Справа № 727/8564/20
Провадження № 3/727/4066/20
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2020 року Суддя Шевченківського районного суду м. Чернівці Смотрицький В.Г. розглянувши адміністративну справу про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканця АДРЕСА_1 , за ст. 130 ч. 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, -
встановив:
Згідно з протоколом про адміністративне правопорушення від 11.10.2020 року ОСОБА_1 11.10.2020 року о 17 год. 15 хв. керував транспортним засобом марки Фольксваген, д.н.з. НОМЕР_1 , по вул. Дзержика, 29 м. Чернівці з явними ознаками алкогольного сп`яніння: запах алкоголю з порожнини рота, різка зміна забарвлення шкіряного покрову обличчя, порушення мови. Від проходження медичного огляду на стан алкогольного сп`яніння у встановленому законом порядку відмовився в присутності двох свідків, чим порушив п. 2.5 Правил дорожнього руху України, тобто вчинив правопорушення, передбачене ч. 1ст. 130 КУпАП.
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності в суд не з`явився.
Відповідно доЗакону України«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» від 22 листопада 20018 року № 2617-VIII, який набрав законної сили 01.07.2020 року, відповідальність за керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп`яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, було виключено зі ст. 130 КУпАПта закріплено у ст. 286-1 КК України «Керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції».
Станом на даний час вказана норма закону є чинною, про що зазначено на офіційному сайті Верховної Ради України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text та https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text).
Зокрема, відповідно до ч. 1 ст. 286-1 КК України(в редакції Закону від 22 листопада 2018 року № 2617-VIII) передбачена саме кримінальна відповідальність за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп`яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, або відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку медичного освідування на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, а так само вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного освідування з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого медичного освідування.
Згідно з ч. 1 ст. 33 КУпАПстягнення за адміністративне правопорушення накладається у межах, установлених цим Кодексом та іншими законами України.
Як станом на час вчинення правопорушення, так і станом на час винесення цієї постанови, в КУпАПбудь-яке адміністративне стягнення за керування транспортними засобами особами, які перебувають в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, не передбачено, оскільки такі дії віднесені до кримінальних проступків (ст.286-1 КК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 8 КУпАПособа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення. Аналогічні за змістом положення містяться у ч. 2 ст. 4 КК України, відповідно до якої кримінальна протиправність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння. Зазначені положення кореспондуються з положеннями частини другої статті 58 Конституції України, згідно з якою ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
Виходячи із цих положень до осіб, якідо 01 липня 2020 рокувчинили керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, або інші дії, виключені зі ст. 130 КУпАП,має бути застосовано закон, що діяв під час і за місцем вчинення правопорушення.
Як вбачається з протоколу про адміністративне правопорушення щодо особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, подія мала місце після 01 липня 2020 року.
Закон України № 2617-VIII відповідно доп.1«Прикінцевих таперехідних положень» набрав законної сили01 липня 2020 року. Тобто,з 01 липня 2020 року керування транспортним засобом у стані сп`яніння відноситься до кримінальних проступків.
Щодо Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» №720-IX від 09 квітня 2020 р., який повинен був набути чинності одночасно з Законом №2617-VIII, та, зокрема, скасувати ті пункти, які передбачали введення ст. 286-1 КК України та зміну редакції ст. 130 КУпАП, то необхідно зазначити наступне.
17 червня 2020 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» №720-ІХ від 09.04.2020 р., який 2 липня 2020 року було підписано президентом України, а 3 липня 2020 року - опубліковано в офіційній парламентській газеті "Голос України", тобто набрав чинності.
Вказаним законом №720-ІХ від 09.04.2020 року внесено зміни до Закону України № 2617-VIII від 22.11.20018 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» (Відомості Верховної Ради України», а саме:
1) у пункті 1:
підпункти 2-4, 7 виключити; (пункт4 ЗаконуУкраїни №2617-VIII від22.11.20018року, щодо зміни ст.130 КУпАП)
підпункти 127, 128, 131, 149, 171, 207 виключити (п.171 Закону України № 2617-VIII від 22.11.20018 року щодо введення в дію ст.286-1КК України «Керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції»].
Однак Закону України № 2617-VIII від 22.11.20018 року (про доповнення ст.286-1 КК України та зміни ст. 130 КУпАП) вже набрав законноїсили 01липня 2020року. Отже, вказані зміни не вдалось привести в дію (вчинити Верховній Раді України), у зв`язку з тим, що Закон №720-ІХ від 17 червня 2020 року набрав чинності на третій день, після набрання чинності вищевказаного Закону, а саме 03 липня 2020 року, тому такі зміни суперечать чинному на той час Закону України №619-ІХ від 19.05.2020 року, відповідно до якого зміни до законодавства України про кримінальну відповідальність можуть вноситися виключно законами про внесення змін до цього Кодексу та/або до кримінального процесуального законодавства України, та/або до законодавства України про адміністративні правопорушення.
За таких обставин аналіз змін в чинному законодавстві України означає, що Закон №720-IX наразі чинний, але за винятком тих положень, які стосуються внесення змін до Закону № 2617-VIII. Наведене підтверджується як аналізом зазначеного Закону, так і аналізом положень КК України, КУпАП та КПК України.
Відповідно до ч. 6 ст. 90 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» законопроект може передбачати внесення змін лише до тексту первинного законодавчого акта (закону, кодексу, основ законодавства тощо), а не до закону про внесення змін до цього законодавчого акта, тобто, зміни до КК Українита КУпАП повинні бути внесені окремим законом безпосередньо до чинної на момент ухвалення редакції, а не законом про внесення змін до закону про внесення змін.
Отже,з урахуваннямположення ч.5ст.94Конституції України(законне моженабрати чинностіраніше дняйого опублікування);положення ч.6ст.3КК України (змінидо законодавстваУкраїни прокримінальну відповідальністьможуть вноситисявиключно законамипро внесеннязмін доцього Кодексута/абодо кримінальногопроцесуального законодавстваУкраїни,та/абодо законодавстваУкраїни проадміністративні правопорушення);ч.3ст.1КПК України(змінидо кримінальногопроцесуального законодавстваУкраїни можутьвноситися виключнозаконами провнесення зміндо цьогоКодексу та/абодо законодавствапро кримінальнувідповідальність,та/абодо законодавстваУкраїни проадміністративні правопорушення),ч.4ст.2КУпАП (змінидо законодавстваУкраїни проадміністративні правопорушенняможуть вноситисявиключно законамипро внесеннязмін доцього Кодексу та інших законів України, що встановлюють адміністративну відповідальність, та/або до законодавства України про кримінальну відповідальність, та/або до кримінального процесуального законодавства України), ч. 6 ст. 90 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», а також позиції Конституційного Суду України, викладеної в низці його рішень, положення закону, яким до іншого закону вносяться зміни, після набрання ними чинності стають невід`ємною частиною закону, до якого вносяться зміни, і вичерпують свою дію, суд вважає, що ст. 286-1 КК України на сьогодні є чинною, а отже особу, яка притягується до адміністративної відповідальності, яка вчинила проступок після 1 липня 2020 року, не можна притягнути до відповідальності за статтею 130 КУпАП за означені дії.
На проблему, яка описана вище, 23 липня 2020 року звернула увагу Асоціація розвитку суддівського самоврядування у відкритому Листі до Голови Верховної Ради України з проханням у найкоротший термін привести у відповідність норми КК Українита КУпАП щодо відповідальності осіб за керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Проте станом на день розгляду справи норми згаданих кодексів не приведено у відповідність.
Відповідно до вимог ст. 253 КУпАП,якщо при розгляді справи орган (посадова особа) прийде до висновку, що в порушенні є ознаки кримінального правопорушення, він передає матеріали прокурору або органу досудового розслідування.
З врахуванням вказаних обставин суд вважає за необхідне направити вказані матеріали прокурору для вирішення питання щодо організації проведення досудового розслідування з метою притягнення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, до кримінальної відповідальності за ч. 1 ст. 286-1 КК України, а провадження у даній справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності підлягає закриттю.
На підставі наведеного та керуючись ст.ст. 253, 283, 284 КУпАП, -
Постановив:
Провадження у справі про адміністративне правопорушення, передбачене ч.1 ст. 130 КУпАПвідносно ОСОБА_1 закрити.
Матеріали справищодо притягнення ОСОБА_1 доадміністративної відповідальностіза ч.1ст.130КУпАПнаправити керівникуЧернівецької місцевоїпрокуратури дляорганізації проведення досудового розслідування з метою притягнення останнього до кримінальної відповідальності за ч. 1 ст.286-1 КК України.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Чернівецького апеляційного суду через Шевченківський районний суд м. Чернівці шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня винесення постанови.
Суддя: