаконними та скасування рішення загальних зборів громадян-власників права на отримання земельних часток (паїв) ПрАТ «Радгосп Шевченківський» від 16.02.2018 року, то вони не підлягають задоволенню, оскільки ні комісія, якою затверджені списки, ні загальні збори не мають будь якого відношення до відповідачів, ні до ПрАТ «Радгосп «Шевченківський», ні до Конотопської райдержадміністрації Сумської області, не є їх представництвом, філією або структурним підрозділом. Комісія, як і загальні збори є представницьким органом громадян-власників права на отримання земельної частки (паю) в результаті приватизації земель ПрАТ «Радгосп «Шевченківський». Тобто, у даному випадку ПрАТ «Радгосп «Шевченківський», Конотопська райдержадміністрація Сумської області та Шевченківська сільська рада є неналежними відповідачами.

Відповідно до ч.ч. 2-3 ст. 51 ЦПК України, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного провадження до початку першого судового засідання за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі. Після спливу строків, зазначених у ч.ч. 1-2 цієї статті, суд може залучити до участі у справі співвідповідача або замінює первісного відповідача належним відповідачем виключно у разі, якщо позивач доведе, що не знав та не міг знати до подання позову у справі про підставу залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача.

Таким чином, заміна неналежного відповідача судом можлива лише у випадку дотримання вимог передбачених ч. 3 ст. 51 ЦПК України.

Суд, відповідно до п. 4 ч. 5 ст. 12 ЦПК України, зберігаючи об`єктивність і неупередженість сприяв учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом.

В судовому засіданні позивач та його представник не заявили будь-яких клопотань про заміну первісного відповідача належним.

З огляду на наведене, суд, відповідно до вимог чинного законодавства України позбавлений можливості провести відповідну заміну відповідача на належного.

Що стосується позовних вимог в частині визнання незаконним та скасування розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації Сумської області № 88-ОД від 02.03.2018 року, яким затверджено Проект землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу "Шевченківський" на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області», то вони також не підлягають задоволенню за наступних підстав.

Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ст. 15 Земельного кодексу України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Також відповідно до ч.3 ст.43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Згідно зі ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до клопотання голови загальних зборів громадян ПрАТ Радгосп Шевченківський було прийнято розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації від 02.03.2018 року № 88-ОД про затвердження «Проекту землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу «Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області», розроблений державним підприємством «Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Згідно якого було затверджено «Проект землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу «Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області»; затверджений розрахунок вартості земельної частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах по сільськогосподарському підприємству (вартість земельної частки та розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах); видано сертифікати на право на земельні частки (пай) членам ПрАТ «Радгосп «Шевченківський» та пенсіонерам з їх числа та призначений контроль за виконанням даного розпорядження.

Отже, списки громадян, які мають право на земельну частку (пай), повинні бути складені з числа акціонерів, що були членами акціонерного товариства на момент передачі майна радгоспу Шевченківський у колективну власність акціонерам товариства у 1997 році. Але, відповідно до прийнятого розпорядження було вказано, ВАТ Радгосп Шевченківський Д визначити перелік осіб, які мають право на земельну частку (пай), включивши до списку громадян, які були членами акціонерного товариства на момент передачі майна радгоспу Шевченківський у колективну власність акціонерам товариства, станом на 15.10.2004 року.

На підставі цього розпорядження ДП «Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» проводилася робота з виготовлення Проекту землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу «Шевченківський» на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області.

В той же час, відповідно до Указу Президента України Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям від 08.08.1995 року № 720, право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.

Розміри земельної частки (паю) обчислюються комісіями, утвореними у підприємствах, кооперативах, товариствах з числа їх працівників. Кількість осіб, які мають право на земельну частку (пай), приймається за списком, що є додатком до державного акта на право колективної власності на землю, який у разі потреби, уточнюється і підписується головами відповідної Ради і підприємства.

Що стосується питання діяльності загальних зборів ВАТ Радгосп Шевченківський Д, при визначені громадян, власників права на отримання земельних часток (паїв) в результаті приватизації земель ВАТ Радгосп Шевченківський, що знаходяться на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області, то Конотопська районна державна адміністрація, не має права втручатись у діяльність товариства. Відповідно до ч. 2 ст. 97 Цивільного кодексу України органами управління товариством є загальні збори його учасників і виконавчий орган, якщо інше не встановлено законом. Ч. 1 ст. 98 Цивільного кодексу України передбачає, що загальні збори учасників товариства мають право приймати рішення з усіх питань діяльності товариства, у тому числі і з тих, що передані загальними зборами до компетенції виконавчого органу. Рішення загальних зборів приймаються простою більшістю від числа присутніх учасників, якщо інше не встановлено установчими документами або законом. Частиною 5 статті 98 Цивільного кодексу України передбачено, що рішення загальних зборів може бути оскаржене учасником товариства до суду.

Разом з тим, земля, якою користується відповідач, в його колективну власність не передавалася і знаходилася до 02.03.2018 року у власності держави, що слідує із наданих документів, і відповідно ПрАТ «Радгосп «Шевченківський» Державний акт на право колективної власності на землю не надавався. В даний час змінилося законодавство і сертифікати на право на земельний пай взагалі не видаються, а після прийняття рішення про приватизацію землі громадянам видаються витяги з державного реєстру про право власності на земельні ділянки, а тому говорити проте, що при розгляді даного питання необхідно говорити про повне застосування ЗУ від 1995 року неможливо.

Крім того щодо формування списків громадян, які мають право на земельну частку (пай) повідомляємо, що розміри земельної частки (паю) обчислюються комісіями, утвореними у підприємствах, кооперативах, товариствах з числа їх працівників.

Рішення загальних зборів приймаються простою більшістю від числа присутніх учасників, якщо інше не встановлено установчими документами або законом. Порядок скликання загальних зборів визначається в установчих документах товариства. Таким чином, Конотопська районна державна адміністрації не може нести відповідальність за дії загальних зборів працівників ПрАТ «Радгосп «Шевченківський».

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом (ст. 81 ЦПК України).

Отже, в силу вимог ст. 2, 4, 12, 76-81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести належними та допустимими доказами ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

В свою чергу, у ході розгляду даної справи позивачем, у порядку ст. 81 ЦПК України, не було надано суду належних і допустимих доказів в підтвердження заявлених позовних вимог, а також не було обґрунтовано наявність передбачених ст. 82 ЦПК України обставин, які б зумовлювали звільнення від доказування наявності наведених ним обставин.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10.02.2010).

Аналізуючи вищевикладені обставини в їх сукупності, оцінивши зібрані у справі докази, беручи до уваги всі встановлені судом факти і відповідні їм правовідносин, належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню, оскільки позивачем не надано належних допустимих доказів підтверджуючих позовні вимоги, тому суд відмовляє в задоволенні позовних вимог за недоведеністю обставин справи відповідними доказами.

Керуючись 125, 126 ЗК України, Указом Президента України «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08.08.1995 року, Законом України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», ст.ст. 1, 4, 5, 7, 57-60, 81, 89, 263-265, 273 ЦПК України, суд,

У Х В А Л И В :

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканця АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_1 , виданий 31 липня 1961 року Конотопським РВ УМВС України в Сумській області, іден. № НОМЕР_2 ) про визнання права на включення до списку громадян-власників права на отримання земельних часток (паїв) в результаті приватизації земель ПрАТ Радгосп Шевченківський на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області, визнанні незаконним та скасуванні розпорядження голови Конотопської районної державної адміністрації Сумської області № 88-ОД від 02 березня 2018 року, яким затверджено Проект землеустрою щодо приватизації земель державної власності колишнього радгоспу "Шевченківський" на території Шевченківської сільської ради Конотопського району Сумської області, відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги до Конотопського міськрайонного суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Буток Т. А.

Джерело: ЄДРСР 94188795
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку