ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
24.09.2020Справа № 910/3917/20За позовом ОСОБА_1 , як акціонера Акціонерного товариства « Хмельницькобленерго »
До Фонду державного майна України
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Акціонерне товариство « Хмельницькобленерго »
Про визнання незаконними дії акціонера
Суддя Пінчук В.І.
Секретар судового засідання Дімітрова Ю.Ю.
Представники сторін:
Від позивача Андрейчик О.Л. - адвокат
Від відповідача Середа О.С. - предст.
Від третьої особи не з`явився
Обставини справи
Позивач - ОСОБА_1 звернулась до господарського суду міста Києва з позовною заявою про визнання незаконними дії відповідача - Фонду державного майна України щодо заміни членів Наглядової ради АТ « Хмельницькобленерго » - представників акціонера Держава України в особі Фонду державного майна України, що полягають в прийнятті рішення ( наказу № 1053 від 24.10.2019 р. ) та направленні повідомлення ( листа від 28.10.2019 р. ) про заміну членів Наглядової ради ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на ОСОБА_4 і ОСОБА_5 .
Ухвалою від 19.03.2020 р. відкрите провадження у справі № 910/3917/20, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначення підготовчого засідання на 16.04.2020 р.
16.04.2020 р. судове засідання не відбулось у зв`язку із виконанням постанови КМУ « Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 » від 11.03.2020 №211, Указу Президента України №87/2020 від 13.03.2020 щодо введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 березня 2020 року « Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 » та з урахуванням рішення Уряду про заборону пасажирських перевезень та обмеження кількості учасників масових заходів, а також листа Ради суддів України від 16.03.2020 9/рс-186/20
Ухвалою суду від 05.06.2020 р. судом було повідомлено сторін про призначення підготовчого засідання на 02.07.2020 р.
Ухвалою від 02.07.2020 р підготовче засідання відкладалось до 23.07.2020 р у зв`язку з нез`явленням представників сторін.
23.07.2020 р. через канцелярію суду позивачем подана заява про зупинення провадження у справі № 910/3917/20 до винесення Північно - західним апеляційним господарським судом рішення у справі № 924/344/20.
Обґрунтовуючи вказану заяву останній посилається на те, що рішення господарського суду Хмельницької області від 03.06.2020 р. у справі № 924/344/20 матиме преюдиційне значення для справи № 910/3917/20, якщо воно буде залишене без змін Північно - західним апеляційним господарським судом. ( рішенням господарського суду Хмельницької області від 03.06.2020 р. у справі № 924/344/20 позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково, визнано недійсним рішення Наглядової ради АТ « Хмельницькобленерго », оформлене протоколом № 40 від 20.03.2020 р., з підстав порушення порядку скликання, проведення засідання та легітимності Наглядової ради, які мали наслідком неправомочності засідання Наглядової ради. )
Суд не знаходить підстав для задоволення зазначеної заяви.
23.07.2020 р. через канцелярію суду представником відповідача подане клопотання про закриття провадження у справі № 910/3917/20.
Як на підставу заявленої вимоги представник відповідача посилається на позицію Великої Палати Верховного суду України у справі № 317/2777/17 за позовом ОСОБА_6 до ПАТ « ЗАлК », в якій зазначається, що розгляд судом спорів між органами управління акціонерного товариства, буде втручанням в господарську діяльність товариства, що є неприпустимим. Будь - які спірні питання щодо компетенції, що виникають усередині товариства між органами у процесі управління, підлягають вирішенню відповідно до його статуту.
Суд також не знаходить підстав для задоволення зазначеного клопотання, оскільки ОСОБА_1 є акціонером Акціонерного товариства « Хмельницькобленерго » і відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону України « Про акціонерні товариства та п. 8.2 Статуту АТ « Хмельницькобленерго » має право брати участь в управлінні товариства, а також захищати свої права та інтереси, в тому числі, внаслідок порушення наданих іншим акціонерам прав.
Ухвалою від 23.07.2020 р. підготовче засідання відкладалось до 06.08.2020 р. у зв`язку з нез`явленням представника позивача та представника третьої особи.
Ухвалою від 06.08.2020 р. підготовче провадження було закрите і справа призначена до розгляду по суті на 13.08.2020 р.
Ухвалою від 13.08.2020 р розгляд справи відкладений до 24.09.2020 р. у зв`язку з нез`явленням представника позивача та представника третьої особи.
Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позовних вимог позивача заперечує та просить суд у задоволенні позову відмовити посилаючись на його безпідставність.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, суд -
В С Т А Н О В И В:
Згідно виписки депозитарної установи про стан рахунку в цінних паперах на 13.03.2020 р. позивач - ОСОБА_1 є акціонером Акціонерного товариства « Хмельницькобленерго »
Підставою для звернення позивача до суду з даним позовом є дії відповідача - Фонду державного майна України, як акціонера АТ« Хмельницькобленерго » щодо прийняття рішення ( наказ № 1053 від 24.10.2019 р. ) та направлення повідомлення ( лист від 28.10.2019 р. ) АТ « Хмельницькобленерго » про заміну членів Наглядової ради - представників акціонера ( відповідача ) ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на представників акціонера ( відповідача ) ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Вказані дії відповідача позивач вважає такими, що суперечать Закону України « Про акціонерні товариства » та статуту АТ« Хмельницькобленерго », оскільки на момент вчинення таких дій повноваження членів Наглядової ради - представників акціонера Фонду державного майна України ОСОБА_2 та ОСОБА_3 були припинені ( з 31.07.2019 р. ) за їх бажанням на підставі особистих заяв поданих в порядку п.1ч.1 ст. 57 Закону України « Про акціонерні товариства »
Позивач вказує на те, що заміна членів наглядової ради після припинення їх повноважень є фактично переобрання ( обрання ) членів наглядової ради, що відповідно до ст. 33 вказаного Закону та п. 16.2.1 Статуту відноситься до виключної компетенції загальних зборів.
Разом з тим, суд вважає позовні вимоги позивача такими, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав:
Відповідно до ст. 1 Закону України « Про акціонерні товариства » цей закон визначає порядок створення, діяльності, припинення, виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов`язки акціонерів.
Акціонерне товариство « Хмельницькобленерго » створено на підставі рішення загальних зборів акціонеров шляхом перетворення державного енергопостачального підприємства « Хмельницькобленерго » у державну акціонерну енергопостачальну компанію « Хмельницькобленерго » з подальшими перейменуваннями у публічне акціонерне товариство та Акціонерне товариство « Хмельницькобленерго »
Статутний капітал АТ « Хмельницькобленерго » поділений на прості іменні акції, 70,01% з яких належить Державі Україна, в особі Фонду державного майна України ( відповідача )
Згідно ч. 3 ст. 5 Закону України « Про Фонд державного майна України », Фонд державного майна України здійснює управління корпоративними правами держави, що перебувають у сфері його управління.
Згідно п. 15.2 Статуту Акціонерне товариство « Хмельницькобленерго » органами управління товариством є: загальні збори, Наглядова рада та виконавчий орган - Дирекція
Відповідно до законодавства України, статуту АТ « Хмельницькобленерго », наглядова рада є колегіальним органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства і в межах компетенції, визначеної статутом та ЗУ « Про акціонерні товариства » здійснює управління товариством, а також контролює та регулює діяльність Дирекції.
Згідно п. 17 ч. 2 ст. 33 Закону України « Про акціонерні товариства » обрання членів наглядової ради, затвердження умов цивільно-правових договорів, трудових договорів (контрактів), що укладатимуться з ними, встановлення розміру їх винагороди, обрання особи, яка уповноважується на підписання договорів (контрактів) з членами наглядової ради, належить до виключної компетенції загальних зборів.
Відповідно до ч. 2 ст. 53 вказаного Закону членом наглядової ради акціонерного товариства може бути лише фізична особа.
До складу наглядової ради обираються акціонери або особи, які представляють їхні інтереси та/або незалежні директори. ( ч. 3 ст. 53 ЗУ « Про акціонерні товариства » )
26.04.2017 р. річними загальними зборами ПАТ « Хмельницькобленерго » ( протокол № 26 ) обрано членами наглядової ради товариства:
1. ОСОБА_8 - представник акціонера - Фонду державного майна України;
2. ОСОБА_2 - представник акціонера - Фонду державного майна України;
3. ОСОБА_7 - представник акціонера - Фонду державного майна України;
4. ОСОБА_9 - представник акціонера - Фонду державного майна України;
5. ОСОБА_10 - представник акціонера - Фонду державного майна України;
6. ОСОБА_11 - представник акціонера - ТОВ « ВЛ ТЕЛЕКОМ »;
7. ОСОБА_12 - представник акціонера - ТОВ « ВЛ ТЕЛЕКОМ »;
12.05.2017 р. наглядовою радою ( протокол № 1 ) ОСОБА_2 обрано головою наглядової ради товариства.
26.04.2018 р. річними загальними зборами ПАТ « Хмельницькобленерго » ( протокол № 27 ) у зв`язку з тим, що не було прийнято рішення про припинення повноважень чинної наглядової ради товариства, було зазначено, що повноваження наглядової ради є чинними та наглядова рада продовжує працювати у тому ж складі.
Наказом Фонду від 02.10.2018 р. № 1269 замінено ОСОБА_7 - представника акціонера - Держави Україна в особі Фонду у складі наглядової ради ПАТ « Хмельницькобленерго » на представника акціонера - Держави України в особі Фонду у складі наглядової ради ПАТ « Хмельницькобленерго » ОСОБА_3, про що було повідомлено товариство листом від 03.10.2018 р. № 10-17-20314.
04.10.2018 р. на сайті ПАТ « Хмельницькобленерго » опубліковано повідомлення про припинення повноваження члена наглядової ради товариства ОСОБА_7 - представника акціонера Держави України та про набуття повноважень члена наглядової ради товариства ОСОБА_3 - представником акціонера Держави Україна.
31.07.2019 р. на сайті ПАТ « Хмельницькобленерго » опубліковано повідомлення про припинення з 31.07.2019 р. повноважень голови наглядової ради ОСОБА_2 та члена наглядової ради ОСОБА_3 .
У зв`язку з припиненням повноважень ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у складі наглядової ради ПАТ « Хмельницькобленерго », Фонд ( відповідач ) наказом від 24.10.2019 р. № 1053 замінив їх на представників акціонера - Держави України в особі Фонду ОСОБА_4 та ОСОБА_5, про що ПАТ « Хмельницькобленерго » повідомлено листом від 28.10.2019 р. № 10-17-18956
Частиною ч. 6 ст. 53 Закону України « Про акціонерні товариства » передбачено, що член наглядової ради, обраний, як представник акціонера або групи акціонерів, згідно з частиною п`ятою цієї статті, може бути замінений таким акціонером або групою акціонерів у будь-який час.
Згідно ч. 7 вказаної статті повноваження члена наглядової ради дійсні з моменту його обрання загальними зборами. У разі заміни члена наглядової ради - представника акціонера повноваження відкликаного члена наглядової ради припиняються, а новий член наглядової ради набуває повноважень з моменту отримання акціонерним товариством письмового повідомлення від акціонера (акціонерів), представником якого є відповідний член наглядової ради.
Повідомлення про заміну члена наглядової ради - представника акціонера повинно містити інформацію про нового члена наглядової ради, який призначається на заміну відкликаного (прізвище, ім`я, по батькові (найменування) акціонера (акціонерів), розмір пакета акцій, що йому належить або їм сукупно належить).
Порядок здійснення повідомлення про заміну члена наглядової ради - представника акціонера може бути визначений наглядовою радою товариства. Таке письмове повідомлення розміщується публічним акціонерним товариством на власному веб-сайті протягом одного робочого дня після його отримання товариством.
При цьому ані Законом України « Про акціонерні товариства », ані статутом товариства не передбачений порядок заміни члена наглядової ради - представника акціонера у випадку припинення повноважень члена Наглядової ради за власним бажанням.
Крім того, Закон України « Про акціонерні товариства » та статут товариства не містять заборони щодо заміни члена Наглядової ради - представника акціонера шляхом направлення повідомлення про таку заміну після того, як повноваження попереднього представника були припинені за власним бажанням.
Також не міститься заборони щодо наявності розриву у часі між припиненням та набуттям повноважень члена Наглядової ради представником акціонера.
Таким чином 26.04.2017 р. річними загальними зборами ПАТ « Хмельницькобленерго » ( протокол № 26 ) було обрано членів наглядової ради товариства у кількості 7 ( семи ) осіб, з яких 5 було обрано з числа представників акціонера - Фонду.
Позбавлення Фонду державного майна України, як акціонера ПАТ « Хмельницькобленерго » права на заміну члена Наглядової ради - представників Фонду шляхом голосування на загальних зборах, є обмеженням прав Фонду як акціонера.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону України « Про управління об`єктами державної власності » фонд відповідно до законодавства щодо корпоративних прав держави: здійснює управління корпоративними правами держави в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; створює і веде реєстр корпоративних прав держави, який є складовою Єдиного реєстру об`єктів державної власності, відповідно до законодавства; встановлює наявність та визначає розмір корпоративних прав держави в майні господарських організацій, а також у майні громадських організацій колишнього СРСР, розташованих на території України; призначає відповідно до законодавства представників держави в органи управління господарських організацій, корпоративні права держави яких перебувають у його управлінні, визначає кандидатури незалежних членів наглядової ради, що пропонуються до обрання до складу наглядових рад господарських товариств, корпоративні права держави яких перебувають у його управлінні; здійснює контроль за виконанням умов контрактів керівниками виконавчих органів господарських організацій, які перебувають у його управлінні; виконує інші передбачені законодавством функції з управління корпоративними правами держави.
Таким чином, призначення Фондом представників до органів наглядової ради належить до повноважень Фонду, визначених законодавством.
Відповідно до змісту ч. 6 ст. 53 Закону України « Про акціонерні товариства » можна зробити висновок, що заміна представника акціонера в наглядовій раді товариства є правом акціонера.
З урахуванням викладеного, керуючись ст. ст.129, 232, 233, 236 - 238, 240 ГПК України, суд
В И Р І Ш И В:
В позові відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до апеляційної інстанції у строки передбачені ст. 256 ГПК України.
дата підписання повного тексту рішення 08.10.2020 р.
Суддя В.І.Пінчук