1Справа № 335/8654/20 2/335/2635/2020
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2020 року м. Запоріжжя
Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя у складі: головуючого судді Апаллонової Ю.В., за участю секретаря судового засідання Фоміної Л.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про індексацію грошового зобов`язання та сплату трьох процентів річних,-
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2020 р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про індексацію грошового зобов`язання та сплату трьох процентів річних про індексацію грошового зобов`язання та сплату трьох процентів річних.
В обґрунтування позову зазначав, що постановою Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 20.07.2011 по справі 2а-5372/2011 вирішено позов ОСОБА_1 (далі Позивач) до Управління праці та соціального захисту населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язав зробити перерахунок та виплату недоотриманих сум на оздоровлення - задовольнити; визнання дії Управління праці та соціального населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради щодо нарахування Позивачу щорічної одноразової допомоги оздоровлення за 2010 рік, передбаченої ст. 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» - неправомірним зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради донарахувати та виплатити Позивачу недоплачену щорічну одноразову допомогу на оздоровлення у розмірі п`яти мінімальних заробітних плат згідно ст.48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждай внаслідок Чорнобильської катастрофи» за 2010 рік з врахуванням виплаченої суми. Постанова набрала законної сили 01.08.2011. Рішення суду не виконувалось протягом 9 років, і лише 25.06.2020 ОСОБА_1 отримав суму компенсації в розмірі 4 296,6 гри., нарахованої на виконання Постанови Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 20.07.2011 по справі 2а-5372/2011.
На підставі викладеного просить стягнути на користь позивача нараховані інфляційні втрати та три проценти річних за період з 01.08.2011 по 25.06.2020 на суму заборгованості нарахованої на виконання постанови Орджонікідзевського районного суду м.Запоріжжя вії 20.07.2011 у справі №2а-5372/2011, у загальній сумі 8 326 грн. 96 коп..
Ухвалою суду від 13.10.2020 року позовну заяву ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про індексацію грошового зобов`язання та сплату трьох процентів річних прийнято до провадження, відкрито провадження та справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
21.10.2020 року відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що Управління праці та соціального захисту населення Орджонікідзевської районної адміністрації м. Запоріжжя було ліквідованобез права правонаступництвана підставі рішення Запорізької міської ради від 18.02.2011 року № 6. Таким чином у відповідача відсутні підстави для виконання тих обов`язків, які були покладені судом на ліквідовану структуру.
Ухвалою суду від 05.11.2020 року здійснено перехід з розгляду цивільної справи за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про індексацію грошового зобов`язання та сплату трьох процентів річних в порядку спрощеного провадження без виклику (повідомлення) сторін до розгляду справи в порядку спрощеного провадження з викликом (повідомленням) сторін. Призначити судове засідання у приміщенні Орджонікідзевського районного суду м.Запоріжжя на 09-30 годину 26 листопада 2020 року, яке відкладено на 17.12.2020 року на 15 год.30 хв.
У судове засідання позивач не з`явився, повідомлений належним чином, у позовній заяві просив розглядати справу за його відсутністю. Відповідь на відзив не подав.
У судове засідання представник відповідача не з`явився, повідомлений належним чином.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених позовних вимог, суд встановив наступне.
Постановою Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 20.07.2011 по справі 2а-5372/2011 вирішено позов ОСОБА_1 (далі Позивач) до Управління праці та соціального захисту населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язав зробити перерахунок та виплату недоотриманих сум на оздоровлення - задовольнити; визнання дії Управління праці та соціального населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради щодо нарахування Позивачу щорічної одноразової допомоги оздоровлення за 2010 рік, передбаченої ст. 48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» - неправомірним зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради донарахувати та виплатити Позивачу недоплачену щорічну одноразову допомогу на оздоровлення у розмірі п`яти мінімальних заробітних плат згідно ст.48 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждай внаслідок Чорнобильської катастрофи» за 2010 рік з врахуванням виплаченої суми. Постанова набрала законної сили 01.08.2011.
Відповідно до рішення Запорізької міської ради від 18.02.2011року №6 „Про структуру виконавчих органів Запорізької міської ради, загальну чисельність апарату Запорізької міської ради та її виконавчих органів" та розпорядження голови Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради від 22.02.2011року №108р „Про ліквідацію самостійних структурних підрозділів Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради" управління праці та соціального захисту населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради було ліквідовано з 10.05.2011року.
Відповідно до ч.2 ст.33 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців" юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи. 24.02.2012 року до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців внесено запис № 11031110008004271 про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи управління праці та соціального захисту населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради.
Управління праці та соціального захисту населення Запорізької міської ради по Орджонікідзевському району не є правонаступником управління праці та соціального захисту населення Орджонікідзевської районної адміністрації Запорізької міської ради, було ліквідованобез права правонаступництвана підставі рішення Запорізької міської ради від 18.02.2011 року № 6.
Таким чином у відповідача були відсутні підстави для виконання тих обов`язків, які були покладені судом на ліквідовану структуру.
Підстави для визнання відповідача правонаступником ліквідованої структури також відсутні, оскільки це питання не входить до компетенції суду. Рішення про ліквідацію та створення своїх структурних підрозділів Запорізька міська рада, як орган місцевого самоврядування, приймає самостійно, без втручання органів судової влади.
Відповідно ч. 2ст. 48 ЦПК Українипозивачем і відповідачем можуть бути фізичні і юридичні особи, а також держава.
За змістомст. 51 ЦПК Україниналежними є сторони, які є суб`єктами спірних правовідносин. Відповідачем є та зі сторін у процесі, яка вказується позивачем як порушник його права. Належним є відповідач, який дійсно є суб`єктом порушеного, оспорюваного чи невизнаного матеріального правовідношення. Належність відповідача визначається, перш за все, за нормами матеріального права. Тому, неналежним відповідачем є особа, притягнута позивачем як відповідач, стосовно якої встановлено, що вона повинна відповідати за пред`явленим позовом.
Як вбачається зі змісту ст. ст.51,175 ЦПК Українина позивача покладено обов`язок визначати відповідача у справі. При цьому, суд, при розгляді справи має виходити зі складу осіб, які залучені до участі у справі позивачем. Якщо позивач помилився відносно обов`язку відповідача щодо поновлення порушеного права, суд має виходити із положеньст. 51 ЦПК Українита, з урахуванням ч. 5ст. 12 ЦПК України, роз`яснити позивачеві право на заміну неналежного відповідача.
Таким чином, суд, як державний орган, на який покладено обов`язок вирішення справи відповідно до закону, має право й зобов`язаний визначити суб`єктний склад учасників процесу залежно від характеру правовідносин і норм матеріального права, які підлягають застосуванню. Це передбачено п. 1 ч. 1ст. 189 ЦПК Українита іншими нормами процесуального права, які передбачають заміну неналежного відповідача чи залучення співвідповідачів.
Відповідно до ч. 1, 2ст. 51 ЦПК Українисуд першої інстанції має право за клопотанням позивача до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі.
З аналізу наведеної статті слідує, що законодавець поклав на позивача обов`язок визначати відповідача у справі і суд повинен розглянути позов щодо тих відповідачів, яких визначив позивач. Водночас, якщо позивач помилився і подав позов до тих, хто відповідати за позовом не повинен, або притягнув не всіх, він не позбавлений права звернутись до суду з клопотанням про заміну неналежного відповідача чи залучення до участі у справі співвідповідачів і суд таке клопотання задовольняє. Тобто ініціатива щодо заміни неналежного відповідача повинна виходити від позивача, який повинен подати клопотання. У цьому клопотанні позивач обґрунтовує необхідність такої заміни, а саме, чому первісний відповідач є неналежним і хто є відповідачем належним. Подання позивачем такого клопотання свідчить, що він не лише згідний, але й просить про заміну неналежного відповідача належним.
З урахуванням принципу диспозитивності суд не має права проводити заміну неналежного відповідача належним з власної ініціативи.
Пленум Верховного Суду України у п. 8постанови від 12 червня 2009 року № 2 «Про застосування норм цивільного процесуального законодавства при розгляді справ у суді першої інстанції»роз`яснив, що пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі чи залишення заяви без руху, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеномустаттею 33 ЦПК. Після заміни неналежного відповідача або залучення співвідповідача справа розглядається спочатку в разі її відкладення або за клопотанням нового відповідача чи залученого співвідповідача та за його результатами суд відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача.
Пред`явлення позову до неналежного відповідача є підставою для відмови у позові, що не позбавляє позивача права пред`явити позов до належного відповідача.
Згідно ч. 4 ст.91 ЦКУ цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення. Згідно ч.1, ч.2 ст.96 ЦКУ юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями. Юридична особа відповідає за своїми зобов`язаннями усім належним їй майном.
Згідно ч.4 ст.87 ЦКУ юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації. ч.1 ст.104 ЦКУ - юридична особа припиняється в результаті реорганізації або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Згідно ч.5 ст.104 ЦКУ юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.Позивач не подав до суду клопотання про заміну неналежного відповідача чи залучення до участі у справі співвідповідача, у тому числі ліквідатора юридичної особи.
Окрім того, суд зауважує, що питання щодо виконання постанови суду необхідно вирішувати шляхом заміни сторони виконавчого провадження, яка була ліквідована.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про індексацію грошового зобов`язання та сплату трьох процентів річних.
На підставі 12, 13, 89, 95, 51, 259, 263, 265, 354ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ :
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про індексацію грошового зобов`язання та сплату трьох процентів річних, - відмовити.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Запорізького апеляційного суду через Орджонікідзевський районний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 17 грудня 2020 року.
Суддя: Ю.В. Апаллонова