open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 234/3667/20

Провадження № 2/234/1863/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2020 року м. Краматорськ

Краматорський міський суд Донецької області в складі

головуючого судді Бакуменко А.В.,

при секретарі Кісточка І.В.,

за участі представника позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Листопад О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Краматорського міського суду Донецької області цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_2 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, про визнання протиправною відмову у виплаті страхових виплат та стягнення боргу,-

Обставини справи

Позивачка звернулась до суду з позовом про визнання протиправним відмови у страхових виплатах та стягнення боргу, свої вимоги обґрунтувала тим , що вона є спадкоємцем (дружиною) ОСОБА_3 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , який був зареєстрований як тимчасово переміщена особа за адресою АДРЕСА_1 15.10.2014 року.

Після його смерті позивач успадкувала майно, що належало йому за життя, прийнявши у встановленому законом порядку спадщину, та отримала свідоцтво про право на спадщину на недоотриману пенсію, яку чоловік недоотримав за життя через УПФУ в м. Краматорську.

Так само він перебував на обліку у Фонді соціального страхування м. Краматорська з березня 2015 року та з цього ж місяця отримував страхові виплати до 01.11.2016 року на його банківський рахунок, після чого виплати були припинені.

Позивач вважає такі дії Фонду неправомірними, та просить суд стягнути з відповідача борг в сумі 18158,40 грн., з урахуванням індексації, якщо дана сума підлягала індексації.

Ухвалою від 05 березня 2020 року позовну заяву залишено без руху, в зв`язку з виявленими недоліками.

Ухвалою від 26 березня 2020 року відкрито провадження у справі.

В судовому засіданні представник позивачки підтримав заявлені вимоги, пославшись на обставині викладені в позовній заяві.

Представник відповідача заперечував щодо задоволення заявлених вимог, з підстав викладених у відзиві, та просив відмовити в задоволені позову в повному обсязі.

Згідно наданого суду відзиву, відповідач заперечує щодо задоволення заявлених вимог, з наступних підстав. Органи виконавчої дирекції Фонду мають право проводити виплати, в тому числі нарахованих, але не виплачених щомісячних страхову виплат за наявності у потерпілого на виробництві довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи чи відмітку в паспорті про місце проживання на території, яка контролюється органами державної влади України. Чинним законодавством не передбаченоздійснення нарахування та виплата страхових виплат потерпілим (особам, які мають право на виплати), які не перемістилися на територію, де органи державної влади не здійснюють свої повноваження.

ОСОБА_3 , скориставшись своїм правом на отримання належних йому раніше призначених сум страхових виплат в відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Куйбишевському районі м. Донецька Донецької області, звертався з заявою про тимчасове продовження раніше призначених страхових виплат до Краматорського міського відділення, надавши усі необхідні документи у тому числі довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. У зв`язку з тим, що він не звертався до за продовженням строку дії довідки на наступні шість місяців, згідно вимог діючого на той час законодавства строк дії такої довідки закінчився 09.06.2015року. Тому, постановою Краматорського міського відділення від 21.10.2016 року ОСОБА_3 були припинені раніше призначені страхові виплати з 01.11.2016 року, як внутрішньо переміщеній особі, у зв`язку із закінченням терміну дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Тобто, не лише призначення, а і продовження виплат усіх видів соціальної допомоги вимагало наявність довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Тому посилання позивача на те, що не існувало підстав, передбачених чинним законодавством, для припинення страхових виплат єнеобґрунтованими.

Вислухавши учасників судового засідання, вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню за наступних підстав.

Фактичні обставини встановлені судом.

Зі свідоцтва про одруження серії НОМЕР_1 від 12.10.1976 року вбачається, що ОСОБА_3 та ОСОБА_4 уклали шлюб 12.10.1976 року, актовий запис № 688, прізвище дружини після реєстрації шлюбу « ОСОБА_5 ».

Відповідно до довідки від 15.10.2014 року № 1426/207 про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, ОСОБА_3 перемістився з тимчасово окупованої території ( АДРЕСА_2 ) на адресу Донецька область м. Краматорськ вул.. 19-го Партзїзду 51-196

Постановами Відділення ВД Фонду у м. Краматорську:

-від 20.03.2015р.за №0536/10168/10168/12,потерпілому ОСОБА_3 продовжено раніше призначену щомісячну грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку у розмірі 698,40 грн., виплати провадити з 01.03.2015 року по безстроково;

-від 03.08.2016р..за №0536/10168/10168/16,потерпілому ОСОБА_3 продовжено раніше призначену щомісячну грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку у розмірі 698,40 грн., виплати провадити з 01.03.2015 року по безстроково;

Постановою Відділення ВД Фонду у м. Краматорську від 21.10.2016р. за №0536/10168/10168/17, потерпілому ОСОБА_3 припинено виплату щомісячної грошової суми в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку.

ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Донецьку (свідоцтво про смерть серії НОМЕР_2 року).

Призначення і виплата страхових виплат потерпілим на виробництві внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у відповідності з ЗУ «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі ЗУ № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року).

Згідно зі ст. 16 ч. 1 п. 2 Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», застрахована особа має право на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом.

Статтею 14 Закону України «Про боротьбу з тероризмом»передбачено, що у районі проведення АТО можуть вводитися тимчасові обмеження прав і свобод громадян.

Розпорядженням КМУ від 07.11.2014 року № 1085затверджено перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення. У цьому переліку є м. Горлівка Донецької області.

Відділення ВД ФСС від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Куйбишевському районі м. Донецька Донецької області припинило свою діяльність .

Законом України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 2 вересня 2014 року № 1669-VIIвизначені тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, а саме зазначено, що проведення реєстраційних дій щодо зміни місцезнаходження юридичних осіб та місця проживання фізичних осіб - підприємців, місцезнаходженням/місцем проживання яких є територія проведення антитерористичної операції, здійснюється щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців державними реєстраторами реєстраційних служб територіальних органів Міністерства юстиції України в областях та місті Києві.

Відповідно до пункту 3 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України № 1105, особливості надання соціальних послуг та виплати матеріального забезпечення за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам (громадянам України, які переселилися з тимчасово окупованої території, території проведення антитерористичної операції або зони надзвичайної ситуації) визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою КМУ від 05.11.2014р. № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам»встановлено, що призначення та продовження виплати усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за рахунок коштів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженимпостановою КМУ від 1.10.2014р. № 509.

Рішенням адміністративної комісії ВД Фонду від 1 листопада 2015 року, з 1 грудня 2015 року призупинено здійснення нарахування страхових виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей) у відділенні, яке переміщене на територію, що контролюється українською владою.

Відповідно до частини четвертої статті 47 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 1105), виплати, призначені, але не одержані своєчасно потерпілим або особою, яка має право на одержання виплат, провадяться за весь минулий час, але не більше як за три роки з дня звернення за їх одержанням. Вищезазначена стаття Закону не поширюється на спадкоємців, тому їм страхові виплати не нараховуються.

Аналогічна норма передбачена положеннями п. 8 Порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської області, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595, згідно до якої особам, які переміщені на контрольовану територію та взяті на облік відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509, пенсії та інші соціальні виплати з бюджетів усіх рівнів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування виплачуються за заявами таких осіб до органів (установ), які здійснюють такі виплати протягом усього строку дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Порядок надання страхових виплат, фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу, передбачених загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання для осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення АТО, встановлено постановою правління Фонду від 11 грудня 2014 року № 20, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 12 січня 2015 року за № 6/26451.

У пункті 1 розділу III цього Порядку зазначено, що особи, які тимчасово переміщені, мають право на продовження раніше призначених та нарахованих страхових виплат у робочому органі виконавчої дирекції Фонду за фактичним місцем проживання (перебування) на підставі заяви.

Отже, особи з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, мають право на одержання страхових виплат за умови переміщення в населенні пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, і звернення до структурного підрозділу місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту та взяття на облік, що має бути підтверджено довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Підтверджень щодо продовження строку дії довідки про взяття ОСОБА_3 на облік, як внутрішньо переміщеної особи (строк дії довідки закінчився 15.04.2016 року), до суду не надано.

Також, суду не надано доказів звернення ОСОБА_3 до відповідача із відповідною заявою для продовження строку дії довідки про взяття його на облік, як внутрішньо переміщеної особи, так і з вимогою про виплату йому страхових виплат, що є свідченням відсутності спору між сторонами.

ОСОБА_3 за життя не оскаржив припинення йому виплати страхових виплат.

Постановою КМУ від 05 листопада 2014 року № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам», постановою КМУ від 10 жовтня 2014 року № 531 «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 595;постановою КМУвід 08червня 2016року №365«Деякі питанняздійснення соціальнихвиплат внутрішньопереміщеним особам» не передбачено здійснення страхових виплат потерпілим (особам, які мають право на виплати), які не перемістилися на територію, де органи державної влади здійснюють свої повноваження.

Отже, якщо потерпілий або особа, яка мала право на страхові виплати не перемістилась на територію, де органи державної влади здійснюють свої повноваження та не набула право на отримання страхових виплат, як внутрішньо переміщена особа, виплати їй не нараховувались та не виплачувались в управлінні (відділеннях) виконавчої дирекції Фонду, що розташовані на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження.

За період з дня припинення виплат, а саме 01.11.2016 року по день смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 не звертався з відповідною заявою до робочих органів Фонду, що знаходяться на території підконтрольній владі України, будь-якої інформації не запитував, доказів щодо продовження строку дії довідки про взяття на облік, як внутрішньо переміщеної особи до органів Фонду не надавав.

Відповідно допостанови КМУ від 25.04.2018 року № 335 «Про внесення змін до постанови КМУ від 08.06.2016 року № 365», суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати та виплачуються на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України.

На теперішній час окремий порядок здійснення виплат страхових виплат Кабінетом Міністрів України не прийнято.

Позивачем не надано належних та допустимих доказів його звернення до управління (відділення) виконавчої дирекції Фонду у відповідності із Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» для продовження раніше призначених та нарахованих страхових виплат, не надано довідку про продовження строку дії довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції.

На підставі викладеного суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», ст.ст.12,13,81,89,259,264-265 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_2 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, про визнання протиправною відмову у виплаті страхових виплат та стягнення боргу, залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Донецького апеляційного суду через Краматорський міський суд Донецької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другійстатті 358 ЦПК України .

Суддя Краматорського міського суду А. В. Бакуменко

Джерело: ЄДРСР 92815636
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку