open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/10788/20Головуючий в 1 інстанції: Бутенко А.В.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючої судді - Шевчук О.А.,

суддів: Бойка А.В., Федусика А.Г.,

при секретарі Жигайлової О.Е.

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кароліно-Бугазcької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року, ухвалене у відкритому судовому засіданні о 16:10 год. в м. Одесі, по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазcької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИЛА:

16 жовтня 2020 року позивач звернулась до суду з адміністративним позовом до відповідача, в якому просила визнати протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо неприйняття нею рішення про внесення змін до виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування в багатомандатному виборчому окрузі №1 щодо внесення відомостей про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 до його змісту та зобов`язати Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області негайно прийняти рішення про внесення змін до виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у багатомандатному виборчому окрузі № 1 щодо внесення відомостей про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 до його змісту та здійснити передрукування виборчих бюлетенів із включеними про неї як кандидата відомостями у змісті їх тексту.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем прийнято постанову про затвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у відповідних багатомандатних виборчих округах та встановлення їх ступенів захисту за номером 148. За твердженням позивачки, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 року у справі №420/10282/20, яке набрало законної сили 12.10.2020 року, визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 132 від 06.10.2020 року Про скасування реєстрації кандидата у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади висунутого шляхом самовисування та позивач 13 жовтня 2020 року звернулась до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області із письмовою заявою щодо прийняття рішення виборчої комісії про внесення змін до виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області за багатомандатним виборчим територіальним округом № 1 щодо включення до нього відомостей про зареєстрованого кандидата в депутати такої ради ОСОБА_1 , висунутої шляхом самовисування, та за необхідності здійснити передрукування виборчих бюлетенів. Однак, за твердженням позивача, необхідні дії щодо внесення відповідних змін до затвердженого тексту виборчого бюлетеня в частині включення до нього відомостей про кандидатуру позивачки станом на день подання адміністративного позову відповідачем не здійснені. На думку позивача, відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо невнесення до тексту виборчого бюлетеню даних стосовно позивачки.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №170 від 14.10.2020 року «Про відмову у повторному розгляді документів громадянки ОСОБА_1 ». Визнано протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо неприйняття рішення про внесення змін до тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування в багатомандатному виборчому окрузі №1 щодо внесення відомостей про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 до його змісту. Зобов`язано Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження змісту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у багатомандатному виборчому окрузі №1, до змісту якого внести відомості про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 . В іншій частині позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.

Не погоджуючись з таким рішенням виключно в частині п.3 резолютивної частини, а саме, де Одеським окружним адміністративним судом «Зобов`язано Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження змісту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у багатомандатному виборчому окрузі №1 до змісту якого внести відомості про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 » відповідач надав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить ухвалене рішення суду першої інстанції в частині «Зобов`язано Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження змісту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у багатомандатному виборчому окрузі №1 до змісту якого внести відомості про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 » скасувати та постановити нове в цій частині про відмову в задоволенні позову. Доводами апеляційної скарги зазначено, що 05.10.2020 року членами комісії Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії було складено акт про відсутність в службових приміщеннях комісії та сейфах документів поданих ОСОБА_1 . 14.10.2020 року Кароліно-Бугазською сільською територіальною виборчою комісією було прийнято рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати у зв`язку з недодержанням вимог Виборчого Кодексу України. Зазначена Постанова не є скасована, а відтак, в діях відповідача не вбачається складу «бездіяльності» про яку наголошує позивач.

Відповідно до абзацу 2 п 1.2 розділу 1 «Виготовлення виборчих бюлетенів та їх отримання відповідними територіальними виборчими комісіями» Постанови Центральної Виборчої Комісії №330 від 02.10.2020 року «Про порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передача відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям» зазначено, що у разі наявності в провадженні суду адміністративної справи щодо оскарження рішення територіальної виборчої комісії стосовно реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови або в разі розгляду відповідного питання Центральною виборчою комісією, наслідком розгляду яких може стати необхідність внесення змін до тексту виборчого бюлетеня для голосування у відповідному виборчому окрузі, рішення про затвердження тексту виборчого бюлетеня з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі ухвалюється територіальною виборчою комісією лише після набрання законної сили відповідним судовим рішенням або після завершення розгляду відповідного питання Центральною виборчою комісією, але в будь-якому випадку не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування на місцевих виборах.

Таким чином, на думку апелянта, станом на сьогоднішній день відсутні правові підстави для вирішення судом питання зобов`язання внести зміни до виборчого бюлетеня, оскільки вирішення цього питання знаходиться поза межами дискреційних повноважень суду, з огляду на правові підстави скасування реєстрації кандидата. Рішення про затвердження виборчих бюлетенів було прийнято відповідачем 06.10.2020 року о 00:39 год. Станом на дату прийняття відповідачем рішення про затвердження виборчих бюлетенів, реєстрація позивача кандидатом у депутати Кароліно-Буїазької сільської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному виборчому округу № 4 була скасована, а отже, його прізвище не могло бути включеним до тексту бюлетеня. 14.10.2020 року Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову «Про повторне скасування реєстрації кандидата ОСОБА_1 », якою повторно скасовано реєстрацію кандидата ОСОБА_1 .

У відзиві на апеляційну скаргу представник позивача - адвокат Недашківський А.В. зазначає, що оскаржуючи судове рішення лише в частині зобов`язання відповідача вчинити певні дії, відповідач не порушує при цьому питання його перегляду в іншій частині, зокрема, визнання бездіяльності останнього протиправною. Разом з тим, відновлення порушених, внаслідок допущення суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності, прав та інтересів особи в сфері публічно-правових відносин, не може відбуватися без відповідного зобов`язання правопорушника вчинити такі дії, адже саме належне виконання таких дій є тим ефективним способом захисту, за яким позивач фактично звертається до суду. Щодо встановленої відсутності поданих документів ОСОБА_1 представник позивача зазначає, що обставина подання позивачем документів на реєстрацію та наявність цих документів у відповідача підтверджується доданими до позову копіями документів (довідка про подання документів, постанова виборчої комісії про реєстрацію, посвідчення кандидата тощо) та безпосередньо посиланням відповідача на факт прийняття ним постанови про скасування реєстрації Позивача 06.10.2020 року, яка в принципі не може бути можливою без попереднього подання необхідних для цього документів. В якості доказу обставини, на яку посилається Відповідач, було подано письмовий акт виборчої комісії, підписаний її членами. Втім, як позивач звертає увагу, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі № 420/10276/20 від 09 жовтня 2020 року, визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області № 38 від 05 жовтня 2020 року «Про внесення змін упостанову «Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Білгород- Дністровського району Одеської області № 3 від 26.08.2020» у частині включення до складу Кароліно- Бугазської сільської територіальної виборчої комісії ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 . Отже, даний акт було підписано неповноважними членами комісії. Більш того, на думку представника позивача, сама по собі відсутність відповідної документації в розпорядженні виборчої комісії не може бути достатнім аргументом для невжиття передбачених виборчим законодавством процедур та дій, пов`язаних із забезпеченням перебігу виборчого процесу. Не може така обставина виправдовувати існуючу перешкоду у реалізації виборчих прав позивача, як кандидата в депутати, адже з моменту набрання чинності рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 року у справі № 420/10282/20, з 12.10.2020 року, ОСОБА_1 поновилася у своєму статусі як зареєстрований кандидат у депутати Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади, висунутий шляхом самовисування, оскільки скасована судом постанова Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області N0132 від 06.10.2020 року "Про скасування реєстрації кандидата у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади висунутого шляхом самовисування" не породжує для неї будь-яких правових наслідків. Щодо прийняття відповідачем 14.10.2020 року постанови про повторне скасування реєстрації, представник позивача зазначає, що мова в даному випадку йде не про повторне скасування реєстрації позивача, а про відмову у повторному розгляді заяви про реєстрацію. Отже, відповідач фактично на власний розсуд прийняв постанову, необхідність прийняття якої не передбачена жодною вимогою суду чи приписами закону та використовує її в якості підстави своїх заперечень. Більш того, як вже було зазначено, статус позивача, як зареєстрованого кандидата, був повністю поновлений судовим рішенням від 09.10.2020 року по справі №420/10282/20 з моменту набрання ним чинності 12 жовтня 2020 року, що не потребує вжиття додаткових дій з цього приводу з боку будь-яких осіб, включаючи виборчу комісію, адже остання не може своїми рішеннями встановлювати обов`язковість чи необов`язковість виконання прийнятих судових рішень. Таким чином, повторне скасування реєстрації позивача, як кандидата, на яке посилається відповідач, на думку представника позивача, не мало місце у дійсності, тож необхідність оскарження такого рішення також відсутня. Щодо затвердження тексту виборчого бюлетеня виборчою комісією після моменту прийняття рішення про скасування реєстрації як кандидата тією в той самий день, представник позивача зазначає, що подібна аргументація могла бути цілком виправданою лише в разі відсутності факту скасування в судовому порядку рішення Відповідача відносно скасування реєстрації Позивача, як кандидата в депутати. Фактично, Відповідач намагається надати оцінку обставинам справи у ретроспективі, тобто на момент, який існував у певному минулому, не звертаючи при цьому уваги на зміни, що згодом настали та їх значення щодо поновлення стану Позивача, а саме - факту прийняття рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 року у справі №420/10282/20. Зважаючи на факт набрання законної сили наведеним вище судовим рішенням, яким було поновлено статус позивача, як зареєстрованого кандидата в депутати. Відповідач мав прийняти відповідні рішення про внесення відповідних змін до затвердженого ним тексту виборчого бюлетеня з відповідних місцевих виборів, оскільки саме такі дії призвели б до приведення його у відповідність положенням частини другої статті 241 Виборчого кодексу України.

Особи, що беруть участь у справі, про дату, час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст. 124-130 КАС України, в судове засідання не з`явились, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні не обов`язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що позивачка, ОСОБА_1 , зареєстрована кандидатом у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади, про що отримала посвідчення № 56, видане 30.09.2020 року, однак постановою №132 від 06.10.2020 року її реєстрацію було скасовано.

Як встановлено судом та вбачається з наявних у матеріалах справи письмових доказів, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 року у справі №420/10282/20, яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2020 року, адміністративний позов ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області задоволено, визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №132 від 06.10.2020 року Про скасування реєстрації кандидата у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади висунутого шляхом самовисування.

Постановою Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову №148 від 06.10.2020 року «Про затвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади сільського голови для голосування у відповідних багатомандатних виборчих округах та встановлення ступенів їх захисту».

13.10.2020 року позивачка звернулась до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області із заявою від 12.10.2020 року, у якій просила негайно прийняти рішення про внесення змін до виборчого бюлетеня з виборів депутатів за багатомандатним округом №1 щодо включення до нього відомостей про зареєстрованого кандидата в депутати ОСОБА_1 , висунутої шляхом самовисування та за необхідності здійснити передрукування виборчих бюлетенів. Разом із вказаною заявою позивачка надала рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 року у справі №420/10282/20.

Судом також встановлено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13.10.2020 року, яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2020 року, зокрема, визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №148 від 06.10.2020 року про затвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади сільського голови для голосування у відповідних багатомандатних виборчих округах та встановлення ступеней захисту згідно вимог Виборчого кодексу України.

Вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, позивачка звернулась до суду з даною позовною заявою.

Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправною та скасування постанови Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №170 від 14.10.2020 року «Про відмову у повторному розгляді документів громадянки ОСОБА_1 ». Визнанння протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо неприйняття рішення про внесення змін до тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування в багатомандатному виборчому окрузі №1 щодо внесення відомостей про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 до його змісту. Зобов`язання Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження змісту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у багатомандатному виборчому окрузі №1, до змісту якого внести відомості про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 .

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції та зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю - 25 жовтня 2020року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, врегульовано Виборчим кодексом України.

Відповідно до частин 1, 2 ст.63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно ч.1 ст.64 Виборчого кодексу України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини другої статті 240 Виборчого кодексу України, текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Ступінь захисту виборчого бюлетеня встановлюється відповідною територіальною виборчою комісією у такий самий строк.

Згідно з календарним планом основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 року №163, наведений захід припадає на 7 жовтня 2020 року включно.

Відповідно до частини другої статті 241 Виборчого кодексу України, виборчий бюлетень для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів сільського, селищного, міського голови має містити порядкові номери, під якими в алфавітному порядку включені до бюлетеня зареєстровані у відповідному виборчому окрузі кандидати, їхні прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності), суб`єкт висування кандидата, у разі якщо кандидат висунутий шляхом самовисування, містити позначку "самовисування", відомості про рік народження, посаду, місце проживання. Праворуч від порядкового номера та прізвища кожного кандидата розміщується порожній квадрат.

За приписами п.1.2. Порядку виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 02 жовтня 2020 року № 330, територіальні виборчі комісії, зазначені в пункті 1.1 цього Порядку, не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування на місцевих виборах затверджують текст виборчого бюлетеня з відповідних місцевих виборів згідно з формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 295, та встановлюють ступені його захисту.

У разі наявності в провадженні суду адміністративної справи щодо оскарження рішення територіальної виборчої комісії стосовно реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови або в разі розгляду відповідного питання Центральною виборчою комісією, наслідком розгляду яких може стати необхідність внесення змін до тексту виборчого бюлетеня для голосування у відповідному виборчому окрузі, рішення про затвердження тексту виборчого бюлетеня з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі ухвалюється територіальною виборчою комісією лише після набрання законної сили відповідним судовим рішенням або після завершення розгляду відповідного питання Центральною виборчою комісією, але в будь-якому випадку не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування на місцевих виборах.

Згідно з пунктом 1.8 Порядку виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 02 жовтня 2020 року № 330, у разі наявності у провадженні суду адміністративної справи щодо оскарження рішення територіальної виборчої комісії стосовно реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови або в разі розгляду відповідного питання Центральною виборчою комісією, наслідком розгляду яких може стати необхідність внесення змін до тексту виборчого бюлетеня для голосування у відповідному виборчому окрузі, виготовлення виборчих бюлетенів з відповідних місцевих виборів територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати таких місцевих виборів, здійснюється після набрання законної сили відповідним судовим рішенням або після завершення розгляду відповідного питання Центральною виборчою комісією, але з урахуванням необхідності виготовлення виборчих бюлетенів у строки, встановлені частиною першою статті 242 Виборчого кодексу України.

Відповідно до положень частини першої статті 242 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах відповідно (в частині сільської територіальної виборчої комісії) не пізніш як за п`ять днів до дня голосування та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за чотири дні до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Як встановлено судом першої та апеляційної інстанції, в провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебувала справа №420/10282/20 за позовною заявою ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №132 від 06.10.2020 року «Про скасування реєстрації кандидата у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади висунутого шляхом самовисування.»

При цьому, внесення змін до тексту виборчого бюлетеню, яке зумовлено набранням законної сили рішенням суду у справі про оскарження рішення територіальної виборчої комісії стосовно реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, передбачено п.1.8 Порядку виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 02 жовтня 2020 року № 330.

Колегія суддів погоджується з висновокм суду першої інстанції, що днем настання такої бездіяльності в даному конкретному випадку є день, наступний після дня набрання законної сили судовим рішенням по справі №420/10282/20, тобто 13 жовтня 2020 року.

Звернення позивачки із заявою до відповідача з вимогою вжити необхідних дій щодо внесення відповідних змін до тексту виборчого бюлетеня не є початком відліку строку бездіяльності, оскільки територіальна виборча комісія мала вчинити такі дії саме після набрання законної сили рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 року у справі №420/10282/20, а саме: 13 жовтня 2020 року.

Отже, правильним є висновок суду першої інстанції, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій щодо внесення змін до тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади по багатомандатному виборчому округу № 1 відносно ОСОБА_1 , зареєстрованої кандидатом у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади, після набрання законної сили судовим рішенням у справі №420/10282/20.

За таких підстав, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення про внесення змін до тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування в багатомандатному виборчому окрузі №1 щодо внесення відомостей про зареєстрованого кандидата у депутати до його змісту, підлягають задоволенню.

Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Судом першої та апеляційної інстанцій встановлено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13.10.2020 року, яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2020 року, зокрема, визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №148 від 06.10.2020 року щодо затвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади сільського голови для голосування у відповідних багатомандатних виборчих округах та встановлення ступеней захисту згідно вимог Виборчого кодексу України.

За таких підстав, станом на час розгляду цієї справи, постанова Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №148 від 06.10.2020 року є скасованою.

З урахуванням зазначеного, правильним є висновок суду першої інстанції, що для ефективного захисту прав позивача необхідно зобов`язати Кароліно-Бугазську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області розглянути питання щодо прийняття рішення про затвердження тексту виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у багатомандатному виборчому окрузі №1, до змісту якого внести відомості про зареєстрованого кандидата у депутати ОСОБА_1 .

Що стосується позовної вимоги про зобов`язання Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити передрукування виборчих бюлетенів колегія суддів погоджується з висновокм суду першої інстанції, що вона не підлягає задоволенню, оскільки матеріалами справи не підтверджено отримання відповідачем виготовлених виборчих бюлетенів.

В матеріалах справи наявні копії акта Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 05.10.2020 року про відсутність документів (а.с. 31) та постанови Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №170 від 14.10.2020 року «Про відмову у повторному розгляді документів громадянки ОСОБА_1 » (а.с. 32-34), а не скасування реєстрації кандидата в депутати у зв`язку з недодержанням вимог Виборчого Кодексу України.

Натомість, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 року у справі №420/10282/20, яке набрало законної сили 12.10.2020 року, адміністративний позов ОСОБА_1 до Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області задоволено, визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №132 від 06.10.2020 року Про скасування реєстрації кандидата у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади висунутого шляхом самовисування.

Отже, з моменту набрання чинності рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 року у справі №420/10282/20, з 12.10.2020 року, позивач ОСОБА_1 є зареєстрованим кандидатом у депутати Кароліно-Бугазської сільської об`єднаної територіальної громади, висунутого шляхом самовисування.

Окрім того, відповідно до ст.64 Виборчого кодексу України, на яку посилається апелянт в апеляційній скарзі, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Тому, правильним є висновок суду першої інстанції, що комісія не мала обов`язку приймати додаткове рішення щодо повторного розгляду документів позивача.

Крім того, рішенням Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/10006/20 від 3 жовтня 2020 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року, визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області №27 від 30 вересня 2020 року «Про дострокове припинення повноважень членів Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області» та відновлено повноваження членів Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 та ОСОБА_14 .

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/10276/20 від 09 жовтня 2020 року, зокрема, визнано протиправною та скасовано постанову Білгород-Дністровської районної територіальної виборчої комісії Одеської області №38 від 05 жовтня 2020 року Про внесення змін у постанову Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій Білгород-Дністровського району Одеської області № 3 від 26.08.2020 у частині включення до складу Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .

Відповідно зі ст.32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії, як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч.1,4 ст.33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії у межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Статтею 36 Виборчого кодексу України визначена організація роботи виборчих комісій. Зокрема, основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

При цьому, засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.

Статтею 37 Виборчого кодексу України встановлено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Відповідно до ч.15 статті 36 Виборчого кодексу України, рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Аналізуючи акт Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 05.10.2020 року про відсутність документів та постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №170 від 14.10.2020 року «Про відмову у повторному розгляді документів громадянки ОСОБА_1 », колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що ці документи підписані не уповноваженими членами територіальної виборчої комісії, оскільки повноваження ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 та ОСОБА_14 були відновлені на підставі рішення суду по адміністративній справі №420/10006/20 від 3 жовтня 2020 року, а повноваження ОСОБА_15 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , відповідно - скасовані рішенням суду від 09 жовтня 2020 року по справі №420/10276/20.

Таким чином, з урахуванням встановлених судом обставин, наведених законодавчих норм, з метою ефективного захисту прав позивача, суд першої інстанції правомірно вийшов за межі позовних вимог та визнав протиправною та скасував постанову Кароліно-Бугазської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №170 від 14.10.2020 року «Про відмову у повторному розгляді документів громадянки ОСОБА_1 ».

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до ч.1 ст.74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.

Статею 75 КАС України передбачено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Ч.1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення Одеського окружного адміністративного суду ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 271, 272, 273, 274, 275, 277, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Кароліно-Бугазcької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року - залишити без змін.

Стягнути з Кароліно-Бугазcької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (678, Одеська область, Овідіопольський район, село Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 1, код ЄДРПОУ 43782503 до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1261, 20 гривень (одна тисяча двісті шістдесят одна гривня двадцять копійок) шляхом перерахування або внесення на рахунок - отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржена.

Головуюча суддя: О.А. Шевчук

Суддя: А.В. Бойко

Суддя: А.Г. Федусик

Джерело: ЄДРСР 92332468
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку