open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

Іменем України

25 листопада 2020 року

Київ

справа №9901/246/20

адміністративне провадження №П/9901/246/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Жука А.В.,

суддів: Смоковича М.І., Загороднюка А.Г., Калашнікової О.В., Шевцової Н.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Грінкевич А.І.

позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - Мовіле О.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1

до Президента України Зеленського Володимира Олександровича

про визнання протиправним та нечинним Указу Президента України від 28 липня 2020 року №297 «Про утворення військово-цивільної адміністрації»,

ВСТАНОВИВ:

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ.

1. У серпні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з адміністративним позовом до Президента України Зеленського Володимира Олександровича, в якому просить визнати протиправним та нечинним повністю Указ Президента України від 28.07.2020 року №297 «Про утворення військово-цивільної адміністрації».

2. Ухвалою Верховного Суду від 21.08.2020 відкрито провадження в адміністративній справі №9901/246/20 за позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправним та нечинним Указу Президента України від 28.07.2020 №297 «Про утворення військово-цивільної адміністрації»

ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ДОВОДІВ ПОЗИВАЧА ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.

3. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19.08.2019 №4041 позивача було затверджено на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради. Проте 12.08.2020 розпорядженням міського голови №285-к, на виконання Указу Президента України від 28.07.2020 №297 «Про утворення військово-цивільної адміністрації», позивача звільнено з займаної посади заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, а тому наслідком оскаржуваного Указу стало припинення публічної служби позивача в органі місцевого самоврядування - в Сєвєродонецькій міській раді.

4. Позивач вказує, що в м. Сєвєродонецьку до дня прийняття Указу Президента України від 28.07.2020 року №297 усі повноваження виконувалися у повному обсязі: були запроваджені необхідні карантинні заходи, відбувався масштабний ремонт міських доріг та тротуарів, реконструкція вуличного освітлення, благоустрій скверів та міського парку, здійснюється підготовка до опалювального сезону, надавалася фінансова допомога жителям міста, які потребують такої допомоги тощо.

5. Позивач зазначає, що міська рада та її виконавчі органи виконували свої повноваження у повному обсязі та забезпечували життєдіяльність населення.

Сєвєродонецька міська рада є повноважною, хоча й не проводила сесії більше 3 місяців. Лише у липні було проведено 3 засідання виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, а саме 08.07.2020, 15.07.2020, 22.07.2020, на яких було прийнято 72 рішення виконавчого комітету.

6. Позивач вважає, що Указ Президента України від 28.07.2020 року №297 прийнятий всупереч Законам України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про військово-цивільні адміністрації» та порушує зобов`язання, які взяла на себе Україна відповідно до «Європейської Хартії місцевого самоврядування».

7. Позивач зазначає, що Указ Президента України від 28.07.2020 року №297 був протиправно застосований до території, на яку дія закону «Про військово-цивільні адміністрації» не поширюється.

8. У відзиві на позовну заяву представник відповідача проти позовних вимог заперечує та зазначає, що відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про військово- цивільні адміністрації» військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. Частинами другою та третьою даної статті передбачено, що військово-цивільні адміністрації населених пунктів утворюються в одному чи декількох населених пунктах (селах, селищах, містах), в яких сільські, селищні, міські ради та/або їх виконавчі органи не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, у тому числі внаслідок фактичного саморозпуску або самоусунення від виконання своїх повноважень, або їх фактичного невиконання.

9. Вказує, що до відповідача звернувся голова Луганської обласної державної адміністрації - керівник обласної військово-цивільної адміністрації Сергій Гайдай з листом від 02.07.2020 №1/01.01-04-2839 про необхідність утворення військово-цивільної адміністрації у містах Лисичанськ та Сєвєродонецьк. При цьому за наданою інформацією, остання сесія Сєвєродонецької міської ради відбулася 03.04.2020. Відповідно до архіву рішень сесій міської ради, які розміщуються на офіційному веб-сайті Сєвєродонецької міської ради, остання позачергова 80 сесія Сєвєродонецької міської ради проведена 10 квітня 2020 року. Крім того, позивач у своїй позовній заяві не заперечує факту того, що Сєвєродонецька міська рада не проводила сесії більше трьох місяців.

10. Відповідач зазначає, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно якого місто Сєвєродонецьк (Сєвєродонецька міська рада) Луганської області розташоване в зоні антитерористичної операції, а тому на даний населений пункт поширюється дія Закону України «Про військово-цивільні адміністрації».

11. Крім того, до звернення Голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації додано лист Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 28.04.2020 № 325, за змістом якого Сєвєродонецька міська виборча комісія констатує незаконність скликання та проведення 78, 79, 80 сесій Сєвєродонецької міської ради, зважаючи на участь у сесіях місцевої ради депутатів, які позбавлені депутатських повноважень, вчинення дій, пов`язаних з узурпацією влади та присвоєння владних повноважень, порушення принципу народовладдя, незаконне розпорядження бюджетними коштами та майном комунальної форми власності.

12. Також відповідач наголошує, що твердження позивача про припинення оскаржуваним Указом його повноважень як посадової особи Сєвєродонецької міської ради не відповідає дійсності, оскільки оскаржуваним Указом Президента таких рішень не приймалося.

13. У відповіді на відзив позивач зазначає, що антитерористична операція була завершена 30.04.2018, а тому 28.07.2020 місто Сєвєродонецьк не знаходилося у районі проведення антитерористичної операції, і для введення у Сєвєродонецьку військово-цивільної адміністрації у відповідача не було правових підстав.

14. Позивач вказує, що відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» проведення сесії міської ради не відноситься до переліку повноважень міської ради, це є однією з форм діяльності органу місцевого самоврядування по виконанню повноважень міської ради. Існують й інші форми діяльності міської ради на виконання своїх повноважень, передбачені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»: прийняття рішень виконавчим комітетом міської ради; за 2020 рік було проведено 20 засідань виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, останнє з яких відбулося 22.07.2020; безпосередня робота виконавчих органів Сєвєродонецької міської ради з виконання повноважень міської ради (як власних, так і делегованих).

15. Крім того, оскаржуваний Указ Президента прийнято всупереч статті 140 Конституції України, згідно якої місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

16. Позивач зазначає, що у м. Сєвєродонецьку мало місце свідоме блокування роботи органу місцевого самоврядування членами територіальної виборчої комісії.

IІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН.

17. Голова Луганської обласної державної адміністрації - керівник обласної військово-цивільної адміністрації Сергій Гайдай звернувся із листом від 02.07.2020 № 1/01.01-04-2839 до Офісу Президента України про необхідність утворення військово-цивільної адміністрації у місті Лисичанськ та Сєвєродонецьк.

18. До листа голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації додано лист від 28.04.2020 № 325 Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, згідно якого загальний склад ради становить 36 депутатів, поточний повноважний склад - 20, за народною ініціативою відповідно до статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» відкликано 16 депутатів ПП «Опозиційній блок». Зазначено, що на 02.07.2020 за списком налічується 20 депутатів, у тому числі: ПП «Наш край» - 9; ПП «Європейська солідарність» - 4; ПП «Об`єднання «Самопоміч» - 3; ПП «ВО «Батьківщина» - 2; Радикальна партія Олега Ляшка - 2. Остання сесія Сєвєродонецької міської ради відбулася 03.04.2020

19. Крім того зазначено, що окремими посадовими особами Сєвєродонецької міської ради вчиняються дії, спрямовані на узурпацію влади, порушення визначеного статтею 5 Конституції України принципу народовладдя, незаконне розпорядження бюджетними коштами та майном територіальної громади.

20. Також у листі голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації зазначено, що питання утворення військово-цивільних адміністрацій вже порушувалося облдержадміністрацією перед Секретарем Ради національної безпеки і оборони України, Міністерством у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Офісом Президента України, Радою національної безпеки і оборони України, Віце-прем`єр-міністром України - Міністром з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

21. Президентом України Зеленським В.О. 28.07.2020 видано Указ № 297, згідно якого на виконання Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» постановлено:

1. Утворити військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецьк Луганської області.

2. Командувачу об`єднаних сил, голові Луганської обласної державної адміністрації здійснити відповідно до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» заходи, пов`язані з утворенням військово-цивільної адміністрації, зазначеної у статті 1 цього Указу.

ІV. ДЖЕРЕЛА ПРАВА.

22. Конституція України.

22.1. Частина 2 статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22.2. Частина перша статті 102. Президент України є главою держави і виступає від її імені.

Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

22.3. Згідно зі частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.

22.4. Частиною перша статті 140. Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

23. Закон України від 03.02.2015 №141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації».

23.1. Абзаци 1, 2 та 4 статті 1. Статус і призначення військово-цивільних адміністрацій.

Для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації.

Військово-цивільні адміністрації - це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі проведення антитерористичної операції) або у складі Об`єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії актам збройної агресії, диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема проведення антитерористичної операції.

Військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад, районних у містах рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені цим Законом.

23.2. Частини перша - третя статті 3. Організація військово-цивільних адміністрацій

1. Військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України.

У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження: обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області; районної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації району; сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).

2. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів утворюються в одному чи декількох населених пунктах (селах, селищах, містах), в яких сільські, селищні, міські ради та/або їх виконавчі органи не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, у тому числі внаслідок фактичного саморозпуску або самоусунення від виконання своїх повноважень, або їх фактичного невиконання.

3. У районі, області військово-цивільні адміністрації утворюються у разі нескликання сесії відповідно районної, обласної ради у встановлені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" строки або для здійснення керівництва у сфері забезпечення громадського порядку і безпеки. У разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військово-цивільних адміністрацій їх статусу набувають відповідні районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій.

24. Закон України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».

24.1. Частина перша статті 46. Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

24.2. Частина п`ята статті 46. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

25. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 № 28-р). «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України».

25.1. Луганська область.

1. Міста обласного значення: 11) м. Сєвєродонецьк (Сєвєродонецька міська рада).

VI. ОЦІНКА СУДУ.

26. Суд, вивчивши доводи позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши їх належними і допустимими доказами, дійшов таких висновків.

27. У відповідності до положень статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

28. Звертаючись до суду, позивач стверджував, що Указ Президента України від 28.07.2020 №297 «Про утворення військово-цивільної адміністрації» в частині утворення військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області прийнято всупереч Законам України «Про місцеве самоврядування в Україні» і «Про військово-цивільні адміністрації», та порушує зобов`язання, які взяла на себе Україна відповідно до «Європейської Хартії місцевого самоврядування», а також протиправно застосований до території, на яку дія закону «Про військово-цивільні адміністрації» не поширюється.

29. Верховний Суд, оцінивши доводи позовних вимог, надані заперечення у відзиві на позов, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.

30. Згідно вимог абз. 1 ст. 1 Закону України від 03.02.2015 №141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації» військово-цивільні адміністрації можуть утворюватися для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції.

31. Вказаний Закон визначає, що військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України.

32. Відповідно до положень ч. 2 ст. 2 Закону України від 03.02.2015 №141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації» військово-цивільні адміністрації населених пунктів утворюються в одному чи декількох населених пунктах (селах, селищах, містах), в яких сільські, селищні, міські ради та/або їх виконавчі органи не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, у тому числі внаслідок фактичного саморозпуску або самоусунення від виконання своїх повноважень, або їх фактичного невиконання.

33. Таким чином, підставами утворення військово-цивільних адміністрацій населених пунктів є наявність підстав вважати, що сільські, селищні, міські ради та/або їх виконавчі органи не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, у тому числі внаслідок фактичного саморозпуску або самоусунення від виконання своїх повноважень, або їх фактичного невиконання. Іншою умовою є право на створення військово-цивільних адміністрацій в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції.

34. Як вбачається з матеріалів справи, підставою для розгляду питання щодо утворення військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області був лист голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації Сергія Гайдая від 02.07.2020 № 1/01.01-04-2839 до Офісу Президента України про необхідність утворення військово-цивільної адміністрації у місті Лисичанськ та Сєвєродонецьк.

35. На виконання вимог ч. 2 ст. 2 Закону України від 03.02.2015 № 141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації» підставами для ініціювання розгляду питання щодо утворення військово-цивільної адміністрації м. Сєвєродонецьк Луганської області було:

- порушення вимог ч. 5 ст. 46 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» стосовно не проведення з квітня 2020 року до липня 2020 року сесій міської ради;

- відомості про те, що окремими посадовими особами Сєвєродонецької міської ради вчиняються дії, спрямовані на узурпацію влади, порушення визначеного статтею 5 Конституції України принципу народовладдя, незаконне розпорядження бюджетними коштами та майном територіальної громади з посиланням, зокрема, на лист Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 28.04.2020 № 325, за змістом якого Сєвєродонецька міська виборча комісія констатує незаконність скликання та проведення 78, 79, 80 сесій Сєвєродонецької міської ради зважаючи на участь у сесіях місцевої ради депутатів, які позбавлені депутатських повноважень, вчинення дій, пов`язаних з узурпацією влади та присвоєння владних повноважень, порушення принципу народовладдя, незаконне розпорядження бюджетними коштами та майном комунальної форми власності;

- висновок про те, що Сєвєродонецька міська рада, її виконавчий орган, не здійснюють належним чином покладені на них Конституцією та законами України повноваження;

- відомості про те, що у правоохоронних органах знаходяться кримінальні провадження за фактами протиправних дій посадових осіб Сєвєродонецького міськвиконкому, пов`язані з незаконним розпорядженням земельними ділянками, розтратою бюджетних коштів у сфері освіти, медицини, житлово-комунального господарства тощо.

Також зазначено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р місто Сєвєродонецьк входять до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, а відстань від лінії зіткнення до цього населеного пункту становить близько 40 км.

36. В подальшому, Президентом України Зеленським В.О. видано оскаржуваний Указ від 28.07.2020 №297 «Про утворення військово-цивільної адміністрації», згідно якого утворено військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області.

37. Аналізуючи доводи позовної заяви, колегія суддів Верховного Суду зазначає, що згідно вимог ч. 5 ст. 46 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

38. З матеріалів справи встановлено, що протягом травня-липня 2020 року сесія Сєвєродонецької міської ради не проводилася, а тому колегія суддів вважає підтвердженим факт невиконання органом місцевого самоврядування вимог ч. 5 ст. 46 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».

39. Згідно листа від 28.04.2020 №325 Сєвєродонецької міської виборчої комісії Луганської області, загальний склад місцевої ради становить 36 депутатів, поточний повноважний склад - 20.

Крім того, як слідує з даних, наданих позивачем, існує судовий спір щодо правомірності відкликання за народною ініціативою 22 депутатів Сєвєродонецької міської ради № 360/954/20. При цьому, згідно наданих суду відомостей позивачем, позов 22 депутатів ( майже 2/3 складу місцевої ради) про неправомірність дій виборчої комісії з організації відкликання депутатів «за народною ініціативою», поданий 0З.03.2020 не призначений до розгляду по суті (справа № 360/954/20).

40. З огляду на встановлені обставини у справі стосовно повноважного складу місцевої ради, колегія суддів Верховного Суду вважає доведеним факт неможливості Сєвєродонецькою міською радою здійснювати належним чином покладені на неї Конституцією та законами України повноваження.

41. Крім того, у судовому засіданні досліджено листи (від 03 січня 2020 року №1/15-19; від 18 лютого 2020 року №1/01.01-10-755; від 17 березня 2020 року №01/01.01-08-1196; від 30 березня 2020 року №1/01.01-04-1449) скеровані до Секретаря Ради національної безпеки і оборони України, Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Офісу Президента України, Ради національної безпеки і оборони України, Віце-прем`єр-мінстра України - Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, у яких обласна державна адміністрація звертається про необхідність утворення військово-цивільних адміністрацій, зокрема, у місті Сєвєродонецьк. Свої звернення обґрунтовує тим, що з 2016 року відбувається протистояння депутатського корпусу Сєвєродонецької міської ради та міського голови цієї ради, яке полягає в тому, що депутати сім разів достроково припиняли повноваження міського голови Козакова В. , який через суд поновлювався на посаді. Вказує про те, що таке дезорганізоване функціонування Сєвєродонецької міської ради та її виконавчого органу призводить до неефективного використання коштів місцевого бюджету, не освоюються належним чином кошти ДФРР, у місті занедбана інфраструктура, не знаходять свого вирішення і інші питання життєдіяльності міста Сєвєродонецьк. Правоохоронними органами розслідуються численні кримінальні провадження за фактами протиправних дій посадових осіб Сєверодонецького міськвиконкому, пов`язанні з незаконним розпорядженням земельними ділянками, розтратою бюджетних коштів у сфері освіти, медицини, житлово-комунального господарства тощо.

42. Таким чином, у відповідача були наявні підстави, визначені у ч. 2 ст. 2 Закону України від 03.02.2015 №141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації», для розгляду та вирішення питання про утворення військово-цивільної адміністрації.

43. Щодо доводів позовної заяви про те, що до території м. Сєвєродонецьк не поширюється дія закону «Про військово-цивільні адміністрації», оскільки антитерористичну операцію завершено у 2015 році, колегія суддів Верховного суду зазначає, що за приписами абз. 1 ст. 1 Закону України від 03.02.2015 № 141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації» військово-цивільні адміністрації можуть утворюватися в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції.

44. Згідно Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 № 28-р). «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України» у Луганській області місто обласного значення - Сєвєродонецьк (Сєвєродонецька міська рада) віднесено до переліку таких населених пунктів.

45. Таке розпорядження Кабінету Міністрів України є чинним, не скасованим та підлягає застосуванню органами державної влади.

46. Колегія суддів зазначає, що м. Сєвєродонецьк визнано таким, на території якого проводилася антитерористична операція. При цьому, військово-цивільні адміністрації можуть утворюватися в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції, що вказує на поширення району відсічі збройної агресії Російської Федерації на більшу територію, ніж район проведення антитерористичної операції.

47. Колегія суддів Верховного суду враховує наявність на даний час створеної Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, яка відповідно до вимог абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України від 03.02.2015 №141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації» створена як тимчасовий державний орган в Луганській області, що діє у складі Об`єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі їх утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) і призначена для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення безпеки і нормалізації життєдіяльності населення, правопорядку, участі у протидії актам збройної агресії, диверсійним проявам і терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема проведення антитерористичної операції.

48. З огляду на наведене, колегія суддів Верховного Суду зазначає, що військово-цивільна адміністрація, створена оскаржуваним Указом Президента України, утворена в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації та на території, де здійснювалася антитерористична операція, а тому доводи позивача про непоширення на територію м. Сєвєродонецьк положень Закону України від 03.02.2015 № 141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації», колегія суддів вважає необґрунтованими.

49. Ураховуючи викладене, Верховний Суд констатує, що у зв`язку із нездійсненням міською радою міста Сєвєродонецька Луганської області та її виконавчими органами покладених на них Конституцією України та законами України повноважень та зважаючи, що місто Сєвєродонецьк розташовано в зоні на яку поширюється дія Закону № 141-VIII, Президент України в порядку, передбаченому Законом задля нормалізації життєдіяльності населення, міг прийняти рішення щодо утворення у місті Сєвєродонецьк - військово-цивільної адміністрації, на підставі Закону № 141-VIII.

50. Утворюючи військово-цивільну адміністрацію Президент України переслідував легітимну мету - виконання закону та забезпечення порядку та нормалізації життєдіяльності населення міста.

51. Видання відповідачем оспорюваного Указу у зв`язку із нездійсненням міською радою міста Сєвєродонецька Луганської області та її виконавчими органами покладених на них Конституцією України та законами України повноважень є необхідним заходом в умовах які склались у місті Сєвєродонецьк ще з 2014 року та зважаючи, що місто знаходиться в особливій зоні на яку поширюється дія Закону № 141-VIII.

52. Також необґрунтованими є доводи позивача про те, що його було протиправно звільнено на підставі оскаржуваного указу Президента України з посади заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради м. Сєвєродонецька, оскільки зазначеним Указом Президента України будь-яких рішень стосовно позивачу у справі, не приймалося.

53. Не дають приводів для визнання протиправним Указу також інші зазначені у позовній заяві аргументи позивача, оскільки вони не змінюють основних правових висновків та мотивів цього судового рішення.

54. Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

55. За частиною першою статті 17 Закону України від 23 лютого 2006 року № 3477-IV «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди при розгляді справ застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) та практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) як джерело права.

56. Статтею 6 Конвенції установлено, що справедливість судового рішення вимагає, аби таке рішення достатньою мірою висвітлювало мотиви, на яких воно ґрунтується. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення й мають оцінюватись у світлі обставин кожної справи. Національні суди, обираючи аргументи та приймаючи докази, мають обов`язок обґрунтувати свою діяльність шляхом наведення підстав для такого рішення. Таким чином, суди мають дослідити основні доводи (аргументи) сторін та з особливою прискіпливістю й ретельністю - змагальні документи, що стосуються прав та свобод, гарантованих Конвенцією.

57. Рішенням ЄСПЛ від 19 квітня 1993 року у справі «Краска проти Швейцарії» визначено, що ефективність справедливого розгляду досягається тоді, коли сторони процесу мають право представити перед судом ті аргументи, які вони вважають важливими для справи. При цьому такі аргументи мають бути «почуті», тобто ретельно розглянуті судом. Іншими словами, суд має обов`язок провести ретельний розгляд подань, аргументів та доказів, поданих сторонами. Разом із цим, обов`язок суду обґрунтовувати свої рішення не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п. 29 рішення ЄСПЛ від 09 грудня 2009 року у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»).

58. З огляду на встановлені в цій справі обставини та правове регулювання спірних правовідносин Суд встановив, що Указ Президента України «Про утворення військово-цивільної адміністрації» від 28 липня 2020 року № 297/2020 відповідає критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, а позовні вимоги не підлягають задоволенню.

59. Ураховуючи результат розгляду справи та вимоги статті 139 КАС України, понесені позивачем витрати у вигляді судового збору за подання цього позову, відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 241, 243, 244, 245, 246, 255, 257, 262, 266, Кодексу адміністративного судочинства України, Суд

В И Р І Ш И В :

1. В задоволенні позову ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправними та нечинним повністю Указу Президента України від 28.07.2020 року №297 «Про утворення військово-цивільної адміністрації» - відмовити .

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення Верховного Суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення складене та підписане в повному обсязі 30.11.2020.

...........................

...........................

...........................

...........................

...........................

А.В. Жук,

М.І. Смокович,

А.Г. Загороднюк,

О.В. Калашнікова,

Н.В. Шевцова,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 93170685
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку