open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2020 року 17:10 ЛуцькСправа № 140/14744/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Дмитрука В.В.,

з участю секретаря судового засідання Місюк І.В.,

представників позивача Кондратюк М.П., Міненко С.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Волинської територіальної організації Політична партія «Європейська Солідарність» до Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Волинська територіальна організація Політична партія «Європейська Солідарність» (далі - Волинська ТО ПП «Європейська Солідарність») звернулася з позовом до Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області (далі - Мар`янівська ТВК) про визнання протиправною та скасування постанови від 04.10.2020 №24, зобов`язання прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 відповідно до поданих Волинською територіальною організацією Політичної партії «Європейська Солідарність» звернення від 03.10.2020 та рішення Конференції №8.3. від 03.10.2020.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним:

- Виборчий кодекс України покладає на відповідні територіальні виборчі комісії безальтернативний обов`язок щодо прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати за умови дотримання суб`єктом висування вимог щодо оформлення такого звернення та рішення і подання їх не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування (до 05.10.2020 включно);

- відповідач в оскаржуваному рішенні не зазначив жодних посилань на нормативно-правові акти, норми права, фактичні обставини, а також не навів жодного формулювання, чим порушив вимоги ч. 3 ст. 37 Виборчого кодексу України, яка встановлює чіткі вимоги до змісту та реквізитів постанови виборчої комісії;

- заявлені позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення не є втручанням в дискреційні повноваження останнього, оскільки в даному випадку є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень - скасувати державну реєстрацію кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області - ОСОБА_1 .

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі з викликом сторін, ухвалено розгляд справи проводити за правилами глави 11 розділу 2 «Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ» КАС України.

Відповідач у відзиві на позов від 09.10.2020 просить в задоволенні адміністративного позову відмовити, мотивуючи наступним:

- у задоволенні звернення Волинської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» відмовлено, оскільки члени комісії вважають, що цим зверненням порушено право громадянина бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, що передбачено статтею 38 Конституції України;

- звернення, яке надійшло від партії носить прохальний, а не зобов`язальний характер, тому й було винесено на розгляд Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії;

- кандидат у депутати Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області ОСОБА_1 не подавав заяви про відкликання своєї кандидатури, а навпаки виявив бажання брати участь у виборах;

- ОСОБА_1 міг брати участь у виборах як самовисуванець, що передбачено п.2 ч.2 ст.16 Виборчого кодексу України і мав право подати свою кандидатуру в депутати як самовисуванець до 23:59 години 24.09.2020, в той час як його кандидатуру подано представником Волинської територіальної організації Політична партія «Європейська Солідарність» 24.09.2020 о 18:10 годин, що підтверджується журналом вихідної документації та довідкою.

Інших заяв по суті справи від учасників справи не надходило.

В судовому засіданні представники позивача позов підтримали з підстав, викладених у позовній заяві та просили позов задовольнити, додатково зазначивши, що викладені у відзиві твердження відповідача не відповідають обставинам справи та не ґрунтуються на нормах Виборчого кодексу України.

Заслухавши вступне слово представників позивача, дослідивши письмові докази у справі, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що Волинська ТО ПП «Європейська Солідарність» 19.09.2014 зареєстрована як юридична особа, основним видом економічної діяльності якої є діяльність політичних організацій, та яка є суб`єктом виборчого процесу в розумінні п.3 ч.1 ст.22 Виборчого кодексу України.

03.10.2020 Волинська ТО ПП «Європейська Солідарність» подала до Мар`янівської ТВК звернення про скасування реєстрації кандидата у депутати Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області ОСОБА_1 , включеного до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №4 на підставі рішення конференції Волинської ТО ПП «Європейська Солідарність» від 03.10.2020 №8.3, яке було додано до звернення.

04.10.2020 о 16год.00хв. Мар`янівською ТВК прийнято постанову №24 «Про розгляд звернення Волинської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» від 03 жовтня 2020 року», відповідно до якої постановлено відмовити в задоволенні звернення Волинської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» від 03 жовтня 2020 року про зняття з реєстрації кандидата у депутати Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області ОСОБА_1 , включеного до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №4.

Вважаючи таку постанову Мар`янівської ТВК протиправною та безпідставною, Волинська ТО ПП «Європейська Солідарність» звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд враховує наступне.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Приписами ч. 1 ст. 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.

Питання скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови врегульовано нормами статті 231 Виборчого кодексу України, відповідно до пункту 2 частини першої якої встановлено, що територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.

Відповідно до абзацу 10 частини першої статті 231 Виборчого кодексу України у разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування.

Як встановлено судом, звернення Волинської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» щодо скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 було подано до Мар`янівської ТВК 03 жовтня 2020 року, тобто з дотриманням строку, вказаного у п.2 ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України.

Вказане звернення також подано з дотриманням форми, передбаченої Постановою ЦВК від 14.08.2020 №177 «Про форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів» (додаток №21 Постанови).

Крім того, до звернення позивачем було долучено копію рішення Конференції Волинської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» від 03 жовтня 2020 року №8.3 про звернення до ТВК щодо скасування реєстрації кандидата в депутати ОСОБА_1 , яке засвідчене печаткою організації партії та підписане керівником - в.о. голови Волинської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність».

Відповідно до п.4.3.10 Статуту політичної партії «Європейська солідарність», поданого позивачем на виконання вимог ухвали судді про відкриття провадження у справі від 09.10.2020, Конференція місцевої організації партії здійснює інші заходи та процедури, передбачені законодавством про вибори до органів місцевого самоврядування, а відтак, судом не встановлено порушень Статуту в процесі прийняття рішення від 03.10.2020 №8.3.

Згідно з частиною третьою статті 37 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити:

1) найменування комісії;

2) найменування постанови;

3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер;

4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;

5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови;

6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

З огляду на наведені положення статті 37 Виборчого кодексу України, суд погоджується з твердженням позивача, що оскаржувана постанова Мар`янівської ТВК від 04.10.2020 №24 не містить як посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови, так і взагалі жодних мотивів прийняття даної постанови.

Згідно з приписами частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Таким чином, суд констатує, що відповідач, всупереч вимогам ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України відмовив позивачу у скасуванні реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4, не навівши, при цьому, жодних обґрунтувань як підстав для прийняття оскаржуваної постанови №24 від 04.10.2020 та фактично не взявши до уваги відсутність дискреції у ТВК у разі надходження належним чином оформленого звернення організації партії.

При цьому, судом не взято до уваги твердження відповідача, наведені у відзиві на адміністративний позов від 09.10.2020 щодо порушення зверненням Волинської територіальної організації Політичної партії «Європейська Солідарність» від 03.10.2020 про скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 гарантованого статтею 38 Конституції України права кандидата бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, оскільки подання такого звернення та обов`язок виборчої комісії щодо прийняття на його основі рішення чітко встановлено ст.231 Виборчого кодексу України, в той час як твердження Мар`янівської ТВК про «прохальний, а не зобов`язальний» характер даного звернення, необхідність одночасно з поданням звернення партією отримати згоду кандидата на скасування його реєстрації, ґрунтується на хибному і безпідставному тлумаченні норм чинного виборчого законодавства України.

Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та підлягають до задоволення повністю шляхом визнання протиправною та скасування постанови Мар`янівської ТВК від 04.10.2020 №24, зобов`язання прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 відповідно до поданих Волинською територіальною організацією Політичної партії «Європейська Солідарність» звернення від 03.10.2020 та рішення Конференції №8.3. від 03.10.2020.

При цьому, з приводу відсутності втручання суду в дискреційні повноваження відповідача, суд зазначає наступне.

Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи №(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи бездіяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог.

Відповідно до пунктів 2, 4 та 10 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного позову суд може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення; визнати бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати вчинити певні дії; визначити інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Згідно з частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Проте, постанова про скасування реєстрації кандидата в депутати, включеного до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура. Скасування такої реєстрації без необхідних дій суб`єкта владних повноважень в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав позивача у передбачений законом спосіб.

Так, у цій справі, за наявності достатніх та належним чином поданих позивачем до Мар`янівської ТВК документів та в зв`язку з встановленням судом протиправності прийнятої постанови щодо відмови у задоволенні вимог позивача, є підстави вважати, що у суб`єкта владних повноважень, у даному випадку, відсутні повноваження діяти на власний розсуд, а отже і відсутні перешкоди у скасуванні реєстрації кандидата в депутати, включеного до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі.

Судове рішення, у разі встановлення реалізації суб`єктом дискреційних повноважень не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, за умови виконання ним (суб`єктом владних повноважень) адміністративної процедури, повинно забезпечувати настання для позивача таких наслідків, які призведуть до реального відновлення порушеного права особи та унеможливлять необхідність наступних звернень до суду.

За таких обставин, обраний судом спосіб захисту порушеного права у вигляді зобов`язання відповідача прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 відповідає положенням п.4 ст.245 КАС України є належним та ефективним, забезпечує позитивне вирішення питання без невиправданих зволікань.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи, що позивачем при поданні позову судовий збір попередньо сплачено не було та з врахуванням висновку суду щодо задоволення позовних вимог повністю, належний до сплати судовий збір в розмірі 2 102грн. підлягає стягненню з відповідача в дохід Державного бюджету України за реквізитами Волинського окружного адміністративного суду.

Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 273, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області №24 від 04 жовтня 2020 року.

Зобов`язати Мар`янівську селищну територіальну виборчу комісію Луцького району Волинської області прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 відповідно до поданих Волинською територіальною організацією Політичної партії «Європейська Солідарність» звернення від 03.10.2020 та рішення Конференції №8.3 від 03.10.2020.

Стягнути з Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області в дохід Державного бюджету України належну до сплати суму судового збору в розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) гривні.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 278 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: Волинська територіальна організація Політичної партії «Європейська Солідарність» (43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Рівненська, будинок 42, код ЄДРПОУ 39402400).

Відповідач: Мар`янівська селищна територіальна виборча комісія Луцького району Волинської області (45744, Волинська область, Луцький район, смт.Мар`янівка, вулиця Соборна, 2, код ЄДРПОУ 43784495).

Суддя В.В. Дмитрук

Джерело: ЄДРСР 92112491
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку