open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
21 Справа № 819/151/18
Моніторити
Постанова /29.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.12.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.10.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Рішення /19.06.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Рішення /19.06.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Постанова /22.03.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.03.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.03.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.02.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.01.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.01.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 819/151/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /29.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.12.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.10.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Рішення /19.06.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Рішення /19.06.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.05.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Постанова /22.03.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.03.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.03.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.02.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.02.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.01.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.01.2018/ Тернопільський окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 819/151/18

адміністративне провадження № К/9901/5291/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мельник-Томенко Ж. М.,

суддів - Жука А. В., Мартинюк Н. М.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської виборчої комісії, Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Свобода», треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування постанов та рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 (суддя - Подлісна І. М.) і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018 (колегія суддів у складі: Качмара В. Я., Курильця А. Р., Мікули О. І.),

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їхнє обґрунтування

У січні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Тернопільської міської виборчої комісії (далі - відповідач-1, Тернопільська МВК), Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Свобода» (далі - відповідач-2, ПП «ВО «Свобода»), де треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , в якому, з урахуванням заяв про збільшення та уточнення позовних вимог, просив:

- визнати протиправними дії Тернопільської МВК щодо здійснення вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання та завершення перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при ініціюванні відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 та щодо складання протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 від 25.01.2018;

- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 25.01.2018 № 10 «Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об`єднання «Свобода», місцева організація якої висунула депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 , щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою»;

- визнати протиправним та скасувати рішення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП «ВО «Свобода» від 27.01.2018 № 9 «Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою»;

- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 06.02.2018 № 16 «Про визнання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 обраними депутатами Тернопільської міської ради»;

- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 13.02.2018 № 17 «Про реєстрацію ОСОБА_2 , ОСОБА_4 депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області»;

- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 29.03.2018 № 18 «Про визнання ОСОБА_3 таким, що відмовився від депутатського мандата та визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати»;

- визнати протиправною та скасувати постанову Тернопільської МВК від 04.04.2018 № 19 «Про реєстрацію ОСОБА_5 депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області».

Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_1 за результатами місцевих виборів 2015 року було обрано депутатом Тернопільської міської ради за списками місцевої організації Всеукраїнського об`єднання «Свобода», з лав якої позивача було виключено 07.04.2017. В подальшому, 24.05.2017 зборами виборців було прийнято рішення з приводу внесення пропозиції щодо відкликання депутата міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та розпочато процедуру відкликання депутата за народною ініціативою - обрано ініціативну групу та зібрано підписи виборців. 26.06.2017 Тернопільською МВК прийнято постанову № 3 «Про організацію перевірки отриманих матеріалів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою». Така перевірка, на думку позивача, проведена з порушеннями, результати її є недостовірними, за результатами перевірки прийнято необґрунтоване та незаконне рішення про відсутність порушень, внаслідок чого прийнято протиправну, на думку позивача, постанову від 25.01.2018 № 10 «Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об`єднання «Свобода». В подальшому на ІІІ етапі ХХХІХ з`їзду ПП «ВО «Свобода» було прийнято рішення від 27.01.2018 № 9 «Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою», на виконання якого Тернопільською МВК були прийняті постанови від 06.02.2018 № 16 «Про визнання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4 обраними депутатами Тернопільської міської ради», від 13.02.2018 № 17 «Про реєстрацію ОСОБА_2 , ОСОБА_4 депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області», від 29.03.2018 № 18 «Про визнання ОСОБА_3 таким, що відмовився від депутатського мандата та визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати», від 04.04.2018 № 19 «Про реєстрацію ОСОБА_5 депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області». Вказані постанови та рішення з`їзду ПП «ВО «Свобода» позивач вважає незаконними, оскільки всі вони були прийняті за результатами незаконних, на його думку, дій Тернопільської МВК по проведенню вибіркової перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання та завершення перевірки. У зв`язку з наведеним позивач звернувся з даним позовом до суду.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Тернопільський окружний адміністративний суд рішенням від 19.06.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018, в задоволенні позову відмовив повністю.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідачі дотрималися вимог Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та передбаченої чинним законодавством України процедури відкликання депутата за народною ініціативою.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та справу направити на новий розгляд. На обґрунтування вимог касаційної скарги вказує на те, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тій обставині, що позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП «ВО «Свобода» від 27.01.2018 № 9 «Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою» відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не відноситься до справ, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів. Крім того, посилається на порушення судами попередніх інстанцій приписів статей 37, 38, 40, 41, 45 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Зазначає, що суди попередніх інстанцій не дослідили наявні у справі докази та не надали належної правової оцінки наявності/відсутності правових підстав для початку процедури відкликання депутата з народною ініціативою. Крім того, не перевірено чи є вказані 336 виборців та члени ініціативної групи виборцями виборчого округу, на якому було обрано позивача депутатом місцевої ради. Зазначає, що перевіряючи законність дій Тернопільської МВК щодо перевірки процедури ініціювання відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 , суди не перевірили дотримання відповідачем-1 частини п`ятої статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Також скаржник посилається на незаконність проведення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП «ВО «Свобода». Решта доводів скаржника зводиться до цитування норм Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», Закону України «Про політичні партії» та Статуту ВО «Свобода».

Позиція інших учасників справи

Відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду Шарапи В. М. (судді-доповідача), Бевзенка В. М., Данилевич Н. А. від 05.03.2019 відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12.06.2019 № 708/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 819/151/18 у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Шарапи В.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 № 14 ), що унеможливлює його участь у розгляді касаційної скарги.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.06.2019 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Мельник-Томенко Ж. М., суддів Жука А. В., Мартинюк Н. М. для розгляду судової справи № 819/151/18.

Ухвалою Верховного Суду від 28.12.2020 справу прийнято до провадження, закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

ОСОБА_1 за результатами місцевих виборів 2015 року було обрано депутатом Тернопільської міської ради за списками місцевої організації ВО «Свобода», з лав якої позивача було виключено 07.04.2017.

24.05.2017 проведено збори виборців про розгляд питання щодо внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 , про що складено протокол зборів виборців від 24.05.2017 № 1 (далі - Протокол № 1).

Відповідно до Протоколу № 1 на зборах зареєструвались 336 виборців. На зборах розглянуто звернення виборців та внесено пропозицію щодо відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, затверджено кількісний та персональний склад ініціативної групи, визначено офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_6 та затверджено форму підписного листа.

22.05.2017 голова зборів ОСОБА_7 повідомив редактора газети «Вільне життя плюс» про факт проведення зборів виборців.

26.05.2017 офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_6 повідомлено Тернопільську МВК про створення ініціативної групи. До вказаного повідомлення додано витяг з Протоколу № 1. 27.05.2017 повідомлення та додані до нього документи отримані Тернопільською МВК.

29.05.2017 Тернопільська МВК повідомила позивача про проведенні збори виборців та про прийняте ними рішення по питанню щодо внесення пропозиції про його відкликання, як депутата Тернопільської міської ради за народною ініціативою.

З дня, наступного за днем повідомлення Тернопільською МВК про створення ініціативної групи та по 16.06.2017 членами ініціативної групи здійснювався збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Тернопільської міської ради за народною ініціативою, за результатами якого було складено 372 підписні листи (опитано всього 2298 осіб).

17.06.2017 офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_6 згідно із супровідним листом надано Тернопільській МВК заповнені підписні листи та Протокол № 1.

Упродовж з 18.06.2017 по 20.06.2017 та 22.06.2017 головою Тернопільської МВК скликались засідання комісії для організації перевірки вище отриманих матеріалів, однак такі не відбулися через відсутність необхідної кількості членів комісії.

Таке засідання проведено 26.06.2017 та відповідно до постанови № 3 «Про організацію перевірки отриманих матеріалів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою» серед іншого, вирішено організувати та провести перевірку отриманих матеріалів на підтримку пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Тернопільської міської ради за народною ініціативою, а саме: дотримання вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів, тобто до 07.07.2017.

05.07.2017 Тернопільським відділом поліції Головного управління Національної поліції в Тернопільській області голові Тернопільської МВК направлено матеріали за результатами проведення вибіркової перевірки підписів громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Тернопільської міської ради, зокрема, ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Листом від 11.07.2017 № 7758/05 «Про перевірку достовірності відомостей про громадян» виконавчим комітетом Тернопільської міської ради повідомлено Тернопільську МВК про те, що правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Державного реєстру виборців під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою відсутні.

08.12.2017 на засіданні Тернопільської МВК, результати якого оформлені протоколом № 9, розглянуто питання про узагальнення перевірки матеріалів щодо відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 , ініційовано прийняття рішення «Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об`єднання «Свобода», місцева організація якої висувала депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою».

За змістом протоколу, складеного 25.01.2018 встановлено, що в процесі здійснення перевірки документів, які надійшли від ініціативної групи по збору підписів на підтримку відкликання за народною ініціативою депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 порушень вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

25.01.2018 Тернопільською МВК прийнято постанову № 10 «Про звернення до вищого керівного органу Всеукраїнського об`єднання «Свобода», місцева організація якої висувала депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 , щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою».

27.01.2018 ХХХІХ з`їздом ПП «ВО «Свобода» прийнято рішення № 9 «Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою».

06.02.2018, у зв`язку з прийняттям зазначеного рішення, на засіданні Тернопільської МВК розглянуто питання про обрання депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії та прийнято постанову № 16 «Про визнання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 обраними депутатами Тернопільської міської ради», якою відповідно до рейтингового списку Тернопільської міської організації Всеукраїнського об`єднання «Свобода» вказаних кандидатів у депутати Тернопільської міської ради визнано обраними депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області на чергових виборах депутатів Тернопільської міської ради Тернопільської області 25.10.2015 у багатомандатному виборчому окрузі.

Відповідно до постанови Тернопільської МВК від 13.02.2018 № 17 «Про реєстрацію ОСОБА_2 , ОСОБА_4 депутатами Тернопільської міської ради Тернопільської області» даних кандидатів зареєстровано депутатами Тернопільської МВК на чергових виборах депутатів Тернопільської міської ради Тернопільської області 25.10.2015 у багатомандатному виборчому окрузі. Постанова прийнята за результатами засідання Тернопільської МВК, оформленими протоколом від 13.02.2018 № 2.

ОСОБА_3 , обраного депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області у багатомандатному виборчому окрузі, включеного до виборчого списку Тернопільської міської в Тернопільській області організації ПП «ВО «Свобода», визнано таким, що відмовився від депутатського мандата, що підтверджується протоколом № 13 засідання Тернопільської МВК від 29.03.2018 та постановою Тернопільської МВК від 29.03.2018 № 18 «Про визнання ОСОБА_3 таким, що відмовився від депутатського мандата та визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати».

У зв`язку з цим, обраним депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області визнано ОСОБА_5 , що вирішено на засіданні Тернопільської МВК (протокол від 04.04.2018 № 14), про що Тернопільською МВК прийнято постанову від 04.04.2018 № 19 «Про реєстрацію ОСОБА_5 депутатом Тернопільської міської ради Тернопільської області».

Вважаючи, що процедура відкликання за народною ініціативою позивача, як депутата Тернопільської міської ради відбулася всупереч вимогам статей 37-41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та потягла за собою прийняття, на думку позивача, протиправних та необґрунтованих постанов та рішень, останній звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їхнього застосування (в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин)

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої та другої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначає Закону України від 11.07.2002 № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад».

Частиною першою статті 2 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Статтею 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Приписами статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше, зокрема, 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити, зокрема, районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Згідно з частиною першою статті 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Положеннями статті 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом. З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки, зокрема, у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.

Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця. Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Статтею 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня отримання матеріалів.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Згідно з абзацом 4 частини першої статті 3 Закону України від 14.07.2015 № 595-VIII «Про місцеві вибори» право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.

Відповідно до абзацу 6 частини першої статті 3 Закону України «Про місцеві вибори» право голосу на виборах депутатів районної у місті ради мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до територіальної громади відповідного міста та проживають на території відповідного району в місті в межах відповідного територіального виборчого округу.

Статтями 2 та 3 Закону України від 05.04.2011 № 2365-III «Про політичні партії в Україні» визначено, що політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах. Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Згідно з пунктом 4 частини другої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, зокрема, щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-XI «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» (далі - Закон № 460-XI), яким до окремих положень КАС України унесені зміни.

Водночас пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 460-XI передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом підлягають застосуванню правила статті 341 КАС України, відповідно до яких під час розгляду справи в касаційному порядку суд в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. При цьому, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи

Перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Переглянувши рішення судів попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд зазначає таке.

Зі змісту статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» встановлено, що рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою - є обов`язковою умовою для визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії. Проте процедура прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та, відповідно, визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, передбачає належне здійснення всіх передбачених статтею 41 вказаного Закону заходів, у тому числі прийняття територіальною виборчою комісією рішення про звернення до вищого керівного органу партії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою після перевірки дотримання вимог статей 38-40 вказаного Закону.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та відповідно до матеріалів справи, за результатами перевірки підписних листів, поданих ініціативною групою на підтримку пропозиції про відкликання позивача як депутата Тернопільської міської ради Тернопільською МВК не було встановлено порушень вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Зокрема, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою прийнято достатньою кількістю осіб (331), що брали участь на зборах виборців 24.05.2017; головою ініціативної групи ОСОБА_7 за два дні до дня проведення зборів виборців повідомлені місцеві засоби масової інформації; відповідно до Протоколу № 1 на зборах виборців був обраний та затверджений персональний склад ініціативної групи у кількості більше 50 осіб; Протокол № 1 та додатки до нього (форма та зміст) відповідають вимогам частин четвертої та п`ятої статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що ініціативною групою дотримано строк для повідомлення Тернопільської МВК про факт проведення зборів виборців зазначений у частині першій статті 39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», а також двадцятиденний строк для збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, передбачений частиною другою статті 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», зібрана кількість підписів у підписних листах становить 2298 підписів, форма підписного листа відповідає тій, що затверджена на зборах виборців, а також у них вказано усі необхідні дані про виборців, що підтримали вимогу про відкликання депутата і члена ініціативної групи, що наведені у частинах третій і четвертій статті 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Посилання скаржника на те, що оскільки він обраний депутатом в певному виборчому окрузі, а відтак і право відкликати його мають виборці лише цього округу, Верховний Суд відхиляє, оскільки відповідно до статті 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом. Як встановлено судом першої інстанції, позивач був депутатом Тернопільської міської ради у багатомандатному виборчому окрузі, отже право його відкликати мають усі виборці, мешканці м. Тернополя.

Відтак, встановлення наведених вище обставин давали змогу Тернопільській МВК, відповідно до частини п`ятої статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», звернутися до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата щодо відкликання його за народною ініціативою.

Крім того, як встановлено судами попередніх інстанцій та відповідно до матеріалів справи, Тернопільською МВК вчинялися дії, спрямовані на залучення органу введення Державного реєстру виборців для перевірки відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, однак таке не видалося можливим, оскільки використання бази даних реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах Законом України «Про Державний реєстр виборців» не передбачено.

Разом з тим, судами попередніх інстанцій встановлено, що матеріали за результатами проведення вибіркової перевірки підписів громадян у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Тернопільської міської ради, зокрема, ОСОБА_1 за народною ініціативою, які 05.07.2017 були направлені Тернопільським міським відділом поліції Головного управлінням Національної поліції в Тернопільській області до Тернопільської МВК, у своїй більшості містять відомості стосовно того, що працівниками поліції не встановлено даних, які б підтверджували не достовірність підписів окремих громадян у підписних листах, оскільки такі особи на час перевірки були відсутні за адресами де проживали або двері правоохоронцям ніхто не відчиняв, що відповідно не може розцінюватися як обставина, що підтверджує або спростовує достовірність підпису саме цих осіб у підписних листах. Також у наданих матеріалах є пояснення громадян, які підтвердили свій підпис у підписних листах, пояснення за якими певні особи у порядку статті 63 Конституції України відмовилися надавати такі та пояснення інших сторонніх осіб (сусідів), які вказували, що за тією, чи іншою адресою певні особи не проживають.

Водночас, суди попередніх інстанцій встановили відсутність відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, підробку підпису виборців.

З огляду на наведене, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що окремі допущенні порушення Тернопільською МВК при перевірці підписних листів не спростовують наявності однозначного волевиявлення достатньої кількості виборців, вираженого у таких підписних листах та матеріалах ініціативної групи надісланих до цього відповідача для прийняття рішення. Процедурні порушення не можуть бути перешкодою для реалізації права громадян на відкликання депутата місцевих рад за народною ініціативою та підставою для скасування рішення МВК.

Посилання скаржника на те, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тій обставині, що позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП «ВО «Свобода» від 27.01.2018 № 9 «Про відкликання депутата Тернопільської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою» відповідно до статті 19 КАС України не відноситься до справ, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, Верховний Суд відхиляє, оскільки згідно з пунктом 4 частини другої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, зокрема, щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті. Проте, відповідно до пункту 10 частини першої статті 19 КАС України, дані виключення стосуються спорів, зокрема, щодо формування органів місцевого самоврядування.

Отже, оспорюване рішення ІІІ етапу ХХХІХ з`їзду ПП «ВО «Свобода» від 27.01.2018 № 9 може бути самостійним предметом судового розгляду, а заявлені позовні вимоги в цій частині можуть бути предметом розгляду адміністративного суду.

Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про відсутність підстав до задоволення позовних вимог.

Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень і погоджується з висновками судів попередніх інстанцій у цій справі.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Оцінюючи доводи касаційної скарги, Верховний Суд виходить з того, що судами попередніх інстанцій було надано належну правову оцінку доводам, наведеним сторонами під час судового розгляду справи. Жодних нових доводів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваних судових рішень, у касаційній скарзі не зазначено.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги залишає судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Враховуючи вищенаведене, відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін, оскільки судами не було допущено неправильного застосування норм матеріального права та порушень норм процесуального права.

З огляду на викладене, висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, підстави для скасування судових рішень відсутні.

Висновки щодо розподілу судових витрат

Відповідно до частини шостої статті 139 КАС України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Оскільки Верховний Суд не змінює судові рішення та не ухвалює нове, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись пунктом 2 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №460-IX та статтями 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2018 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

СуддіЖ.М. Мельник-Томенко А.В. Жук Н.М. Мартинюк

Джерело: ЄДРСР 93879457
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку