Справа № 313/1108/20
Провадження № 3/313/450/2020
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24.09.2020 р смт Веселе
Веселівський районний суд Запорізької області в складі головуючого судді Кравцова С.О. за участю секретаря судового засідання Басова А.В.; прокурора Сінейко І.О; правопорушника ОСОБА_1 , його захисника адвоката Попова В.Г. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу, протокол у відношенні ОСОБА_1 за ч.1 ст. 185-8 КУпАП,
В С Т А Н О В И В:
В провадженні Веселівського районного суду під головуванням судді Кравцова С.О. перебуває справа про адміністративне правопорушення №313/1108/20 за обвинуваченням ОСОБА_1 у скоєнні адміністративного правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 185-8 КУпАП.
Відповідно до змісту протоколу №1 про адміністративне правопорушення від 07.09.2020 року, зазначається, що ним як директором ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» крім того ще й заступником начальника ДУ «Веселівський виправний центр (№8)» з виробництва, під час виконання своїх організаційно-адміністративних обов`язків вчинено адміністративне правопорушення, передбачене ч.1 ст. 185-8 КУпАП, - не виконано законну вимогу заступника керівника Мелітопольської місцевої прокуратури Сотника Р.О. щодо надання інформації за 2019-2020 роки щодо переліку договорів, укладених ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)», стану їх реального виконання, причини їх не відображення на офіційному порталі оприлюднення інформації про публічні закупівлі; фактів передачі земель чи майна ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» в оренду іншим суб`єктам господарювання; стану погашення дебіторської заборгованості за поставлені товари, виконані роботи та надані послуги, обсягу залишків нереалізованої продукції на складах; наявності кредиторської заборгованості, стан її погашення, вжиті заходи по кожному випадку (стан претензійно-позовної роботи); щодо створення служби охорони праці на підприємстві відповідно до вимог ст. 15 Закону України «Про охорону праці», не надав завірені належним чином копії договорів підряду, спільної обробки та спільного користування землею, укладених ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України («№8)» у 2019-2020 роках. Причиною складання протоколу послужила та обставина,що 20.08.2020 для забезпечення виконання завдання прокуратури Запорізької області №16-288 ВИХ-20-270 від 05.08.2020 за №36/1-7540 ВИХ-20 заступником керівника Мелітопольської місцевої прокуратури Сотником Р.О. скеровано вищевказаний запит ОСОБА_1
Директор ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» він же - заступник начальника ДУ «Веселівський виправний центр (№8)» з виробництва ОСОБА_1 не надав до прокуратури запитувану інформацію з посиланням на те, що Державне підприємство не є об`єктом прокурорських перевірок в розумінні ст. 26 Закону України «Про прокуратуру»
В судовому засіданні ОСОБА_1 та його представник адвокат Попов В.Г не погодилися з складеним протоколом, вважають, що провадження у вказаній справі підлягає закриттю в зв`язку з відсутністю у діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення.
Зазначили,що прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Крім того, Державне підприємство не є об`єктом прокурорських перевірок в розумінні ст. 26 Закону України «Про прокуратуру»
Відповідно до ст. 11 Кримінально-виконавчого кодексу України Державне підприємство «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№8)» не є органом чи установою, що здійснює виконання судових рішень у кримінальних справах,а також не застосовує інші заходи примусового характеру, пов`язані з обмеженням особистої свободи громадян, а лише залучає засуджених, які відбувають покарання в установах виконання покарань Державної кримінально - виконавчої служби України, до суспільно-корисної праці та забезпечує їх професійно - технічне навчання, а також здійснює господарську діяльність.
Тобто, до функцій підприємства не входить виконання рішень у кримінальних справах та застосування інших заходів примусового характеру, пов`язаних з обмеженням особистої свободи громадян, за якими згідно ст.26 Закону України «Про прокуратуру» передбачено нагляд прокурора.
Прокурор в судовому засіданні не погодився з зазначеною позицією захисника та вважає,що відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов`язаних з обмеженням особистої свободи громадян в органах та установах, шляхом проведення регулярних перевірок, а також у зв`язку з необхідністю належного реагування на відомості про можливі порушення законодавства, що містяться у скаргах, зверненнях чи будь-яких інших джерелах.
Згідно зі ст. 61 КК України покарання у виді обмеження волі полягає у триманні особи в кримінально-виконавчих установах відкритого типу без ізоляції від суспільства в умовах здійснення за нею нагляду з обов`язковим залученням засудженого до праці.
На території с. Озерне Веселівського району Запорізької області розташоване ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)», з яким ДУ «Веселівський виправний центр (№8)» постійно укладає договори про використання праці засуджених до обмеження волі (спецконтингенту), для виконання робіт на господарсько-промислових об`єктах.
Крім того, Державне підприємство та зазначений виправний центр відносяться до Державної кримінально-виконавчої служби України та мають однакове підпорядкування Міністерству юстиції України.
Також, вказане Державне підприємство перебуває під юрисдикцією ДКВС України, яке зобов`язане ставити за мету досягнення завдань, передбачених ст. 1 ЗУ «Про Державну кримінально-виконавчу службу України», а саме здійснення державної політики у сфері виконання кримінальних покарань.
Відповідно до Статуту ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» директор державного підприємства за посадою є заступником начальника ДУ «Веселівського виправного центру (№8)», що вказує на його безпосереднє підпорядкування.
З урахуванням того, що засуджені, які відбувають покарання у виді обмеження волі в ДУ «Веселівський виправний центр (№8)», залучаються до виробничих об`єктів на ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)», то державне підприємство, де використовується праця засуджених, також є об`єктом прокурорських перевірок.
Відповідно до ст. 60 КВК України засуджені до обмеження волі залучаються до суспільно корисної оплачуваної праці за строковим трудовим договором, як правило, на виробництві виправних центрів, а також на договірній основі на підприємствах, в установах чи організаціях усіх форм власності за умови забезпечення належного нагляду за їхньою поведінкою.
Згідно з ч. 2 ст. 60 КВК України праця засуджених до обмеження волі регулюється законодавством про працю, за винятком правил прийняття на роботу, звільнення з роботи, переведення на іншу роботу.
Відповідно до ч. 2 ст. 7 КВК України засуджені користуються всіма правами людини та громадянина, передбаченими Конституцією України, за винятком обмежень, визначених цим Кодексом, законами України і встановлених вироком суду.
З огляду на викладене, на засуджених розповсюджуються норми Закону України «Про охорону праці».
Статтею 6 Закону України «Про охорону праці» визначено, що умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.
Таким чином, засуджені мають право на безпечні умови праці та інші права, визначені Законом України «Про охорону праці».
Цим же законом визначено, що з метою контролю за дотриманням законодавства про охорону праці роботодавець створює служби з охорони праці.
У запиті прокуратури, в наданні інформації за яким ОСОБА_1 відмовлено, безпосередньо порушено питання про службу охорони праці на Державному підприємстві.
Питання щодо укладених договорів, погашення дебіторської та кредиторської заборгованостей відносяться до фінансового благополуччя підприємства, яке має виплачувати засудженим заробітну плату.
Вимога надати копії договорів підряду, спільної обробки та спільного користування землею також є обґрунтованою, оскільки, знову ж таки, засуджені залучаються до польових робіт на землях, які належать ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» та передача цих земель в користування іншим особам може створити прецедент щодо незаконного залучення засуджених до праці на землях, які фактично не використовуються Підприємством.
Як вважає прокурор, директор ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» - заступник начальника ДУ «Веселівський виправний центр (№8)» з виробництва ОСОБА_1 27.08.2020 під час виконання своїх організаційно-адміністративних обов`язків, вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 185-8 КУпАП, а саме не виконав законну вимогу заступника керівника Мелітопольської місцевої прокуратури Сотника Р.О. щодо надання інформації за 2019-2020 роки щодо переліку договорів, укладених ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)», стану їх реального виконання, причини їх невідображення на офіційному порталі оприлюднення інформації про публічні закупівлі; фактів передачі земель чи майна ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» в оренду іншим суб`єктам господарювання; стану погашення дебіторської заборгованості за поставлені товари, виконані роботи та надані послуги, обсягу залишків нереалізованої продукції на складах; наявності кредиторської заборгованості, стан її погашення, вжиті заходи по кожному випадку (стан претензійно-позовної роботи); щодо створення служби охорони праці на підприємстві відповідно до вимог ст. 15 Закону України «Про охорону праці», не надав завірені належним чином копії договорів підряду, спільної обробки та спільного користування землею, укладених ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» у 2019-2020 роках.
Як зазначив в судовому засіданні ОСОБА_1 що в статусі підприємства він значиться як директор ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» та ще й заступником начальника ДУ «Веселівський виправний центр (№8)» з виробництва. Заробітну плату отримує як директор, підприємства, а як заступник начальника ДУ«Веселівський виправний центр (№8)» з виробництва заробітну плату не отримує та не перебуває в штатному розпису ДУ «Веселівський виправний центр (№8)».
Відповідно до Статуту (Нова редакція) ДП «Сільськогосподарське підприємство ДКВС України (№8)» значиться:
1.1. Державне підприємство (далі - Підприємство) засноване на державній власності та належить до сфери управління Міністерства юстиції України (далі - Уповноважений орган управління), що здійснює управління ним безпосередньо або через міжрегіональні територіальні органи Міністерства юстиції з питань виконання кримінальних покарань та входить до складу Державної кримінально-виконавчої служби України.
1.2. Найменування Підприємства:
Повне: Державне підприємство «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№ 8)».
Скорочене: ДП «СГ підприємство ДКВС України (№ 8)».
1.3. Місцезнаходження Підприємства: Україна, 72254, Запорізька обл., Веселівський район, село Озерне, вулиця 40 років Перемоги, будинок 39.
1.4. У своїй діяльності Підприємство керується Конституцією та законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, наказами Уповноваженого органу управління, нормативно-правовими актами, які видаються міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади.
Як вважає представник ОСОБА_1 захисник, ОСОБА_2 , представництво прокурором інтересів громадянина та держави повинно бути обґрунтованим і підтвердженим, ця функція за своєю суттю не може бути прихованим загальним наглядом, прокурор вправі запитувати інформацію лише з метою виконання функцій представництва інтересів громадянина чи держави в суті і тільки у порядку визначеному законом.
В той же час Закон України "Про прокуратуру" чітко не регламентує, яким чином прокурор повинен довести суб`єкту, в якого витребує інформацію, здійснення ним функцій представництва чиїхось інтересів.
Виходячи із принципів верховенства права та правової визначеності, позбавляючи прокурора функції загального нагляду, держава ставить цей орган на один рівень із усіма іншими суб`єктами звернення до суду.
Відповідно до ст. 22 Кримінально-виконавчого кодексу України 1. Прокурор відповідно до Закону України "Про прокуратуру" здійснює нагляд за додержанням законів в органах і установах виконання покарань при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов`язаних з обмеженням особистої свободи громадян. 2. Письмові вказівки прокурора щодо додержання встановлених законодавством порядку і умов тримання осіб у місцях, зазначених у частині першій цієї статті, а також письмові вказівки прокурора, надані іншим органам, які виконують судові рішення у кримінальних справах, є обов`язковими і підлягають негайному виконанню.
Нормою ст. 11 КВК України встановлений вичерпний перелік видів органів і установ виконання покарань, до яких зокрема не відносяться підприємства установ виконання покарань
Сторони звернулись з клопотанням щодо визначення положень, розмежування повноважень посадових осіб в зазначених суб`єктах, державної установи та державного підприємства
Для прийняття рішення по зазначеній адміністративній справі прошу надати вичерпну відповідь що розмежувань повноважень посадових осіб Державної Установи, та як розуміти визначену в статуті підприємства посаду директора державного підприємства,та крім того ще й - заступника Державної Установи «Веселівського виправного центру (№8)» з виробництва.
На підставі викладеного керуючись ст. 252, 279, 280 КУпАП,
У Х В А Л И В:
Клопотання - задовольнити.
Звернутись до управління Міністерства юстиції України (далі - Уповноважений орган управління), що здійснює управління підприємством безпосередньо, або через міжрегіональні територіальні органи Міністерства юстиції з питань виконання кримінальних покарань та входить до складу Державної кримінально-виконавчої служби України, про надання роз`яснень вичерпну відповідь що розмежувань повноважень посадових осіб Державної Установи, та як розуміти визначену в статуті підприємства посаду директора державного підприємства,та крім того ще й - заступника Державної Уставнови «Веселівського виправного центру (№8)» з виробництва.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя
Веселівського районного суду
Запорізької області С.О. Кравцов.
24.09.20