open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Дата документу 09.11.2020

ЄУН 937/7746/20

2/937/3295/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 листопада 2020 року м. Мелітополь

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області в складі:

головуючого - судді Честнєйшої Ю.О.,

за участю секретаря Піщевої А.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження в м. Мелітополі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 довійськової частини НОМЕР_1 , за участю третьої особи квартирно-експлуатаційного відділу м. Запоріжжя, про визнання незаконними та скасування рішення житлової комісії, наказу командира військової частини та поновлення на квартирному обліку, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить визнати незаконним та скасувати рішення (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 01 липня 2019 року №13, наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 19 липня 2019 року №374/агд в частині зміщення в обліку громадян та членів їх сімей, які перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла (загальна черга) на дату реєстрації в даному населеному пункті капітана ОСОБА_1 , зарахованого 06.08.1993 на дату реєстрації - на 13.04.1995 та просить зобов`язати житлову комісію військової частини НОМЕР_2 поновити ОСОБА_1 та членів сім`ї: дружину ОСОБА_2 , 1974 року народження, доньку ОСОБА_3 , 2005 року народження, на квартирному обліку (обліку осіб та членів їх сімей, які набули право та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання (загальна черга) з 06 серпня 1993 року.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що він, ОСОБА_1 після закінчення Київського вищого військового авіаційно-інженерного училища з 19.06.1993 по теперішній час проходить військову службу в м. Мелітополі Запорізької області у військовій частині НОМЕР_1 , яка є правонаступником військової частини НОМЕР_3 та військової частини НОМЕР_4 . На підставі рапорту від 04.08.1993 та довідки Київського вищого військового авіаційно-інженерного училища про незабезпечення житловою площею, житловою комісією військової частини НОМЕР_3 його було зараховано на квартирний облік у військовій частині НОМЕР_3 з 06.08.1993. При розформуванні військової частини НОМЕР_4 були втрачені протоколи засідань житлової комісії 21822 та його на підставі відсутності протоколів минулих років щодо зарахування військовослужбовців на квартирний облік та вивчивши облікові справи зарахували на квартирний облік датою знаходження в списках осіб, які потребують поліпшення житлових умов в Мелітопольському гарнізоні протоколом житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 28.03.2006 №11 було зараховано на квартирний облік з 06.08.1993 складом сім`ї з 3 осіб (дружина ОСОБА_2 , донька ОСОБА_3 ). В лютому 2019 року він подав рапорт на згоду отримання грошової компенсації за належне йому для отримання жилого приміщення до житлової комісії НОМЕР_1 , після чого на особисту електрону адресу голови житлової комісії А3840 надійшла копія листа КЕВ м. Запоріжжя №446 від 13.02.2019 з вимогою про перенесення дати зарахування на квартирний облік йому та інших осіб, які зараховані на квартирний облік при військовій частині НОМЕР_1 , як осіб зарахованих на квартирний облік рішенням житлових комісій військової частини НОМЕР_1 з порушенням вимог законодавства. 25.02.2019 він був присутній на засіданні житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , де розглядалось питання про перенесення його дати зарахування на квартирний облік, але рішення не було прийнято. В листопаді 2019 року голова житлової комісії НОМЕР_1 старший лейтенант ОСОБА_4 надала йому витяг з протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 01.07.2019 №13 та витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 19.07.2019 №374/агд, на підставі яких йому змінили дату зарахування на квартирний облік на дату реєстрації в м. Мелітополь, вказаною в його паспорті з 06.08.1993 на 13.04.1995. Позивач вказує, що наявність чи відсутність прописки не може бути підставою для визнання будь-якого житлового права та не є підставою для зняття з квартирного обліку або переміщення у черзі. Порядок обліку військовослужбовців, які проходять військову службу у Збройних Силах України, на момент зарахування його на квартирний облік 06 серпня 1993 року, визначався Положенням про порядок забезпечення житловою площею у Збройних Силах України, затверджений наказом Міністра оборони України від 23.12.1992 №220 (надалі - Наказ №220). Наказом №220 було передбачено, що військовослужбовці та члени їх сімей мають право до одержання жилого приміщення прописатися за адресою військової частини, а також, що на кожного військовослужбовця, взятого на квартирний облік, оформлюється облікова справа, у якій знаходяться необхідні документи: рапорт про прийняття на квартирний облік, довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку, довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчих комітетах місцевих Рад). Житлові комісії у військових частинах утворюються з метою правильного обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов, розподілу та використання житлової площі в гарнізонах та військових частинах (наказ Міністра оборони України від 17.11.1992 №193). Він є військовослужбовцем і проходить дійсну військову службу у Збройних Силах України з 01.08.1988, квартирний облік здійснюється за місцем роботи (служби) - у військових частинах за рішенням житлової комісії.

Ухвалою Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області від 20.10.2020 прийнято до розгляду та відкрито провадження по даній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

У судове засідання позивач не з`явився, надавши суду заяву про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги підтримує, на їх задоволенні наполягає.

У судове засідання представник відповідача не з`явився, надавши суду заяву про розгляд справи за його відсутності, в задоволенні позову просив відмовити повністю.

Крім того, 09.11.2020 від представника відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що вимоги позивача, викладені в позовній заяві, ним не визнаються повністю, оскільки відповідно до пункту 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській PCP, затвердженихпостановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 р. № 470(у редакції від 06.03.1992) на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також прописані у даному населеному пункті. У зв`язку з порушенням ОСОБА_1 порядку зарахування на квартирний облік його було зміщено в обліку громадян та членів їх сімей, що перебувають на поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла (загальна черга) з 06.08.1993 на дату реєстрації в м. Мелітополь, вказаною у довідці про реєстрацію від 11.02.2004 №343 в оригіналі облікової справи - на 13.04.1995.

У судове засідання представник третьої особи не з`явився, надавши суду письмові пояснення щодо заявленого позову, згідно яких позовні вимоги не визнає в повному обсязі, посилаючись на те, що відповідно до п. 15 Правил обліку громадян, як потребують поліпшення житлових умов і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затвердженихпостановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470(в редакції від 09 листопада 1995 року) на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також прописані у даному населеному пункті. Згіднонаказу Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року № 380 «Про затвердження Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями», в розділі VI ч. 1 зазначається, що житловими приміщеннями для постійного проживання забезпечуються військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до вимогст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»набули права та не забезпечувалися постійним житлом протягом усього часу проходження військової служби і мають календарну вислугу на військовій службі 20 років і більше, зареєстровані в населеному пункті дислокації військової частини, в якій військовослужбовець проходить службу та перебуває на відповідному обліку. Тому права інших військовослужбовців, які стали на облік для отримання належного жилого приміщення відповідно до закону, були порушені невірним порядком зарахування на квартирний облік позивача. Розгляд справи просив проводити без участі представника квартирно-експлуатаційного відділу м. Запоріжжя.

Відповідно до положень ч. 2 ст.247ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Частиною першою статті 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 19.06.1993 по теперішній час проходить військову службу в м. Мелітополі Запорізької області у військовій частині НОМЕР_1 , яка є правонаступником військової частини НОМЕР_3 та військової частини НОМЕР_4 , що підтверджується довідкою військової частини НОМЕР_1 №186 від 03.02.2020 /а.с.8,9/.Згідно витягу з особової справи капітана ОСОБА_1 , призваного на військову службу 01.08.1988 Стаханівським МВК Луганської області: з 01.08.1988 по 19.06.1993 курсант Київського ВВАІУ; з 19.06.1993 по 06.08.1993 зарахований у розпорядження командира АГ (ВТ) м. Мелітополь; з 06.08.1993 по 19.03.1996 старший технік групи обслуговування (прицільно-навігаційних комплексів) в/ч НОМЕР_3 ; з 19.03.1996 по 04.05.1999 старший технік розрахунку обслуговування (прицільно-навігаційного комплексу) в/ч НОМЕР_3 ; з 04.05.1999 по 28.12.2001 інженер обслуги обслуговування (прицільно-навігаційного комплексу) в/ч НОМЕР_5 ; з 28.12.2001 по 18.09.2003 начальник обслуги обслуговування (радіоелектронного обладнання) в/ч НОМЕР_1 ; з 18.09.2003 по 25.02.2008 начальник обслуги обслуговування радіоелектронного обладнання інженерно-авіаційної служби авіаційної ескадрильї в/ч НОМЕР_1 ; з 25.02.2008 по теперішній час начальник обслуги обслуговування радіоелектронного обладнання інженерно-авіаційної служби авіаційної ескадрильї в/ч НОМЕР_1 /а.с.9/.

Згідно довідки Київського вищого військового авіаційно-інженерного училища ОСОБА_1 за період навчання у Київському вищому військовому авіаційно-інженерного училищі житловою площею у м. Києві не забезпечувався /а.с.10/.

Згідно рапорту ОСОБА_1 від 04 серпня 1993 року, поданого на ім`я командира військової частини НОМЕР_3 , ОСОБА_1 просить включити його в списки для отримання житла /а.с.11/

Згідно витягу з протоколу від 28 березня 2006 року № 11, у відповідності до рапорту та наданих документів зараховано ОСОБА_1 на квартирний облік з 06 серпня 1993 року зі складом сім`ї з 3 осіб: дружина ОСОБА_2 , 1974 року народження, донька ОСОБА_3 , 2005 року народження /а.с.12/.

З матеріалів справи вбачається, що у лютому 2019 року позивач подав рапорт на згоду отримання грошової компенсації за належне йому для отримання жилого приміщення до житлової комісії НОМЕР_1 , після чого на особисту електрону адресу голови житлової комісії А3840 надійшла копія листа КЕВ м. Запоріжжя №446 від 13.02.2019 з вимогою про перенесення дати зарахування на квартирний облік йому та інших осіб, які зараховані на квартирний облік при військовій частині НОМЕР_1 , як осіб зарахованих на квартирний облік рішенням житлових комісій військової частини НОМЕР_1 з порушенням вимог законодавства.

25.02.2019 позивач був присутній на засіданні житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , де розглядалось питання про перенесення його дати зарахування на квартирний облік, але рішення не було прийнято.

У листопаді 2019 року голова житлової комісії НОМЕР_1 старший лейтенант ОСОБА_4 надала позивачу витяг з протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 01.07.2019 №13 та витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 19.07.2019 №374/агд на підставі яких йому змінили дату зарахування на квартирний облік на дату реєстрації в м. Мелітополь вказаною довідці про реєстрацію в оригіналі облікової справи з 06.08.1993 на 13.04.1995.

Згідно з витягом з протоколу засідання (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 01 липня 2019 року № 13, на виконання наказу Міністерства оборони України «Про затвердження інструкції про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями» від 31 липня 2018 року № 380, відповідно до п. 9 наказу Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 (що діяв на той час), згідно п. 3, п. 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм жилих приміщень в УРС, затверджених Постановою Ради міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, а також враховуючи протоколи засідань житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 25 лютого 2019 року № 4, від 01 березня 2019 року № 5, від 19 квітня 2019 року № 9 та за умови фактичної наявності письмового повідомлення квартирно-експлуатаційного відділу міста Запоріжжя від 13 лютого 2019 року № 446, необхідно змістити в обліку громадян та членів їх сімей, які перебувають на поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла (загальна черга), на дату реєстрації в даному населеному пункту зазначених далі військовослужбовців, аби привести квартирний облік до вимог керівних документів, а також надати групи скористатись законним правом на отримання постійного житла або ж за згодою грошової компенсації за належне не отримане житло. Капітан ОСОБА_1 зарахований 06 серпня 1993 року (протокол від 28 березня 2006 року № 11), змістити на дату реєстрації (дані взяті з довідки про реєстрацію від 11 лютого 2004 року №343 в оригіналі облікової справи) на 13 квітня 1995 року /а.с.13/

Згідно з витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (з адміністративно-господарської діяльності) від 19 липня 2019 року № 374/агд, відповідно до протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 01 липня 2019 року № 13, житловій комісії військової частини НОМЕР_1 змістити в обліку громадян та членів їх сімей, які перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла (загальна черга), на дату реєстрації в даному населеному пункту військовослужбовців, аби привести квартирний облік до вимог керівних документів, а також надати можливість іншим військовослужбовцям, які зараховані відповідно до вимог чинного законодавства скористатись законним правом на отримання постійного житла, або ж за згодою грошової компенсації за належне не отримане житло: капітан ОСОБА_1 зарахований 06 серпня 1993 року (протокол від 28 березня 2006 року № 11), змістити на дату реєстрації (дані взяті з довідки про реєстрацію від 11 лютого 2004 року №343 в оригіналі облікової справи) на 13 квітня 1995 року/а.с.14/.

Згідно з частинами першою, другою статті 47 Конституції України кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для нихплату відповідно до закону.

Однією з гарантій соціального захисту військовослужбовців є право на забезпечення їх та членів їхніх сімей жилими приміщеннями, закріплене частиною першою статті 31 ЖК Української РСР, згідно з якою громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, мають право на одержання у користування жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду в порядку, передбаченому законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР. Жилі приміщення надаються зазначеним громадянам, які постійно проживають у даному населеному пункті, як правило, у вигляді окремої квартири на сім`ю.

Відповідно до частини першої статті 9 ЖК Української РСР громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду, або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.

Статтею 43 ЖК Української РСР встановлено, що громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості.

За змістом пункту першого та третього статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, Держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених ЖК Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.. Особам, звільненим з військової служби і визнаним інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних під час виконання обов`язків військової служби, або захворювання, одержаного під час проходження військової служби, жилі приміщення в населених пунктах, обраних ними для проживання з урахуванням встановленого порядку, надаються позачергово за рахунок військових формувань або органів виконавчої влади, в яких вони перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Відповідно до п. 8 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, квартирний облік здійснюється, як правило, за місцем проживання громадян у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів. Облік громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням також і в виконавчому комітеті Ради народних депутатів за місцем проживання.

Відповідно до п. 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також прописані у даному населеному пункті. Виконавчі комітети обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок можуть установлювати тривалість часу постійного проживання громадян у даному населеному пункті, необхідну для взяття на квартирний облік. При визначенні потреби громадян у поліпшенні житлових умов беруться до розрахунку члени їх сімей, які прожили і прописані у відповідному населеному пункті не менше встановленого строку (крім подружжя, неповнолітніх дітей і непрацездатних батьків).

Відповідно до п. 18 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, заява про взяття на квартирний облік подається відповідно до виконавчого комітету Ради народних депутатів за місцем проживання громадян та адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації за місцем їх роботи. Заява підписується членами сім`ї, які разом проживають, мають самостійне право на одержання жилого приміщення і бажають разом стати на облік. До заяви додаються: довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку (додаток N 2), видана організацією, яка здійснює експлуатацію жилого будинку, або громадянином, який має у приватній власності жилий будинок (частину будинку), квартиру; довідки про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчому комітеті місцевої Ради). Інші документи при необхідності запитуються виконавчим комітетом місцевої Ради або адміністрацією підприємства, установи, організації.

Відповідно до п. 22 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, громадяни вважаються взятими на квартирний облік: у виконавчому комітеті місцевої Ради народних депутатів з дня винесення рішення виконавчого комітету, за місцем роботи з дня винесення спільного рішення адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету, затвердженого виконавчим комітетом місцевої Ради.

Відповідно до п. 24 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, на кожного громадянина (сім`ю), взятого на квартирний облік, заводиться облікова справа, у якій містяться необхідні документи. Обліковій справі дається номер, відповідний номеру у книзі обліку осіб, які перебувають у черзі на одержання жилого приміщення. Облікові справи є документами суворої звітності.

Відповідно до п. 25 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, виконавчі комітети місцевих Рад народних депутатів, підприємства, установи, організації щороку в період з 1 жовтня по 31 грудня проводять перереєстрацію громадян, які перебувають на квартирному обліку, в ході якої перевіряються їх облікові дані. Виявлені зміни вносяться в облікові справи громадян і книгу обліку осіб, які перебувають у черзі на одержання жилих приміщень. Зміни з питань, що належать до компетенції виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів, адміністрації підприємства, установи, організації (органу громадської організації) і профспілкового комітету, провадяться після прийняття рішень цими органами. Про внесені зміни заінтересованим особам направляється письмове повідомлення.

Відповідно до п. 11 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, військовослужбовці беруться на квартирний облік рішенням житлової комісії військової частини, затвердженим командиром військової частини. На засіданні комісії має право бути присутнім військовослужбовець, відносно якого вирішується питання прийняття на квартирний облік. В рішенні вказується дата прийняття на облік, склад сім`ї, підстави для прийняття на облік, вид черги надання житлових приміщень (загальна черга, в першу чергу), а у випадку відмови в прийнятті на облік підстави відмови з посиланням на відповідну норму житлового законодавства. Датою постановки на квартирний облік вважається день, коли було винесене рішення житловою комісією військової частини про прийняття на квартирний облік. День прийняття на квартирний облік визначає місце військовослужбовця на одержання житлового приміщення.

Відповідно до п. 12 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, на кожного військовослужбовця, взятого на квартирний облік, оформлюється облікова справа, у якій знаходяться необхідні документи: рапорт про прийняття на квартирний облік, який підписується членами сім`ї, що проживають разом з військовослужбовцем, мають самостійне право на отримання житла та бажають разом з ним стати на облік; довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку; довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчих комітетах місцевих Рад). Інші документи, при потребі, житлові комісії самі запитують через командирів військових частин у відповідних державних органів, установ, організацій.

Відповідно до п. 13 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, військовослужбовці перебувають на квартирному обліку у військовій частині та КЕЧ району до отримання жилого приміщення, за винятком випадків, передбачених у цьому пункті: поліпшення житлових умов, внаслідок чого відпала необхідність для надання іншого жилого приміщення; при переміщенні військовослужбовця до нового місця служби у інший населений пункт; при засудженні військовослужбовця до позбавлення волі на термін понад 6 місяців, крім умовного засудження; при наданні відомостей, що не відповідають дійсності та які стали основою для прийняття на облік або неправомірних дій командування при вирішенні питання про прийняття на облік.

Відповідно до п. 34 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, всі питання, пов`язані із забезпеченням жилою площею військовослужбовців, вирішуються за місцем проходження ними служби.

З матеріалів справи вбачається, що позивач перебуває на квартирному обліку (обліку осіб та членів їх сімей, які набули право та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання (загальна черга)) з 06 серпня 1993 року. За цей період житлом за рахунок Міністерства оборони він не забезпечувався.

В теперішній час рішення житлової комісії військової частини, що оформлене протоколом від 28 березня 2006 року № 11, відповідно до якого позивача було зараховано на квартирний облік з 06 серпня 1993 року, не скасовано.

Тобто, враховуючи положення п. 11 Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, та аналогічні положення п. 22 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470, вбачається, що датою постановки позивача на квартирний облік є дата винесення рішення житловою комісією військової частини, а тому саме з 06 серпня 1993 року має визначатись черговість надання жилого приміщення позивачу за часом постановки його на облік.

Жодних сумнівів у тому, що позивач ще станом на серпень 1993 року вважався таким, що потребує надання житла та у зв`язку з цим постановлення на облік для його отримання, матеріали справи не надають.

Таке перебування позивача на квартирному обліку не заперечувалося протягом всього часу перебування на обліку, законність постановки на квартирний облік не оскаржувалася відповідачем.

Посилання представника відповідача і третьої особи на правомірність підстав переміщення позивача в черзі на отримання житла на день його реєстрації в м. Мелітополі Запорізької області суд не приймає до уваги, оскільки такі посилання є необґрунтованими та безпідставними. Так, нормами Положення про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року № 220 та в подальшому викладеного в новій редакції на підставі наказу Міністра оборони України від 03 грудня 1995 року № 20, чітко визначено, що датою постановки на квартирний облік вважається день, коли було винесено рішення житловою комісією військової частини про прийняття на квартирний облік, а всі питання, пов`язані із забезпеченням жилою площею військовослужбовців, мають вирішуватися за місцем проходження ними служби. На кожного військовослужбовця, взятого на квартирний облік, оформляється облікова справа, у якій знаходяться необхідні документи: рапорт про прийняття на квартирний облік, довідка з місця проживання про склад сім`ї та прописку, довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи. Інші документи, при потребі, житлові комісії самі запитують через командирів військових частин у відповідних державних органів, установ, організацій. Аналогічні положення містяться й у Правилах обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470.

При цьому жоден із цих нормативно-правових актів не ставить в залежність постановку на квартирний облік від дня реєстрації в населеному пункті, а лише визначає перелік документів, які повинні додаватись до заяви та знаходитися у обліковій справі. До того ж, реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не може бути умовою реалізації прав і свобод або підставою для їх обмеження. Таким чином, наявність чи відсутність прописки не може бути визнана законною підставою для переміщення особи у черзі квартирного обліку.

Переглядаючи 01 липня 2019 року вказані рішення на засіданні (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 та зміщуючи ОСОБА_1 у черзі на більш пізній період, комісія не вмотивувала таких своїх висновків, оскільки не встановила винних у цьому осіб з огляду на те, що сам ОСОБА_1 неправомірних дій при його первісній постановці на облік у серпні1993 року не вчиняв та неправдивих відомостей комісії не надавав. Тому останній не може в такий спосіб відповідати за будь-які помилки або упущення посадових осіб військової частини та створеної у ній житлової комісії.

Будь-які належні і допустимі докази того, що позивач був зарахований на квартирний облік внаслідок подання ним відомостей, що не відповідають дійсності, або неправомірних дій посадових (відповідальних) осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік, у матеріалах справи відсутні.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи.

У справі «Рисовський проти України» від 20 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовнішний спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» від 05 січня 2000 року, «Онер`їлдіз проти Туреччини» від 18 червня 2002 року, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» від 08 квітня 2008 року, «Москаль проти Польщі» від 15 вересня 2009 року).

Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

Вимоги ч.1ст. 33 Конституції Українигарантують кожному вільний вибір місця проживання, що не пов`язується з наявністю прописки особи для набуття права на житло.

Верховною Радою України ухвалено Постанову «Про засади державної політики України в галузі прав людини» від 17.06.1999 року за № 757, в якій, зокрема передбачено приведення законодавства у відповідність до універсальних стандартів прав людини ООН та Ради Європи. Передбачається також посилення реальності права людини на свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні, зокрема шляхом скасування дозвільного порядку вибору місця проживання (інституту прописки).

Конституційний Суд України 14.11.2001 року визнав неконституційним положення підпункту 1 п. 4 Положення про паспортну службу органів внутрішніх справ, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів від 10.10.1994 року № 770, щодо прописки (виписки), згідно з яким паспортна служба ОВС застосовує як загальне правило дозвільний порядок вибору особою місця проживання.

Тобто, наявність чи відсутність прописки не може бути підставою для визнання будь-якого житлового права та не є підставою для зняття з квартирного обліку або переміщення у черзі.

Крім того, відповідно дост. 2 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні»реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не може бути умовою реалізації прав і свобод, або підставою для їх обмеження.

З огляду на викладене суд вважає, що перенесення дати зарахування на квартирний облік позивача з 06.08.1993 на дату його реєстрації у м. Мелітополі -13.04.1995, яка взята з довідки про реєстрацію від 11 лютого 2004 року №343 в оригіналі облікової справи, відповідно до рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 01.07.2019 (протокол № 13) є безпідставним та незаконним, оскільки обмежує право позивача в реалізації права на поліпшення житлових умов.

На підставі викладеного, проаналізувавши зібрані у справі докази, кожний окремо та всі в сукупності, суд доходить висновку, що рішення житлової комісії військової частини та наказ командира військової частини щодо зміщення в квартирному обліку позивача на дату реєстрації в населеному пункті, не можна визнати законними та обґрунтованими, тому зазначені рішення мають бути визнані незаконними і скасовані в цих частинах, а позивач підлягає поновленню на квартирному обліку з 06 серпня 1993 року.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, понесені позивачем судові витрати по оплаті судового збору в розмірі 840 гривень 80 копійок підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст.ст.12,13,80,81,89,247,259,263-268 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В:

Позов ОСОБА_1 довійськової частини НОМЕР_1 , за участю третьої особи квартирно-експлуатаційного відділу м. Запоріжжя, про визнання незаконним та скасування рішення житлової комісії, наказу командира військової частини та поновлення на квартирному обліку - задовольнити у повному обсязі.

Визнати незаконними та скасувати рішення (об`єднаної) житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 01 липня 2019 року № 13, наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 19 липня 2019 року № 374/агд в частині зміщення в обліку громадян та членів їх сімей, які перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов шляхом отримання постійного житла (загальна черга), капітана ОСОБА_1 , зарахованого 06 серпня 1993 року, на дату реєстрації в даному населеному пункті на 13 квітня 1995 року.

Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 в особі житлової комісії поновити ОСОБА_1 та членів його сім`ї: дружину ОСОБА_2 , 1974 року народження, доньку ОСОБА_3 , 2005 року народження, на квартирному обліку (обліку осіб та членів їх сімей, які набули право та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання (загальна черга)) з 06 серпня 1993 року.

Стягнути з військової частини НОМЕР_1 на користь ОСОБА_1 судові витратипо оплаті судового зборув розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.

Рішення може бути оскаржене до Запорізького апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги через Мелітопольський міськрайонний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_6 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідач: військова частина НОМЕР_1 , місцезнаходження: Запорізька область, м. Мелітополь-7, код ЄДРПОУ НОМЕР_7 .

Третя особа: квартирно-експлуатаційний відділ м. Запоріжжя, місцезнаходження: м. Запоріжжя, вул. Земського лікаря Лукашевича, 4, код ЄДРПОУ 07809992.

Суддя: Ю.О. Честнєйша

Джерело: ЄДРСР 92751412
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку