open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 903/509/20
Моніторити
Судовий наказ /21.04.2021/ Господарський суд Волинської області Постанова /29.03.2021/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.03.2021/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2021/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.01.2021/ Північно-західний апеляційний господарський суд Рішення /08.12.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /16.11.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /12.11.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /12.11.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /29.10.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /06.10.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /08.09.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /02.09.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /11.08.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /17.07.2020/ Господарський суд Волинської області
emblem
Справа № 903/509/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Судовий наказ /21.04.2021/ Господарський суд Волинської області Постанова /29.03.2021/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.03.2021/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2021/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.01.2021/ Північно-західний апеляційний господарський суд Рішення /08.12.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /16.11.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /12.11.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /12.11.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /29.10.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /06.10.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /08.09.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /02.09.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /11.08.2020/ Господарський суд Волинської області Ухвала суду /17.07.2020/ Господарський суд Волинської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08 грудня 2020 року Справа № 903/509/20

Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г.,

розглянувши справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Птахокомплекс "Усичі"

до відповідача: Акціонерного товариства "Оператор газорозподільчої системи "Волиньгаз"

про визнання протиправним та скасування рішення комісії

та

зустрічним позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільчої системи "Волиньгаз"

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Птахокомплекс "Усичі"

про стягнення 216647грн. 69коп.

за відсутності сторін

встановив: ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" звернулося до господарського суду з позовом до АТ "Оператор газорозподільчої системи "Волиньгаз", в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії АТ "Оператора газорозподільної системи "Волиньгаз" з розгляду актів про порушення споживачем природного газу вимог Кодексу ГРС про задоволення повністю акта про порушення №962 від 22.05.2020р. та донарахування за період з 07:00 год. 01 травня 2020р. по 14:20 год. 22 травня 2020р., з 14:40 год. 22 травня 2020р. по 12:00 год. 27 травня 2020р. ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" обсягів природного газу в об`ємі 56952,60 м. куб. на суму 216647,69 грн. Судові витрати просить покласти на відповідача.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем встановленого вимогами законодавства порядку оформлення експертної повірки та порядку розгляду Акту про порушення №962 від 22.05.2020. Вказує, що відповідач виніс рішення у відсутності споживача, не надав жодних документів, що стосуються розгляду Акту про порушення №962 від 22.05.2020р., що визначають склад осіб, які брали участь у засіданні, підстави для задоволення Акта та іншої необхідної інформації, чим порушив вимоги Кодексу ГРС та встановлені ним права позивача на можливість бути присутнім на момент винесення рішення комісією. Отже, оператором ГРМ не доведено належними та допустимими доказами факту, що облік газу лічильником типу ЛГ-К-806-250, заводський номер 10197, рік випуску 2008 відбувався некоректно, що вплинуло на результати вимірювання ними об`ємів газу, тобто позаштатний режим роботи. Відтак, здійснений ним перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу, відповідно до п. 4 гл. 4 розділу XI Кодексу ГРС, є необгрунтованим.

Ухвалою суду від 11.08.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

28.08.2020 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№01-57/5459/20), в якому він не визнає позовні вимоги та просить суд відмовити в позові повністю. Зазначає, що споживач зобов`язаний провести оплату згідно рахунку №60010822 від 24.06.2020 року вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 216 647,69 грн. (з ПДВ), визначення якого проведено внаслідок визнання лічильника газу непридатним до застосування за результатами позачергової повірки на підставі Довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки для подальшої експлуатації від 25.05.2020 року №5/5-691 та акту про порушення.

Також, 28.08.2020р. АТ "Оператор газорозподільчої системи "Волиньгаз" звернулося до господарського суду із зустрічним позовом до ТОВ "Птахокомплекс "Усичі", в якому просить стягнути з відповідача 216647,69грн. необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

Обгрунтовуючи зустрічні позовні вимоги позивач посилається на роботу лічильника газу ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" в позаштатному режимі, що є порушенням розділу 2 глави IX Кодексу газорозподільних систем, затверджених постановою НКРЕКП №2494 від 30.09.2015, у зв`язку з чим споживачу було здійснено донарахування необлікованих об`ємів природного газу.

Наявність факту роботи лічильника газу ЛГ-К 0250 №10197 ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» в позаштатному режимі (непридатність ЗВТ) є порушенням в розумінні п.п.1 п. 3 розділу 2 глави XI Кодексу ГРМ, за яке передбачена відповідальність у вигляді донарахування необлікованих об`ємів природного газу. За виявленими порушеннями було оформлено Акт про порушення №962. Представник ТОВ «Птахокомплекс Усичі» з актом був ознайомлений без зауважень. Зазначає, що за своєю правовою природою, з урахуванням характеру спірних правовідносин та положень підпункту 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ, наявне порушення (непридатність лічильника до застосування) кваліфікується, як «не з вини споживача», тому донарахування об`єму природного газу є одним із способів обліку протранспортованого природного газу, який застосовується у чітко визначеному чинним законодавством порядку.

Ухвалою суду від 08.09.2020 постановлено прийняти зустрічний позов та об`єднати його в одне провадження для спільного розгляду з первісним позовом у справі №903/509/20.

08.09.2020 на адресу суду від позивача (відповідача за зустрічним позовом) надійшла відповідь на відзив (вх.№01-57/5757/20). ТОВ "Птахокомпленкс Усичі" зазначає, що експертна повірка ЗВТ проводиться в разі виникнення спірних питань щодо метрологічних характеристик, придатності до застосування і правильності експлуатації ЗВТ, тому обов`язковим є зазначення у заяві на проведення експертної повірки мети експертної повірки і причину, що зумовила її проведення, оскільки експертна повірка ЗВТ проводиться в обсязі, передбаченому цією заявою (п.п. 20, 21, 22 Порядку). Ні Акт про розпломбування, ні Акт про порушення, ні Протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку не містить інформації про мету та причини проведення такої повірки. Також, Акт про порушення був розглянутим за присутності меншої кількості членів як зазначено в Протоколі і до того ж, за відсутності представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів, як цього вимагає п. 9 глава 5 розділу XI Кодексу ГРС. Вважає, що акт було розглянуто неповноважною комісією.

23.09.2020р. відповідач за зустрічним позовом надіслав на адресу суду відзив на зустрічний позов (вх.№01-57/6071/20), в якому заперечив проти обставин викладених у зустрічному позові та просив суд залишити його без задоволення. При цьому він зазначив, що нарахування вартості обсягів спожитого природного газу за номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання є господарсько-правовою санкцією для споживачів природного газу, що порушують правила його споживання та не вживають достатніх та необхідних заходів для забезпечення достовірності обліку природного газу. Враховуючи самостійно здійснене повідомлення ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" (до виявлення порушення представником оператора ГРМ) АТ "Волиньгаз" про позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, а також те, що механічних пошкоджень та ознак самовільного втручання у ЗВТ не виявлено, АТ "Волиньгаз" безпідставно здійснило донарахування ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в об`ємі 56952,60 м. куб. на суму 216647,69 грн. з використанням п. 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС, так як вказані положення Кодексу ГРС можуть бути застосовані лише за наявності вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, проте такого втручання не було зафіксовано. Отже, посилання позивача за зустрічним позовом на п. 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС є безпідставним і недопустимим. АТ "Волиньгаз" проведено розрахунок спожитого природного газу споживачу ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" з порушенням положень Кодексу ГРС.

23.10.2020р. представник АТ "Оператор газорозподільчої системи "Волиньгаз" надіслав на адресу суду заперечення на відповідь на відзив (вх.№01-57/6711/20) та відповідь на відзив на зустрічний позов (вх.№01-57/6712/20).

Представник зазначає, що позивач за первісним позовом вказує на порушення при розрахунку вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу. При чому зауважень до самого розрахунку не наведено, не зазначено, які ж конкретно норми Кодексу ГРМ щодо «обрахунку вартості необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу» було невірно застосовано товариством. Також, безпідставним є посилання ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» на те, що ні в Акті про порушення, ні в Акті розпломбування, ні в Протоколі щодо направлення ВТ на позачергову чи експертну повірку не міститься інформація по мету та причин проведення такої повірки. Просив суд відмовити в задоволенні первісного позову.

Також, представник АТ "ОГС Волиньгаз" вказує, що посилання ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» на те, що акт розрахунок; акт виконаних робіт; рахунок на оплату мають бути надіслані не пізніше 5 днів від розгляду питання та прийняття рішення комісією є безпідставними, оскільки таких строків в п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем не встановлено. Таким чином, споживач зобов`язаний провести оплату згідно рахунку №60010822 від 24.06.2020 року вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 216 647,69 грн. (з ПДВ), визначення якого проведено внаслідок визнання лічильника газу непридатним до застосування за результатами позачергової повірки на підставі Довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки для подальшої експлуатації від 25.05.2020 року №5/5-691 та акту про порушення. Вважає, що дії АТ «ОГС Волиньгаз» по донарахуванню обсягів газу є правомірними та вчиненими у відповідності до умов типового договору розподілу природного газу, Кодексу газорозподільних систем та Закону України «Про ринок природного газу» та просить задоволити зустрічний позов. При цьому посилається на правову позицію Верховного Суду.

Ухвалою суду від 12.11.2020р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 16.11.2020р.

Ухвалою суду від 16.11.2020 відкладено розгляд справи по суті на 08.12.2020.

Сторони по справі були належним чином повідомлені про розгляд справи по суті, про що свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень, проте не скористалися своїм правом взяти участь у судовому засіданні.

Частинами 1 та 3 ст.202 ГПК України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Оскільки явка представників сторін у судове засідання обов`язковою не визнавалась, враховуючи, що сторонами подано всі заяви по суті справи, відсутності клопотань сторін про інше, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті за відсутності представників сторін.

Дослідивши наявні у справі письмові докази, господарський суд встановив наступне.

АТ «Оператор газорозподільної системи Волиньгаз» є оператором газорозподільної системи ( далі - оператор ГРМ) на території Волинської області та на підставі ліцензії, виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Постанова №813 від 19.06.2017 року та здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно - технологічного управління. У своїй діяльності Товариство керується Ліцензійними умовами, Законом України «Про ринок природного газу», Кодексом газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ), затверджений Постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.11.2015року за № 1379/27824 із змінами та доповненнями) та іншими регуляторними актами.

01.01.2016 між ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" (надалі - Споживач) та ПАТ "Волиньгаз" (перейменовано на АТ "Оператор газорозподільної системи "Волиньгаз", надалі - Оператор ГРМ) було укладено Типовий договір розподілу природного газу №09420У045МАР016 (надалі - Договір).

Договір розподілу природного газу є типовим і затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2498 року від 30.09.2015 року.

Таким чином, між ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" та АТ "Оператор газорозподільної системи "Волиньгаз" було укладено договір розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).

Відповідно до пункту 1.1 типового договору цей договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать Споживачам (їх постачальникам) до об`єктів Споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Згідно з пунктом 1.2 типового договору умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу газорозподільних систем.

За пунктом 1.3 типового договору цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором. Обов`язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у Споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ. При вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, Сторони зобов`язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем. Оператор ГРМ зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього Договору та Кодексу газорозподільних систем (п.п. 2.1., 2.2., 2.3. Договору).

Згідно з абз. 3 п. 3.2 Договору споживач забезпечує належну експлуатацію власних газових мереж після межі балансової належності згідно з чинним законодавством, зокрема, відповідно до вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15 травня 2015 року № 285, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 за № 674/27119, або укладає відповідний договір з будь-якою організацією, яка має право на виконання таких робіт, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільних систем.

Відповідно до п.п. 5.1, 5.2 Договору облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем. Визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим Договором.

Оператор ГРМ зокрема, має право здійснювати контрольні зняття показань лічильника природного газу Споживача. Оператор ГРМ зобов`язується не рідше одного разу на 6 місяців здійснювати контрольне зняття показань лічильника газу та формувати об`єм розподілу та споживання природного газу по Споживачу за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, з урахуванням його фактичних показань (п. 5.5 Договору).

Оператор ГРМ зобов`язується, зокрема, дотримуватись встановлених вимог Кодексу газорозподільних систем щодо приладового обліку, якщо комерційний вузол обліку (лічильник газу) за Договором буде належати Оператору ГРМ; проводити на вимогу Споживача перевірку роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу) у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем (п. 7.1. Договору)

Згідно з пунктом 7.2 договору Оператор ГРМ має право, зокрема безперешкодного та безкоштовного доступу на територію та земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система, та/або газове обладнання Споживача, та/або комерційний вузол обліку, для виконання службових обов`язків, передбачених законодавством та цим договором; перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному кодексом газорозподільних систем.

Споживач має право, зокрема, ініціювати перевірку роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу) у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем (п. 7.3. Договору);

Споживач зобов`язується, зокрема, забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об`єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення

газопостачання тощо (п. 7.4. Договору);

Оператор ГРМ має право припинити/обмежити розподіл природного газу Споживачу в порядку та у випадках, передбачених Кодексом газорозподільних систем, у тому числі у разі, зокрема, несвоєчасної та/або неповної оплати послуг за Договором (п. 9.1. Договору).

Згідно п. 12.1 Договору цей Договір укладено на невизначений строк.

Також до Договору були підписані Додатки №2 та №4.

Згідно Додатку № 4 до Договору в ТОВ «Птахокомплекс "Усичі» встановлено газоспоживаюче обладнання в точках комерційного обліку суб`єкту - генератор гарячого повітря GP 70 в кількості 18 шт.

Договір підписаний повноважними представниками сторін та скріплений їх печатками.

22.05.2020 року ТОВ «Птахокомплекс "Усичі» телефонним дзвінком повідомило АТ «Волиньгаз» про те що газ споживається на об`єкті, проте покази на коректорі не змінюються.

Також, згідно листа ТОВ «Птахокомплекс Усичі» №31 від 22.05.20р. повідомило ПАТ "Волиньгаз", що лічильник газу знаходиться в неробочому стані, а тому просило відкрити байпасну лінію.

22.05.2020р. представники АТ «Волиньгаз» прибули на об`єкт за адресою Луцький район с. Усичі, вул. Козацька, 45 та провели обстеження ВОГ. В ході обстеження виявлено, що коліщата лічильного механізма лічильника ЛГ-К 0250 №10197, при відборі газу газоспоживаючим обладнанням приклинюють, про що складено Акт перевірки технічного стану вузла обліку №715 від 22.05.2020р. (а.с.24).

Враховуючи результати перевірки технічного стану вузла обліку, зазначені в Акті №715 від 22.05.2020, за ініціативи Оператора ГРМ в присутності представника споживача складено Протокол №182 від 22.05.2020 щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку, згідно якого лічильник ЛГ-К 0250 №10197 демонтовано на позачергову або експертну повірку. При чому в п.5 Протоколу зазначено: "При споживанні газу коліщата лічильного механізму не прокручуються та приклинюють" (а.с.17).

На момент відсутності лічильника, ТОВ «Птахокомплекс Усичі» 22.05.20р. о 1440 год було відкрито байпасну лінію, що зазначено в Акті №715.

Також, 22.05.2020р. за виявленими порушеннями було оформлено Акт про порушення №962, в якому вказано, що лічильник газу вийшов з ладу (при споживанні природного газу коліщата лічильного механізму приклинюють та не прокручуються. Представник ТОВ «Птахокомплекс Усичі» Куляша О.К. з актом був ознайомлений, що підтверджується його підписом у відповідній графі акта без зауважень та заперечень. (а.с. 16).

Відповідно до Акту розпломбування комерційного вузла обліку №1579 від 25.05.2020р., представниками АТ "Волиньгаз" (Оператора ГРМ) розпломбовано комерційний вузол обліку газу Споживача, а саме лічильник газу типу ЛГ-К-806-250, заводський номер 10197, рік випуску 2008, встановлений за адресою: Луцький район, с.Усичі, вул. Козацька, 45 (а.с.18).

25.05.2020р. було проведено експертизу лічильника, про що свідчить Акт №3743-01-25-20 експертизи лічильників газу за участю представника ДП «Волиньстандартметрологія» у присутності представника споживача Власюк В.М. Акт був підписаний представником ТОВ «Птахокомплекс Усичі» без зауважень та заперечень (а.с.19).

За результатами експертизи надано висновок комісії: «Виявлено періодичну зупинку коліс облікового механізму у всіх діапазонах об`ємної витрати. Лічильник не пройшов випробування згідно методики повірки». Крім того зазначено, що цілісність пломби на упаковці не порушено; цілісність заводської пломби та повірочного тавра, цілісність відлікового механізму також не порушено.

ДП «Волиньстандартметрологія» видало Довідку №5/5-691 від 25.05.20 про непридатність лічильника ЛГ-К G250 №10197, в якій зазначено, що за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки не відповідає вимогам п.5.2. Фб2.784.008Д1 (а.с.59).

27.05.20р. за об`єктом газоспоживання встановлено новий лічильник аналогічного типу, придбаний ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» та о 1200 год перекрито байпасну лінію.

АТ «Волиньгаз» листом №3/19-253 від 28.05.20р. було запрошено ТОВ «Птахокомплекс Усичі» на засідання комісії з розгляду Акта про порушення №962 від 22.05.20р. (а.с.23).

Акт про порушення № 962 від 22.05.2020 року був розглянутий на засіданні комісії 04.06.2020 року в присутності представника споживача Матвійчука В.В. Був складений протокол №04/06/20 засідання комісії з розгляду актів про порушення, який був підписаний 6-ма членами комісії, в тому числі технічним директором Козюком П.М. (Голова Комісії), начальником управління у Волинській області АО "Правовий Альянс" Козлюк З.Р., провідним фахівцем по роботі з промисловими споживачами управління метрології Зінчуком Ю.О., начальником відділу інспектування Боярчуком А.П., начальником відділу економічної безпеки Барабашем А.М. та завідуючим сектору НКРЕКП у Волинській області Козачуком А.П.

За результатами розгляду Акту за наслідками виявленого виду порушення, передбаченого підпунктом 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ, що кваліфікується як пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрати (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковуються або обліковуються не коректно, на об`єкті споживання, що не є побутовим - ТОВ «Птахокомплекс «Усичі», за адресою: Луцький район, с. Усичі, вул. Козацька, 45, було прийнято рішення провести визначення обсягів спожитого газу, у відповідності до підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ, з врахуванням "...за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу..." (а.с.60-61).

Згідно акту-розрахунку необлікованого) об`єму газу та його вартості від 22.06.2020 та нараховано необлікований (донарахований) об`єм природного газу за період часу з 07:00 год. 01 травня 2020р. по 14:20 год. 22 травня 2020р., з 14:40 год. 22 травня 2020р. по 12:00 год. 27 травня 2020р. в кількості 56952,60 м. куб. на суму 216647,69 грн. (а.с.85).

Позивач за первісним позовом вважає, що Оператор ГРМ, при винесенні рішення про порушення, не довів факту того, що облік газу лічильником типу ЛГ-К-806-250, відбувався некоректно, що вплинуло на результати вимірювання об`ємів газу, тобто позаштатний режим роботи, а тому перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу, відповідно до п. 4 гл. 4 розділу XI Кодексу ГРС, є необгрунтованим. Крім того, відповідач за первісним позовом порушив встановлений порядок оформлення експертної повірки та порядок розгляду Акту про порушення №962 від 22.05.2020р., а тому звернувся з позовом до суду за захистом своїх права та інтересів.

Натомість, відповідач за первісним позовом подав зустрічний позов про стягнення з ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" 216647,69грн. необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.

Відносини між сторонами регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України "Про ринок природного газу", Кодексом газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг №2494 від 30.09.2015р. (далі - Кодекс ГРС), іншими нормативними актами.

Згідно зі ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.

Згідно зі ст. 40 цього Закону, розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 12 ЦК України, особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд.

Відповідно до ст. 175 ГК України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управлена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певні дії (сплатити гроші), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. При цьому, зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст.11 цього Кодексу, у тому числі і з договору.

Згідно зі ст. 629 ЦК України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі ст.ст. 525, 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі ст. 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС:

- оператор газорозподільної системи (Оператор ГРМ) - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб;

- споживач природного газу (споживач) - фізична особа, фізична особа- підприємець або юридична особа, об`єкти якої в установленому порядку підключені до/через ГРМ Оператора ГРМ, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема, в якості сировини, а не для продажу.

Згідно п. 1 глави 6 розділу X Кодексу ГРС, власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює, його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ);

Згідно пункту 5.9 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 № 618, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 26.01.2006 за № 67/11941, власник комерційного вузла обліку газу відповідає за технічний стан комерційного вузла обліку та порушення правил його експлуатації, а також за використання засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) з вичерпаним терміном повірки.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів «Про затвердження Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» від 26.05.2004 № 687, технічний стан устаткування - стан устаткування в певний момент часу і в певних умовах зовнішнього середовища, який характеризується значенням параметрів, установлених технічними та експлуатаційними документами.

Згідно з Наказом Державного комітету України з промислової безпеки; охорони праці та гірничого нагляду «Про затвердження Правил безпеки під час експлуатації магістральних нафтопроводів» від 23.05.2007 року № 110, технічний стан об`єкта - стан об`єкта протягом певного терміну та певних умов його експлуатації, який характеризується значеннями відповідних параметрів, установлених технічною документацією на об`єкт.

Відповідно до п. 2.2.29 наказу Мінпромполітики «Про затвердження Положення про технічне обслуговування устаткування підприємств гірничо-металургійного комплексу» від 15.06.2004 року № 285, контроль (технічного стану) - перевірення відповідності значень параметрів об`єкта вимогам технічної документації та визначення на цій основі одного з заданих видів технічного стану в даний момент часу.

Виходячи із вказаних визначень, належним технічним станом - є стан об`єкта протягом певного терміну та певних умов його експлуатації, який відповідає заданим у технічній документації параметрам.

Відповідно до ДСТУ 3321:2003 «Система конструкторської документації. Терміни та визначення основних понять», конструкторська документація - це сукупність конструкторських документів, які містять потрібні у загальному випадку дані, згідно з якими розробляють, виготовляють, контролюють, приймають, постачають, експлуатують та ремонтують виріб. Конструкторська документація - це частина технічної документації. Технічна документація - сукупність документів, необхідна і достатня для безпосереднього користування на кожній стадії життєвого циклу виробу від його створення до утилізування.

Відповідно до п.1. глави 6. Розділу X Кодексу ГРМ «Власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Технічне обслуговування елементів комерційного ВОГ, зокрема здійснення ревізії запірних пристроїв та фільтрів, повірки та ремонту ЗВТ, проводить власник цього комерційного ВОГ або суб`єкти господарювання, що здійснюють його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, згідно з експлуатаційними документами в спеціалізованих сервісних центрах.»

Відповідно до п.2. глави 6. Розділу X Кодексу ГРМ «Протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять такі спільні дії: контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу); перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, зокрема контрольний огляд вузла обліку; монтаж/демонтаж ЗВТ на повірку (періодичну, позачергову, експертну), експертизу та/або ремонт.

Контрольне зняття показань ЗВТ (лічильника газу) здійснюється Оператором ГРМ відповідно до власного графіка обходу споживачів та позапланово (за необхідності).

Контрольний огляд вузла обліку здійснюється Оператором ГРМ за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців.

Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний допустити уповноважених представників Оператора ГРМ (разом з їх відповідними засобами) за пред`явленням ними службових посвідчень на власну територію (у приміщення), де встановлений комерційний ВОГ, та забезпечити їм доступ до елементів комерційного ВОГ для виконання зазначених заходів, у тому числі огляду газопроводу перед та після ВОГ. У випадку відмови в доступі чи незабезпечення допуску Оператор ГРМ має право здійснити заходи, передбачені цим Кодексом.»

Відповідно до п.6. глави 6. Розділу X Кодексу ГРМ «У разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це Оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.

Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає:

1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;

2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу;

3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;

4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;

5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;

6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.

До відновлення роботи комерційного ВОГ або його складових в нормальному режимі за бажанням споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути припинено газопостачання на його об`єкт.

Відповідно до глави 9. Розділу X Кодексу ГРМ визначено «Порядок перевірки вузлів обліку та їх складових», а саме :

1. Суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягомексплуатації комерційногоВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо:

1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору;

2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання;

3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб;

4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу;

5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання;

6) відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Оператор ГРМ повинен здійснювати контрольний огляд вузла обліку у строки, визначені цим Кодексом.

2. Перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб`єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом.

Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу), на території якого знаходиться комерційний ВОГ має забезпечити безперешкодний доступпредставникам Оператора ГРМ, іншого суб`єкта ринку природного газу, а саме ініціатора перевірки) за їх посвідченнями (документами, які уповноважують особу) до комерційного ВОГ та його складових для проведення їх перевірки або контрольного огляду вузла обліку.

У разі якщо перевірку ініціює сторона, на території якої знаходиться комерційний ВОГ, або якщо комерційний ВОГ знаходиться на території, яка не забезпечена наявністю представників суміжного суб`єкта природного газу (споживача), сторона, яка ініціює перевірку, повинна не пізніше ніж за дві доби до перевірки (вихідні та святкові дні не враховуються) письмово повідомити суміжного суб`єкта ринку природного газу про дату і час проведення перевірки та про необхідність забезпечити доступ на територію, де встановлений комерційний ВОГ, та/або бути присутнім при перевірці комерційного ВОГ.

Суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, за домовленістю сторін можуть скласти та погодити плановий графік проведення перевірок комерційного ВОГ.

При отриманні письмового повідомлення про перевірку комерційного ВОГ та/або на дату, визначену у плані-графіку його перевірок, споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) повинен здійснити відповідні заходи щодо забезпечення доступу представникам Оператора ГРМ (іншого суміжного суб`єкта природного газу) до комерційного ВОГ та/або бути присутнім під час проведення його перевірки у визначений у повідомленні/плані-графіку час.

Відповідно до п.5 глави 9. Розділу X Кодексу ГРМ «Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) при проведенні перевірки комерційного ВОГ чи його складових має право за власний рахунок проводити перевірку працездатності вузла обліку чи його складових за допомогою технічних засобів (заходів), зокрема шляхом встановлення (під`єднання) контрольних ЗВТ чи пересувних вимірювальних комплексів. При цьому власник комерційного ВОГ має забезпечити доступ на територію (у приміщення), де встановлений комерційний ВОГ, до відповідного устаткування (включаючи транспортний засіб, який ним обладнаний чи укомплектований) та безпосередньо до комерційного ВОГ чи його складових.

Відповідно до п.6 глави 9. Розділу X Кодексу ГРМ «За підсумками перевірки комерційного ВОГ та за умови відсутності зауважень представник Оператора ГРМ на місці перевірки повинен скласти відповідний акт обстеження/акт контрольного огляду вузла обліку (по одному екземпляру для кожної сторони), що має бути підписаний споживачем (суміжним суб`єктом ринку природного газу).

Якщо під час перевірки комерційного ВОГ (за умови відсутності ознак порушень, передбачених розділом XI цього Кодексу) між сторонами виникає сумнів щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових, за домовленістю сторін або за ініціативою однієї зі сторін - Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. При цьому в акті обстеження/акті контрольного огляду вузла обліку (або в акті про порушення) Оператор ГРМ має зазначити про проведення певних дій щодо позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ чи його складових.

Якщо позачергова чи експертна повірка комерційного ВОГ чи його складових буде здійснюватися не на місці їх монтажу та за відсутності дублюючого ВОГ (ЗВТ), за ініціативи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) на місце комерційного ВОГ (ЗВТ) за погодженням з Оператором ГРМ може встановлюватися аналогічний ВОГ (ЗВТ), який повинен мати діюче свідоцтво про повірку та бути опломбованим належним чином. За відсутності дублюючого або підмінного ВОГ (ЗВТ) на період відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) за погодженням зі споживачем здійснюється припинення газопостачання через комерційний ВОГ або (в іншому випадку) за цей період здійснюється обрахунок об`єму та обсягу розподіленого природного газу відповідно до вимог цієї глави.

Якщо демонтаж ЗВТ на позачергову чи експертну повірку або проведення позачергової чи експертної повірки на місці монтажу ЗВТ буде здійснюватися у наступні дні (не в день перевірки), порядок повідомлення сторін про дату і час здійснення цих заходів аналогічний повідомленню про перевірку. Виключенням є ситуація, коли в акті обстеження у день перевірки сторонами будуть чітко визначені подальші заходи з проведення повірки (час, дата, місце тощо).

Якщо за результатами позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ (ЗВТ) буде підтверджена його невідповідність нормативним документам у сфері метрології та/або факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках за відсутності дублюючого чи підмінного ВОГ (ЗВТ) або припинення газопостачання об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI цього Кодексу, зі складанням акта про порушення. При цьому витрати, пов`язані з позачерговою чи експертною повіркою, компенсуються власником комерційного ВОГ/ЗВТ (крім факту несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ). Крім того, власник впродовж двомісячного строку здійснює заходи щодо приведення комерційного ВОГ (ЗВТ) в точці вимірювання у відповідність до вимог розділу X цього Кодексу, за винятком лічильників газу побутових споживачів. У разі невідповідності лічильників газу побутових споживачів нормативним документам у сфері метрології (за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ) об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період відсутності лічильника газу та приведення точки вимірювання у відповідність до вимог цього Кодексу забезпечуються відповідно до вимог пункту 5 глави 8 цього розділу, а витрати, пов`язані з позачерговою чи експертною повіркою, компенсуються за рахунок Оператора ГРМ.

Усі роботи з демонтажу/монтажу комерційного ВОГ (ЗВТ) забезпечуються його власником, а у випадку взаємовідносин із побутовим споживачем - Оператором ГРМ.

Відповідно до п.7 глави 9. Розділу X Кодексу ГРМ « У разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт пропорушення, зокрема про:

1) пошкодження пломб;

2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу);

3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу;

4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору;

5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ;

6) наявність несанкціонованого газопроводу;

7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі XI цього Кодексу.

При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом. При виявленні ознак пошкодження ЗВТ (лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.

Якщо за результатами експертизи та/або позачергової чи експертної повірки підтверджено наявність порушення, у всіх випадках за відсутності дублюючого ВОГ ГЗВТ) об`єм розподіленого в точні вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI цього Кодексу, зі складанням акта про порушення. При цьому витрати, пов`язані з проведенням експертизи та/або позачергової чи експертної повірки, мають бути компенсовані власником комерційного ВОГ/ЗВТ (крім факту несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ). Крім того, власник впродовж двомісячного строку здійснює заходи щодо приведення комерційного ВОГ (ЗВТ) в точці вимірювання у відповідність до вимог розділу X цього Кодексу, за винятком лічильників газу побутових споживачів. У разі невідповідності лічильників газу побутових споживачів нормативним документам у сфері метрології (за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ) об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період відсутності лічильника газу та приведення точки вимірювання у відповідність до вимог цього Кодексу забезпечуються відповідно до вимог пункту 5 глави 8 цього розділу, а витрати, пов`язані з позачерговою чи експертною повіркою, компенсуються за рахунок Оператора ГРМ.

На дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис. У разі неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення (відсутні відповідні засоби, повноваження тощо) представник Оператора ГРМ робить відповідний запис в акті про порушення та надалі забезпечує контроль за усуненням порушення, що підтверджується актом про усунення порушення.

Згідно пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:

1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;

2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;

3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).

До складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Крім того, Оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику метрологічної організації та територіального органу Регулятора. У разі відмови метрологічної організації або територіального органу Регулятора в делегуванні свого представника для участі на постійній основі у складі комісії комісія створюється без участі такого представника. Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ. За вимогою однієї зі сторін на засідання комісії в окремому випадку можуть бути додатково залучені інші представники, зокрема від виробника ЗВТ чи виробника пломби, повноваження яких підтверджуються в установленому законодавством порядку (пункт 9 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС).

Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про Порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі (пункт 10 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС).

Згідно до ч. 2 ст. 8 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» експлуатація засобів вимірювальної техніки, які застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології (далі - законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки), здійснюється з дотриманням правил застосування таких засобів, встановлених у нормативно-правових актах, і вимог щодо їх експлуатації, встановлених в експлуатаційних документах на такі засоби.

Також відповідно до ч.4. ст.8 ЗУ «Про метрологію та метрологічну діяльність» законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.

Відповідно до п.3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не з вини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать:

1) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно;

2) фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;

3) виявлення помилок в конфігурації даних обчислювача об`єму газу, що були введені при його первинному програмуванні, чи в протоколі параметризації (діаметр газопроводу звужуючого пристрою, кількість імпульсів, параметрів ФХП тощо), внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;

4) перевищення діапазону обчислення вузла обліку тощо.

У разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого:

1) при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністюнеопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводитьсяза період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ;

Відповідно до абзаців 1,2 п. 11 глави 5 Розділу XI Кодексу ГРМ, зокрема, за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт - розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

При складанні акта-розрахунку враховується таке:

1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу;

2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці;

3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу має бути віднятий об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;

4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються (пункт 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС).

АТ «Волиньгаз» 22.06.2020 здійснив розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу та його вартості в обсязі 56952,6 м3 на суму 216647,69 грн., при цьому було враховано наступне :

1) Початок нарахування з 01.05.20р. 07 год - початок розрахункового періоду ( так як достовірно дату виходу з ладу лічильника визначити не можливо);

- по 22.05.20р. 1420 год - час перекриття засувки перед ВОГ для демонтажу лічильника;

- з 22.05.20р. 1440 год - час відкриття засувки перед ВОГ та байпасної лінії;

- по 27.05.20р. 1200 год - закриття байпасної лінії та встановлення справного, нового та повіреного лічильника.

2) Не опломбоване газоспоживаюче обладнання згідно акта перевірки №715 від 22.05.2020 року

- Генератор гарячого повітря СР-70 - 18 шт (70 кВТ/6,1 м3/год - згідно паспорта).

3) Обсяг врахований коректором і проведений за травень місяць - 12075м3.

Відповідно до п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, вартість

необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

01.07.2020р. АТ «Волиньгаз» супровідним листом №3/19-279 надіслав ТОВ "Птахокомплекс" Усичі" акт-розрахунок вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу від 22.06.2020р., рахунок на оплату №60010822 від 24.06.2020р та Акт надання послуг №80010395 від 24.06.2020р. Відповідач за первісним позовом, позивач за зустрічним позовом просив підписати вказані документи та оплатити рахунок протягом 10 календарних днів з дня отримання (а.с.25).

Проте, позивач за первісним позовом не здійснив оплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 216 647,69 грн., а звернувся з позовом до суду.

З матеріалів справи вбачається факт роботи лічильника в позаштатному режимі (непридатність ЗВТ), що є порушенням п.п.1 п.3 розділу 2 глави ХІ Кодексу ГРМ та кваліфікується як "не з вини споживача", за яке передбачена відповідальність у вигляді нарахування необлікованих об`ємів природного газу, який застосовується у чітко визначеному порядку та не є оперативно-господарською санкцією.

Таким чином, споживач зобов`язаний провести оплату згідно рахунку №60010822 від 24.06.2020 року вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 216 647,69 грн. (з ПДВ), визначення якого проведено внаслідок визнання лічильника газу непридатним до застосування за результатами позачергової повірки на підставі Довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки для подальшої експлуатації від 25.05.2020 року №5/5-691 та акту про порушення.

Твердження та доводи позивача (відповідача за зустрічним позовом) щодо порушення АТ "ОГС Волиньгаз" порядку оформлення повірки та порядку розгляду акту про порушення спростовуються наступним.

Як вбачається з акту №715 від 22.05.2020 року перевірки технічного стану вузла обліку, зазначено: « під час перевірки встановлено, що при споживанні природного газу коліщата лічильного механізма приклинюють та не прокручуються, тому лічильник знято на експертну повірку».

В Протоколі №182 від 22.05.2020 року щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку в п.5 зазначено: «при споживанні газу коліщата лічильного механізму не прокручуються та приклинюють). Крім того, в Протоколі зазначено, час та місце, де буде проводитись позачергова чи експертна повірка ЗВТ.

Про те, що ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» був повідомлений про дану обставину свідчить факт участі повноважних представників та підпис в Акті експертизи №3743-01-25-20 від 25.05.2020р.

В акті про порушення №962 від 22.05.2020 року встановлено порушення Кодексу ГРМ - « Вихід з ладу ЗВТ, а саме лічильник газу ЛГ-К 0250 №10197 (при споживанні природного газу коліщата лічильного механізма приклинюють та не прокручуються)".

В акті №3743-01-25-20 експертизи лічильників газу від 25.05.2020р. в п. 1.3. «Механічні пошкодження та інше» зазначено : «Періодична зупинка коліс облікового механізму у всіх діапазонах витрат.» в п. «Висновок комісії» зазначено : «Виявлено періодичну зупинку коліс облікового механізму у всіх діапазонах об`ємної витрати. Не пройшов випробування згідно методик повірки»

Вищезазначені документи були підписані представниками ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» без зауважень та заперечень.

Якщо під час перевірки комерційного ВОГ (за умови відсутності ознак порушень, передбачених розділом XI цього Кодексу) між сторонами виникає сумнів щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових, за домовленістю сторін або за ініціативою однієї зі сторін - Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. При цьому в акті обстеження/акті контрольного огляду вузла обліку (або в акті про порушення) Оператор ГРМ має зазначити про проведення певних дій щодо позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ чи його складових.

Відповідно до п.2. Наказу Міністерства екологічного розвитку і торгівлі України № 193 від 08.02.2016 року, яким затверджено Порядок проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів зазначено, що під час проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що випущені з виробництва та мають сертифікати відповідності засобів вимірювальної техніки затвердженому типу, видані до набрання чинності Законом України "Про метрологію та метрологічну діяльність", дозволяється застосовувати методики повірки, визначені в експлуатаційних документах на ці засоби вимірювальної техніки та галузевих нормативних документах до затвердження методик повірки відповідних засобів вимірювальної техніки згідно з Порядком, затвердженим цим наказом.

Отже, посилання позивача (відповідача за зустрічним позовом) про те, що у зазначених документах не міститься інформація про мету та причини проведення повірки лічильника ЛГ-К 0250 №10197 2008 року випуску не відповідає дійсності та є безпідставним.

Крім того, Акт про порушення № 962 від 22.05.2020 року був розглянутий на засіданні комісії 04.06.2020 року. Комісія приймала рішення в складі, який зазначений в протоколі №04/06/20 від 04.06.2020, в тому числі не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів, а саме: технічного директора Козюка П.М. (Голова Комісії), Козлюк З.Р. (начальника управління у Волинській області АО "Правовий Альянс"), Зінчука Ю.О. (провідного фахівця по роботі з промисловими споживачами управління метрології), про що свідчать підписи членів комісії у Протоколі та в присутності представника споживача.

Вимогами гл.5 Розділу XI Кодексу ГРМ не визначено типової форми для оформлення рішення комісії з розгляду актів по порушення, також не передбачено обов`язок Оператора ГРМ надавати споживачу/несанкціонованому споживачу Протокол на ознайомлення та підпис. До моменту звернення до суду, представники ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» не звертались у Товариство за отриманням копії витягу з рішення за результатами розгляду Акту про порушення № 962 від 22.05.2020 року.

Крім того, також безпідставним є посилання ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» на те, що акт розрахунок; акт виконаних робіт; рахунок на оплату мають бути надіслані не пізніше 5 днів від розгляду питання та прийняття рішення комісією. Таких строків в п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем не встановлено.

За положеннями статті 237 Господарського кодексу України підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов`язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення у позасудовому порядку та без попереднього пред`явлення претензії порушнику зобов`язання. Порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.

Пунктом 1 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем передбачено, що у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Відповідно до пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як "не з вини споживача"), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать:

1) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно;

2) фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;

3) виявлення помилок в конфігурації даних обчислювача об`єму газу, що були введені при його первинному програмуванні, чи в протоколі параметризації (діаметр газопроводу звужуючого пристрою, кількість імпульсів, параметрів ФХП тощо), внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;

4) перевищення діапазону обчислення вузла обліку тощо.

Згідно з абзацом 2 пункту 6 глави 6 розділу X Кодексу газорозподільних систем позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає:

1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;

2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу;

3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;

4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;

5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;

6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.

Згідно з пунктом 5.13 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 N 618, перерахунки об`єму протранспортованого газу проводяться у випадках, зокрема: непридатності до застосування (несправності) ЗВТ за результатами перевірки технічного стану комерційного ВОГ.

Таким чином посилання ТОВ «Птахокомплекс «Усичі» на ту обставину, що нарахування вартості обсягів спожитого природного газу за номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання є господарсько-правовою санкцією є безпідставним.

Отже, позивач за зустрічним позовом не довів наявності порушення відповідачем встановленого вимогами законодавства порядку оформлення експертної повірки та порядку розгляду Акту про порушення №962 від 22.05.2020.

Дії АТ «ОГС Волиньгаз» щодо проведення нарахування необлікованого об`єму природного газу на суму 216 647,69 грн. є правомірними та вчиненими згідно умов типового договору розподілу природного газу, Кодексу газорозподільних систем та Закону України «Про ринок природного газу».

А тому, відсутні підстави для визнання протиправним та скасування рішення комісії АТ "Оператора газорозподільної системи "Волиньгаз" з розгляду актів про порушення споживачем природного газу вимог Кодексу ГРС про задоволення повністю акта про порушення №962 від 22.05.2020р. та донарахування за період з 07:00 год. 01 травня 2020р. по 14:20 год. 22 травня 2020р., з 14:40 год. 22 травня 2020р. по 12:00 год. 27 травня 2020р. ТОВ "Птахокомплекс "Усичі" обсягів природного газу в об`ємі 56952,60 м. куб. на суму 216647,69 грн.

Таким чином, споживач зобов`язаний провести оплату вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 216 647,69 грн. (з ПДВ), визначення якого проведено внаслідок визнання лічильника газу непридатним до застосування за результатами позачергової повірки на підставі Довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки для подальшої експлуатації від 25.05.2020 року №5/5-691 та акту про порушення. З огляду на зазначене, зустрічний позов слід задовольнити повністю.

Дослідивши усі обставини справи суд дійшов висновку про відмову у задоволенні первісного позову та про задоволення зустрічного позову.

Згідно із ч.ч. 2-4 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи положення ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору за первісним та зустрічним позовами покладаються на позивача за первісним позовом (відповідача за зустрічним позовом).

Керуючись ст.ст. 129, 202, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

в и р і ш и в :

1. У первісному позові відмовити.

2. Зустрічний позов задовольнити повністю.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Птахокомплекс "Усичі"

(45622, Волинська обл., Луцький район, с.Усичі, вул.Козацька, 45, код ЄДРПОУ 34868202) на користь Акціонерного товариства "Оператор газорозподільчої системи "Волиньгаз" (43000, м.Луцьк, вул.І.Франка, 12, код ЄДРПОУ 03339459) 216647грн. 69коп. необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, а також 3249грн. 72коп. витрат по сплаті судового збору.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено 16.12.2020

Суддя О. Г. Слободян

Джерело: ЄДРСР 93557525
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку