open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 грудня 2020 року м. Рівне№460/7784/20Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Н.С.Гудими, розглянувши у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13

до Господарського суду Рівненської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача : Державна судова адміністрація України, Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області

про визнання протиправними дій та стягнення недоотриманої суддівської винагороди, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 звернулися до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Господарського суду Рівненської області про визнання протиправними дій щодо нарахування та виплати суддівської винагороди за квітень-серпень 2020 року із застосуванням статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» та про стягнення недоотриманої через це суми суддівської винагороди.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачі працюють на посаді суддів Господарського суду Рівненської області, однак суддівську винагороду за квітень-серпень 2020 року їм нараховано та виплачено на підставіст. 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", а нест. 130 Конституції Українитаст. 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", що призвело до зменшення її розміру і, відповідно, порушення їх прав та гарантій. Вважають, що Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» №553-IX від 13.04.2020, яким встановлені обмеження розміру виплати суддівської винагороди, не відповідає нормам Конституції України та Закону України «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VІІІ від 02.06.2016, а тому не міг бути застосований до визначення розміру виплати суддівської винагороди щодо позивачів. Відповідач, застосовуючи вказані вище обмеження за Законом України №553-ІХ, порушив право позивачів, як працюючих суддів, на отримання суддівської винагороди у розмірі, визначеному статтею 135 спеціального Закону України №1402-VІІІ, що за своєю суттю є порушенням майнового права (інтересу) згідно статті 1 Першого протоколу Конвенції. Окрім того, норми Закону України №553-ІХ про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» в аспекті з`ясування можливості їх застосування до спірних відносин, не відповідають неодноразово описаному ЄСПЛ принципу якості закону. За наведеного, просили визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування та виплати позивачам суддівської винагороди за квітень-серпень 2020 року із застосуванням статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» та стягнути з нього суми недотриманої у зв`язку з цим суддівської винагороди шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є Державна судова адміністрація України.

Ухвалою від 26.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державну судову адміністрацію України та Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позов, про причини неподання не повідомив, а тому суд вирішує справу за наявними матеріалами в порядку ч.6 ст.162 КАС України.

Третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області у наданих 30.11.2020 суду письмових поясненнях щодо позову вважає позовні вимоги необґрунтованими і такими, що не підлягають до задоволення, позаяк відповідач, здійснюючи відповідні нарахування та виплати суддівської винагороди діяв відповідно до вимог чинного у цей час законодавства.

Третя особа- Державна судова адміністрація України у письмових поясненнях щодо позовних вимог вважає, що Господарський суд Рівненської області як розпорядник коштів нижчого рівня не мав правових підстав для виплати у період з 18.04.2020 по 27.08.2020 суддівської винагороди без застосування обмежень, встановлених Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (у редакції Закону №553-IX), а тому просила у задоволенні позову відмовити.

Інші заяви по суті справи від учасників справи не надходили, як і клопотань про розгляд справи у судовому засіданні.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши заяви по суті справи і долучені до них матеріали, з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив таке.

1) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 18.05.2012 № 336/2012 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Андрійчук Оксану Василівну. Наказом від 09.07.2012 №293 ОСОБА_1 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді і встановлено щомісячну доплату за вислугу років в розмірі 15 відсотків посадового окладу та встановлено щомісячну доплату за науковий ступінь кандидата юридичних наук зі спеціальності цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право у розмірі 15 відсотків посадового окладу. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 19.12.2018 № 403/2018 ОСОБА_1 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 09.07.2019 № 427 ОСОБА_1 встановлено з 09 липня 2019 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такій, стаж роботи якої становить 10 років станом на 09 липня 2019 року. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_1 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків; щомісячна доплата за науковий ступінь кандидата юридичних наук у розмірі 15 відсотків. Починаючи ж з 18.04.2020 розмір виплати суддівської винагороди ОСОБА_1 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 № 03-50/929/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 123320,24 грн.

2) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 09.12.2010 № 1083/2010 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Бережнюк Віту Вячеславівну. Наказом від 20.12.2010 № 343 ОСОБА_2 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 28.09.2017 № 296/2017 ОСОБА_2 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 30.07.2019 № 484 встановлено з 11 серпня 2018 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 40 відсотків посадового окладу, як такій, стаж роботи якої становить 15 років. Починаючи з 01.01.2020, розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_2 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 40 відсотків. Починаючи ж з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_2 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 № 03-50/925/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_2 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 150974,30 грн.

3) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 07.06.2007 № 509 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Войтюка Віталія Романовича. Наказом від 02.07.2007 №211 ОСОБА_3 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Постановою Верховної Ради України «Про обрання суддів» від 07.06.2012 № 4919-VI ОСОБА_3 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 18.10.2016 № 642 встановлено з 18 жовтня 2016 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 70 відсотків посадового окладу, як такому, стаж роботи якого становить 30 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_3 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 70 відсотків. Починаючи з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_3 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 № 03-50/932/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_3 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 175230,29 грн.

4) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 23.01.2012 № 29/2012, відповідно до статті 127 та частини першої статті 128 Конституції України призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Горплюка Андрія Миколайовича. Наказом від 13.02.2012 № 41 ОСОБА_4 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 19.12.2018 № 403/2018 ОСОБА_4 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 17.01.2019 № 52 встановлено з 18 січня 2019 року щомісячну доплату у розмірі 5 відсотків посадового окладу за перебування на адміністративній посаді заступника голови суду. Наказом від 12.02.2019 № 112 встановлено з 13 лютого 2019 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такому, стаж роботи якого становить 10 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_4 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків; щомісячна доплата у розмірі5 відсотків, за перебування на адміністративній посаді заступника голови суду. Починаючи з 18.04.2020 розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_4 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 № 03-50/920/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_4 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 99904,61 грн.

5) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 10.02.2012№ 83/2012 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Заголдну Яну Володимирівну. Наказом від 14.02.2012 №45 ОСОБА_5 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 19.12.2018 № 403/2018 ОСОБА_5 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 13.02.2019 № 115 встановлено з 14 лютого 2019 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такій, стаж роботи якої становить 10 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_5 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків. Починаючи з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_5 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/923/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_5 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 137262,07 грн.

6) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 22.06.2011 №702/2011 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області ОСОБА_6 . Наказом від 19.07.2011№ 250 ОСОБА_14 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 19.12.2018 № 403/2018 ОСОБА_6 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 19.12.2018 № 823 встановлено з 19 грудня 2018 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такому, стаж роботи якого становить 10 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_6 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків. Починаючи з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_6 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/926/20. Загальна сума невиплаченої йому внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 99088,65 грн.

7) Указом Президента України «Про призначення суддів» від №626/2000 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Марача Віктора Васильовича. Наказом від 10.05.2000 № 32 ОСОБА_7 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Наказом від 16.04.2018 року № 234 судді Господарського суду Рівненської області ОСОБА_7 встановлено щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 50 відсотків посадового окладу, як такому, стаж роботи якого становить понад 20 років. Наказом від 27.11.2018 року № 762 зараховано з 05.08.2018 року судді Господарського суду Рівненської області ОСОБА_7 5 (п`ять) років стажу роботи в галузі права до стажу роботи на посаді судді. Встановлено судді Господарського суду Рівненської області ОСОБА_7 з 05.08.2018 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 60 відсотків посадового окладу, як такому, стаж роботи якого на посаді судді становить більше 25-ти років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_7 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 60 відсотків. Починаючи з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_7 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/922/20. Загальна сума невиплаченої йому внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 170285,53 грн.

8) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 12.03.2012 №193/2012 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Пашкевич Ірину Олександрівну. Наказом від 02.04.2012 №102 ОСОБА_8 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 19.12.2018 № 403/2018 ОСОБА_8 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 02.04.2019 № 195 встановлено з 02 квітня 2019 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такій, стаж роботи якої становить 10 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_8 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків. Починаючи з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_8 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/927/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_8 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 89431,12 грн.

9) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 23.05.2013 №302 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Політику Наталію Адамівну. Наказом від 17.06.2013 №248 ОСОБА_9 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 22.04.2019 № 159/2019 ОСОБА_9 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 17.06.2020 №02-09/150/20 встановлено з 17 червня 2020 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такій, стаж роботи якої становить 10 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_9 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків. Починаючи з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_9 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/930/20. Загальна сума не виплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_9 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 88644,77 грн.

10) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 23.01.2012 № 29/2012 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Романюка Романа Васильовича. Наказом від 14.02.2012 №44 ОСОБА_10 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Наказом від 01.02.2019 № 91 встановлено з 01 січня 2019 року щомісячну доплату за науковий ступень кандидата юридичних наук у розмірі 15 відсотків посадового окладу. Наказом від 13.02.2019 № 115 встановлено з 14 лютого 2019 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такому, стаж роботи якого становить 10 років. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 22.04.2019 № 159/2019 ОСОБА_10 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_10 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків. Починаючи з 18.04.2020 розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_10 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/924/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_10 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 82307,57 грн.

11) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 18.05.2012 №336/2012 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області Романюк Юлію Геннадіївну. Указом Президента України «Про переведення суддів» від 23.01.2016 № 21/2016 ОСОБА_11 переведено на посаду судді Господарського суду Рівненської області. Наказом від 05.02.2016 №64 ОСОБА_11 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 19.12.2018 №403/2018 ОСОБА_11 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 13.02.2019 №115 встановлено з 16 лютого 2019 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такій, стаж роботи якої становить 10 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_11 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків. Починаючи з 18.04.2020 розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_11 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/928/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_11 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 73295,43 грн.

12) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 12.03.2012 № 193/2012 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Торчинюка Вадима Георгійовича. Наказом від 18.04.2012 №138 ОСОБА_12 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 19.12.2018 №403/2018 ОСОБА_12 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 11.01.2019 № 36 встановлено з 11 січня 2019 року щомісячну доплату у розмірі 10 відсотків посадового окладу за перебування на посаді голови суду. Наказом від 18.04.2019 №225 встановлено з 18 квітня 2019 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу, як такому, стаж роботи якого становить 10 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_12 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків; щомісячна доплата у розмірі 10 відсотків посадового окладу за перебування на посаді голови суду. Починаючи з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_12 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/921/20. Загальна сума невиплаченої внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди ОСОБА_12 за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року склала 206061,82 грн.

13) Указом Президента України «Про призначення суддів» від 28.12.2010№ 1290/2010 призначено строком на п`ять років у місцевих загальних судах на посаду судді Господарського суду Рівненської області Церковну Наталію Федорівну. Наказом від 17.01.2011 №17 ОСОБА_13 зараховано до штату Господарського суду Рівненської області на посаду судді. Указом Президента України «Про призначення суддів» від 28.09.2017 № 296/2017 ОСОБА_13 обрано на посаду судді Господарського суду Рівненської області безстроково. Наказом від 30.07.2019 №483 встановлено з 01 грудня 2018 року щомісячну доплату за вислугу років у розмірі 40 відсотків посадового окладу, як такій, стаж роботи якої становить 15 років. Починаючи з 01.01.2020 розмір суддівської винагороди позивача ОСОБА_13 становить: 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року: 30 х 2102,00 грн. = 63060,00 грн.; до базового розміру посадового окладу додатково застосовано регіональний коефіцієнт - 1,1; щомісячна доплата за вислугу років у розмірі 40 відсотків. Починаючи з 18.04.2020, розмір виплати суддівської винагороди позивача ОСОБА_13 обмежено внаслідок застосування Закону №553-ІХ десятьма розмірами мінімальної заробітної плати, що підтверджується довідкою про доходи від 15 жовтня 2020 №03-50/931/20. Загальна сума невиплаченої ОСОБА_13 внаслідок застосування такого обмеження суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 склала 156179,42 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та перевіряючи дії відповідача на відповідність вимогам частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд зазначає наступне.

Статтею 8 Конституції України визначено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до статті 126 Конституції України незалежність і недоторканність судді гарантуються Конституцією і законами України.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод метою забезпечення незалежної судової влади є гарантування кожній особі основоположного права на розгляд справи справедливим судом.

Незалежність суду є головною умовою забезпечення верховенства права і в усіх національних законодавствах це положення формується як основоположний принцип судоустрою та судових проваджень. На міжнародному рівні принцип незалежності судової гілки влади визнається як одна з найвагоміших рис демократії як такої.

Незалежність судової влади є гарантією ефективного захисту прав і свобод людини та громадянина, юридичних осіб, інтересів суспільства й держави.

В Основних принципах щодо незалежності правосуддя, схвалених резолюціями 40/32 та 40/146 Генеральної Асамблеї ООН від 29 листопада та 13 грудня 1985 року, зазначено, що незалежність судових органів гарантується державою і закріплюється в конституції або законах країни. Усі державні та інші установи зобов`язані шанувати незалежність судових органів і дотримуватися її, а кожна держава-член повинна надавати відповідні засоби, які давали б змогу судовим органам належним чином виконувати свої функції.

Відповідно до Європейської хартії про закон «Про статус суддів» від 10 липня 1998 року рівень винагороди суддям за виконання ними своїх професійних обов`язків має бути таким, щоб захистити їх від тиску, що може спричинити вплив на їхні рішення або взагалі поведінку суддів і таким чином вплинути на їхню незалежність та неупередженість (пункт 6.1).

Оплата праці суддів повинна відповідати їхній професії та виконуваним обов`язкам, а також бути достатньою, щоб захистити їх від дії стимулів, через які можна впливати на їхні рішення. Мають існувати гарантії збереження належної оплати праці на випадок хвороби, відпустки для догляду за дитиною, а також гарантії виплат у зв`язку з виходом на пенсію, які повинні відповідати попередньому рівню оплати їхньої праці. Винагорода суддів має бути відповідною їх професії та відповідальності, і бути достатнім для убезпечення їх від впливу на їх рішення та від ризику вчинення корупції. Також повинно бути гарантовано виплату пенсії за вислугу років, яка має бути в розумному відношенні до рівня їх винагороди в період здійснення повноважень. Певні положення закону повинні бути запроваджені як гарантія проти скорочення винагороди, в т.ч. суддівської (Рекомендація CM/Rec (2010) 12 Комітету міністрів Ради Європи державам-членам щодо суддів: незалежність, ефективність та обов`язки).

Такі самі висновки містяться у Висновку Консультативної ради Європейських судів (КРЄС) № 1 та у Європейській хартії про закон «Про статус суддів». Навіть у часи економічної кризи законодавча та виконавча влади різних держав-членів повинні зрозуміти, що серйозне скорочення зарплат суддів є потенційною загрозою їх незалежності та належному здійсненню правосуддя і може піддати небезпеці (об`єктивно і суб`єктивно) роботу суддів.

Конституційний Суд України також неодноразово та послідовно вказував на те, що однією з конституційних гарантій незалежності суддів є особливий порядок фінансування судів; встановлена система гарантій незалежності суддів не є їхнім особистим привілеєм (рішення від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002, від 1 грудня 2004 року № 19-рп/2004, від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005, від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, від 3 червня 2013 року № 3-рп/2013, від 8 червня 2016 року № 4-рп/2016, від 4 грудня 2018 року № 11-р/2018, від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020). Конституційний принцип незалежності суддів означає, у тому числі, конституційно обумовлений імператив охорони матеріального забезпечення суддів від його скасування чи зниження досягнутого рівня без відповідної компенсації як гарантію недопущення впливу або втручання у здійснення правосуддя.

Конституційний Суд України у рішенні від 3 червня 2013 року № 3-рп/2013 зазначив, що будь-яке зниження рівня гарантій незалежності суддів суперечить конституційній вимозі неухильного забезпечення незалежного правосуддя та права людини і громадянина на захист прав і свобод незалежним судом, оскільки призводить до обмеження можливостей реалізації цього конституційного права, а отже, суперечить частині першій статті 55 Конституції України.

Гарантії незалежності суддів зумовлені конституційно визначеною виключною функцією судів здійснювати правосудця (частина перша статті 124 Конституції України).

Наведені положення Конституції України, юридичні позиції Конституційного Суду України дають підстави стверджувати, що законодавець не може свавільно встановлювати або змінювати розмір винагороди судді, використовуючи свої повноваження як інструмент впливу на судову владу через інші законодавчі акти.

Статтею 130 Конституції України визначено, що держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя. Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.

Частиною першою статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VІІІ від 02.06.2016 імперативно визначено, що суддівська винагорода регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини другої статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VІІІ від 02.06.2016 суддівська винагорода виплачується судді з дня зарахування його до штату відповідного суду, якщо інше не встановлено цим Законом. Суддівська винагорода складається з посадового окладу та доплат за: 1) вислугу років; 2) перебування на адміністративній посаді в суді; 3) науковий ступінь; 4) роботу, що передбачає доступ до державної таємниці.

Згідно з пунктом 2 частини третьої цієї ж статті, базовий розмір посадового окладу судді становить: судді місцевого суду - 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року; судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду - 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року.

А згідно з частиною четвертою - до базового розміру посадового окладу, визначеного частиною третьою цієї статті, додатково застосовуються такі регіональні коефіцієнти: 1) 1,1 - якщо суддя здійснює правосуддя у суді, що розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше сто тисяч осіб; 2) 1,2 - якщо суддя здійснює правосуддя у суді, що розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше п`ятсот тисяч осіб; 3) 1,25 - якщо суддя здійснює правосуддя у суді, що розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше один мільйон осіб. У випадку, якщо суд розміщується в декількох населених пунктах, застосовується регіональний коефіцієнт за місцезнаходженням органу, який провів державну реєстрацію такого суду.

Відповідно до частини п`ятої статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VІІІ від 02.06.2016 суддям виплачується щомісячна доплата за вислугу років у розмірі: за наявності стажу роботи більше 3 років 15%, більше 5 років 20%, більше 10 років 30%, більше 15 років 40%, більше 20 років 50%, більше 25 років 60%, більше 30 років 70%, більше 35 років 80% посадового окладу.

Частиною дев`ятою статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VІІІ від 02.06.2016 визначено, що обсяги видатків на забезпечення виплати суддівської винагороди здійснюються за окремим кодом економічної класифікації видатків.

Водночас, 12 березня 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» №211 від 11.03.2020, якою з 12 березня 2020 року на усій території України установлено карантин, кінцева дата якого, з урахуванням внесених до вказаної постанови змін, неодноразово змінювалася, збільшуючи строк дії карантину.

18 квітня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» №553-IX від 13.04.2020, яким Закон України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» доповнено статтею 29, наступного змісту:

«Установити, що у квітні 2020 року та на період до завершення місяця, в якому відміняється карантин, установлений Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, заробітна плата, грошове забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування) нараховуються у розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2020 року. При цьому у зазначеному максимальному розмірі не враховуються суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та оплата щорічної відпустки.

Зазначене обмеження не застосовується при нарахуванні заробітної плати, грошового забезпечення особам із числа осіб, зазначених у частині першій цієї статті, які безпосередньо задіяні у заходах, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та які беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, у тому числі в операції Об`єднаних сил (ООС). Перелік відповідних посад встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Обмеження, встановлене у частині першій цієї статті, застосовується також при нарахуванні заробітної плати, суддівської винагороди, грошового забезпечення відповідно народним депутатам України, суддям, суддям Конституційного Суду України, членам Вищої ради правосуддя, членам Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, прокурорам, працівникам, службовим і посадовим особам Національного банку України, а також іншим службовим і посадовим особам, працівникам, оплата праці яких регулюється спеціальними законами (крім осіб, встановлених у переліку, затвердженому Кабінетом Міністрів України відповідно до частини другої цієї статті)».

У рішенні від 11 березня 2020 року №4-р/2020 у справі № 1-304/2019 (7155/19), в якій розглянуто конституційне подання Верховного Суду щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Законів України «Про судоустрій і статус суддів» від 2 червня 2016 року №1402-VIII, «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування» від 16 жовтня 2019 року №193-IX, «Про Вищу раду правосуддя» від 21 грудня 2016 року №1798-VIII, Конституційний Суд висловив позицію, що однією з конституційних гарантій незалежності суддів є особливий порядок фінансування судів; встановлена система гарантій незалежності суддів не є їхнім особистим привілеєм; конституційний статус судді передбачає достатнє матеріальне забезпечення судді як під час здійснення ним своїх повноважень (суддівська винагорода), так і в майбутньому у зв`язку з досягненням пенсійного віку (пенсія) чи внаслідок припинення повноважень і набуття статусу судді у відставці (щомісячне довічне грошове утримання); гарантії незалежності суддів є невід`ємним елементом їх статусу, поширюються на всіх суддів України та є необхідною умовою здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом; суддівська винагорода є гарантією незалежності судді та невід`ємною складовою його статусу; зменшення органом законодавчої влади розміру посадового окладу судді призводить до зменшення розміру суддівської винагороди, що, у свою чергу, є посяганням на гарантію незалежності судді у виді матеріального забезпечення та передумовою впливу як на суддю, так і на судову владу в цілому.

Аналіз наведеного дає підстави для висновку, що розмір суддівської винагороди встановлюється виключно Законом України «Про судоустрій і статус суддів», на що безпосередньо вказує частина друга статті 130 Конституції України. Тобто, Закон України «Про судоустрій і статус суддів» є спеціальним нормативно-правовим актом стосовно встановлення (визначення) розміру суддівської винагороди. При наявності розбіжностей між загальним і спеціальним нормативно-правовими актами перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом.

Оскільки Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» № 553-IX від 13.04.2020 не скасовано норму Закону України «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VIII від 02.06.2016 щодо розміру суддівської винагороди, при визначенні розміру суддівської винагороди відповідач повинен був керуватись вимогами статті 135 Закону №1402-VIII, а не статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (у редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» №553-IX від 13.04.2020), застосування якої прямо суперечить нормі статті 130 Конституції України.

Відповідно до частин першої-четвертої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України. Якщо суд робить висновок, що закон чи інший правовий акт суперечить Конституції України, суд не застосовує такий закон чи інший правовий акт, а застосовує норми Конституції України як норми прямої дії.

Виходячи з наведених вимог процесуального права та враховуючи те, що стаття 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» в частині суддівської винагороди не відповідає Конституції України та нормам міжнародного права, то суд до спірних правовідносин застосовує норми Конституції України, як норми прямої дії.

Таким чином, суд приходить до висновку, що при нарахуванні та виплаті суддівської винагороди відповідач мав керуватися виключно Законом України «Про судоустрій та статус суддів», а застосування статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» прямо суперечить статті 130 Конституції України.

Суд зазначає, що питання обрахунку та розміру суддівської винагороди регламентовано виключно статтею 130 Конституції України та статтею 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», що в свою чергу виключає можливість застосовувати до правовідносин стосовно суддівської винагороди інші Закони.

Слід також зазначити, що Рішенням Конституційного Суду України від 28.08.2020 у справі №10-р/2020 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення: частин першої, третьої статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 14 листопада 2019 року № 294-IX зі змінами; абзацу дев`ятого пункту 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13 квітня 2020 року № 553-IX.

За приписами частин першої-сьомої статті 148 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» № 1402-VIII від 02.06.2016 фінансування всіх судів в Україні здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Видатки загального фонду Державного бюджету України на утримання судів належать до захищених статей видатків Державного бюджету України. Функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів здійснюють: 1) Верховний Суд - щодо фінансового забезпечення його діяльності; 1-1) вищий спеціалізований суд - щодо фінансового забезпечення його діяльності; 2) Державна судова адміністрація України - щодо фінансового забезпечення діяльності всіх інших судів, діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони та Державної судової адміністрації України; 3) Вища рада правосуддя - щодо фінансового забезпечення її діяльності. Функції розпорядника бюджетних коштів щодо місцевих судів здійснюють територіальні управління Державної судової адміністрації України. Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України визначаються окремим рядком щодо Верховного Суду, Вищої ради правосуддя, апеляційної палати вищого спеціалізованого суду, а також у цілому щодо апеляційних, місцевих судів. Видатки кожного місцевого та апеляційного суду всіх видів та спеціалізації, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони та Державної судової адміністрації України визначаються у Державному бюджеті України в окремому додатку. Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України не можуть бути скорочені в поточному фінансовому році.

Жодних належних та допустимих доказів того, що розмір бюджетних видатків на суддівську винагороду не дозволив відповідачу виплатити суддівську винагороду позивачам в повному обсязі, відповідач суду не надав і матеріали справи таких не містять.

Крім того, обмежуючи розмір суддівської винагороди шляхом внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», всупереч вимогам частини другої статті 130 Конституції України та статті 135 Закону №1402-VIII, а також юридичній позиції Конституційного Суду щодо незалежності суддів, законодавець зумовив ситуацію, з огляду на яку розпорядники бюджетних коштів, серед яких і відповідач у цій справі, виконуючи вимоги Бюджетного кодексу України та Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», вимушені вчиняти дії, що порушують права та гарантії суддів. Однак, необхідність виконання відповідачем, як розпорядником бюджетних коштів, вимог чинного законодавства, не змінює правової природи таких дій, що за своєю суттю мають ознаки протиправності, оскільки порушують конституційні гарантії суддів.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що нараховуючи та виплачуючи позивачам за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року суддівську винагороду у розмірі, значно меншому, ніж це визначено спеціальним Законом України «Про судоустрій і статус суддів», застосувавши при виплаті 10-кратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2020 року, відповідач діяв з порушенням вимог статті 130 Конституції України та статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», що призвело до порушення прав позивачів та гарантій незалежності суддів.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про наявність порушеного права позивачів, яке підлягає судовому захисту шляхом стягнення на їх користь недоплаченої суми суддівської винагороди за спірний період.

При цьому, визначаючись зі способом захисту та відновлення порушених прав позивачів у спірних правовідносинах, суд враховує таке.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантовано, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Відповідно до ч.1ст.151 Закону №1402-VIIIДержавна судова адміністрація України є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом.

Згідно з ч.2ст.148 Закону №1402-VIIIфункції розпорядника бюджетних коштів щодо місцевих судів здійснюють територіальні управління Державної судової адміністрації України.

Відповідно до п. 1, 2 Положення «Про Державну судову адміністрацію України», затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя № 141/0/15-19 від 17.01.2019 (далі по тексту,- Положення) Державна судова адміністрація України (ДСА України) є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади в межах повноважень, установлених законом. ДСА України здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади з метою створення належних умов функціонування судів і діяльності суддів.

Згідно з пп. 1 п. 5 Положення основними завданнями ДСА України є, зокрема організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади в межах повноважень. установлених законом.

ДСА України відповідно до визначених завдань здійснює функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів (крім Верховного Суду та вищих спеціалізованих судів), Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування. Національної школи суддів України. Служби судової охорони. ДСА України та її територіальних управлінь (підпункт 2 п. 6 Положення).

Таким чином, фінансування Господарського суду Рівненської області, у тому числі в частині виплати суддівської винагороди, здійснюється ДСА України, як головним розпорядником бюджетних коштів.

Так, відповідно до абз.3 ч.3ст.10 Бюджетного кодексу Україниголовні розпорядники бюджетних коштів визначають мережу розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів з урахуванням вимог щодо формування єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів і одержувачів бюджетних коштів та даних такого реєстру.

За вимогами абзацу 9 пункту 1.2 глави 1 Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 24.12.2012 № 1407(далі -Порядок №1407), мережа розпорядника коштів державного бюджету згрупована відповідно до законодавства головним розпорядником коштів державного бюджету (розпорядником коштів державного бюджету нижчого рівня, що має власну мережу) інформація щодо розпорядників нижчого рівня, які у своїй діяльності підпорядковані цьому розпоряднику та/або діяльність яких координується ним, а також отримують від нього бюджетні асигнування, та одержувачів коштів державного бюджету.

За змістом Порядку №1407 розпорядники нижчого рівня поділяються на бюджетні установи, що мають власну мережу, та на бюджетні установи, що не мають мережі.

Отже, на час розгляду справи господарські суди включені до єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів як бюджетна установа, що не має власної мережі, а функції головного розпорядника бюджетних коштів щодо всіх місцевих судів та територіальних управлінь ДСА, здійснює безпосередньо ДСА України.

Аналіз викладеного дає підстави для висновку, що саме на Господарський суд Рівненської області покладено обов`язок щодо нарахування та виплати суддівської винагороди суддям цього суду.

Водночас, суд звертає увагу, що порядок виконання рішень судів про стягнення коштів з державних органів регулюєтьсяЗаконом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень"тапостановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників"(далі - Порядок №845).

Відповідно дост. 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень"виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Підпунктом 2 п. 25 Порядку №845 передбачено, що у разі наявності у боржника або головного розпорядника бюджетних коштів окремої бюджетної програми для забезпечення виконання рішень суду безспірне списання коштів здійснюється лише за цією бюджетною програмою. При цьому положення пунктів 28-34 цього Порядку застосовуються лише щодо зазначеної бюджетної програми.

У свою чергу, відповідно до Правил складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання, затверджених наказом Міністерства фінансів України № 1098 від 29.12.2002, наказом Державної судової адміністрації України затверджено паспорти бюджетних програм за КПКВК, зокрема 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», на 2020 рік.

У зв`язку з цим, суд зазначає, що виконання судових рішень, ухвалених на користь суддів, здійснюється у порядку черговості згідно з чинним законодавством України органами Казначейства за рахунок коштів бюджетної програми 0501150 "Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів " у межах передбачених асигнувань на відповідний бюджетний період.

Вказане, на переконання суду, свідчить про необхідність стягнення на користь позивачів з Господарського суду Рівненської області недоотриманої суддівської винагороди за період з 18.04.2020 по 27.08.2020 шляхом безспірного списання визначеної суми коштів з бюджетної програми 0501150 "Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів", розпорядником якої є ДСА України, в порядку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" і постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників".

Саме такий спосіб буде належним та ефективним заходом захисту порушених прав позивачів у спірних правовідносинах, позаяк забезпечить поновлення порушених прав та буде адекватним наявним обставинам.

Інші доводи та аргументи учасників справи не спростовують викладених висновків суду.

Враховуючи викладене у сукупності, позовні вимоги обґрунтовані та підлягають до задоволення повністю.

Разом з тим, щодо негайного виконання рішення суду в межах суми стягнення суддівської винагороди за один місяць, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються рішення суду про: присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць.

Згідно з пунктом 1 частини другою статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення у разі стягнення всієї суми боргу при присудженні платежів, визначених пунктами 1 і 2 частини першої цієї статті.

На переконання суду, аналіз зазначеної норми свідчить, що у випадку невиплати заробітної плати чи іншого грошового утримання у відносинах публічної служби за один місяць і більше, у разі задоволення судом позову і присудження виплати всієї такої суми, негайному виконанню підлягає рішення суду у межах суми стягнення за один місяць. Водночас, враховуючи те, що у спірних правовідносинах мала місце невиплата позивачам за період з 18.04.2020 по 27.08.2020 не всієї суми суддівської винагороди щомісяця за цей період, а лише її частини, то у суду відсутні підстави для застосування п.2 ч.1 ст. 371 КАС України у даній справі. Відтак, клопотання позивачів щодо негайного виконання рішення суду про стягнення недоотриманої суддівської винагороди у межах суми стягнення за один місяць, на думку суду, до задоволення не підлягає.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування своєї позиції, натомість доводи позивачів відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.

З огляду на викладене, позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Підстави для застосування статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України щодо розподілу судових витрат у суду відсутні, позаяк позивачі в даній категорії справ звільнені від сплати судового збору відповідно до закону, а доказів понесення інших витрат матеріали справи не містять.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ; РНОКПП НОМЕР_4 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 ; РНОКПП НОМЕР_5 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_6 ; РНОКПП НОМЕР_6 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 ; РНОКПП НОМЕР_7 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_8 ; НОМЕР_8 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_9 ; РНОКПП НОМЕР_9 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 ; РНОКПП НОМЕР_10 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_11 ; РНОКПП НОМЕР_11 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_12 ; РНОКПП НОМЕР_12 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_13 ; НОМЕР_13 ) до Господарського суду Рівненській області (33013, місто Рівне, вулиця Набережна, 26 А, код ЄДРПОУ 03500111), треті особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Головне управління Державної казначейської служби України в Рівненській області (33028, місто Рівне, вулиця Симона Петлюри, 13, код ЄДРПОУ 38012494), Державна судова адміністрація України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795)- задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Господарського суду Рівненській області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_15 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 суддівської винагороди за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року із застосуванням щомісячного обмеження її нарахування, передбаченого статтею 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» №294-IX від 14.11.2019, в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» №553-ІХ від 13.04.2020.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_1 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 123320 (сто двадцять три тисячі триста двадцять) грн. 24 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_2 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 150974 (сто п`ятдесят тисяч дев`ятсот сімдесят чотири) грн. 30 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_3 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 175230 (сто сімдесят п`ять тисяч двісті тридцять) грн. 29 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_4 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 99904 (дев`яносто дев`ять тисяч дев`ятсот чотири) грн. 61 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_5 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 137262 (сто тридцять сім тисяч двісті шістдесят дві) грн. 07 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_6 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 99088 (дев`яносто дев`ять тисяч вісімдесят вісім) грн. 65 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_7 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 170285 (сто сімдесят тисяч двісті вісімдесят п`ять) грн. 53 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_8 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 89431 (вісімдесят дев`ять тисяч чотириста тридцять одну) грн. 12 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_9 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 88644 (вісімдесят вісім тисяч шістсот сорок чотири) грн. 77 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_10 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 82307 (вісімдесят дві тисячі триста сім) грн. 57 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_11 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 73295 (сімдесят три тисячі двісті дев`яносто п`ять) грн. 43 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_12 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 206061 (двісті шість тисяч шістдесят одну) грн. 82 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Стягнути з Господарського суду Рівненської області на користь ОСОБА_13 недоотриману суддівську винагороду за період з 18 квітня 2020 року по 27 серпня 2020 року у розмірі 156179 (сто п`ятдесят шість тисяч сто сімдесят дев`ять) грн. 42 коп. (з утриманням з цих сум передбачених законом податків та обов`язкових платежів при їх виплаті) шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 «Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів», головним розпорядником якої є ДСА України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 28 грудня 2020 року.

Суддя Н.С. Гудима

Джерело: ЄДРСР 93847526
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку