Справа № 361/7124/19
Провадження № 2/361/997/20
16.10.2020
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2020 року Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:
головуючої судді Радзівіл А.Г.
за участю секретаря Радченко К.В.
представників позивача Мовчан В.Л.
Фрунзе Т.В.
відповідача ОСОБА_3
представника відповідача ОСОБА_20
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Бровари цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області до ОСОБА_3 про стягнення надміру виплачених державних коштів,
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2019 року позивач звернувся до суду із вищевказаним позовом, в якому просить стягнути з відповідача на його користь надміру виплачені державні кошти в сумі 24057,94грн. та судові витрати.
Позов обґрунтовує тим, що відповідач перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області, як внутрішньо переміщена особа з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції. На підставі поданої відповідачем заяви та у відповідності до п. 2 Порядку "Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг", відповідачу надавалася щомісячна адресна допомога як внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг в розмірі визначеному у п. 3 Порядку. Рішеннями про призначення допомоги переміщеним особам на проживання, відповідачу з 03.11.2014 р. по 05.08.2017 р. було призначено та виплачено відповідну щомісячну грошову допомогу для покриття виплат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. У лютому 217 року під час повторного звернення відповідача за поновленням щомісячної адресної допомоги, позивачем під час перевірки було виявлено, що у власності відповідача є житло за адресою: АДРЕСА_1 , яке придбане 06.07.2016 року.
Крім того 22.08.2017 року відповідач надала заяву з поясненнями, в якій просила зробити перерахунок та зобов`язується повернути надміру виплачені кошти в повному обсязі. По факту виявлення надміру виплачених державних коштів, ОСОБА_3 було припинено виплату щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з 06.08.2017р. та зроблено відповідний перерахунок за період з 01.08.2016 року по 05.08.2017 року в сумі 24 057, 94 грн.
Відповідача було особисто повідомлено та надано лист від 22.09.2017р. про необхідність повернення коштів в сумі 24 057, 94 грн. щомісячної адресної допомоги ВПО на рахунок Управління. Також відповідач підписала договір про повернення коштів із розстрочкою платежу протягом 12 місяців з дня підписання, але з того часу жодного платежу зроблено не було. Станом на сьогодні відповідач категорично відмовляється від добровільного повернення безпідставно виплачених коштів щомісячної адресної допомоги ВПО, мотивуючи тим, що в неї немає наявних коштів для незапланованих витрат, а також погодилася з тим, що дане питання буде вирішено в судовому порядку.
У поданих 04 березня 2020 року запереченнях щодо позову та 19 травня 2020 року відзиві, відповідач проти задоволення позову заперечувала в повному обсязі, надала пояснення наступного змісту:
Відповідач підтвердила, що вона дійсно з 03 листопада 2015 року перебуває на обліку в УСЗН Броварської міської ради. В цей період, її мати, яка мешкала в м.Сімферополь, попросила придбати їй житло для переїзду до неї. Таке житло мною було знайдено в смт. В.Димерка. Оскільки приїхати з окупованої території на оформлення договору купівлі-продажу її мати не змогла, тому вона змушена була здійснити купівлю- продаж будинку від свого імені. У зв`язку з цим, на неї було зареєстровано право власності на будинок АДРЕСА_1 . Даний будинок був на стадії капітального ремонту, не мав вікон, дверей, світла, опалювальної системи, не було підключено електропостачання. Таким чином будинок був не придатним для життя в ньому, про що складено відповідний акт. З листопада 2014 р. до 15 січня 2017 р. вона разом з двома неповнолітніми дітьми мешкали в орендованій квартирі по АДРЕСА_3 , а з 16 січня по вересень 2019 року - в орендованій квартирі по АДРЕСА_4 . Вважає, що отримання нею виплат щомісячної грошової допомоги по 05.08.2017р. мало підстави, оскільки у неї було відсутнє житло придатне для проживання.
02 червня 2020 року позивач подав заперечення щодо відзиву, в якому зазначалося, що акт щодо обстеження матеріально-житлових умов не був наданий відповідачем Управлінню, крім того не є належним документом відповідно до закону, оскільки складений не житлово-експлуатаційною організацією. Крім того, 22.08.2017р. відповідач подала заяву, в якій зобов`язувалась повернути надміру виплачені кошти.
04.06.2020 р. відповідач подала заперечення, в яких вказала, що акт обстеження умов проживання не міг бути складеним житлово-експлуатаційною організацією, оскільки будинок знаходиться в сільській місцевості. Крім того, у всіх своїх заявах до УСЗН вона вказувала адреси орендованих квартир.
В судовому засіданні представник позивача підтримала позов у повному обсязі, пояснення надала відповідно до змісту позовної заяви. Просила позов задовольнити.
Відповідач та її представник заперечували проти задоволення позову, вважають його безпідставним, та необґрунтованим. Пояснення надали відповідно до змісту письмових заперечень.
Суд, вислухавши представника позивача, відповідача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи та з?ясувавши позицію учасників справи, встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини, і дійшов таких висновків.
03 листопада 2014 року ОСОБА_3 звернулася до Управління соціального захисту населення (далі - УСЗН) Броварської міської радиіз заявою про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції. В заяві вказано, що ОСОБА_3 працює в ТОВ "Граніт", м. Київ, з 23.07.2014 року; обставини що спричинили переміщення: тимчасова окупація Автономної Республіки Крим. Також в заяві зазначено членів сім`ї відповідача та відомості про членів сім?ї: ОСОБА_7 (син), ОСОБА_8 (дочка). У своїй заяві ОСОБА_3 вказала, що немає у володінні житлових приміщень.
Того ж дня, 03 листопада 2014 року ОСОБА_3 подала до УСЗН заяву про призначення грошової допомоги для покриття витрат на проживання та оплату житлово-комунальних послуг: ОСОБА_9 (позивача у справі), неповнолітнього ОСОБА_7 та неповнолітньої ОСОБА_8 .
В подальшому, ОСОБА_3 зверталася до УСЗН із заявами від 29.06.2016 р., 06.02.2017 р. та відповідно 15.08.2017 р.
Рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 05.11.2014рокуОСОБА_3 призначено допомогу з 03.11.2014 р. по 02.05.2015 р. в розмірі 2210,00 грн. на місяць.
Рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 22.06.2015 року ОСОБА_3 призначено допомогу з 18.06.2015 р. по 17.12.2015 р. в розмірі 2210,00 грн. на місяць.
Рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 22.12.2015 року ОСОБА_3 призначено допомогу з 18.12.2015 р. по 17.06.2016 р. в розмірі 2210,00 грн. на місяць.
Рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 01.08.2016 року ОСОБА_3 призначено допомогу з 29.06.2016 р. по 28.12.2016 р. в розмірі 2210,00 грн. на місяць.
Рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 01.03.2017 року ОСОБА_3 призначено допомогу з 06.02.2017 р. по 05.08.2017 р. в розмірі 2210,00 грн. на місяць.
Згідно договору купівлі-продажу житлового будинку від 13.02.2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Гамзатовою А.А., зареєстрованого в реєстрі за № 284 та додаткового договору від 06.07.2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Гамзатовою А.А., зареєстрованого в реєстрі за № 988, ОСОБА_3 придбала житловий будинок АДРЕСА_1 .
У п. 3 вказаного вище договору купівлі-продажу житлового будинку від 13.02.2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Гамзатовою А.А., зареєстрованого в реєстрі за № 284 зазначено, що продаж житлового будинку вчинено за погоджену сторонами ціну 132 039 грн. 41 коп., які будуть передані продавцю від покупця після повного виконання покупцем зобов`язань щодо передачі прав на належне йому нерухоме майно, яке повинно відбутися до 31.08.2016 року. На підтвердження факту повного розрахунку за цим договором сторони укладають відповідний договір, який являється невід`ємною частиною даного Договору.
У п. 1 вказаного вище додаткового договору від 06.07.2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Гамзатовою А.А., зареєстрованого в реєстрі за № 988 йдеться про те, що даний договір підтверджує повне виконання взаємних зобов`язань сторін за договором купівлі-продажу житлового будинку, укладений сторонами 13.02.2016 року, посвідчений Гамзатовою А.А., приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Київської області, за реєстровим № 284. Продавець отримав від покупця всю суму договору в розмірі 132 039 гри.41 коп., а покупець прийняв житловий будинок, який є предметом договору.
22 серпня 2020 року ОСОБА_3 звернулася до УСЗН Броварської міської ради із заявою, в якій вказала, що вона звернулася до УСЗН із заявою про продовження адресної допомоги внутрішньопереміщеним особам, в якій вказала про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги. В результаті перевірки було виявлено в її власності житло за адресою: АДРЕСА_1 , яке було придбане 06.07.2016р. Про купівлю даного будинку вона не повідомила, оскільки даний будинок не придатний для життя, знаходиться на стадії будівництва. Просила зробити перерахунок виплаченої їй допомоги, зобов`язувалась повернути надміру виплачені кошти.
Рішенням від 23.08.2017 р. ОСОБА_3 припинено виплату допомоги переміщеним особам на проживання з 06.08.2017 року, з причин виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги.
Відповідно розпорядження від 07 вересня 2017 року та довідки від 30 серпня 2017 року, виданої УСЗН Броварської міської ради, ОСОБА_3 отримала переплату, яка виникла за період з 01.08.2016р. по 05.08.2017р. в сумі 24057,94 грн..
22 вересня 2017 року ОСОБА_3 направлено повідомлення, в якому УСЗН повідомляє про необхідність переплачені кошти в розмірі 24057,94 грн., у зв`язку з тим, що у її власності є будинок з 06.07.2016 року, який розташований в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія, а саме: АДРЕСА_1 .
За умовами договору № 7 про повернення коштів від 11 жовтня 2017 року ОСОБА_3 зобов`язується протягом12-ти місяців після підписання договору сплатити суму 24057,94грн. надміру виплаченої щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Згідно акту від 20.11.2018 року, складеного начальником відділу контролю УСЗН Броварської міської ради, ОСОБА_3 у жовтні 2017 року підписала договір повернення коштів, але з того часу жодних проплат не зробила. По телефону повідомила, що у неї немає необхідних коштів для їх повернення. Про вирішення даного питання в судовому порядку повідомлена.
На підтвердження викладених заперечень, відповідач надала наступні докази:
Згідно довідок про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, ОСОБА_3 та її неповнолітні діти ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є внутрішньопереміщеними особами, зареєстровані за адресою: АДРЕСА_5 . Фактичне місце проживання: АДРЕСА_4 .
Факт проживання у м. Бровари відповідач також підтверджує свідоцтвом про базову загальну середню освіту ОСОБА_7 , про те, що він у 2018 році закінчив Броварську спеціалізовану школу І-ІІІ ступенів № 7 Броварської міської ради.
З акту обстеження матеріально-житлових умов проживання від 05.08.2016 року, складеного депутатом селищної ради смт. Велика Димерка Волошиним В.І. в присутності двох свідків: ОСОБА_15 та ОСОБА_16 вбачається, що в ході обстеження було з`ясовано наступне: ОСОБА_3 є власником будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , але, тимчасово, не проживає за вказаною адресою в зв`зку з відсутністю побутових умов, а саме: будинок в будівельному стані, без оздоблення та мереж; не підключений до газової мережі; відсутнє будь-яке опалення приміщень; відсутнє постійне електропостачання; відсутнє водопостачання; приміщення не придатні для житла з малолітніми дітьми.
Згідно договору оренди двокімнатної квартири від 23 жовтня 2014 року встановлено, що ОСОБА_17 та ОСОБА_3 орендують квартиру за адресою: АДРЕСА_3 .
Строк оренди становить 24 місяці з моменту підписання даного договору (п. 4.2 Договору).
З листів Броварської районної державної адміністрації Київської області від 26 жовтня 2017 року та 06 листопада 2017 року вбачається, що ОСОБА_3 зверталася до Броварської РДА із заявою про надання субсидії за місцем фактичного проживання, однак у наданні такої субсидії заявнику було відмовлено, оскільки субсидія за місцем фактичного проживання не надається, право на житлову субсидію може бути надано заявнику з місяця, наступного за місцем реєстрації у власному будинку.
З договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15 червня 2016 року, встановлено, що ОСОБА_18 продала належний їй на праві власності земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_6 за 900000 рублів.
Виписками з історії хвороби № 5413, 6647, 7505,8403 Київського обласного онкологічного диспансера встановлено, що ОСОБА_3 проходить курс лікування онкозахворювання.
З індивідуальної програми реабілітації інваліда № 1174 вбачається, що ОСОБА_3 є інвалідом третьої групи.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Внутрішньо переміщені особи отримують щомісячну адресну допомогу за правилами, встановленими Порядком надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505(далі Порядок).
Відповідно до п. 2 Порядку грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Відповідно до п. 3 Порядку якщо у складі сім`ї, якій призначено грошову допомогу, відбулися зміни, розмір грошової допомоги перераховується з місяця, наступного за місяцем виникнення таких змін, за заявою уповноваженого представника сім`ї або інформацією, поданою компетентним органом.
За змістом п. 6 Порядку вбачається, що грошова допомога не призначається у разі, коли:будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
Випадки, коли грошова допомога не призначається, встановлені п. 6 Порядку, редакція якого у відповідній частині протягом спірного періоду (з 01 серпня 2016 року по 05 серпня 2017 року) змінювалася.
23 квітня 2015 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року № 212, якою внесені зміни до абз. 2 п. 6 Порядку, з урахуванням яких було передбачено, що грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
03 червня 2017 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 року № 370, якою абз. 2 п. 6 Порядку викладено в редакції, відповідно до якої грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
07 липня 2017 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року № 453, якою абз. 2 п. 6 Порядку після слів "членів сім`ї" доповнено словами "(крім сімей, до складу яких входять військовослужбовці з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції)".
08 вересня 2018 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2018 року № 713, якою абз. 2 п. 6 Порядку викладено в редакції, відповідно до якої грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто із членів сім`ї (крім сімей, до складу яких входять військовослужбовці з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації) має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
Згідно до ст.379 ЦК України житлом фізичної особи є житловий будинок, квартира, інше жиле приміщення, призначені та придатні для постійного або тимчасового проживання в них.
Відповідно до Додатку Б "терміни та визначення понять" ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення" - житлове приміщення - це опалюване приміщення, розташоване у наземному поверсі, призначене для цілорічного проживання і яке відповідає санітарно-гігієнічним вимогам щодо мікроклімату і повітряного середовища, природного освітлення, допустимих рівнів нормованих параметрів відносно шуму, вібрації, ультразвуку та інфразвуку, електричних та електромагнітних полів та іонізованого випромінювання.
За змістом ст. 379 ЦК України житлом фізичної особи є житловий будинок, квартира, інше жиле приміщення, призначені та придатні для постійного або тимчасового проживання в них.
Відповідно ст. 380 ЦК України житловим будинком є будівля капітального типу, споруджена з дотриманням вимог, встановлених законом, іншими нормативно-правовими актами, і призначена для постійного у ній проживання.
Так, в під час розгляду справи на підставі зібраних доказів встановлено, що дійсно ОСОБА_3 був придбаний будинок у АДРЕСА_1 , але у зв`язку з тим, що технічний стан вказаного будинку не дозволяв в ньому проживати (був непридатний для цього, що підтверджується складеним актом), відповідач винаймала житло у м.Бровари для себе та своїх неповнолітніх дітей, які ходили до школи відповідно в м.Бровари, потребувала гарантованої державою допомоги як внутрішньо переміщена особа, а тому суд враховуючи встановлені обставини та з врахуванням вищенаведених норм дійшов висновку про відмову в задоволені позову.
Керуючись ст. ст. 4, 5, 81, 141, 264, 268 ЦПК України, суд-
в и р і ш и в :
В задоволені позову Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області до ОСОБА_3 про стягнення надміру виплачених державних коштів,- відмовити повністю.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду через Броварський міськрайонний суд Київської області.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.
Суддя Радзівіл А.Г.