номер провадження справи 15/94/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.11.2020 Справа № 908/1518/20
м. Запоріжжя
Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова Ігоря Сергійовича, при секретарі судового засідання Чернетенко А.С. розглянувши матеріали
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Племптахокомбінат Запорізький, 71770, Запорізька область, Токмацький район, с. Запоріжжя, вул. Центральна, буд. 15
до відповідача Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Запоріжгаз
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Запоріжгаз Збут, 69035, м. Запоріжжя, вул. Заводська, буд. 7
про стягнення коштів
За участю представників сторін та учасників процесу:
за участю представників сторін та учасників процесу:
від позивача: Коваль М.О., довіреність № б/н від 09.07.2019;
Гедіков С.Л., довіреність № б/н від 01.03.2019;
від відповідача: Бурдак О.В., довіреність № Др-200-1219 від 20.12.2019;
від третьої особи: не з`явився, у попередньому судовому засіданні - Жейнова А.І., довіреність № Др-21-0819 від 22.08.2019.
Суть спору
16.06.2020 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Племптахокомбінат Запорізький, Запорізька область, Токмацький район, с. Запоріжжя до Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Запоріжгаз про стягнення заборгованості в розмірі 3 175 530,72 грн, з яких: безпідставно отримані кошти (переплата за не облікований (донарахований) об`єм природного газу) у розмірі 2 439 111,62 грн, 3% річних в розмірі 200 590,50 грн, інфляційні втрати в розмірі 535 828,60 грн.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.062020, справу № 908/1518/20 передано на розгляд судді Горохову І.С.
Ухвалою суду від 22.06.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1518/20, присвоєно справі номер провадження 15/94/20. Розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження. Судове засідання призначено на 14.07.2020. Залучено до участі у справі Товариство з обмеженою відповідальністю Запоріжгаз Збут, м. Запоріжжя в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача.
Ухвалою суду від 14.07.2020 підготовче судове засідання відкладено на 11.08.2020.
Ухвалою суду від 11.08.2020 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Підготовче судове засідання відкладено на 27.08.2020.
Ухвалою суду від 27.08.2020 підготовче судове засідання відкладено на 04.09.2020.
Ухвалою суду від 04.09.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/1518/20 до судового розгляду по суті на 09.10.2020.
Ухвалою суду від 09.10.2020 у судовому зсіданні оголошено перерву до 09.11.2020.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що ним підписано заяву-приєднання до умов договору розподілу природного газу, відповідно до якої приєдналось до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфера енергетики та комунальних послуг від 20.09.2015 №2498. 27.04.2017. 27.04.2017 ДП «Запоріжжястандартметрологія» було проведено позачергову повірку лічильника газу Курс 01 (3400 зав. № 5448, за результатами якої лічильника газу Курс 01 G400 зав. № 5448 визнано непридатним до застосування, похибка перевищує допустиму межу. Відповідачем було складено Акт про порушення № 294 від 27.04.2017, яким встановлено порушення: непрацездатність комерційного вузла обліку газу, а саме, лічильника газу «Курс-О1Б» заводський № 5448. 05.05.2017 відповідач здійснив припинення та відключення газопостачання, за заявою позивача, що підтверджується відповідним актом. Таким чином, в період з 25.04.2017 по 05.05.2017 позивачем споживався природний газ без лічильника, тобто, здійснювалося необліковане споживання газу, про що було складено Акти. Акти приймання-передачі в частині обсягів газу за період з 25.04.2017 по 01.05.2017 у кількості 85 265 тис.м3 були підписані аозивачем с зауваженнями щодо невірного застосування методу розрахунку. Не погодившись із здійсненим розрахунком необлікованого (донарахованого) природного газу, позивачем 09.06.2017 було направлено до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг скаргу (вих. № 599) на дії відповідача щодо складання акту порушення № 294 від 27.04.2017, прийняття комісією протоколу від 12.05.2017 щодо нарахування необлікованих обсягів природного газу та вимогою скасувати акти розрахунки необлікованих (донарахованих) об`ємів природного газу, в тому числі акту від 12.052017. При цьому, не зважаючи на факт оскарження протиправності прийнятих рішень та здійснених розрахунків, відповідачем, 09.06.2017 пред`явлено позивачу рахунок на оплату від 16.05.2017, з вимогою здійснити йому компенсацію вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з 01.04.2017 по 25.04.2017 у розмірі 2 439 111,62 грн. Позивач зазначає, що враховуючи монопольне становища відповідача та бажання уникнення негативних наслідків, що можуть виникнути в результаті відсутності довготривалого газозабезпечення для підтримання мікроклімату пташників, у вигляді падіжу поголів`я батьківського стада, та настання епізоотичної катастрофи в Токмацькому районі в цілому, позивачем 22.08.2017 перераховано відповідачу на підставі виставленого рахунку від 16.05.2017 грошові кошти у розмірі 2 439 111,62 грн. Однак, на думку позивача, грошові кошти у розмірі 2 439 111,62 грн були отримані відповідачем без наявності будь-яких правових підстав, шляхом зловживання своїм монопольним статусом та безвихідного становища позивача щодо необхідності забезпечення безперебійного виробничого процесу опаленням, з урахуванням наступного просив позов задовольнити в повному обсязі та стягнути з відповідача безпідставно отримані грошові кошти у розмірі 2 439 111,62 грн.
В судовому засіданні 09.11.2020 представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав зазначених у позові № 15/06/2020 від 15.06.2020, письмових поясненнях по справі № 21/08/2020 від 21.08.2020, письмових поясненнях по справі № 28/09/2020 від 28.09.2020.
Відповідач проти задоволення позову заперечив з підстав зазначених у відзиві № 600-Ск-5841-0720 від 31.07.2020, поясненнях по справі № 690-Ск-7274-0920 від 04.09.2020. Обґрунтовуючи відзив зазначає, що заявлена позовна заява не містить нормативно-правового обґрунтування позовних вимог, позивачем не наведено жодної норми права діючого законодавства, яку порушено відповідачем в правовідносинах із позивачем щодо розподілу природного газу. Акт про порушення від 27.04.2017 № 294 був розглянутий на засіданні комісії з розгляду актів про порушення 12.05.2017 в присутності представників споживача, а саме Карпія Є.Г., Дерманської К.О. Ооскільки обставини, зазначені в акті про порушення не були спростовані будь-якими доказами, комісією було прийнято рішення про задоволення акту про порушення, про що складено протокол засідання комісії від 12.05.2017. В подальшому, Оператором ГРМ було направлено на адресу позивача окремий рахунок на оплату вартості необлікованого об`єму природного газу, як того вимагає п. 12 гл. 5 р. XI Кодексу ГРМ. З наведеного вбачається, що Оператор ГРМ діяв у відповідності до вимог діючого законодавства. При цьому, відповідач зазначає, що посилання позивача на пп.1 п. 3 гл. 7 р. X Кодексу ГРМ стосуються випадків повірки власного (Оператора ГРМ) ЗВТ, що входить до складу комерційного ВОГ споживача. В даному випадку, як лічильник газу Курс 01 G400 зав. № 5448, так і лічильник газу Курс 01 G400 зав. № 10651 є власністю позивача. Також недоречним є посилання позивача на абз 3. п. 2 гл. 6 р. X Кодексу ГРМ, згідно якого контрольний огляд вузла обліку газу здійснюється оператором ГРМ за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців. Просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Третя особа 1 в судове засідання не з`являлася. 30.07.2020 до суду від третьої особи надійшли пояснення по справі № 697-Ск-2274-0720 від 28.07.2020, які просив долучити до матеріалів справи.
Судом дотримано положення частин 2-4 ст. 120 ГПК України та ч. 5 ст. 242 ГПК України щодо повідомлення учасників справи про дату, час і місце судового засідання та вчинення відповідної процесуальної дії шляхом вручення сторонам копій ухвал по даній справі в порядку визначеному ГПК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1) повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п. 2).
Отже, враховуючи, що сторони були належним чином повідомлені про дату, час та місце призначеного судового засідання, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника третьої особи за наявними в матеріалах справи документами.
Розгляд справи відповідно до вимог ст. 222 ГПК України здійснювався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме програмно апаратного комплексу Оберіг.
В судому засіданні 09.11.2020 судом, в порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд установив.
Товариством з обмеженою відповідальністю Племптахокомбінат Запорізький, Запорізька область, Токмацький район, с. Запоріжжя (позивач) та Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз» (відповідач), укладено типовий договір з розподілу природного газу б/н від 19.01.2016.
Відповідно до п. 1.1 договору, цей Типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переиміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єкта споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.
Згідно з п. 1.3 договору, цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє споживачу інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРУ. та/або документально підтверджене споживання природного газу.
За цим договором Оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором. Обов`язковою умовою надання споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ (п. п. 2.1., 2.2. договору).
Відповідно до п. 6.1 6.3. договору оплата вартості послуги оператора ГРМ з розподілу природного газу здійснюється споживачем за тарифом, встановленим Регулятором для Оператора ГРМ, що сплачується як плата за потужність (абонентська плата), з урахуванням вимог Кодексу газорозподільних систем. Тариф, встановлений згідно з пунктом 6.1 цього розділу, є обов`язковим для сторін з дати набрання чинності постановою Регулятора щодо його встановлення. Розрахунковим періодом за цим договором є календарний місяць.
За невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з цим договором та чинним законодавством України (п. 8.1. договору).
01 січня 2016 Товариством з обмеженою відповідальністю Племптахокомбінат Запорізький, та Товариством з обмеженою відповідальністю Запоріжгаз Збут укладено договір № 114102ZАJАFР016 на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів (з додатковими угодами).
Відповідно до п. 1.1. договору постачальник зобов`язується передати у власність споживачу природний газ, а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.
Згідно з пункту 2.3 договору обсяг переданого (спожитого) газу за розрахунковий період (пункт 4.1 договору), що підлягає оплаті відповідачем, визначається на межі балансової належності між оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційних вузлів обліку (лічильників газу), визначених в заяві - приєднанні до договору розподілу природного газу, укладеного між Оператором ГРМ та Відповідачем, а також з урахуванням процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем.
Пунктом 2.9.2 договору передбачено, що на підставі отриманих від споживача даних та/або даних Оператора ГРМ постачальник протягом трьох робочих днів готує два примірники акта приймання - передачі природного газу за розрахунковий період, підписаних уповноваженим представником постачальника.
Відповідно до п. 2.9.3 договору споживач протягом двох днів з дати отримання акта приймання - передачі газу зобов`язується повернути постачальнику один примірник оригіналу акта приймання - передачі газу, підписаний уповноваженим представником споживача та скріплений печаткою споживача, або надати в письмовій формі мотивовану та обґрунтовану відмову від підписання акта приймання - передачі газу.
Позивачем, було облаштовано вузол обліку природного газу (надалі - ВОГ) за місцезнаходженням своїх виробничих потужностей (птахозона реммолодняка батьківського стада) - Запорізька область, Токмацький район, с. Лугівка, вул. Польова, буд. 10А. Одним із складових зазначеного ВОГ є лічильник газу ультразвуковий КУРС-01 G400 з заводським № 10651.
Враховуючи, що строки повірки лічильнику газу КУРС-01 G400 з заводським № 10651 спливали 10.04.2017, в межах договору на надання послуг з технічного обслуговування № 086/15 від 01.03.2015 укладеного між позивачем та ТОВ «Промтеплотехсервіс», Позивачем був переданий ТОВ «Промтеплотехсервіс» для здійснення робіт по повірці резервного лічильника газу ультразвуковий КУРС-01 G400 - заводський № 5448, для встановлення його на заміну лічильника - заводський № 10651, строки повірки якого закінчувалися.
17.03.2017 позивачем направлений лист відповідачу вих. № 62 (вх. № СЛ-3095-2р04-0317) з проханням направити 28.03.2017 представника відповідача для зняття пломб з комерційного вузла обліку газу лічильник Курс-400Б заводський № 10651, коректор КПЛГ-1.02Р зав. № 01215 та здійснити пломбування змінних приладів обліку: лічильника Курс-400Б заводський № 5448, коректор КПЛГ-1.02Р зав. № 03595 з подальшим постачанням газу на об`єкті вузла обліку газу, розташованого за адресою: Запорізька обл., Токмацький район, село Лугівка, вул. Польова, 10А.
22.03.2017 відповідачем та позивачем підписано акт про проведення повірки та передачу лічильника Курс 01 G400Б заводський № 5448. Факт повірки зазначеного лічильника, також, підтверджується відміткою метролога в паспорті лічильника.
28.03.2017 за участю представника відповідача інженера метролога та представника позивача за адресою Токмацький район, с. Лугівка вул. Польова, 10-А було здійснене обстеження/контрольний огляд вузла обліку, під час якого були зняті пломби з лічильника заводський № 10651 та встановлений лічильник зав. № 5448.
Актом від 28.03.2017 № 100001 засвідчений факт заміни та пломбування ВОГ з лічильником заводський № 5448, що посвідчено підписом представника відповідача та представника позивача.
25.04.2017 представники відповідача з`явилися для огляду ВОГ (лічильника заводський № 5448) за адресою: Токмацький район, с. Лугівка вул. Польова, 10-А.
25.04.2017 о 12:30 представниками відповідача було складено протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку № 400020, в якому зазначено (мовою оригіналу): «согласно письма исх. № Zр-СЛ-5888-0417 від 11.04.2017 был произведен выезд на предприятие для снятия счетчика для проведения внеочередной гос. поверки. Узел учета демонтирован, упакован в мешок и опломбирован пломбами с 15.175226 в 12:20. Расчет за потребленньїй газ на время внеочередной гос. поверки будет произведен согласно Кодекса ГРС. Внеочередная поверка будет произведена по адресу: г. Запорожье, ул. Южное шоссе, 52 Сервисньш центр по поверке в 10:30 27.04.2017».
За результатами огляду 27.04.2017 лічильник заводський № 5448 було направлено на повірку в Державного підприємства «Запоріжжястандартметрологія», за результатами якої метрологічна служба прийшла до висновків, що лічильник є непридатним, похибка перевищує допустиму межу.
Враховуючи результати повірки відповідачем було складено Акт про порушення № 294 від 27.04.2017, яким встановлено наступне порушення - непрацездатність комерційного вузла обліку газу, а саме, лічильника газу «Курс-01Б» заводський № 5448.
05.05.2017 на заводі ТОВ «НКФ «Курс» також проведено позачергову повірку лічильника зав. № 5448, яка проводилась за участю представників позивача та відповідача. За результатами повірки лічильника складено протокол повірки лічильника газу Курс-01 та зроблено висновок про непридатність лічильника заводський номер № 5448.
05.05.2017 за заявою позивача, що підтверджується відповідним актом, відповідач здійснив припинення та відключення газопостачання.
В період з 25.04.2017 по 05.05.2017 позивачем здійснювалося необліковане споживання газу.
11.05.2017 до моменту розгляду комісією акту порушення № 294 позивачем були отримані наступні первинні документи для розрахунків в межах договірних відносин: Акт розрахунок необлікованого (донарахованого) природного газу від 30.04.2017, яким було визначено обсяг використаного газу - 85 265 м3 за період з 25.04.2017 по 01.05.2017 (від відповідача); Акт № ЗЗП00006032 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 30.04.2017 за квітень 2017 року (від ТОВ «Запоріжгаз Збут»); Акт № ЗП000005131 наданих послуг з розподілу природного газу від 30.04.2017 за квітень 2017в обсязі 156,043 тис.м3 (від відповідача); Акт приймання-передачі природного газу № ЗП00012529 від 30.04.2017, з якого вбачається споживання за квітень 2017 природного газу у розмірі 156,043 тис.м3 в тому числі за показами ВОГ - 70 720 тис.м3 та за результатами перерахунку - 85 265 тис.м3.
Зазначені акти приймання-передачі в частині обсягів газу за період з 25.04.2017 по 01.05.2017 у кількості 85 265 тис.м3 були підписані позивачем с зауваженнями щодо невірного застосування методу розрахунку.
12.05.2017 за місцем знаходження відповідача відбулося засідання комісії з розгляду акту порушення № 294 від 27.04.2017.
На підставі прийнятого Протоколу комісії з розгляду акту про порушення, позивачу були надіслані поштою та отримані 17.05.2017: Акт розрахунок необлікованого (донарахованого) природного газу від 12.05.2017, яким було визначено обсяг використаного газу - 377 045 м3 за період з 01.04.2017 по 25.04.2017 та рахунок на оплату № 000005403 від 12.05.2017 на оплату послуг у сумі 194 645,71 грн за розподіл природного газу за квітень 2017 у кількості 377 045 м3 (від відповідача); Акт розрахунок необлікованого (донарахованого) природного газу від 16.05.2017, яким було визначено обсяг використаного газу - 68 730 м3 за період з 01.05.2017 по 05.05.2017, та рахунок на оплату № 000005422 від 16.05.2017 на оплату послуг за розподіл природного газу за травень 2017 у кількості 68,7 тис.куб.м (від відповідача).
Позивачем в листах від 23.05.2017 вих. № 586, № 587 були викладені зауваження щодо невірного визначення обсягу необлікованого (донарахованого) природного газу в вищезазначених актах розрахунках, в частині безпідставного застосування методу номінального розрахунку (як для споживачів, які здійснювали несанкціоноване споживання).
09.06.2017 позивачем було направлено до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - Регулятор) скаргу-звернення (від 09.06.2017 вих. № 599) на дії відповідача щодо складання акту порушення № 294 від 27.04.2017, прийняття комісією протоколу від 12.05.2017 щодо нарахування необлікованих обсягів природного газу та вимогою скасувати акти розрахунки необлікованих (донарахованих) об`ємів природного газу, в тому числі акту від 12.05.2017.
09.06.2017 відповідачем пред`явлено позивачу рахунок на оплату від 16.05.2017, з вимогою здійснити йому компенсацію вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з 01.04.2017 по 25.04.2017 у розмірі 2 439 111,62 грн.
За результатами розгляду скарги Регулятором було надано відповідь № 8492/16/7-17 від 03.08.2017.
09.08.2017 відповідач надіслав позивачу повідомлення вих. № 116 про припинення (обмеження) газопостачання у зв`язку з наявністю заборгованості у розмірі 2 439 111,62 грн.
16.08.2017 позивачем на адресу відповідача направлено лист № 649 від 16.08.2017, відповідно до якого, надані відповідачу пояснення, щодо необґрунтованості дій відносно відключення від газопостачання, у зв`язку з відсутністю первинних документів, та відсутності заборгованості.
18.08.2017 відповідачем було здійснене відключення об`єкта газопостачання позивача, про що складено Акт на відключення об`єкту газопостачання від 18.08.2017.
22.08.2017 позивачем, на підставі виставленого рахунку було перераховано відповідачу грошові кошти у розмірі 2 439 111,62 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 738 від 22.08.2017.
Листом № 657 від 30.08.2017 позивач звернувся до відповідача з вимогою про повернення сплачених грошових коштів у розмірі 2 439 111,62 грн, як безпідставно отриманих.
На момент звернення до суду, відповідь на вказаний лист позивачем не отримана, як і не були повернуті відповідачем грошові кошти, що стало підставою для звернення позивача до суду за захистом своїх порушених прав та інтересів.
Правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу визначає Закон України Про ринок природного газу № 329-VIII від 09.04.2015, далі Закон України Про ринок природного газу.
Пунктами 7, 45 ч. 1 ст. 1 Закону України Про ринок природного газу визначено, що газотранспортна система - технологічний комплекс, до якого входить окремий магістральний газопровід з усіма об`єктами і спорудами, пов`язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька таких газопроводів, якими здійснюється транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу. Транспортування природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов`язана з переміщенням природного газу газотранспортною системою з метою його доставки до іншої газотранспортної системи, газорозподільної системи, газосховища, установки LNG або доставки безпосередньо споживачам, але що не включає переміщення внутрішньопромисловими трубопроводами (приєднаними мережами) та постачання природного газу.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 32 Закону України Про ринок природного газу транспортування природного газу здійснюється на підставі та умовах договору транспортування природного газу в порядку, передбаченому кодексом газотранспортної системи та іншими нормативно-правовими актами. За договором транспортування природного газу оператор газотранспортної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги транспортування природного газу на період та умовах, визначених у договорі транспортування природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газотранспортної системи встановлену в договорі вартість послуг транспортування природного газу. Типовий договір транспортування природного газу затверджується Регулятором. Оператор газотранспортної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів транспортування природного газу із замовниками.
Пунктами 19, 32 ч. 1 ст. 1 Закону України Про ринок природного газу визначено, що оператор газотранспортної системи - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників). Регулятор - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Згідно із п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону України Про ринок природного газу замовник - фізична або юридична особа, яка на підставі договору замовляє надання однієї чи кількох із таких послуг: приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи; транспортування природного газу; розподіл природного газу; зберігання (закачування, відбір) природного газу; послуги установки LNG.
Регламентом функціонування газотранспортної системи України є Кодекс газотранспортної системи, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) № 2493 від 30.09.2015, який визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України (п. 2 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи).
Згідно із п. 3 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи дія цього Кодексу поширюється на всіх суб`єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності, а також операторів торгових платформ.
Пунктом 4 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи передбачено, що доступ суб`єктів ринку природного газу до газотранспортної системи здійснюється на принципах, зокрема: надання оператором газотранспортної системи послуг доступу та приєднання виключно на договірних засадах.
Відповідно до п. 4 глави 3 розділу І Кодексу газотранспортної системи експлуатацію газотранспортної системи здійснює виключно оператор газотранспортної системи.
Згідно із абзацом 36 п. 5 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи договір транспортування - договір, укладений між оператором газотранспортної системи та замовником послуг транспортування природного газу на основі типового договору транспортування природного газу, затвердженого Регулятором, згідно з яким оператор газотранспортної системи надає замовнику одну чи декілька складових послуг транспортування природного газу на період та умовах, визначених у такому договорі, а замовник послуг транспортування оплачує оператору газотранспортної системи вартість отриманих послуг (послуги).
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України Про ринок природного газу оператор газотранспортної системи є юридичною особою, яка не є складовою вертикально інтегрованої організації і здійснює свою господарську діяльність незалежно від діяльності з видобутку, розподілу, постачання природного газу, діяльності оптових продавців. Оператор газотранспортної системи не може провадити діяльність з видобутку, розподілу або постачання природного газу.
Отже, нормами чинного законодавства визначено, що транспортування природного газу може здійснюватись лише в межах газотранспортної системи, на підставі договору, укладеного з оператором газотранспортної системи.
Відповідно до положень п. 1 глави 6 розділу X Кодексу власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 розділу X Кодексу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).
Згідно з положеннями п. 1 глави 9 розділу X Кодексу суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо: відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору; працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання; відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб; відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу.
Відповідно до положень п. 2 глави 9 розділу X Кодексу перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб`єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом.
Споживач (суміжний, суб`єкт ринку природного газу), на території якого знаходиться комерційний ВОГ, має забезпечити безперешкодний доступ представникам Оператора ГРМ (іншого суб`єкта ринку природного газу, а саме ініціатора перевірки) за їх посвідченнями (документами, які уповноважують особу) до комерційного ВОГ та його складових для проведення їх перевірки або контрольного огляду вузла обліку.
Згідно з положеннями пункту 6 глави 9 розділу X Кодексу за підсумками перевірки комерційного ВОГ та за умови відсутності зауважень представник Оператора ГРМ на місці перевірки повинен скласти відповідний акт обстеження/акт контрольного огляду вузла обліку (по одному екземпляру для кожної сторони), що має бути підписаний споживачем (суміжним суб`єктом ринку природного газу).
Якщо під час перевірки комерційного ВОГ (за умови відсутності ознак порушень, передбачених розділом XI цього Кодексу) між сторонами виникає сумнів щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових, за домовленістю сторін або за ініціативою однієї зі сторін - Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. При цьому, в акті обстеження/акті контрольного огляду вузла обліку (або в акті про порушення) Оператор ГРМ має зазначити про проведення певних дій щодо позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ чи його складових.
Якщо за результатами позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ (ЗВТ) буде підтверджена його невідповідність нормативним документам у сфері метрології та/або факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках за відсутності дублюючого чи підмінного ВОГ (ЗВТ) або припинення газопостачання об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI цього Кодексу, зі складанням акта про порушення. При цьому витрати, пов`язані з позачерговою чи експертною повіркою, компенсуються власником комерційного ВОГ/ЗВТ (крім факту несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ). Крім того, власник впродовж двомісячного строку здійснює заходи щодо приведення комерційного ВОГ (ЗВТ) в точці вимірювання у відповідність до вимог розділу X цього Кодексу.
Відповідно до положень п. 7 глави 9 розділу X Кодексу у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак порушень наведених у цьому пункті представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення.
Крім того, відповідно до положень п. 3 глави 2 розділу XI Кодексу до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не з вини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать зокрема робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.
Згідно з положеннями п. 1 глави 11 розділу X Кодексу якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) ініційована позачергова чи експертна повірка комерційного ВОГ чи його складових, сторони мають виходити з вимог цієї глави.
Тобто, під час проведення позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ, як за ініціативи Оператора ГРМ так і за ініціативи споживача, сторони мають діяти у відповідності до вимог глави 11 розділу X Кодексу.
Відповідно до п. 4 глави 11 розділу X Кодексу після зняття ЗВТ в присутності сторін ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером та за бажанням пломбою споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу). При цьому представник Оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає: найменування та адресу спеціально уповноваженого органу, де буде проводитись позачергова або експертна повірка ЗВТ; сторону, яка відповідає за доставку ЗВТ до спеціально уповноваженого органу.
Згідно з положеннями п. 5 глави 11 розділу X Кодексу позачергова або експертна повірка має бути проведена протягом не більше десяти робочих днів з дати складання протоколу про направлення на позачергову чи експертну повірку, або з дати отримання споживачем (суміжним суб`єктом ринку газу) листа Оператора ГРМ про проведення повірки (якщо ініціатором був Оператор ГРМ), або з дати отримання Оператором ГРМ заяви споживача (суміжного суб`єкта ринку газу), якщо ініціатором був споживач.
Разом з тим відповідно до положень глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.
Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживачі); який має право внести до акту про порушення свої зауваження та заперечення.
При цьому представник Оператора ГРМ перед складанням акту про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акту про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Крім того, відповідно до положень пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
При складанні акту про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованного споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
Згідно з положеннями підпункту 1 п. 4 глави 4 розділу XI Кодексу у разі виявлення Оператором ГРМ несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого: при визначенні лічильника газу, або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.
Саме під час повторного огляду вже встановленого лічильнику заводський № 5448 виникла спірна ситуація щодо такої перевірки та подальшого нарахування спожитого газу внаслідок несправності лічильника на суму 2 439 111,62 грн.
Посилаючись на необхідність стягнення з відповідача безпідставно отриманих коштів на підставі статей 1212, 1213 Цивільного кодексу України позивач зазначає, що набуття відповідачем коштів за рахунок позивача відбулося за відсутності правової підстави для такого набуття, нарахування відбулося з порушенням вимог Кодексу газорозподільних систем, вчинення відповідачем дій, які не передбачені вказаним Кодексом та за умови доведеності незаконності застосування до позивача приписів розділу ХІ гл. 4 п. 4 п.п 1 Кодексу газорозподільних систем, як нормативного обґрунтування нарахування позивачу не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу, і як наслідок незаконність усіх актів розрахунків та рахунків складених на підставі протоколу від 12.05.2017.
Суд не погоджується із зазначеною позицією позивача з наступних підстав.
Щодо застосування позивачем до спірних правовідносин положень ст. 1212 Цивільного кодексу України суд зазначає.
Відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Аналіз цієї норми права дає підстави для висновку, що цей вид позадоговірних зобов`язань породжують такі юридичні факти: 1) набуття особою майна або його збереження за рахунок іншої особи; 2) відсутність для цього правових підстав або якщо такі відпали.
Загальна умова ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України звужує застосування інституту безпідставного збагачення у зобов`язальних (договірних) відносинах, або отримане однією зі сторін у зобов`язанні підлягає поверненню іншій стороні на підставі ст. 1212 Цивільного кодексу України тільки за наявності ознаки безпідставності такого виконання.
Під вiдсутнiстю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказiвцi закону, або суперечить меті правовiдношення i його юридичному змісту. Тобто набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Предметом регулювання інституту безпідставного отримання чи збереження майна є відносини, які виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна i які не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
За змістом ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України безпідставно набутим майном є майно, набуте особою або збережене нею у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави, зокрема, внаслідок тих чи інших юридичних фактів, правомірних дій, які прямо передбачені ч. 2 ст. 11 ЦК України. Тобто, відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Отже, для виникнення зобов`язання, передбаченого ст. 1212 Цивільного кодексу України, важливим є сам факт безпідставного набуття або збереження, а не конкретна підстава, за якою це відбулося.
До подій, за результатами яких можуть виникнути зобов`язання передбачені ст. 1212 Цивільного кодексу України, відноситься, зокрема, перерахування грошових коштів іншій особі, з якою платник не знаходиться в договірних зобов`язаннях.
Відповідно до ст. 1213 Цивільного кодексу України, набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
Враховуючи встановлені судом обставини, перерахування позивачем коштів у сумі 2 439 111,62 грн здійснювались на користь відповідача за необлікований (донарахований) об`єм природного газу згідно рахунку від 16.05.2017.
Рахунок на оплату від 16.05.2017 виставлено на підставі акта про порушення від 27.04.2017 № 294 до споживача ТОВ «Племптахокомбінат «Запорізький». Статус споживача Товариство з обмеженою відповідальністю «Племптахокомбінат «Запорізький» отримало внаслідок приєднання до газорозподільної системи Запорізької області, що знаходиться в користуванні та обслуговуванні оператора газорозподільної системи Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Запоріжгаз», та укладення з відповідачем типового договору з розподілу природного газу.
За умовами Типового договору розподілу природного газу, Оператор ГРМ (відповідач) зобов`язується надати Споживачу (позивач) послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором, п. 2.1 договору.
Обов`язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у Споживача об`єкту, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ, п. 2.2 договору.
Відповідно до п. 2.3 типового договору, при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України «Про ринок природного газу» та Кодексом газорозподільних систем зокрема, чинну редакцію тексту цього Договору та Кодексу газорозподільних систем.
Відповідно до п. 5.1 типового договору, облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.
Споживання газу позивачем відбувається з урахування укладеного з третьою особою договору на постачання природного газу для потреб не побутових споживачів від 01.01.2016.
Транспортування природного газу може здійснюватись лише в межах газотранспортної системи, на підставі договору, укладеного з оператором газотранспортної системи.
За наслідками позачергової повірки лічильнику заводський № 5448, його визнано непридатним до застосування, похибка перевищує допустиму межу. Вказаний лічильник перевірявся двічі на предмет його придатності до застосування та двічі 27.04.2017 ДП «Запоріжжястандартметрологія», та 05.05.2017 ТОВ «НКФ «Курс» встановлена його неприбраність.
Позивач, не погоджуючись з порядком проведення позачергової повірки лічильника та нарахувань за спожитий природний газ позивач звернувся до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) з листом скаргою від 09.06.2017 № 599.
На своє звернення Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) надала відповідь від 03.08.2017 № 8492/16/7-17.
У відповіді НКРЕКП зазначило про те, що враховуючи висновки позачергової повірки, відповідно до яких лічильник газу було визнано непридатним до застосування, ПАТ «Запоріжгаз» необхідно здійснити розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з 01.04.2017 по 05.05.2017 за середньодобовими (для неповної доби за середньогодинними) значеннями за попередні три аналогічні періоди споживання природного газу. Додатково Регулятор зазначив, що згідно з частиною першою статті 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. У випадку недосягнення згоди щодо визначення об`єму та/або обсягу розподіленого природного газу ПАТ «Запоріжгаз», ви маєте можливість звернутися до суду для вирішення спірних питань, що виникли між товариством та ПАТ «Запоріжгаз». При цьому, відповідно до положень абзацу другого пункту 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ, якщо об`єм та/або вартість не облікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржувати ся споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за недолікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.
Позивач зазначає, що вказаний лист НКРЕКП є рішення регулятора по скарзі позивача, яким дії відповідача визнано такими, що вчинені з порушенням вимог законодавства, і яке є обов`язкове до виконання Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз».
З приводу листа НКРЕКП суд зазначає, що відповідно до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22.09.2016 № 1540 (в редакції станом на 11.06.2017), Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Відповідно до ст. 21 вказаного Закону України, Регулятор розглядає скарги споживачів щодо порушення їхніх прав та інтересів суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, а також вирішує спори, що виникають між суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, з питань:
1) доступу/приєднання до електричних, теплових та газових мереж, нафто- та продуктопроводів, мереж централізованого водопостачання і водовідведення;
2) дотримання суб`єктами господарювання ліцензійних умов;
3) якості товарів і послуг, що надаються споживачам у сферах енергетики та комунальних послуг;
4) інших питань, розгляд яких віднесено законом до компетенції Регулятора.
Регулятор розглядає скарги споживачів відповідно до Закону України "Про звернення громадян". Вирішення спорів, що виникають між суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, здійснюється у порядку, затвердженому Регулятором.
Згідно з ч. 5 ст. 21 Закону України від 22.09.2016 № 1540 (в редакції станом на 11.06.2017), за результатами розгляду скарги, вирішення спорів Регулятор приймає рішення про:
1) припинення порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідній сфері;
2) припинення порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, ліцензійних умов;
3) накладення штрафу на суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у встановленому порядку;
4) припинення розгляду звернення заявника.
Рішення Регулятора надається суб`єкту господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, шляхом надсилання або вручення під розписку.
Відповідно до ст. 58 Закону України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 № 329 (в редакції станом на 01.11.2016), Регулятор забезпечує розгляд скарг на дії суб`єктів ринку природного газу (крім споживачів) і вирішення спорів між суб`єктами ринку природного газу в порядку, що затверджується Регулятором.
Відповідно до порядку розгляду скарг та вирішення спорів Регулятор протягом визначеного строку приймає рішення, обов`язкові для виконання суб`єктами ринку природного газу, яких воно стосується.
Такі рішення підлягають розміщенню на веб-сайті Регулятора, крім тих частин рішення, що містять конфіденційну інформацію. Обсяг конфіденційної інформації, що не підлягає розголошенню, визначається Регулятором на підставі клопотання зацікавлених осіб.
Лист НКРЕКП від 03.08.2017 № 8492/16/7-17 містить посилання нате, що ПАТ «Запоріжгаз» необхідно здійснити розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з 01.04.2017 по 05.05.2017 за середньодобовими (для неповної доби за середньогодинними) значеннями за попередні три аналогічні періоди споживання природного газу. Однак, лист не містить вимоги щодо припинення порушення ПАТ «Запоріжгаз», що провадить діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідній сфері. Крім того, доказів опублікування листа від 03.08.2017 № 8492/16/7-17 на веб-сайті Регулятора сторонами не надано.
За наведених вимог законодавства, суд вважає, що лист від 03.08.2017 № 8492/16/7-17 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг не підпадає під ознаки рішення, яке приймається Регулятором за результатами розгляду скарг.
Також необхідно зазначити, що за спірною ситуацією щодо розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з 01.04.2017 по 05.05.2017 та оскарження дій Оператора ГРМ позивач не звертався. Тоді як, відповідно до положень абзацу другого пункту 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ, якщо об`єм та/або вартість не облікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за недолікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.
Суд погоджується з тією позицією позивача, що Кодексом газорозподільних систем не передбачено можливості відкликання раніше прийнятого акту розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу від 12.05.2017 та рахунку від 12.05.2017 № 000005403.
Однак, без оскарження та визнання недійсним рішення, оформленого протоколом від 12.05.2017 щодо нарахування не облікованих обсягів природного газу проведеного на підставі акту про порушення № 294 від 27.04.2017, твердження позивача про неправомірність набуття відповідачем коштів у сумі 2 439 111,62 грн, суд вважає безпідставними.
Враховуючи вище наведене, суд вважає що позивачем не доведено правомірність застосування до спірних правовідносин положень статей 1212, 1213 Цивільного кодексу України та сплачені позивачем грошові кошти не можуть визнаватись такими, що набувались відповідачем безпідставно.
За приписами ч. 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно із ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Таким чином, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати, пов`язані з розглядом справи покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 73, 86, 129, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив
У задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Судові витрати покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 19.11.2020.
Суддя І. С. Горохов