open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

05.10.2020справа №910/7336/20

Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В., за участю секретаря судового засідання Роздобудько В.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні

справу №910/7336/20

за позовом акціонерного товариства «Малинський каменедробильний завод» (11634, Житомирська обл., Малинський р-н., Селищна Рада Гранітненська, комплекс будівель і споруд №4; ідентифікаційний код 04011905)

до Житомирської обласної державної адміністрації (10014, Житомирська обл., Корольовський р-н, м. Житомир, майдан ім. С.П.Корольова, буд. 1; ідентифікаційний код 00022489),

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління ДПС у Житомирській області (10003, м. Житомир, вул. Юрка Тютюнника, буд. 7),

про визнання укладеною додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

за участю представників:

позивача - Михайлова Т.М. (ордер від 04.05.2020 серія КС №726850);

відповідача - Осадчук К.О. (довіреність від 02.01.2020 №12/2-20/44),

третьої особи - Менського В.В. (довіреність від 21.12.2019 №1729/06-30-10-04).

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий виклад позовних вимог

Акціонерне товариство «Малинський каменедробильний завод» (далі - Товариство) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до Житомирської обласної державної адміністрації (далі - Адміністрація) про визнання укладеною додаткової угоди №2 до договору оренди землі від 31.05.2016 (далі - Договір) в редакції Товариства, викладеній у позовній заяві.

Позов мотивовано тим, що:

- 31.05.2016 Адміністрацією (орендодавець) і Товариством (орендар) укладено Договір, за умовами якого орендодавець зобов`язується передати, а орендар - прийняти в строкове платне користування земельні ділянки загальною площею 13,3998 га з цільовим призначенням: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розширення території промислового майданчика, складів готової продукції кар`єрного поля в межах гірничого відводу для дотримання проектних параметрів кар`єру під час розробки родовища корисних копалин, розташованих на території Гранітненської селищної ради Малинівського району Житомирської області за межами населених пунктів площею 3,2133 га і 0,0406 га, та на території Малинської міської ради Малинського району Житомирської області за межами населеного пункту площею 9,3716 га і 0,6556 га.;

- 24.02.2017 сторонами укладено додаткову угоду №1 до Договору (далі - Додаткова угода №1), якою поновлено строк дії Договору;

- частина земельних ділянок використовується безпосередньо для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а саме: частина площею 2,4318 га земельної ділянки, кадастровий номер 1823455200:02:000:0031 (загальна площа 3,2133 га); частина площею 9,3378 га земельної ділянки, кадастровий номер 1810900000:04:000:0004 (загальна площа 9,3716 га); частина площею 0,4362 га земельної ділянки, кадастровий номер 1810900000:04:000:0005 (загальна площа 0,6556 га);

- право власності Адміністрації на вказані земельні ділянки та право користування Товариства зареєстровані у відповідних реєстрах; факт використання вказаних ділянок та їх частин саме для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин не заперечується сторонами та підтверджується відповідною технічною документацією;

- Законом України від 07.12.2017 №2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» були внесені зміни до статті 284 Податкового кодексу України (далі - ПК України), пунктом 4 якої передбачено, що плата за землю за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 ПК України;

- 20.02.2020 позивач звернувся до відповідача листом №133 з пропозицією підписати та укласти додаткову угоду, якою визначити розмір орендної плати за частини орендованих земельних ділянок, які використовуються для видобування корисних копалин (розробки родовищ корисних копалин), в розмірі 25% податку, обчисленого відповідно до статей 274, 277 та пункту 4 статті 284 ПК України;

- 13.03.2020 Адміністрація надала відповідь, в якій зазначила про те, що пільги, запроваджені пунктом 4 статті 284 ПК України, розповсюджуються тільки на випадки оплати земельного податку, а не орендної плати;

- позивачем було замовлено геодезичні роботи та отримано план-схему, виготовлену державним підприємством «Житомирський інститут землеустрою» (далі - ДП «Житомирський інститут землеустрою»), яким було зроблено уточнення площ земельних ділянок, які орендар використовує для видобування корисних копалин, для підрахунку площі та визначення частин земельних ділянок, на яких безпосередньо здійснюється видобування корисних копалин (розробка родовищ корисних копалин);

- з огляду на вказані уточнення площ земельних ділянок Товариство 14.04.2020 звернулося до відповідача листом №293 з пропозицією підписати та укласти додаткову угоду, якою визначити розмір орендної плати за частини орендованих земельних ділянок, які використовуються для видобування корисних копалин (розробки родовищ корисних копалин), в розмірі 25% податку, обчисленого відповідно до статей 274, 277 ПК України, (попередній лист від 20.02.2020 №133 орендар відкликав);

- станом на 14.05.2020 (дата підписання позовної заяви) двадцятиденний строк, визначений частиною третьою статті 188 Господарського кодексу України, закінчився; відповідь Адміністрації на лист від 14.04.2020 №293 Товариству не надходила.

2. Стислий виклад заперечень відповідача

06.07.2020 Адміністрація подала суду відзив на позовну заяву, в кому заперечує проти задоволення позовних вимог з огляду на те, що: положення пункту 4 статті 284 ПК України до вказаних правовідносин не повинні застосовуватись з огляду на роз`яснення Державної податкової служби; позивачем зроблено «виокремлені площі» без погодження з відповідним повноважним органом; додаткові угоди є неприйнятними через порушення принципу свободи договору, законодавства України; до Товариства вже застосована «податкова пільга» з нормативної грошової оцінки; позивач намагається отримати застосовування «подвійних» пільг, оскільки Гранітненською селищною радою Малинського району були встановлені понижені ставки земельного податку в розмірі 0,15% від нормативної грошової оцінки, що нібито і є врахуванням пільги, передбаченої для видобування корисних копалин (розробки родовищ корисних копалин).

3. Процесуальні дії у справі

Ухвалою господарського суду міста Києва від 29.05.2020 позовну заяву Товариства залишено без руху та встановлено позивачу семиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.

10.06.2020 позивачем подано суду документи на виконання ухвали від 29.05.2020.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 12.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 13.07.2020.

Товариство 10.07.2020 подало суду відповідь на відзив, в якій зазначило, що: використання позивачем орендованих земельних ділянок для видобування корисних копалин надає йому право на визначення розміру орендної плати відповідно до пункту 4 статті 284 ПК України, а запропоновані Товариством умови додаткових угод до договору оренди повністю відповідають положенням пункту 1 статті 274, пункту 4 статті 284 і пункту 5 статті 288 ПК України; позивачем у зв`язку з пропозицію укласти додаткову угоду не вчинялися дії з відчуження, викупу, встановлення в натурі меж; Товариство замовило у ДП «Житомирський інститут землеустрою» виготовлення плану-схеми земельних ділянок з метою визначення кількості земель, які підпадають під визначений статтею 284 ПК України особливий порядок визначення розміру орендної плати, що не потребує винесення меж у натурі, а тому ні позивач, ані ДП «Житомирський інститут землеустрою» не вчиняли дії, які зазначені у статті 186 Земельного кодексу України та статті 56 Закону України «Про землеустрій»; вказаною позовною заявою Товариство просить привести договори у відповідність до чинного законодавства України, а не порушити його; позивач жодним чином не намагається отримати якісь не передбачені законом України або не обґрунтовані пільги; Товариство просить суд вважати укладеною додаткову угоду №2 до Договору зі зменшенням розміру плати за землю тільки щодо тих частин земельних ділянок, які безпосередньо використовуються для видобування корисних копалин (розробки родовищ корисних копалин) з урахуванням практики Верховного Суду за адміністративною справою №1640/3397/18 про надання податкової консультації.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 13.07.2020 продовжено строк підготовчого провадження; підготовче засідання відкладено на 10.08.2020; залучено до участі у справі Головне управління ДПС у Житомирській області (далі - Управління ДПС) як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

21.07.2020 Адміністрація подала суду заперечення на відповідь позивача, в якій фактично виклала доводи відзиву на позов та зазначила про необхідність забезпечення державою оптимального рівня податкового навантаження для платників плати за землю, не створюючи одночасно можливості для звільнення від оподаткування або зменшення розміру податків через ухилення від сплати податків або їх уникнення шляхом отримання подвійних пільг (у тому числі через зобов`язання орендодавця до примусового укладання додаткових угод до чинних договорів оренди землі, які прямо суперечать чинному законодавству України).

30.07.2020 позивач подав суду докази надіслання Управлінню ДПС позовної заяви з додатками.

Управління ДПС 05.08.2020 подало суду письмові пояснення, в яких заперечило проти задоволення позовних вимог, оскільки: розмір орендної плати за земельну ділянку для позивача не може бути меншим розміру земельного податку (3% нормативної грошової оцінки) та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки; статтями 274 і 277 ПК України регламентується встановлення ставок земельного податку на земельні ділянки, тоді як позивач є платником орендної плани за земельні ділянки; згідно з Договором та Додатковою угодою №1 Товариство прийняло в оренду земельні ділянки загальнею площею 13,3998 га з цільовим призначенням «землі промисловості, транспорту, енергетики, оборони та іншого призначення» до 16.11.2036 (на строк дії спеціального дозволу на користування надрами від 24.01.1997 №766 ); відповідно до пункту 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, що відповідно до статті 288 ПК України є мінімально можливим розміром орендної плати.

10.08.2020 позивач подав суду пояснення, в яких зазначив, що: чинним законодавством України не передбачена необхідність виділу, поділу земельних ділянок, виготовлення документації з землеустрою та інше, з метою врахування передбачених законом пільг під час визначення орендної плати; у розрахунках орендної плати позивачем були використані площі, які були підраховані ДП «Житомирський інститут землеустрою», нормативна грошова оцінка земельної ділянки, а також загальновідомі обставини - встановлені Гранітненською селищною радою Малинського району ставки земельного податку; встановлення органом місцевого самоврядування якихось, підвищених чи понижених, ставок земельного податку не скасовує дію закону та не є підставою для невиконання імперативного правила - норми частини четвертої статті 284 ПК України; Товариство жодним чином не намагається отримати якісь не передбачені законом або не обґрунтовані пільги.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 10.08.2020 закрито підготовче засідання та призначено справу до судового розгляду по суті на 14.09.2020.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 14.09.2020 відкладено розгляд справи по суті на 05.10.2020; вирішено провести судове засідання в режимі відеоконференції; доручено господарському суду Житомирської області забезпечити 05.10.2020 проведення в режимі відеоконференції судового засідання.

Представник позивача у судовому засіданні 05.10.2020 оголосив вступне слово та підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача (в режимі відеоконференції) оголосив вступне слово та заперечив проти задоволення позовних вимог.

Представник третьої особи (в режимі відеоконференції) надав пояснення щодо предмета спору та заперечив проти задоволення позовних вимог.

Суд, заслухавши вступне слово представників учасників справи, з`ясувавши обставини, на які посилаються учасники, дослідив в порядку статей 209 і 210 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) докази у справі.

Після закінчення з`ясування обставин справи та перевірки їх доказами суд перейшов до судових дебатів.

Представники учасників справи виступили з промовами (заключним словом), в яких посилалися на обставини і докази, досліджені у судовому засіданні.

У судовому засіданні 05.10.2020 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до статті 233 ГПК України.

Судове засідання проводилося в режимі відеоконференції у відповідності до статті 197 ГПК України.

Судом згідно з вимогами статей 222 і 223 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання технічними засобами та секретарем судового засідання велися протоколи судових засідань, які долучені до матеріалів справи.

ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

31.05.2016 Товариством (орендар) і Адміністрацією (орендодавець) укладено Договір, за умовами якого:

- орендодавець на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2015 №1390-р «Про вилучення та передачу земельних ділянок в оренду із зміною їх цільового призначення», розпорядження голови Адміністрації від 26.05.2016 №148, розпорядження голови Малинської районної державної адміністрації від 27.05.20166 №137 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки загальною площею 13,3998 га з цільовим призначенням: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розширення території промислового майданчика, складів готової продукції та кар`єрного поля в межах гірничого відводу для дотримання проектних параметрів кар`єру під час розробки родовища корисних копалин, розташованих на території Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області за межами населених пунктів площею 3,2133 га, 0,1187 га, 0,0406 га та на території Малинської міської ради Малинського району Житомирської області за межами населеного пункту площею 9,3716 га, 0,6556 га (пункт 1 Договору);

- в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 13,3998 га (далі - орендовані земельні ділянки), з них:

Ч площею 3,2133 га (Гранітненська селищна рада), кадастровий номер 1823455200:02:000:0031;

Ч площею 0,1187 га (Гранітненська селищна рада), кадастровий номер 1823455200:02:000:0030;

Ч площею 0,0406 га (Гранітненська селищна рада), кадастровий номер 1823455200:02:000:0029;

Ч площею 9,3716 (Малинська міська рада), кадастровий номер 1810900000:04:000:0004;

Ч площею 0,6556 га (Малинська міська рада), кадастровий номер 1810900000:04:000:0005 (пункт 2 Договору);

- на орендованих земельних ділянках об`єкти нерухомого майна відсутні (пункт 3 Договору);

- нормативна грошова оцінка орендованих земельних ділянок становить:

Ч площею 3,2133 га (Гранітненська селищна рада) 5 964 227,53 грн.;

Ч площею 0,1187 га (Гранітненська селищна рада) 220 319,86 грн.;

Ч площею 0,0406 га (Гранітненська селищна рада) 75 357,93 грн.;

Ч площею 9,3716 га (Малинська міська рада) 18 037 926,46 грн.;

Ч площею 0,6556 га (Малинська міська рада) 1 261 861,86 грн.;

технічні документації з визначення нормативної грошово оцінки земельних ділянок затверджені рішенням Малинської районної ради Житомирської області від 25.03.2016 №77 (пункт 4 Договору);

- Договір укладено строком до 16.11.2036 (на строк дії спеціального дозволу на користування надрами від 24.01.1997 №766) (пункт 7 Договору в редакції додаткової угоди від 24.0.2017 №1);

- орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, що становить: за земельні ділянки, розташовані на території Гранітненської селищної ради Малинського району за межами населеного пункту - 187 797,16 грн.; за земельні ділянки, розташовані на території Малинської міської ради за межами населеного пункту - 578 993,65 грн., в рік (розрахунок без ПДВ) (пункт 9 Договору);

- обчислення розміру орендної плати за орендовані земельні ділянки здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та з затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов Договору чи продовження його дії (пункт 10 Договору).

31.05.2016 сторонами підписано акт приймання-передачі земельних ділянок, за яким орендодавець надав, а орендар прийняв в платне користування (оренду) земельні ділянки загальною площею 13,3998 га.

Відповідно до наявних в матеріалах справи витягів до Державного земельного кадастру внесено відомості щодо оренди таких земельних ділянок позивачем.

Листом від 20.02.2020 №133 позивач просив відповідача:

- переглянути розмір орендної плати за землю з урахуванням того, що чинним законодавством України для гірничодобувних підприємств встановлено спеціальну ставку плати за землю, яка використовується ними для видобування корисних копалин і розробки родовищ корисних копалин;

- укласти додаткову угоду №2 до Договору з метою визначення розміру орендної плати за землю, яка використовується позивачем для видобування корисних копалин і розробки родовищ корисних копалин, з дотриманням вимог пункту 284.4 статті 284 ПК України.

Адміністрація листом від 13.03.2020 №1466/1-5/2-1-0428 повідомила Товариство про те, що питання щодо перегляду розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають в оренді у позивача, було розглянуто на комісії з питань розпорядження землями державної власності несільськогосподарського призначення, яка відбулася 06.03.2020; комісією рекомендовано відмовити у задоволенні клопотання, так як норми пункту 284.4 статті 284 ПК України стосуються плати за земельні ділянки, які перебувають у власності або постійному користуванні, та не застосовуються до статті 288 ПК України; водночас, до Управління ДПС направлено звернення для отримання інформації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства та отримання письмової відповіді, що дасть змогу повторно об`єктивно та неупереджено розглянути наведене питання з урахуванням фактичних обставин, обґрунтування застосування норм законодавства та висновку з питань практичного використання таких норм законодавства.

Листом від 14.04.2020 №293 Товариство повідомило Адміністрацію про відкликання звернення від 20.02.2020 №133, та з огляду на уточнення площ земельної ділянки, які позивач використовує для видобування корисних копалин і розробки родовищ корисних копалин, та з метою визначення розміру орендної плати за землю Товариство надіслало відповідачу на підписання додаткову угоду №2.

Листом від 06.05.2020 №2468/2-20/27 відповідач повідомив позивача про відмову у перегляді розміру орендної плати за користування земельними ділянками.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Частиною першою статті 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно із статтею 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Законом України від 07.12.2017 №2245-УШ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» статтю 284 ПК України доповнено пунктом 284.4.

Відповідно до пункту 284.4 статті 284 ПК України плата за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Поняття плати за землю має подвійну правову природу, оскільки з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, а з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку на рівні із земельним податком.

Відтак доводи відповідача стосовно того, що положення пункту 284.4 статті 284 ПК України не поширюються на позивача, є безпідставними.

Положення пункту 284.4 статті 284 ПК України встановлюють розмір плати за землю відповідної категорії у вигляді орендної плати, що має наслідком внесення відповідних змін у договірні відносини сторін щодо оренди земельних ділянок визначених категорій.

Імперативні приписи ПК України мають пріоритет в частині визначення розміру орендної плати.

Вказана позиція узгоджується з позицією Верховного Суду, висловленою в постанові від 10.04.2019 у справі №904/3714/18.

Відповідно до статті 1 Гірничого закону України гірниче підприємство - це цілісний технічно та організаційно відокремлений майновий комплекс засобів і ресурсів для видобутку корисних копалин, будівництва та експлуатації об`єктів із застосуванням гірничих технологій (шахти, рудники, копальні, кар`єри, розрізи, збагачувальні фабрики тощо).

Згідно із статтею 12 Гірничого закону України місця розташування гірничих підприємств визначаються до початку проектних робіт цих підприємств.

Відведення землі під розташування гірничого підприємства проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, а надання гірничого відводу - Кодексом України про надра.

Частиною першою статті 66 Земельного кодексу України до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.

Відповідно до частини першої статті 17 Кодексу України про надра гірничим відводом є частина надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин. Користування надрами за межами гірничого відводу забороняється.

Згідно із статтею 18 Кодексу України про надра надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України.

Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.

Місцеві ради при наданні земельної ділянки для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення одночасно надають у користування і надра.

Статтею 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування для:

геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;

видобування корисних копалин;

будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;

створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.);

виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції;

геологічного вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою родовищ);

задоволення інших потреб.

Відповідно до частини першої статті 50 Кодексу України про надра у проектах будівництва гірничодобувних об`єктів повинні передбачатися:

1) розташування наземних і підземних споруд, що забезпечує найбільш раціональне та ефективне використання запасів корисних копалин;

2) способи проведення розкривних робіт, системи розробки родовищ корисних копалин і технічні схеми переробки (підготовки) мінеральної сировини, що забезпечують найбільш повне, комплексне та економічно доцільне вилучення з надр запасів корисних копалин, а також використання наявних у них компонентів;

3) раціональне використання розкривних порід при розробці родовищ корисних копалин;

4) складування, збереження та визначення порядку обліку корисних копалин, які тимчасово не використовуються, а також відходів виробництва, що містять корисні компоненти;

5) геологічне вивчення надр, що розкриваються в процесі будівництва та експлуатації гірничодобувних об`єктів, та складання геологічної і маркшейдерської документації;

6) рекультивація порушених земель, максимальне збереження грунтового покриву;

7) заходи, що гарантують безпеку людей, майна і навколишнього природного середовища.

З огляду на наведене, гірничодобувне підприємство має включати в себе комплекс засобів і ресурсів, які б забезпечували виконання зазначених вимог законодавства. Саме комплекс таких засобів дозволяє здійснювати видобуток корисних копалин.

Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань основним видом діяльністю Товариства є добування піску, гравію, глини і каоліну (код КВЕД 08.12).

Державною службою геології та надр України видано Товариству спеціальний дозвіл від 24.01.1997 №766 на користування надрами; вид користування надрами - видобування; мета користування надрами - видобування незмінених та порушених вивітрюванням гранітів, придатних для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового, відсіви отримані під час подрібнення кристалічних порід придатні для дорожнього будівництва, благоустрою, рекультивації і планування; назва родовища - Пинязевицьке родовище; місцезнаходження - Житомирська область, Малинський район; площа - 106,9 га; вид корисної копалини - граніт; строк дії спеціального дозволу на користування надрами - до 16.11.2036.

06.06.2018 Державною службою України з питань праці видано Товариству акт про надання гірничого відводу з метою розробки Пинязевицького родовища гранітів; гірничий відвід знаходиться у Малинському районі Житомирської області.

За умовами Договору орендовані земельні ділянки надані для розширення території промислового майданчика, складів готової продукції та кар`єрного поля в межах гірничого відводу для дотримання проектних параметрів кар`єру під час розробки родовища корисних копалин.

Згідно з даними топографічного плану орендована земельна ділянка знаходиться в межах гірничого відводу.

Відповідач зазначив, що позивачем було виокремлено певні площі за відсутності погодження відповідного органу, що є порушенням статті 186 Земельного кодексу України та статті 56 Закону України «Про землеустрій».

Проте позивач, у зв`язку з укладенням додаткової угоди, лише замовив у державного підприємства «Житомирський інститут землеустрою» виготовлення плану-схеми земельних ділянок з метою визначення кількості земель, які підпадають під визначений статтею 284 ПК України особливий порядок визначення розміру орендної плати, що не потребує винесення меж в натурі.

Таким чином, ні Товариством, ані державним підприємством «Житомирський інститут землеустрою» не вчинялися дії, передбачені статтею 186 Земельного кодексу України і статтею 56 Закону України «Про землеустрій».

Отже, спірні земельні ділянки відповідають критеріям пункту 284.4 статті 284 ПК України.

ВИСНОВКИ

Враховуючи, що Товариство є гірничодобувним підприємством та має право на визначення розміру орендної плати відповідно до пункту 284.4 статті 284 ПК України, з огляду на імперативність приписів ПК України, наявні підстави для внесення відповідних змін до умов укладеного сторонами Договору.

Слід зазначити, що умови додаткової угоди до Договору, запропоновані позивачем, відповідають приписам пункту 274.1 статті 274, пункту 284.4 статті 284 і пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Отже позовні вимоги підлягають задоволенню.

За приписами статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору мають бути покладені на відповідача, проте позивач у позовній заяві зазначив про те, що не вважає за необхідне покладати понесені ним витрати з оплати судового збору на відповідача.

З урахуванням наведеного витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.

Керуючись статтями 129, 233, 236 - 238, 240 та 241 ГПК України, господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги акціонерного товариства «Малинський каменедробильний завод» (11634, Житомирська обл., Малинський р-н., Селищна Рада Гранітненська, комплекс будівель і споруд №4; ідентифікаційний код 04011905) до Житомирської обласної державної адміністрації (10014, Житомирська обл., Корольовський р-н, м. Житомир, майдан ім. С.П.Корольова, буд. 1; ідентифікаційний код 00022489), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління ДПС у Житомирській області (10003, м. Житомир, вул. Юрка Тютюнника, буд. 7), про визнання укладеною додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки задовольнити повністю.

2. Визнати укладеною додаткову угоду №2 до договору оренди землі від 31.05.2016 в такій редакції:

«Додаткова угода №2

до договору оренди землі від 31.05.2016 року

місто Житомир «___»_________2020 року

Ми, що нижче підписалися:

Житомирська обласна державна адміністрація, в особі ________________________________________________________________________________________________________________________________________ (іменоване надалі - Орендодавець), з одного боку, та

Юридична особа - Акціонерне товариство «Малинський каменедробильний завод», місцезнаходження: 11634, Житомирська обл., Малинський район, Гранітненська селищна рада, комплекс будівель і спору № 4, ідентифікаційний код юридичної особи - 04011905, дата проведення державної реєстрації: 15.08.2005р. № 1 292 120 0000 000053, в особі директора Онопрієнка Ігоря Миколайовича, який діє на підставі Статуту (іменований надалі - Орендар), з другого боку, разом іменовані «Сторони», а кожен окремо - «Сторона», уклали цю Додаткову угоду № 2 до договору оренди землі від 31.05.2016 року про наведене нижче:

1. Сторони дійшли згоди викласти пункти 9, 10 договору оренди землі від 31.05.2016 року у новій редакції, а саме:

« 9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в наступному розмірі:

9.1. в розмірі 25 % податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України - за орендовані земельні ділянки (частин ділянок), які надані для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, -, а саме:

- частини земельної ділянки площею 2,4318 га (Гранітненська селищна рада), кадастровий номер 1823455200:02:000:0031;

- частина земельної ділянки площею 9,3378 га (Малинська міська рада), кадастровий номер 1810900000:04:000:0004;

- частина земельної ділянки площею 0,4362 га (Малинська міська рада) кадастровий номер 1810900000:04:000:0005.

9.2. в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки Орендованих земельних ділянок - за усі інші земельні ділянки (частини ділянок), а саме:

- частина земельної ділянки площею 0,7815 га (Гранітнеська селищна рада), кадастровий номер 1823455200:02:000:0031;

- земельна ділянка площею 0,1187 га (Гранітненська селищна рада) кадастровий номер 1823455200:02:000:0030;

- земельна ділянка площею 0,0406 га (Гранітненська селищна рада) кадастровий номер 1823455200:02:000:0029;

- частина земельної ділянки площею 0,0338 га (Малинська міська рада) кадастровий номер 1810900000:04:000:0004;

- частина земельної ділянки площею 0,2194 га (Малинська міська рада) кадастровий номер 1810900000:04:000:0005;

Розрахунок розміру орендної плати додається, разом орендна плата за всі орендовані земельні ділянки становить 222 451,47 грн. (двісті двадцять дві тисячі чотириста пятдесят одна грн. 47 коп.) в рік (розрахунок без ПДВ).

10. Обчислення розміру орендної плати за Орендовані земельні ділянки здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов цього Договору чи продовження його дії. При цьому обчислення щорічного розміру орендної плати за земельні ділянки (частин ділянок), які надані для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин:

- частину земельної ділянки площею 2,4318 га (Гранітненська селищна рада), кадастровий номер 1823455200:02:000:0031;

- частину земельної ділянки площею 9,3378 га (Малинська міська рада), кадастровий номер 1810900000:04:000:0004;

- частину земельної ділянки площею 0,4362 га (Малинська міська рада) кадастровий номер 1810900000:04:000:0005,

Орендар здійснює самостійно, в розмірі 25 % податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України та рішень Малинської міської та Гранітненської селищної рад про затвердження розміру земельного податку на відповідний рік.»

2. Інші умови договору оренди землі від 31.05.2016 року, до яких не внесено зміни, зберігають чинність.

3. Дана Додаткова угода № 2 до договору оренди землі від 31.05.2016 року є невід`ємною частиною договору. Додаткову угоду № 2 до договору оренди землі від 31.05.2016 року укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в Орендаря, третій - в органі, який провів його державну реєстрацію.

4. Дана Додаткова угода № 2 до договору оренди землі від 31.05.2016 року набуває чинності з моменту її державної реєстрації.

Реквізити сторін:

Орендодавець:

Житомирська обласна державна адміністрація, в особі

_____________________________________________________

Місцезнаходження юридичної особи:

10014, м. Житомир, майдан ім. С.П.Корольова, 1

Ідентифікаційний код юридичної особи - 00022489

_____________________________________________________

Орендар:

АТ «Малинський каменедробильний завод»

Місцезнаходження юридичної особи:

11634, Житомирська обл., Малинський район,

Гранітненська селищна рада, комплекс будівель і споруд № 4

Ідентифікаційний код юридичної особи - 04011905

Директор

АТ «Малинський каменедробильний завод» __________________І.М.Онопрієнко

Додаток № 1 до додаткової угоди №2

від__________2020 року до

договору оренди землі від 31.05.2016

Розрахунок орендної плати на 2020 рік

№ з/пКатегорія земельних ділянок, згідно з Класифікацією видів цільового призначення земельКадастровий номер земельної ділянкиПлощ а земел ьної ділян ки, гаНормат ивна грошов а оцінка, визначе на договор ом оренди землі, грн.Нормати вна грошова оцінка, з урахува нням індексац ії, грн.Ставка земель но податк у, встано влена на 2020 рік, %Розмір орендної плати, % від нормативно грошової оцінкиРічна сума орендної плати, грн. (розрахунок без ПДВ)1 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств, що пов`язані з користуванням надрами1823455200:02 :000:00312,431 8*451368 0,184784500, 990,15**0,15%х25 %=0,03751794,19 0,78151450547,351537580,20 3,0046198,232 1823455200:02 :000:00300,1187220319,86233539,05 3,007006,173 1823455200:02 :000:00290,040675357,9379879,41 3,002396,384 1810900000:04 :000:00049,3378*17972870,1319051242,343,0***3% х 25%= 0,75142884,32 0,033865056,3368959,71 3,002068,795 1810900000:04 :000:00050,4362*839573,13889947,523,0***3% х 25%= 0,756674,61 0,2194422288,73447626,05 3,0013428,78 Усього222451,47* земельні ділянки, які АТ «Малинський каменедробильний завод» використовує для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, згідно акта про надання гірничого відводу від 06.06.2018 № 334.

** ставка земельного податку встановлена рішенням Гранітненської селищної ради № 210 від 11.06.2019 року «Про затвердження місцевих податків та зборів на території Гранітненської селищної ради на 2020 рік»

*** ставка земельного податку встановлена рішенням Малинської міської ради № 71 від 14.06.2019 року «Про затвердження ставок та пільг із сплати земельного податку на 2020 рік»

Орендодавець:

Житомирська обласна державна адміністрація, в особі

___________________________________________________________

___________________________________________________________

Орендар:

АТ «Малинський каменедробильний завод»

Ідентифікаційний код юридичної особи - 04011905

Директор АТ «Малинський каменедробильний завод» І.М.Онопрієнко

».

3. Витрати зі сплати судового збору покласти на акціонерне товариство «Малинський каменедробильний завод» (11634, Житомирська обл., Малинський р-н., Селищна Рада Гранітненська, комплекс будівель і споруд №4; ідентифікаційний код 04011905).

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Північного апеляційного господарського суду через господарський суд міста Києва протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 12.10.2020.

Суддя О.В. Марченко

Джерело: ЄДРСР 92171641
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку