open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 грудня 2020 р.м. ОдесаСправа № 540/1376/20Місце ухвалення рішення суду 1 інстанції: м. Херсон;

Дата складання повного тексту рішення суду 1 інстанції:

23.09.2020 року;

Головуючий в 1 інстанції: Василяка Д.К.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Єщенка О.В.

суддів Димерлія О.О.

Танасогло Т.М.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправними дій та рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду першої інстанції з позовом, в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просила визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 15.04.2020 року №2; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області зарахувати періоди роботи на посаді спеціаліста по кадрам і спецроботі в Іванівському районному агропромисловому об`єднанні, з 02.01.1986 року по 31.12.1991 року, до стажу роботи на державній службі, та перевести на пенсію державного службовця відповідно до Закону України «Про державну службу» як особу, яка має більше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державних службовців, з дня подання заяви 15.04.2020 року.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Херсонській області та отримує пенсію за віком. В квітні 2020 року звернулась із заявою щодо переведення з пенсії за віком на пенсію згідно Закону України "Про державну службу", оскільки станом на 01.05.2016 року мала 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державних службовців. Розглянувши заяву, надані документи та записи у трудовій книжці, відповідач дійшов висновку про можливість зарахування до стажу державної служби ОСОБА_1 17 років 3 місяці 6 днів, що є недостатнім для переведення на пенсію згідно з Законом України "Про державну службу". При цьому, позивач зазначає, що відповідачем протиправно не зараховано до стажу роботи на державній службі періоди роботи на посаді спеціаліста по кадрам і спецроботі в Іванівському районному агропромисловому об`єднанні з 02.01.1986 року по 31.12.1991 року.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року адміністративний позов задоволено частково. Суд визнав протиправним та скасував рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 15.04.2020 року №2 про відмову в переведенні ОСОБА_1 з пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про державну службу". Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області вчинити дії щодо зарахування до стажу державної служби ОСОБА_1 період роботи на посаді спеціаліста по кадрам та спецроботі в Іванівському районному агропромисловому об`єднанні з 02.01.1986 року по 31.12.1991 року. Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.04.2020 року про переведення з пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про державну службу" з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. В задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.

Вирішуючи спір по суті та частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що необхідною умовою для наявності у державних службовців, які на день набрання чинності Законом №889 займали посади державної служби та мали не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, та осіб, які на день набрання чинності Законом №889 мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, права на пенсію є досягнення такими особами певного віку та наявність страхового стажу, передбаченого абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. №1058-IV.

Оскільки відповідно до витягу із наказу №1 від 02.01.1986 року, виданого управлінням з питань оборонної роботи, цивільного захисту, надання адміністративних послуг та державної реєстрації Іванівської районної державної адміністрації ОСОБА_1 зарахована на посаду, яка відноситься до посад державної служби відповідно до приписів Постанови №283, спеціаліста по кадрах та спец роботі, суд першої інстанції дійшов висновку, що є всі підстави для зарахування періоду роботи на посаді спеціаліста по кадрам та спецроботі в Іванівському районному агропромисловому об`єднанні з 02.01.1986 року по 31.12.1991 року до страхового стажу.

В апеляційній скарзі Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки нормам законодавства, що регулює спірні правовідносини, та обставинам справи і помилково не враховано, що період роботи (служби) не в державних органах та періоди роботи в державних органах на посадах, які не були віднесені до відповідних категорій посад державних службовців, що зараховуються до стажу державної служби, не можуть бути зараховані до відповідного стажу роботи, а тому Управління діяло з дотриманням чинного законодавства і обставин для задоволення адміністративного позову не виникло.

У відзиві на апеляційну скаргу апелянт посилається на необґрунтованість доводів апелянта, правильність висновків суду першої інстанції та відсутність підстав для скасування судового рішення.

Судом першої інстанції з`ясовано, що ОСОБА_1 з 23.07.2014 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області та одержує пенсію за віком, призначену відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

15.04.2020 року позивач звернувся в Управління із заявою, в якій просив перевести на інший вид пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу".

Розглянувши подану заяву, Управління відмовило у задоволенні вимог позивача, про що прийнято рішення від 15.04.2020 року №2.

Підставою для залишення вимог заявника без задоволення стала відсутність необхідного стажу роботи станом на 01.05.2016 року на посадах, віднесених до посад державної служби.

При цьому зазначено, що до стажу державної служби зараховано періоди роботи: з 18.06.1982 р. по 30.12.1985 р. на посаді економіста по кадрам та спецроботи управління сільського господарства Іванівського райвиконкому (3 роки 6 місяців 13 днів); з 02.01.1992 р. по 13.07.1992 р. на посаді інспектора по кадрам управління сільського господарства і продовольства (6 місяців 12 днів); з 18.09.1992 р. по 01.06.1993 на посаді економіста районної планової комісії Іванівської районної державної адміністрації (8 місяців 14 днів); з 02.06.1993 р. по 30.11.1999 на посаді старшого державного інспектора по контролю цін в Іванівському районі державної інспекції цін по Херсонській області (6 років 5 місяців 29 днів); з 01.12.1999 р. по 06.07.2000 на посаді провідного державного інспектора по контролю цін в Іванівському районі державної інспекції цін по Херсонській області (7 місяців 6 днів); з 15.11.2000 05.04.2006 на посаді начальника відділу соціального обслуговування пенсіонерів та інвалідів управління праці та соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації (5 років 04 місяці 22 дні).

За записами трудової книжки заявниця станом на 01.05.2016 року не займала посади державного службовця.

Всього стаж державної служби на 01.05.2016 р. становить 17 років 03 місяці 06 днів.

Разом з тим, період роботи на посаді спеціаліста по кадрам та спецроботі в Іванівському районному агропромисловому об`єднанні з 02.01.1986 р. по 31.12.1991 р. не враховано до стажу державної служби, оскільки відповідно до Закону №889-VII не належить до категорії посад державних службовців.

Не погоджуючись із висновками Управління, посилаючись на їх безпідставність та невідповідність вимогам Закону, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів на належне пенсійне забезпечення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 року №3723-XII на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Таким чином, до 01.05.2016 року (з набранням чинності нового Закону України «Про державну службу» 10.12.2015 року №889-VIII) право на пенсію державного службовця мали особи які досягли певного віку (для жінок 60 років) та відповідний стаж державної служби.

Після 01.05.2016 року пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (ст. 90 Закону України від 10.12.2015 року №889-VIII ).

При цьому, законом визначено певні умови, з дотриманням яких у осіб зберігається право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 попереднього Закону.

Так, відповідно до п.п. 10, 12 Прикінцевих положень Закону України «Про державну службу» 10.12.2015 року №889-VIII державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців. Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України 1993 р., №52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Тобто, Прикінцевими та перехідними положеннями нового Закону передбачено, що за наявності у особи станом на 01.05.2016 року певного стажу держслужби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років стажу держслужби незалежно від того, чи працювала особа станом на 01.05.2016 року на держслужбі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Попереднього Закону, але за певної додаткової умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Водночас, для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, ст. 37 попереднього Закону передбачає додаткові умови для наявності права на призначення пенсії державного службовця: певний вік і страховий стаж.

Аналіз наведених правових норм показав, що обов`язковою умовою для збереження у особи права на призначення пенсії відповідно до ст. 37 попереднього Закону після 01.05.2016 року є дотримання сукупності вимог, визначених ч. 1 ст. 37 попереднього Закону і Прикінцевих та перехідних положень нового Закону, а саме щодо віку, страхового стажу, стажу державної служби.

Отже, після 01.05.2016 року (дата набрання чинності Законом України від 10.12.2015 року №899 «Про державну службу») зберігають право на призначення пенсії державного службовця відповідно до ст. 37 Закону України від 16.12.1993 року №3723 «Про державну службу» лише ті особи, які мають стаж державної служби, визначений п.п. 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 10.12.2015 року №899 «Про державну службу», та мають передбачені ч. 1 ст. 37 Закону України від 16.12.1993 року № 3723 «Про державну службу» вік і страховий стаж.

Під час вирішення спору по суті, судом першої інстанції вірно враховано, що стаж державної служби обчислюється відповідно до ст.46 Закону № 889 та Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 р. № 229.

Пунктом 6 Порядку № 229 передбачено, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону.

Пунктом 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 889 регламентовано, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Отже, стаж державної служби за періоди роботи (служби, навчання) до набрання чинності Законом № 889 обчислюється відповідно до законодавства, яке діяло до 01.05.2016 р. та на тих умовах і в порядку, що були ним передбачені.

Стаж державної служби до набрання чинності Законом обчислювався відповідно до Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 р. № 283, додатку до нього та інших нормативно-правових актів.

Разом з цим, абзацом 4 пункту 2 Порядку № 283 передбачено, що до стажу державної служби зараховується робота (служба) на посадах керівних працівників і спеціалістів державних органів колишніх УРСР та інших республік, а також колишнього СРСР згідно з додатком.

Згідно з додатком до Порядку № 283 до переліку державних органів колишніх УРСР та інших республік, а також колишнього СРСР, період роботи в яких на посадах керівних працівників і спеціалістів зараховується до стажу державної служби, віднесено, зокрема: виконавчі комітети місцевих Рад депутатів трудящих, Рад народних депутатів, їх управління, самостійні відділи, інші структурні підрозділи; місцеві органи державного управління міністерств і відомств УРСР та інших республік, а також СРСР.

Позивачем надано до суду довідку Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області від 07.02.2020 р. № 01-11/44, згідно з якою: постановою ЦК КПРС та Ради Міністрів СРСР від 14.11.1985 р. №144 "Про подальше вдосконалення управління агропромисловим комплексом Української РСР" з 01.01.1986 р. управління сільського господарства Іванівського райвиконкому перейменовано в Іванівське районне агропромислове об`єднання; згідно розпорядження голови районної державної адміністрації з 31.12.1991 р. було ліквідовано Іванівське районне агропромислове об`єднання і утворено управлення сільського господарства і продовольства (від 31.12.1991 р. наказ № 79-о.с).

За результатами реорганізацій правонаступником структури райдержадміністрації управління сільського господарства і продовольства (у 1998 році), управління агропромислового комплексу (у 2000 році), Іванівське управління сільського господарства і продовольства районної державної адміністрації (у 2005 році), управління агропромислового розвитку Іванівської районної державної адміністрації (у 2016 році), відділ агропромислового розвитку Іванівської районної державної адміністрації (у 2017 році), управління економічного, агропромислового розвитку та інфраструктури Іванівської районної державної адміністрації (у 2019 році) стало управління з питань оборонної роботи, цивільного захисту, надання адміністративних послуг та державної реєстрації Іванівської районної державної адміністрації.

Зважаючи на викладене, Іванівське районне агропромислове об`єднання згідно з приписами додатку до Постанови № 283 відноситься до місцевих органів державного управління міністерств і відомств УРСР та інших республік, а також СРСР, період роботи в яких на посадах керівних працівників і спеціалістів зараховується до стажу державної служби.

Отже, оскільки відповідно до витягу із наказу № 1 від 02.01.1986 року, виданого управлінням з питань оборонної роботи, цивільного захисту, надання адміністративних послуг та державної реєстрації Іванівської районної державної адміністрації ОСОБА_1 зарахована на посаду, яка відноситься до посад державної служби відповідно до приписів Постанови № 283, спеціаліста по кадрах та спец роботі, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для зарахування періоду роботи на посаді спеціаліста по кадрам та спецроботі в Іванівському районному агропромисловому об`єднанні з 02.01.1986 р. по 31.12.1991 р. до стажу державної служби.

У зв`язку із чим, є правильним висновок суду першої інстанції про неправомірність відмови органу пенсійного фонду у зарахуванні відповідного періоду робіт до страхового стажу, що дає позивачу право на переведення на пенсію згідно Закону України "Про державну службу", та наявність підстав для повторного вирішення поданої позивачем заяви.

З огляду на наведене, оскільки судом першої інстанції повною мірою з`ясовані обставини справи, висновки суду відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, а доводи апеляційної скарги цих висновків не спростовують, колегія суддів приходить до висновку, що судове рішення відповідно до вимог ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2020 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її прийняття, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: О.О. Димерлій

Т.М. Танасогло

Джерело: ЄДРСР 93593472
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку