open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 663/2315/15-а
Моніторити
Постанова /08.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /06.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Постанова /16.11.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Постанова /01.08.2016/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /30.06.2016/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /25.03.2016/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /23.03.2016/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /19.02.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.01.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.01.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2015/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /20.08.2015/ Скадовський районний суд Херсонської області
emblem
Справа № 663/2315/15-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /08.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /06.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Постанова /16.11.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Постанова /01.08.2016/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /30.06.2016/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /25.03.2016/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /23.03.2016/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /19.02.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.01.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.01.2016/ Одеський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2015/ Скадовський районний суд Херсонської області Ухвала суду /20.08.2015/ Скадовський районний суд Херсонської області

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 грудня 2020 року

м. Київ

справа № 663/2315/15-а

адміністративне провадження № К/9901/16867/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзеров А.А., Стародуб О.П.,

розглянув в порядку письмового провадження

касаційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2016 року (колегія у складі суддів Крусяна А.В., Вербицької Н.В., Джабурія О.В.)

у справі № 663/2315/15-а

за позовом заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави

до Лазурненської селищної ради Скадовського району

третя особа на стороні відповідача - фізична особа-підприємець ОСОБА_1

про визнання протиправним та скасування рішення.

І. РУХ СПРАВИ

1. 19.08.2015 до Скадовського районного суду Херсонської області надійшов позов заступника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави звернувся до Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області, третя особа фізична особа - підприємець ОСОБА_1 .

2. Позивач просив суд визнати протиправним та скасувати п.5 рішення Лазурненської селищної ради №829 від 20.05.2015 про надання фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 0,0440 га із земель запасу під розміщення водних атракціонів.

3. Ухвалою Скадовського районного суду Херсонської області від 22.12.2015 закрито провадження у справі на підставі п.1 ч.1 ст.157 КАС України.

4. Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.2016 скасовано ухвалу про закриття провадження у справі та направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.

5. Постановою Скадовського районного суду Херсонської області від 01.08.2016 у задоволенні позову відмовлено.

6. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2016 скасовано постанову Скадовського районного суду Херсонської області від 01.08.2016 та прийнято нову постанову про задоволення позову.

7. 23.02.2017 ОСОБА_1 подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу. Просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. 24.04.2017 Вищий адміністративний суд України відкрив касаційне провадження.

9. Доказів про отримання ухвали іншими учасниками справи немає.

10. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу передано на розгляд Верховному Суду.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Рішенням Лазурненської селищної ради №62 від 19.06.2006 «Про надання згоди на збір матеріалів попереднього погодження щодо надання в оренду земельних ділянок» надано згоду на збір матеріалів попереднього погодження щодо відведення в оренду строком на 5 років ПП ОСОБА_1 - земельної ділянки площею 0,0400 га під розміщення водних атракціонів поруч пансіонату «Маяк» (пункт 1.4 рішення).

12. 06.02.2007 висновком Скадовського районного відділу земельних ресурсів погоджено відведення земельної ділянки.

13. 19.02.2007 Скадовський відділ екологічного контролю надав висновок про погодження місця розташування водних атракціонів.

14. 19.02.2007 відділ містобудування, архітектури та ЖКГ надало висновок про погодження надання ділянки в оренду.

15. 10.07.2007 Скадовська районна санепідемстанція надала висновок про погодження відведення земельної ділянки під забудову.

16. На підставі рішень від 19.06.2006 та 26.12.2007 ОСОБА_1 звертався до ПП «Землемір Таврії» за виготовленням проекту землеустрою, але оскільки з 01.01.2008 вступив в дію мораторій на відведення земельних ділянок комунальної власності, то роботи по оформленню в оренду земельної ділянки не проводились.

17. Рішенням Лазурненської селищної ради №331 від 26.12.2007 «Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок та робочих проектів для будівництва об`єктів архітектури» затверджено матеріали попереднього погодження вибору земельних ділянок та надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду на 5 років земельних ділянок та робочих проектів для будівництва об`єктів архітектури приватному підприємцю ОСОБА_1 - земельної ділянки площею 0,0400 га під розміщення водних атракціонів поруч пансіонату «Маяк» (пункт 1, 1.1 рішення).

18. 15.09.2008 Управління містобудування, архітектури та ЖКГ погодило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

19. 19.02.2008 Обласна інспекція по охороні пам`яток історії та культури надала висновок про погодження акту вибору земельної ділянки.

20. Рішенням Лазурненської селищної ради №173 від 26.12.2011 «Про врегулювання земельних відносин» внесено зміни до рішення селищної ради №62 від 19.06.2006 «Про надання згоди на збір матеріалів попереднього погодження щодо надання в оренду земельних ділянок», а саме до п.п.1., 3., виклавши в наступній редакції, пролонгуючи термін дії рішення: дати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 0,0440 га (440 м2) із земель запасу ПП ОСОБА_1 під розміщення водних атракціонів поруч з пансіонатом «Маяк», смт. Лазурне Скадовського району Херсонської області; ПП ОСОБА_1 до 26.12.2014 надати проект на погодження селищної ради в установленому порядку стосовно земельної ділянки площею 0,0440 га під розміщення водних атракціонів поруч пансіонату «Маяк».

21. Рішенням Лазурненської селищної ради №584 від 18.03.2014 «Про врегулювання земельних відносин» внесено зміни в рішення селищної ради №173 від 26.12.2011 «Про врегулювання земельних відносин», а саме до п. п. 3-3.2, додано уточнення та викладено в наступній редакції: 9.1. Дати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 0,0440 га (440 м2) із земель запасу /Землі запасу та землі, не надані у власність та постійне користування в межах населених пунктів/ рекреаційного призначення/ шифр рядка 93, шифр стовпця 80/ ФОП ОСОБА_1 під розміщення водних атракціонів поруч з пансіонатом «Маяк», смт. Лазурне Скадовського району Херсонської області. 9.2. ОСОБА_1 до 18.03.2015 надати проект на погодження селищної ради в установленому порядку стосовно земельної ділянки площею 0,0440 га під розміщення водних атракціонів поруч пансіонату «Маяк».

22. Рішенням Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області №829 від 20.05.2015 «Про врегулювання земельних відносин та внесення змін в рішення селищної ради» внесено зміни в рішення від 19.06.2006 №62 пункт 1., 1.4., від 26.12.2007 №331 пункти 1, 1.1., 2., від 26.12.2011 №173 пункти 3, 3.1., від 18.03.2014 № 584 пункти 9., 9.1., 9.2., додано уточнення, а саме: дати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 0,0440 га із земель запасу (шифр рядка 93, шифр стовпця 80) ФОП ОСОБА_1 - під розміщення водних атракціонів поруч з пансіонатом «Маяк», смт.Лазурне Скадовського району Херсонської області (п.5 рішення).

23. Протягом 2008-2016 років ОСОБА_1 сплачував орендну плату на землю.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

24. Прокурор позов обґрунтовував тим, що за результатами вивчення стану додержання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог законодавства при наданні у власність, користування, продажу, зміни цільового призначення земель прибережних захисних смуг уздовж Чорного моря. Встановлено, що рішенням Лазурненської селищної ради від 20.05.2015 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки із земель запасу ОСОБА_1 під розміщення водних атракціонів.

25. На думку прокурора, рішення є незаконним, оскільки передача земельних ділянок для здійснення підприємницької діяльності повинна відбуватися за правилами ст.134 ЗК України, а саме за результатом земельних торгів. Відповідно до п. 1 Перехідних положень ЗК України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Проте зазначена норма діяла лише до 15.10.2010. Отже, право на отримання в оренду земельної ділянки без проведення земельних торгів могло бути реалізоване не пізніше 15.10.2010.

26. Відповідно до п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 509-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розглядаються в установленому законом порядку. Передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Отже, передача ОСОБА_1 земельної ділянки була б можлива, якщо б проект землеустрою був поданий на затвердження до 15.10.2010 (протягом 2 років з 14.08.2008 з дати набрання чинності Законом № 509-VI.

27. Вважає, що рішення міської ради від 19.06.2006 та 26.12.2007 втратили чинність в силу Закону № 509-VI.

28. Селищна рада та ОСОБА_1 проти позову заперечувала з тих підстав, що процедура погодження місця розташування об`єкта та надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки почалась до 01.01.2008, тому оскаржуване рішення від 20.05.2015 прийнято законно.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

29. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що згідно п.1 Перехідних положень Земельного кодексу у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Враховуючи, що процедура погодження місця розташування об`єкта та надання дозволу на розроблення проекту відведення почалася 19.06.2006, тобто до 01.01.2008, передача ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки без проведення земельних торгів відповідає вимогам законодавства.

30. Суд апеляційної інстанції дійшов протилежного висновку. Задовольняючи позов, суд виходив з того, що у землекористувача право оренди на землю виникає не на підставі рішення органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, а на підставі факту державної реєстрації таких прав.

31. Відповідно до абз.3 п.1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). При цьому це положення діє до 15.10.2010 згідно із Законом України №509- VI від 16.09.2008 (набрав чинності 14.10.2008), враховуючи зміни, внесені Законом України №2367- VI від 29.06.2010.

32. Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" (в редакції Закону №2367-VI (2367-17) від 29.06.2010) встановлено, що прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розглядаються в установленому законом порядку.

33. Отже, прийняті до 01.01.2008 дозволи на розроблення проекту відведення земельної ділянки після 14.10.2010 втратили чинність. Таким чином, рішення Лазурненської селищної ради від 26.12.2007, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок та робочих проектів для будівництва об`єктів архітектури, станом на 15.10.2010 втратило чинність, оскільки не було виконане своєчасно.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

34. У касаційній скарзі ОСОБА_1 наводить такі підстави для скасування рішення суду апеляційної інстанції:

А) суди не взяли до уваги, що процедура погодження місця розташування об`єкта та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду почалась 19.06.2006, тобто до 01.01.2008;

Б) неправильним є висновок суду про те, що ОСОБА_1 не зареєстровано речові права на земельну ділянку, оскільки Закон України «Про державний земельний кадастр» було прийнято лише 07.07.2011, а рішення селищної ради - 19.06.2006.

35. Заперечень на касаційну скаргу не надходило.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

36. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку про задоволення скарги.

37. Ключовим правовим питанням спору є правомірність рішення селищної ради, прийнятого в 2015 році про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки під розміщення водних атракціонів без проведення земельних торгів.

38. Суд апеляційної інстанції, аналізуючи положення чинного на цей час законодавства, дійшов висновку, що спірна земельна ділянка підлягала продажу на земельних торгах.

39. Верховний Суд з цим висновком не погоджується.

40. Спірні правовідносини виникли 19.06.2006, оскільки саме тоді селищна рада вперше надала ПП ОСОБА_1 згоду на збір матеріалів попереднього погодження щодо відведення в оренду строком на 5 років земельної ділянки під розміщення водних атракціонів поруч пансіонату «Маяк».

41. Після отримання усіх погоджень щодо відведення земельної ділянки, Лазурненська селищна рада рішенням №331 від 26.12.2007 затвердила матеріали попереднього погодження вибору земельних ділянок та надала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду на 5 років земельних ділянок та робочих проектів для будівництва об`єктів архітектури.

42. Проект землеустрою не було виготовлено.

43. У 2008 році земельне законодавство в частині передачі земельних ділянок комунальної власності зазнало деяких змін. Так, підпунктом 17 пункту 2 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань будівництва» від 16.09.2008 №509-VI (набрав чинності 14.10.2008) було внесено зміни до пункту 1 Перехідних положень Земельного кодексу України.

44. Цим пунктом 1, а саме абзацом 3, передбачено, що у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

45. Однак дія такої зміни була обмежена в часі і відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень вищезазначеного Закону від 16.09.2008 №509-VI, враховуючи зміни, внесені Законом України від 29.06.2010 №2367-VI, діяла протягом двох років з дня набрання чинності, тобто до з 14.10.2008 по 15.10.2010.

46. Разом з тим, пунктом 3 Прикінцевих положень цього ж Закону від 16.09.2008 №509-VI, встановлено, що прийняті і не виконанні до набрання чинності цим Законом (тобто, до 14.10.2008) рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим законом (тобто, до 14.10.2010), розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розглядаються в установленому законом порядку. Передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

47. Отже, при виникненні питання щодо передачі земельних ділянок в оренду за рішеннями про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, прийнятим до 14.10.2008, слід застосовувати пункт 3 Перехідних положень Закону від 16.09.2008 №509-VI . До рішень із зазначених питань, прийнятих після 14.10.2008, цей пункт не застосовується.

48. З матеріалів справи вбачається, що саме рішенням №331 від 26.12.2007 орган місцевого самоврядування затвердив матеріали попереднього погодження вибору земельних ділянок та надав дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду на 5 років. Отже, рішення від 26.12.2007 було прийнято до 14.10.2008 і, відповідно до п. 3 Прикінцевих положень цього ж Закону від 16.09.2008 №509-VI, було чинним до 14.10.2010. Станом на 14.10.2010 це рішення не було реалізовано, оскільки проект не розроблено та не подано на затвердження, а тому втратило чинність.

49. Такого ж висновку про втрату чинності рішення селищної ради від 26.12.2007 дійшов і суд апеляційної інстанції.

50. Проте, скасовуючи п.5 рішення Лазурненської селищної ради №829 від 20.05.2015 про надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки із земель запасу під розміщення водних атракціонів, суд апеляційної інстанції не врахував рішення, які стосувались передачі спірної земельної ділянки в оренду у 2011, 2014 та 2015 році.

51. Зокрема, рішенням Лазурненської селищної ради №173 від 26.12.2011 «Про врегулювання земельних відносин» внесено зміни до рішення №62 від 19.06.2006, а саме, пролонговано термін дії рішення - надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 0,0440 га із земель запасу ОСОБА_1 під розміщення водних атракціонів; до 26.12.2014 надати проект на погодження селищної ради.

52. Рішенням №584 від 18.03.2014 внесено зміни до рішення №173 від 26.12.2011, а саме вирішено надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 0,0440 га із земель запасу /Землі запасу та землі, не надані у власність та постійне користування в межах населених пунктів/ рекреаційного призначення/шифр рядка 93, шифр стовпця 80/ ОСОБА_1 під розміщення водних атракціонів; до 18.03.2015 надати проект на погодження селищної ради.

53. Рішенням Лазурненської селищної ради №829 від 20.05.2015 (п.5 рішення), яке оскаржує прокурор, внесено зміни до рішення від 19.06.2006 № 62, від 26.12.2007 №331, від 26.12.2011 №173, від 18.03.2014 № 584, а саме вирішено надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком 49 років земельної ділянки орієнтовною площею 0,0440 га із земель запасу (шифр рядка 93, шифр стовпця 80) ОСОБА_1 під розміщення водних атракціонів

54. Отже, зміни вносились уже коли діяв пункт 1 Перехідних положень Земельного кодексу України, яким передбачено, що у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). Але цей пункт діяв до 15.10.2010. Це означає, що оскаржуване рішенням Лазурненської селищної ради №829 від 20.05.2015 (п.5 рішення) було прийнято в умовах, коли була відсутня умова, встановлена пунктом 1 Перехідних положень Земельного кодексу України.

55. У той же час, хоч і рішення селищної ради від 26.12.2007 №331 вважається таким, що втратило чинність, правовідносини щодо відведення земельної ділянки між селищною радою та ОСОБА_1 виникли знову, коли в 2011 році рада вирішила надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років.

56. Крім того, оскаржуваним рішенням надано лише дозвіл на виготовлення проекту землеустрою. Немає доказів про те, що спірна земельна ділянка надана ОСОБА_1 в оренду. Отже, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є рішенням про надання ділянки у фактичне користування.

57. Суд апеляційної інстанції не звернув на це уваги, і як наслідок помилково скасував рішення органу місцевого самоврядування.

58. Разом з тим, Суд бере до уваги, що ст. 134 ЗК України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

59. Відповідно до частин першої, третьої статті 136 ЗК України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

60. У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу. Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови. Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

61. Отже, законодавцем чітко визначено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів, тому вирішальним фактором є включення земельних ділянок до переліку земель, які виставлені на земельні торги. Зазначену правову позицію висловлено Верховним Судом у постанові від 29.05.2019 у справі №2040/7204/18.

62. Доказів про те, що спірна земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, немає.

63. Враховуючи наведене, Суд встановив неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права при ухваленні оскаржуваного судового рішення, яким позов задоволено.

64. За таких обставин Суд дійшов висновку про задоволення касаційної скарги ОСОБА_1 , скасування постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.11.2016 та залишення в силі постанови Скадовського районного суду Херсонської області від 01.08.2016.

65. Судові витрати у справі відсутні.

Керуючись ст. 345, 349, 352, 355, 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задовольнити.

2. Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2016 року скасувати.

3. Постанову Скадовського районного суду Херсонської області від 01 серпня 2016 року залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб

Джерело: ЄДРСР 93373210
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку