open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

22 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 160/10048/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

судді-доповідача Чумака С.Ю.,

суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в місті Дніпрі апеляційну скаргу Первинної професійної спілки "Правозахисники країни"

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2019 року у справі № 160/10048/19 (суддя І інстанції Бондар М.В.)

за позовом Первинної професійної спілки "Правозахисники країни" до Міністерства внутрішніх справ України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ, РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ, ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Первинна професійна спілка "Правозахисники країни" (далі позивач) звернулась суду з поззовом до Міністерства внутрішніх справи України (далі - МВС України, відповідач), в якій просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання в п`ятиденний термін, що передбачений ч.1 ст. 28 ЗУ «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», запитуваної інформації відповідно до запиту позивача від 30.08.2019 за вих. № 803;

- зобов`язати відповідача надати інформацію на запит позивача від 30.08.2019 за вих. № 803, а саме:

1) повний список майна, яке належить або перебуває на балансі Міністерства внутрішніх справ України станом на 27.02.2014 станом на 28.08.2019;

2) перелік господарських договорів, укладених Міністерством внутрішніх справ (у тому числі міжнародних), із зазначенням розміру коштів використаних для укладання та виконання таких договорів, в період з 27.02.2014 по 28.08.2019.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2019 року у задоволенні позову відмовлено в повному обсязі.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене рішення та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що рішення суду першої інстанції прийняте із порушенням вимог норм матеріального та процесуального права, що призвели до неправильного вирішення справи по суті позову. Вказує, що працівники поліції, які є членами Первинної професійної спілки "Правозахисники країни" є працівниками Національної поліції України, яка входить до Міністерства внутрішніх справ України. Представництва інтересів членів профспілки у взаємовідносинах з роботодавцями, державними органами та органами місцевого самоврядування здійснюється на основі системи колективних договорів та угод, а також відповідно до законодавства. Зауважує, що суд не звернув уваги на те, що МВС України, надавши відповідь на запит Профспілки, не вказувало на те, що запит не містить жодного посилання на членства конкретних працівників в Профспілці та доказів на підтвердження цього, а також те, що між Профспілкою та МВС України не укладався колективний договір. Отже, розгляд запиту від 30.08.2019 за вих. № 803 відповідачем повинен був здійснюватись відповідно до ч.1 ст. 28 Закону України «Про професійні спілки їх права та гарантії діяльності», тобто запитувана позивачем інформація повинна була бути надана відповідачем не пізніше п`ятиденного терміну. У свою чергу, відповідачем фактично відмовлено у наданні запитуваної інформації. Позивач вказує, що зазначене перешкоджає йому у здійсненні своїх прав, передбачених статтею 28 Закону України «Про професійні спілки їх права та гарантії діяльності», оскільки питання, які висвітлювалися у запиті до відповідача стосувалися членів Профспілки.

Від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Учасники справи у судове засідання не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про місце і час розгляду справи. Жодних клопотань чи заяв до суду також не надходило. Суд апеляційної інстанції відповідно до приписів ст. 311 КАС України розглянув справу в порядку письмового провадження.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ВИЗНАЧЕНІ ВІДПОВІДНО ДО НИХ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ

Згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Первинна профспілка "Правозахисники країни" 06.06.2014 зареєстрована як юридична особа (а.с. 6).

Відповідно до статуту Первинної профспілки "Правозахисники країни", затвердженого загальними зборами засновників протоколом від 17.07.2017 № 17/07-17, остання створена згідно з протоколом установчих зборів засновників, які відбулись 15.02.2014 у місті Дніпропетровську та є первинною добровільною неприбутковою організацією, створеною за територіальною та галузевою ознаками, що об`єднує громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їхньої професійної діяльності, трудової діяльності та навчання з метою представництва, реалізації та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів Профспілки.

30.08.2019 Первинна професійна спілка "Правозахисники країни" звернулась до МВС України із запитом за вих. № 803 в порядку статті 28 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», у якій просила надати інформацію про результати діяльності Міністра внутрішніх справи України та МВС України в цілому за період з 27.02.2014 по 28.08.2019, а також надати інформацію про повний список майна, який належить або перебуває на балансі МВС України станом на 27.02.2014 по 28.08.2019, перелік господарських договорів, укладених МВС України (у тому числі міжнародних), із зазначенням розміру коштів, використаних для укладення та виконання таких договорів в період з 27.02.2014 по 28.08.2019 (а.с. 18).

Листом від 06.09.2019 № 25/2/2-3291 МВС України надано відповідь на запит, у якій зазначено, що запитувана інформація не стосується трудових і соціально-економічних прав та законних інтересів членів первинної професійної спілки "Правозахисники країни", правові підстави для її надання МВС України відповідно до статті 28 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності відсутні (а.с. 16)

Вважаючи відмову у наданні запитуваної інформації протиправною, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відмовляючи у позові, суд першої інстанції виходив з того, що Первинна професійна спілка "Правозахисники країни" не є професійною спілкою працівників поліції у розумінні приписів частини 11 статті 62 та частин 1, 2 статті 104 Закону України «Про Національну поліцію», що утворюється в органах (закладах, установах) поліції з метою захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів поліцейських, а відповідачем не залишено звернення позивача без розгляду, оскільки останнім надано відповідь на запит позивача,

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

Частиною 3 статті 36 Конституції України визначено, що громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки є громадськими організаціями, що об`єднують громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної діяльності. Професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки мають рівні права. Обмеження щодо членства у професійних спілках встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15.09.1999 № 1045-XIV (далі Закон № 1045) держава забезпечує реалізацію права громадян на об`єднання у професійні спілки та додержання прав і інтересів профспілок. Держава визнає профспілки повноважними представниками працівників і захисниками їх трудових, соціально-економічних прав та інтересів, співпрацює з профспілками в їх реалізації, сприяє профспілкам у встановленні ділових партнерських взаємовідносин з роботодавцями та їх об`єднаннями.

Професійна спілка (профспілка) добровільна неприбуткова громадянська організація, що об`єднує громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання) (стаття 1 Закону №1045).

Первинна організація профспілки добровільне об`єднання членів профспілки, які, як правило, працюють на одному підприємстві, в установі, організації незалежно від форми власності і виду господарювання або у фізичної особи, яка використовує найману працю, або забезпечують себе роботою самостійно, або навчаються в одному навчальному закладі.

Член профспілки особа, яка входить до складу профспілки, визнає її статут та сплачує членські внески.

Відповідно до статті 7 Закону № 1045 членами профспілок можуть бути особи, які працюють на підприємстві, в установі або організації незалежно від форм власності і видів господарювання, у фізичної особи, яка використовує найману працю, особи, які забезпечують себе роботою самостійно, особи, які навчаються в навчальному закладі.

Громадяни України вільно обирають профспілку, до якої вони бажають вступити. Підставою для вступу до профспілки є заява громадянина (працівника), подана в первинну організацію профспілки. При створенні профспілки прийом до неї здійснюється установчими зборами.

За приписами частини 1 статті 2 Закону № 1045 професійні спілки створюються з метою здійснення представництва та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки.

Відповідно до частини 1 статті 19 Закону № 1045 профспілки, їх об`єднання здійснюють представництво і захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок в державних органах та органах місцевого самоврядування, у відносинах з роботодавцями, а також з іншими об`єднаннями громадян.

Представництво інтересів членів профспілки у взаємовідносинах з роботодавцями, державними органами та органами місцевого самоврядування здійснюється на основі системи колективних договорів та угод, а також відповідно до законодавства (частина 5 статті 19 Закону 1045).

Згідно з частиною 1 статті 11 Закону № 1045 для представництва і здійснення захисту прав та інтересів членів профспілок на відповідному рівні договірного регулювання трудових і соціально-економічних відносин профспілки, організації профспілок можуть мати статус первинних, місцевих, обласних, регіональних, республіканських, всеукраїнських.

Статус первинних мають профспілки чи організації профспілки, які діють на підприємстві, в установі, організації, навчальному закладі або об`єднують членів профспілки, які забезпечують себе роботою самостійно чи працюють на різних підприємствах, в установах, організаціях або у фізичних осіб (частина 2 статті 11 Закону № 1045).

За змістом частини 1 статті 14 Закону № 1045 профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів.

Статтею 3 Закону № 1045 визначено сферу дії цього закону та встановлено, що його дія поширюється на діяльність профспілок, їх організацій, об`єднань профспілок, профспілкових органів і на профспілкових представників у межах їх повноважень, на роботодавців, їх об`єднання, а також на державні органи та органи місцевого самоврядування.

Особливості застосування цього Закону у Збройних Силах України (для військовослужбовців), Національній поліції, Державній кримінально-виконавчій службі України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України встановлюються відповідними законами.

Частиною 11 статті 62 Закону України «Про Національну поліцію» встановлено, що в органах (закладах, установах) поліції з метою захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів поліцейських відповідно до вимог законодавства можуть утворюватися професійні спілки. Обмеження прав професійних спілок поліцейських порівняно з іншими професійними спілками не допускається.

Частинами 1, 2 статті 104 Закону України «Про Національну поліцію» передбачено, що для захисту своїх прав та законних інтересів працівники поліції можуть утворювати професійні об`єднання та професійні спілки відповідно до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

Професійні спілки поліції здійснюють свої повноваження із урахуванням обмежень, що накладаються на працівників поліції цим Законом. Професійним спілкам працівників поліції та їх членам заборонено організовувати страйки або брати в них участь.

Відповідно до статуту Первинної професійної спілки "Правозахисники країни", затвердженого загальними зборами засновників Первинної професійної спілки «Правозахисники країни» (протокол від 17.07.2017 № 17/07-17), профспілка є добровільною неприбутковою організацією, створеною за територіальною та галузевою ознаками, що об`єднує громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їхньої професійної діяльності, трудової діяльності та навчання з метою представництва, реалізації та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів Профспілки.

Відповідно до пункту 1.4 цього статуту профспілка об`єднує осіб, які працюють в Головному управлінні Національної поліції в Дніпропетровській області, а також осіб, які звільнилися у зв`язку з виходом на пенсію з Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області, а також інших осіб, пов`язаних з правоохоронною діяльністю.

У пункті 1.5 статуту визначено статус профспілки первинна. Вказаний статус профспілки відповідно до частини другої статті 11 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» означає, що профспілка об`єднує своїх членів, які забезпечують себе роботою самостійно чи працюють на різних підприємствах, в установах організаціях або у фізичних осіб.

Профспілка створена за територіальною ознакою сфери діяльності.

За положеннями пунктів 3.1, 3.2, 3.3 статуту членство в профспілці є добровільним. Вступ до профспілки та вихід з неї проводиться в індивідуальному порядку за особистою письмовою заявою до голови профспілки.

Членами профспілки можуть бути працівники, науковці та приватні особи, що забезпечують себе роботою самостійно в області права, в тому числі, але не виключно, працівники органів внутрішніх справ, Національної поліції України, відомчих навчальних закладів МВС, пенсіонери органів внутрішніх справ, Національної поліції України та фізичні особи, які проходили службу на атестованих посадах, а також штатні працівники виборних органів профспілки.

Члени профспілки перебувають на обліку в профспілковій організації за місцем роботи, служби навчання, пенсіонери - за останнім місцем роботи або служби перед виходом на пенсію.

Забороняється подвійне членство у профспілках.

Наведене свідчить про те, що членство у первинній професійній спілці "Правозахисники країни" є індивідуальним, пов`язане, зокрема, з волевиявленням на це конкретної особи, а не лише з професійною (галузевою) належністю. Профспілкове членство не є автоматичним, абстрактним.

Судом встановлено, що у запиті позивача від 30.08.2019 не міститься жодного посилання на членство конкретних працівників у первинній професійній спілці "Правозахисники країни", не приведене жодне прізвище члена профспілки, в інтересах якого подається запит.

Позивачем не надано доказів на підтвердження членства поліцейських, які проходять службу у вказаних позивачем підрозділах (Соборний, Шевченківський, Чечелівський, Новокодацький, Амур-Нижньодніпровський, Дніпропетровський, Самарський, Солонянский відділенння поліції та ДВП, Павлоградського ВП, Кам`янського ВП, Жовтоводського ВП, ГУНП в Дніпропетровській області, УПП у Дніпропетровській області, УПП у Київській області, УПП у Харківській області, УПП у Волинській області, УПП у Полтавській області, УПП у Рівненській області, УПП у Запорізькій області, УПП у Донецькій області, УПП у Київській області) у первинній професійній спілці ПРАВОЗАХИСНИКИ КРАЇНИ з урахуванням її створення за територіальною ознакою сфери діяльності.

Крім цього, суд враховує встановлені постановою Верховного Суду від 18.06.2018 у справі № 804/2581/16 за позовом Первинної професійної спілки "Правозахисники країни" обставини, що Первинна професійна спілка "Правозахисники країни" не є професійною спілкою працівників поліції у розумінні приписів частини 11 статті 62 та частин 1, 2 статті 104 Закону України «Про Національну поліцію», що утворюється в органах (закладах, установах) поліції з метою захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів поліцейських.

На підставі частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

У частині 1 статті 28 Закону № 1045 визначено, що профспілки, їх об`єднання мають право одержувати безоплатно інформацію від роботодавців або їх об`єднань, державних органів та органів місцевого самоврядування з питань, що стосуються трудових і соціально-економічних прав та законних інтересів своїх членів, а також інформацію про результати господарської діяльності підприємств, установ або організацій. Зазначена інформація має бути надана не пізніше п`ятиденного терміну.

Отже, в контексті спірних правовідносин запит позивача не може розглядатися як запит, на який розповсюджуються вимоги статті 28 Закону № 1045, відповідно, у відповідача не виникло обов`язку щодо його розгляду у встановлений визначеною нормою п`ятиденний термін, і, як наслідок, не може бути визнана протиправною оскаржувана позивачем бездіяльність щодо ненадання інформації у встановлений статтею 28 Закону № 1045 термін.

Ураховуючи те, що Первинна професійна спілка "Правозахисники країни" не є професійною спілкою працівників поліції у розумінні приписів частини 11 статті 62 та частин 1, 2 статті 104 Закону України «Про Національну поліцію», що утворюється в органах (закладах, установах) поліції з метою захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів поліцейських, а на запит позивача про надання інформації відповідачем було надано відповідь, тобто не залишено це звернення без розгляду, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо відмови у задоволенні позову.

Отже, судом першої інстанції рішення прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду без змін.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242, 243, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Первинної професійної спілки "Правозахисники країни" залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2019 року у справі № 160/10048/19 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Суддя-доповідачС.Ю. Чумак

суддяС.В. Чабаненко

суддяІ.В. Юрко

Джерело: ЄДРСР 92481208
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку