Справа №760/24642/20
Провадження №3/760/10390/20
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 листопада 2020 року суддя Солом`янського районного суду м. Києва Кушнір С.І., за участю секретаря Вовченка М.Д., представника Київської митниці Держмитслужби Державної митної служби України Юрківа В.В., особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , розглянувши матеріали, які надійшли від Київської митниці Держмитслужби Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності громадянки Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 , за ознаками порушення митних правил, відповідальність за яке передбачена ч. 6 ст. 481 Митного кодексу України, -
В С Т А Н О В И В:
11.11.2020 р. до Солом`янського районного суду м. Києва від Київської митниці Держмитслужби Державної митної служби України надійшов адміністративний матеріал з протоколом про порушення митних правил № 1529/10000/20 від 20.09.2020 року, складений відносно громадянки Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , за ознаками порушення митних правил, передбачених ч. 6 ст. 481 Митного кодексу України.
Відповідно до протоколу № 1529/10000/20 про порушення митних правил від 20.09.2020 року, вбачається, що 20 вересня 2020 року о 12 год. 10 хв. до зони митного контролю пункту пропуску «Вільча» відділу митного оформлення № 2 митного поста "Овруч" Київської митниці Держмитслужби у напрямку руху «виїзд» смугою руху «зелений коридор» в`їхав транспортний засіб особистого користування «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 (країна реєстрації - Республіка Білорусь) під керуванням громадянки Р. Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ).
На етапі документального контролю згідно з даними Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби України (далі - ЄАІС) було отримано інформацію, що 04.06.2019 р. транспортний засіб особистого користування «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 VIN-код: НОМЕР_2 був ввезений на митну територію України в зоні діяльності Північної митниці громадянкою Р. Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) у режимі «тимчасового ввезення до 1року» і на даний час не вивезено ним за межі митної території України.
Строк тимчасового вивезення даного транспортного засобу закінчився 04.06.2020 року .
До митних органів з метою продовження строку тимчасового ввезення транспортного засобу «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 VIN-код: НОМЕР_2 , країна реєстрації - Республіка Білорусь (BY), громадянка ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) не зверталася та документів, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили, виданих компетентними органами (установами) та засвідчених в установленому порядку громадянка не має.
Згідно висновку Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби № 1420003301-0855 від 21 жовтня 2020 року, ринкова вартість КТЗ марки марки «NISSAN», моделі «ALMERA», ідентифікаційний номер (VIN) НОМЕР_2 , станом на дату оцінки становить 84337,52 грн.
Відповідно до ч. 6 ст. 481 Митного кодексу України перевищення строку тимчасового ввезення транспортних засобів особистого користування та транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України більше ніж на тридцять діб, а так само втрата цих транспортних засобів, у тому числі їх розкомплектування, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або конфіскацію таких транспортних засобів.
Таким чином, громадянкою Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), в порушення вимог ч. 1 ст. 103, ч.1, 3 ст. 112, ч. 1, 5, 6 ст. 380 Митного кодексу України, більше ніж на тридцять діб перевищено строк тимчасового ввезення на митну територію України автомобіля «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 VIN-код: НОМЕР_2 , країна реєстрації - Республіка Білорусь (BY), до 04.06.2020 року, який згідно ст. 321 Митного кодексу України перебуває під митним контролем, чим вчинено правопорушення, передбачене ч. 6 ст. 481 Митного кодексу України.
В зв`язку з чим, 20.09.2020 р. працівниками Державної митної служби України відносно громадянки Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , складено протокол про порушення митних правил №1529/10000/20, за ознаками вчинення правопорушення, передбаченого ч. 6 ст. 481 Митного кодексу України.
Представник Київської митниці Держмитслужби Державної митної служби України в судовому засіданні вважав обставини викладені в протоколі про порушення митних правил №1529/10000/20 від 20.09.2020 р. доведеними та просив притягнути гр. Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за ч. 6 ст. 481 МК України, посилаючись на те, що матеріали адміністративної справи містять достатньо доказів на підтвердження порушення митних правил з боку останнього.
В судовому засіданні особа, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил - гр. Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), просила закрити провадження по справі через відсутність у її діях складу правопорушення. Пояснила, що 04.06.2019 року вона ввезла на територію Україну особистий транспортний засіб. Під час перебування на території України, сталась серйозна поломка автомобіля. Вона залишила автомобіль на ремонті та 09.08.2019 виїхала до Республіки Білорусь.15.03.2020 року їй повідомили, що авто відремонтовано, в зв`язку з чим, вона придбала квитки на 22.03.2020 для в`їзду на територію України, з метою подальшого вивезення свого автомобіля. Проте не мала можливості цього зробити через спалах пандемії СОVID-19 та закриття кордонів. Зазначила, що лише після послаблення карантинних обмежень та відкриття кордонів, вона змогла в`їхати на територію України тільки 24.06.2020 р. та зобов`язалась вивезти вказаний автомобіль з території України. Крім того, долучила до матеріалів справи письмові пояснення та копію квитків.
Заслухавши пояснення представника митного органу, особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, дослідивши та оцінивши зібрані матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
За положеннями п. 3 ч. 1 ст. 8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів законності та презумпції невинуватості.
Згідно ч. 1 ст. 486 Митного кодексу України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Згідно з ст. 487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
За змістом ст. 280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинене правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, чи заподіяно матеріальну шкоду, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Аналогічні вимоги також закріплені в ст. 489 МК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення. Склад правопорушення - це сукупність названих у законі ознак, за наявності яких небезпечне і шкідливе діяння визнається конкретним правопорушенням. Такі ознаки мають об`єктивний і суб`єктивний характер. Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил, інспектором митниці повинні бути враховані ознаки складу правопорушення та відповідати диспозиції статті до якої притягується, особа за порушення митних правил. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
Відповідно до ч. 1 ст. 103 Митного кодексу України тимчасове ввезення - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари, транспортні засоби комерційного призначення ввозяться для конкретних цілей на митну територію України з умовним повним або частковим звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності і підлягають реекспорту до завершення встановленого строку без будь-яких змін, за винятком звичайного зносу в результаті їх використання.
Згідно ч. 1, 3 ст. 112 Митного кодексу України митний режим тимчасового ввезення завершується шляхом реекспорту товарів, транспортних засобів комерційного призначення, поміщених у цей митний режим, або шляхом поміщення їх в інший митний режим, що допускається цим Кодексом, а також у разі конфіскації товарів, транспортних засобів комерційного призначення, їх повної втрати внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили за умови підтвердження факту аварії або дії обставин непереборної сили у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Відповідно до ч. 1 ст. 380 Митного кодексу України, тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами на митну територію України транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року. Цей строк може бути продовжено митними органами з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли такі транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів. Обов`язковою умовою допуску зазначених транспортних засобів до тимчасового ввезення на митну територію України є реєстрація цих транспортних засобів в уповноважених органах іноземних держав, що підтверджується відповідним документом.
Згідно ч. 2 ст. 380 МК України транспортні засоби особистого користування , що тимчасово ввозяться на митну територію України громадянами-нерезидентами, не підлягають письмовому декларуванню та звільняються від подання документів, що видаються державними органами, уповноваженими здійснювати види контролю, зазначені у статті 319 цього Кодексу. Пропуск таких транспортних засобів через митний кордон України здійснюється без застосування до них заходів гарантування, передбаченихрозділом X цього Кодексу.
Відповідно до ч.ч. 6, 7 ст. 380 Митного кодексу України, тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування повинні бути вивезені за межі митної території України з дотриманням строків, установлених відповідно до вимог цього Кодексу, або поміщені у митні режими відмови на користь держави, знищення або руйнування чи можуть бути оформлені для вільного обігу на митній території України за умови сплати митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.
У разі втрати чи повного зіпсування тимчасово ввезених транспортних засобів особистого користування внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили перебіг строку тимчасового ввезення зупиняється за умови надання митним органам власниками таких транспортних засобів достатніх доказів їх втрати чи зіпсування.
Як вбачається з матеріалів справи, 20 вересня 2020 року о 12 год. 10 хв. до зони митного контролю пункту пропуску «Вільча» відділу митного оформлення № 2 митного поста "Овруч" Київської митниці Держмитслужби у напрямку руху «виїзд» смугою руху «зелений коридор» в`їхав транспортний засіб особистого користування «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 (країна реєстрації - Республіка Білорусь) під керуванням громадянки Р. Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ).
На етапі документального контролю згідно з даними Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби України (далі - ЄАІС) було отримано інформацію, що 04.06.2019 р. транспортний засіб особистого користування «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 VIN-код: НОМЕР_2 був ввезений на митну територію України в зоні діяльності Північної митниці громадянкою Р. Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) у режимі «тимчасового ввезення до 1року» і на даний час не вивезено ним за межі митної території України.
Строк тимчасового вивезення даного транспортного засобу закінчився 04.06.2020 року .
До митних органів з метою продовження строку тимчасового ввезення транспортного засобу «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 VIN-код: НОМЕР_2 , країна реєстрації - Республіка Білорусь (BY), громадянка ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) не зверталася та документів, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили, виданих компетентними органами (установами) та засвідчених в установленому порядку громадянка не має, чим перевищено встановлений ч. 1 ст. 380 Митного кодексу України строк тимчасового ввезення більше ніж на тридцять діб.
Наведені докази встановлюють факт ввезення транспортного засобу, перетину кордону та відомості щодо зобов`язання вивезення транспортного засобу та невиконання даного зобов`язання, чого особа стосовно якої складено протокол не заперечує, вказуючи на обставини які перешкоджали вивезенню транспортного засобу та відсутність у нього умислу на вчинення правопорушення.
При вирішенні питання про наявність удіях ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) складу порушення митних правил, суд також враховує наступні встановлені під час розгляду справи обставини.
Статтею 460 Митного кодексу Українивизначено, що вчинення порушення митних правил, передбачених, в тому числістаттею 481 Митного кодексу України, внаслідок аварії, дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, що підтверджується відповідними документами, не тягне за собою адміністративної відповідальності, передбаченоїМитним кодексом України.
Згідно зі ст. 263 ЦК України, непереборною силою вважається надзвичайна і невідворотна за даних умов подія.
Так, ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) 04.06.2019 року через митний пост «Нові Яремовичі» в зоні діяльності Північної митниці в митному режимі «Тимчасове ввезення до 1 року» ввезла автомобіль «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 VIN-код: НОМЕР_2 , з відповідним зобов`язанням про зворотнє вивезення в термін до 04.06.2020 року
Враховуючи встановлені ст. 380 Митного кодексу України строки тимчасового ввезення, даний транспортний засіб повинен бути вивезений ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) з митної території України до 04.06.2020 року.
Кабінетом Міністрів України 11.03.2020 року, було прийнято Постанову № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» (зі змінами внесеними Постановами Кабінету Міністрів України), якими було установлено з 12 березня до 11 травня 2020 року на всій території України карантин через спалах у світі коронавірусу та визначено заборонні (обмежувальні) заходи.
Згідно Указу Президента України від 13 березня 2020 року № 87/2020 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 березня 2020 року "Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19", з метою попередження розповсюдження захворюваності на гостру респіраторну інфекцію, спричинену коронавірусом COVID-19: 1, на всій території України установлено карантин.
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 березня 2020 р. N 287-р «Про тимчасове обмеження перетинання державного кордону, спрямоване на запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», тимчасово забороненено з 00 год. 00 хв. 16 березня 2020 р. до 22 червня 2020 р. перетинання державного кордону на в`їзд в Україну для іноземців та осіб без громадянства, (крім тих, що мають право на постійне або тимчасове проживання в Україні, є подружжям або дітьми громадян України, працівників іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, акредитованих в Україні, представництв офіційних міжнародних місій, організацій, акредитованих в Україні, та членів їх сімей, а також водіїв та членів екіпажів вантажних транспортних засобів, членів екіпажів повітряних, морських і річкових суден, членів поїзних і локомотивних бригад держав, що не обмежують перетинання власного державного кордону такими особами з України).
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 року №530-IX до переліку форс-мажорних обставин, визначених у ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» було включено карантин.
Зазначені обставини, вказують на те, що у даній справі існують обставини, передбачені ст.460 МК України, які є форс-мажорними, тобто такими які не залежать від волі особи відносно якої складено протокол.
При цьому, на підтвердження своїх пояснень ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) подала суду фотододатки, в підтвердження того, що авто знаходилось на ремонті, копію квитків про намагання в`їзду на територію України з метою вивезення у встановлений законом строк транспортного засобу з території України.
Завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням (ч.1 ст.486 МК України).
Відповідно дост.252 КУпАП, орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Встановлені в ході розгляду справи факти вказують на те, що причиною пропуску ОСОБА_1 строку тимчасового ввезення на митну територію України транспортного засобу стали обставини непереборної сили, передбачені ст.460 МК України, оскільки після ввезення транспортного засобу та підписання зобов`язання на території України було запроваджено карантин, що не потребує підтвердження шляхом подачі додаткових документів визначених даною статтею, оскільки нормативні акти щодо введення карантинних обмежень є в загальному доступі. Крім того, встановлені в ході розгляду справи обставини вказують на відсутність в його діях умислу на вчинення ним правопорушення.
З огляду на наведене, оцінюючи доводи сторін та докази по даній справі, які були досліджені в їх сукупності, приходжу до висновку, що при розгляді справи встановлено в діях громадянки Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) відсутні ознаки правопорушення, передбаченого ч.6 ст. 481 МК України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 3, 10, 366, 462, 471, 481, 520 Митного кодексу України, ст.ст. 8, 23, 33, 40-1 , 251-252, 280, 283, 287, 294 Кодексу України про адміністративні правопорушення, суддя, -
П О С Т А Н О В И В:
Провадження в справі про притягнення громадянки Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 - закрити за відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.
Повернути громадянці Республіки Білорусь ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 , вилучений згідно з протоколом про порушення митних правил № 1529/10000/20 від 20.09 2020 року, транспортний засіб особистого користування «NISSAN ALMERA» реєстраційний номер НОМЕР_1 VIN-код: НОМЕР_2 , посвідчення про регістрацію № НОМЕР_3 , ключ з брелком.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Солом`янський районний суд м. Києва протягом десяти днів з дня її проголошення.
Суддя С.І. Кушнір