open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Вліво
вп
03.03.2021
Окрема думка судді
вп
03.03.2021
Постанова
вп
03.03.2021
Окрема думка судді
вп
14.12.2020
Ухвала суду
вп
16.11.2020
Ухвала суду
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
06.10.2020
Рішення
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
14.09.2020
Ухвала суду
13.08.2020
Ухвала суду
Вправо
6 Справа № 9901/232/20
Моніторити
Окрема думка судді /03.03.2021/ Велика Палата Верховного Суду Постанова /03.03.2021/ Велика Палата Верховного Суду Окрема думка судді /03.03.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /14.12.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /16.11.2020/ Велика Палата Верховного Суду Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.08.2020/ Касаційний адміністративний суд
emblem
Справа № 9901/232/20
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Окрема думка судді /03.03.2021/ Велика Палата Верховного Суду Постанова /03.03.2021/ Велика Палата Верховного Суду Окрема думка судді /03.03.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /14.12.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /16.11.2020/ Велика Палата Верховного Суду Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Рішення /06.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.08.2020/ Касаційний адміністративний суд

РІШЕННЯ

Іменем України

06 жовтня 2020 року

Київ

справа №9901/232/20

адміністративне провадження №П/9901/232/20, П/9901/242/20, П/9901/257/20, П/9901/260/20, П/9901/261/20, П/9901/267/20, П/9901/280/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Шарапи В.М., Стародуба О.П., Стрелець Т.Г., Рибачука А.І.,

за участю: секретаря судового засідання Шосенко К.М.,

представників позивача Соколика І.П., Оникієнко Г.В., Спектора Ю.І., Рафальського П.А., Назар М.М., Шайко С.В., Поліщак І.Р., Козяр Г.І.,

представника відповідача Лаптієва А.М.,

представника третьої особи, Кабінету Міністрів України Станецької О.В.,

представника третьої особи, Центральної виборчої комісії Кулик А.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу № 9901/232/20

У С Т А Н О В И В:

7 серпня 2019 року Соснівська сільська рада звернулася до Верховного Суду із адміністративним позовом до Верховної Ради України, у якому просить визнати протиправним та скасувати п.5 Постанови від 15.07.2020 № 795-ІХ «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» (далі - Постанова № 795-ІХ).

Ухвалою Верховного Суду від 13 серпня 2020 року відкрито провадження у справі № 9901/232/20.

Полого-Вергунівська сільська рада Переяслав-Хмельницького району Київської області звернулась до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Верховної Ради України, треті особи - Кабінет Міністрів України, Центральна виборча комісія, в якому просила визнати протиправним та скасувати пункт 5 Постанови Верховної Ради України № 795-ІХ від 15.07.2020 "Про призначення чергових місцевих виборів 2020 році".

Ухвалою Верховного Суду від 19.08.2020 прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 9901/242/20.

25.08.2020 до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшов позов Ігнатпільської сільської ради Овруцького району Житомирської області про визнання протиправним та скасування пункту 5 Постанови Верховної Ради України № 795-ІХ від 15.07.2020 «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році».

Ухвалою Верховного Суду від 26.08.2020 прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 9901/257/20.

20 серпня 2020 року Вовчинецька сільська рада Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області звернулась до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Верховної Ради України, треті особи - Кабінет Міністрів України, Центральна виборча комісія, в якому просила визнати протиправним та скасувати пункт 5 Постанови Верховної Ради України №795-ІХ від 15.07.2020 "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році".

Ухвалою Верховного Суду від 26 серпня 2020 року прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 9901/260/20.

26 серпня 2020 року Першотравнева сільська рада Покровського району Донецької області звернулась до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Верховної Ради України, треті особи - Кабінет Міністрів України, Центральна виборча комісія, в якому просила визнати протиправним та скасувати пункт 5 Постанови Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році".

Ухвалою Верховного Суду від 28 серпня 2020 року прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 9901/261/20.

28 серпня 2020 року Новострілищанська селищна рада VII скликання Жидачівського району Львівської області звернулась до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Верховної Ради України, треті особи - Кабінет Міністрів України, Центральна виборча комісія, в якому просила визнати протиправним та скасувати пункт 5 Постанови Верховної Ради України № 795-ІХ від 15 липня 2020 року "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році".

Ухвалою Верховного Суду від 31 серпня 2020 року прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 9901/267/20.

07 вересня 2020 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшов позов Хриплинської сільської ради Івано-Франківської міської ради до Верховної Ради України, треті особи - Кабінет Міністрів України, Центральна виборча комісія про визнання протиправним та скасування пункту 5 Постанови Верховної Ради України № 795-ІХ від 15.07.2020 «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році».

Ухвалою Верховного Суду від 08 вересня 2020 року відкрито провадження у справі № 9901/280/20.

Вказані справи були об`єднані в одне провадження зі справою № 9901/232/20.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачі зазначають, що положення пункту 5 Постанови № 795-IX є незаконним, тобто таким, що прямо суперечить правовим актам вищої сили, та порушує виборчі права громадян (членів територіальних громад позивачів) обирати на чергових місцевих виборах депутатів сільських рад та сільських голів цих територіальних громад.

На думку позивачів, призначення та проведення чергових місцевих виборів пов`язано з настанням відповідної календарної дати, пов`язаної із попередніми черговими місцевими виборами. Відповідно до імперативної норми частини третьої статті 141 Конституції України чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах. Тому, настання та проведення чергових місцевих виборів є подією неминучою, незворотною.

Позивачі зазначають, що норма частини другої статті 194 Виборчого кодексу України (який є спеціальним законом по відношенню до інших законів) зобов`язує Верховну Раду України призначити чергові місцеві вибори з настанням відповідного строку.

Таким чином, позивачі вважають, що положення пункту 5 оскаржуваної Постанови №795-IX «Чергові місцеві вибори не проводяться у разі…» прямо суперечить безальтернативному припису частини другої статті 194 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) «чергові місцеві вибори проводяться..», оскільки як норма частини третьої статті 141 Конституції України, так і Кодекс взагалі не допускають не проведення чергових виборів.

Єдина норма чинного законодавства, яка допускає виняток із загального правила, коли чергові місцеві вибори не проводяться - припис частини першої статті 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» такого змісту: «В умовах воєнного стану забороняється:…проведення виборів Президента України. А також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної республіки Крим і органів місцевого самоврядування».

Отже, правові підстави, коли чергові місцеві вибори не проводяться, прямо врегульовані в частині першій статті 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Жодного іншого випадку та/або підстави, коли призначені чергові вибори не проводяться, як стверджує позивач, чинним законодавством не передбачено.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 645-VIII «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних міських голів у 2015 році» у неділю 25 жовтня 2015 року були проведені чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Тому, відповідно до частини другої статті 194 Кодексу, наступні чергові вибори мають відбутися в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень місцевих рад та голів, обраних на чергових виборах - 25 жовтня 2020 року.

Припис частини другої статті 194 Кодексу «на всій території України» відсилає до поняття територія України та її меж, а також вказує на те, що чергові місцеві вибори повинні бути призначені на усій території України - тобто до усіх існуючих сільських, селищних, міських рад та в усіх адміністративно-територіальних одиницях України (за виключенням тимчасово окупованих територій).

На думку позивачів, постанова (в оскаржуваній частині) вже передбачає наявність змін у системі адміністративно-територіального устрою України та системі органів влади. Між тим, ані зміни до Конституції України, ані зміни до законодавства про адміністративно-територіальний устрій України, які б могли слугувати правовими підставами для зміни виборчої системи та системи органів місцевого самоврядування, не відбулося.

Відповідач не зазначив у оскаржуваній Постанові: на підставі якої норми права та відповідно до яких повноважень, у порядку якої процедури відповідач визначив випадок та правову підставу не проводити чергові місцеві вибори.

Порушення порядку та строків проведення відповідних чергових місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року (у разі виконання пункту 5 Постанови №795-XI) порушує права жителів відповідних сіл, вцілому територіальних громад обирати депутатів сільських рад та сільських голів.

Підсумовуючи, позивачі просять Суд визнати протиправним та скасувати пункт 5 Постанови №795-XI з мотивів його незаконності.

Відповідач не погоджується з такими доводами позивача, проти позову заперечує, вважає позовні вимоги безпідставними і необґрунтованими, такими, що не підлягають задоволенню, та у відзиві на позовну заяву зазначає про таке.

Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Між тим, з позовних заяв не вбачається, яке право чи інтерес порушено саме оскаржуваною Постановою №795-IX, адже парламентом призначено чергові місцеві вибори, які є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

У Преамбулі Постанови №795-IX зазначено, що вона прийнята на підставі нормативно-правових актів вищої юридичної сили, зокрема Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад», який набрав чинності 14 травня 2020 року (публікація в газеті «Голос України» від 13 травня 2020 року - №79).

Крім того, відповідно до частини восьмої статті 194 Кодексу у рік проведення чергових місцевих виборів додаткові вибори не призначаються та не проводяться, а перші місцеві вибори призначаються та проводяться разом з черговими місцевими виборами.

Звертає увагу, що положення розділу XI Конституції України містять лише один з видів виборів до органів місцевого самоврядування - чергові, у пункті 30 частини першої статті 85 Конституції України зазначено ще один вид виборів - позачергові.

Проте, положення Основного Закону не містять таких видів місцевих виборів, що зазначені у статті 194 Кодексу як повторні, проміжні, перші та додаткові, які разом з черговими та позачерговими визначають спосіб законного формування та забезпечення функціонування органів місцевого самоврядування.

Також відповідач зазначає, що відповідно до тлумачного словника, слово черговий означає - який іде за попереднім у певній послідовності, є наступним щодо черговості. Синонімами слова черговий є наступний, другий, подальший, тощо.

Отже, перші вибори у новостворених місцевих радах не можуть за змістом бути черговими. Саме тому, з метою уникнення непорозумінь у виді виборів, які призначені на 25 жовтня 2020 року Верховною Радою України, було сформульовано пункт 5 Постанови №795-IX у такій редакції, яка не суперечить положенням чинного законодавства.

Кабінет Міністрів України подав до суду пояснення, в яких просив відмовити в задоволенні позову посилаючись на те, що позов є безпідставним та не аргументованим. Зазначив, що з огляду на утворення територіальних громад, вибори на відповідних територіях будуть першими місцевими виборами, а не черговими, про що помилково зазначають позивачі. Оскаржувана норма Постанови №795-XI повністю відповідає актам вищої юридичної сили, а сама Постанова №795-XI прийнята в межах повноважень та у спосіб передбачений чинним законодавством.

Водночас зазначає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єкта владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Звертає увагу, що на виконання повноважень визначених частиною сьомою статті 194 Кодексу, Центральною виборчою комісією призначено, зокрема, перші вибори у відповідних територіальних громадах.

З огляду на зазначене, вважає, що виборчі права членів територіальних громад позивачів жодним чином не порушені.

Центральна виборча комісія (далі - ЦВК) у своїх поясненнях також просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що доводи адміністративного позову є безпідставними, необґрунтованими та суперечать фактичним обставинам справи. Зазначила, що 27 липня 2020 року до ЦВК надійшли розпорядження Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад областей від 12 червня 2020 року №707-730.

Перші вибори сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, згідно з частиною першою статті 288 Кодексу, проводяться у разі об`єднання територіальних громад, утворення нових адміністративно-територіальних одиниць, інших змін адміністративно-територіального устрою або змін, в результаті яких утворюється новий орган місцевого самоврядування, що зумовлює необхідність вперше, а не вчергове, обирати склад такої місцевої ради новоутвореної територіальної громади та відповідного сільського, селищного, міського голову.

У своїй правовій природі як чергові, так і перші місцеві вибори є формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

ЦВК вважає, що права виборців на участь у виборах жодним чином не порушені, оскільки усі місцеві вибори відбудуться одночасно на всій території України 25 жовтня 2020 року, зокрема, чергові - призначені Верховною Радою України, та перші визначені ЦВК.

ЦВК стверджує, що пункт 5 Постанови №795-XI, який є предметом оскарження, відповідає вимогам статей 194, 195 Кодексу, Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад», а доводи позивачів щодо його протиправності є безпідставними.

В судовому засіданні представники позивачів позовні вимоги підтримали, просили задовольнити їх з підстав, викладених у позовній заяві, представник відповідача заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Представники третіх осіб також підтримали подані пояснення на позов та просили в задоволенні позову відмовити.

До Верховного Суду надійшло клопотання позивача про звернення до Конституційного Суду України після винесення рішення по справі щодо неконституційності абзацу першого пункту 2 розділу 1 Закону України від 16 квітня 2020 року №562-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад».

Суд дійшов висновку, що вказане клопотання не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Стаття 7 КАС (частина 4) передбачає, що якщо суд доходить висновку, що закон чи інший правовий акт суперечить Конституції України, суд не застосовує такий закон чи інший правовий акт, а застосовує норми Конституції України як норми прямої дії.

У такому випадку суд після винесення рішення у справі звертається до Верховного Суду для вирішення питання стосовно внесення до Конституційного Суду України подання щодо конституційності закону чи іншого правового акта, що віднесено до юрисдикції Конституційного Суду України.

Суд звертає увагу, що у вказаній нормі мова йде про можливість звернення до Конституційного Суду України щодо конституційності того закону чи іншого правового акта, який належало б застосовувати у справі, тобто який регулює саме спірні правовідносини.

Проте, абзац перший пункту 2 розділу 1 Закону України від 16 квітня 2020 року №562-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад» не регулює спірні правовідносини, а тому в рамках справи, яка розглядається, можливість звернення до Конституційного Суду України з поданням щодо конституційності вказаної норми виключається.

Дослідивши матеріали справи, а також докази в їх сукупності, Верховний Суд встановив такі обставини.

15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято Постанову №795-IX, якою призначено чергові вибори у 2020 році. Постанова №795-IX набрала чинності 23 липня 2020 року.

У пункті 1 Постанови №795-IX Верховна Рада України постановила призначити чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року. У пункті 5 зазначила, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

Позивачі, вважаючи, що пункт 5 Постанови №795-IX суперечить припису частини другої статті 194 Кодексу, оскільки як частина третя статті 141 Конституції України, так і Кодекс взагалі не допускають не проведення чергових виборів, звернулись до суду з цим адміністративним позовом.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає таке.

Згідно з пунктом 30 статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п`ять років.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Як зазначено в Рішенні Конституційного Суду України від 8 вересня 2016 року № 6-рп/2016, пряма дія норм Конституції України означає, що ці норми застосовуються безпосередньо. Законами України та іншими нормативно-правовими актами можна лише розвивати конституційні норми, а не змінювати їх зміст. Закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються лише у частині, що не суперечить Конституції України.

Верховна Рада України як єдиний орган законодавчої влади в Україні в межах своїх повноважень деталізує норми Конституції України щодо різних типів виборів в Україні.

Так, відповідно до Виборчого кодексу України в Україні проводяться такі типи виборів (частина перша статті 3 Кодексу):

1) вибори Президента України;

2) вибори народних депутатів України;

3) місцеві вибори:

а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради;

в) вибори сільського, селищного, міського голови;

г) вибори депутатів районної ради;

ґ) вибори депутатів обласної ради;

д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Водночас абзац третій частини другої статті 3 Кодексу, яка передбачає типи виборів, встановлює, що чергові місцеві вибори проводяться одночасно на всій території України, за винятком обмежень, встановлених законом. Зокрема такі обмеження встановлюються:

1) Законом України « Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», який згідно із статтею 8 передбачає захист виборчих прав громадян України на тимчасово окупованій території;

2) Законом України «Про правовий режим воєнного стану», який відповідно до статті 19 встановлює гарантії законності в умовах воєнного стану;

3) Законом України «Про правовий режим надзвичайного стану», приписи статті 21 якого визначають гарантії законності в умовах надзвичайного стану;

4) Приписами пункту 7 частини першої статті 205 Кодексу та Постановою ЦВК №161 від 08.08.2020 «Про неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року».

Таким чином, існують передбачені законом обставини (причини), у зв`язку з якими вибори не проводяться.

Відповідно до статті 194 Кодексу місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими (частина перша).

Приписи частини другої цієї статті передбачають, що чергові місцеві вибори призначаються у зв`язку із закінченням строку повноважень місцевих рад, сільських, селищних міських голів, обраних на попередніх чергових місцевих виборах.

Чергові місцеві вибори проводяться одночасно на всій території України в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень рад, голів, обраних на попередніх чергових місцевих виборах.

Чергові вибори районних у містах рад (у разі їх створення) проводяться одночасно з іншими черговими виборами на всій території України у терміни та відповідно до положень цього Кодексу.

Отже, за змістом частини другої статті 194 Кодексу, законодавець передбачив основні підстави для проведення чергових виборів, тобто наявність відповідних органів, обраних на попередніх виборах та закінчення строку повноважень таких органів.

Водночас частина восьма цієї статті встановлює, що у рік проведення чергових місцевих виборів додаткові вибори не призначаються та не проводяться, а перші місцеві вибори призначаються та проводяться разом з черговими місцевими виборами.

Перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів згідно з частиною першою статті 288 Кодексу призначаються у разі об`єднання територіальних громад, утворення нових адміністративно-територіальних одиниць, інших змін адміністративно-територіального устрою або змін, в результаті яких утворюється новий орган місцевого самоврядування.

Таким чином, зі змісту наведених норм можна зробити висновок, що у разі утворення нового органу місцевого самоврядування, замість чергових виборів, проводяться перші вибори.

Тому, Суд не погоджується з доводами позивачів, що положення пункту 5 оскаржуваної Постанови №795-XI «Чергові місцеві вибори не проводяться у разі…» суперечить безальтернативному припису частини другої статті 194 Кодексу «чергові місцеві вибори проводяться…».

Передбачені пунктом 5 Постанови №795-XI правові підстави, за яких чергові місцеві вибори можуть не проводитися, узгоджується з відповідними приписами частини другої статті 194, що визначає види місцевих виборів та порядок їх призначення і частини першої статті 288 Кодексу, що встановлює порядок проведення перших місцевих виборів і дає підстави зробити висновок, що перші вибори у новостворених місцевих радах за своєю суттю, не можуть бути черговими.

Стосовно доводів позивача про те, що ніяких змін у законодавстві про адміністративно-територіальний устрій України, які могли б слугувати правовими підставами для зміни виборчої системи та системи органів місцевого самоврядування, не відбулося, Суд зазначає таке.

Законом України від 16 квітня 2020 року №562-IX (далі - Закон №562-IX) «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад» внесено зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», якими Кабінет Міністрів України уповноважено до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України здійснювати визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад.

При цьому передбачено, що рішення Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад подається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів відповідних територіальних громад (підпункт 2 пункту 1 розділу І Закону №562-IX).

Приписами підпункту 2 пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" згаданого Закону №562-IX установлено, що у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року.

Відповідно до підпунктів 3, 4 пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону №562-IX вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, не проводяться;

повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, припиняються в день набуття повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних на перших місцевих виборах у 2020 році відповідно до підпункту 2 цього пункту.

Приписами частини сьомої статті 194 Кодексу, зокрема, встановлено, що перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією за відповідним зверненням уповноваженого органу.

Частиною дев`ятою статті 194 Кодексу передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну регіональну політику, державну політику у сфері розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою, не пізніш як за сто десять днів до дня голосування на чергових місцевих виборах надає Центральній виборчій комісії за встановленою нею формою інформацію щодо переліку місцевих рад із зазначенням адміністративно-територіальних одиниць, що входять до їх складу, в кожній області України, а також у Автономній Республіці Крим.

Так, ЦВК у своїй Постанові від 8 серпня 2020 року №160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року» вказала, що до ЦВК 23 липня 2020 року надійшла Постанова Верховної Ради України від 17 липня 2020 року №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів», також 27 липня 2020 року до Комісії надійшли розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад.

Розглянувши зазначену Постанову Верховної Ради України та розпорядження Кабінету Міністрів України, а також враховуючи інформацію щодо переліку сільських, селищних, міських рад, надану Міністерством розвитку громад та територій України листом від 6 серпня 2020 року №7/34.1/13566-20 відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 28 липня 2020 року №148 "Про форми переліків місцевих рад із зазначенням адміністративно-територіальних одиниць, що входять до їх складу", ЦВК прийняла Постанову «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року», якою призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-24.

ЦВК призначила перші місцеві вибори у відповідних територіальних громадах, де 25 жовтня 2020 року обиратимуться депутати до сільських рад та сільські голови.

Доводи позивачів щодо порушення порядку та строків проведення відповідних чергових місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року у разі виконання пункту 5 Постанови №795-XI, є необґрунтованими з огляду на те, що реалізація виборчих прав громадян відбудеться, зокрема, шляхом проведення перших виборів.

Конституційний Суд України вважає, що строки проведення виборів є важливим інститутом гарантії реалізації виборчих прав громадян. Відміна виборів до органів місцевого самоврядування чи перенесення строків їх проведення з підстав, не передбачених законом, є порушенням цих прав громадян. (Рішення Конституційного Суду України від 23 червня 2009 року № 15-pп/2009).

Перші місцеві вибори відповідно до абзацу першого частини першої статті 288 Кодексу проводяться в порядку та строки, встановлені цим Кодексом, з відповідними особливостями, визначеними цією статтею, серед яких зокрема: «у рік проведення чергових місцевих виборів перші вибори депутатів місцевих рад та відповідних сільських, селищних, міських голів проводяться одночасно з черговими місцевими виборами» (пункт 4 частини першої статті 288 Кодексу).

ЦВК відповідно до абзацу першого частини сьомої статті 194, частини п`ятої статті 195 Кодексу, підпункту 2 пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону №562-IX, керуючись статтями 11 - 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", прийняла Постанову «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року» на підставі Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року №807-IX «Про утворення та ліквідацію районів», а також розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад.

За таких обставин, адміністративні позови до Верховної Ради України про визнання протиправним та скасування пункту 5 Постанови Верховної Ради України «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» від 15 липня 2020 року №795-IX, задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 266, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд

вирішив:

Відмовити у задоволенні позову Соснівської сільської ради Конотопського району Сумської області, Полого-Вергунівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області, Ігнатпільської сільської ради Овруцького району Житомирської області, Вовчинецької сільської ради Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, Першотравневої сільської ради Покровського району Донецької області, Новострілищанської селищної ради Жидачівського району Львівської області, Хриплинської сільської ради Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області до Верховної Ради України, треті особи - Кабінет Міністрів України, Центральна виборча комісія, про визнання протиправним та скасування пункту 5 Постанови від 15 липня 2020 року №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році".

Рішення Верховного Суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду може бути подана до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

...........................

...........................

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз,

В.М. Шарапа,

О.П. Стародуб,

Т.Г. Стрелець,

А.І. Рибачук,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 92136784
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку