open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 вересня 2020 року справа №320/4410/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянув за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 в інтересах неповнолітніх ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та повнолітнього ОСОБА_5 до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів Служби у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області про визнання протиправним та скасування рішення

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулися законні представники ОСОБА_1 та ОСОБА_2 в інтересах неповнолітніх ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та повнолітнього ОСОБА_5 з позовом до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (надалі - відповідач-1) та Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області (надалі - відповідач-2), в якому позивачі просять суд:

- визнати протиправним та скасувати Розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 395 від 10.07.2019 р. "Про призупинення виплати державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне";

- визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області щодо не нарахування державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне";

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області провести перерахунок та виплату сум щомісячної державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне починаючи з 10.07.2019 р. за весь період отримання такої виплати.

В обґрунтування позовних вимог позивачі вказують, що починаючи з липня 2019 року і по даний час Бориспільська РДА Київської області не здійснює виплати державної соціальної допомоги на дітей-вихованців та грошового забезпечення батькам-вихователям Дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне, що підтверджується Довідкою про грошове забезпечення батька-вихователя від 27.02.2020 року. 04 січня 2020 року родина отримала відповіді Бориспільської РДА Київської області на звернення дітей-вихованців Дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне, де зазначалося, що виплати державної соціальної допомоги призупинено на підставі Розпорядження від 21.11.2018 № 1339 "Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родичи ОСОБА_1 с. Ревне" та Розпорядження Бориспільської РДА № 395 "Про призупинення виплати державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 м. Ревне" від 10.07.2019 р.

Позивачі у позові стверджують, що відсутні підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги на дітей-вихованців та грошового забезпечення батькам-вихователям. Розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 395 від 10.07.2019 р. є передчасним та безпідставним.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.06.2020 відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Розпочато підготовку справи до судового розгляду. Призначено підготовче засідання на 09.07.2020. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Службу у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області. Витребувано докази від позивача, від відповідачів.

08.07.2020 від Служби у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області до суду надійшли письмові пояснення щодо позову, в яких третя особа просить відмовити у позові в повному обсязі.

Свою позицію Служба у справах дітей та сім`ї Бориспільської районної державної адміністрації Київської області обґрунтовує тим, що підставою припинення фінансування дитячого будинку сімейного типу є відсутність матері-виховательки, ухилення та невиконання нею обов`язків.

08.07.2020 від Бориспільської районної державної адміністрації Київської області до суду надійшов відзив на позовну заяву.

Бориспільська районна державна адміністрації Київської області проти позову заперечує та зазначає у відзиві, що підставою припинення фінансування дитячого будинку сімейного типу є відсутність матері-виховательки, ухилення та невиконання нею обов`язків.

08.07.2020 від Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області до суду надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідач-2 надав суду відзив на адміністративний позов, в якому проти доводів позивачів заперечує та зазначає, що починаючи з 10.07.2020 не здійснювалося призначення та виплата соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне на підставі Розпорядження від 21.11.2018 № 1339 «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родичи ОСОБА_1 с. Ревне».

Підготовче засідання, яке відбулось 09.07.2020 і на яке з`явився позивач ОСОБА_1 , було відкладено на 15.07.2020, у зв`язку з клопотанням відповідача-1.

10.07.2020 до суду надійшло клопотання позивача ОСОБА_2 про проведення підготовчого засідання по справі у відсутність позивача.

Також 10.07.2020 від представника позивачів адвоката Кілічава Т.М. надійшла відповідь на відзив на позовну заяву із доказами направлення всім учасникам справи.

У зв`язку з надходженням до суду відповіді на відзив підготовче судове засідання, яке відбулось 15.07.2020 і на яке з`явився позивач ОСОБА_1 , було відкладено на 23.07.2020.

У відповіді на відзив позивач наводить наступні доводи: в переліку підстав для припинення виплати державної соціальної допомоги та грошового забезпечення відсутня така підстава, яку зазначають Відповідачі, а саме: "відсутність матері-виховательки, ухилення та невиконання нею обов`язків". Отже, відсутні підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги на дітей-вихованців та грошового забезпечення батькам-вихователям. ОСОБА_1 не давав згоду та не погоджується на встановлення опіки чи піклування над дітьми та не подавав належні документи для призначення піклувальника, у зв`язку з чим подав заяву від 17.03.2020 про відмову у встановленні піклування та призначення піклувальника, оскільки це суперечить інтересам дітей. Державний орган, в особі Бориспільської РДА Київської області, який без будь-яких на те причин, свавільно вирішив призупинити виплати соціальної допомоги дітям та батькам-вихователям ДБСТ родини ОСОБА_1 та матеріально не забезпечує ДБСТ.

20.07.2020 на адресу суду від представника позивачів адвоката Кілічава Т.М. надійшло клопотання про прискорення розгляду справи, мотивоване тим, що через оспорюване рішення у батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а також дітей-вихованців ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 відсутні засоби існування, так як Бориспільська РДА Київської області без будь-яких на те причин, свавільно не здійснює виплати соціальної допомоги дітям-вихованцям та батькам-вихователям ДБСТ родини ОСОБА_1 вже більше року.

23.07.2020 на адресу суду надійшла заява від позивача ОСОБА_1 про проведення підготовчого судового засідання 23.07.2020 у відсутність позивача, в якій позивач просить закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду.

Правом на подачу заперечень на відповідь на відзив відповідачі не скористались.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.07.2020 закрито підготовче провадження в адміністративній справі. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 02.09.2020.

01.09.2020 до суду надійшло клопотання представника позивача ОСОБА_2 - адвоката Кілічава Т.М. про проведення засідання по справі у відсутність позивача ОСОБА_2 .

В судове засідання 02.09.2020 з`явився позивач-1 - ОСОБА_1 .

Належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи відповідач-1, відповідач-2 та третя особа в судове засідання 02.09.2020 не з`явились, явку своїх уповноважених представників не забезпечили, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.

У письмових поясненнях третьої особи від 26.06.2020 остання просила проводити розгляд справи за відсутністю третьої особи.

Від відповідачів будь-яких клопотань щодо судового розгляду справи не надходило.

У судовому засіданні 02.09.2020 ОСОБА_1 повністю підтримав поданий позов, зазначивши, що з 10 липня 2019 року відповідач-1 своїм розпорядженням №395 призупинив виплати державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям Дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне. Батьки-вихователі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 продовжують без державних соціальних виплат повністю утримувати, виховувати та забезпечувати всім необхідним трьох дітей, а саме ОСОБА_4 2005 р.н., учня 10 класу Ревненської ЗОШ, ОСОБА_3 2002 р.н., студентку першого курсу Львівського університету денної форми навчання, ОСОБА_5 2001 р.н., студента Вищого професійного училища м.Києва денної форми навчання. Батьки-вихователі не підписували жодного акта про вилучення дітей-вихованців, наразі діти проживають з батьками-вихователями.

02.09.2020 від позивача надійшло клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд

в с т а н о в и в:

30 серпня 2012 року розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації № 2840 "Про призначення батьками-вихователями дитячого будинку сімейного типу с. Ревне ОСОБА_2 та ОСОБА_1 та влаштування дітей» був створений з дня підписання розпорядження дитячий будинок сімейного типу на базі родини ОСОБА_1 с. Ревне (т.1, а.с.23-24).

Вказаним розпорядженням надано статус батьків-вихователів ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , які проживають за адресою: АДРЕСА_2 .

Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації від 30.08.2012 № 2840 до ДБСТ родини ОСОБА_1 влаштовано неповнолітню ОСОБА_7 , неповнолітню ОСОБА_8 , малолітнього ОСОБА_5 .

Відповідно до пунктів 7.1, 7.2 розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 30.08.2012 № 2840 Управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації зобов`язано забезпечити своєчасне призначення та проведення виплат державної соціальної допомоги на дітей-вихованців, грошового забезпечення батьків-вихователів в межах видатків, передбачених чинним законодавством, для функціонування дитячого будинку сімейного типу; здійснювати зазначені виплати на дітей-вихованців та грошове забезпечення батькам-вихователям щомісяця до 20 числа.

30 серпня 2012 року між Бориспільською районною державною адміністрацією і батьками-вихователями ОСОБА_1., ОСОБА_2 укладено Угоду про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 09 (т.1, а.с.25).

Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації від 04.10.2012 № 3464 до ДБСТ родини ОСОБА_1 влаштовано малолітнього ОСОБА_9 , ОСОБА_3 , ОСОБА_10 (т.2, а.с.43-44).

Відповідно до пунктів 5.1, 5.2 розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 04.10.2012 № 3464 Управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації зобов`язано призначити та розпочати виплату державної соціальної допомоги на дітей, грошове забезпечення батькам-вихователям у межах видатків, передбачених у державному бюджеті; здійснювати зазначені виплати на дітей, грошове забезпечення батькам-вихователям щомісяця до 20 числа.

04 жовтня 2012 року між Бориспільською районною державною адміністрацією та батьками-вихователями ОСОБА_1., ОСОБА_2 укладено Угоду про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 10 (т.1, а.с.26).

Розпорядження голови Бориспільської районної державної адміністрації від 05.11.2012 року № 4151 до ДБСТ родини ОСОБА_1 влаштовано малолітніх сестер ОСОБА_11 та ОСОБА_12 (т.2, а.с.17-20).

Відповідно до пунктів 5.1, 5.2 розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 05.11.2012 № 4151 Управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації зобов`язано призначити та розпочати виплату державної соціальної допомоги на дітей, грошове забезпечення батькам-вихователям у межах видатків, передбачених у державному бюджеті; здійснювати зазначені виплати на дітей, грошове забезпечення батькам-вихователям щомісяця до 20 числа.

05 листопада 2012 року між Бориспільською районною державною адміністрацією та батьками-вихователями ОСОБА_1. та ОСОБА_2 укладено Угоду про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 11 (т.2, а.с.129).

Розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 15.01.2015 № 09 до ДБСТ родини ОСОБА_1 влаштовано малолітнього ОСОБА_4 (т.1, а.с.239-240).

Відповідно до пунктів 5.1, 5.2 розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 15.01.2015 № 09 Управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації зобов`язано призначити та розпочати виплату державної соціальної допомоги на дітей, грошове забезпечення батькам-вихователям у межах видатків, передбачених у державному бюджеті; здійснювати зазначені виплати на дітей, грошове забезпечення батькам-вихователям щомісяця до 20 числа.

15 січня 2015 року між Бориспільською районною державною адміністрацією та батьками-вихователями ОСОБА_1 , ОСОБА_2 укладено Угоду про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 19 (т.1, а.с.27).

Пунктами 3.1, 3.2 вищезазначених Угод про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу передбачено, що відповідач-1 зобов`язується у межах видатків, передбачених у державному бюджеті на утримання дитячого будинку сімейного типу, перераховувати щомісяця до 20 числа на особові рахунки обох батьків-вихователів у банківській установі кошти в розмірі двох прожиткових мінімумів для дітей відповідного віку та щомісяця виплачувати грошове забезпечення батькам-вихователям.

21 листопада 2018 року розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 1339 «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне» зобов`язано припинити функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку з виникненням несприятливих умов для виховання та спільного проживання дітей (п.1). Зняти з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 статус батьків-вихователів (п.2). Вивести зі складу дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 дітей-вихованців: ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_9 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_6 (п.3). Зняти з дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування ОСОБА_5 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 статус дітей-вихованців (п.4). Припинити дію угоди про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 від 30.08.2002 №9, від 04.10.2012 № 10, від 15.01.2015 № 19 (пункти 5, 6, 7). Службу у справах дітей та сім`ї райдержадміністрації зобов`язати вжити відповідних організаційно-правових заходів: забезпечити подальше влаштування ОСОБА_5 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до сімейних форм виховання; забезпечити виконання п.п. 5, 6, 7 цього розпорядження (п.8). Управління соціального захисту населення районної державної адміністрації зобов`язано припинити призначення і виплату державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування: ОСОБА_5 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та батьків-вихователів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з моменту підписання договору про припинення дії угод «Про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу» та акту про факт передачі дітей (п.9). Визнати таким, що втратило чинність розпорядження Бориспільської райдержадміністрації від 30 серпня 2012 року № 2840 «Про призначення батьками-вихователями дитячого будинку сімейного типу с. Ревне ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та влаштування дітей» (т.1, а.с.97).

Вказане розпорядження було оскаржено ОСОБА_1 до Київського окружного адміністративного суду.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду якого від 20.03.2020 у справі №320/6514/18 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 21.11.2018 № 1339 «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне» (т.1, а.с.29-33).

На час розгляду справи вказане рішення Київського окружного адміністративного суду якого від 20.03.2020 у справі №320/6514/18 не набрало законної сили, справа перебуває на розгляді в Шостому апеляційному адміністративному суді.

Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 10.07.2019 № 395 "Про призупинення виплат батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне» Управлінню соціального захисту населення доручено призупинити грошове забезпечення батькам-вихователям та державну соціальну допомогу на дітей дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку з невиконанням батьками-вихователями обов`язків щодо належного виховання, розвитку та утримання дітей (п.1). Контроль за виконанням цього розпорядження покладено на заступника голови райдержадміністрації Білецького С.В. (т.1, а.с.96).

Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 20.11.2019 № 681 "Про встановлення піклування та призначення піклувальника над неповнолітніми ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 » встановлено піклування та призначено піклувальника над неповнолітніми: ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_6 , які мають статус дітей, позбавлених батьківського піклування, ОСОБА_1 , який проживає за адресою: АДРЕСА_1 (т.1, а.с. 110).

Доказів, які б підтверджували призначення державної соціальної допомоги на дітей, яким встановлено опіку згідно даного розпорядження, не надано, що відповідачами не спростовано.

17 березня 2020 року батьком-вихователем ОСОБА_1 до Бориспільської районної державної адміністрації Київської області подано заяву, в якій ОСОБА_1 просить вважати написану ним заяву щодо опікунства над дітьми ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 вважати недійсною, оскільки оформлення опікунства не є в інтересах дітей (т.2, а.с.130).

Не погодившись із розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 10.07.2019 № 395 та бездіяльністю Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області щодо не нарахування державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне", позивач звернувся із даним позовом до суду.

Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування визначає Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 13 січня 2005 року № 2342-IV (зі змінами та доповненнями, далі - Закон України № 2342-IV).

Відповідно до статті 1 Закону України № 2342-IV у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

діти позбавлені батьківського піклування, - діти, які залишилися без піклування батьків у зв`язку з позбавленням їх батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними, оголошенням їх померлими, відбуванням покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами Національної поліції, пов`язаним з відсутністю відомостей про їх місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов`язки, а також діти, розлучені із сім`єю, підкинуті діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, діти, батьки яких не виконують своїх батьківських обов`язків з причин, які неможливо з`ясувати у зв`язку з перебуванням батьків на тимчасово окупованій території України, в районах проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та безпритульні діти;

статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування;

форми влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - усиновлення; встановлення опіки, піклування; передача до прийомної сім`ї, дитячих будинків сімейного типу, до закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;

передача до дитячого будинку сімейного типу - прийняття в окрему сім`ю, яка створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, на виховання та для спільного проживання не менш як п`яти дітей-сиріт та/або дітей, позбавлених батьківського піклування. Загальна кількість дітей, включаючи рідних, у такій сім`ї не може перевищувати десяти осіб;

місце проживання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, - місцезнаходження закладу для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, жиле приміщення дитячого будинку сімейного типу, прийомної сім`ї, опікунів або піклувальників, житло, в якому дитина проживає, інше житло;

державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, - встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами мінімальні норми і нормативи забезпечення дітей-сиріт, дітей, які залишилися без батьківського піклування, та осіб з їх числа;

державне утримання дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа - повне забезпечення відповідно до державних соціальних стандартів матеріальними та грошовими ресурсами дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа для задоволення їх життєво необхідних потреб та створення умов для нормальної життєдіяльності.

Законодавство України про соціальний захист дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, складається з Конституції України, цього Закону та інших законодавчих актів, що регулюють правовідносини, пов`язані з наданням матеріальної, соціальної та правової допомоги дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, а також особам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (ст.2 Закону України № 2342-IV).

Відповідно до частин 1-3 статті 4 Закону України № 2342-IV заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, гарантуються, забезпечуються та охороняються державою.

Державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.

Державні соціальні стандарти і нормативи встановлюються, зокрема, щодо:

мінімального матеріального забезпечення, витрат на харчування, одяг та взуття;

мінімального стандарту щомісячного утримання таких дітей та осіб із їх числа за умови навчання їх у вищих навчальних закладах до досягнення ними 23-річного віку або до закінчення відповідних навчальних закладів;

мінімального стандарту грошового забезпечення батьків-вихователів, прийомних батьків.

Згідно з ч.1 статті 9 Закону України № 2342-IV витрати на утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа у сім`ях опікунів, прийомних сім`ях, дитячих будинках сімейного типу, у державних закладах фінансуються з державного, обласних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, інших джерел, не заборонених законодавством.

Відповідно до статті 31 Закону України № 2342-IV батьки-вихователі є особами, які заміняють батьків, законними представниками своїх вихованців і захищають їхні права та інтереси в органах державної влади, у тому числі судових, як опікуни або піклувальники без спеціальних на те повноважень. Вони не можуть використовувати надані їм права всупереч інтересам дитини.

Набуття статусу батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу не може обмежувати громадянських прав цих осіб.

Батьки-вихователі мають право захищати дитину, її права та інтереси як опікуни або піклувальники без спеціальних на те повноважень.

Батьки-вихователі, зокрема, зобов`язані:

захищати права та інтереси дітей, бути їхніми представниками в установах і організаціях;

створити належні умови для всебічного гармонійного розвитку дітей;

піклуватися про здоров`я, фізичний, психічний та моральний розвиток, навчання дітей, готувати їх до праці;

забезпечувати проведення двічі на рік медичного обстеження дітей лікарями-спеціалістами та виконувати їх рекомендації;

забезпечити здобуття дітьми освіти, стежити за навчанням і розвитком дітей у навчально-виховних закладах, підтримувати зв`язки з учителями та вихователями;

займатися розвитком здібностей дітей, у тому числі залучати їх до занять у позашкільних навчальних закладах.

Батьки-вихователі виконують свої обов`язки стосовно дітей до досягнення ними вісімнадцяти років або до закінчення ними навчання у відповідних закладах навіть у разі їх окремого проживання.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 року № 564 «Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу» з метою створення належних умов для виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, в сімейному оточенні, затверджено Положення про дитячий будинок сімейного типу (зі змінами та доповненням, в редакції станом на 10.07.2019, далі - Положення про ДБСТ).

Згідно з п.1 Положення про ДБСТ метою створення дитячого будинку сімейного типу є забезпечення належних умов для виховання в сімейному оточенні дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

Відповідно до п.2 Положення про ДБСТ, дитячий будинок сімейного типу - окрема сім`я, що створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, які беруть на виховання та спільне проживання не менш як 5 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

Батьки-вихователі - особи, які беруть на виховання та спільне проживання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування (далі - вихованці).

Вихованці перебувають у дитячому будинку сімейного типу до досягнення 18-річного віку, а в разі продовження навчання у професійно-технічному, вищому навчальному закладі I - IV рівня акредитації - до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.

Питання матеріального забезпечення дитячого будинку сімейного типу врегульовані у п.24 Положення про ДБСТ, відповідно до якого фінансування дитячого будинку сімейного типу здійснюється за рахунок видатків державного бюджету в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Розмір державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, становить два прожиткових мінімуми для дітей відповідного віку.

Державна соціальна допомога і грошове забезпечення виплачуються щомісяця не пізніше 20 числа за місцем проживання дитини у дитячому будинку сімейного типу батькам-вихователям через державні підприємства поштового зв`язку або перераховуються на особові рахунки обох батьків-вихователів у банківській установі за їх вибором.

Згідно з п.22 Положення про ДБСТ батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу виплачується грошове забезпечення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

26 червня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №552 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною", оплати послуг із здійснення патронату над дитиною та виплати соціальної допомоги на утримання дитини в сім`ї патронатного вихователя, підтримки малих групових будинків», пунктом 1 якої затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною".

Постанова Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №552 набрала чинності 10 липня 2019 року, в день прийняття відповідачем оскаржуваного розпорядження від 10.07.2019 №395, та підлягає застосуванню у спірних правовідносинах.

Натомість відповідач в оскаржуваному розпорядженні від 10.07.2019 №395 послався на Постанову Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року №81 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною"», яка втратила чинність у зв`язку з прийняттям Постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №552, з дня набрання чинності останньою.

Тобто відповідач в оскаржуваному розпорядженні від 10.07.2019 №395 застосував Постанову Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року №81, яка втратила чинність в день прийняття відповідачем оскаржуваного розпорядження від 10.07.2019 №395.

Механізм призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях (далі - державна соціальна допомога), грошового забезпечення батькам- вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях (далі - грошове забезпечення) за принципом "гроші ходять за дитиною", а також сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за батьків-вихователів і прийомних батьків, які здійснюються за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною", оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім`ї патронатного вихователя, на підтримку малих групових будинків визначає Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною", затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №552 (далі - Порядок №552).

Відповідно до п.2 Порядку №552 державна соціальна допомога призначається і виплачується щомісяця в грошовій формі батькам-вихователям на кожну дитину-вихованця і прийомним батькам на кожну прийомну дитину.

Відповідно до п.3 Порядку №552 грошове забезпечення призначається і виплачується щомісяця кожному з батьків-вихователів і одному з прийомних батьків.

Згідно з п.4 Порядку №552 призначення і виплата державної соціальної допомоги, грошового забезпечення здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважений орган) на підставі підготовлених службою у справах дітей документів, що зберігаються протягом п`яти років після припинення виплати соціальної допомоги та грошового забезпечення.

Згідно з п.5 Порядку №552 уповноважений орган призначає державну соціальну допомогу та грошове забезпечення за заявою батьків-вихователів і одного з прийомних батьків, до якої додаються:

рішення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради про влаштування дитини до дитячого будинку сімейного типу або прийомної сім`ї;

документи, що підтверджують статус дитини;

інформація органу державної виконавчої служби про розмір аліментів;

довідка з місця навчання про розмір стипендії;

копія висновку медико-соціальної експертної комісії або медичного висновку лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу про дитину з інвалідністю, що видані в установленому МОЗ порядку;

копія посвідчення громадянина, який проживає, працює (навчається) на території гірського населеного пункту, виданого відповідно до Закону України "Про статус гірських населених пунктів в Україні".

Якщо особа з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 18 до 23 років або до закінчення відповідного закладу освіти навчається за денною формою навчання у закладі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, подаються довідки про розмір стипендії та про те, що вона не перебуває на повному державному утриманні.

Відповідно до п.6 Порядку №552 призначення державної соціальної допомоги та грошового забезпечення здійснюється з дати влаштування дитини у дитячий будинок сімейного типу або прийомну сім`ю включно до дня досягнення дитиною 18-річного віку, а у разі навчання у закладі загальної середньої освіти, за денною формою навчання у закладі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти - до 23 років або до закінчення відповідного закладу освіти.

Особі, якій виповнилося 18 років, за умови здобуття нею загальної середньої освіти та вступу на навчання за денною формою до закладу професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти державна соціальна допомога призначається на період між строком закінчення навчання в одному із закладів освіти та вступом до іншого закладу освіти або у період між строком закінчення навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем та продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців, на підставі клопотання служби у справах дітей за наявності розписки про прийняття документів для вступу до відповідного закладу освіти.

У разі проживання у період навчання дитини-вихованця або прийомної дитини окремо від сім`ї в іншій місцевості державна соціальна допомога призначається на загальних підставах за умови подання довідки з місця навчання про те, що дитина не перебуває на повному державному утриманні.

Відповідно до п.7 Порядку №552 розмір державної соціальної допомоги становить два прожиткових мінімуми для дітей відповідного віку. Для осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 18 до 23 років, які навчаються у закладі загальної середньої освіти, за денною формою навчання у закладі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення відповідного закладу освіти розмір державної соціальної допомоги становить два прожиткових мінімуми для працездатної особи.

Відповідно до п.8 Порядку №552 розмір грошового забезпечення встановлюється на рівні 70 відсотків прожиткового мінімуму для дітей відповідного віку на кожну дитину-вихованця та кожну прийомну дитину і не залежить від пенсії, аліментів, стипендії чи державної допомоги на кожну дитину-вихованця та на кожну прийомну дитину.

Щомісячний сумарний обсяг грошового забезпечення батькам-вихователям розподіляється між батьками-вихователями рівними частинами за їх згодою.

Державна соціальна допомога та грошове забезпечення виплачуються щомісяця не пізніше 20 числа уповноваженим органом на особові рахунки батьків-вихователів та особовий рахунок одного з прийомних батьків у банківській установі за їх вибором або через структурні підрозділи акціонерного товариства "Укрпошта" за місцем проживання дитини у дитячому будинку сімейного типу або прийомній сім`ї (п.12 Порядку №552).

Матеріалами справи підтверджується та не заперечується сторонами, що грошове забезпечення батькам-вихователям та державна соціальна допомога дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування здійснювались в період з 30.08.2012 року по 09.07.2019 року включно.

Згідно з довідками про грошове забезпечення вбачається, що починаючи з 10.07.2020 не здійснюється призначення та виплата соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне (т.1,а.с.36-39).

Розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 10.07.2019 № 395 "Про призупинення виплат батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне» Управлінню соціального захисту населення доручено призупинити грошове забезпечення батькам-вихователям та державну соціальну допомогу на дітей дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку з невиконанням батьками-вихователями обов`язків щодо належного виховання, розвитку та утримання дітей (п.1). Контроль за виконанням цього розпорядження покладено на заступника голови райдержадміністрації Білецького С.В. (т.1, а.с.96).

В матеріалах справи наявні заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг від 30.08.2012 про призначення соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошове забезпечення батькам-вихователям (т.2, а.с.52-56).

Судом встановлено, що до прийняття розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 10.07.2019 № 395 виплата державної соціальної допомоги на дітей дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне здійснювалась на рахунок матері-виховательки ОСОБА_2 , відкритий у Бориспільському відділенні Приватбанку №1 на підставі заяви ОСОБА_2 від 10.09.2012 р. (т.2, а.с.75).

Виплата щомісячного сумарного обсягу грошового забезпечення батькам-вихователям ОСОБА_1 та ОСОБА_2 була розподілена між батьками-вихователями рівними частинами за їх згодою та виплачувалась кожному з батьків-вихователів, зокрема на рахунок матері-виховательки ОСОБА_2 , відкритий у Бориспільському відділенні Приватбанку №1 на підставі заяви ОСОБА_2 від 10.09.2012 р. та на рахунок батька-вихователя ОСОБА_1 відкритий у Бориспільському відділенні Приватбанку №1 на підставі заяви ОСОБА_1 від 10.09.2012 (т.2, а.с. 74-75).

Відповідно до п.13 Порядку №552 підставами для припинення виплати державної соціальної допомоги та грошового забезпечення є:

досягнення дитиною 18-річного віку, а у разі навчання у закладі загальної середньої освіти, за денною формою навчання у закладі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти - 23-річного віку або закінчення відповідного закладу освіти;

набуття або надання дитині повної цивільної дієздатності (реєстрація шлюбу, працевлаштування за трудовим договором, запис матір`ю або батьком дитини, провадження підприємницької діяльності);

влаштування дитини в заклад освіти на повне державне забезпечення;

смерть дитини.

Суд зазначає, що перелік підстав для припинення виплати державної соціальної допомоги та грошового забезпечення є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.

Судом встановлено, що на час розгляду даної справи дитячий будинок сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне продовжує функціонувати.

З 10 липня 2019 року, тобто з моменту припинення виплат державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям в ДБСТ продовжують перебувати діти, позбавлені батьківського піклування: ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_6 .

Судом встановлено та не заперечується відповідачами, що на момент видання розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 10.07.2019 № 395 "Про призупинення виплат батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне» укладені між Бориспільською районною державною адміністрацією і батьками-вихователями ОСОБА_1 , ОСОБА_2 угоди про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 09 від 30 серпня 2012 року (стосується ОСОБА_5 ), №10 від 04 жовтня 2012 року (стосується ОСОБА_3 ), №15 від 15 січня 2015 року (стосується ОСОБА_4 ) не були розірвані, а акти про приймання-передачу дітей не оформлені, що свідчить про продовження функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне та утримання дітей родиною ОСОБА_1 в дитячому будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне.

У судовому засіданні 02.09.2020 позивач ОСОБА_1 пояснив, що з 10 липня 2019 року на підставі розпорядження Бориспільської РДА від 10.07.2019 №395 Управлінням соціального захисту населення Бориспільської РДА припинено виплату державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне. При цьому батьки-вихователі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 продовжують без отримання державних соціальних виплат на дітей та грошового забезпечення батькам-вихователям повністю утримувати, виховувати та забезпечувати всім необхідним трьох дітей, а саме ОСОБА_4 2005 р.н., учня 10 класу Ревненської ЗОШ, ОСОБА_3 2002 р.н., студентку першого курсу Львівського університету денної форми навчання, ОСОБА_5 2001 р.н., студента Вищого професійного училища м.Києва денної форми навчання. Позивач зазначив, що батьки-вихователі не підписували жодного акта про вилучення дітей-вихованців, наразі діти проживають з батьками-вихователями.

Відповідачі в судове засідання 02.09.2020 явку своїх уповноважених представників не забезпечили, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідачами не надано доказів, які б спростовували доводи та наявні в матеріалах справи докази щодо продовження функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне та перебування у дитячому будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 неповнолітніх ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та повнолітнього ОСОБА_5 .

В якості підстави для призупинення виплат грошового забезпечення батькам-вихователям та державної соціальної допомоги на дітей дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 у розпорядженні Бориспільської РДА Київської області від 10.07.2019 № 395 "Про призупинення виплат батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне» зазначено: невиконання батьками-вихователями обов`язків щодо належного виховання, розвитку та утримання дітей.

Зміст оскаржуваного розпорядження Бориспільської РДА Київської області від 10.07.2019 № 395 не дозволяє встановити, в чому саме полягає невиконання батьками-вихователями обов`язків щодо належного виховання, розвитку та утримання дітей, що зумовило прийняття відповідачем-1 спірного розпорядження.

Так, в оскаржуваному розпорядженні від 10.07.2019 № 395 Бориспільська РДА Київської області посилається на закони України «Про місцеві державні адміністрації», «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 року № 564 «Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу», від 22 липня 2016 року «Про внесення змін до Положення про дитячий будинок сімейного типу та Положення про прийомну сім`ю», від 24 вересня 2008 року №866 «Питання діяльності органів опіки та піклування, пов`язаної із захистом прав дитини», від 31 січня 2007 року №81 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною"», а також рекомендації комісії з питань захисту прав дитини від 02 липня 2019 року.

До матеріалів справи Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області надано витяг з протоколу №16 засідання комісії з питань захисту прав дитини Бориспільської райдержадміністрації від 02.07.2019 із питанням під номером 7 у порядку денному: Про доцільність призупинення виплат ДБСТ с.Ревне.

Так, згідно наданого витягу з протоколу слухали:

ОСОБА_13 , яка повідомила інформацію районного центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді щодо невиконання обов`язків батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу с.Ревне;

ОСОБА_14 , яка пояснила ситуацію, яка склалась та зазначила про відсутність матері-виховательки;

ОСОБА_15 , яка вважає за доцільне призупинення виплат за невиконання обов`язків та порушення угоди про діяльність ДБСТ, а також постанов від 31.01.2007 №81 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною"», від 26 квітня 2002 року № 564 «Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу»;

ОСОБА_16 , який запропонував вважати за доцільне припинення виплат: Управлінню соціального захисту населення районної державної адміністрації призупинити призначення і виплати грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу с. Ревне Бориспільського району та державної соціальної допомоги на дітей-вихованців.

Згідно прийнятого на засіданні комісії з питань захисту прав дитини Бориспільської райдержадміністрації від 02.07.2019 рішення вирішено: Управлінню соціального захисту населення районної державної адміністрації призупинити призначення і виплати грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу с. Ревне Бориспільського району та державної соціальної допомоги на дітей-вихованців. Голосували: «За» - одноголосно (т.1, а.с.94).

Суд, проаналізувавши наданий витяг з протоколу №16 засідання комісії з питань захисту прав дитини Бориспільської райдержадміністрації від 02.07.2019 щодо питання під номером 7 у порядку денному: Про доцільність призупинення виплат ДБСТ с.Ревне, зазначає, що зі змісту протоколу засідання даної комісії не вбачається, в чому саме полягає невиконання обов`язків батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу с.Ревне; не вказано, що саме розуміється під повідомленням про відсутність матері-виховательки та якими доказами підтверджуються вказані обставини; які підстави покладені комісією в основу прийнятого рішення про призупинення призначення і виплати грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу с. Ревне Бориспільського району та державної соціальної допомоги на дітей-вихованців.

У відзиві на позовну заяву Бориспільська РДА Київської області зазначає, що 23 жовтня 2018 року на районній комісії з питань захисту прав дитини було розглянуто питання про подальше функціонування дитячого будинку сімейного типу с.Ревне Бориспільського району Київської області, де прийнято рішення про розірвання договору щодо діяльності дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне у зв`язку з виникненням несприятливих умов для виховання та спільного проживання дітей, а також зменшення кількості дітей-вихованців. У зв`язку з чим відповідно до розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 1339 від 21.11.2018 року «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне» припинено функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне.

У відзиві на позовну заяву Бориспільська РДА Київської області посилається на те, що батькам-вихователям направлений лист від 27.11.2018 №48/07-58-1218 з інформацією про припинення функціонування ДБСТ та вручене відповідне розпорядження і додатково здійснений виїзд за місцем перебування сім`ї, де складений акт від 28.11.2018 року про відмову від ознайомлення під підпис та підписання договору про припинення функціонування ДБСТ.

Як вказує у відзиві на позовну заяву Бориспільська РДА Київської області, поведінка батьків-вихователів порушує права дітей щодо належного виховання та догляду відповідно до п.19 постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 року № 564 «Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу», а також угоди про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу щодо співпраці зі службою у справах дітей та сім`ї та районним центром соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді, оскільки всі відомі номера телефонів у батьків-вихователів відключені, для вирішення будь-якого питання зв`язатись з ними неможливо.

У відзиві на позовну заяву Бориспільська РДА Київської області зазначає, що протягом 2019 року ОСОБА_1 неодноразово звертався до управління соціального захисту населення райдержадміністрації по питанню переведення виплат на нього, але відповідно до Наказу Міністерства праці та соціальної політики від 19.09.2006 №345 ОСОБА_2 (є отримувачем допомоги) повинна особисто з паспортом звернутися до управління соціального захисту населення для переведення виплат або отримання інформації щодо здійснення виплат по її особовому рахунку. ОСОБА_2 надсилалися відповідні листи повідомлення, які були залишені без розгляду.

У відзиві на позовну заяву Бориспільська РДА Київської області посилається на те, що Центром соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді повідомлено управління, що ОСОБА_2 ухиляється від виконання обов`язку матері-виховательки з грудня 2018 року, наразі її місце перебування не відоме, що підтверджується листом від 25.06.2019 №180.

Як зазначає відповідач-1, оскільки згідно п.9 розпорядження від 21.11.2018 №1339 «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне» відсутній акт про передачу дітей та відсутня особа-отримувач соціальних виплат, за ініціативою управління соціального захисту населення Бориспільською райдержадміністрацією прийняте розпорядження від 10.07.2019 №395 "Про призупинення виплат батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне», відповідно до одноголосного прийнятого рішення членами комісії з питань захисту прав дітей від 02.07.2019. Про розгляд даного питання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 повідомлені, що підтверджується листом від 25.06.2019 №48/90-57-445.

Відповідач-1 у відзиві на позовну заяву наголошує, що виплати не припинені, а призупинені до вирішення питання у судовому порядку. Вказує, що підставою припинення фінансування дитячого будинку сімейного типу є відсутність матері-виховательки, ухилення та невиконання нею обов`язків і відповідно не можливості подальшого існування сімейної форми виховання, як дитячого будинку сімейного типу, що був створений подружжям.

Відповідач-1 у відзиві на позовну заяву стверджує, що дія угоди припиняється за наявності обставин, зазначених у статті 212 Сімейного кодексу України, а саме можливо провести аналогію, що особа - ОСОБА_1 перебуває у шлюбі з особою, яка не може здійснювати обов`язки матері-виховательки дитячого будинку сімейного типу у зв`язку із відсутністю останньої на території України з кінця 2018 року.

Зі змісту доданого до відзиву на позовну заяву листа Центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді Бориспільської РДА від 25.06.2019 №180 на адресу начальника Управління соціального захисту населення вбачається, що з`ясування місця перебування матері-виховательки не можливе, ОСОБА_1 постійно ухилявся від відповідей про її дійсне місце перебування, кожного разу надавав різну інформацію. ОСОБА_17 на телефонний зв`язок протягом тривалого часу не відповідала. Зі слів дітей-вихованців ДБСТ родини ОСОБА_1 мати-вихователька перебуває на заробітках за кордоном (Ізраїль).

Проаналізувавши повідомлені відповідачем-1 обставини припинення фінансування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне, зокрема відсутність матері-виховательки, ухилення та невиконання нею обов`язків та як наслідок неможливість подальшого існування сімейної форми виховання, а також на підтвердження вказаних обставин докази, які покладені в основу прийнятого розпорядження від 10.07.2019 № 395, суд зазначає, що у розумінні приписів пункту 13 Порядку №552 вказані обставини не є підставою для припинення виплати державної соціальної допомоги та грошового забезпечення батькам-вихователям.

Суд приймає до уваги, що дія укладених між Бориспільською районною державною адміністрацією і батьками-вихователями ОСОБА_1 , ОСОБА_1 В.І. угод про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу № 09 від 30 серпня 2012 року (стосується ОСОБА_5 ), №10 від 04 жовтня 2012 року (стосується ОСОБА_3 ), №15 від 15 січня 2015 року (стосується ОСОБА_4 ) не припинена, вказані угоди продовжують діяти та бути чинними, відповідно акти про приймання-передачу дітей від батьків-вихованців не оформлені, а діти-вихованці ОСОБА_5 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 продовжують перебувати та виховуватися у дитячому будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне.

Зі складеного акту обстеження житлових умов заявника від 02.09.2019, складеного комісією у складі голови Ревненської сільської ради Зубань Т.П., депутата сільської ради с.Ревне ОСОБА_18 , депутата сільської ради с.Ревне ОСОБА_19 , при обстеженні житлових умов дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне слідує, що зі слів батька-вихователя мати-вихователька ОСОБА_2 знаходиться на реабілітації після лікування. Батько-вихователь ОСОБА_1 в повному обсязі виконує покладені на нього батьківські обов`язки по вихованню та утриманню дітей (т.2, а.с.136).

Матеріали справи свідчать про те, що ОСОБА_5 дійсно навчається в Київському професійному будівельному ліцеї ІІ рівня акредитації з 1 вересня 2020 року на першому курсі денного відділення на базі 11 класів по спеціальності: Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, що підтверджено довідкою Київського професійного будівельного ліцею від 02.09.2020 №169, термін закінчення навчального закладу 30 червня 2021 року, учень не знаходиться на повному державному утриманні (т.2, а.с.134).

Відповідно до довідки Львівської національної академії мистецтв від 28.09.2020 №8 ОСОБА_3 дійсно є студенткою 1 курсу ОР «Бакалавр» денної форми навчання кафедри ІТМ факультету історії і теорії мистецтва. Термін навчання 09.2020-06.2024, ОСОБА_3 не знаходиться на повному державному утриманні (т.2, а.с.135).

Згідно з довідкою Ревнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області від 08.09.2020 №133 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_6 дійсно навчається в 10 класі Ревнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Бориспільської районної ради Київської області (т.2, а.с.137).

Принцип "гроші ходять за дитиною", покладений в основу дії Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №552, дає підстави суду стверджувати, що призначення і виплата державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям здійснюється весь час перебування та утримання дітей-вихованців у дитячому будинку сімейного типу, в тому числі дітей віком від 18 до 23 років, які навчаються у закладі загальної середньої освіти, за денною формою навчання у закладі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення відповідного закладу освіти.

Суд не дає правової оцінки доводам та твердженням відповідача-1 про відсутність матері-виховательки та ухилення та невиконання нею обов`язків, оскільки такі обставини у розумінні приписів пункту 13 Порядку №552 не є підставою для припинення виплати державної соціальної допомоги та грошового забезпечення батькам-вихователям.

Суд також зазначає, що призупинення виплат взагалі не передбачено нормами Порядку №552, відтак відповідач-1 при прийнятті спірного розпорядження вийшов за межі наданих йому повноважень.

Суд не приймає до уваги твердження відповідачів про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 на підставі розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 1339 від 21.11.2018 «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне», оскільки як вже встановлено судом, наразі дитячий будинок сімейного типу родини ОСОБА_1, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , продовжує своє функціонування, а розпорядження № 1339 від 21.11.2018 оскаржено батьками-вихователями до суду.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду якого від 20.03.2020 у справі №320/6514/18 визнано протиправним та скасовано розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 21.11.2018 № 1339 «Про припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне» (т.1, а.с.29-33).

На час розгляду справи вказане рішення Київського окружного адміністративного суду якого від 20.03.2020 у справі №320/6514/18 не набрало законної сили, справа перебуває на розгляді в Шостому апеляційному адміністративному суді.

Враховуючи викладене, суд вважає наявними підстави для визнання розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 395 від 10.07.2019 "Про призупинення виплат батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с.Ревне" протиправним та його скасування.

Згідно з п. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989р. (в редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995р.), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 №789-XII, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється як найкращому забезпеченню інтересів дитини.

У пункті 145 рішення від 15.11.1996 року у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» Європейський суд з прав людини зазначив, що норма 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Отже, «ефективний засіб правового захисту» у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

В рішенні у справі «Суханов та Ільченко проти України» Європейський суд з прав людини зазначив, що зменшення розміру або припинення виплати належним чином встановленої соціальної допомоги може становити втручання у право власності (пункт 25 цього рішення).

Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні у справі «Щокін проти України», питання, чи було дотримано справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, виникає лише тоді, коли встановлено, що оскаржуване втручання відповідало вимозі законності і не було свавільним (пункт 33 цього рішення).

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Рисовський проти України (CASE OF RYSOVSKYY v. UKRAINE) суд визнав незаконне та непропорційне втручання у права заявника, гарантовані статтею 1 Першого протоколу Конвенції. Суд у цьому рішенні підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Принцип належного урядування, як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. Принцип належного урядування покладає на державні органи обов`язок діяти невідкладно, виправляючи свою помилку.

Враховуючи висновки суду щодо протиправності розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 395 від 10.07.2019 "Про призупинення виплат батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне", суд вважає обґрунтованими вимоги позивачів про визнання протиправною бездіяльності Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області щодо не нарахування державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне" та необхідність зобов`язання Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області провести перерахунок та виплату сум щомісячної державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне, починаючи з 10.07.2019 за весь період отримання такої виплати.

При цьому під час дії розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області від 20.11.2019 № 681 "Про встановлення піклування та призначення піклувальника над неповнолітніми ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 » нарахування та виплата державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне" не повинні припинятися, оскільки весь час дії вказаного розпорядження дитячий будинок сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне" продовжує функціонувати, а діти ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 продовжують проживати та виховуватися в дитячому будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне" за адресою: АДРЕСА_1 .

Виходячи з вищевикладеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Суд враховує, що у відповідності з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінка рішення суб`єкта владних повноважень на відповідність вказаним критеріям має здійснюватись судом виходячи з обставин, що існували на момент прийняття такого рішення.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, коли судом здійснюється розгляд справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, у яких обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На виконання цих вимог відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано суду належних і достатніх доказів, які б спростовували твердження позивачів.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню.

Позивачі при зверненні до суду з позовною заявою судовий збір не сплачували, оскільки користуються пільгами щодо сплати судового збору згідно статті 5 Закону України «Про судовий збір», інших витрат, пов`язаних із розглядом справи, матеріали справи не містять, відтак суд не вирішує питання щодо стягнення судових витрат.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації Київської області № 395 від 10.07.2019 "Про призупинення виплат батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне".

3. Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області щодо ненарахування державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне".

4. Зобов`язати Управління соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області провести перерахунок та виплату сум щомісячної державної соціальної допомоги на дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_1 с. Ревне, починаючи з 10.07.2019 за весь період отримання такої виплати.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Дата складення повного тексту рішення - 30.09.2020.

Суддя Кушнова А.О.

Джерело: ЄДРСР 92128238
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку