open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05.01.2021 Справа №607/19230/20

м. Тернопіль

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:

головуючого судді Герчаківської О. Я.,

з участю секретаря судового засідання Гнатенко І. В.,

прокурора Воловник М. В.,

представника заявника Кивелюк Є. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Тернополі цивільну справу за заявою заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури в інтересах Байковецької сільської ради Тернопільського району про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність, -

в с т а н о в и в:

Заступник керівника Тернопільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Байковецької сільської ради Тернопільського району звернулася до суду із заявою про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність. В обґрунтування своїх вимог зазначила, що рішенням сьомого скликання шістдесят першої сесії Байковецької сільської ради від 22 січня 2020 року № 1074 «Про реорганізацію Романівської та Ступківської сільських рад» шляхом приєднання до Байковецької сільської ради припинено повноваження Ступківської сільської ради, на території якої знаходилась гідротехнічна споруда ставка (дамба, водовипуски, металевий місток, бетонні плити) за адресою АДРЕСА_1 відсутнє юридично закріплене право на розпорядження таким об`єктом нерухомого майна, що завдає збитки місцевому бюджету, створює економічні перешкоди у реалізації завдань та функцій, які покладені на органи місцевого самоврядування, та внаслідок чого територіальна громада позбавлена можливості ефективно використовувати дане майно для задоволення державних та суспільних потреб. Разом з цим, наявність на території сільської ради безхазяйного майна призводить до його руйнації, що може мати тяжкі наслідки, захаращеності прилеглої території, сприяє несанкціонованому та безоплатному використанню таких об`єктів в особистих інтересах іншими особами. З огляду на зазначене, заступник керівника Тернопільської місцевої прокуратури в інтересах Байковецької сільської ради Тернопільського району просить суд передати безхазяйне нерухоме майно - гідротехнічну споруду, що складається із дамби, водовипусків, металевого містка, бетонних плит, всього загальною вартістю 59 600 грн., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , у комунальну власність територіальної громади с. Байківці в особі Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.

Ухвалою судді Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 13 листопада 2020 року відкрито провадження у справі за заявою заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури в інтересах Байковецької сільської ради Тернопільського району про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність. Постановлено розгляд справи проводити за правилами окремого провадження.

В судовому засіданні прокурор Воловник М. В. та представник заявника ОСОБА_1 подану заяву підтримали з підстав, викладених у ній та просили суд її задовольнити.

Суд, розглянувши матеріали справи, встановив наступне.

Рішенням сьомого скликання шістдесят першої сесії Байковецької сільської ради від 22 січня 2020 року № 1074 «Про реорганізацію Романівської та Ступківської сільських рад», припинено повноваження Ступківської сільської ради шляхом приєднання до Байковецької сільської ради.

14 квітня 2020 року заступником керівника місцевої прокуратури надіслано листа № 3141ВИХ-20 голові Байковецької об`єднаної територіальної громади ОСОБА_2 з проханням надати інформацію про наявні на території об`єднаної територіальної громади об`єкти безхазяйного майна, що не передані до комунальної власності.

Відповідно до листа Байковецької сільської ради Тернопільського району №8/726 від 30 квітня 2020 року, остання повідомила про наявність такого майна - гідротехнічної споруди ставу.

Як вбачається із витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна від 11 вересня 2018 року, нерухоме майно, а саме гідротехнічна споруда ставка, що по АДРЕСА_1 , яке знаходиться на території Байковецької сільської ради взято на облік як безхазяйне 11 вересня 2018 року Державним реєстратором Великогаївської сільської ради за номером запису про взяття на облік 13433.

Розміщенням оголошення в газеті «Подільське слово» №39 (5298) від 05 жовтня 2018 року Ступківська сільська рада оголосила про наявність безхазяйного нерухомого майна - гідроспоруди, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 .

Листом Байковецької сільської ради №8/1621 від 14 вересня 2020 року зазначено, що з моменту оголошення про наявність на території сільської ради безхазяйного нерухомого майна, ніхто ні в Ступківську сільську раду, ні в Байковецьку сільську раду, не звертався про визнання права власності на вказану гідротехнічну споруду ставка. Також у вказаному листі зазначено, що у сільської ради відсутні кошти на сплату судового збору з метою звернення до суду, тому вона не зверталась до суду з заявою про передачу до комунальної власності безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди ставка (дамба, водовипуски, металевий місток, бетонні плити), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та просить вжити заходів представницького характеру Тернопільську місцеву прокуратуру.

Із технічного паспорту на гідротехнічну споруду за адресою АДРЕСА_1 , виготовленого суб`єктом підприємницької діяльності - фізичною особою ОСОБА_3 , 06 жовтня 2016 року, слідує, що гідротехнічна споруда складається із дамби (насипна земляна трапецеїдальна, верхній укос-грунт, низовий укос-грунт, площею основи 4634), водовипуск (металева труба Б=300 мм, Ь=286 м), водовипуск (бетонний прямокутник, труба бетонна 3 штк. Б=300 мм, Ь=15,35 м), металевий місток (металева основа та поручні довжиною 6,14 м), бетонні плити (з/б плитки ПК-10-20 в кількості 5 шт.).

Згідно висновку про вартість гідротехнічних споруд ставка № 56, виконаного ПП ОСОБА_4 , станом на 30 червня 2020 року вартість гідротехнічних споруд ставка, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 становить 59 600 гривень.

Відтак, до виниклих правовідносин підлягають застосуванню наступні норми права.

Процесуальним законом визначено, що окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав (ч. 1 ст. 293 ЦПК України).

В силу п. 7 ч. 1 ст. 293 ЦПК України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.

Згідно ст. 329 ЦПК України заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

В силу положень ч. 3, ч. 4 ст. 56 ЦПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу.

Інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також у захисті прав та свобод органів місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування у визначених законом випадках є рівними за статусом носіями державної влади як і державні органи (правова позиція, викладена у постанові Верховного Суду від 02 жовтня 2018 року у справі 4/166"Б").

Відтак, «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави" може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

За приписами ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органом місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншим законами.

В силу ч.ч. 3, 5 ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Байковецькою сільською радою станом на час звернення прокурора з заявою до суду не вжито дієвих заходів щодо захисту інтересів територіальної громади в частині передання безхазяйного нерухомого майна в комунальну власність територіальної громади с. Байківці, що свідчить про нездійснення уповноваженим органом захисту законних інтересів територіальної громади, а тому вбачаються підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області.

Згідно постанови Великої Палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26 травня 2020 року бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Відповідно до листа Байковецької сільської ради № 8/1621 від 14 вересня 2020 року Байковецькій сільській раді відомо про перебування на території Байковецької об`єднаної територіальної громади безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди, проте жодних заходів, спрямованих на передання вказаного майна у власність територіальної громади не вжито.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту, а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо. Така позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 травня 2020 року у справі №912/2385/18.

Таким чином, достовірно знаючи про наявність на території громади безхазяйного нерухомого майна, Байковецькою сільською радою, на яку покладено обов`язок представництва інтересів територіальної громади у відповідних правовідносинах, в судовому порядку не вжито заходів щодо передання вказаного майна у власність територіальної громади.

Така бездіяльність органу місцевого самоврядування привела до необхідності вжиття заходів представницького характеру Тернопільською місцевою прокуратурою.

Таким чином, у даному випадку наявні підстави для представництва інтересів держави Тернопільською місцевою прокуратурою в особі Байковецької сільської ради, в зв`язку з бездіяльністю останньої, шляхом звернення до суду з відповідною заявою.

Вирішуючи заяву по суті суд вважає, що до виниклих правовідносин підлягають застосуванню наступні норми матеріального права.

Відповідно до частини першої, другої статті 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна Ступківською сільською радою було зроблено відповідне оголошення в газеті «Подільське слово» №39 (5298) від 05 жовтня 2018 року.

Згідно ст. 329 ЦПК України заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади.

Суд, встановивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також що сплив один рік з дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади (ст. 333 ЦПК України).

З моменту розміщення оголошення (05 жовтня 2018 року) в газеті «Подільське слово» інформації про наявність на території сільської ради безхазяйного нерухомого майна, ніхто не звертався до органу місцевого самоврядування про визнання права власності на зазначену в заяві гідротехнічну споруду. Отже, особи, які б претендували на вказану безхазяйну річ, своїх прав на неї, у встановлені законом терміни, не заявили, що дає підстави для передачі судом даної нерухомої речі у комунальну власність.

З урахуванням наведеного, оскільки вказаними вище правовими нормами регламентовано особливий порядок набуття права власності на безхазяйну річ, який в даному випадку, на думку суду, був дотриманий, зокрема, мало місце оголошення про взяття на облік такої речі та дотримано річного строку після взяття на облік безхазяйної нерухомої речі для передачі цієї речі для реалізації новому власнику, а тому суд вважає за необхідне задовольнити заяву. Передати безхазяйне нерухоме майно - гідротехнічну споруду, що складається із дамби, водовипусків, металевого містка, бетонних плит, всього загальною вартістю 59 600 грн., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , у комунальну власність територіальної громади с. Байківці в особі Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 258, 259, 263, 265, 268, 315-316 ЦПК України -

у х в а л и в:

Заяву задовольнити.

Передати безхазяйне нерухоме майно - гідротехнічну споруду, що складається із дамби, водовипусків, металевого містка, бетонних плит, всього загальною вартістю 59 600 грн., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , у комунальну власність територіальної громади с. Байківці в особі Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Тернопільського апеляційного суду або через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області.

Заявник: заступник керівника Тернопільської місцевої прокуратури, місце роботи: бульв. Шевченка, буд. 7. м. Тернопіль, 46025.

Заінтересована особа: Байковецька сільська рада Тернопільського району, код ЄДРПОУ: 04394846, адреса місцезнаходження: вул. Січових Стрільців, буд. 43, с. Байківці Тернопільського р-ну Тернопільської обл., 47711.

Повний текст рішення суду складено 11.01.2021 року.

Головуючий суддяО. Я. Герчаківська

Джерело: ЄДРСР 94167470
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку